Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:42

Klinkt goed!
Bij [***] gebruik ik de clicker voor een groot gedeelte ook op die manier :j Hij is ook heel snel afgeleid door vanalles wat er rond hem gebeurd en als ik merk dat z'n aandacht weer bij mij zit wordt hij daarvoor beloond, ookal vraag ik op dat moment geen specifieke oefening. Gewoon de aandacht bij mij is al een oefening op zich en daar mag hij best wat voor krijgen :Y) Heb het idee dat dit heel goed werkt, heb echt een fijn meedenkend en zoekende pony die weinig afgeleid wordt (al ben ik tot nu toe nog maar enkel in de roundpen bezig geweest dus ik moet het nog uitbreiden natuurlijk ;) ).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:00

Dat doe ik ook. Op momenten dat ze het spannend vind (en dat zijn er heel veel :(:) ) heb ik nu een soort van commando (kusgeluidje) om de aandacht terug te brengen. Reageert ze daarop niet met een oortje naar mij toe, dan geef ik een hulp voor stelling met de teugel. Bij een oortje mijn kant op beloon ik dan al.
Misschien dat ze uiteindelijk ook gewoon een oortje kan draaien en dan nog steeds met iets anders bezig kan zijn :D maar op dit moment heb ik met dat oortje ook aandacht, dus dat is super :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:06

Haha, dan moet je tegen die tijd maar weer wat anders verzinnen :Y) Zolang het werkt is het prima natuurlijk :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:38

I <3 dit topic! Ik lees geboeid met jullie mee :D misschien dat ik straks mn eigen ervaringen met jullie kan delen! Maar ik ga me eerst nog een stuk meer verdiepen in de materie.. :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:38

Dat hoge standaard idee heb ik ook. Af en toe moet ook ik even inzien dat Tapi gewoon al ontzettend veel kan en doet en dat we al een heel pad afgelegd hebben. Toen ik haar vijf jaar geleden kocht en geen eens een halster aan kreeg, had ik dit allemaal nooit gedacht. :) Maar ik ben soms ook te perfectionistisch. In mijn hoofd weet ik allemaal hoe het moet en wat de outcome is. In realiteit is het soms ff anders.

Dat kusgeluidje gebruik ik ook om de aandacht te vragen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:42

VogeltjeM, in dit topic kun je in elk geval genoeg interessante links vinden naar clicker websites die echt de moeite waard zijn.

@Vie: inderdaad in je hoofd heb je een bepaalde uitkomst, maar soms is het zoasl het is al heel erg goed eigenlijk.

Ik ben wel trots want Kyra blijft nu staan als ik haar halster af doe en kaptoom om doe. Daar heb ik ook best lang op geoefend want ik vind dat ze dus haar voeten op de grond moet houden en haar hoofd niet mag wegdraaien. Naast de poetsplaats groeit sappig gras en dat is dus best verleidelijk. Maar de laatste tijd doet ze het echt perfect! Ze heeft zo vaak nog even een stapje gedaan, he...

Voordeel (= ook nadeel) van een hoge standaard hebben is dat je niet met half-werk tevreden bent. Ik was in het begin al blij dat ik Kyra niet met teugels of halsters om de nek hoefde tegen te houden als ik kaptoom en halster wilde wisselen, maar ik wilde gewoon dat ze helemaal stil stond.

Ik heb gisteren nog even aan de leadrope de flying change (galop) geoefend en dat is gelukt en ook kon ik het niet laten nog even te rijden. Ook gisteren sprong ze weer netjes aan in galop. Ik ben erg blij dat ik de adviezen van anderen heb opgevolgd: niet binnen 6 of 8 weken na het begin van haar opleiding onder het zadel de galop eisen, maar afwachten tot ze sterker was, meer zelfvertrouwen had onder het zadel en meer balans. Experts verzekerde mij dat ze het vanzelf zou aanbieden en dat ik wel zou weten wanneer een goede tijd was. En dat is ook zo. Ik ben erg blij dat ik gewacht heb en dit niet heb overhaast.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:12

Na te hebben gelezen hoe clikkertraining werkt, denk ik dat ik dit ook wel ga proberen met mijn merrie :)
Het enige wat ik mij dan een soort van afvraag, wanneer stop je hiermee bij een bepaalde oefening ??
En wat ik me ook afvraag, kan je dit combineren met een comando ?? Ik wil mijn merrie namelijk graag leren om buiten haar stal te wachten terwijl ik ik haar stal ben op het commando "wacht'. Zou dit met clickertraining lukken ??
Dat wachten doet ze nu eigenlijk al relatief goed, maar ze staat dan ontzettend onrustig te zijn. Ik zou haar dus graag wat rustiger krijgen. Zou dit lukken met clickertraining ??

