Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:54

Gisteren weer fijn aan de hand gewerkt met mijn eigen paard Ise. Ik heb ook wat balkjes op een volte gebruikt en zo gaaf te zien dat ze nog bewuster werd van haar beenzetting. Mijn paard verveelt zich heel snel dus probeer steeds wat creatief te zijn.
Ook pak ik regelmatig de basis van de schoolhalt mee en dit helpt haar zo goed bij het terugplaatsen van haar gewicht naar de achterhand en het herstellen van haar balans.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:13

CarovdG schreef:
Er bestaan inderdaad meerdere manieren. Mijn eigen paard is al erg voorwaarts en ik bereik met mijn energie geven al voldoende :D . Inderdaad zet ik het aanwijsstokje richting/tegen het boven achterbeen ook wel eens in zoals bij de oefening sbw.

WA: probeer naast je eigen energie ook goed op je looprichting en positie te letten. Mogelijk geeft je met je lichaam tegenstrijdige hulpen? Ik betrap mij namelijk erop in het werk aan de hand bij verschillende paarden dat het afchecken van deze punten een wereld van verschil kan betekenen. Dus ik kijk altijd eerst kritisch naar deze punten voordat ik hulpmiddelen als een aanwijsstokje inzet. Kun je het laten filmen zodat we met je mee kunnen kijken?

Oh dat zou goed kunnen, dat ik zelf niet goed sta. Ik moest tijdens de les eerst achterwaarts naast het hoofd meelopen op de volte dus dat heb ik nu ook gedaan. Bij het aantikken van de buik wilde ik inderdaad wat buiging vragen/activeren van de buikspier, dat hadden we in de les gedaan, of in ieder geval (omdat het voor mij de eerste keer thuis was) gewoon, iets van een reactie om te kijken wat er gebeurt. Ik heb wel erg gelet op ontspannen armen etc., mijn eigen paard is ook enorm gevoelig voor lichaamshouding dus daar ben ik me wel bewust van. Maar het is nog veel oefenen, oefenen, oefenen!

Maar überhaupt verwacht ik toch als ik een paard sta aan te tikken ergens wel een reactie, niet omdat ie dan perse dat been ergens heen moet zetten (want daar heb ik nog geen kaas van gegeten), maar omdat ie iets voelt en daar op reageert, toch? Als ik mijn paard zo aantik dan is ze wel vertrokken en vlot ook! Dus dat vond ik een beetje vreemd. Hij stapte maar een beetje door en deed er eerst niks op uit.

Verder tik ik hem ook bovenop aan voor doorstappen, dat voelde wel logisch voor mij.

Wat is "schoolhalt"?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:34

Schoolhalt:
http://www.youtube.com/watch?v=fb_OfIC6KMI

Ik nam die bij Calypso ook veel mee en die hielp haar onwijs! Voor Caesar is dat nog net even te vroeg, ben blij dat hij inmiddels weet waar hij met zijn benen heen moet.

Amigo:
het kan ook zijn dat de pony het gewoon allemaal een beetje vreemd vind, jij loopt nu naast hem, vraagt allemaal dingen die hij niet kent. Het kan heel goed dat hij dit gewoon een beetje lastig en vreemd vind nog en dat er daarom een vertraging op de reactie van de hulpen zit.

Jolijneniris

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:43

Ik heb een haflinger van 5 die erg vporwaarts is en graag dicht bij je is binnen je ruimte. welke basisoefeningen zijn goed om aan te leren ?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:48

Ja dat kan natuurlijk ook goed, ik ben ook nog maar net begonnen. Dat schoolhalt ziet er moeilijk uit!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:51

Jolijneniris: Ik zou beginnen met een basis vanuit het grondwerk, respect voor jou persoonlijke ruimte.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 12:51

Jolijneniris schreef:
Ik heb een haflinger van 5 die erg vporwaarts is en graag dicht bij je is binnen je ruimte. welke basisoefeningen zijn goed om aan te leren ?

