Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 06:46

Mariska, hoe bedoel je dat precies, stil staan en click? Begrijpt ze de oefening wel? Meestal wordt dacht ik met targetten begonnen om aan het paard de clicker uit te leggen. En dan hebben ze dat zo door..
Vandaag naar demo van inge teblick op de equiday, ben benieuwd!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 07:08

mariska1408 schreef:
ik ben met die van mij vooral bezig met dat ze begrijpt dat ze de beloning moet verdienen... helaas denk ze nu dat likken ook een kunstje is haha ... dat word dan ook gewoon door gaan met eerst gewoon stil staan en dan click... ze snapt het wel, maar na een tijdje is dr wat vanaf zegmaar... dan stop ik ook maar gewoon.

Weetje, ik denk dat stilstaan (lees: 4 voeten tegelijk aan de grond houden) een moeilijkere oefening is dan wij beseffen. Vooral voor een dier dat van nature helemaal niet lang 4 voeten aan de grond heeft. Ze slapen op 3 of 0 benen en verder zijn ze toch altijd wel in beweging. Helemaal als wij er bij zijn. ;) Hmmm staan ze niet vooral op 4 benen als ze ergens naar kijken, vlak voor ze vluchten?

Volgens mij hebben mensen er ook problemen mee. Stilzitten is voor kinderen ook al erg moeilijk, stil staan nog moeilijker. Mensen kunnen zelfs flauwvallen als ze te lang stil staan, denk maar aan de soldaten die te lang op wacht staan. Nu is een paard geen mens, maar wel een bewegingsdier.

Bij mij op stal kan zo'n beetje ieder paard ground tying. Maar ik realiseerde me pas deze week dat het wel allemaal oudere paarden zijn, > 10 jaar (en sommige zijn denk ik ook al behoorlijk afgestompt :o ).

Dus het is niet een van de eerste dingen waar ik mee zou beginnen. Volgens mij is het ook redelijk moeilijk omdat het een passieve oefening is. Ik ben er lang mee bezig geweest en werk er nog steeds aan!

Met iets actiefs beginnen is IMO gemakkelijker. Dat zou de reden ook wel eens kunnen zijn dat ze is gaan likken. Ze stond waarschijnlijk stil, maar heeft de click aan een actieve beweging met haar tong gekoppeld.

In dit filmpje zie je dat het stilstaan (ground tying) is gekoppeld aan het targetten van het touw. Dit heeft mij echt goed geholpen! En op de mat staan, zoals al eerder is vermeld is ook iets 'actiefs': ze moeten naar de mat, hun voet(en) op de mat zetten en dan daar houden.
http://www.youtube.com/watch?v=1J5StnRJAfY

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 07:19

mariska1408 schreef:
ik ben met die van mij vooral bezig met dat ze begrijpt dat ze de beloning moet verdienen... helaas denk ze nu dat likken ook een kunstje is haha ... dat word dan ook gewoon door gaan met eerst gewoon stil staan en dan click... ze snapt het wel, maar na een tijdje is dr wat vanaf zegmaar... dan stop ik ook maar gewoon.

Leer haar eerst het verband click/beloning kennen en begin idd met bv targetting. Dat leert het gemakkelijkste. Zorg dat je vooral zelf een goede techniek hebt; dus target aan raken, click, target weg, hand in voerzakje, voertje geven. Dat moet in een vloeiende beweging gaan, wil je goed begrip krijgen, frustratie voorkomen en het aanwennen van ongewenst gedrag tussendoor voorkomen. Oefen evt. eerst zonder paard. Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend als vaak wordt gedacht.

Probeer te stoppen voordat ze er geen zin meer in heeft. Als de interesse weg gaat, gaat iets in de training fout of ga je te lang door.

Of heb je een silja :+

Ik hoor dus dan meer mensen op sommige dagen een standbeeld hebben ipv een paard. Wel fijn om te horen (niet voor jullie, maar wel voor mij :D ) Ik ga idd die dagen maar andere oefeningen doen. Sil is toch al een paard met een uitgesproken mening over dingen. Ik wil met haar gymen omdat ze zo'n slechte slappe achterhand heeft, maar het mag duidelijk zijn dat ze daar een eigen mening over heeft. Misschien moet ik meer oefeningen voor die achterhand verzinnen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 07:58

Aan de ene kant fijn dat andere mensen ook wel eens een trainer timeout krijgen ( zo noem ik het ). Aan de andere kant was het ook wel prettig geweest als ik iets verkeerd deed en dat jullie dan tegen mij konden zeggen: neeee dat moet je gewoon zus en zo doen. En dat het dan opgelost was :).

