Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:22

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:58

Liljebo, wat ontzettend naar! Waarschijnlijk heb je er zelf ook al aan gedacht, maar staan er geen planten in of naast de wei, waar hij op reageert? (Heermoes, esdoorn?) Veel sterkte!

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:11

nop... we hebben alles al uitgepluist en nagekeken. Was het maar zo simpel
Heb net weer met de da, gebeld. Moet hem nu toch apart zetten op zachte bodem met knabbelmateriaal en ze zijn nu aan het uitzoeken welke milde pijnstiller hij mag hebben ivm zijn leverproblemen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:05

Pfff liljebo, veel sterkte! Arme Billy, ik hoop dat ze op de kliniek kunnen uitvissen wat er aan de hand is, maar voor jullie natuurlijk ook niet fijn, nog eens die kosten erboven op.... Hopelijk vinden ze nu gewoon wat er is en kunnen ze het gericht aanpakken!

edit: lees nu pas je andere topic, ik kan me je twijfels heel goed voorstellen. Voor Sol (mijn copd'er van 21 jaar) heb ik beslist dat als hij te benauwd wordt, het over is. Maar dat zeg ik nu, en als die dag daar is... ik vermoed dat ik dan toch nog iets zal proberen. Het is zo moeilijk om over leven en dood te beslissen. En Billy is nog zo jong, dat maakt het extra moeilijk... Sol leeft al in reservetijd bij mij..

(ik lees de interessante discussies nog steeds mee, maar ben niet gevorderd genoeg in die materie om echt iets zinnig te zeggen :) maar het is leuk al die verschillende meningen te lezen!)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:13

@Liljebo & @Crossmuller: bedankt voor de link. Ik voel me hier af en toe zelf geclickertraind. *D ;)
Niet voor snoepje, maar ik zit gretig te wachten op een interessante link die ik na een muisklik kan bereiken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:53

HippoLogic schreef:
@Liljebo & @Crossmuller: bedankt voor de link. Ik voel me hier af en toe zelf geclickertraind. *D ;)
Niet voor snoepje, maar ik zit gretig te wachten op een interessante link die ik na een muisklik kan bereiken.

Ik voel me hier ook vaak bekrachtigd, iedereen is zo aardig voor elkaar :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:24

Daarom zijn we hier ook zo gemotiveerd....We belonen elkaaar :)

Bedankt trouwens solleke. En het is eigenlijk altijd moeilijk, ook als ze wat ouder zijn. Het verstand kan dan wel zeggen dat ze al een mooie leeftijd hebben, maar het gevoel werkt niet altijd mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:30

Even laten weten dat ik nog leef :Y)
Paar dagen heel erg druk gehad, weinig pc-tijd, maar heb wel meegelezen/bijgelezen.

@ liljebo : héél veel sterkte in deze moeilijke periode, heb je andere topic ook gezien, pfff, moet echt vréselijk zijn allemaal :(:)
Hopelijk weet je dinsdag meer en hopelijk is dat toch goed nieuws.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 07:40

Bedankt sabine... ik vermijd zelf ook even lange discussies. Heb ik de puf niet voor.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 07:43

LJ ik vind het knap dat je sowieso nog tijd hebt om te bokken, daarom waardeer ik je links destemeer.

Dat stuk over loopy training heeft mij wel geholpen bij enkele trainingskwesties waarmee ik eigenlijk al een tijdje rondloop, maar omdat ik ze niet wist te benoemen was het lastig ze ter sprake te brengen. Dus ik ben er erg mee geholpen en ga de rest van de site ook lezen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:21

Ik ben er ook nog. Ga vanavond even rustig bij lezen. We waren op vakantie vertrokken, maar eerder terug gekomen omdat het hele gezin ziek is. Moet ons weer overkomen... Gaan we eindelijk eens op vakantie, kunnen we weer huiswaarts omdat het snot ons om de oren vliegt... :')

Tapioka heeft dus een paar dagen vrij gehad. Meestal doet dat haar wel deugd.
Hadden afgelopen weekend nog een fotoshoot voor vnl. horse agility en doen ook mee aan een schoolproject voor iemand die een filmpje moet maken over de band tussen mens en dier, trainingswijze etc. Wel leuk, ben benieuwd naar het resultaat! Maandag komt ze een klein invervieuw afnemen, laat ik nou net niet zo 'n babbelkous zijn haha. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:11

Leuk dat je er ook weer bent Vie! Wel spijtig dat jullie allemaal ziek zijn :+
Laat je het filmpje ook hier zien als het af is? Ben wel benieuwd :)

