Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:47

Mensen reageren op verschillende manier, je kan het gedrag gewoon negeren, je kan duidelijk "nee" zeggen bij ongewenst gedrag, of je kan idd een time-out inbouwen door even weg te stappen. Wat je ook kan doen is een oefening (bv hoofd laag) om de rust even terug te vinden.

Ik persoonlijk negeer eerst, wordt hij echt te druk doe ik ofwel voedselweigering (dat is zijn rust-oefening, dan keert de rust weer even terug :) ) ofwel stap ik even weg. Dat is eigenlijk ook negeren, maar dan sterker. Dan staakt hij zijn pogingen en komt achter me aan :P Gewoon duidelijk "nee" zeggen wilt soms ook wel eens helpen, maar sowieso als ik de clicker gebruik voor vrijheidsdressuur, hou ik het trainen kort, omdat hij gemakkelijk overenthousiast wordt :) Bij horse agility heeft hij dat minder, omdat hij zijn opgewondheid kan uiten in de oefeningen (tonnetjes springen enzo)

mariska1408

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:52

jong is nu 1,5
ze staat samen met mijn andere merrie thuis, en ik merk gewoon dat ze zich verveeld...
dus ik zou graag met haar bezig willen, heb ik ook bij mijn andere pony gedaan (niet clicker training) maar gewoon bezig met lopen en longeren enzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:50

Ik ga de pb's later even beantwoorden (moesten jullie denken 'huh, ze heeft ze gelezen maar ik krijg niks terug') ... Ben er zelf nog niet uit, heb inderdaad schrik dat ik spijt ga krijgen .. maar langs de andere kant heb ik nu het level 1 pakket van Parelli en wil ik het 2e ook graag, wilde daarvoor over een tijdje eens 2e hands kijken maar toevallig komt het nu te koop en aangezien de meesten dat pakket niet wegdoen is dat echt wel een kans .. Alleen is dat dan alweer zo'n bedrag, en dus dacht ik dit op te vangen door de clickerdvd's te verkopen .. Deze heb ik nu een paar keer gezien en ondanks dat ze heel interessant zijn weet ik niet of ik ze zou missen ... Of misschien wel natuurlijk, dat is het moeilijke eraan :=

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:01

Wat leuk om al die verhalen te lezen!!

Afgelopen zondag voor het eerst een agility curcus (met clicker) met mijn nu 3 jarige paard gedaan. Het was zo leuk!!! en dat kwam vooral omdat Dixie er super enthousiast onder was. De clicker spreekt mij sowieso al heel erg aan omdat ik mijn hond ook zo heb getraind.

Met Dixie werk ik nu vanuit natural horsemanship (opvoerende druk). Gisteren heb ik er toch weer voor gekozen om te clickeren. Ze is nog wel wat opdringerig in de zin van dat ze naar beloningen zoekt in mijn zakken (ze begrijpt volgens mij nog niet dat dit niets oplevert, ik kies ervoor om dit gedrag dan te negeren) maar uiteindelijk had ze het targetten door. Aangezien Dixie een heel bewegelijk paardje is heb ik daarna nog even met haar gesprongen over een hindernis. Ik had vergeten de pion uit de bak te halen en ze rende (ze was los) na de sprong op de pion af, hahaha. Ik moest zo om haar lachen. De pion toen maar uit de bak gedaan en verder gegaan met het springen. Het is zo leuk om te zien dat ze dan bij elke sprong daarna al enthousiaster wordt.

Voor ik echter hiermee verder ga wil ik er eerst meer over lezen. Ik heb het boek grondwerk met paarden van Inge Teblick besteld.

Weet iemand een clicker instructeur in de buurt van Kropswolde/Hoogezand??

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:41

:wave:

DEr is weer actie. Hier ook even rustig geweest.

Quir: dit is iets wat ik eigenlijk bij ieder begin van VD heb gezien bij ieder paard/pony. Mijn oplossing is altijd om het gedrag te negeren. Wanneer hij stil staat vraag ik het geen ik wil beloon dat. Wordt het echt te veel loopt ik weg. Als dat niet werk 'jaag' ik het paard even weg om even te laten lopen. Misschien 1 a 2 minuutjes om die overtollige energie op die manier een uitweg te geven. Maar in basis is het negeren de snelste oplossing.

