Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HippoLogic schreef:Ik heb Kyra verhuisd en ze krijgt nu genoeg vezelrijk eten. Kortom: ze is niet meer in een voedselbeloning geïnteresseerd.Vandaag een paar keer geclickt tijdens het rijden en na 3x deed ze haar hoofd niet eens meer naar mij toe om haar beloning op te eten en ik mocht het op het eind best haar mond induwen.
Nouja stilstaan is ook een beloning.
Johan_Luna schreef:Luna is ook niet zo geintresseerd in de klikker.. Dus daar waren we eerst mee gestopt.. Toen kwam leon weer les geven in grondwerk en deed de klikker in combinatie met een bal ideaal! Het duurde wel even, maar even later had ze het door, en ging ze er helemaal voor.
Dus mijn ervaring met klikker training is: Als het niet direct wil lukken, gewoon een activiteit bedenken waar je ze dan voor kan belonen met de klikker werkt ideaal
liljebo schreef:CM, als ik merk dat er geen interesse is, om welke reden dan ook, stop ik ook. Hengstigheid kan een reden zijn, maar soms voelen ze zich ook gewoon een dagje minder
HL lastig. Denk dat je dan heel creatief op zoek moet gaan naar 'je-van-het' Wat ook kan helpen, is belonen met een oefening die ze heel erg leuk vindt.
Heb laatst die loopytraining dvd van alexandra bekeken. Ze maakt daar veel gebruik van de mat. Paard wordt op de mat op zeer hoge beloning gezet (zou je in jouw geval kunnen gebruiken om iets te geven, wat je verder liever niet te veel geeft, maar waar het paard wel nog interesse in heeft bv) Ze begon met diverse manieren van voorwaarts vragen vanaf de mat, eerst slechts 1-2 stapjes en dan mocht het paard als beloning naar de mat. Later bouwt ze dat op met om een cone heen en terug naar de mat als beloning, daarna meer cones tot op den duur moeilijke oefeningen met ipv click naar de mat mogen gaan. Dat is een hele makkelijke manier om duur in te bouwen en het aantal clicks te verminderen, waarbij je dan dus 'tussendoor' minder beloont en je je kunt concentreren op een extra lekkere beloning op de mat of bij een andere oefening die je dan als secundair reinforcement gebruikt.
liljebo schreef:Ja, je blijft de mat dan gebruiken als secundaire reinforcement. (en de aantrekkingskracht moet groot blijven)Dat betekent wel dat je de mat kunt gebruiken om bv vierkant te staan of iets dergelijks. Volgens alexandra kun je die valkuil van het blijven hangen ook daarmee ondervangen. Simpel voorbeeld:Mat-rondje om cone-mat (is beloning voor rondje om cone)-vierkant staan op mat(snoepje verdienen voor het op de mat komen)-rondje om cone(beloning voor het vierkant staan en cue om weer naar de mat te kunnen)- mat(beloning voor het rondje en cue om vierkant te staan)
Je komt dus in een cirkel terecht waarbij cue tevens beloning is en andersom. Als een loopy (je begint met een superkleine simpele loopy) zuiver is (geen ongewenst gedrag binnen die loopy... je moet jezelf dus trainen om heel helder te zijn, correct te timen en te belonen), breidt je het een stap uit. Totdat die weer zuiver is en dan ga je verder naar de volgende stap...etc etc.