Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 15:37

Een techniek die ik heb afgekeken van de Spaanse Rijschool bij een uitvoering: stel je gaat op de linkerhand de diagonaal op. Dan stap je met je rechtervoet tussen de achtervoeten van het paard, dan je linkervoet ertussen bij de volgende stap, en dan je rechtervoet naast je paard bij de volgende stap, en uiteindelijk je linkervoet naast je paard zetten en je loopt verder op de rechterhand. Die Bereiter deed dat zo soepel bij de show, en inderdaad, na wat oefenen lukte mij het ook aardig soepel. De teugel glijdt dan gewoon over de achterhand mee, al zal dat bij eentje van 1.80 m misschien niet zo heel soepel gaan. Ik hoefde met een trekpaard en een D-pony in ieder geval nooit de teugels langer te nemen, hooguit mijn handen even iets hoger te houden.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:35

Dat kan ik ook nog wel eens proberen, maar ik moet m'n handen echt wel flink omhoog doen om de teugels aan de andere kant te krijgen. Ik wil op zo'n moment niet de teugels losgooien maar ik wil ook geen onbedoelde hulpen geven. Lastig hoor!

Siamsmeesje

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:35

Ik begrijp je helemaal, die trekpaardmerrie keek ook echt om de eerste keer, met zo'n blik van 'wat doe jij nu??'. Maar uiteindelijk leerde ik om de teugels wel op lengte te houden zonder extra/onbedoelde hulpen te geven. Ik deed het maar 1x per week met die paarden, en het koste me eigenlijk niet meer dan 2-3 keer oefenen.
Misschien is er op YouTube ook wel een filmpje te vinden van zo'n show.

Y0ellaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:22

Berith schreef:
Y0ellaatje schreef:
iemand tips voor
mij
een ding waar ik tegen aanloop
ik heb dus binnekort een kur
en zou dat graag zonder tuigje doen enkel teugel en hoofdstel alleen vind het dan erg moeilijk om mijn handen stil te houden en contact te houden lijn word dan toch slap of ik hang voor me gevoel teveel aan de teugel wat voor iritatie bij mn pony zorgt
eerste stuk van de training zonder tuigje toen toch maar weer erop gezet
https://drive.google.com/file/d/1nDSQMP ... sp=sharing

andere tips ook welkom! :j

Leuke combinatie zijn jullie. Zoals ik jullie nu zie lopen oogt het meer richting lange lijnen dan lange teugel. De lijnen die je gebruikt zijn ook erg lang. Probeer iets te vinden dat de maat heeft van 2 x de lengte van je pony van mond tot staart plus ongeveer 1 meter. Ik gok dat je bij jouw pony dan uit komt op 4 of 4,5 meter.

Daarnaast loop je nu een stukje achter de pony. Om te kunnen werken zonder tuigje en echt te spreken over werken aan de lange teugel, loop je meer ter hoogte van de achterhand. Sommige mensen lopen er direct achter, maar veel lopen net naast het heupbot. Als je dan van hand veranderd, wissel je zelf ook van kant zodat je in principe aan de binnenkant van de pony loopt.

[ Afbeelding ]

ah oke ik ga morgen proberen meer naast de pony lopen
en kijken of ik andere teugels kan vinden pak die elke keer die ik ook voor de sulky gebruik

ik heb vandaag ook voor het eerst lange lijnen gedaan met mijn bijrijdpaard
alleen daar moet ik er echt wel 1,5-2m achter lopen omdat ze nogal losse achterbenen heeft als ik haar voorwaarts vraag met me stem of een tikje
is het dan ook beter om er naast te lopen?

Berith

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:01

Je zou dan kunnen starten met iets meer naar voren te lopen, ongeveer op hoogte van de schoft en als die het dan beter gaat snappen langzaam wat verder naar achteren gaan tot je naast de achterbenen staat.
Probeer verder of je met je intentie, ademhaling en lichaamshouding (alsof je in het zadel zit) kan werken om het paard voorwaarts te vragen.
Vraag ook niet te veel tegelijk. Veel paarden vinden het in het begin best lastig om te leren voor je uit te lopen en zullen dan mogelijk wat trager zijn. Snappen ze het voor je uit lopen, worden ze meestal ook weer voorwaartser.