Sabine: Wat zonde dat je de Dvd's weer kwijt wil is toch mooi naslag werk. Maarja als je iets anders wilt hebben is het soms nodig.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:32

mariska1408 schreef:
zijn hier trouwens mensen die ervaring hebben met jonge paarden en de clicker training ??

Ik heb Kyra met de clicker getraind vanaf ong. 11 maanden oud en helemaal wild.
Ik heb mijn trainingsdagboek uit die tijd geblogd (en helaas opgehouden met bloggen, maar niet met mijn trainingsdagboek). Dat kun je hier lezen http://hippologic.wordpress.com/2010/01 ... -het-wild/

Ben echt begonnen om haar te leren naar mij te kijken in plaats van de hoek van de stal in te duiken als ik de deur opende. Dus echte basis.
Quir schreef:
Mag ik hier even mijn "probleem" noemen? Hihi.

Ik ben nu sinds een kleine 2 weken begonnen met clickertraining met mijn shet en dat doet hij énorm goed. Heb eerst de 7 basics gedaan met hem en hij snapt het allemaal heel goed en doet het ook goed. Nu was ik begonnen met jambette, want een aantal kleine vrijheidsdressuur truucjes kent hij al goed. Alleen wordt hij zooooo enthousiast om die klik maar te krijgen dat ik bijna in een scheur lig hoe hij dingen uit probeert, echt alles tegelijk om maar die klik te krijgen.

Echter wacht ik tot hij weer rustig stil staat en wacht en dan krijgt hij de klik pas en de beloning, maar dan weer trekt hij alles open om ook maar weer die klik te krijgen. Frotten naar de beloning doet hij dus absoluut niet (terwijl die voor het clikeren daar nog wel een handje van had en dat al na een kleine 2 weken), maar echt straffen wil ik zijn enthousiasme niet. Hoe los ik dit het beste op, dat hij alleen dingen gaat doen wanneer ik er om vraag? Of gewoon door gaan met beloning wanneer hij braaf stil staat en wanneer de rust weer terug is pas weer verder gaan. Of een echte "time out" gaan inlassen? Dus weg lopen?

Ik vind het wel prachtig hoe fanatiek hij er in is, denk ook dat ik hem heel veel kan gaan leren op deze manier.

Sorry voor het weer zo binnen vallen, maar ik denk ik probeer het eerst hier even voor ik een topic open. :)
Ik blijf wel mee lezen, soms erg interessante discussies!

Ik zou ook eerst voor het negeren gaan. Jouw "probleem" is niet echt een probleem (maar zou het kunnen worden, als je het toch gaat belonen).
Wat er nu gebeurt is namelijk onderdeel van de leercurve. Je leert je paard gedrag uit te voeren waar hij "ineens" voor beloond wordt. Daarop is zijn reactie natuurlijk:"Kijk eens ik doe het weer. Kom op met die beloning". Ze moeten dus leren dat het initiatief vanuit jou komt en niet vanuit hen.

Soms helpt het ook door duidelijk te zijn in 'nu vraag ik wat van je'. Dus opzettelijk gebruik van lichaamscues/commando's, zodat het negeren van aangeboden gedrag ook gesnapt wordt omdat er geen vraag aan vooraf is gegaan. Dat moet hij even door krijgen.

Als jij in een scheur ligt om zijn capriolen ben je het gedrag aan het aanmoedigen (aandacht=belonen. Wat je beloond creëer je). Dus een time-out (even omdraaien en hopen dat hij aan je rug niet kan zien hoe leuk je het eigenlijk vindt :D) is dan wel een uitkomst.

Dixies_Girl schreef:
Wat leuk om al die verhalen te lezen!!

Afgelopen zondag voor het eerst een agility curcus (met clicker) met mijn nu 3 jarige paard gedaan. Het was zo leuk!!! en dat kwam vooral omdat Dixie er super enthousiast onder was. De clicker spreekt mij sowieso al heel erg aan omdat ik mijn hond ook zo heb getraind.

