Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:26

*klop klop* Mag ik mij weer invoegen? Heb niet meer alles bijgelezen, kan ook niet beloven dat ik dat doe tenzij ik een keer tijd en energie over heb. Maar anders doe ik graag weer gewoon mee vanaf hier.
Laatste weken stond mijn hoofd niet meer naar schrijven over clickeren, Ik deed het wel nog met de grote paarden hier, maar gewoon wat standaard dingetjes en ik deed nog niet half zoveel met de paarden dan anders. Had mijn handen vol aan de doodzieke billy en zat erg over hem in de rats.
Dat de andere paarden daarvoor ziek waren, hielp ook niet.

Billy heeft nu zijn diagnose. Hij heeft cushing. Ondanks dat hij pas 7 is. Alleen de leverbiop is nog niet binnen. Niet leuk, maar ik weet nu tenminste wat hem mankeert en dat is beter dan alles uit de kast halen, eindeloos dierenartsen (en rekeningen) en medicatie en toch zien dat de pony steeds slechter wordt.

Met silja gaat het weer goed... ze heeft weer volop praatjes. Trulsa is nog steeds kort van adem, maar dat is nooit anders geweest, Ze zit gewoon raar in elkaar en dat schijnt een belangrijke rol te spelen. Hälga is ook wat kort van adem en heeft nog wel eens een hoestbui, maar dat had ze ook toen ik haar kreeg. Ze is verder gewoon veel te dik, dus daar wordt aan gewerkt. Verder gewoon stofvrij eten en ze staan altijd buiten, dus dat is wel goed.

Ga nu dus ook de trainingen weer wat meer oppakken. Billy heeft voorlopig nog vrijaf, totdat ik met de medicatie kan beginnen (is besteld) en hij daarop reageert en ik uitslag van de lever heb.

Nelleke_H

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:26

:wave:

Sandra: wat fijn dat je eindelijk een diagnose hebt. Het lijk me slopend als je alles eraan doet en het alleen maar erger wordt. De diagnose is verre van leuk maar geeft denk ik wel rust. Ik ga voor je duimen dat de medicijnen straks gauw het gewenste resultaat opleveren!

En natuuurlijk mag je zo weer mee kletsen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:40

Welkom terug Liljebo: hopelijk gaat nu alles weer bergop met de paarden (en jouw gemoedsrust). Er is wel veel gekletst ja.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:56

Thanx. De diagnose is niet fijn, maar het was al niet fijn van te voren, zo ziek als hij was. HIj was mij echt aan het ontglippen. Dan kun je beter weten waar je aan toe bent.

Ga ook weer wat meer de paardjes oppakken. Vandaag begonnen met kort wandelingetje buiten met Hälga en Silja. Kwam er net een zandvrachtauto om de bocht op een vervelend stuk. Sil stond tussen de bomen en Hälga en ik stond ervoor en ze raakte totaal in paniek.
Rilde over d'r hele lijf, sprong op de plek, zakte door de benen, maar ze deed zo enorm haar best om niet bovenop mij te springen in haar paniek... Ze had mij vermorzeld, als ze zich niet zo bewust was geweest van nietige ik. Toen de vrachtwagen voorbij was, kalmeerde ze gelukkig meteen. Heb haar een knuffel gegeven (toen ze weer rustig was, uiteraard... ben en blijf clickeraar) en later even laten grazen. Uiteindelijk was ze gewoon echt doods en doodsbang (ik dacht dat ze een hartaanval kreeg... nooit een paard zo zien trillen en door de achterhand zien zakken) en deed ze evengoed haar best om mij niet te vermorzelen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:12

Wauw, wat een heerlijk paard!

Ik heb het 1x eerder gezien: toen ik Kyra voor de eerste keer in een grote vrachtwagen ging laden. Haar 2 maatjes stonden er al op en ze wilde wel een stukje de laadklep op, maar niet er in. Toen ze er eenmaal in stond, stond ze letterlijk met knikkende knieën. Ik wist niet dat zowel de voorbenen als de achterbenen konden 'knikken'. Echt sneu. Inderdaad: dan zakken ze zowat door hun benen heen. Eng is dat.

