Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DGL

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:41

@WowAmigo: ik zou inderdaad ook echt wat lesjes overwegen om goed onder de knie te krijgen waar je nou op moet letten. Als je eenmaal een goede basis hebt kun je zelf prima aan de gang, maar dan moet die basis wel echt goed zitten ;)

@ijssnuiver: zo leuk hè als het ineens gewoon lukt!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:55

Klopt! Echt super gaaf en ook zo simpel allemaal!

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:59

Leuk dat het topic weer een beetje opbloeit :j

Wij hebben de afgelopen twee maanden weer aardig wat opgepakt, het aan de hand werken ging wat minder helaas, op één of andere manier belemmerde het mij te veel dus het hoofdstel afgedaan en los dezelfde oefeningen gaan doen. Natuurlijk is het niet echt hetzelfde, maar ik moet nu wel veel duidelijker en subtieler zijn.

En misschien toch wat lessen nemen, van Ijssnuiver?

Eergisteren wel een fijne oefencross gereden met m'n veelzijdige paardje!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:07

Les van mij is natuurlijk altijd mogelijk :D .

Wat zit je dan in de weg Karazilver? De optoming of het feit dat je paard zo dichtbij is?

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:58

Dan vind ik dat ik te weinig subtiel ben en in mijn eigen beweging te veel wordt belemmerd doordat ik teugels vast moet houden, ik zet dan vrij snel m'n bovenlichaam vast. Ik beweeg veel vrijer als ik haar los train. Eigenlijk zit ik gewoon mezelf in de weg dus :j

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:10

Ik heb aankomende vrijdag mijn eerste les van Marlous Eertink! Ben benieuwd! Ik moet zeggen, ik ben nooit verder gekomen dan longeren, heb verder nooit echt een paard met serieuze problemen hoeven te corrigeren, maar heb me nu een beetje verdiept in het rechtrichten aan de hand en het lijkt me superinteressant.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:42

Super leuk topic wat ik even kwijt was..
Werk ook aan de hand en de dubbele lange lijnen. Ons probleem aan de hand. Teveel in elkaars ruimte. Paard wordt soms wat boos ook. Ze wil graag goed aan mijn vraag beantwoorden maar vindt het moeilijk. Dus we gebruiken wadh als afsluiting van ander werk of soms paar minuten tussendoor. Telkens korte sessies en daarna iets wat makkelijker gaat voor haar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 23:13

Vergeet niet ook veel te belonen en blij te zijn met een beetje reactie, ook al is het niet de volledige opdracht die je vraagt.
Mijn merrie wil altijd heel graag hard voor me werken, maar soms vindt ze het lichamelijk en/of geestelijk even zo lastig dat ze ook 'boos' wordt. Of happen naar je of omhoog komen, puur uit frustratie omdat ze wat ik vraag even niet kan. Ik negeer het altijd en vraag geduldig nog eens wat ik wil. Valt dan plots het kwartje, ook al is het maar 1/3 van het kwartje, dan beloon ik uitgebreid en doen we even een paar rondjes iets anders. Lijkt soms wel heftig, maar ik ken haar inmiddels door en door dus weet wat ik en zij wel en niet kan doen ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:01

Dank je RianneH. Ik denk dat ik al veel beloon. Maar misschien mag het nog meer. Ik vraag kleine stukjes, 1 pasje en goed. Beloon met stem en.ontspanning.
Daarna keer opnieuw en hopelijk pasje extra. Dat uitbouwen. Korte sessies doe ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:12

Mijn jonge paard vond het werk aan de hand verre van interessant in het begin, hij was er echt niet voor te porren.
Ik ben met hem toen toch maar begonnen met een klein brokje als beloning als hij iets goed uitvoerde, en het opstarten met buigoefeningen met een brokje.
Sindsdien is hij zo veranderd, zo grappig wat dat kan doen!
Ik beloon hem nu veel minder met iets lekkers maar het buigen doen we in het begin of tussendoor nog wel met een brokje, en als hij echt iets fijn heeft gedaan/goed heeft mee gewerkt krijgt 'ie af en toe nog iets tussendoor.

Het is nu echt leuk om met hem aan de hand te werken, hij pakt het super op!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:05

Las hier eerder al wat mee, leuk dat het topic weer actief is :) !
Ik lees hier overigens veel herkenbare dingen ;)

Onbelast werken aan de balans en spieropbouw van je paard vind ik een must voor elk (jong)paard. Ook als warming-up vind ik het voor de paarden ideaal!
Veel mensen willen helaas nog altijd, zodra het paard 3 jaar is, onder de man gaan trainen. Een gemiste kans dat ze de vele voordelen van het werken vanaf de grond niet (voldoende)kennen :+ .