Met Dixie werk ik nu vanuit natural horsemanship (opvoerende druk). Gisteren heb ik er toch weer voor gekozen om te clickeren. Ze is nog wel wat opdringerig in de zin van dat ze naar beloningen zoekt in mijn zakken (ze begrijpt volgens mij nog niet dat dit niets oplevert, ik kies ervoor om dit gedrag dan te negeren) maar uiteindelijk had ze het targetten door. Aangezien Dixie een heel bewegelijk paardje is heb ik daarna nog even met haar gesprongen over een hindernis. Ik had vergeten de pion uit de bak te halen en ze rende (ze was los) na de sprong op de pion af, hahaha. Ik moest zo om haar lachen. De pion toen maar uit de bak gedaan en verder gegaan met het springen. Het is zo leuk om te zien dat ze dan bij elke sprong daarna al enthousiaster wordt.

Voor ik echter hiermee verder ga wil ik er eerst meer over lezen. Ik heb het boek grondwerk met paarden van Inge Teblick besteld.

Weet iemand een clicker instructeur in de buurt van Kropswolde/Hoogezand??

Je zou even vanachter een hek of staldeur kunnen gaan oefenen.
Ik had Kyra in Hoogezand staan, maar helaas voor jou ben ik een paar maanden geleden uit Noord-Nederland weggegaan. Ik heb wel een vriendin die ook goed kan clickeren. Maar ik weet niet of zij tijd heeft om les te geven, maar misschien zou je eens haar training kunnen bijwonen. Je kan het altijd vragen. Ze heet Zazaza op bokt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:14

Als je paard ongevraagd van alles uit gaat voeren kan dat ook te maken hebben met je eigen tempo in het vragen van oefeningen. Het valt mij vaak op dat mensen rustig een halve minuut pauze zo niet langer inlassen tussen einde oefening en de volgende oefening. De meeste paarden gaan zich in die tijd vervelen en zoeken naar een manier om toch iets te kunnen verdienen. Tuurlijk kan je dat gedrag negeren of corrigeren, maar beter nog is het te voorkomen door de oefeningen rap na elkaar te vragen. Een beloning is als het goed is zo klein dat een paard echt geen aparte tijd nodig heeft om het op te eten, daarnaast, door tempo te houden hou je aandacht van je paard bij jou, moet hij goed opletten wat je vraagt en voorkom je dus dat hij ongewenst gedrag gaat vertonen.

Ik ben zelf met Vado al begonnen met clickeren toen hij een maand of 3 was. Ik clickerde wat met zijn moeder die wat schuw was en meneer had op die leeftijd het spelletje al door en wilde zó graag mee spelen. Heb er ook geen spijt van, de click zit er zo ongebakken en hij wil zo graag dingen goed doen. Ik heb echt alleen maar profijt van een paard dat al op zo'n jonge leeftijd geclickerd is.

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:42

Je zou even vanachter een hek of staldeur kunnen gaan oefenen.
Ik had Kyra in Hoogezand staan, maar helaas voor jou ben ik een paar maanden geleden uit Noord-Nederland weggegaan. Ik heb wel een vriendin die ook goed kan clickeren. Maar ik weet niet of zij tijd heeft om les te geven, maar misschien zou je eens haar training kunnen bijwonen. Je kan het altijd vragen. Ze heet Zazaza op bokt.[/quote]

Oke, bedankt voor de tip. Ik zal je vriendin hier eens naar vragen. Vandaag het boek binnen gekregen dus kan me er nu ook wat meer in verdiepen qua theorie.

Vandaag weer geoefend met Dixie. Eerst het voedsel negeren/weigeren geoefend. Dit ging super. Toen weer de targed. Dit had ze niet direct door maar daarna toch vrij snel. Op een gegeven moment kon het haar niet echt meer boeien en ging ze grasjes zoeken in de bak. Heb toen maar even een poetsbeurt gedaan en ben daarna nog even verder gegaan met cavalleti lopen. Dit vindt ze dan wel weer heel erg leuk.

