Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:04

Hoi allemaal,

Ik ben sinds een paar maanden ook bezig met werken aan de hand en begin de laatste weken te merken dat hij sterker en soepeler wordt. Echt super leuk om deze vooruitgang te zien :) ik volg lessen volgens de marije de jong methode en zou echt niet meer terug willen naar de gewone dressuurmethode.
Schouderbinnenwaarts en travers in stap gaan goed en ik ben sinds kort met de draf begonnen.
Doen jullie dit ook met een kaptoom en rijden jullie daar ook mee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:59

jameyskatje schreef:
Dankjewel Nouvel!
Ik heb altijd tegen jou en je spookje opgekeken, was echt een inspiratie voor mij en Snuitje.
Weet je dat ik zelfs dat ene happymouth bitje heb gekocht omdat jij die ooit had aangeraden op bokt of zadelkamer? Het is zo'n bitje die dubbel gebroken is, maar wel met een flexibele vaste binnenkant haha. Ik gebruik dat bitje nog steeds. :o

leuk, dank je! :)
grappig dat je het bitje nog steeds gebruikt, ik heb 'm ook nog, alleen voor Ferro is 'ie minder geschikt...
Inmiddels ben jij met werken aan de hand een stuk verder hoor! +:)+
Ik doe het nog zelden en wat ik doe is alleen wat stapwerk (Ferro vindt het echt niet leuk), heb met bewondering naar je filmpje gekeken!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:09

Hee wat leuk Paulaaa. Ik zag net je topic ook en wilde al reageren dat je hier eens kon kijken maar je hebt het al gevonden! Tja, wat is 'gewone dressuur'.. Het is gewoon heel erg jammer dat een gemiddelde instructeur je de basiskennis blijkbaar niet bij kan brengen en je dan doorgaans alleen maar bezig bent met rondknarren over de hoefslag, hier en daar een oefening, en de focus op 'kop omlaag'. Uiteindelijk komt het paard alleen maar vaster te zitten met soms nare blessures tot gevolg. Die dan ook echt te relateren zijn aan de manier van rijden. Even in het heel kort he maar vaak komt het daar helaas op neer. Oefeningen/zijgangen worden vaak ook niet meer gebruikt waarvoor ze bedoelt zijn.
Het is eigenlijk gewoon jammer dat je het gevoel hebt een uitstap te moeten maken naar 'een andere stroming' terwijl de basis en kennis toch echt gelijk zou moeten zijn.
Ik heb wat dat betreft dezelfde ervaring als jij gehad. Fijn dat je nu lekker vooruit kunt en de verbeteringen merkt!

Antwoord op je vraag en trouwens ook de vraag van Paperboy op de vorige pagina: ik werk zelf nog alleen met kaptoom. Met rijden wissel ik barebackpad af met dressuurzadel. Als ik meer aan verfijning wil werken dan zit ik liever op de bbp. Als ik meer 'meters wil maken' of bij wat onstuimig weer, of buitenrit, dan rijd ik met zadel.
Van een ander paard waar ik mee werkte heb ik nog een stang hangen om te gebruiken bij de kaptoom. Dat werkte bij dat paard fijn. Stang lag mooi stabiel in de mond en dat beestje kon weinig gerammel hebben aan het hoofd. Met mijn merrie moet ik nog even kijken wat het straks wordt. Voorlopig kunnen we prima op alleen de kaptoom vooruit zowel met rijden als aan de hand.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:22

Ik werk aan de hand en de lange teugel ook met kaptoom, onder het zadel rijd ik gewoon met een dubbelgebroken trensje.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 22-02-15 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:26

Nouvel, ik ben wel nieuwsgierig naar de keus. Waarom bijv lange teugel niet op trens of rijden op kaptoom? Is het gevoel met de mond anders en werkt daarom het een fijner dan het ander? Ik heb geen ervaring met lange teugel werk dus ben wel benieuwd!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:29

Oh,ik typ nu even in de automatische piloot... :+
Ik langeteugelde met mijn merrie altijd met kaptoom, omdat ze daar veel fijner op reageerde dan op het bit.
Met rijden en mennen liep ze fijner op een zacht bitje (wat ik met het drukke verkeer hier ook iets veiliger vond dan alleen de kaptoom).