Zou je voor een ezel het clickertrainingsplan van AK kunnen gebruiken? Ik vraag me af in hoeverre ze vergelijkbaar zijn met paarden ... Weet wel dat ze, als ze bang zijn, stoppen ipv vluchten (laat maar stoppen, kan ik beter mee om :Y) ) maar zouden er nog grote verschillen zijn? Of is dat gewoon proberen & ontdekken? :+

Targetten lijkt me te moeten kunnen, daar ga ik sowieso mee beginnen en dan kijk ik hoe ze op het clickeren op zich reageert en dan kunnen we altijd kijken of er eens een pasje achterwaarts in zit ofzo, lijkt me toch iets wat handig is als ze dat kunnen :+ Moet alleen nog even een trainingsplaats vinden .. heb geen stal en wil haar toch graag ergens achterin omdat ik niet weet hoe ze gaat reageren (volgens mij is ze héél erg voergericht, en een echte ezel, dus beetje afstand is in het begin wel interessant denk ik :Y) ). Misschien de poetsplaats, met de ketting, maar misschien gaat ze daar ook wel gewoon onderdoor en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk :+ Zou ik een stukje kunnen afmaken met prikpaaltjes en draad? Haar in een vierkantje in de weide zetten ofzo? Of misschien beter in de roundpen .. anders staan mijn andere 2 ezels daar weer zo op te kijken en willen die weer meedoen ...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:21

HippoLogic schreef:
LJ ik vind het knap dat je sowieso nog tijd hebt om te bokken, daarom waardeer ik je links destemeer.

Dat stuk over loopy training heeft mij wel geholpen bij enkele trainingskwesties waarmee ik eigenlijk al een tijdje rondloop, maar omdat ik ze niet wist te benoemen was het lastig ze ter sprake te brengen. Dus ik ben er erg mee geholpen en ga de rest van de site ook lezen.

Ik wordt een beetje nieuwsgierig welke kwesties dan :). Bij de clinic hebben we ook loopy training even behandeld. Heel interessant het geeft je wat houvast zeg maar.

Oh Sabine een ezeltje wat leuk!!! Ik ben jaloers :).

@Vie he balen, beterschap en we zien het filmpje tegemoet.

Ik heb vandaag niet geclickert maar een gezellig buitenritje gemaakt met een vriendin. Ook leuk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:13

@CM:Deze
Citaat:
So, later on we might have:

cue 1 –> horse backs up several steps –> cue 2–> horse lowers her head–> click –> deliver reinforcer –> cue 1 –> horse backs up several steps –> cue 2 –> horse lovers her head –> click –> deliver reinforcer –> cue 1 –> and so on!

If both behaviors started out as clean loops, we can easily combine them into a larger loop. More importantly, we can use the cue for head lowering to reinforce really good backing up. So, we ask for the horse to back up. When we get several really good steps of backing up, we ask for head lowering. Since the head lowering cue signals a chance to earn reinforcement, the cue itself will reinforce good backing up.

Ik was me wel bewust van de loops (ook al had ik er geen woord voor) maar probeer ze eigenlijk 'uit elkaar te houden' in plaats van te combineren omdat ik dacht dat het afzonderlijke gedrag dan niet meer op cue stond. Maar als je geen woorden (definitie) hebt van een proces is het ontzettend moeilijk om uit te leggen wat de bedenkingen zijn. Ik ga hiermee experimenteren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:04

HippoLogic schreef:
Karen Rolf, is zij ook clickeraar? Ik associeer haar altijd met Parelli?

Dat klopt. Haar horsemanship-kant ligt bij parelli (maar haar leraar is dan wel weer David Lichman geweest, 5* parelli instructeur en gebruikt clickertraining)
Ik vind de opbouw in haar dressuur zo goed, of je dat dan met een clicker beloond of niet.
Zij is erg goed in het klein maken van alle stapjes voor dressuur. Ze begint bijv. de zijgangen in stilstand.
Bij alles "niet dressuur" :D vind ik dat vrij makkelijk om zelf te bedenken, maar zodra het gaat om zoiets traditioneels als dressuur, loop ik daar in vast. Wanneer ga je een klein stukje isoleren en wanneer kijk je vanuit het grotere plaatje. Je hebt immers pas echt voordeel van dressuur als je alle ingrediënten samen kan voegen en je paard er beter van gaat bewegen. Zij kan het niet alleen allemaal isoleren, maar dan ook weer samenvoegen tot een werkend geheel *\o/*

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 07:48

@HL dat kwam bij de clinic ter sprake inderdaad, een oefening als beloning voor een andere oefening. Een ander leuk, en voor mij nieuw, idee was iets engs bv een plastic zakje gebruiken als cue voor een oefening.