Wat me wel opviel was dat wanneer ik haar oefeningen vraag die ze al kent (zoals paar pasjes achteruit) ze dit braaf doet maar dan om een beloning gaat vragen (terwijl ik niet click). Is dit normaal?

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:42

Oh het quoten is niet goed gegaan :-(

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:43

Dan is het haar nog niet duidelijk genoeg dat ze alleen na de click wat lekkers krijgt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:45

Inderdaad: dan is ze jou aan het trainen. ;)

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:26

Oke, moet ik dan een stapje terug doen en haar eerst de associatie met klik leren??
Of gewoon negeren?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:45

Nee dat hoeft niet per se, maar wel consequent doortrainen. Dan leren ze snel dat ze echt alleen iets lekkers na een click krijgen. Je kunt ook op andere manieren gaan belonen bij oefeningen die bevestigd zijn. Bijvoorbeeld interval belonen of eens met een aai of stem belonen.

Click = ook einde oefening, dus het kan ook zijn dat je paard zeker wil weten of de oefening afgerond is. Dat kun je bv duidelijk maken door een eindsignaal te gebruiken of simpel door een andere oefening te vragen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:30

Ik had nog niet eerder tijd gehad om te reageren, maar wel even weer mee gelezen en de tips eens uitgeprobeerd! Ik heb nu "nee" (kort maar duidelijk) als hij dingen gaat uit proberen zonder te vragen en dat werkt erg goed. In het begin ook weer duidelijk beloond, stil staan/rust = klik = goed. Had hij zo door!

Ik had eigenlijk nooit verwacht dat ze dat zó snel op pikken en ook zo enorm enthousiast worden, want mijn Shet wil wel graag dingen voor je doen alleen nooit echt heel enthousiast. Dat is nu wel anders!! Mijn paard is wat minder enthousiast, maar met haar ben ik nu eigenlijk ook meer aan het zoeken naar een passende beloning. Ze is niet heel erg eten gericht namelijk, met brokjes heb ik haar aandacht 2 keer en dan is het weg (staat ze lekker te genieten van het bij je zijn en rond kijken), appeltje houdt ze de aandacht wat langer vol, maar nog niet meer dan een keer of 4/5.

Van de winter ga ik mijn Shet ook maar eens met behulp van de clicker voor slee zetten, eens kijken hoe snel die dat door heeft. Hij is in sommige dingen zo bang (bezem vind ie bijvoorbeeld ook dood eng, soms heb ik het idee dat hij onterecht geslagen geweest is oid), terwijl hij echt een nuchter ding is.

Echt enorm bedankt en ik ga weer fanatiek mee lezen, erg interessant om te lezen en hoe gereageerd wordt op "problemen" en de tips die gegeven worden.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:36

Quir schreef:
Ik had eigenlijk nooit verwacht dat ze dat zó snel op pikken en ook zo enorm enthousiast worden, want mijn Shet wil wel graag dingen voor je doen alleen nooit echt heel enthousiast. Dat is nu wel anders!! Mijn paard is wat minder enthousiast, maar met haar ben ik nu eigenlijk ook meer aan het zoeken naar een passende beloning. Ze is niet heel erg eten gericht namelijk, met brokjes heb ik haar aandacht 2 keer en dan is het weg (staat ze lekker te genieten van het bij je zijn en rond kijken), appeltje houdt ze de aandacht wat langer vol, maar nog niet meer dan een keer of 4/5.

Hoi Quir, wat bij mijn paard de motivatie erg verhoogd heeft (ze is wel op eten gericht hoor, maar langs de paddock groeit ook gras ;)) is de beloning afwisselen en de oefeningen afwisselen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:51

crosmuller schreef:
Quir schreef:

Hoi Quir, wat bij mijn paard de motivatie erg verhoogd heeft (ze is wel op eten gericht hoor, maar langs de paddock groeit ook gras ;)) is de beloning afwisselen en de oefeningen afwisselen.

Beloning afwisselen heb ik ook wel al eens geprobeerd, brokjes, appeltje, beetje gras en andere dingen die ik had. Tenminste neem aan dat je het zo bedoeld? Alleen dan na 4 keer houdt het bij haar ook wel weer op.

