[HK] We staan op de grond ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Re: [HK] We staan op de grond ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:11

Ileton, super :D Equiday lijkt mij ook erg leuk. Ik twijfel alleen nog, gezien de datum mij niet super goed uitkomt eigenlijk... En ik nog niet echt vervoer heb.

Vandaag ook weer wat vrijheidsdressuur gedaan met Allegro. Ging eigenlijk super goed ;) Ze bood zelf aan om de spaanse pas te doen, dus daar ben ik wat mee door gegaan. Lukt haar al redelijk, al vindt ze het nog wel super moeilijk. Morgen mag ze de eerste drafpasjes (aan de longe, in de wei draaft ze al vrolijk rond :D) weer zetten. Ben benieuwd!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:34

Hallo allemaal, ik val een beetje binnen maar ik zou graag mee kletsen in het topic.

Sam en ik!
(Sam is een andalusier van inmiddels 10)
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben vooral heel benieuwd naar jullie aanpak bij het aanleren van nieuwe trucjes. Sam kent er al best wel wat maar allen aangeleerd met een snoepbeloning waar Sam erg happerig van wordt. Dat is hij van nature al wat dus wellicht niet de beste manier...
Wat sam kan:

-vast (zweep of wat hij dan ook in zijn mond kan stoppen)
- hoog (steigeren)
- kus (een droge kus, soms uitgevoerd in de vorm van een kopstoot)
- tong (de natte variant van de kus :D )
- voet (een been optillen, hopelijk het begin van spaanse pas)
- lachen (flemen)
- muts (iemand zijn muts afpakken, vooral erg leuk met nietsvermoedende wandelaars of mensen die je willen aaien, minder leuk als er ook wat haar meegaat...)

Wat mij veelal gebeurt is dat Sam boos wordt, en gaat happen (hij is nogal oraal ingesteld...).
Vandaar dat ik geen snoepbeloning meer wil geven. Maar ik wil het bovenal gewoon leuker maken.
Heeft er iemand tips voor me?

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:19

Ik had stijgeren nog niet aangeleerd ....

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:03

Ik zou inderdaad ook even gewacht hebben met het steigeren :)
Je zou eens kunnen gaan werken met de clicker. Ik heb vorig jaar met een PRE hengst gewerkt die ook snel happerig werd en met een haflinger ruin met hetzelfde probleem. Aan de hand van de clicker kun je een paard alvast leren dat hij braaf moet zijn met zijn voerbeloning.

Wat is jouw plaats tegenover Sam?
Respecteerd hij jouw ruimte?
Is hij voorzichtig met je?

Snoepbeloning is eigenlijk gewoon essentieel voor vrijheidsdressuur. De andere optie die er is is met druk werken, maar daar maak je het niet leuker mee voor je paard of makkelijker voor jezelf...

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:23

Pfff ik wil mn nieuwe touwhalster binnen hebben <3
Volgende week vakantie dus dat betekend vd&bitloos rijdeen :D

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:46

VT, ik had inderdaad bedacht dat het goed is om even terug te gaan naar de basis.
Ik ga nu dus eerst weer aan de slag met zijn plaats, mijn plaats. Terug op commando en targetten op commando. Als dat allemaal goed gaat en onze plekjes zijn bevestigd ga ik weer verder.
Ik heb nooit VD gedaan overigens. het zijn allemaal 'kunstjes' die we spelenderwijs een commando hebben gegeven. Steigeren is overigens totaal geen probleem, hij kent het al dus daar is ook niets meer aan te doen, maar levert echt geen probleem op.

Vwb jouw vragen:
ik ben zijn voedselbank
nee
en nee....(soms, als het hem uitkomt)

Ondertussen ben ik wat verder gaan lezen (oa op de site van E_Nalanta) en idd tot de conclusie gekomen dat we aan de basis iets moeten doen.

De reden dat ik met VD aan de slag wilde is omdat ik niet zoveel plezier meer haal uit het rijden. Maar nu ik er goed over nadenk heb ik zomaar het vermoeden dat ook dat komt door de vrije opvoeding die Sam van mij krijgt.... Fijn die vrijheid, maar dat leidt dus niet tot duidelijke verhoudingen en niet per definitie tot een goede band.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:53

Mmmm... De verhoudingen, hoe liggen die momenteel dan? :)
Want je kunt beter een duidelijke leider tegenover je paard zijn dan alleen goede vrienden. Als jij de leider bent en ook respectvol leiding kunt geven word je automatisch een team :)

Steigeren zoals hij nu doet (voor zover ik op de foto kan zien) zal ik even niet meer doen, hij lijkt zijn hoofd erg op te gooien en zijn rug weg te drukken...