Mijn jonge paard ben ik ook opgestart met de kaptoom, maar die bleek later fijner te lopen met een bitje in, dus die langeteugel ik nu met hetzelfde dubbelgebroken trensje als waar ik mee rijd.
Als ik hem even aan de hand werk voor ik er op stap doe ik dat met bit, als ik aan de hand werk als volledig werk doe ik dat meestal wel met de kaptoom, maar dat is inmiddels alweer even geleden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:37

Ok dus echt afhankelijk van het paard. Werk aan de hand kan idd ook prima met bit.
Ik vind het trouwens altijd wel fijn om eerst wat aan de hand te doen als warming up voordat ik opstap.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:09

Leuk om jullie ervaringen te lezen! Ik ben nog maar een beginnen wat betreft het rechtrichten dus kan nog een hoop van jullie leren :)
Ik rijd met mijn E-pony M2 bij de paarden maar was helemaal vast gelopen. Moest hem inderdaad laag en rond rijden en veel in z'n mond zitten terwijl hij alleen maar stugger werd. daarbij veel van achteren motiveren waardoor hij wel in de houding ging lopen maar heel erg gespannen. Ik kreeg steeds vaker het gevoel na het rijden dat ik niet goed bezig was en m'n paard hier zo echt geen plezier mee deed. Daar kwam bij dat hij steeds vaker onregelmatig, scheef en stug was dus toen heb ik het roer omgegooid! Had ik achteraf veel eerder moeten doen!
Hij reageert op de kaptoom beter als met bit en ik heb zelf niet meer het gevoel dat ik hem in z'n mond zit te vervelen.
Vind het alleen wel heel erg wennen om te rijden met kaptoom, omdat de hulpen toch wel anders zijn dan met bit. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:48

Goed dat je dat opgemerkt hebt en het roer omgegooid hebt! Dat alleen al is een hele stap om toe te moeten geven dat het zo niet werkte en om aan iets nieuws te beginnen. Dat kan wel voelen als met de billen bloot gaan.
Zo moest ik echt dingen afleren en kreeg ik hele nieuwe dingen te horen en voelen. Op zich heb ik het rijden met kaptoom niet als heel anders ervaren. Wel heb ik een soort van opnieuw moeten leren rijden. Eerst de focus op voelen vanuit je zit. En het gevoel in de hand is ook heel anders dan voorheen, niet door de kaptoom maar doordat ik zelf andere hulpen ben gaan geven. Geen standaard druk meer nemen zoals ik eigenlijk gewend was. Op lichte contactteugel oefeningen gaan doen, goed met lengtebuiging rijden, buikspier erbij, leren voelen wanneer je moet aandrijven (als binnenachterbeen naar voor komt) vanuit daar laat het paard de hals vallen, mits het paard soepel genoeg en in balans is. Neem je als ruiter eerder zelf 'aanleuning' zonder dat het paard daar zelf klaar voor is, dan knikt de hals in en gaat het paard of erachter lopen (voelt ook lekker licht) of het paard wordt stug/sterk. Ook op kaptoom moet je dus niet in de verleiding komen om met de teugels op maat het paard in te laten knikken. Dan is het een hard middel.
Het bit heeft wel als voordeel t.o.v. de kaptoom dat het meer inwerkt op de kaken, dat kan ook zacht, en dat dat meer stimuleert om een keer af te kauwen en de kaak los te laten.
Ik moet alleen zeggen dat ik het niet noodzakelijk vind om daarom dan met bit te rijden ipv op kaptoom. Ik merk bijv. juist met de zijgangen dat het paard begint te kauwen en dan zit er dus geen bit in de mond.
Ik vind de kaptoom ook voor het vragen van stelling prettig werken, minder kans op kantelen van het hoofd. Hoewel kantelen ook vanuit achter kan komen, niet per se vanuit de ruiterhand.

Wat doe je zelf dan nu anders dan dat je met bit zou doen?

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:36

Het is inderdaad denk ik wennen omdat het een hele andere manier van rijden is. Ik ben altijd gewend geweest om dmv spelen met je vingers het paard nageeflijk en rond te rijden. En bijv de buitenteugel begrenzen, terwijl het nu juist de bedoeling is dat je even kort en luchtig corrigeert met de buitenteugel en dan weer los laat.
Ik wil in m'n volgende les het rijden wat verder gaan uitbreiden, heb er nu pas een keer kort een stukje op gestapt tijdens de les.