Echt veel oefeningen heb ik nog niet voor haar, ben bezig geweest met targetten, achterwaarts, stil blijven staan en nee schudden, omdat ze dat al kent en wel erg leuk vind om te doen. Voer weigeren durf ik bij haar echt niet aan, nu nog niet. Er is ook geen reden voor, want ze frot nooit aan je handen of jaszakken of zo. Zat wel te denken om eens een wat uitdagender oefening te gaan doen voor haar, maar ze snapt het clicker principe ook nog niet. Ze vind het niet eng, maar het boeit haar ook helemaal niet eigenlijk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:55

Bij een niet voergevoelig paard heeft voerweigeren ook absoluut geen toegevoegde waarde. Ik heb wel gemerkt dat er paarden zijn die moeilijkere oefeningen leuker vinden dan de kleine, simpele dingen. En korte sessies, probeer al weer te stoppen nog voor ze haar aandacht verliest :) Is ze wellicht met iets anders te belonen? Een fijn kriebelplekje oid?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:01

Dat idee had ik inderdaad ook al, bij de Shet was dat het eerste wat ik gedaan heb aangezien die er nog wel eens met je jas er vandoor kan gaan. Nu doet hij het helemaal niet meer, werkt goed dus.

Mijn merrie is zo in het rijden wel, als je simpel basis blijft rijden wordt ze zo verveeld en dan juist heel vervelend. Terwijl als je haar bezig houdt en moeilijke oefeningen rijd ze enorm haar best doet. Dat wil ik nu dus ook eens gaan proberen met VD en clickeren.
Dus eigenlijk moet ik bij haar nu nog even 1 keer iets vragen en dan stoppen? Dan na een pauze nog een keer vragen? Misschien dat ze het dan wel interessanter blijft vinden.

Kriebelen onder haar manen op haar hals vind ze heerlijk, ga ik dat eens proberen!

Het zou zo handig zijn als hier nu eens iemand die clickeren goed kent langs komt en wat dingen uitleg en laat zien, haha.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:18

Heb vandaag een clicker gehaald ,.. Zien hoe ze het vind :P
Aardig van die mensen dat ik een zakje kattensnoepjes er bij krijg haha

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:25

Quir: de ontvanger bepaalt de beloning. :D
Dat wil zeggen dat de trainer niet te vast moet houden aan wat hij/zij VINDT wat een beloning moet zijn, bv click=voer, wat bij een nietvoer gericht paard niet zo goed werkt. Als jouw paard een kriebel onder de manen heel erg lekker vindt dan geef je dat als beloning na de click. En je kunt het afwisselen met wat lekkers. Het is dan een kwestie van zoeken.

Ik zou bij zo'n paard ook niet te lang clickeren. (Oh, is ook al gezegd). Je kunt ook zoeken naar oefeningen die op zich al een beloning zijn. Zo vinden veel paarden 'op het blok staan' leuk omdat ze dan hoger staan. En heel vaak is rust ook een beloning. Als een paard echt een inspanning heeft geleverd even laten stilstaan (en evt. kriebelen).

Verder ga ik mee met Amable dat voerweigeren geen zin heeft bij zo'n paard. :=
IK zou bang zijn dat hij dan nog meer zijn best gaat doen (helemaal) geen voer aan te nemen.

mariska1408 schreef:
Heb vandaag een clicker gehaald ,.. Zien hoe ze het vind :P
Aardig van die mensen dat ik een zakje kattensnoepjes er bij krijg haha

Wat lief. Hahaha.

----------------------
Kyra is inmiddels verhuisd naar haar nieuwe stal. Ik merk echt dat ze in die quarantaine tijd heel erg veel geleerd heeft. Trailerrit gaf niet veel stress. Kyra gaat altijd mesten als ze gestresst is, bijna nog voor je het van haar gezicht/lichaam kunt aflezen. Meestal is de 2e en 3e keer mesten dan ook echt al dun. De dag voor de verhuizing had ze enorme spuitpoep dus ik maakte me een beetje zorgen. Maar op de dag zelf ging alles ok en haar mest was helemaal normaal. Ze heeft in de trailer wel gemest, maar geen diarree.