Misschien kun je een lesje nemen van een VD instructeur, zijn er inmiddels zat van op bokt :j

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:30

Pff kan morgen weer neit trainen :( dan 3 dagen niet getraint..

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:22

Vandaag voor het eerst vrij-gesprongen met mijn pony!
Onder het zadel is hij nog vrij onhandig met springen, maar ik hoop dat hij op deze manier zelf wat meer handigheid krijgt.
En hij vond het fantastisch! :j
De eerste 3 keer ben ik een eindje met hem meegerend, en heb hem een meter of 10 voor de sprong losgelaten. Hij trok zo ontzettend naar de sprong toe, dat hij geen moment twijfelde!
Na de sprong rende hij zelf nog een rondje verder (nam soms vrijwillig de sprong nog een keer :') ) en kwam dan naar me toe draven.
Op een gegeven moment had ik helaas echt niets meer te zeggen, en kreeg ik hem niet meer te pakken. Iedere keer dat ik er bijna was, rende de smiecht weg om vervolgens nog een keer de sprong te nemen :+ . Dus ja, volgens mij moet ik het commande 'hier' nog iets gaan verbeteren :Y)
Ach, ik was al blij dat hij het zo leuk vond. Uiteindelijk heeft hij denk ik een metertje ofzo gesprongen. Toen vond ik het voor een eerste keer wel weer hoog genoeg geweest!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:11

Haha leuk dat die het zo leuk vind ileton!
Mijn pony is het commando hier ook wel ineens kwijt als die het naar ze zin heeft haha,

Maaaaaarr ik ben heeeelemaal trots!
Want mijn pony deed de jambette vanavond echt heeelemaal perfect!
Het commando pass deed die wel, maar tilde gewoon ze voet heel hoog op,
En vanavond sloeg die hem ineens 3 x uit!

Haha hoop dat niemand me gehoord heeft, want leek net een gillende keukenmeid zo enthousiast was ik :$
Maar hij heeft hem.door, want als ik nu pas zeg, slaat die ze been goed uit!

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:17

Haha, gaaf dat de jambette zo goed gaat!
Bij mij was dat het eerste kunstje, en hij maakte in 5 minuten al een mooi begin. Ik was toen ook echt dolenthousiast, heb mijn hele jaszak met brokjes opgevoerd :')

Vandaag had mijn pony zijn beenbescherming aan ivm het springen, en hij liet nu 6/7 passen perfecte spaanse pas zien! Dus ik hoop dat hij het volgende ook zonder beenbescherming zo doet. Misschien doe ik anders gewoon wel weer bescherming aan, als dat net de extra hulp kan geven is dat alleen maar mooi.
Ik was sowieso dolgelukkig vandaag:
1. Hij liet dus een perfecte spaanse pas zien
2. hij deed de buiging voor het eerst op zweepcommando én zakte mooi in de schoft
3. compliment had ik maar 1 vingertje nodig om zijn been mee te sturen, verder was deze ook op zweep :D
En tenslotte gaf hij dus nog zo'n show weg met springen. Heerlijk!

Helemaal happy dus weer!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:47

Haha leuk is dat he! Als er dan weer een voorruit gang is, je bent al zo blij met de kleinste dingen, het leukste vind ik dan, hoe me pony opbloeit, als ik heel blij ben dat die het goed doet haha!

Super dat het bij jullie ook zo goed ging! Haha zo ver zijn we nog niet, :P
Ik wil eerst nog lekker een weekie door gaan, dat de jambette goed gaat, als dat goed is,
wil ik door met de spaanse pas..

Ben nu idd ook met alles de puntjes op de i aan het zetten, stap draf en halt gaat nu echt super,
kusje geven hoef ik alleen nog maar naar me wang te wijzen en kusje zeggen,

Wijken gaat ook goed, alleen moet ik nog aardig druk zetten, dus dat gaan we ook nog even verbeteren haha

Zo blijven we lekker bezig! als ik wist dat VD zo leuk was, was ik al veeeel eerder begonnen hahaha!

