Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:53

Hallo!

Mag ik hier meepraten? Ik volg het topic al wel heel lang, maar heb volgens mij nog niet heel veel gepost. Vanavond mijn eerste les gehad en ik kan nu echt fijn van start! heb voorheen al wel wat lopen prullen maar nooit echt de draai kunnen vinden. Mijn paard ben ik nu aan het behandelen aan maagzweer, hij is donderdag voor de eerste keer naar de masseur geweest.. Mijn instructie/osteopaat gaf mij aan wel stappend in beweging te blijven en dan veel schouderbinnenwaart te doen.. Kei leuk.. maar hoe :P dus vanavond is mijn instructrice langs geweest om mij te leren hoe ik SBW uit moet voeren. Mijn paard (Unique) heeft nog redelijk wat moeite met de oefening, maar ik ben al heel erg trots op hem dat ie zo goed zijn best heeft gedaan!! en ook ik moet nog even de fijne kneepjes goed in handen krijgen, want soms gaf ie ook echt aan dat ie mij even niet snapte.. nu lekker door oefenen :D

hier een klein stukje film:
View My Video

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:22

Ik vergis me in de post hierboven, het is schouderbuiten :+

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:46

Leuk dat je ook gaat beginnen. De reden ietsje minder! heb je filmpje bekeken. Alle begin is moeilijk. Waarom gekozen voor schouder buiten? want nu heb je geen steun van de wand voor begrenzen van zijn achterhand. Ik bedoel dus dat het makkelijker is wanneer zijn achterhand begrenst wordt. Is je ook uitgelegd waar hij zijn binnenachterbeen moet plaatsen ( in dit geval dus zijn RechterAchterbeen, binnenbeen is been aan de holle kant van het paard). Op het filmpje zie ik je niet naar zijn achterbeen kijken, maar naar zijn hoofd, Dus ik vroeg mij af of je ook uitgelegd is door instructie waar zijn benen naartoe moeten :) Heel veel succes. Hoop dat je nog eens een filmpje plaatst. Altijd leuk om de verbeteringen en leermomenten van een andere te zien. Kunnen we allemaal heel veel van leren! Dank je!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:49

deze keuze voor Schouder buiten is omdat ik zo gebruik kan maken van de wand en omdat ik hem op kleine hulpen dit kan leren. In principe is hetgeen wat ik doe zijn hoofd wat naar buiten vragen zodat hij over zijn binnenschouder naar buiten valt, op het moment dat dat goed gaat vraag ik ook de buitenteugel wat erbij en dan komt zijn achterhand er ook goed bij. Het klopt dat ik echt nog de hele tijd bezig was met de voorkant. het was ook wel de bedoeling om naar achter te kijken maar goed, dat lukte nog niet helemaal :P Verder is wel alles helemaal goed uitgelegd ook wat hij met het achterbeen moest doen. Ze heeft hem zelf ook een paar keer aangevoeld en ze heeft me zelf ook laten zien hoe en wat :)

Hier een filmpje van gisteren, na 3e keer oefenen.. al een heel verschil :D Ik ben trots op hem!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:04

Paperboy, goed nieuws!!

First unique, ik heb er geen kijk op dus neem mijn reactie niet serieus.. Ik vind het er wel goed uit zien.
Is jouw paard makkelijk aan de hulpen? Mijn paard reageert niet op druk dus zo ver als jij ben ik absoluut niet.. Ik zie dat je ook met je hand tegen de schouder duwt, is dat bewust? Want je geeft ook hulpen met je zweepje?
Overigens erg leuk dat je de filmpjes geplaatst hebt!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:36

Ik doe met die reden inderdaad ook de schouderbuitenwaarts. Zo kunnen zowel paard als trainer bekend worden met de hulpen en de oefening voor schouderbinnen, maar hebben ze nog even de aanleuning van de bakrand, om zo doorvallen naar voren te voorkomen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:45

Hier begon ons Belle het werk aan de hand wat beu te worden, werd nogal sloom in de piste en begon te sloffen. Nu ga ik aan de hand wandelen met haar, en heb enkele pas gemaaide grasvelden in de buurt ontdekt waar ik haar werk, momenteel enkel wat aan de longe, later neem ik teugels mee voor sbw en travers en zo.

Zo'n grasveld is trouwens ideaal om een paard es goed te laten "stofzuigen": ze draaft en graast tegelijk, kan beter multitasken dan ik. :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:24

No_No schreef:
Paperboy, goed nieuws!!

First unique, ik heb er geen kijk op dus neem mijn reactie niet serieus.. Ik vind het er wel goed uit zien.
Is jouw paard makkelijk aan de hulpen? Mijn paard reageert niet op druk dus zo ver als jij ben ik absoluut niet.. Ik zie dat je ook met je hand tegen de schouder duwt, is dat bewust? Want je geeft ook hulpen met je zweepje?
Overigens erg leuk dat je de filmpjes geplaatst hebt!!