Maar goed, Hälga sprong niet op je! Rukte zich niet los en vertrouwde jou toch, ondanks haar enorme angst. Dus dat wil echt wat zeggen! :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:24

Idd, dat doet Llevado bijv niet hoor, als die echt de stress in gaat walst 'ie zo over je heen. Niet express, maar hij denkt dat echt niet meer na. Moet wel zeggen dat het steeds beter wordt nu hij ouder wordt :)
Over Vado gesproken, hij heeft zijn eerste foto meeting meegemaakt :)) [ITP] Valk hengst Llevado @ fotomeeting Barokke paarden I

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:06

Welkom terug liljebo, en wat goed dat Hälga ondanks haar paniek zo braaf was. En ook nog interessant voor de hele leiderschap vs trainer discussie die elders op bokt wordt gevoerd. Maar inderdaad zal het ook nog wel per paard verschillen amable. Ik had met Myrtle in normale situaties wel eens discussie over dat ze voor me aan de kant moest, ze deed het meestal wel maar soms moest ik weer even veel druk gebruiken. Nu ik haar met de clicker heb leren wijken gaat het heel makkelijk en is er nooit meer discussie, fijn :). Hoe ze in een paniek situatie zal reageren weet ik niet, gelukkig is ze zelden in paniek. In het verleden is ze wel eens heel erg geschrokken van een levensgevaarlijke mini shet die aan kwam draven, en toen rende ze om me heen en ging achter me staan. Als ze dat altijd doet als ze schrikt hoor je mij niet klagen.

Ik heb les gehad van Inge Teblick, dwz ik stuur filmpjes en dan skypen we later. Ze heeft me veel nieuwe ideeën gegeven om Myrtle verder te motiveren en activeren. genoeg te doen de komende tijd!

edit: mooie foto's weer amable, zoals gewoonlijk ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:03

Even een misverstandje uit de weg helpen. Ik had het wat onhandig omschreven, maar het was Silja die zo in paniek was. Niet Hälga. Die raakt niet snel in paniek. Ze kan wel eens wegspringen of wantrouwend zijn, maar echte paniek heb ik bij haar nog nooit gezien. Bij Silja wel. Groot paard, klein hartje. :)

HL, raar is dat hé, zo'n paard wat letterlijk met knikkende knieen staat en door de benen zakt. Sil rilde over haar heel lijf, stond op de plek te springen en was echt doodsbang.

Amable, Wellicht heeft het ermee te maken dat Silja al 16 is, zeer ervaren en al in het verleden in 'gevaarlijke' situaties vaak op de mens aangewezen. Toen we hier een paard met voedernijd hadden, moest ik haar bij de avondvoerbeurt altijd gaan halen en met haar naar haar net lopen, zodat ik tussen haar en het boze paard in liep. Ze was in het donker erg onzeker op modderige grond en een paard wat opeens op haar af kwam vliegen. En zo zijn er veel meer situaties... denk dat het een over-en-weer situatie wordt op die leeftijd.

CM leuk, les via filmpjes. Wordt je altijd wijzer van.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:40

haahh pony vind de clicker helemaal leuk,, snapt alleen niet dat als ze in de bak is ze best even bij me weg mag haha

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:17

Leuk mariska !

Sorty LJ ik zat idd te twijfelen welke van de paarden nou schrok :).

Vandaag even een mindere trainingsessie. Myrtle was heel snel afgeleid, ik snapte even niet wat er was maar ze was dus hengstig. Hoe gaan jullie met zoiets om, als het echt een keer niet wil? Nog even iets makkelijks en dan stoppen?

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:35

Oefening afmaken en lekker stoppen ... Tenminste dat doe ik met mijn merrie, als het echt niet wil en ik ga door heb ik er zelf niets aan, en pony al helemaal niet zegmaar

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:38

mariska1408 schreef:
Oefening afmaken en lekker stoppen ... Tenminste dat doe ik met mijn merrie, als het echt niet wil en ik ga door heb ik er zelf niets aan, en pony al helemaal niet zegmaar

Je hebt gelijk denk ik

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:58

Ik heb Kyra verhuisd en ze krijgt nu genoeg vezelrijk eten. Kortom: ze is niet meer in een voedselbeloning geïnteresseerd. :') Vandaag een paar keer geclickt tijdens het rijden en na 3x deed ze haar hoofd niet eens meer naar mij toe om haar beloning op te eten en ik mocht het op het eind best haar mond induwen.
Nouja stilstaan is ook een beloning.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:27

HippoLogic schreef:
Ik heb Kyra verhuisd en ze krijgt nu genoeg vezelrijk eten. Kortom: ze is niet meer in een voedselbeloning geïnteresseerd. :') Vandaag een paar keer geclickt tijdens het rijden en na 3x deed ze haar hoofd niet eens meer naar mij toe om haar beloning op te eten en ik mocht het op het eind best haar mond induwen.
Nouja stilstaan is ook een beloning.