Myrtle is op zo'n moment afgeleid omdat ze iets hoort, of door een ander paard. Ze loopt nu bij de oefening volg soms ook weer weg om grasjes te eten kangs de kant. Als ik vlak voor de grasjes iets moeilijks vraag bv draf, dan lukt het wel.

Omdat het kouder is heb ik nu wel een stuk activiteit kado gekregen, waar ik naar op zoek was. En ze loopt ook stukjes volte in buiging, dwz ze plaatst haar achterbeen netjes naar het zwaartepunt. Ik denk dat ze dat snel snapte omdat we ook AR doen. Ik werk nu bij het clickeren met halster en leadrope. Ze mag alleen nog actiever en ze spant haar buikspier niet aan. Hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.... Het is al lastig om te herkennen, en ze zal het ook niet snel uit zichzelf aanbieden... Nou ja stapje voor stapje :).

@LJ tja oefeningen voor de achterhand, ik weet er nog wel een paar maar ik weet niet bij alles hoe je het aan moet leren, als je nog meer ideeën hebt hoor ik het ook graag: voltes, schouder binnenwaarts, travers, renvers en dat allemaal zoveel mogelijk naar de verzameling toe uiteraard. Eitje toch ;). Heuveltjes stappen. Balkjes lopen. Achterwaarts.

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:24

@LJ: Ik zit maar te malen over Silja.

Kende ze de mat en de rondjes om de pionnen al? Kan zijn dat als ze het niet kent, het teveel was? Ik weet niet hoe ze mentaal in elkaar steekt? Misschien was het saai of te moeilijk?
Of kende ze de oefening juist heel erg goed? Dan zou het nog kunnen zijn dat ze bv een slechte associatie gemaakt heeft (spierpijn, kleine verstapping) met de vorige keer. Of dat ze die uierontsteking bv al had?

Of het kan een reactie vanuit de omgeving zijn: iets ruiken of horen of voelen waar wij geen weet van hebben. Paarden kunnen ook door hun hoeven geluid/trillingen waarnemen, zeer lage tonen die wij niet kunnen horen. Misschien stond ze aandachtig te luisteren.

(Ik roep wat om te brainstormen en heb geen illusie dat ik het bij het juiste eind heb...)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:35

even heel brutaal inbreken hoor :) (ben via telefoon, en dan gaat het allemaal wat langzamer), maar wilde graag even mijn favo-clickerpony showen, na 4 sessies met de clicker kan hij al voetballen :)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... eo_comment

(Ik lees nog steeds met jullie mee, en leer een hoop! dank jullie *click* )

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:37

:wave: Hoi Kehdra!
Wat een leuk filmpje!
(ja, wij kennen elkaar en waren clicker maatjes)

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:50

Wij zijn met in het voorjaar begonnen me clickertraining. Het boek van Miriam Nieuwe Weme "vrijheidsdressuur" is onze leidraad. We hebben heel veel lol met het targetten gehad. Afgelopen zomer hebben we er weinig mee gedaan omdat onze clown het erg druk had met zijn dames op het land. Nu hij 's avonds weer naar binnen gaat gaan we weer wat met doen met clickeren. Ondanks de "pauze" die we hadden was hij zijn truckjes niet vergeten. Van de week stond hij even in het kraaltje en terwijl wij in gesprek naast het kraaltje stonden was hij al zijn truckjes aan het uitproberen om onze aandacht te trekken, van een paar keer hard achteruit rennen tot kusjes en pootjes geven. Vreselijk leuk maar tegelijk natuurlijk ook een valkuil; wat ze leren vergeten ze niet en gebruiken ze het niet alleen wanneer jou dat uitkomt!
Gelukkig hebben wij een schat van een paard!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:07

Welkom 12Magic.

Wat jij beschrijft, een paard dat zelf zijn kunsten op eigen initiatief vertoont, is al vaak ter sprake gekomen in dit lange topic.

Dat gebeurt in het begin als het net nieuw is voor het paard, en hij nog niet snapt dat alleen na een click een snoepje/aandacht komt. Wil je hiervan af, dan zul je dit ongewenste gedrag (lees: zelf van alles uit de kast halen) moeten negeren. En dat is lastig, in het begin. :) Want het blijft leuk, een paard die iets laat zien (het is alleen niet de bedoeling). Lachen, en naar kijken: het is allemaal aandacht. Meestal helpt het al goed om je even om te draaien.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:57

Haha heel verhaal maar bedankt :) ik bedoel vooral met stilstaan dat ze mij niet aan de kant drukt voor een snoepje, niet dat ik wil dat ze minuten lang stil staat :)
Ik ben los bezig in de bak ... Dus als ze wat ziet is ze even afgeleid en dan wacht ik rustig tot ze terug komt ... Ze vind het wel zo interessant dat ze weer bij me komt...
Target is gewoon het aanraken van iets toch ?? Waar doen jullie dat mee ?? En hebben jullie ook een commando ??