Zelf zit ik (nood gedwongen) in de positie dat mijn bijna 5 jarige geweldige merrie alleen maar vanaf de grond getraind kan worden. En veel van de dingen die ik hier lees, zijn we ook tegen gekomen. Van een ongeïnteresseerd paard die snel heel bozig werd tot problemen in het werk door haar scheefheid en ruis in de communicatie. En juist door samen vanaf de grond zo aan het werk te zijn, zie je haar letterlijk groeien maar bovenal...onze relatie groeit, we begrijpen elkaar steeds beter en voelen elkaar steeds beter aan. Ik leer zo onwijs veel van haar :j !!

We werken gemiddeld 2-3 keer per week aan de hand (AR) maar gebruiken ook de afwisseling van de enkele lijn, dubbele lange lijnen en ook het lange teugelen pakken we mee.

Belangrijk is als eerste mijn eigen energie en gevoel. Zit ik een x niet lekker in mijn vel, sla ik ook rustig over en hou het bij wat samen trutten, wandelen, samen in de wei zijn etc. Mijn paard spiegelt mij zo sterk en door haar ben ik mij veel bewuster van mijn eigen zintuigen geworden. En dit alles gebruik ik niet alleen in het werk met haar maar ook in het werk met andere paarden.
De laatste maanden heb ik diverse paarden bij gereden en ook met deze paarden pak ik het werken vanaf de grond mee. Zonder uitzondering zijn alle paarden (nog)beter in hun vel gaan zitten en zijn de eigenaren blij met de aanpak.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:59

karazilver schreef:
Dan vind ik dat ik te weinig subtiel ben en in mijn eigen beweging te veel wordt belemmerd doordat ik teugels vast moet houden, ik zet dan vrij snel m'n bovenlichaam vast. Ik beweeg veel vrijer als ik haar los train. Eigenlijk zit ik gewoon mezelf in de weg dus :j

En als je werkt met een enkele lijn in het midden van de kaptoom ipv meteen teugeltje? Dan kun je wat meer afstand creëren.

Wat Rianne zegt doe ik inderdaad ook. Bij Caesar(die draver), heb ik bewust een leadrope gebruikt ipv teugeltje in het begin. Omdat als hij uit balans raakt of het niet begreep, meteen heeeel heftig reageerde en goed ging steigeren. Aan de leadrope kon ik hem dan bij mij wegsturen om op die manier mijn persoonlijke ruimte te bewaken. Inmiddels kunnen we gewoon veilig met teugeltje werken, maar het is wel even een mooie tussenoplossing geweest.

Carolien: Dat heb ik inderdaad ook heel extreem. 2 paarden die ontzettend spiegelen en als ik wat afgeleid ben of nog onrustig oid gaat de 1 bijten en de ander gaat vreselijk lopen "kloten", happen, steigeren, rennen, over mij heen lopen. Ik hoef ook niet direct vanuit het werk naar de paarden te gaan, dan stuiter ik mentaal nog het hele weiland door, compleet niet geaard en lopen de paarden serieus van me weg.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:54

Leuk te lezen dat de paarden zo sterk reageren op je emotie. En dat je daar dan zo mee bezig bent zelf.
Herkenbaar is dat

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:26

Zeker heel erg leuk!
En ik merk daardoor ook gewoon in het dagelijks leven dat mijn energie (en de energie van mijn omgeving) zo belangrijk is. Mooi is dat.

Ik merk met Caesar nu ook dat hij aan de enkele lijn onwijs vooruit gaat. Dat is ook een trainingsonderdeel wat we vaak meenemen en dan kun je natuurlijk mooi vanaf een afstand zien hoe ze veranderen in balans/bewegen. Is wel super gaaf om te zien.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:52

Leuk dat dit topic weer leeft. :D Hier de laatste tijd wat minder gedaan maar nu weer wat vaker. Gaat steeds beter, merk dat het nog wel wisselt per keer, maar ik herken ook heel erg hoe gevoelig je paard op je emoties reageert. Als ik er niet bij ben, is zij er ook niet bij. Soms best frustrerend zo'n spiegeltje. :') Een keer iets weggeven zou ook best leuk zijn hihi. Maar als het goed gaat kan ik zo'n tevreden gevoel hebben de hele dag haha!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:55

Mij ook. Fijn gewerkt met paard doet mij op roze wolk zetten hoor

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:04

Gisteren de pony met kaptoom gelongeerd, hij is zo linksgebogen dat ie moeilijk rechts aangaloppeert, maar je zag hem gewoon rechtsom heel hard nadenken en ineens sprong ie na een paar pogingen toch rechts aan. Ik happy :) morgen dus n lesje rechtrichten dus ik verwacht dat het helemaal goed komt, joehoeee

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:20

Veel plezier morgen met de les WowAmigo!