Mijn geduld wordt best vaak op de proef gesteld en het is niet altijd makkelijk om het helemaal anders te gaan doen. Maar als ik filmpjes zie van vrolijke, meewerkende en ontspannen paarden dan denk ik weer: zo wil ik ook met mijn paard kunnen werken!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:39

Het was voor mij ook een hele omschakeling destijds hoor.
Ik had inderdaad ook leren spelen en was op het laatst echt op kracht aan het rijden. Moest altijd handschoenen aan omdat ik anders de blaren in mijn handen had staan en ik had na een rijles echt 3 dagen bijzonder veel last van mijn schouder/nek(helaas greep mijn instructrice daar ook niet voldoende in).
En ik heb wel echt moeten leren om veeeel kleiner te gaan werken. Maar al snel was dat klaar. Ik stap nooit meer af met spierpijn en heb alleen nog handschoenen aan in de winter voor de kou en mijn winterhanden.
Ik heb oprecht hierdoor mijn plezier weer terug gekregen in het rijden..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:56

dan is het voor niemand fijn lijkt me, als rijden een krachtsinspanning wordt... -O-
Het is vaak even schakelen voor beide, om voor los te leren laten en achter meer te gaan dragen, maar als ze het eenmaal door hebben dat het ook zonder hangen kan is het een wereld van verschil.

Ik zit nu met mijn jonge paard in die fase, die hangt snel op het bit en dan krijg je snel de neiging om teveel vast te houden, dus dat is nu ook oefenen geblazen los los los voor...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:01

Helemaal mee eens Nouvel.. Is ook zeker niet leuk.
Ben ook heel blij dat ik destijds de omschakeling heb gemaakt en het nu allemaal totaal anders doe :) . Is voor iedereen veel beter.
Het is gewoon jammer dat mijn toenmalige instructrice dat kennelijk als "normaal" zag.. Maargoed, dat is allemaal geweest en zijn nu al een hele poos op een totaal andere manier bezig. Heerlijk!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:04

en heel veel mensen zien dat nog als het normale rijden (gezien de reacties op mijn topic bij rijden itp waar ik filmpjes op heb gezet waarbij we werken aan dat loslaten voor... :+ )

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:08

Zonde is dat!
Het kan zoveel fijner...

Hihi, je moet natuurlijk ook goed strak vasthouden ;) .

Ceasar heeft geleerd op de manege om letterlijk met zijn kin op zijn borst te lopen en wordt dan totaal onbereikbaar.. Ik ben dus ook voor aan het loslaten en merk ook vreemde gezichten om mij heen.. Bij hem zit dan vaak de oplossing in de achterhand weer met voor verbinden en eventueel een korte ophouding omhoog te maken, zodat hij wel even uitgenodigd word om de neus er weer uit te duwen.
Maar het feit dat hij zo heeft leren lopen, vind ik wel schokkend. Hij kon in het begin ook niet anders lopen zonder compleet zijn balans te zien. Je ziet nu al enorme vooruitgang, in een training. Maar ook in het algemeen, heel fijn!

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 02:28

Ik hoop dat ik hier als nieuweling ook welkom ben :)
Sinds kort ben ik het werken aan de hand weer meer aan het oppakken met twee pony's en het is leuk om zo te lezen dat meerdere er (actief) mee bezig zijn.
1 pony is 4 en mag nu langzamerhand aan het werk gezet worden, ondeugd eerste klas maar dat maakt het leuk. De 2e is 9 en loopt zowel onder het zadel als voor de wagen, soms wat stram in zijn lijf en blijft moeite houden met buigen.
Al met al 2 pony's waar ik lekker aan de hand mee wil werken.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 02:44

hoi! ik 'werk' soms wel aan de hand, zo blijft ze mooi stilstaan als ik 'halt' zeg en dat is het eigenlijk..
Nu wil ik ier wel verandering in brengen en nog meer basis aanleren.
Wat is belangerijk?
Ik wil ook ipv 6x week rijden, 1 keer longeren.
Heb nu een gewoone longe, is een hulpje altijd beter enzo ja wat?
Anyways, longeren lijkt toch niet echt te lukken. De eerste minuutjes bokt ze alles eruit en ik heb letterlijk mijn hand verbrand, daarna wilde ze niet meer rondom me lopen en deed erg opstandig,
zat niet ver v steigeren af.
Nu heb ik wel totaal geen schrik v mijn paard maar dit is evengoed niet haar normale 'habitat'.
Je kan er echt alles mee doen, normaal.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:35