Uh, goed aan de hulpen is een groot woord eigenlijk hihi! laat ik het zo zeggen, ik heb hem zelf ingereden en altijd zelf gereden.. nooit nergens geen verstand van gehad en met over het algemeen geen goed les gehad.. dus altijd aangemodderd, verkeerde hulpen gegeven, veel miscommunicatie gehad.. vorig jaar begonnen met VD en mijzelf heeeel goed ingelezen, wat dat betreft pakt hij alles niet heel slecht op.. en qua wijken voor druk heeft ie met VD wel best wat bijgeleerd. als het maar positief en duidelijk gebracht wordt dan vind hij het prachtig om met je mee te werken.. Vanaf januari 2014 ben ik gaan lessen bij een klassieke instructrice, maar al snel ging eigenlijk het balletje rollen dat hij totaal niet vooruit kon met zijn lijf.. dus nu begonnen met opbouwen, werken aan de hand dus, en ik moet zeggen, Nu na die les heb ik het idee dat ie toch beter aan de hulpen is als ik dacht.. Moet ik zeggen dat ik eerst veel youtubefilmpjes had gekeken en toen een beetje ben gaan proberen.. nou hij zette nog geen beetje schouderbinnen of schouderbuiten in al ging ik op mijn kop staan.. maar nu ik die les heb gehad gaat het echt super!! Verder duw ik eigenlijk niet echt heel stevig tegen zijn schouder aan.. ik denk dat dat soms een beetje balans zoeken via hem voor mijn eigen lichaam is.. Ik ervaar het iig nu echt dat ik alleen op mijn teugels en af en toe het zweepje erbij de oefening inzet. dus verder geen druk op zijn schouder. zal er de volgende keer eens extra op letten :D

Ik hou van filmpjes :P ik maak overal filmpjes van! leuk voor "later" als vergelijkingsmateriaal ;) ik heb de afgelopen maanden toch wel echt gemerkt hoe prettig het is om filmpjes te hebben van "toen". Omdat ik mijn paard iedere dag zie ben ik mij niet zo goed bewust hoe goed hij vooruit gaat of de afgelopen paar jaar in mijn geval hoe erg hij achteruit is gegaan..

Hwn; ja ik ga ook vaak het bos in oefenen! is zo fijn voor de afwisseling!! en dan kun je ook lekker hele stukken sjokken, lekker een paar grasjes eten en af en toe een oefening inzetten! dat is echt heerlijk!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:34

Bedankt voor het delen van je filmpjes. Echt leuk! Succes met oefenen en lessen.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:24

dankje Tinepine!

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:02

hallo allemaal,
IJssnuiver allereerst gecondoleerd met het verlies van je paard, sterkte met het verwerken hiervan.
Paperboy vervelend zeg dat je paard weer een blessure heeft meen me te herinneren dat ze juist herstelt was van een blessure en nu weer, maar gelukkig is deze ook aan de betere hand las ik.
Gelukkig blijft Rox tot nu toe gevrijwaard van blessures maar ja ongeluk zit in een klein hoekje.
Ben lekker bezig en heb laatst mijn eerste les rechtrichten onder het zadel gehad ik had tot nu toe alleen nog maar aan de hand met haar gewerkt en omdat ze dit zo goed doet vond ik het tijd om de oefeningen ook onder het zadel te gaan proberen, vond het wel vreemd hoor je hebt ineens dubbele teugel in je handen en dat rijd toch heel anders, begonnen ook gewoon met de oefening LVO op de volte in stap en dit ging goed, toen een stukje SBW op de lange zijde en dit ging ook goed omdat mijn instructrice zo tevreden was zij ze probeer ook een paar stappen traver en ja hoor het gaf zo'n kick om te voelen dat de oefeningen die je doet op de grond ook onder het zadel goed gaan ik was echt helemaal happy, zal de volgdende les vragen of ze klein stukje wil filmen (moet het dan wel weer goed gaan haha)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:17

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:43

Super mooi om te zien Caira! Fantastisch om zo met je paard te communiceren!

Hee RenateKo wat gaaf!! Lijkt me heerlijk als je al het werk wat je op de grond gedaan hebt ook weer terug krijgt in het zadel!! Daar gaat mijn streven nu ook vanuit! Hoelang ben je bezig geweest om al je oefeningen op de grond aan te leren en te bevestigen? Ik ben erg benieuwd naar je filmpje :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:29

Klinkt goed Renate!