Gisteren aan de dubbele langen lijnen gewerkt. Veel overgangen en afwisseling tussen de 90 graden en menpositie. Op de lange stukken pakken in menpositie we dan stukjes schouderbuiten mee.

Vanavond weer werken aan de hand. Ik werk rustig door aan haar balans door haar te helpen regelmatig het gewicht wat meer terug te plaatsen. Mevrouw is enthousiast, wil te hard/stuwt door en hierdoor valt haar gewicht teveel op de voorhand.
Goed werken aan mijn eigen houding, positie, energie (balletje terug :+ )en looprichting zijn een must. Vorige week ook weer een lesje gehad, fijn als er iemand over je schouder weer even meekijkt. Ik kan mijn paard ook goed helpen door zelf elegant en in ritme te gaan lopen. Je ziet dat ze dit spiegelt, zo mooi!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:55

Nou, ik heb vrijdag mijn eerste les dus gehad, ik ben om! Wat leuk zeg. Ik had onze pony mee, die is dus linksgebogen. Hij beweegt scheef in het bekken (links blijft hoger dan rechts). Marlous heeft hem eerst zelf gewerkt en het was maar even of hij bewoog recht in het bekken! Begon ook mooi te zakken en hij moest echt heel erg nadenken over hoe hij zijn achterbenen nou mee zou krijgen met zijn buikspieren. prachtig om te zien!

Nu ben ik thuis aan het werk geweest (zelf mee lopen op de volte), hij begon een rechtse buiging aan te nemen, zelfs zover dat hij voor me langs een kleinere volte ging stappen. Dit leek me niet de bedoeling is het wel? Ben dan maar linksom gegaan als hij dat deed.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:47

Klinkt goed Amigo!
Dat extreem verbuigen en de volte daarmee verkleinen is inderdaad niet helemaal de bedoeling. Kijk dan of je de hoofd/halshouding weer meer voor de boeg kunt krijgen(niet verder naar binnen dan het binnenvoorbeen) en vergroot indien nodig de volte weer een stukje.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:52

Ok, vanavond weer proberen! En als ik hem wil activeren door hem bij de buik iets aan te tikken dan reageert ie daar nauwelijks op, ik verwacht dan wel "iets" eigenlijk, net als dat je reactie verwacht als je kuit geeft bij het rijden. Moet je dan doorvragen? (steviger "hulp" geven?)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:55

Ik zou rustig door tikken totdat je reactie krijgt. Zelf geef ik de drijvende hulp op de croupe, maar ik weet ook dat daarin verschillende stromingen/meningen zijn. Maar rustig door vragen/tikken tot je de desgewenst reactie krijgt. Maaar let ook op je eigen houding. Ben je open en actief naar voren?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:57

ik tik ook wel wat aan bovenaan het achterbeen op de volte, dan zie ik bij mijn jonge paard heel duidelijk een grotere pas achter

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:37

Op de buik tikken is bij mij buiging vragen, op de kont, bovenop is voorwaarts, op het achterbeen is meer ondertreden en been richting buitenvoorbeen zetten.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:43

Er bestaan inderdaad meerdere manieren. Mijn eigen paard is al erg voorwaarts en ik bereik met mijn energie geven al voldoende :D . Inderdaad zet ik het aanwijsstokje richting/tegen het boven achterbeen ook wel eens in zoals bij de oefening sbw.

WA: probeer naast je eigen energie ook goed op je looprichting en positie te letten. Mogelijk geeft je met je lichaam tegenstrijdige hulpen? Ik betrap mij namelijk erop in het werk aan de hand bij verschillende paarden dat het afchecken van deze punten een wereld van verschil kan betekenen. Dus ik kijk altijd eerst kritisch naar deze punten voordat ik hulpmiddelen als een aanwijsstokje inzet. Kun je het laten filmen zodat we met je mee kunnen kijken?