Ook op de nieuwe stal was ze wel een beetje zenuwachtig maar ik kon nog wel tot haar doordringen. Ik had ook geen clicker nodig. De nieuwe buitenbak met hindernissen en 2 enorme bergen nieuwe houtsnippers, haar box en zelfs de binnenbak konden haar niet echt boeien. Heerlijk! Komt de dag dat ik haar ooit mee kan nemen naar een andere omgeving EN nog wat met haar kan doen toch dichterbij. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:38

Hippologic, dat is natuurlijk ook zo! Alleen heb ik behoorlijk wat over het clickeren gelezen voor ik er aan begon en dan wordt er eigenlijk alleen altijd over voer gesproken! Dus ergens ook gewoon helemaal nog niet aan gedacht.

Ik wist wel al dat ze niet echt op voer gefocused was, ze kon zelfs makkelijk eerst een half uur komen kriebelen voor ze aan haar bak met brokken begon die er net in gegooid zijn. Enige waar ze een "moord" voor doet zijn suiker klontjes. :oo Vind dat alleen niet echt een geschikte beloning, was wel aan het twijfelen om dat te geven als ze het echt heel erg goed doet.

Ik ga eens een stevig blok zoeken en daar eens mee gaan oefenen, nee schudden vind ze ook erg leuk om te doen. Als ze aandacht wilt als je haar wei voorbij loopt gaat ze ook nee staan schudden. :+

Wat fijn dat ze het zo goed begint te doen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:53

Meestal is voer de beste beloning omdat eten nu eenmaal een van de eerste levensbehoefte is. Maar ook veiligheid en sociale contacten zijn eerste levensbehoeften.

En ook al lijkt het alsof een niet-voergericht paard 'niets' leert, dan doen ze toch wél met de clicker.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:25

Voer is bij die van mij echt alles !! Ze heeft vandaag m'n moeder weer een blauwe plek bezorgd door te bijten omdat ze echt niet kon wachten met eten ... Vanmiddag met de clicker had ze ook al meteen in de gaten welke zak het eten zat ... Erg vervelend zo'n slim ding haha maar komt vast goed want er woord NEE kent ze al heeeeel goed :P

Hippologic, ik heb je profiel bekeken maar wauw wat heb jij een mooi paardje !! Geweldige kleur, en wat is die opgeknapt zeg :P geweldig

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:36

Thanks, Mariska.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:21

Quir schreef:
Hippologic, dat is natuurlijk ook zo! Alleen heb ik behoorlijk wat over het clickeren gelezen voor ik er aan begon en dan wordt er eigenlijk alleen altijd over voer gesproken! Dus ergens ook gewoon helemaal nog niet aan gedacht.

Ik wist wel al dat ze niet echt op voer gefocused was, ze kon zelfs makkelijk eerst een half uur komen kriebelen voor ze aan haar bak met brokken begon die er net in gegooid zijn. Enige waar ze een "moord" voor doet zijn suiker klontjes. :oo Vind dat alleen niet echt een geschikte beloning, was wel aan het twijfelen om dat te geven als ze het echt heel erg goed doet.

Ik ga eens een stevig blok zoeken en daar eens mee gaan oefenen, nee schudden vind ze ook erg leuk om te doen. Als ze aandacht wilt als je haar wei voorbij loopt gaat ze ook nee staan schudden. :+

Wat fijn dat ze het zo goed begint te doen!

Mijn paard wordt altijd heel enthousiast van op het blok staan, de shetlander hier trouwens ook. Als ik niet ingrijp blijft hij er rustig een halfuurtje opstaan ^^ Het is denk ik echt zo'n truukje waar de paarden zelf er ook de lol van inzien! Wel oppassen, sinds het blok er goed inzit, probeert mijn paard op alles wat los of vast zit te klimmen, haha (en niet perse voor de beloning, het blok beloon ik nog zelden met voer, omdat hij het gewoon leuk vindt om uit zichzelf te doen)