Ook niet in een ander hapje, bv appel ipv wortel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:56

CM, als ik merk dat er geen interesse is, om welke reden dan ook, stop ik ook. Hengstigheid kan een reden zijn, maar soms voelen ze zich ook gewoon een dagje minder

HL lastig. Denk dat je dan heel creatief op zoek moet gaan naar 'je-van-het' Wat ook kan helpen, is belonen met een oefening die ze heel erg leuk vindt.

Heb laatst die loopytraining dvd van alexandra bekeken. Ze maakt daar veel gebruik van de mat. Paard wordt op de mat op zeer hoge beloning gezet (zou je in jouw geval kunnen gebruiken om iets te geven, wat je verder liever niet te veel geeft, maar waar het paard wel nog interesse in heeft bv) Ze begon met diverse manieren van voorwaarts vragen vanaf de mat, eerst slechts 1-2 stapjes en dan mocht het paard als beloning naar de mat. Later bouwt ze dat op met om een cone heen en terug naar de mat als beloning, daarna meer cones tot op den duur moeilijke oefeningen met ipv click naar de mat mogen gaan. Dat is een hele makkelijke manier om duur in te bouwen en het aantal clicks te verminderen, waarbij je dan dus 'tussendoor' minder beloont en je je kunt concentreren op een extra lekkere beloning op de mat of bij een andere oefening die je dan als secundair reinforcement gebruikt.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:14

Sandra: Wat een mooi moment met Silja. Echt knap dat ze ondanks te stress geen rare dingen ondernam. Wel sneu dat ze zo'n giga stress had. Vreselijk altijd om te zien als een paard dat heeft.

Cm: Heb eigenlijk niks meer aan de rest toe te voegen. Afmaken en stoppen volgende dag weer beter.

Hippologic: Haha dan krijgt Kyra in iedergeval goed te eten! Misschien is op dit moment een lekkere kriebel of idd even stil staan goed genoeg als beloning.

Hier De laatste tijd niet veel geclickerd ja van de week in de storm even snel met de twee pony's tegelijk. even wat VD om toch even wat met de te doen ondanks het vervelende weer met al die regen. Van de week maar weer eens even lekker clickeren. :D

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:37

Bedankt voor de tips allemaal.

hJ die oefening met de mat heeft inge mij ook aangeraden. Myrtle vindt de mat nu nog niet zo leuk maar we zijn er net pas mee begonnen. Veel oefenen en veel belonen en dan komt het wel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:53

Zodra ze de mat als een plek gaat zien waar het beloningen regent, verandert dat wel. Maar ik denk dat je indien gewenst ook een ander gedrag ipv de mat kunt gebruiken. Zolang het maar iets is wat ze heel erg graag doen.

Nelleke, ja het was echt sneu om te zien. Ze trilde over d'r hele lijf en zakte letterlijk door haar benen.

Johan_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:07

Luna is ook niet zo geintresseerd in de klikker.. Dus daar waren we eerst mee gestopt.. Toen kwam leon weer les geven in grondwerk en deed de klikker in combinatie met een bal ideaal! Het duurde wel even, maar even later had ze het door, en ging ze er helemaal voor.

Dus mijn ervaring met klikker training is: Als het niet direct wil lukken, gewoon een activiteit bedenken waar je ze dan voor kan belonen met de klikker werkt ideaal

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:14

Johan_Luna schreef:
Luna is ook niet zo geintresseerd in de klikker.. Dus daar waren we eerst mee gestopt.. Toen kwam leon weer les geven in grondwerk en deed de klikker in combinatie met een bal ideaal! Het duurde wel even, maar even later had ze het door, en ging ze er helemaal voor.

Dus mijn ervaring met klikker training is: Als het niet direct wil lukken, gewoon een activiteit bedenken waar je ze dan voor kan belonen met de klikker werkt ideaal

Myrtle kennende had beter een zadel erop kunnen gooien en lekker draven in het bos, maar ja dat bedacht ik te laat.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:00

liljebo schreef:
CM, als ik merk dat er geen interesse is, om welke reden dan ook, stop ik ook. Hengstigheid kan een reden zijn, maar soms voelen ze zich ook gewoon een dagje minder

HL lastig. Denk dat je dan heel creatief op zoek moet gaan naar 'je-van-het' Wat ook kan helpen, is belonen met een oefening die ze heel erg leuk vindt.

