Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:53

Ach sorry, ben helemaal in de bonen! Ik heb doorgeklikt naar jouw site en daar een filmpje bekeken!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 02:11

myxlea schreef:
Ik meld me hier ook! Ik ben sinds kort begonnen met clickeren met mijn hengstje Dyani. Hij pakt het super goed op
en targetteren is echt met stip zijn favoriet. Ik heb hier echter geen les in gevolgd en zou dat nog wel graag een keer doen, gezien
er nog hard gewerkt moet worden aan mijn timing etc. Weten jullie toevallig nog (goede) mensen die hier les in geven rondom overijssel? :)

Welkom.

Ik weet geen instructeurs in overijssel.

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 06:54

Nimue, volgens de d.a. staat het los van elkaar. Maar ik hoor in de namiddag meer.

Myxlea, welkom. Ben helaas ook niet thuis in instructeurs. Weet wel dat er engelstalige instructeurs zijn die online les geven. Maar dat is wellicht niet wat je zoekt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:27

CM, misschien een commando verzinnen waarop ze het hoofd weer omhoog moet brengen?

crosmuller schreef:
nimue2010 schreef:
CM: wat een leuk filmpje en een leuk paard! Met betrekking tot het variabel belonen bij hoofd laag; kun je geen nieuw woord introduceren waarmee je het paard aanmoedigt, maar wat niet het einde van de oefening signaleert? Heet dat niet intermediate bridge in de terminologie? Of bedoel je dat niet?
Wat ik bijzonder vond om te zien en wat voor mij een eye-opener was is het feit dat toen je paard een kunstje aanbood, jij snel hem (haar?) de target aanbood, zodat je dat kon belonen! Geweldig!

Bedankt :). Ja ik gebruik de intermediate bridge wel eens, maar daarmee kun je niet de oefening beëindigen. Juist niet want het is een "ga zo door" signaal.

Dat van die eyeopener was ik me zelf niet van bewust :), waar doe ik dat dan precies?

Welkom myxlea

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:43

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:03

crosmuller schreef:

Geweldig! Ook die linkjes naar de daadwerkelijke video's van bv een orca die in een potje pist (als een potvis in een pispot pist, heb je een pispot vol met potvispis)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:53

Hele leuke link

Billy mag nog een tijdje meedraaien. Hoewel hij een chronische ontsteking van de lever heeft, meent de d.a. dat de kwaliteit van leven nog goed kan zijn, mits de pergolide goed pakt. (nouja prescent dus, zoals dat hier heet... dure versie dus) De lever is aan veranderingen onderhevig, maar doet zijn werk nog goed. Kan wel zijn dat hij daardoor minder medicijnen mag hebben. De pergolide staat al op minimum dosis en het blijft uitkijken bij andere problemen. Weet eigenlijk niet hoe het moet als hij weer longproblemen krijgt, maar goed... afwachten maar.
Wel moeten bepaalde maatregelen worden getroffen. Het goede nieuws is dat hij geen ems heeft en dus wel in de wei mag. Maar vanaf voorjaar alleen met deken, omdat zijn huidproblemen deels met leverproblemen samen hangen en hij dan beter geen zonlicht op de huid krijgt. Verder speciaal licht verteerbaar voer (happy hoof) in combi met lijnzaadolie en in water oplosbare vitamine, evt aangevuld met havervrij en suikerarm krachtvoer (klein handje) afhankelijk van zijn uiterlijk (hij is nu tamelijk veel afgevallen en mag niet meer afvallen) Bietenpulp zonder melasse zou ook kunnen, maar daar is hier niet aan te komen. Verder veel kleine maaltijden op een dag.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:22

Nou wat een verhaal. Maar toch fijn te horen dat hij nog een goed leven kan leiden.

Nog meer off topic: Ik heb ook een poezenfilmpje, zie onderschrift. Gister op stal gemaakt. Zo lief!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:22

Fijn om te horen LJ

HL fantastisch filmpje!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:40

Nou ja, hij krijgt iig een kansje. Hoe het verder gaat, blijft afwachten. Cushing is bij jonge paarden vaak agressief en de lever werkt ook niet echt mee. Het is dus kijken hoe lang we het onder controle kunnen houden. Oud zal hij niet worden, maar we kijken gewoon hoe het gaat, stap voor stap.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:48

Fijn dat Billy nog een poosje bij je kan zijn!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:47

HippoLogic schreef:
Nog meer off topic: Ik heb ook een poezenfilmpje, zie onderschrift. Gister op stal gemaakt. Zo lief!