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:55

Haha, het gaat soms ineens heel snel hoor! Mijn pony kon al het een en ander, en toen heb ik een lesje van Nikki (VisibreTeam) gehad. Hierna heeft hij eigenlijk vrij snel weer veel bijgeleerd. Het gaat soms echt met sprongen vooruit ineens!
Ik ben nu ook echt aan het bedenken wat ik nu weer moet gaan verzinnen. Ik wil graag weer iets nieuws, maarja, ik heb geen inspiratie :P Ik hoop komende week (vakantie) éindelijk mijn blok af te krijgen. Dan kunnen we weer lekker verder.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:25

Jolijn gaat erlangs als ik er niet op it of naast loopt :)

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:32

Ik ben nu bezig met compliment buiging .. en dat gaat nog lang duren .. ik hoop dat ze het binnen 3 maanden kan ( 1 van de 2)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:10

Was al even geleden maar ben dr weer.. paardje is nog steeds kreupel maar aan de beterende hand dus we doen heel rustig aan.. Toevallig had de staleigenaar de trailer aangekoppeld staan dus heb even kwartiertje met hem geoefend.. hij vind het namelijk helemaal niets.. maar de clickertraining ging zo goed.. dus elke stap op de klep was een klik en een snoep waard en dat zat er snel in.. uiteindelijk echt gewoon goed in de trailer gekregen, zelf een pasje terug en vooruit zonder zich naar achter te laten storten waar hij nog wel eens een handje van heeft, ging super.. dus ik was ontzettend trots *\o/* blij dat ik eraan begonnen ben.. hij is nog steeds te fanatiek en doet het dus gewoon (jambette bijv) op een halve aanwijzing of als ik hem totaal negeer om aandacht te vragen.. dat ben ik dus aan het corrigeren (heel rustig) want negeren helpt niet of niet voldoende..

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:42

Yeah ik krijg woensdag een grondwerk lesje !
Kijken wat ik ervan vind :) & jolijn natuurlijk !

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:58

Balen dat paard nog steeds kreupel is Rochelle! En ook fijn dat het zo goed ging met trailerladen :D Altijd fijn!

Ben benieuwd wat je ervan vindt Iris! Van wie krijg je les?

Woensdag weer wat kunnen doen met Allegro. Het ging erg goed :D Eerst even naar het bos gelopen. Daar heb ik haar gelongeerd, want ze zat bomvol energie. Daarna verder gegaan met wat jambette, spaanse pas en spagaat (die doet ze echt al super goed!). Heb een heel klein beetje de buiging gevraagd, dat deed ze ook super goed. Ze knakt alleen haar rechtervoorbeen nog, maar dat komt wel goed! Daarna wat grondwerk gedaan bij een soort trimparcours rek. Eerst een apparaat waarbij er 2 balken op ongeveer 1m van elkaar lagen. Daar ging ze op het begin niet tussendoor, maar later deed ze dat super :D

Vervolgens naar een ander toestel gegaan. Zelfde idee, maar iets smaller en met een soort van dakje. Dat vond ze toch nog niet echt fijn, dus dat wordt een leuk trainingspuntje :D

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:03

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:05

Hier ook weer eens. Heb al een paar dagen niks kunnen doen. Ben ziek. Sinds vandaag 1 x per dag (3 dagen) antibiotica omdat ik ergens een ontsteking heb. Doet pijn met ademen als ik geen paracetamol heb gehad. longontsteking of luchtweginfectie of iets.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:53

yeaaah , jolijn was de hele tijd aan het rollen dus heb geoefend met liggen ,
eerst rolde ze gelijk en op begevenmoment ging ze echt liggen!
Nu nog leren dat ze t commando kent !

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:57

Ik ben dinsdag weer 3 lesklantjes pesten :))
Maar verder lig ik aardig in de lappenmand op het moment -O-
net wezen bloedprikken etc... ;(

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:58

Ooo wat erg nikki !
Iedereen is ziek de laatste tijd..
Laatst bijgewerkt door Jolijneniris op 17-02-12 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:59

Naah niks ergs hoop ik..
Ik word getest op reuma, mn bloedsuiker en ijzers :)
Ik hoop alleen niet dat het reuma is... dan heb ik wel een groot probleem :oo

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:01

Ja inderdaad !