Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:33

@sanne ik denk dat het niet de ideale setting was voor een theoretisch verhaal en zonder een paard te gebruiken, maar ik vind dat Inge het ondanks dat leuk gedaan heeft. Maar ja voor mij was het verhaal verder niet nieuw ik heb haar al eens gesproken op de AK clinic, ik heb haar boek en heb les van haar :). Ik was met een vriendin die niet clickert en een paar dingen uit het verhaal spraken haar wel aan dus dat vond ik wel leuk om te zien.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:21

Leuk dat jullie er ook waren, ik was er ook. Ik voel me zo vrij ook even op jouw vraag te reageren, Sanne. Ik vond het jammer dat het verhaal van Inge Teblick niet echt 'advanced' was (het was equiday advanced, idee was dieper op dingen in te gaan, maar dat viel me de hele dag wat tegen, moet ik zeggen) dus voor de mensen die in clicketraining geïnteresseerd zijn, was het niet veel nieuws. Ook wel logisch dat ze er niet echt dieper op in kon gaan, want voor een groot deel van het publiek zal het hele clickeren misschien nieuw geweest zijn. En bovendien was haar verzocht zonder paarden te komen, zei ze. Nou had ze toch een paard meegenomen, maar het doel was dus blijkbaar niet paarden te gebruiken voor de uitleg. Zoals cm al zei, setting was dus eigenlijk niet ideaal. Haar verhaal zou wellicht beter tot zijn recht zijn gekomen in een kleinere ruimte met een powerpoint presentatie erbij, ofzo... Ik vond het trouwens frappant dat het publiek massaal wegging toen haar demo werd aangekondigd. Ik dacht: goh, lekker open minded van de NH-ers, ze zullen hun mening al wel klaar hebben en niet eens het verhaal aan willen horen. Echt 'for the horse' ;) . Maar goed, dat is mijn aanname en die is misschien wel helemaal onterecht. :D Maar dat was even mijn gedachte. (Ik had mijn mening dus ook lekker al klaar :D ) Sceptici heeft ze ook niet kunnen overtuigen, ben ik bang. Ik vond het een heel leuk verhaal, maar ik ben dan ook al geïnteresseerd in het onderwerp. Ik denk dat voor anderen het vooral een beetje warrig over is gekomen en ik denk dat ze misschien wat Parelliërs tegen zich in het harnas heeft gejaagd, dat is zonde. Ik had zelf denk ik niet zozeer gesproken over de nadelen van negatief bekrachtigen, maar vooral mensen proberen te overtuigen van de positieve punten van het positieve bekrachtigen. Dat heeft denk ik meer impact. Wat vond jij dan, Sanne?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:42

Het was mij niet opgevallen dat mensen massaal weggingen, het zat aardig vol volgens mij. Aan het einde gingen wel veel mensen weg. Had denk ik ook te maken met de pauze die erna kwam.

Het verhaal was goed. Moeilijk voor haar om met deze opzet uitleg te komen geven, maar ik vond de uitleg over de leerprincipes zelf wel leuk.
Ik vond haar inderdaad vooral heel negatief over anderen en dat vind ik altijd een beetje zuur overkomen.
Ik vond de algemene horsemanship in haar clinic erg duidelijk ontbreken, echt zonde, want ik denk dat dat nogal wat parelliers/nh-ers afschrikt.

De haflinger werd aan het begin losgelaten en was het eerste kwartier vooral erg gestrest aan het rondrennen bij de deur. Zeker naast het verhaal over stress (bij negatieve bekrachtiging) vond ik dat nogal tegenstrijdig.
Het paard was vrij opdringerig en rende een aantal keren met oren in de nek en staartzwiepend achter het meisje aan, maar er werd vrolijk voor beloond. De vergelijking die werd gemaakt tussen werken met de clicker en werken met druk was bijna lachwekkend te noemen en vond ik eigenlijk meer zeggen over het gebrek aan kennis over werken met druk.
Het meisje liet eerst een mooie fase 1 wegdrijven van de achterhand zien en beloonde met de clicker. Daarna ging ze het gebruik van negatieve bekrachtiging laten zien, waarbij ze met een zeer aggressieve lichaamshouding achter het paard aanrende met een zwaaiend touw :+ Beetje vreemde vergelijking wat mij betreft.
Toen de demo geëindigd was, stapte het meisje zonder zadel en hoofstel (en zonder cap!) op het paard (die daar overduidelijk niet ok mee was!) en viel er drie keer bijna van af :\

Het bevestigde voor mij weer eens dat er een heel groot deel horsemanship is (veilige omgang, wat voelt/denkt mijn paard? welke strategie gebruik ik? Wat vraag ik wanneer?) en dat de manier van belonen/straffen daar maar een klein deel van is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:48

Mag ik me ook melden?