Nouvel, gister even in je topic gekeken maar heb weinig tijd om uitgebreid te reageren. Ik denk dat je goed bezig bent. Ik zie een paard dat de kans krijgt om balans te vinden, gevraagd wordt om achter ook meer te dragen ipv alleen te stuwen en daarbij mooi los aan de voorkant gelaten wordt zodat er geen vast kader ontstaat. Het ziet er dan voor velen rommeliger uit omdat de meesten dat zoeken naar balans tegen houden met de hand. Als je een paard dan ook nog eens op tempo laat stuwen creëer je uiteindelijk een paard dat toch de hand gaat gebruiken als vijfde been. Op jouw manier voorkom je dat.

Leuk dat er meer mensen aansluiten!

Het laatste bericht, van Nanoukkie, klinkt als een paard dat niet fijn in balans kan blijven op de volte aan de longe. Ik zou eerst aan de hand grote voltes lopen linksom en rechtsom en dat langzaamaan uitbouwen naar longeren zodra paard ook werkelijk de lengtebuiging aan kan nemen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:00

Welkom Rofah! Leuk dat er nog steeds nieuwe mensen bijkomen :) .

Nanoukkie: ook op bij komt het over als een paard wat én zijn balans niet kan houden én niet kan buigen op de volte en dan gaat staken.
Mijn advies zou ook zijn om te starten met het werken aan de hand op ruime voltes en zodra ze het iets makkelijker gaat krijgen, direct een zijgang(schouderbuitenwaarts) mee te pakken. Om op die manier je paard nog meer bewust te laten maken van de achterhand en sterker te worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:23

dank voor je reactie ansie!

nanoukkie, ik zou inderdaad ook aan de hand op een ruime volte beginnen, en als dat lekker gaat je longe langzaam wat langer laten worden en steeds ietsje meer afstand nemen.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:55

Ik weet niet hoe het weer bij jullie is geweest de afgelopen dagen, maar onze bak is weer een en al blubber ;( ik krijg mijn paardje daar echt niet met plezier in om aan de hand te gaan werken. Hij haat modder en natte voetjes :D
Heb de afgelopen dagen maar een beetje op de stenen geoefend, maar dat is ook niet alles. Baal er wel van want was net zo lekker op weg de afgelopen weken. Hoop niet dat we hierdoor weer een paar stapjes achteruit gaan.
Hoe trainen jullie door met dit weer?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:18

Hier ook een natte bak, maar mijn paard trekt zich niets aan van plassen dus hier train ik rustig door. Alhoewel een droge bak wel fijner is als je er naast loopt ;)

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:36

Hier ligt net een nieuwe bodem en is er geen plasje te bekennen, pony is het alleen niet met de flinke wind eens :+

Weten jullie misschien instructie in de regio Ede/Barneveld?

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:43

@ Paperboy: fanatiek hoor dat jij zelf ook gewoon door traint in een natte bak! Ik merk zelf ook dat ik wat minder gemotiveerd ben met dit natte, koude weer. Kan niet wachten tot de lente begint! *\o/*

@ Rofah: wat een luxe dat er bij jullie net een nieuwe bodem ligt. Is echt veel waard als je een bak hebt waar je altijd in kan rijden! Bij ons liggen er sinds vorige zomer viltvlokjes in, scheelt wel iets maar met een paar dagen regen staatie toch weer blank.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:33

Mijn motivatie en plezier is ook groter met een lekker zonnetje hoor :D

Wij hebben houtsnippers, hij trekt wel weer snel droog. Vandaag was hij weer heel goed te doen!
Ik sta op een biologische stal, dus de mogelijkheden voor de bak zijn beperkt.