Onze laatste sessie wadh werd verstoord door 60 dazen die het op ons voorzien hadden... Uiteindelijk die training maar gestaakt, zowel paard als ik werden compleet gestoord van het geprik. Dat we ons niet meer fatsoenlijk konden concentreren.
Maar verder over het algemeen gaat het onwijs goed! We zijn nu rustig de travers op de cirkel aan het meenemen en gestart met de renvers langs de wand. Beide pakt hij leuk op!
Ook ohz een beginnetje gemaakt met de renvers. Caesar valt rechtsom erg op de buitenschouder en in de "gewone" oefeningen gaat dat nu heel goed, maar in de schouderbinnenwaarts valt hij extreem door. dmv de oefening renvers, kan ik het gewicht even volledig van die schouder afhalen en een beetje overdrijven, om dan rustig weer een middenweg te zoeken.
Ik schakel nu veel tussen paar passen schouderbinnen/renvers en merk dat hij dan veel rustiger word en wat meer op de hulpen gaat wachten, waardoor dat vallen veel minder word en veel geconcentreerde mee kan werken.

Aankomend weekend gaan we lekker 3 dagen paardrijden in de bossen van Grolloo. Goed voor zijn conditie en ook goed voor wat andere spieropbouw. En natuurlijk voor de afwisseling en plezier!!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:42

Mag ik mij hier ook even melden?
Ik moet nog alles gaan lezen hoor.

Ik ben geheel onbekend met deze tak van de sport maar omdat ik geen bak aan huis heb en ook geen longeer mogelijkheid direct wil ik graag een optie toevoegen voor aan huis zonder dat ik dus steeds naar de bak moet of in het bos beland. Dit lijkt mij een leuke tak om te gaan bekijken en uit te proberen met mijn paardjes.
Morgen ga ik hier eens even lezen en snuffelen voor info want ik heb 0,0 verstand van zaken :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:43

Altijd welkom Leonie!
Leuk dat je, je hiervoor interesseert. En als je vragen hebt, stel ze gerust.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 01:25

Ijssnuiver vervelend al die rotbeesten! Gelukkig hier nog niet zo extreem last van gehad! Fijn dat je zo je verschillende oefeningen toe kan passen!!

Leonie welkom! Het is echt super leuk om te doen!! Het werkt echt zo fijn mee aan de rest van je dressuurtraining! Echt ideaal!

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:52

Ha First Unique,
Nou dat heeft wel even geduurd hoor haha, zeker wel 2 jaar (wil je niet ontmoedigen hihi) maar ieder paard is anders en leert ook op zijn eigen manier en tempo hè, dus misschien gaat het bij jullie veel sneller! Rox stuwde heel erg toen we begonnen dus eerst lang bezig geweest om dit goed te krijgen daarna langzaam aan begonnen met de oefeningen en het duurde bij Rox gewoon lang voordat het kwartje viel soms dacht ik dat ze een oefening nooit zou snappen haha, nu zijn we op het punt dat het echt wel is bevestigd dus ook als ik even een poosje niet aan de hand zou werken en ik pak het weer op dat ze doe oefening gelijk uit kan voeren! Ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat onder het zadel 1 augustus heb ik weer les, kijk er al naar uit!
IJssnuiver lastig hè die dazen ja dan kan je niet lekker bezig zijn ik en Rox hebben daar ook last van Rox is dan niet geconcentreerd en blijft met haar hoofd schudden du's dan stoppen we ook meestal, lekker hoor even het bos in altijd goed veel afwisseling voor je paard blijven ze het ook leuk vinden anders wordt het allemaal zo eentonig voor ze, zo is mijn dochter weer wat meer aan het springen met Rox vind ze heel leuk!

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:12

Ik kom hier (ook) even binnenvallen :o
Sinds een maandje ook bezig met klassieke dressuur!
Is het nu zo dat een paard met rijden (dwz sjezen, galopperen, paard helemaal in het zweet werken) het paard meer en beter verbrandt dan met het werken aan de hand?
Menigeen is van mening dat je 'er alleen maar naast loopt' en het paard meesukkelt.
Hoor graag!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:16

Het leerproces van de paarden is inderdaad heel verschillend.
Calypso leerde altijd enorm snel, maar doordat ze fysiek zo slecht was duurde het allemaal altijd wat langer voordat ze de oefeningen ook daadwerkelijk uit kon voeren.
Caesar leert opzich ook vrij vlot, maar is zo druk en onrustig met zijn omgeving, dat het ook allemaal wat meer tijd nodig heeft.

Maar dat maakt het wel reuze interessant om met verschillende paarden te werken.

Na de dazentraining, heb ik met het wadh gewoon zijn vliegendeken omgelaten en dat ging erg goed. Zo konden wij rustig trainen, zonder dat hij compleet idioot gaat doen van de vliegen.