Heel lief filmpje! En best wel beetje on topic, want volgens mij lopen ze elkaar lekker postief te bekrachtigen ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:07

HL Heerlijk filmpje. Heb met een grote smile gekeken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:45

Vandaag CT gebruikt om mijn paard, dat onder het zadel nooit alleen van huis durft, langs een 'eng' stukje bos van huis weg te krijgen... Duurt wel ff :D, maar hopelijk gaat het steeds ietsje beter...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:11

Visitor schreef:
Vandaag CT gebruikt om mijn paard, dat onder het zadel nooit alleen van huis durft, langs een 'eng' stukje bos van huis weg te krijgen... Duurt wel ff :D, maar hopelijk gaat het steeds ietsje beter...

Prima toch, gewoon lekker rustig aan doen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:15

Visitor.. nu tijd nemen bespaart later tijd, toch?

Heb gister klein frustratiemomentje gehad. Ben het clickeren weer aan het oppakken en wilde met silja oefeningetje doen, combi mat/ om pionnen heen. Eerste twee rondjes gingen goed en daarna ging ze steeds wortel schieten en staren naar de buren, Kreeg er geen beweging meer in/ kon haar op geen enkele manier overhalen om met mij bezig te zijn ipv de buren. Ze was niet bang. Ze stond alleen wortel te schieten. Wachten hielp niet, beetje irritant zijn ook niet, iets anders tussendoor ook niet. Uiteindelijk samen met haar gelopen en dat ging wel, maar niet van harte. Motor viel steeds uit.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:21

O wat frustrerend. Maar na zo'n training even rust nemen (nachtje over denken) en dan kan het de volgende keer ineens wel goed gaan. Maar moeilijk is dat wel.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:51

Cm en Lj, ik bedoel juist ook te zeggen dat ik het zo fijn vind dat je dit soort dingen met CT op kan lossen. Maakt mij niet uit dat het lang duurt. Vroeger had ik af moeten stappen of op moeten geven, want het meest gehoorde advies 'boos worden' hielp niet. (Jouw verhaal over wortel schieten van Silja klinkt me dan ook heel bekend in de oren. Later werd dat, doordat ik telkens liep te pushen, snel omdraaien en naar huis willen rennen. Ik kon dat dus niet oplossen en het leidde alleen maar toch gevaarlijke situaties.) Terwijl nu, nu kan ik de kleinste poging in de goede richting belonen, raakt mijn paard echt gemotiveerd om toch maar beetje bij beetje die kant op te gaan, ook al vind ze het spannend, en gaan we stapje voor stapje toch die kant op die ik wil, zonder al te veel heisa, en vrij relaxed... Ik ben dus heel blij dat ik CT heb ontdekt, niet eens zozeer omdat het gewoon een fijne manier is om te trainen (ik moet zeggen dat ik het bij 'gewoon' in de bak rijden nog niet eens echt gebruik, zoals ik eerder geloof ik ook al zei), maar vooral omdat het met dit soort dingen ('gedragsproblemen') echt helpt en toch al relatief snel resultaat geeft. Ben benieuwd naar de volgende keer...

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:30

Ooh Lastig Sandra, Maar wel herkenbaar hier met Jonas. Die heeft dat soms ook tenminste van het zomer. In de winter doen wij altijd meer VD gewoon omdat er dan minder mogelijkheid is om te rijden of andere dingen te doen. En dan in de zomer heeft die af en toe echt geen zin in Vd en dan zijn we begonnen gaat eventjes leuk en dan gaat die ook stil staan. en voor zich uit staan kijken. Al ga ik er gek springend omheen blijft die nog staan. En voert dan alleen de dingen uit die hij op dat moment leuk vind. Maar je wordt echt helemaal buiten gesloten om zo maar te zeggen. Oplossing is bij ons eigenlijk heel simpel in de winter doen we veel VD en in de zomer zijn we er even klaar mee om zo maar te zeggen. Andere dingen gaan wel erg goed.

Maar wat Hippologic zegt een nachtje erover slapen wil soms ook goed helpen.

Visitor wat fijn dat het toch gelukt is. Ook al duur het lang inderdaad. Gaat vast binnenkort snel erlangs.