Dat eerste bracht me wel op het idee om met Myrtle ook wat kunstjes te gaan doen. Ik heb altijd een beetje het idee dat een oefening ook nuttig moet zijn, maar als je wat meer kunstjes in je repertoire hebt kun je meer afwisselen en een favoriete oefening als beloning gebruiken.

Loopy training kwam ter sprake bij een eenvoudige target oefening voor een beginnend clickerpaard. Als je loop "clean" is, dwz het targetten, maar ook het beleefd zijn bij het voedsel, gaat een paar keer goed. Dan kan en moet je verder. Ook weer een goede reminder voor mij, want ik ga vaak niet snel genoeg verder.

@sanne leuk! Altijd handig als iemand oefeningen in stapjes opdeelt voor je :). Ik ben ook nog erg zoekende wbt dressuuroefeningen.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 08:32

:wave:

Sandra: Heel veel sterkte! wat ontzetten rot hoe nu gaat met de paarden. Ik hoop voor jou snel op betere tijden.

Ik heb verder even niks te melden vrijdag en zaterdag heerlijk even gereden nu mijn zadel weer lekker ligt. En dat was te merken hij liep heerlijk. Vandaag maar weer even clickeren.

En nu even de link lezen en karen rolf op zoeken. Altijd leuk die inbreng hierzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:11

Hier ook moeite met 'wanneer kan/moet ik verder gaan & wanneer kan ik een oefening uitbreiden'. Ik merk dat ik toch heel vaak voor de kleinste dingen blijf belonen, al heb ik dat erger bij [***] dan bij [***]. [***] die blijft proberen als de beloning even uitblijft, die wil echt het juiste antwoord vinden. [***] niet, die lijkt dan iets te hebben van "ok, dan maar niks meer" .. :+

Met [***] gisteren gewoon nog eens alleen gereden, heerlijk. Niks in vergelijking met die filmpjes uit het topic, in tegendeel, ik vond 'm zelfs lui :+ Maar liever een rustig, lui paard die je moet motiveren dan eentje die geen remmen heeft en z'n eigen ding doet ;)

Vandaag is de planning om nog wat te clickeren met [***] en de ezel ga ik ook eens kijken hoe die reageert :Y) De ezel is geweldig trouwens, is gisteren 2x uitgebroken, terwijl ik erop stond te kijken :+ Ze trekt zich echt niks van zowel mensen als paarden aan, doet gewoon haar eigen ding, echt een super dier :D Ze liet zich ook wel gewoon weer vangen hoor, maar je zag aan heel haar houding dat ze dit gewoon deed omdat ze het wel ok vond, en niet omdat ik zo'n geweldige ezelvanger was ofzo, als ze weg had gewild was ze weg geweest hoor :)) En verder nog wat met haar rondgewandeld (moest wel, als ik haar terug in de weide deed brak ze weer uit, blijkbaar was er iets met de stroom :+ ) en niks gemerkt dat ze niet vooruit wil hoor, in tegendeel, ze ging wel haar eigen weg :') Maar dan bleef ik gewoon staan (moest me wel schrap zetten := ) en dan zag je haar hele houding .. hoofd naar beneden, kin op de borst en uit alle macht trekken ... om na eventjes dan toch maar weer gewoon terug te komen :+ :)) Beest is wel sterk joh :') Maar zo leuk :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:30

Mag ik me ook melden? Heb bijna het hele topic door gelezen en erg veel leerzame punten tegen gekomen!

Ik heb sinds donderdag een clicker en ben er sinds vrijdag eens mee begonnen.
Eerst even kijken hoe ze het er op doet en het duurde wel even voor ze door had dat "click" lekkers betekend. Nu vandaag leek ze het in eens door te hebben en begon tegen de clicker te duwen, dus ze weet wel al waar het vandaan komt en ook dat klik lekkers is. Overigens schooit ze helemaal niet (ook nooit gedaan), maar dus wel op letten dat ze niet gaat zitten rot zooien om de clicker. Misschien dat als we wat verder gaan ze het wel door krijgt dat ze er wat voor moet gaan doen (zie haar er wel voor aan een hele doos met truucs te voorschijn halen om een klik).

Wat geven jullie als beloning? Tot nu toe heb ik gewoon brokjes gebruikt (en dan 3/4, zijn hele kleine brokjes, per keer).

Ik ga weer fanatiek mee lezen, vind het erg interessant en ook leuk om eens op een andere manier met de paarden om te gaan. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:12

Welkom quir. Ik geef basisbrokjes van Pavo die zijn heel klein, of kleine stukjes wortel of appel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:36

Ik geef vazuintjes als beloning (in stukjes gebroken), een soort 'gezonde' koekjes :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:29

Mijne krijgt vitaminekorrel, een koekje, een wortel, gewone basisbrok. Ik wissel eigenlijk vrij vaak af.