Ik heb zaterdag mijn eerste clicker les gehad (van Nikki ;) ) en ben nu fanatiek aan het targetten ;)

https://www.facebook.com/photo.php?v=517130268315604
(filmpje)

Pony is een 8 jarige shet merrie (grullo-roan bont) waarvoor ik opzoek was naar een werkende trainingsmethode. Vrijheidsdressuur is voor mij niet onbekend, toen bokt nog een boktje was, was ik hier erg fanatiek in met mijn vorige pony's. Echter puur voedselbeloning wertk voor Ab niet, ze wordt er zeer gefrustreerd en opdringerig van. Dus we gaan het nu met de clicker proberen.

Naast Abbey heb ik nog een 2.5 jarige haflo arabier waarmee ik straks ook e.a wil gaan doen :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:49

CM... haha toch proberen met de clicker? Ik ben erg benieuwd hoe het voor jou werkt. Hier heb ik beiden gedaan (X en click) en merk dat click veel beter werkt, vooral bij Silja. Bij haar werkt de stem echt voor teveel ruis. Ik moet er voor haar ook niet doorheenl**len maar alleen 'to the point' reageren. Leerzaam paard. Clicken met de tong gebruik ik ook vrij vaak. Kennen ze snel genoeg.
Ik vraag mij alleen af of een paard in galop werkelijk geen clicker hoort. Lijkt mij eigenlijk onwaarschijnlijk met hun gehoor. Ligt er maar net aan hoeveel betekenis ze eraan hechten, denk ik eigenlijk. Wedden dat ze het sluipen van een leeuw tussen struiken zou horen?

Galopperen met brokjes is wel een uitdaging. Misschien zo'n vissershesje of zo gebruiken?

Jammer dat ik niet op de equiday kon zijn. Klinkt alsof de demo niet uit de verf is gekomen zoals bedoeld. Altijd spijtig als dat gebeurt, want dat is dan toch een gemiste kant en het risico is groot dat het negatieve oordeel, wat veel mensen hierover hebben, daardoor wordt versterkt. Zonde.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:52

stef schreef:
Mag ik me ook melden?

Ik heb zaterdag mijn eerste clicker les gehad (van Nikki ;) ) en ben nu fanatiek aan het targetten ;)

https://www.facebook.com/photo.php?v=517130268315604
(filmpje)

Pony is een 8 jarige shet merrie (grullo-roan bont) waarvoor ik opzoek was naar een werkende trainingsmethode. Vrijheidsdressuur is voor mij niet onbekend, toen bokt nog een boktje was, was ik hier erg fanatiek in met mijn vorige pony's. Echter puur voedselbeloning wertk voor Ab niet, ze wordt er zeer gefrustreerd en opdringerig van. Dus we gaan het nu met de clicker proberen.

Naast Abbey heb ik nog een 2.5 jarige haflo arabier waarmee ik straks ook e.a wil gaan doen :j

Leuk stef, maar het gaat wat rommelig en dat is jammer. Zorg dat je om te beginnen het target voorhoudt, laat aanraken, clickt, target weg (uit zicht) , hand in voerzak, voertje geven op de plek waar je het paardje graag wilt hebben. Zorg dat je techniek goed is, voordat je met paard werkt.
Pas als dit er goed in zit en het paard snapt target aanraken alleen op cue, zou ik met wegwerpen target gaan werken.
Blader even terug naar het filmpje van Crosmuller die daar de basis met tagetting doet. Ik vind dat een goed voorbeeld van een nette techniek.