Misschien is zo'n workshop bijwonen geen slecht idee voor mij :) Maar probleem is dat er hier in België niet veel van die dingen zijn, merk ik...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:57

Welkom Lisa, je wilt weten wanneer je kunt stoppen met belonen voor een oefening? Lastige vraag waar ik zelf nog mee worstel. Ik denk dat je in de aanleerfase voor elk juist antwoord beloont en daarna kun je variabel belonen (soms wel soms niet). Helemaal stoppen kan als gevolg hebben dat je paard de oefening ook niet meer doet, dus ik denk dat het wel slim is om af en toe te blijven belonen. En ja je kan alle oefeningen combineren met een commando, eerst zorgen dat de oefening er goed in zit en dan gaan combineren met een commando. Ik denk dat je paard bij jouw oefening wachten voor de stal jouw aanwezigheid in de stal al als commando ziet. Als ze wat onrustig is kan de oefening hoofd naar beneden helpen...... maar dat moet je even uitproberen het helpt niet altijd bij elk paard.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:55

Super bedankt voor de tips !
Ik ga dit topic hier zeker blijven volgen :j

Af en toe belonen wanneer ze de oefening goed kent, daar kan ik wel inkomen. Dat moet je bij honden ook doen. Want geen beloning meer geven kan leiden tot 'uitdoving' van het gedrag (om het even in psychologische termen te zeggen :+).

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:55

clicker gekocht en ga binnekort beginnen hoor!

:j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:43

Welkom xLIESSSx. Ik denk ook dat je dit prima met de clicker kunt belonen. Je kunt clicken als ze 1 seconde rustig staat en dat uitbouwen. Want je krijgt wat je beloond.
Als je paard de oefening snapt kun je variabel belonen door ook een te prijzen met je stem en een aai of kriebel.

Welkom Haflinger12. Welke oefening ga je mee beginnen en misschien is het ook leuk iets over je paard te vertellen. :)

IK ben mijn tijd hier (op deze stal) een beetje aan het uitzitten. Het begint nu echt vroeg donker te worden (19.20 u) en er is nooit iemand anders op stal. De verlichting is ook niet echt goed. Morgen gaat Kyra verhuizen naar een drukkere pensionsstal en ik hoop daar wat gezelligheid (en inspiratie) te vinden.

Ik ben nog wel bezig geweest met het oefenen van de vliegende wissel aan de leadrope en galop onder het zadel.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:08

xLIESSSx schreef:
Super bedankt voor de tips !
Ik ga dit topic hier zeker blijven volgen :j

Af en toe belonen wanneer ze de oefening goed kent, daar kan ik wel inkomen. Dat moet je bij honden ook doen. Want geen beloning meer geven kan leiden tot 'uitdoving' van het gedrag (om het even in psychologische termen te zeggen :+).

Precies :)

Succes op je nieuwe stal HL. Gaaf hoor vliegende galopwissels. Ik kreeg mijn Myrtle van de week voor het eerst (zonder druk) in draf en was al helemaal blij. Je moet ergens beginnen he ;).

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:09

haha, het is haflinger15 en geen 12 :+
maargoed, het zijn niet mijn paarden maar verzorgpaarden.
ik wil 1tje het compliment aanleren en die kan al een klassieke buiging.
en voor de rest niet echt :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:51

Oeps, sorry Haflinger15.

Vandaag was ik weer eens superblij met mijn geclickertrainde paard. Kyra ging vanochtend verhuizen naar een andere stalling. Dus moest ze in de trailer. Geen idee of ze slechte ervaringen gehad heeft met laden en lossen en het vliegtuig en alles wat ze heeft meegemaakt dus dat was wel even afwachten. Haar laatste trailerrit duurde geloof ik 14 uur en ze kwam er best nerveus uit, toen.

Maar we hadden de laatste tijd geoefend met het opstappen op de pedestal en dat commando kon ik ook goed gebruiken om haar in de trailer te laten stappen. Hier hebben ze geen laadklep maar moet het paard gewoon de trailer in stappen. de opstap was ongeveer 50 cm, dus best een stap. Een keer geclickt voor beide voorbenen er in. Ze sprong er nog een paar keer uit omdat de chauffeur -lief bedoeld- een hand op haar kont legde. Maar druk van achter heeft een averechts effect. Dus toen ik hem vroeg even een stapje naar achter te doen en Kyra niet aan te raken, stond ze er zo in. Totaal misschien 3 minuten geduurd.

