Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar het is leuk al die verschillende meningen te lezen!)

) maar zouden er nog grote verschillen zijn? Of is dat gewoon proberen & ontdekken? 
Moet alleen nog even een trainingsplaats vinden .. heb geen stal en wil haar toch graag ergens achterin omdat ik niet weet hoe ze gaat reageren (volgens mij is ze héél erg voergericht, en een echte ezel, dus beetje afstand is in het begin wel interessant denk ik
). Misschien de poetsplaats, met de ketting, maar misschien gaat ze daar ook wel gewoon onderdoor en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk
Zou ik een stukje kunnen afmaken met prikpaaltjes en draad? Haar in een vierkantje in de weide zetten ofzo? Of misschien beter in de roundpen .. anders staan mijn andere 2 ezels daar weer zo op te kijken en willen die weer meedoen ... HippoLogic schreef:LJ ik vind het knap dat je sowieso nog tijd hebt om te bokken, daarom waardeer ik je links destemeer.
Dat stuk over loopy training heeft mij wel geholpen bij enkele trainingskwesties waarmee ik eigenlijk al een tijdje rondloop, maar omdat ik ze niet wist te benoemen was het lastig ze ter sprake te brengen. Dus ik ben er erg mee geholpen en ga de rest van de site ook lezen.
. Bij de clinic hebben we ook loopy training even behandeld. Heel interessant het geeft je wat houvast zeg maar.
.Citaat:So, later on we might have:
cue 1 –> horse backs up several steps –> cue 2–> horse lowers her head–> click –> deliver reinforcer –> cue 1 –> horse backs up several steps –> cue 2 –> horse lovers her head –> click –> deliver reinforcer –> cue 1 –> and so on!
If both behaviors started out as clean loops, we can easily combine them into a larger loop. More importantly, we can use the cue for head lowering to reinforce really good backing up. So, we ask for the horse to back up. When we get several really good steps of backing up, we ask for head lowering. Since the head lowering cue signals a chance to earn reinforcement, the cue itself will reinforce good backing up.
HippoLogic schreef:Karen Rolf, is zij ook clickeraar? Ik associeer haar altijd met Parelli?
vind ik dat vrij makkelijk om zelf te bedenken, maar zodra het gaat om zoiets traditioneels als dressuur, loop ik daar in vast. Wanneer ga je een klein stukje isoleren en wanneer kijk je vanuit het grotere plaatje. Je hebt immers pas echt voordeel van dressuur als je alle ingrediënten samen kan voegen en je paard er beter van gaat bewegen. Zij kan het niet alleen allemaal isoleren, maar dan ook weer samenvoegen tot een werkend geheel
. Ik ben ook nog erg zoekende wbt dressuuroefeningen. 
Maar liever een rustig, lui paard die je moet motiveren dan eentje die geen remmen heeft en z'n eigen ding doet 
De ezel is geweldig trouwens, is gisteren 2x uitgebroken, terwijl ik erop stond te kijken
Ze trekt zich echt niks van zowel mensen als paarden aan, doet gewoon haar eigen ding, echt een super dier
Ze liet zich ook wel gewoon weer vangen hoor, maar je zag aan heel haar houding dat ze dit gewoon deed omdat ze het wel ok vond, en niet omdat ik zo'n geweldige ezelvanger was ofzo, als ze weg had gewild was ze weg geweest hoor
En verder nog wat met haar rondgewandeld (moest wel, als ik haar terug in de weide deed brak ze weer uit, blijkbaar was er iets met de stroom
) en niks gemerkt dat ze niet vooruit wil hoor, in tegendeel, ze ging wel haar eigen weg
Maar dan bleef ik gewoon staan (moest me wel schrap zetten
) en dan zag je haar hele houding .. hoofd naar beneden, kin op de borst en uit alle macht trekken ... om na eventjes dan toch maar weer gewoon terug te komen
Beest is wel sterk joh
Maar zo leuk
crosmuller schreef:@HL dat kwam bij de clinic ter sprake inderdaad, een oefening als beloning voor een andere oefening. Een ander leuk, en voor mij nieuw, idee was iets engs bv een plastic zakje gebruiken als cue voor een oefening.
Dat eerste bracht me wel op het idee om met Myrtle ook wat kunstjes te gaan doen. Ik heb altijd een beetje het idee dat een oefening ook nuttig moet zijn, maar als je wat meer kunstjes in je repertoire hebt kun je meer afwisselen en een favoriete oefening als beloning gebruiken.
Loopy training kwam ter sprake bij een eenvoudige target oefening voor een beginnend clickerpaard. Als je loop "clean" is, dwz het targetten, maar ook het beleefd zijn bij het voedsel, gaat een paar keer goed. Dan kan en moet je verder. Ook weer een goede reminder voor mij, want ik ga vaak niet snel genoeg verder.
.

Daarna door naar achterwaarts, ging ook echt super. Hoofd laag ging spontaan met shapen. Heb dat ook gebruikt om wat rust erin te brengen, dan ging ik gewoon staan en was het de bedoeling dat zij een stukje van mij af bleef en het hoofd mooi hield, wat zij zelf maakte als hoofd laag houden en dat was voor mij ook goed. Heel veel tussenin met gewoon staan gewerkt, want ze wist echt wel waar de snoepjes vandaan kwamen hoor, mijn zakje heeft afgezien
Heb 2 sessies met haar gedaan en ze heeft daarin ook al op de mat gestaan en achterwaarts gegaan in een, zo goed als, vierkant. Ook heb ik wat gewerkt aan het volgen & leiden en vooral aan het wijken van de achterhand. Ze heeft namelijk nogal eens de neiging om gewoon voor je uit te gaan lopen en dan alles in de strijd te gooien, dus ik dacht: als ik nu het wijken van de achterhand oefen wanneer ik mijn hand tegen haar billen leg, en ze gaat mij voorbij dan kan ik haar op die manier terug omdraaien ... Naja, werkt dus niet
Werkt super hoor, zolang ze haar zinnen niet ergens op heeft gezet, maar anders ... En dat kan gerust 1 grassprietje zijn, en dan heb je niks meer te zeggen ... En verder vond ze het op een bepaald moment niet meer leuk, denk dat ze naar haar zin teveel moeite moest doen voor een snoepje (al vroeg ik niks spectaculairs hoor, echt niet) en toen steigerde ze ... Dus ja, als ze het gehad heeft heb je wel gewoon pech, maar anders doet ze erg leuk mee
Tussendoor bij wijze van pauze haar geborsteld, ging ook even hoefjes optillen om te kijken wat ze daarmee deed. Nou, dat heb ik ook geweten .. 1 achterhoef is tegen mijn kaak belandt ... Niet heel erg maar ik voel het nu toch wel hoor .. ezel
Kortom: genoeg te trainen dus .... Wel is ze alweer verhuist, ze vond het niet leuk bij mijn pony's en brak vandaag weer uit om naar 1 bepaalde weide te gaan .. Dus ja, daar staat ze nu en toen was ze happy 
Beetje proberen uitbreiden dat hij op de mat moest blijven staan maar hij vindt het toch moeilijk om "alleen" iets te doen. Werken we dus rustig aan verder
Hij deed het heel fijn vond ik 
Die deed ook heel fijn mee, gewoon heel rustig en kort mee gewerkt, de basis zit er wel grotendeels in, nu eens kijken om dingen wat interessanter te maken/uit te breiden).
Nog maar een klein stukje gedaan, maar ze was er super goed bij (en niet bij alle ritselende struiken/honden/wandelaars
).