Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:52

Hier ook druk bezig!
Sinds kort met Caesar ook vrij fanatiek het onderdeel lange teugel meegenomen en dat vind hij echt heel leuk. Inmiddels hebben we 3 trainingen besteed aan het draven en meneer is van mening dat galoperen aan de lange teugel makkelijker is..
Nu zijn we dus beetje zoekende, ik wil zijn fanatisme tot de galop niet ontmoedigen dus ik straf het niet af en laat hem begaan(uiteindelijk komt de galop toch weer aan bod) en galoppeerd dan echt mega verzameld echt super gaaf. Voordat hij dat verliest neem ik hem dan terug en vraag de draf opnieuw, meestal draaft hij dan beheerst aan, mooi om te merken!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:23

Leuk dat er een topic is over het werken aan de hand :) .

Met mijn vorige pony Waldjo heb ik enkele jaren les gekregen in het werken aan de hand c.q. rechtrichten, nadat hij een tijdje bij mijn lesgeefster in training was geweest. In die tijd ook met een bijrijdijslander bij haar gaan lessen. En momenteel werk ik met mijn huidige e-pony Roxy aan de hand (met invloeden van NH) om haar vooral rechtsom wat soepeler te krijgen.

Zinzi_jewel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:20

Ha , was deze even kwijt .
Ga weer meelezen .
Vindt hand werk en lange teugel heel erg leuk .
Helaas weinig tot geen les momenteel
Trainer zit beetje heel ver weg nu .
Suggestie in klassieke dressuur mogen dus . In zuiden nabij Eindhoven

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:56

Hè fijn om te lezen dat iedereen nog lekker bezig is, ben op dit moment weer wat meer met het rechtrichten bezig (wadh) omdat de buitenbakken erg slecht zijn voor het werken met de dubbele lijnen, nu heb ik 7 februari les dus hoop dat de paddocks dan een beetje te doen zijn! Het wadh gaat lekker ben druk bezig de draf aan de hand steeds beter krijgen en de oefeningen steeds vloeiender in elkaar over te laten lopen, ook aan het oefenen met de travers van de wand af merk dat ze dan meer moeite ermee heeft ze vind de wand wel makkelijk! Dus hier gaan we de komende tijd aan werken!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:34

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, op de momenten dat het topic bij vlagen actief is ;) Leuk om te lezen hoe iedereen bezig is en welke vorderingen gemaakt worden!

Ik wil jullie voorstellen aan mijn merrie, 16 jaar, 1.60m. v. Havidoff, heeft vooral dienst gedaan als fokmerrie (wel zelf voor het sportpredikaat naar het Z2 gereden toen ze 9 was). Ze heeft in totaal maar 2,5 jaar onder het zadel gelopen en de rest van de jaren op de wei gestaan. Ik heb haar sinds juni 2014. Ze moest na jaren stil staan dus ook weer opnieuw wennen aan een ruiter op de rug.
Het is een geweldig fijn paard. Super karakter, heel werkwillig, top achterhand. Ons doel is om vooral veel plezier te hebben en om het fokmerriemodel er wat af te krijgen :D Haar hangbuikje is onze grootste tegenstander op 't moment haha. Maar er wordt steeds meer buikspier zichtbaar en aan haar bewegingen merk ik dat ze steeds krachtiger wordt, de rug komt ook meer en meer omhoog. Puntje van aandacht is dat ze erg goed haar achterbeen eronder kan smijten en daarmee verbloemd ze dat ze de rest van haar lichaam wat minder goed gebruikt. Dus dat houd ik goed in de gaten. Ander punt om in de gaten te houden is dat ze erg makkelijk schaart dus dat is leuk met zijgangen in combinatie met haar fanatieke werkhouding :') 'Wil je travers? Ok, bam kont opzij en scharen maar!' := Ofwel altijd letten op behoud van de lengtebuiging, dan komt het achterbeen weer mooi naar het zwaartepunt.

Voor mijn AR-ervaringen ook al een eigen paard gehad, maar toen niet echt de know how hoe te trainen..dus de andere kant van paardrijden (dom gasgeven en remmen) ken ik jammer genoeg ook. Na een paar jaar het paard verkocht en paarden van anderen gaan verzorgen en rijden.
Inmiddels heb ik al een aantal jaren les in de AR, eerst met verschillende paarden van anderen gewerkt (voornamelijk om ze na blessure weer er bovenop te krijgen middels werk aan de hand, mooie uitdagingen, kost veel tijd en geduld maar heel dankbaar om te doen)

Nu lekker met m'n eigen paard aan de gang! Hier de meest recente foto's van werk aan de hand, linksonder even de beetjes strekken met longeren en rechtsonder draf aan de hand zoals dat op dit moment gaat :) als ik m'n rechter teugel iets meegegeven had op het moment van de foto dan was de renvers gelukt :))

Afbeelding

Groetjes Angela

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:46

Mooi om te lezen Ansie!

