Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 23:06

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal misschien voorstellen aan m'n trainer als ik ergens mee zit of ik een filmpje mag doorsturen.
Idd loopt niet alles volgens boekje, vooral niet als ik in een vreemde piste ga oefenen. Ik mis heel erg wat feedback nu ik thuis alleen moet oefenen, maar doordat ik het zelf moet oplossen merk ik dat ik meer vertrouwen in mezelf krijg als het wel lukt. We zijn nu bezig met de allerbasiste basis, nml paard volgt mijn intentie en zijn zwaartepunt volgt mijn zwaartepunt dmv volgen van lichaamstaal. Paard kan al meer, maar ik nog niet helaas....
@CaroVdg: thx voor de uitleg ;) , is nog te vroeg voor ons, maar nu ik beetje weet hoe het moet kan ik er stilletjes aan wat naartoe werken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:20

En die basis is ook gewoon het allesbelangrijkste Cambiar.
Hoe meer tijd je daar nu in steekt, hoe meer je eraan zult hebben in de toekomst. Je kunt dan immers altijd terugvallen op een goede en brede basis.

Zelf al een paar dagen niks gedaan, heb een zware verkoudheid te pakken en weet dat ik dan mijn paarden niet hoef te gaan trainen. Dat zijn er 2 die zeggen "jij niet fit en met je aandacht er niet bij? Dan gaan wij ook andere dingen doen"

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:26

Neen, als je je niet lekker voelt heeft het niet veel zin ;) , hier toch ook niet, want mijn merrie neemt zo mijn gemoed over, ze is ubergevoelig.

RenateKo

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:42

Zo dat is een tijd geleden dat ik op dit topic geweest ben zeg, weet ook niet waarom, gewoon druk denk ik!
Heb niet stil gezeten hoor en jullie ook niet zo te lezen (heb geprobeerd een beetje bij te lezen)
Rox en ik zijn nog steeds lekker bezig het WADH gaat nog steeds vooruit de oefeningen worden nog steeds meer bevestigd, we beginnen altijd met oefening in stilstand hoofd laag, stelling dan de volte en daarna op de hoefslag rechtuit voorwaarts,neerwaarts dan begin ik met schouder binnenwaarts, travers, renvers, appuyement en nu ben ik bezig met de werkpiroutte aan te leren, tussendoor probeer ik af en toe of ze deze oefeningen ook aan een enkele lijn kan uitvoeren ter voorbereiding op straks ( al zal dat nog wel even duren) alle oefeningen in vrijheid! Zal kijken of ik binnenkort weer eens een filmpje kan plaatsen! En zal het topic weer frequenter gaan volgen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:17

Poeh, ik ben al blij als ik tot "rechtuit voorwaarts" kom :') . Maar heb dan ook net les twee gehad ;)

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 13:34

Haha wowamigo komt vanzelf ben idd al wat langer bezig ja nu zo'n twee jaar denk ik de ene tijd wat frequenter dan weer even wat minder, toen ik begin dacht ik ook dit gaat me nooit lukken ben maar ben zeer trots hoever ze nu is, alhoewel ze vanochtend echt geen zin had met dit mooie weer haha!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 15:09

Goed bezig RenateKo!

Ik ben met Caesar nu een start aan het maken met de renvers op de rechte lijn in stap en in het schouderbuitenwaarts en op de volte maken we nu een begin met de draf. Vind hij heeel lastig, maar doet enorm zijn best!
De travers gaat super goed op de rechte lijn en wil binnenkort op de volte gaan starten met wat spelen tussen schoudervoor/travers.

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:17

Ha IJssnuiver,
Ja we zijn lekker bezig, de draf vind Rox ook nog lastig hoor, ze doet het wel laatst had ik zelfs echt een heel mooi opgericht stukje, maar ik moet hierbij zelf nog wat consequenter zijn en mijn innerlijke beeld goed gebruiken, Rox heeft de neiging om het een beetje op haar manier te doen en wanneer zij denkt er klaar voor te zijn maar ik moet dan gewoon overtuigend overkomen en haar eerst goed voorwaarts laten lopen en dan hup draf en ze moet dan ook gelijk reageren! Vind ik zelf ook nog lastig hoor!