Hier een goede uitleg... moeite waard van het lezen :)
http://www.equineclickertraining.com/ar ... k_new.html

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:58

Nog in reactie op Sanne:
Ja, met je eens dat de omgang met het paard in die zin geen goed voorbeeld was. Ik vond ook het voorbeeld van de vergelijking tussen het wegdrijven van achterhand op druk en met clikcer niet goed gekozen. Dat is geen goede reclame. Ik vond het paard wél een goed voorbeeld in die zin dat ik het wel een open, nieuwsgierig en onderzoekend paard vond ('hoe kan ik een click verdienen?'), in tegenstelling tot de paarden in andere demo's, die soms toch afwachtender zijn ('mag ik van de baas?'). (Even heel kort door de bocht dan hè.) Dit paard kwam meer eager over, vond ik.
Ook met je eens dat het verhaal op zich leuk en interessant was, en ook leuk dat het publiek erbij betrokken werd om e.e.a. te demonstreren. Denk alleen dat het voor iemand die voor het eerst van clickertraining hoort, misschien lastig te volgen was.
(Met dat er mensen weggingen bedoel ik: ik zat op de tribune de demo daarvoor te kijken, die was afgelopen en de clickerdemo werd meteen aangekondigd, toen gingen veel mensen weg. Terwijl dat bij andere opeenvolgende demo's niet was. Maar goed, zoals gezegd, misschien is dat mijn eigen interpretatie van de feiten. :D)
(Off topic: ik vond overigens de andere demo's ook allemaal heel leuk en leerzaam (de meeste dan, Liesbeth Jorna vond ik eigenlijk niet zo bijzonder verder). Maar ook bij de andere demo's miste ik het 'advanced' soms wat. Geeft in mijn geval niet, want ik ben zelf ook niet zo advanced ;) Maar als ik bijvoorbeeld had moeten betalen om met mijn paard in een demo van die Gegenschatz te zitten, had ik denk ik wel gebaald dat het grootste deel van de tijd opging aan het uitleggen van een aantal basics aan het publiek. Maar ik vond die demo's verder wel heel leuk en je haalt er ook altijd wel wat nieuws uit.)

Edit: Stef, leuk filmpje! Enthousiaste pony. Ik moet ook eens wat pionnen gaan regelen...
Edit2: Liljebo, over de demo, inderdaad, daar ben ik een klein beetje bang voor. Maar ikzelf vond het gewoon een hele leuke demo en ben blij dat ik erbij was.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:05

crosmuller schreef:
Ik heb nu alleen nog 1 praktisch probleempje. Als ik rij en ik weet dat ik iets ga vragen waar ik voor zou kunnen klikken (en ik heb geen 2 handen nodig bij het rijden) dan kan ik het clickertje vast houden, als ik spontaan wil belonen in stap of stilstand kan ik ook met mijn tong klakken, maar als we draven of galopperen hoort ze het klakken niet.

Waarom denk je dat ze het niet hoort? Mijn ervaring is dat als mijn paard ook maar een beetje onrustig/gespannen is, dat ze de clicker niet "hoort". Als ik het heel langzaam opbouw, "hoort" ze het ineens wel. Ik vind het zelf wel een fijn herkenbaar, extra teken van spanning.

Ik heb voer trouwens altijd in zo'n grote zak in m'n trui, precies hetzelfde probleem :+ In galop vliegt de müsli om m'n oren :D
Fijn dat het nu winter is, de zakken in m'n winterjas kunnen makkelijk dicht en open.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:08

Liljebo: Target uit de hand aanraken hebben we hiervoor ook gedaan, hoog, laag, links rechts.. Ik dacht: Eens zien wat ze doet als ik m weg gooi, en verdomd! Ze loopt er gewoon naartoe en raakt m aan :j Dat het dan rommelig is, ala, t is de 2e keer dat we wat met een clicker/target doen, dus ik ben allang blij ;)

Visitor: Deze kleine pionnetjes zijn echt super handig :j

Ik was voor Ab puur opzoek naar wat om erbij te doen, aangezien de winter weer voor de deur staat, en we dan nauwelijks kunnen mennen... Denk dat ik wat gevonden heb ;)

Ik had toen ik nog fanatiek VD deed altijd een heuptasje, ga ik nu ook maar weer achteraan, is ideaal :j

Hier kan je het een beetje zien:
Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:11

Lekker ding, daar op de grond. Mijn opmerking was puur gebaseerd op wat ik zag. Was niet kritisch bedoelt, maar als tip. De link van de site die ik je heb gegeven, is evengoed de moeite waard. Net als die hele site en alle info over articles etc . Kan ik je ten zeerste aanraden. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:15

Gefeliciteerd trouwens Liljebo!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:16