Ik lees ook met vlagen mee in het topic, maar heb al een lange tijd niets meer geplaatst.
Volgende week ga ik lessen bij Moravita en ook werken aan de hand, ik probeer een filmpje of foto's te laten maken en dan zal ik wat plaatsen :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:49

Wat leuk om te lezen Ansie!
Van de week weer fijn met Ceasar aan de hand gewerkt. Wij zijn nu bezig met het appuyement in stap en draf op de volte/schouderbuitenwaarts.
Draven vind hij erg lastig, maar doet hij wel enorm goed en verzameld. Hele kleine stukjes, anders word het te zwaar voor hem. En op een goede dag doen we een ook een stukje schouderbinnenwaarts in draf.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:27

Ik heb het rijden iets meer opgepakt dus het adhw wat verwaarloosd, maar zodra het weer goed blijft wil ik beide gewoon regelmatig doen.

Leuk dat je naar Moravita gaat, daar heb ik kennis gemaakt met adhw :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:38

Oh ik zie dat ik iets een beetje krom omschreven heb:

Met de zin 'zelf voor het sportpredikaat naar het Z2 gereden' bedoel ik dat de merrie, buiten dat ze mooie sportpaardjes op de wereld heeft gezet, zelf ook Z2 is. Niet dat ik haar naar het Z2 gereden heb. Staat er een beetje krom :o

@Jameyskatje, leuk! Ik ben benieuwd naar beeldmateriaal!

@ijssnuiver, draf aan de hand op de volte begint bij ons ook al beter te worden dus ik verwacht dat we binnenkort ook wat oefeningen in draf mee kunnen pakken. Iets voor de volgende les misschien!

In maart ga ik (weer) naar een clinic van Christofer Dahlgren, als theoriedeelnemer. Erg interessant wat hij te vertellen heeft!
Hier een samenvatting van de vorige clinic:
De invalshoek is meer vanuit het mentale aspect en lichaamstaal. Zijn uitleg is erg helder en heel praktisch. Je kan er meteen mee aan de gang en ook de praktijkdeelnemers zag je meteen vooruitgang maken. Te veel om hier exact uit te leggen maar hij hanteert in ieder geval het volgende:
1. Relaxation (mentaal, ontspanning, er voor zorgen dat jij in beeld bent bij het paard) Hiervoor heeft hij heel fijne oefeningen*.
2. Lightness (het paard de hulpen laten snappen en laten beantwoorden, niet een reactie uit reflex!) Dit is echt een wezenlijk verschil! Namelijk: een paard behoudt nog de relaxation (mentale ontspanning) want begrijpt wat hem gevraagd wordt of schiet in de stress door de hulp met reactief gedrag als gevolg.
3. Balance (zowel mentaal als in het lijf, klopt dit niet dan terug naar 2 of 1)
4. Roundness (opbolling van de bovenlijn, pas als een paard ontspannen is, de hulpen begrijpt en daarop kan reageren, in balans is, is hij in staat om de connectie van achter naar voor te maken en de bovenlijn goed te gebruiken)
5. Collection ('adding more energy', vanuit hier kun je meer energie in de beweging vragen zodat je meer naar verzameling kan en meer verheven passen vraagt)
Klopt er iets niet, dan stap(pen) terug. Dit even in het kort.
Het grootste voordeel wat ik hierin zie is dat vooral de oefeningen voor relaxation er grotendeels voor zorgen dat het probleem van 'op of over de schouder vallen' door het vragen van (teveel) buiging met de binnenhand voorkomen wordt. Hij wil namelijk dat het paard jou volgt en daarmee neemt het paard zelf de buiging al aan, zonder dat je met je hand aan de lijn/kaptoom de buiging vraagt.
* De oefening gaat dan als volgt, je loopt voor het paard, lijn hangt door, hand op je buik (zodat je niet links of rechts kan vragen), vervolgens loop je achteruit waarbij het paard jou volgt. Stap opzij naar links of rechts en kijk of je paard met je mee beweegt. Als het paard dit goed doet zal hij/zij jou volgen en daarbij automatisch de juiste lengtebuiging aannemen zonder dat je dus met je hand de stelling vraagt/onderhoudt. Je krijgt hiermee de aandacht van je paard EN hij buigt zelf door jou steeds door de bak te volgen. Je lichaamstaal is hierin belangrijk. Valt het paard op de moeilijke kant nu heel erg naar binnen dan gebruik je je zweep om de schouders te plaatsen, paard moet dat dus al geleerd hebben hoe te reageren op de zweep als je op de schouder wijst/aanraakt.
Vanuit hier kan je steeds verder uit gaan bouwen, uiteindelijke doel is de 'advanced lunging' waarbij je vanuit het midden het paard op de longeercirkel oefeningen als sbw en travers kan vragen zonder er dus dicht op te staan zoals bij het werk aan de hand.