Ik heb een poosje terug het springen met Jonas geclickerd (voor de zomer en in de zomer) want horse agility is hij op zich heel goed in maar als het op het sprongetje aan komt springt hij een keer en dan loopt hij erdoor heen. rond vliegende balken en jerrycans tot gevolg en een vrolijk Jonas die eigenlijk het geluid ook wel leuk vind. Dus heb ik het een poos geclickerd en dat ging veel beter. Enige maar was dat hij dus wanneer hij boven de sprong was en de click hoorde want ik beloonde natuurlijk voor het feit dat die afzette en over de hindernis ging. Dan ging die zo'n beetje boven de hindernis al naar mij toe en kreeg dit ook niet goed voor elkaar om eruit te krijgen. Van de week beetje anders aan gepakt. Een woordelijke beloning boven de hindernis en de click erna soort van combi dus. En dat ging wonderlijk goed. Hij heeft tot 3 keer toe achter elkaar een goede hindernis gesprongen. Dus ben toen maar gestopt. Maar was zeer tevreden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:00

Visitor, fijn dat je zo'n goed resultaat ziet. Ik moet zeggen dat ik sinds clickertraining ook nog maar zelden vastloopt. Zodra ik een probleem tegen kom, ben ik al meteen in de weer met een oplossing. Op uitzonderingen na dus... zoals nu. Het is bij haar geen angst. Meer zoals Nelleke zegt... je wordt gewoon buitengesloten.

Nelleke, je omschrijft het perfect. Dat is het inderdaad precies. Je wordt volledig buitengesloten. Misschien moet ik op zo'n moment inderdaad gewoon iets heel anders -desnoods mafs- verzinnen. Ik moet ook zeggen dat ik op zo'n moment dan wel eens bang ben voor een lichamelijk probleem omdat ze vlak voor die uierabcessen ook zo traag en ongeinteresseerd werd. Maar ik denk dat ik het dan veel te ver zoek. Ze kan natuurlijk gewoon geen zin hebben. Het is toch al een dame met karakter.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:11

Ik denk inderdaad dat het niet meteen een lichamelijk probleem hoeft te zijn. Die van mij doet het ook met regelmaat. Het is dan meestal dat of in de verte iets heel erg interessant/spannend is, of dat ik totaal niet interessant meer ben...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:43

liljebo schreef:
Visitor.. nu tijd nemen bespaart later tijd, toch?

Heb gister klein frustratiemomentje gehad. Ben het clickeren weer aan het oppakken en wilde met silja oefeningetje doen, combi mat/ om pionnen heen. Eerste twee rondjes gingen goed en daarna ging ze steeds wortel schieten en staren naar de buren, Kreeg er geen beweging meer in/ kon haar op geen enkele manier overhalen om met mij bezig te zijn ipv de buren. Ze was niet bang. Ze stond alleen wortel te schieten. Wachten hielp niet, beetje irritant zijn ook niet, iets anders tussendoor ook niet. Uiteindelijk samen met haar gelopen en dat ging wel, maar niet van harte. Motor viel steeds uit.

Oh hoe herkenbaar! Myrtle geeft mij ook wel eens een "trainer timeout". Terug negeren helpt niet :). Laatst toen ze hengstig was was dit dus heel erg. Nu weer minder maar af en toe doet ze het nog wel. Veel afwisselen van de oefeningen lijkt (let op, lijkt) te helpen. edit: andere tips zijn welkom!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:39

crosmuller schreef:
(...) Veel afwisselen van de oefeningen lijkt (let op, lijkt) te helpen. edit: andere tips zijn welkom!

Dat lijkt bij mij inderdaad ook te helpen, niet te lang doorgaan op hetzelfde, zeker als ze het nog niet helemaal snapt en/of er een lage beloningsfrequentie is, wil dit anders nog wel eens gebeuren bij ons :+ Dan eventjes heel iets anders doen, wil wel helpen. Soms wacht ik ook 5 minuutjes, ga ik even ergens anders heen of iets anders doen, en dan weer verder. Als het gebeurt als ik erop zit (bijv. in zo'n geval dat ze niet van huis weg wil en ook helemaal aan de grond genageld staat), dan wacht ik ook gewoon tot ze weer terug op aarde is. Anders kan ik doen wat ik wil, maar dring ik toch niet door.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:15

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:14

ik ben met die van mij vooral bezig met dat ze begrijpt dat ze de beloning moet verdienen... helaas denk ze nu dat likken ook een kunstje is haha ... dat word dan ook gewoon door gaan met eerst gewoon stil staan en dan click... ze snapt het wel, maar na een tijdje is dr wat vanaf zegmaar... dan stop ik ook maar gewoon.