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:10

Zo, na lange tijd mag ik ook weer meekletsen hier :D ;)

Vorige maand werd mijn guppie 3 en dan vind ik een geschikt moment om te beginnen met werken aan de hand. 1x in de week heb ik m nu aan de kaptoom voor wat basis werk, dat houdt in: lang laag stappen en zo veel mogelijk recht (proberen) te houden. Hij heeft een prachtige lange hals en vouwt zich heel makkelijk dubbel. Daarnaast moet ik echt heel erg wennen aan zijn energie, hij heeft veel meer energie-uitstraling (als je snapt wat ik bedoel...) dan de paarden die ik gewend was. Daar moest ik zelf heel veel in stoppen om ze voorwaarts te krijgen, dat hoeft bij Dante absoluut niet waardoor ik juist teveel terug ga werken :+ Toch ben ik wel heel trots op ons, hij is zo fijn te bewerken! Echt een kleine ophouding met een vinger is al genoeg over het algemeen.

Filmpje van gister, de 4e keer dat hij dit doet :)

Er was veel te doen buiten, waardoor we allebei erg gespannen begonnen en ik hem te langzaam in tempo had. Tegen het einde werd dat een stuk beter, maar al met al ben ik zeker tevreden :j Binnenkort hebben we les, dus dan wordt er genoeg gesleuteld aan ons maar tips zijn altijd welkom!

@RenateKo Klinkt goed, jullie zijn lekker bezig! Ik ben benieuwd naar een filmpje, altijd leuk en leerzaam.

@IJssnuiver Caesar gaat ook goed of niet. Hoe lang zijn jullie nu samen bezig?

@De rest ook goed bezig, maar al oude posts dus ik ga niet meer iedereen af ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:07

Ziet er al netjes uit voor de vierde keer. Wat goed dat je paardje op deze manier rustig aan het werk mag wennen. Een mooie voorbereiding!

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:15

Ziet er zeker heel netjes uit, snap wat je bedoelt met rechthouden, probeer met je lichaam de juiste positie te vinden waarop je zijn hoofd het makkelijkst voor hem kan houden, vaak ook beetje uitproberen, maar gaat echt goed en leuk dat je ook gaat lessen, je paardje ziet er ook erg leergierig uit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:28

Mooi om te zien Caeruleus!!
Caesar gaat inderdaad erg goed, ik heb hem nu sinds eind februari en de eerste periode heeft voornamelijk bestaan uit een stukje leiderschap, loswerken en grondwerk omdat hij niet helemaal het besef had dat mensen ook een persoonlijke ruimte hebben en letterlijk over je heen denderde...
Ik denk dat we half maart gestart zijn met wadh en de eerste paar keer ging hij steigerend de bak door(had hem aan de leadrope op de middelste ring de eerste paar keren, dus we hadden wat ruimte), puur vanwege zijn onbalans, als hij balans verloor óf het even niet meer snapte reageerde hij extreem extrovert en kwam omhoog.
Dat is nu weg, hij word wel onrustig als het niet helemaal duidelijk is óf als hij het gewoon moeilijk vind, maar dat mag. Ben alleen wel blij dat hij niet meer steigert ;)

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:40

Hij pakt het erg leuk op, we vinden het allebei ook leuk om te doen wat flink helpt natuurlijk :)
Het plan is hem redelijk klassiek op te leiden; dus eerst aan de hand de oefeningen er in en daarna pas een zadel er op. Daarnaast straks ook (dubbele) longe en lange lijnen als voorbereiding voor een ruiter, maar daar zijn we nu nog niet.

Klinkt als een heftig paardje IJssnuiver, volgens mij val je daar wel voor ;) Wel erg leuk dat het dan zo goed gaat, na de eerste periode.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:46

Haha, daar val ik inderdaad op :') . Soms bloed irritant, maar ik zou niet anders willen. Als het simpel is, dan vind ik het al snel saai.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:50

Zo ik zal mij ook weer eens melden. Wat blijft het toch interessant om alle verhalen van iedereen te lezen.

Zelf ben ik de laatste tijd ook wel met aan de hand werken bezig maar vaak gecombineerd met bv. longeren of grondwerk en dan met name gericht op de basis en soepelheid. Het weide seizoen is weer aangebroken en dat zorgt bij Jonas helaas voor problemen in zijn hals. (zie profiel)

Afgelopen zondag was Judith bij mij en heb ik weer eens echt aan de hand gewerkt en wat oefeningen meegenomen en daarna nog even gereden. Judith heeft hier prachtige foto's van gemaakt die ik jullie graag wil laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het aan de handwerken en dan met name als we "echt" aan het werk gaan hebben we als doel de rust te bewaren. We worden allebij nogal fanatiek das mooi maar nu een beetje te. :P

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:01

Interessant om te zien Nelleke!