O ja, gefeliciteerd!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:19

Punt met ellelange artikelen is dat ik snel de interesse verlies, ik ben een praktijk mens :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:21

Visitor schreef:
Nog in reactie op Sanne:
Ja, met je eens dat de omgang met het paard in die zin geen goed voorbeeld was. Ik vond ook het voorbeeld van de vergelijking tussen het wegdrijven van achterhand op druk en met clikcer niet goed gekozen. Dat is geen goede reclame. Ik vond het paard wél een goed voorbeeld in die zin dat ik het wel een open, nieuwsgierig en onderzoekend paard vond ('hoe kan ik een click verdienen?'), in tegenstelling tot de paarden in andere demo's, die soms toch afwachtender zijn ('mag ik van de baas?'). (Even heel kort door de bocht dan hè.) Dit paard kwam meer eager over, vond ik.

Dat vond ik zeker ook, het paard was erg eager :j Dat was zeker leuk om te zien.
Ik ben zelf zeker fan van de clicker om "erbij" te gebruiken, maar deze demo heeft voor mij de vooroordelen van alleen maar werken met de clicker versterkt. Ik weet natuurlijk ook wel dat dat aan de gebruiker ligt en dat je ook alleen met de clicker heel goed kan werken, maar de demo schetste dat beeld niet en dat is natuurlijk jammer.
Ik denk dat het beter aanslaat als je ook verteld dat je de clicker erbij kan gebruiken en welke voordelen je daarvan kan hebben, ipv af te geven op al het andere.

Het is misschien ook wel persoonlijk, ik vind veiligheid (zeker als je dingen als hoofdstelloos rijden wilt laten zien) echt wel belangrijk. Vorige keer was het precies hetzelfde, met die haflinger van de vrijheidsdressuur demo, die stond eerst 5 minuten alleen maar te steigeren en belande bijna bovenop de eigenaar... echt levensgevaarlijk! versterkt nogal het negatieve beeld van vrijheidsdressuur :+

Ik ben het verder met je eens dat het hele advanced wel mee viel. Had er over het algemeen iets meer van verwacht.

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:29

Het is altijd leuk om reacties te horen over demo's die gegeven worden maar ik wil toch even enkele zaken nuanceren.
Ik was er uiteraard bij :) en geef graag wat meer achtergrondinfo.
De tribune zat vol toen de demo begon maar toen even later een lezing aangekondigd werd, gingen wel wat mensen weg, maar ik zag er ook wel weer terugkomen.
Wat betreft de opzet: er werd gevraagd een publieksworkshop zonder paard te geven. Inge zei zelf al dat er niets zo lastig was als dit. Ze wilde ofwel paarden er bij ofwel een theoriezaal met powerpointpresentatie. Deze setting heeft ze zelf ook niet gewild.
Enerzijds lees ik dat er als reactie komt dat het niet advanced genoeg was, anderzijds lees ik dat iemand die clickertraining niet kent, niet kon volgen. Ik vond het een goede mix van basis en advanced. Eigenlijk zegt het alleen wat over je eigen niveau hoe basis of advanced je deze demo vond.
De haflinger vond ik eigenlijk helemaal niet bijzonder gestrest. Die kwam net van een trailerrit van 2u30 en ik vond het prima dat ze even mocht rennen zonder dat 'het meisje' haar daarvoor bij haar hield. De keuze om te rennen was vrij. Ik heb die dag heel veel paarden gezien die moésten stilstaan, niet mochten bewegen en wel wilden. Na 10min al kwam de haflinger onderzoekend naar 'het meisje', vragen 'gaan we nu iets doen'. Ze mocht ook weer rondlopen, ze mocht ook bij het 'andere meisje' gaan, ze mocht ook meedoen. Niets moest. Ze moést het eerste deel ook gewoon niets. En toch kwam ze zo vaak even langs dat het wel grappig was.
Het meisje heeft een parelli achtergrond en haar paard reageert nog steeds furieus op zelfs fase 1.
Hetgeen sanne omschrijft als 'ze gaf fase 1 en beloonde met voer' is niet zo eigenlijk. Het meisje gaf een cue om de achterhand te wijken en haflinger deed dat meteen en goed. Wat blijkbaar niet opviel, en wat wel juist de point was, was dat er geen staart aan het zwiepen was, geen orenspel, geen verzet. Daarna toonde het meisje hoe het gaat als ze wel druk gebruikt. Een heel ander paard dat niet eens netjes week, vol verzet en stress. Ik ben blij dat jullie ook zagen dat die houding veel agressiever was. Helaas iets dat ik doorheen de dag ook vaak zag terugkomen. Parelli meiden waren duidelijk aanwezig en zolang er humor rond een demo hing werd alles geaccepteerd. Ik begrijp het niet. Je ziet natuurlijk wat je wilt zien. Ik zie liever een vrij paard dat bij je wilt zijn en niet bij je blijft omdat er een of andere fase op de loer ligt.