In iedergeval bedankt voor de tip :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:43

crosmuller schreef:
Aan de ene kant fijn dat andere mensen ook wel eens een trainer timeout krijgen ( zo noem ik het ). Aan de andere kant was het ook wel prettig geweest als ik iets verkeerd deed en dat jullie dan tegen mij konden zeggen: neeee dat moet je gewoon zus en zo doen. En dat het dan opgelost was :).

Myrtle is op zo'n moment afgeleid omdat ze iets hoort, of door een ander paard. Ze loopt nu bij de oefening volg soms ook weer weg om grasjes te eten kangs de kant. Als ik vlak voor de grasjes iets moeilijks vraag bv draf, dan lukt het wel.

Omdat het kouder is heb ik nu wel een stuk activiteit kado gekregen, waar ik naar op zoek was. En ze loopt ook stukjes volte in buiging, dwz ze plaatst haar achterbeen netjes naar het zwaartepunt. Ik denk dat ze dat snel snapte omdat we ook AR doen. Ik werk nu bij het clickeren met halster en leadrope. Ze mag alleen nog actiever en ze spant haar buikspier niet aan. Hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.... Het is al lastig om te herkennen, en ze zal het ook niet snel uit zichzelf aanbieden... Nou ja stapje voor stapje :).

@LJ tja oefeningen voor de achterhand, ik weet er nog wel een paar maar ik weet niet bij alles hoe je het aan moet leren, als je nog meer ideeën hebt hoor ik het ook graag: voltes, schouder binnenwaarts, travers, renvers en dat allemaal zoveel mogelijk naar de verzameling toe uiteraard. Eitje toch ;). Heuveltjes stappen. Balkjes lopen. Achterwaarts.

Ik krijg hier ook niets kado hoor :+ Erg leerzaam. Volte en schouder in, stapje wijken, daar waren we mee bezig. Achterwaarts en achterwaarts en direct voorwaarts deden we ook. Balkjes wat minder. Doe ik wel maar meestal is het meer eroverheen vallen dan netjes eroverheen lopen. Slechte motivatie en zoals ik vaker noemde, twijfel ik erg aan haar zicht.

Aan travers, renvers en verzameling zijn we nog niet toe. Voor verzameling heb ik meer drang naar voren nodig en dat mis ik totaal bij haar (behalve als het stormachtig is ~~}> Maar dan is ze dus weer paniekerig.)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:52

HippoLogic schreef:
@LJ: Ik zit maar te malen over Silja.

Kende ze de mat en de rondjes om de pionnen al? Kan zijn dat als ze het niet kent, het teveel was? Ik weet niet hoe ze mentaal in elkaar steekt? Misschien was het saai of te moeilijk?
Of kende ze de oefening juist heel erg goed? Dan zou het nog kunnen zijn dat ze bv een slechte associatie gemaakt heeft (spierpijn, kleine verstapping) met de vorige keer. Of dat ze die uierontsteking bv al had?

Of het kan een reactie vanuit de omgeving zijn: iets ruiken of horen of voelen waar wij geen weet van hebben. Paarden kunnen ook door hun hoeven geluid/trillingen waarnemen, zeer lage tonen die wij niet kunnen horen. Misschien stond ze aandachtig te luisteren.

(Ik roep wat om te brainstormen en heb geen illusie dat ik het bij het juiste eind heb...)

Ja. :D
Ze kent het principe van de mat. Wil er alleen niet meer vanaf :+ Rondom de pionnen kent ze ook wel, maar ik weet niet of ze de pionnen goed ziet of met momenten er gewoon dwars doorheen loopt omdat dat makkelijker is.