Met rijden hebben we er wel minder last van omdat we dan ook regelmatig even een draf en galop mee pakken en dan de dazen toch even kwijt zijn.

@Ginger: naar mijn idee hangt dat helemaal van je training af. Ook met het werken aan de hand is een goede impuls en activiteit belangrijk. Maar dit is totaal iets anders dan snelheid.
Dus meesukkelen is alleen aan de orde als je dat zelf laat gebeuren. Ik laat dat gebeuren bij het aanleren van een nieuwe oefeningen. Omdat mijn ervaring met Caesar is dat hij dan sneller snapt wat de bedoeling is, door het lage tempo heeft hij meer tijd om na te denken waar zijn benen heen moeten.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:58

Nou, ik moet toch zeggen dat ik met deze oefening wat ik nu heb geleerd al best een eindje vooruit kan :D als ik hem eerst op deze manier losmaak op de grond en hem daarna nog op de dubbele longe zet dan is het verschil in losheid zeker te merken! Kan me voorstellen dat dat ook onder het zadel is :) dus voor mij heeft het echt wel een toegevoegde waarde :D en dat op dit korte termijn al, love it!

Edit: Oh RenateKo ik zie nu pas dat je bericht aansluit op de voorlaatste post met mijn vraag :p ja, ik kan me dan wel weer voorstellen dat je de oefeningen zelf wel een tijdje moet doen voor het echt bevestigd is en het onder het zadel zo fijn eruit komt! Moet zeggen, was er vorige week na het wadh even opgesprongen zonder zadel en heb geprobeerd om het vanaf de rug te doen, het is wel iets lastiger maar kreeg er wel een paar stapjes schouder buiten uit.. Dat deed ie voorheen echt niet maar echt volle oefeningen nu doen is inderdaad wel nog niet aan de orde :) maar geeft niet! Tijd zat :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:22

Ik heb wat zitten lezen en snuffelen, maar weet eigenlijk niet goed waar ik nu zou moeten beginnen.

Ik heb geen kaptoom, wil die ook niet direct aanschaffen.
De reden dat ik dit wil gaan doen is omdat ik wel lange rechte lijnen kan lopen aan huis, maar niet longeren of rijden (ja in het bos :D). Dus ik zoek vooral oefeningen aan de hand op de lange lijn.

Onder de man loopt mijn paard ongeveer op M niveau. Hij kan onder de man, wijken, SB, travers. Die laatste is nog niet helemaal bevestigd en in alle oefeningen zou de LB nog wat verbeterd kunnen worden. Dat hoop ik er dus mee te kunnen bereiken. En natuurlijk, gewoon ter afwisseling.

Hij kent het longeren uiteraard al, is fijn op stemhulpen en loopt met zijn neusje laag in stap en draf (galop nog niet).
Waar nu eigenlijk te beginnen met deze basis er al op? (als je meer info wilt gewoon vragen)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 00:01

Vandaag echt super fijn gewerkt aan de hand.
Caesar had het weekend met die hitte stil gestaan, geen tropenrooster, gewoon vrij.
Vandaag voor het eerst weer wat gedaan en even kort aan de enkele lijn gestart. Even beentjes strekken en daarna aan de hand gewerkt.

Super relaxed even de basis doorgelopen, voltes/rechte lijnen. Schouderbuitenwaarts in stap en draf en schouderbinnenwaarts en travers in stap. Verder geen ingewikkelde dingen gedaan omdat ik dat niet eerlijk vond na het stilstaan en al die hitte, dat vreet ook allemaal energie.
Maar op deze manier echt super rustig kunnen werken en mooi de basisprincipes doorgewerkt en fijn om te merken dat deze dusdanig bevestigd zijn dat ze gewoon blijven hangen.

Ook bij mezelf weer even kritisch naar de basisdingen gekeken; houding/positie/looprichting/kijken waar je heen wil/doorademen(!!)/weet wat je wil/visualisatie. En eigenlijk zijn die dingen al ruim voldoende om hem fijn aan het lopen te krijgen, super fijn.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:57

als iemand het nog leuk vind om 10 augustus mee te doen met een lesdag van Claudia Wolters?
We hebben nog plaats over!

Ik heb ook een advertentie op de bokt-markt gezet

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:26

Hay iedereen,

Al even rustig zie ik! Ik heb vandaag mijn eerste les gehad voor het aan de hand werken.
Ik ben helemaal enthousiast, echt onwijs leuk!

Nu vroeg ik me alleen af wat voor teugels jullie gebruiken en waar ik die kan vinden?
Zelf heb ik springteugels die wat aan de korte kant zijn.

Klipjes kan ik er zelf natuurlijk aanzetten. M'n instructrice had een stoffen teugel dat was wel prettig in de hand. Maar die ben ik op internet zo snel nog niet tegen gekomen.