Bedoel je aan de hand werken of grondwerken? Goed te combineren, maar we richten ons hier voornamelijk op aan de hand werken :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:55

aan de hand kun je 'm door jouw houding en correcties met je zweepje ook wel leren dat hij op meer afstand moet blijven, als dat lukt op een volte zou je kunnen starten met schouder buiten langs de wand, dan kun je 'm wat meer van je af laten lopen en hij kan niet weg door de wand

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:18

De afgelopen jaren heb ik (en ook Ijssnuiver ;) ) geleerd te werken vanuit een stappenplan. Inderdaad is dit topic voor de mensen die met hun paard aan de hand werken (Academische Rijkunst). Ik adviseer iedereen echter te werken volgens het stappenplan loswerken, grondwerk en vanuit daar richting WADH, DLL, rijden etc. Dat vormt de ideale basis voor een goed leiderschap en wederzijds vertrouwen en respect.

Mijn belangrijkste tips: werk altijd alleen met je paard als je zelf goed in je vel zit en wees tevreden met kleine stapjes. Vaak werk ik maar max. 20 minuten. Neem in ieder geval regelmatige pauzes om alles op jou en je paard rustig even te laten inwerken.
In de praktijk is het, zeker in de (aan)leerfase en bij de meer sensibele dieren, extra belangrijk maar ook erg fijn om les te krijgen of een ervaren persoon mee te laten kijken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:24

Klopt inderdaad CarovdG. Ik merk ook een heel groot verschil tussen de paarden die deze basis inderdaad hebben of met de paarden die ze niet hebben...

Bij Caesar doe ik nu alles, van loswerken tot het werken aan de hand. Omdat hij die basis mist, maar door zijn extreme onbalans ook aan de ren gaat met het loswerken. Bij hem heb ik er dus een combinatie van gemaakt om hem echt goed te kunnen helpen en ik merk dat hij daar echt enorm van verbeterd is..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:59

Razend interessant filmpje van Bent!
Ik vroeg me af, ben ook bezig met de basis, zijn er video's beschikbaar met theorie? Ik volg les, maar dergelijk beeldmateriaal zou wel interessant zijn, gewoon om eruit te leren zodat ik thuis verder aan de slag kan gaan.
Weet iemand of zo'n video's te koop zijn met de verschillende stapjes te leren (ik heb er momenteel 3, binnenkort 4) te trainen, wil hier echt goed in worden want ik merkte aan m'n paard dat die zo veranderd is, zowel mentaal als fysiek. In feite hoef ik niet meer te rijden, ik wil dolgraag m'n paarden beter in hun vel laten zitten, maar als ik train mis ik nog wat de kennis.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:04

CarovdG schreef:
Gisteren weer fijn aan de hand gewerkt met mijn eigen paard Ise. Ik heb ook wat balkjes op een volte gebruikt en zo gaaf te zien dat ze nog bewuster werd van haar beenzetting. Mijn paard verveelt zich heel snel dus probeer steeds wat creatief te zijn.
Ook pak ik regelmatig de basis van de schoolhalt mee en dit helpt haar zo goed bij het terugplaatsen van haar gewicht naar de achterhand en het herstellen van haar balans.

Mag ik vragen hoe jij dat aanleert?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 22:33

Volgens mij kan je via Marijke de Jong filmpjes kopen waarin een hoop uitleg staat. Persoonlijk vind ik les veel prettiger en kan daarmee een stuk meer vooruit. Bent heeft ook een paar filmpjes uitgegeven die je vast ergens kan downloaden/bestellen, maar dan zijn ze vaak wel in het duits. Als je daar geen bezwaar mee hebt, zou ik dat ook eens proberen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:22

Ik vind zelf de filmpjes naast de lessen heel fijn. Om de filpmjes als naslagwerk naast je lessen te hebben zeg maar. Zodat je ook tussen je lessen door, nog eens de instructie kunt lezen...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:29

Owh dat zeker, vooral als je je op meerdere paarden richt. Maar om 'thuis mee verder te gaan' is het lastiger. Een filmpje behandeld een bepaald paard en de basis van een bepaalde oefening. In het werk met jouw paard kom je altijd dingen tegen waarbij je zult moeten improviseren, want, paardrijden gaat meestal niet volgens het boekje. Dus als basis je les en als naslagwerk/theorie boeken, video's, je eigen opgenomen les (zou ik eens moeten doen, handig!) zeker doen! Als basis theorie voor nieuwe oefeningen en dan pas les, is miz een verkeerde volgorde.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook tijden niet kunnen lessen en ben nog maar met beginnende stappen bezig. Maar in de lessen die ik inmiddels weer heb gehad zo veel stappen verder kunnen gaan, dan de theorie die ik gelezen heb maar niet lekker kon uitvoeren omdat de vertaling naar de les toe. Hoe ervarener je raakt, hoe makkelijker dat gaat natuurlijk, maar voordat je die ervaring hebt, zijn we allemaal begonnen als beginner.. :P