De trailerlaaddemo vond ik ook niet bijzonder goed. Niet consequent, ik vond timing ook niet ok. Wat humor er bij en weer die stick! Waarom toch? het was goed dat de trainer samen met het paard weg wandelde van de trailer toen paard enkele stappen op de klep deed, om te belonen, zei ze nog, maar even later schrok paard ergens van, en had die pas een stap op de klep gezet, sprong er af en trainer ging ook weg van de trailer. Maar dat zag niemand? Ook om te belonen!? Soms zag ik weinig verschil tussen klassiek laden waarbij ook met zweep achter het paard gegaan wordt. Het enige verschil: er werd gedreigd (ik ga naar hogere fase als je nu niet wijkt) ipv meteen meppen. Maar ik hoop dat iedereen toch ondertussen weet dat de dreiging even erg is als de uitvoering. Neen, ik vond die demo maar matig, voor mij weer een bevestiging dat men nog steeds niet goed weet hoe een paard te motiveren en wat de nadelen zijn van dreiging en voordelen van een paard dat iets uit zichzelf doet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:32

stef schreef:
Punt met ellelange artikelen is dat ik snel de interesse verlies, ik ben een praktijk mens :j

Ja, dat kan, maar toch is het heel erg zinvol om de moeite te nemen om dergelijke info te lezen. Eventueel 10 regels per dag of zo. Goede theoretische kennis is de basis van goed uitgevoerde praktijk. Je zult echt versteld staan hoeveel details vaak worden vergeten/verkeerd ingeschat etc.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:35

Nu vind ik het helemaal jammer dat ik er niet bij was. Ik vind het altijd leerzaam om verschillende mensen aan het werk te zien en dan mijn eigen mening te vormen. Ik vrees dat niet alles op film staat??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:38

liljebo schreef:
stef schreef:

Ja, dat kan, maar toch is het heel erg zinvol om de moeite te nemen om dergelijke info te lezen. Eventueel 10 regels per dag of zo. Goede theoretische kennis is de basis van goed uitgevoerde praktijk. Je zult echt versteld staan hoeveel details vaak worden vergeten/verkeerd ingeschat etc.

Ik doe het puur voor de fun, en ga er dus geen halve studie van maken :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:40

ooohhh ik heb de felicitaties gemist.... sorry... en bedankt!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:22

sanne83 schreef:
crosmuller schreef:
Ik heb nu alleen nog 1 praktisch probleempje. Als ik rij en ik weet dat ik iets ga vragen waar ik voor zou kunnen klikken (en ik heb geen 2 handen nodig bij het rijden) dan kan ik het clickertje vast houden, als ik spontaan wil belonen in stap of stilstand kan ik ook met mijn tong klakken, maar als we draven of galopperen hoort ze het klakken niet.

Waarom denk je dat ze het niet hoort?

Omdat ze in galop wel reageert op een klik van de clicker, maar niet op de klak van mijn tong. En in stap reageert ze op beide (door stil te staan en haar worteltje in ontvangst te nemen).

Parelli mensen waren wel in de meerderheid zaterdag. Tenminste, Liesbeth Jorna vroeg iedereen die niet aan parelli deed zijn/haar hand op te steken en dat waren niet veel handjes. Wat wel grappig was, het meisje naast mij zij "dan wordt het de hoogste tijd". Daarna keek ze naar me en vroeg wat ik dan deed en ik antwoordde dat ik clicker trainde. Dat was dan ook wel goed zei ze :D.