Hoe ze mentaal in elkaar steekt is een goeie... Het is een lief paard wat nogal duidelijk is in wat ze wil en niet wil, een gruwelijke hekel aan dwang (dan krijg je dus echt ruzie met haar.. weet ik nog vanuit mijn parellitijd) maar ook niet echt gemotiveerd is. Soms dan heeft ze haar goed moment en dan vindt ze dingetjes als volte/schouder in/wijken echt leuk. Dan biedt ze het al aan. En een volgende keer vindt ze het al teveel als ze denkt aan iets wat op werken lijkt. Bovendien is ze vaak óf traag of alert, maar dan ook meer genegen tot spanning en paniek. Moeilijk zal ze het niet vinden, want dat is het niet. Spierpijn... hmmm... nee, dat geloof ik niet. Saai? Kan. Maar soms vindt ze het ook erg leuk.
Herinnering aan de uierontsteking... weet niet... ze heeft daarna best nog een paar keer heel erg leuk samen gewerkt. Maar voor die ontsteking was ze ook zo ontiegelijk traag.
of ze iets ziet/ruikt/hoort? Ja. Want ze stond genageld aan de grond naar de buren te staren. En ze denkt altijd dat ze iets ziet/ruikt/hoort. Ze wisselt traagheid af met overdreven alertheid.

Ik weet ook niet wat het is hoor. Ik vind haar al niet geschikt om meer te rijden (een keer in het bos stappen samen met hälga met mijn man op de rug uitgezonderd, hoewel ik vond dat ze de vorige keer met opstappen vanaf opstapblok. alweer heel erg lang geleden... achter wat doorzakte)In de wei rijden met haar is geen optie. Behalve dat ze snel uitglijdt, bouwt ze erg spanning op. Ook dan is ze extreem traag om dan opeens te fiepen en weg te springen. Beetje onberekenbaar. Alleen mee op stap nemen buiten is ook geen succes. Ze kan erg paniekerig zijn buiten. (was ze vroeger overigens niet) Ik had daarom in mijn hoofd gezet om wat gym met haar te doen en dressuur aan de lange teugel. Leek mij wel iets voor haar omdat haar bespiering op de rug en kont zo slecht is en de achterhand zo zwak, maar ja... dan moet het paard wel op zijn minst een beetje voorwaarts zijn. Nu weet ik ook niet zo goed wat ik ermee moet.
Dus je bent in goed gezelschap, als je zegt dat je niet de illusie hebt dat je het weet. Die heb ik namelijk ook niet :+ )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:36

Kehdra, leuk filmpje

Magic welkom. Met VD heb ik weinig ervaring. heb wel eens eea uitgeprobeerd, maar daar houdt het mee op.

Mariska, het aan de kant duwen voor een snoepje voorkom je door zelf de correcte techniek aan te leren, zoals ik die noemde. Als je zelf zeer consequent op de juiste wijze werkt, krijgt het paard niet de kans om zelf truukjes aan te leren, zoals het aan de kant drukken. Vaak is dit iets wat je ze zelf, onbewust, aanleert.
Targetten kun je met ieder willekeurig voorwerp doen. Crosmuller heeft een netjes filmpje onlangs geplaatst. Klein stukje terugkijken en dan vindt je het wel. ben zelf wel voorstander van click/clickgeluid ipv Ex zeggen. :)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:28

Ook met targetten kan het zo uitkomen dat je een likkend paard krijgt, hoor!
Ik ben begonnen met een plat deksel van een plastic pot als target. Max, de noordzweed, likte een paar keer per ongeluk terwijl ik klikte, dus hij dacht ook dat hij aan het target moest likken :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:29

Denk trouwens toch dat het probleem van silja lichamelijk is. ... heb er maar een topic over geopend (krampentrekker) Ik zag gisteren en vandaag al een paar keer dat ze opeens haar achterbeen heel hoog optilt. Ik dacht al eerder ataxie-achtige verschijnselen bij haar te zien, vond dat ze de benen wat raar onder zich had staan en haar slecht in de achterhand.
Vandaag zag ik haar ook af en toe ietsje zakken met de achterhand tijdens het lopen.
Ik vrees dat dit alles te maken heeft met haar gebrek aan motivatie... het zal ook eens goed gaan.... Ik doe er overigens niet meteen iets mee. Het paard wordt toch niet gereden en ik heb gewoon eens wat ervaringsverhalen e.d. gevraagd. Voorlopig houdt ik haar maar gewoon in de gaten, evt met info die ik krijg in mijn hoofd. Even geen oefeningen dus, maar gewoon kijken hoe het eruit ziet. Kan er ook nog wel bij ^)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:29

nimue2010 schreef:
Ook met targetten kan het zo uitkomen dat je een likkend paard krijgt, hoor!
Ik ben begonnen met een plat deksel van een plastic pot als target. Max, de noordzweed, likte een paar keer per ongeluk terwijl ik klikte, dus hij dacht ook dat hij aan het target moest likken :o

Grappig. Las pas dat iemand dit met opzet zo aanleerde. :)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:51

Nou, het was echt niet de bedoeling hoor! Ik heb vervolgens een ander target gekozen en er heel goed op gelet dat ik niet voor een lik zou klikken...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:10

nimue2010 schreef:
Nou, het was echt niet de bedoeling hoor! Ik heb vervolgens een ander target gekozen en er heel goed op gelet dat ik niet voor een lik zou klikken...