In maart ga ik dus weer kijken naar een clinic van hem (en zijn vrouw is er dit keer ook bij). Nu heb ik er zelf mee geoefend (nav de vorige clinic) en vallen wellicht andere dingen me weer op waar ik mee vooruit kan.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:24

Klinkt heel interessant! Ik had nog nooit van hem gehoord.

Vast een foto van de les bij Ton Duivenvoorden.
De traver in draf was eigenlijk nog helemaal niet bevestigd. Thuis hebben we af en toe een klein pasje geprobeerd. Ben erg tevreden. Deze foto is van vóór Ton mijn pony aan de hand nam, toen hij haar aan de hand nam groeide ze wel 5cm in de schoft, echt bizar!

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:31

gaaf hoor!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:13

Hier alleen een poosje meegelezen, alles heeft bij ons een beetje stilgelegen ivm blessure. Helaas al een jaar bezig met de blessure en in aug. een terugval gehad. Dus vanaf aug. opnieuw rust en inmiddels is hij op het moment goed (osteo en dierenarts) en nu al 3 maanden aan het stappen onder het zadel. Zelf heb ik nu sinds een week of 2 het WADH weer opgepakt....en meneertje is nog niks vergeten :D . Heerlijk om weet te doen. Het is hard nodig want door zijn blessure en vastzitten was hij behoorlijk scheef geworden. Over drie weken controle en hopelijk mogen we dan een drafje erbij.... Leuk om weer foto's te zien! Ben met het stappen onder het zadel nu met hoofdstel met mylerbitje en kaptoom bezig, werkt toch makkelijker met rechtrichten onder het zadel.

Waar rijden jullie mee onder het zadel?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 13:12

Ziet er heel netjes uit hoor :)

Ik rij alleen met bit (myler lv1), mede omdat ik zelf niet zo handig ben op de kaptoom. Heb een tijdje wel gereden op de kaptoom maar vond het voor ons niet zo werken. Plus dat mijn paard liever zo min mogelijk om d'r neus en hoofd heeft, rijd daarom ook zonder neusriem.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:18

Dankjewel!

Succes met opbouwen Paperboy

Ik rij ook gewoon met een dubbel gebroken watertrensje en soms met een Myler level 2, ik wissel het zo nu en dan af.
Met mijn kaptoom valt helaas niet zo lekker te rijden, ik moet ooit nog eens een andere.

Bij deze het filmpje, duurt wel 12 minuten, maar ik zal niet weten welk stukje film ik had willen weg laten, dus lekker uitgebreid :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:44

Ziet er goed uit, knap hoor! +:)+

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:54

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:23

Ik vond je naam al zo bekend, en toen ik in je profiel keek wist ik het zeker, haha!
Leuk dat je Snuit nog hebt, en wat doen jullie het super goed zeg!
Zo ver ben ik nog niet gekomen...

ik ga even in je topic kijken!

edit: ziet er super uit!
heb jij thuis ook begeleiding van iemand of heb je alles zelf aangeleerd?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:49

Superleuk filmpje, ziet er heel fijn uit!

Als alles goed gaat heb ik over 3 weekjes weer mijn eerste les WADH, echt weer zin in als ik zo filmpjes van andere zie ;).

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:57

@ Paperboy: wat voor blessure had hij? Fijn in ieder geval dat je weer lekker op kan gaan bouwen, succes!

@ jameyskatje: Erg leuk om te zien! Wat een super leuke, werkwillige en actieve pony is Snuitje! Grappig is dat he, als een instructeur je paard overneemt dan zie je vaak toch net even een ander paard verschijnen hihi. Komt volgens mij omdat zij precies weten wat ze willen zien, welke reactie ze willen krijgen op een bepaalde hulp. Vaak zijn zij net even wat duidelijker en consequenter door ervaring. Ik moet zeggen dat ik jou ook heel correct vind in je hulpen en het ziet eruit als fijne samenwerking.
Ik meen me te herinneren dat jij ook eens bij Greetje een clinic hebt gevolgd en ik weet dat Moravita geen AR is. Wat zijn wat jou betreft de verschillen? Zo hoorde ik Ton in het fragment zeggen dat 'paarden die zo getraind zijn' vaak te veel voorover vallen. Heb je gemerkt dat dat een soort 'vooroordeel' is over de AR of hoe heb je dat ervaren? Of is dat verder helemaal niet aan bod geweest?
Heb je normaliter les van AR instructeurs?
Ben gewoon nieuwsgierig hoor, niet om een of andere discussie uit te lokken!