Ik heb het einde van de clicker demo trouwens gemist want ik moest naar het toilet dus van dat rijden heb ik niet gezien :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:30

Ik heb kleine stukjes van de demo van Inge Teblick gefilmd en toen was mijn batterij helaas op dus het trailerladen heb ik er bijvoorbeeld weer niet op staan. Ik vond die trailerlaad demo heel leerzaam, eigenlijk. Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden en zoals Sanne ook al aangaf kan je dingen best combineren (vind ik dan). Mijn opmerkingen waren overigens ook niet als kritiek bedoeld, Eva, want ik begrijp dat het ook lastig is om een demo te geven als je eigenlijk geen paard mag meenemen en het eigenlijk 'advanced' moet zijn terwijl misschien een groot deel van het publiek nog niets weet over clickertraining. Daar kunnen jullie natuurlijk weinig aan doen als je niet voor de setting kan kiezen, zoals nu. Zoals gezegd vond ík de clickerdemo erg leuk. Ik hoef echter niet meer overtuigd te worden van hoe leuk en nuttig clickertraining is. :D Net als Sanne zag ik wel een paar punten in de demo waarvan sceptici wellicht zeggen: 'zie je wel, clickertraining werkt niet' of iets van dien aard. Die momenten hadden absoluut niet de overhand, waren zeldzaam, maar dat is wellicht wel wat bij mensen blijft hangen, en dat is jammer. Maar daar is misschien niets aan te doen en zoals gezegd vond ik de demo wel heel leuk, informatief en ik vond het paard heel leuk en een mooi voorbeeld voor clickergetrainde paarden. Ik had zelf overigens ook niet zo'n problemen met het los laten van het paard in het begin.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 15-10-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:37

Ik denk eerlijk gezegd dat het niveau van de clicker demo advanced genoeg was. Zoals ik al zei ik had iemand bij me voor wie het nieuw was en zij had een paar aha momenten, maar ik denk niet dat het hele verhaal bij haar is blijven hangen. En de clickertrainers in het publiek waren in de minderheid. Leertheorie is best lastig te begrijpen als je het voor het eerst hoort.

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:39

visitor, dat vind ik nu een eerlijk antwoord, waarvoor dank.
Wat clicker demo's vaak minder aantrekkelijk maakt is dat het geen ingeoefend stukje show is, en er altijd ingespeeld wordt op het moment. Je ziet ook soms weinig gebeuren omdat de clickertrainer gewoon veel subtieler is en in hele kleine stukjes traint waardoor het wat traag lijkt te gaan allemaal. maar duurzaamheid loont op lange termijn. Geen enkel paard vergeet na jaren nog wat het gedrag is dat moet volgen na een cue. Het is zo een krachtig instrument maar moeilijk uitgelegd in een demo van een uur. Parelli heeft het voordeel een stukje te kunnen laten zien, en wees eerlijk: clickerdemo's tonen altijd hoe je iets aanleert, de weg naar het resultaat, ook wat je moet doen als het fout gaat. Parelli demo's tonen vaak het resultaat, maar er wordt weinig echt getraind op die demo's. Typisch voorbeeld van trailerladen: heel vaak wordt in een parelli demo een paard geladen die perfect laadt. Er wordt dat wat rond verteld maar zelden zie je tijdens zo een demo een paard dat moeilijk laadt, die op dàt eigenste moment getraind wordt. Clickertrainers willen tonen hoé ze trainen en kiezen dus voor paarden die nog moeten getraind worden, dus waarbij het vaak veel trager gaat, met soms tegenvallers en waarbij het publiek denk (of gewend is) resultaten te zien te krijgen ipv onderdelen van een training. Daarrom vinden sommige parelli trainers de clickerdemo's niet goed; ze verwachten resultaten in een kleedje te zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:42

[quote="crosmuller" Leertheorie is best lastig te begrijpen als je het voor het eerst hoort.[/quote]

Ik denk dat je hiermee het belangrijkste struikelpunt noemt. Die theorie is eigenlijk erg belangrijk om goed te clickeren, maar tevens best pittig. Mensen willen graag meteen iets zien/hebben geen zin in die theorie. Maar zonder de theorie te kennen, maak je veel fouten en gebruik je de methode niet zoals bedoelt. Dat is dan zo jammer.

Ik snap het ergens wel. Niet iedereen heeft er zin in; in die lange theoretische verhalen. Maar aan de andere kant vind ik het ook spijtig, omdat je zo verschrikkelijk veel 'rommel' ziet on het clickergebeuren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:47

een clickerdemo kan je toch makkelijk spectaculair maken? Er is alleen wel een groot verschil tussen een demo en een clinic