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:31

Nou ik had mijn vragen ook per mail nog aan mn lesgeefster gesteld en die heeft heel uitgebreide en fijn feedback gegeven, dus daar kan ik ook mee vooruit :)

Ik moet de mail nog even goed bestuderen, dan zal ik haar advies hier ook even plaatsen :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:10

Had ik gisteravond/vannacht een heel uitgebreide reactie geschreven, gaat internet lopen spoken.. Nu dus nog een poging.

Rianneh: Op die manier gebruik ik de filmpjes/theorie ook inderdaad. Mooi als naslagwerk naast het al bekende werk. Zeker bij nieuwe oefeningen vind ik dat erg fijn, om nog even de uitleg nog een keer te horen nadat je les hebt gehad.
Daarnaast kijk ik (zeker bij iets nieuws) ook filmpjes zodat ik precies weet hoe de oefening eruit ziet en dat perfect kan visualiseren. Visualisatie is echt het halve werk!

Gister met Caesar fijn aan de hand kunnen werken. Stukje draf mee genomen en dat vind hij onwijs moeilijk en word dan een beetje bozig. Maar bij voldoende aanmoediging en beloning, gaat hij wel enorm zijn best doen en dat resulteert in een paar mooie stukjes draf. Ik vraag dan echt een paar pasjes, zodat hij terug in stap is voordat zijn balans verliest.
Ook een start gemaakt met de renvers in stap. Dit doet die dan wel weer super makkelijk. De travers gaat nu erg goed en om hem te kunnen helpen in de schouderbinnenwaarts, ben ik nu gestart met de renvers.
Hij valt in de schouderbinnenwaarts rechts, enorm op de buiten(linker)schouder. Door hem de renvers te leren, kan ik in die schouderbinnenwaarts gaan wisselen van buiging en het gewicht wat doortastender van die buitenschouder af halen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:47

Het is bijna fysiotherapie he! :) Ik wil hier wel meer in leren, je kan volgens mij enorm veel verbeteren aan een paard zo :j

Vandaag even met de pony gewerkt, ik vind het wel erg moeilijk, de vorige keer had ik de les nog vers in het geheugen, nu leek het af en toe of ik maar wat suf aan het rondstappen was :')

Pony gaat wel steeds makkelijker zakken, ook onder het zadel bij mijn dochter, dat is heel leuk om te zien!

Oh ja, wat erg opviel, na het rijden met mn dochter liep ik er even voor met uitstappen, die pony is zo gevoelig voor lichaamstaal, als ik draai met mijn schouders draait hij gewoon mee! Hij neemt gewoon stelling rechts/links aan! Wel handig te weten, dat kan je volgens mij wel goed gebruiken.

In hoeverre combineren jullie dit werk met "normaal" longeren? Ik vind het normaal gesproken fijn om paarden bijgezet te longeren richting het voorwaarts neerwaarts, nu is dat voor de pony nog wat te vroeg denk ik, maar kan het aanvullen of zijn het twee heel verschillende dingen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:56

Ik longeer mijn 4 jarige 1x in de week aan de dubbele longe, meestal werk ik 'm 1x in de week kort aan de hand, een keer aan de lange teugel en dan rijd ik 'm 2x in de week rustig...
mooie afwisseling zo leek me

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 18:09

Ik longeer niet bijgezet, maar meer vanuit de aan de hand werk methode. Als jullie me kunnen volgen :P Geen idee hoe je dat nou weer moet noemen. In elk geval, aan de kaptoom, dichterbij het paard dan normaal, zweep is beenhulp om paard in te buigen en tegen te gaan naar binnen te vallen, ophouding op kaptoom vraagt stelling en hoogte van het hoofd.
Vind het veel prettiger werken omdat je veel meer kan variëren zonder telkens de bijzet te moeten wijzigen. Ik kan een paar passen veel meer buiging vragen, weer een paar veel minder, bijna rechtstellen enz.
Daarnaast vind ik bijzetten een beetje vastzetten en reageert mijn merrie al niet fijn op. En dubbele longe heb ik nooit echt lekker in de vingers gekregen :P