De draf ziet er al gaaf uit! Erg knap.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:07

Ansie: mijn paard heeft vorig jaar febr. een aanvaring met een ander paard gehad ik de weide. Hij had zijn kogel en spronggewricht verdraaid. Foto's zijn gelukkig goed...maar dik spronggewricht en bloed in de kogel. In juli goedgekeurd door de kliniek maar in oktober na een opbouwperiode van 3 maanden helaas een terugval, osteo laten komen en bleek zijn rug en si gewricht helemaal vast te zitten door de blessure. Hij is losgemaakt en tot nu toe nog mooi los in zijn lijf en loopt goed, over 3 weken controle en moet blijken of hij na 3 maanden stappen onder het zadel ook nog goed is dan mag ik een drafje erbij gaan doen. Nu sinds kort het WADH er weer bij gepakt omdat ik denk dat dit heel goed is voor zijn lijf, hopelijk krijg ik gelijk ;)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:19

Ah dat is zuur zeg! Ik heb goede ervaring met revalideren middels werk aan de hand dus heb er alle vertrouwen in dat dat goed doet voor zijn lijf.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:05

Dankjewel Nouvel!
Ik heb altijd tegen jou en je spookje opgekeken, was echt een inspiratie voor mij en Snuitje.
Weet je dat ik zelfs dat ene happymouth bitje heb gekocht omdat jij die ooit had aangeraden op bokt of zadelkamer? Het is zo'n bitje die dubbel gebroken is, maar wel met een flexibele vaste binnenkant haha. Ik gebruik dat bitje nog steeds. :o

Deze handwerk les bij Moravita was wel geteld onze 5e handwerk les haha van wel 4 verschillende instructeurs, hier en daar een gastles of een clinic gedaan en nu al 2x thuis les gehad van een leerling van Greetje Hakvoort. Dus ik ben er niet heel erg ervaren in en heb veel gewoon zelf aangeleerd en uitgeprobeerd.
Ik noem het ook niet per se AR of klassiek werk aan de hand ofzo, soms wel omdat mensen dan sneller snappen wat ik bedoel, maar meestal noem ik het gewoon 'handwerk', en dan bedoel ik geen knutselwerkje natuurlijk :P.

Ja inderdaad Ansie, Ton heeft zoveel charisma en zijn lichaamstaal is zo duidelijk en hij heeft natuurlijk heel veel ervaring. Ik zag Snuitje echt groeien toen hij haar aan het werk had. Toen ik dus achteruit ging rennen ipv wandelen ging Snuitje bijna in de piaffe, omdat een paard heel snel de energie overneemt haha, ik moet mezelf dus écht gaan aanleren om gewoon te lopen :+
Klopt inderdaad, ik had bij de paard&leven dag van de KNHS een clinic van Greetje gevolgd, dat had ik toen in dit topic gezet :D

Ik ben met Ton niet echt in discussie gegaan over het verschil tussen zijn manier en die van AR.
Wat zelf mijn indrukken zijn: (ik kijk veel dingen op youtube, zie wel eens mensen om mij heen die ook aan de hand werken en ik ben wel eens bij een clinic van Bent Branderup wezen kijken).
Persoonlijk vind ik AR vooral erg 'vlak', wel zeer ontspannen, maar ik mis de activiteit bij bv de paarden bij Marijke de Jong en ook bij Bent zelf ook (en ook niet echt door de kaak). Wat ik in de praktijk ook vaak zie is overbuiging en inderdaad het hoofd laten hangen. (Daar is mijn andere paard een type voor, die heeft het liefste dat ik zijn hoofd draag). Dat spreekt me dan ook aan in het werk van Greetje, bij haar is de focus wel meer op het voorwaarts en ik heb het idee dat ik daar meer mee kan, ook in de 'gewone' dressuursport zegmaar of bv Working Equitation.