Lijkt me een prima aanpak :).

@lj die zwakke achterhand waar je het over had kan natuurlijk ook een reden zijn voor het struikelen over balkjes, maar slecht zicht kan natuurlijk ook. Sommige paarden boeit het ook gewoon niet zo als ze een keer struikelen, dat heeft Myrtle tenminste.

Ik vind de website www.paardenbegrijpen.nl nog steeds heel informatief voor het gymnastiseren/rechtrichten ook al train ik zelf bijna niet meer op deze manier. Ik heb er nog wel soms les in, ik vind het gymnastiseren belangrijk voor mijn paard en het lukt nog niet met de clicker. Maar ik streef er wel naar om dat met de clicker en minimale druk te doen.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:43

Ben toevallig ook net begonnen met de oefeningen van het rechtrichten :-) Gymnastiseren met de klicker gaat mijn pet echt nog teboven....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:51

och... een lekkere lebber is nooit weg :)

CM ik heb dat cursuspakket ook ooit besteld en ben ook een tijdje premiumlid geweest. kijk daar nog steeds regelmatig op. Werk met allebei de grote paarden beetje gymnastiserend. Ik doe wel met de clicker :)
Misschien heeft sil het allemaal; slecht zicht, slechte achterhand en desinteresse voor balkjes.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:22

liljebo schreef:
och... een lekkere lebber is nooit weg :)

CM ik heb dat cursuspakket ook ooit besteld en ben ook een tijdje premiumlid geweest. kijk daar nog steeds regelmatig op. Werk met allebei de grote paarden beetje gymnastiserend. Ik doe wel met de clicker :)
Misschien heeft sil het allemaal; slecht zicht, slechte achterhand en desinteresse voor balkjes.

Ja biomechanisch snijdt het wel hout de AR theorie. En wbt silja zou maar zo kunnen.

Net heeeerlijk getraind met n actief paard en zonder timeouts voor de trainer. Een drafje doen is geen probleem meer :)

Edit je had het ook al eens gezegd geloof ik dat je AR had gedaan, maar ja zo'n linkje is ook interessant voor de meelezers he

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:15

Ben net (paar uren terug) nog even met haar bezig geweest ... Omdat mijn andere paardje sinds vandaag een heel dik been heeft ben ik daar meer mee bezig geweest wat koelen betreft dan met m'n jonge monster .. Toen het begon met regenen heeft ze nog even een lekkere poetsbeurt gehad en daarna met target bezig geweest ... Ze snapt het wel zolang ik (zweep met spons er op :P) maat nie toe ver weg hou haha maar is een begin toch .. Hebben jullie er ook kog een commando bij ofzo ??
Ga morgen weer even de bak in .. Kan ze ook even uitrennen, dan heeft ze net wat meer concentratie dam
Als ze op stal staat ...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:27

@mariska, je kan er later (als ze het snapt) een commando voor plakken bv touch. Maar het tonen van de target is eigenlijk ook een commando (of cue) voor je paard.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:06

@LJ nou ik heb zaterdag op de equiday een paar clickers gekocht hoor. Ik ga overschakelen van X als secundaire bekrachtiger naar de clicker. Ben benieuwd of het me helpt met de timing. Ik vond het altijd een nadeel dat je hem bij je moet hebben, maar ik had op de AK clinic gezien dat je ook met je tong kan klakken als je de clicker net niet bij de hand hebt. Ik heb er ook een aan het zadel gehangen met een touwtje. Ik heb nu alleen nog 1 praktisch probleempje. Als ik rij en ik weet dat ik iets ga vragen waar ik voor zou kunnen klikken (en ik heb geen 2 handen nodig bij het rijden) dan kan ik het clickertje vast houden, als ik spontaan wil belonen in stap of stilstand kan ik ook met mijn tong klakken, maar als we draven of galopperen hoort ze het klakken niet.

En nog een praktische tip: het is niet handig om te galopperen met een open heuptasje vol kleine biksjes want ze vliegen alle kanten op en zitten daarna in de manen van je paard en onder het zadel :D.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:23

@ crossmuller: Was jij op equiday? Wat vond jij van de clickerdemo?