Ik persoonlijk negeer eerst, wordt hij echt te druk doe ik ofwel voedselweigering (dat is zijn rust-oefening, dan keert de rust weer even terug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mariska1408 schreef:zijn hier trouwens mensen die ervaring hebben met jonge paarden en de clicker training ??
Quir schreef:Mag ik hier even mijn "probleem" noemen? Hihi.
Ik ben nu sinds een kleine 2 weken begonnen met clickertraining met mijn shet en dat doet hij énorm goed. Heb eerst de 7 basics gedaan met hem en hij snapt het allemaal heel goed en doet het ook goed. Nu was ik begonnen met jambette, want een aantal kleine vrijheidsdressuur truucjes kent hij al goed. Alleen wordt hij zooooo enthousiast om die klik maar te krijgen dat ik bijna in een scheur lig hoe hij dingen uit probeert, echt alles tegelijk om maar die klik te krijgen.
Echter wacht ik tot hij weer rustig stil staat en wacht en dan krijgt hij de klik pas en de beloning, maar dan weer trekt hij alles open om ook maar weer die klik te krijgen. Frotten naar de beloning doet hij dus absoluut niet (terwijl die voor het clikeren daar nog wel een handje van had en dat al na een kleine 2 weken), maar echt straffen wil ik zijn enthousiasme niet. Hoe los ik dit het beste op, dat hij alleen dingen gaat doen wanneer ik er om vraag? Of gewoon door gaan met beloning wanneer hij braaf stil staat en wanneer de rust weer terug is pas weer verder gaan. Of een echte "time out" gaan inlassen? Dus weg lopen?
Ik vind het wel prachtig hoe fanatiek hij er in is, denk ook dat ik hem heel veel kan gaan leren op deze manier.
Sorry voor het weer zo binnen vallen, maar ik denk ik probeer het eerst hier even voor ik een topic open.![]()
Ik blijf wel mee lezen, soms erg interessante discussies!
Dixies_Girl schreef:Wat leuk om al die verhalen te lezen!!
Afgelopen zondag voor het eerst een agility curcus (met clicker) met mijn nu 3 jarige paard gedaan. Het was zo leuk!!! en dat kwam vooral omdat Dixie er super enthousiast onder was. De clicker spreekt mij sowieso al heel erg aan omdat ik mijn hond ook zo heb getraind.
Met Dixie werk ik nu vanuit natural horsemanship (opvoerende druk). Gisteren heb ik er toch weer voor gekozen om te clickeren. Ze is nog wel wat opdringerig in de zin van dat ze naar beloningen zoekt in mijn zakken (ze begrijpt volgens mij nog niet dat dit niets oplevert, ik kies ervoor om dit gedrag dan te negeren) maar uiteindelijk had ze het targetten door. Aangezien Dixie een heel bewegelijk paardje is heb ik daarna nog even met haar gesprongen over een hindernis. Ik had vergeten de pion uit de bak te halen en ze rende (ze was los) na de sprong op de pion af, hahaha. Ik moest zo om haar lachen. De pion toen maar uit de bak gedaan en verder gegaan met het springen. Het is zo leuk om te zien dat ze dan bij elke sprong daarna al enthousiaster wordt.
Voor ik echter hiermee verder ga wil ik er eerst meer over lezen. Ik heb het boek grondwerk met paarden van Inge Teblick besteld.
Weet iemand een clicker instructeur in de buurt van Kropswolde/Hoogezand??
Quir schreef:Ik had eigenlijk nooit verwacht dat ze dat zó snel op pikken en ook zo enorm enthousiast worden, want mijn Shet wil wel graag dingen voor je doen alleen nooit echt heel enthousiast. Dat is nu wel anders!! Mijn paard is wat minder enthousiast, maar met haar ben ik nu eigenlijk ook meer aan het zoeken naar een passende beloning. Ze is niet heel erg eten gericht namelijk, met brokjes heb ik haar aandacht 2 keer en dan is het weg (staat ze lekker te genieten van het bij je zijn en rond kijken), appeltje houdt ze de aandacht wat langer vol, maar nog niet meer dan een keer of 4/5.
crosmuller schreef:Quir schreef:Ik had eigenlijk nooit verwacht dat ze dat zó snel op pikken en ook zo enorm enthousiast worden, want mijn Shet wil wel graag dingen voor je doen alleen nooit echt heel enthousiast. Dat is nu wel anders!! Mijn paard is wat minder enthousiast, maar met haar ben ik nu eigenlijk ook meer aan het zoeken naar een passende beloning. Ze is niet heel erg eten gericht namelijk, met brokjes heb ik haar aandacht 2 keer en dan is het weg (staat ze lekker te genieten van het bij je zijn en rond kijken), appeltje houdt ze de aandacht wat langer vol, maar nog niet meer dan een keer of 4/5.
Hoi Quir, wat bij mijn paard de motivatie erg verhoogd heeft (ze is wel op eten gericht hoor, maar langs de paddock groeit ook gras) is de beloning afwisselen en de oefeningen afwisselen.
mariska1408 schreef:Heb vandaag een clicker gehaald ,.. Zien hoe ze het vind![]()
Aardig van die mensen dat ik een zakje kattensnoepjes er bij krijg haha
Quir schreef:Hippologic, dat is natuurlijk ook zo! Alleen heb ik behoorlijk wat over het clickeren gelezen voor ik er aan begon en dan wordt er eigenlijk alleen altijd over voer gesproken! Dus ergens ook gewoon helemaal nog niet aan gedacht.
Ik wist wel al dat ze niet echt op voer gefocused was, ze kon zelfs makkelijk eerst een half uur komen kriebelen voor ze aan haar bak met brokken begon die er net in gegooid zijn. Enige waar ze een "moord" voor doet zijn suiker klontjes.Vind dat alleen niet echt een geschikte beloning, was wel aan het twijfelen om dat te geven als ze het echt heel erg goed doet.
Ik ga eens een stevig blok zoeken en daar eens mee gaan oefenen, nee schudden vind ze ook erg leuk om te doen. Als ze aandacht wilt als je haar wei voorbij loopt gaat ze ook nee staan schudden.![]()
Wat fijn dat ze het zo goed begint te doen!