Wat ik het verschil in deze les vond is dat Ton al veel meer de focus op activiteit heeft liggen en écht het achterbeen wilt prikkelen, hij durft wat meer die achterhand te triggeren.
Wat ook een verschil is, is dat hij eigenlijk alleen de binnenteugel gebruikt en het liefst gewoon op de middelste ring, de buitenteugel is alleen voor de renvers en appuyement.
Nog een verschil is dat Ton veel meer op de hoefslag werkt ipv de volte.
Een ander verschil is dat hij bij de traver met het zweepje focust op de achterhand ipv op de schoft, omdat hij niet wil dat ze lager worden op de schoft.

Er zijn dus zeker verschillen, maar ook veel overeenkomsten want hij liep zo weg met mijn pony, dus in de basis zal ze dan wel voldoende zijn afgericht hihi.
Mijn pony werd bij Ton veel groter en meer paard, er kwam meer spectacel. Als ik AR les heb is ze vooral erg ontspannen en proberen we haar niet over haar grens te pushen. En bij Ton gaf ze af en toe wel even een bokje omdat er zoveel energie vanuit achteren kwam en ze nog even niet wist waar ze het laten moest. Alle 2 hebben hun voordelen. Ik denk dat vooral in het aanleren van een nieuwe oefening de rust heel erg belangrijk is en als de oefening is bevestigd er dan meer energie in te stoppen.

Ik wil me niet zozeer vast leggen op 1 stroming, ik pak gewoon mee wat ik logisch en nuttig vind en wat het beste past bij mijn pony, dus wij blijven lekker handwerken :D
Ik moet ook zeggen, soms doe ik het een paar weken niet of alleen even snel 10 minuten :P

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:49

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Zoiets had ik inderdaad ook verwacht. Het hoeft ook zeker allemaal geen naam te hebben. Goed om om je heen te kijken wat er allemaal is. Doe ik ook graag en mijn instructrice overigens ook.
Idd met aanleren even die slow motion 'babystapjes' maar ook op tijd zorgen voor activiteit in de beweging!
Van mijn instructrice mag ik bijv. bij het vw-nw het hoofd niet lager laten gaan dan borsthoogte vanwege het risico dat ze dan echt op de voorhand gaan. Lager en daarmee op de voorhand zie ik ook wel veel gebeuren.

Zelf heb ik de neiging om in de comfortzone te blijven hangen. Ik heb juist mijn instructrice nodig om me over een drempel heen te pushen. Die momenten zijn er nu eenmaal in training omdat je anders blijft hangen in ontspanning en dan niet een stapje verder komt. Vaak zijn die drempeltjes de momenten dat je meer (activiteit of buiging) vraagt van de achterhand, dan wordt het even zwaarder voor het paard en levert eerst spanning. Wat helemaal niet erg is als je een eerlijke hulp geeft en als trainer weet dat je paard het kan. Zelf heb ik de neiging om bij spanning van het paard een stapje terug te doen naar het moment dat het nog wel fijn ging. Maar dat schiet natuurlijk niet veel op. Dus mijn instructrice weet dan precies die momenten eruit te pikken om mij en m'n paard even te pushen zodat we die stap over de drempel wel maken. En dan komt daarna de ontspanning in aanspanning wel weer hoor. Ik denk idd wel dat dat te weinig gebeurd in de AR en dat daarom vaak te veel ontspanning zonder aanspanning wordt getoond.
Ik vind Greetje ook een goed voorbeeld van net even wat pittigere training.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:24

Ik kan me helemaal vinden in je verhaal!
Ik vind het ook fijn om in die comfortzone te blijven. Maar als we meer kwaliteit of nieuwe dingen willen leren dan moeten we de grens wel verleggen en dan moet ik haar wel motiveren om net even wat meer te geven, maar zodra ze dan gaat spannen ben ik zelf geneigd om weer terug te gaan naar die veilige ontspanning. Nu bij Ton dus gezien dat dat helemaal niet hoeft en ik best eens door kan vragen / meer kan verwachten.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:50

:) En dat is dan ook precies wat je ziet gebeuren als een instructeur het paard overneemt. Die vragen WEL dat beetje meer en dat motiveert mij dan weer om dat ook te doen. Zolang we geen onmogelijke of onbegrijpelijke dingen vragen moet dat dus ook gewoon kunnen!
Daarnaast is het natuurlijk wel fijn dat die comfortzone er als basis is, daar kun je zeker ook gebruik van maken om te checken of alles nog soepel is linksom en rechtsom. Als er dingen in sluipen waarbij ze de stelling en/of buiging niet (meer) goed geven dan ga je dat zeker op een 'simpele' volte aan de hand voelen.
Of gewoon 'als onderhoud' even snel 10/20 minuutjes de oefeningen doornemen die ze goed kunnen, als je verder geen tijd/zin hebt om echt te trainen.