Heb laatst die loopytraining dvd van alexandra bekeken. Ze maakt daar veel gebruik van de mat. Paard wordt op de mat op zeer hoge beloning gezet (zou je in jouw geval kunnen gebruiken om iets te geven, wat je verder liever niet te veel geeft, maar waar het paard wel nog interesse in heeft bv) Ze begon met diverse manieren van voorwaarts vragen vanaf de mat, eerst slechts 1-2 stapjes en dan mocht het paard als beloning naar de mat. Later bouwt ze dat op met om een cone heen en terug naar de mat als beloning, daarna meer cones tot op den duur moeilijke oefeningen met ipv click naar de mat mogen gaan. Dat is een hele makkelijke manier om duur in te bouwen en het aantal clicks te verminderen, waarbij je dan dus 'tussendoor' minder beloont en je je kunt concentreren op een extra lekkere beloning op de mat of bij een andere oefening die je dan als secundair reinforcement gebruikt.

Geeft ze later op de mat ook nog voer of niet?

IK denk dat ik sowieso wat minder moet gaan belonen onder het zadel en de oefeningen langer moet maken. Maar omdat dit weer in een nieuwe omgeving was (context shift), heb ik weer wat herhaald. Dat is ook een beetje een valkuil voor als je alleen traint: dat je te lang blijft hangen in hetzelfde belonen. Tenminste, dat gebeurt mij met sommige oefeningen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:27

Ja, je blijft de mat dan gebruiken als secundaire reinforcement. (en de aantrekkingskracht moet groot blijven)Dat betekent wel dat je de mat kunt gebruiken om bv vierkant te staan of iets dergelijks. Volgens alexandra kun je die valkuil van het blijven hangen ook daarmee ondervangen. Simpel voorbeeld:Mat-rondje om cone-mat (is beloning voor rondje om cone)-vierkant staan op mat(snoepje verdienen voor het op de mat komen)-rondje om cone(beloning voor het vierkant staan en cue om weer naar de mat te kunnen)- mat(beloning voor het rondje en cue om vierkant te staan)

Je komt dus in een cirkel terecht waarbij cue tevens beloning is en andersom. Als een loopy (je begint met een superkleine simpele loopy) zuiver is (geen ongewenst gedrag binnen die loopy... je moet jezelf dus trainen om heel helder te zijn, correct te timen en te belonen), breidt je het een stap uit. Totdat die weer zuiver is en dan ga je verder naar de volgende stap...etc etc.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:31

liljebo schreef:
Ja, je blijft de mat dan gebruiken als secundaire reinforcement. (en de aantrekkingskracht moet groot blijven)Dat betekent wel dat je de mat kunt gebruiken om bv vierkant te staan of iets dergelijks. Volgens alexandra kun je die valkuil van het blijven hangen ook daarmee ondervangen. Simpel voorbeeld:Mat-rondje om cone-mat (is beloning voor rondje om cone)-vierkant staan op mat(snoepje verdienen voor het op de mat komen)-rondje om cone(beloning voor het vierkant staan en cue om weer naar de mat te kunnen)- mat(beloning voor het rondje en cue om vierkant te staan)

Je komt dus in een cirkel terecht waarbij cue tevens beloning is en andersom. Als een loopy (je begint met een superkleine simpele loopy) zuiver is (geen ongewenst gedrag binnen die loopy... je moet jezelf dus trainen om heel helder te zijn, correct te timen en te belonen), breidt je het een stap uit. Totdat die weer zuiver is en dan ga je verder naar de volgende stap...etc etc.

Klinkt als een interessante dvd, is die ook los van de rest te gebruiken?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:40

Dank je Liljebo, voor je uitleg.
edit: ik vind het wel lastig om te kijken welke loops ik heb en of ze goed genoeg zijn. Ja ze zijn goed genoeg (nu ik erover denk), maar ik zal dit eens bewust gaan implementeren.

Ik heb vandaag wat HA oefeningen gedaan en heb mijn clicker 'thuis' gelaten. Was wel even wennen voor mij. Maar Kyra deed alles net zo braaf. Ik denk dat ik ook wat te voorspelbaar werd met clicken en ik verwacht dat het de volgende keer weer beter gaat. Ik denk dat ik maar weer even 10 beloningen mee moet nemen, zodat ik beter nadenk voor ik wat geef.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 06:42

CM, Waarschijnlijk leer je er dan ook al veel van, al refereert ze vaak naar de oefeningen van eerdere dvd-s en gebruikt ze die oefeningen ook vooral. Het is overigens een 3 delige dvd, die loopytraining. Mocht je hem toch willen combineren met andere dvd's dan zou ik kiezen voor Point of contact (mattraining/staan in balans is daarin verwerkt) en why would you leave me.

HL HA=horseagility?