Maar goed, er leiden meerder wegen naar Rome :D

Ik heb de laatste tijd weinig aan de hand gewerkt wat nu ik eindelijk een zadel heb ik het heel verleidelijk toch even te rijden. Vooral omdat paardlief het ongelofelijk goed doet :) Maar dat had ik nooit kunnen bereiken zonder het aan de hand werken, dus binnenkort weer even bezig.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:19

Hoi hoi,

Ik werk ook aan de hand, voornamelijk met mijn pony en ik vind het een mooie aanvulling op mijn training. We kunnen nu in stap op de volte LFS (lengtebuiding, voorwaarts neerwaarts, ondertreden) en we kunnen schouderbinnen, travers en renvers. Nu sinds kort met de draf begonnen (enkel nog op de volte linksom en rechtsom). We doen het eens per week en soms vaker, meestal is 10 minuten al voldoende en ik gebruik het vaak als warming up voor het rijden.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 2978_o.jpg

Ik longeer ook op de manier zoals RianneH beschrijft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:26

Dat lijkt mij inderdaad ook een hele fijne manier om zo te longeren! :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:07

Ik longeer aan de enkele lijn op een touwhalster en met een koetsierszweepje en dat bevalt mij prima. Aan het hoofd kan ik zeggen "tot hier en niet verder" om op die manier het hoofd in de looprichting te houden. Ik kan met de lijn een ophouding maken omhoog en naar het oor toe om te zeggen 'van de binnenschouder af' en dat eventueel ondersteunen met zweepje en uiteraard met mijn lichaamstaal en hetzelfde voor het ondertreden van het binnenachterbeen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:24

Ja inderdaad, dat lijkt heel fijn zo, ik denk dat ik het ook meer zo ga doen!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:52

WA: hulpteugels gebruik ik al heel lang niet meer. Mijn ervaring is dat het simpelweg niet nodig is ;) .
Cambiar: het aanleren van de schoolhalt zit voor mij nog in de beginfase. O.a. op de diverse website en op YT staan filmpjes. Ik ben nu bezig om Ise te leren het gewicht van de voorhand terug te plaatsen naar de achterhand zodat Ise leert haar bekken meer te kantelen en haar achterbenen buigzamer te maken. Je ziet nu al dat Ise begrijpt wat de bedoeling is. De eerste keren ging ze achterwaarts, tegen de hand etc. En hoe je dit doet? Ik sta met mijn lijf schuin voor Ise naar haar toe gedraaid (dus achterwaarts). Vervolgens richt ik mijn energie op Ise, richt mijzelf op en help haar door heel rustig een ophouding aan de kaptoom naar boven te maken ondersteund door mijn hand bij haar boeg. Zodra ze haar gewicht terug plaats belonen en na een beloning (rust/aai/brokje) verander ik mijn positie weer naar har schouder en ga weer voorwaarts.
Nouvel: prima trainingsplan voor je paard. Ga je ook lekker met hem naar buiten? Lange rechte lijnen in het bos heb ik met de jonge paarden altijd super fijn gevonden, buiten de afwisseling die het geeft :D .
Jameyskatje: WADH als warming up voor het rijden is inderdaad erg prettig. Je hebt dan ook even de kans om te voelen en zien hoe het paard die dag is en je kunt daar onder het zadel dan verder in de training rekening mee houden en je training beter hier op aanpassen.

Het longeren aan de enkele lijn pak ik standaard mee in de training als ik WADH (op de manier zoals Ijjssnuiver heeft beschreven). Ik sluit bijna altijd af aan de enkele lijn, stukjes stap en draf afgewisseld en ik zie de laatste week een duidelijk beter lichaamsgebruik en balans bij Ise. Ze kan nu in draf makkelijker tot ontspanning komen. Ik werk overigens daarom met een enkele lijn bovenop de kaptoom (Rambo Multi Micklem) en nog niet met teugels.

Mocht iemand nog interesse hebben in een clinic/workshop werken/rechtrichten aan de enkele lijn, stuur dan even een pb. Ken een hele fijne dame die regelmatig diverse clinics organiseert waaronder het werken aan de enkele lijn :j .