Donderdagochtend heb ik een leuke workshop van 30 min bij Greetje Hakvoort gevolgd. Wilde al heel lang een keertje les van haar en tijdens de Paard&Leven dag was mijn kans.

We staan op de facebookpagina van de KNHS met deze foto:
Afbeelding

We hebben goede tips gehad om mee aan de slag gegaan en ook bevestiging. Ook heb ik een nieuwe oefening geleerd, namelijk aan de buitenkant van de volte meelopen, hol laten worden om de binnenteugel, dan renvers vragen en dan de volte uit in appuyement (allemaal in stap).

De draf vond ze er ook goed uit zien, ondanks ik dat enkel nog maar spelenderwijs een beetje mee heb gepakt. Ook voor de draf kreeg ik als huiswerk om aan de buitenkant van de volte te gaan meelopen.

Ze gaf nog een mooie opsteker, namelijk dat ze er van overtuigd is dat mijn pony makkelijk nog de piaffe kan aanleren :D Dat vond ik wel heel gaaf om te horen :D

Ik heb ook laten filmen, zal binnenkort even de filmpjes op youtube zetten (nog geen tijd gehad om ze te bekijken. )

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:27

jameyskatje schreef:
We hebben goede tips gehad om mee aan de slag gegaan en ook bevestiging. Ook heb ik een nieuwe oefening geleerd, namelijk aan de buitenkant van de volte meelopen, hol laten worden om de binnenteugel, dan renvers vragen en dan de volte uit in appuyement (allemaal in stap).

Ziet er goed uit Nelleke en jameyskatje!
maar.. vraag! :D
Je loopt dus aan de buitenkant van de volte en vraagt dan renvers. Hoe doe je dat? Bij renvers komt de achterkant ook naar de buitenkant van de volte. Of bedoel je travers, maar omdat je aan de buitenkant van je paard loopt vraag je het aan als renvers?
Met renvers lijkt me het namelijk ook heel lastig om door te gaan naar een appuyement, want dan sta jij in de richting waar je paard heen moet, of je moet eerst de hele buiging en stelling omzetten :+

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 06:16

Ja zoals jij het beschrijft bedoel ik het haha. Ik moest dus inderdaad vragen als renvers, dus kont van mij af en zelf rechtuit blijven lopen, ipv mezelf omdraaien en de kont naar me toe. Maar als ik het onder het zadel zou doen dan is het inderdaad als travers op de volte.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 06:25

Hier is een filmpje van de clinic van Greetje Hakvoort. Ik weet waar de verbeterpunten liggen. De tips van Greetje + de videobeelden hebben mij weer voldoende werkpuntjes gegeven waar ik voorlopig mee vooruit kan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:31

Leuk om te zien!
Lijkt me leuk om eens een les van haar te hebben :) .

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:48

[IM] Dag lieve vrouw, tot ooit
Gister uiteindelijk is Calypso ingeslapen..

En omdat het in dit topic in mijn berichten ook 9/10 keer over haar gingen, wilde ik dat even met jullie delen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:33

Ijssnuiver, heel veel sterkte met het verlies van je prachtige vriend..

Nadat het er bij ons naar uit zag dat het met mijn paard niets ging worden aan de hand vanwege lichamelijke klachten van mijn paardje kan ik nu zeggen dat we weer kunnen starten!
Eindelijk heb ik een goede therapeute gevonden die hem verder kon helpen!
Mijn doel: balans krijgen.. Iemand tips voor mij wat ik zonder les kan doen?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:51

IJssnuiver heel veel sterkte met het verlies van je paard.

Ik ben niet meer veel in het topic, omdat mijn paard ernstig geblesseerd is door een ongeluk in de weide. Morgen bij de kliniek nog wat onderzoeken en dan hoor ik wat de kans op herstel is.
Probeer wel mee te blijven lezen....

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:20

Ohjeetje.. Dat klinkt behoorlijk ernstig.. Hopelijk goed nieuws paperboy

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:11

No_No Zijn kogel en spronggewricht zijn flink verdraaid. We waren erg bang voor beschadigen om dat hij flinke trappen heeft gehad. Gelukkig bleek vrijdag de foto's helemaal goed van de gewrichten, scan van de pezen ook helemaal goed. Hij is ingespoten en over drie weken kijken hoe hij loopt, maar het ziet er gelukkig weer wat rooskleuriger uit!

Dus hopelijk binnenkort weer het WADH oppakken :D