De rit naar de nieuwe stal was maar 6 km dus ook even fijn om eens een kort ritje te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:23

Ik val hier nog even binnen omdat ik erover zit te denken (gewoon te denken) om de DVD's weer te verkopen. Vroeg me af of hier misschien iemand was met interesse? Dan is dit misschien een kans :) Ik heb dus de DVD's van Alexandra Kurland, de introduction + les 1 tem 4 (Getting Started, Ground Manners, Head Lowering, Stimulus Control ). Meer info vind je via www.clickercenter.com Heb ook nog een clicker liggen die erbij mag ;)

Ik zeg clickertraining niet volledig vaarwel hoor, maar ik ben er denk ik toch niet klaar voor, op een andere manier gaat het voor mijn gevoel een stuk beter. En als die DVD's hier maar gewoon liggen is het ook zo zonde. Ben er nog niet helemaal uit of ik ze echt weg doe, maar ik denk er dus wel over :)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:59

ik denk dat ik binnenkort begin met mijn jaarling... ik merk gewoon dat ze bezig wil aangezien ze op stal erg vervelend word door verveling,, het is erg moeilijk om wat te verzinnen vind ik zelf omdat ze nog maar een jaar is... longeren om haar beweging te geven kan ze al wat, maar ik denk dat ze wel wat meer kan... ze is heel nieuwgierig, en leert snel...
en ik denk dat de clicker daar wel bij kan helpen... het gaat gewoon om het lopen stil staan achteruit en dat soort dingen... alleen de basis dus :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:07

Sabine V: ik heb misschien wel interesse! :) afhankelijk van wat je ervoor vraagt :o

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:50

Sabine ik heb je een pb gestuurd, alleen.. vind je het nou niet zonde? Om de dvd's weg te doen? Misschien heb je over een jaar wel weer interesse. Ik had een boek van sharon foley al een paar jaar en ik kon er toen niks mee, en nu was het precies de informatie die ik zocht.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:13

:wave: Hallo mariska1408. Welkom.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:19

HippoLogic schreef:
:wave: Hallo mariska1408. Welkom.

Oh ja sorry, welkom mariska1408

In al mijn hebberigheid voor de dvds van sabine even over het hoofd gezien ;)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:21

Haha maakt niet uit... kom naar 82pagina's ook pas aanzetten he :o

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:22

zijn hier trouwens mensen die ervaring hebben met jonge paarden en de clicker training ??

kyaraciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:23

Ik doe clickertraining bij mijn hond soms :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:26

mariska1408 schreef:
zijn hier trouwens mensen die ervaring hebben met jonge paarden en de clicker training ??

Hoe jong bedoel je? Ik ben met mijn vierjarige begonnen (inmiddels tienjarige :P ) en verschillende mensen hier (oa Hippologic) hebben hun paard opgeleerd via clickertraining.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:41

Mag ik hier even mijn "probleem" noemen? Hihi.

Ik ben nu sinds een kleine 2 weken begonnen met clickertraining met mijn shet en dat doet hij énorm goed. Heb eerst de 7 basics gedaan met hem en hij snapt het allemaal heel goed en doet het ook goed. Nu was ik begonnen met jambette, want een aantal kleine vrijheidsdressuur truucjes kent hij al goed. Alleen wordt hij zooooo enthousiast om die klik maar te krijgen dat ik bijna in een scheur lig hoe hij dingen uit probeert, echt alles tegelijk om maar die klik te krijgen.

Echter wacht ik tot hij weer rustig stil staat en wacht en dan krijgt hij de klik pas en de beloning, maar dan weer trekt hij alles open om ook maar weer die klik te krijgen. Frotten naar de beloning doet hij dus absoluut niet (terwijl die voor het clikeren daar nog wel een handje van had en dat al na een kleine 2 weken), maar echt straffen wil ik zijn enthousiasme niet. Hoe los ik dit het beste op, dat hij alleen dingen gaat doen wanneer ik er om vraag? Of gewoon door gaan met beloning wanneer hij braaf stil staat en wanneer de rust weer terug is pas weer verder gaan. Of een echte "time out" gaan inlassen? Dus weg lopen?

Ik vind het wel prachtig hoe fanatiek hij er in is, denk ook dat ik hem heel veel kan gaan leren op deze manier.

Sorry voor het weer zo binnen vallen, maar ik denk ik probeer het eerst hier even voor ik een topic open. :)
Ik blijf wel mee lezen, soms erg interessante discussies!