Vandaag met Tapi gereden. Dat was al een tijdje geleden. Nadien nog een ommetje gaan maken met stalgenootje en wat was ze braaf. Ze was echt al een paard maanden niet buiten geweest en het was gewoon de bak uitrijden en gaan. Ik denk dat het niet zo lekker loopt de laatste tijd omdat ik me te veel focus op dezelfde oefeningen. Ik wil verfijnen en verbeteren, maar net omdat ik er zo veel mee bezig ben, gaat het de andere kant op. Al ben ik wel héél tevreden met de foto's die ik heb gehad van de shoot vorige week en vind ik dat ik ook weer niet moet klagen. Uiteindelijk doet Tapi ontzettend veel voor me en wie heeft er al eens geen mindere periode? Ze heeft vandaag echt genoten en ik ook. Tijd voor afwisseling dus. Een trainingsschema opstellen lijkt me wel een goed idee.

[GVL-ITP] Horse Agility shoot met Tapioka

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:31

Welkom Quir.
Ik gebruik meestal appelflake (=kleine vitamine'koekjes') waar ik een zak van heb gekocht maar probeer toch ook af te wisselen. Ik merk dat na een tijdje ze geen belangstelling meer toont voor een beloning (raar, maar waar). Ze neemt het wel aan, maar het is precies wat ze verwacht. Ik wissel af met bv appel, muesli of wat er ook maar voor handen is dat ze lekker vindt.

crosmuller schreef:
@HL dat kwam bij de clinic ter sprake inderdaad, een oefening als beloning voor een andere oefening. Een ander leuk, en voor mij nieuw, idee was iets engs bv een plastic zakje gebruiken als cue voor een oefening.

Dat eerste bracht me wel op het idee om met Myrtle ook wat kunstjes te gaan doen. Ik heb altijd een beetje het idee dat een oefening ook nuttig moet zijn, maar als je wat meer kunstjes in je repertoire hebt kun je meer afwisselen en een favoriete oefening als beloning gebruiken.

Loopy training kwam ter sprake bij een eenvoudige target oefening voor een beginnend clickerpaard. Als je loop "clean" is, dwz het targetten, maar ook het beleefd zijn bij het voedsel, gaat een paar keer goed. Dan kan en moet je verder. Ook weer een goede reminder voor mij, want ik ga vaak niet snel genoeg verder.
.

Ja, dat heb ik ook wel. Maar soms denk ik ook wel dat ik niet lang genoeg bij een oefening blijf want het wordt zelden 'perfect', maar ik heb nogal een hoge standaard. Ik kan gelukkig ook wel tevreden zijn met een 'normale' uitvoering. Daarom is het ook belangrijk om af en toe andere mensen te laten meekijken met je training om weer met beide voeten op de grond te komen en je te realiseren dat je paard al wél heel veel kan. :)

Ik ben bezig met de rest van de site http://stalecheerios.com/ door te nemen. Wat fijn dat er mensen zijn die zoveel moeite steken om een site te maken EN bij te houden. :j

-------
Ik heb gisteren voor het eerst met Kyra gegaloppeerd onder het zadel! Het ging erg goed: echt op commando (niet in galop vallen vanuit een harde draf). Op beide handen sprong ze gehoorzaam aan. Alleen rechtsom liep ze een paar keer overkruist, een balansprobleem. Mede doordat ik zelf een beetje scheef zat. Maar ik ben heel erg tevreden: toch echt een van de vruchten van afgelopen jaren grondwerk, lange teugelen, korte teugelen enz.

En ze heeft gister voor het eerst een galopchangement gemaakt aan de leadrope! Dus echt 2 Super Momenten gehad! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:11

Jeeeej voor HL & Kyra, super! *\o/*

Hier ontdekt dat een ezel héél slim is, en dat alles heel snel & heel goed gaat, totdat die niet meer wil :+
Ik heb vanalles gedaan met haar, begonnen met target, na de 1e click zag je die ogen al beginnen twinkelen, het principe zat er dus ook meteen in :Y) Daarna door naar achterwaarts, ging ook echt super. Hoofd laag ging spontaan met shapen. Heb dat ook gebruikt om wat rust erin te brengen, dan ging ik gewoon staan en was het de bedoeling dat zij een stukje van mij af bleef en het hoofd mooi hield, wat zij zelf maakte als hoofd laag houden en dat was voor mij ook goed. Heel veel tussenin met gewoon staan gewerkt, want ze wist echt wel waar de snoepjes vandaan kwamen hoor, mijn zakje heeft afgezien :+ Heb 2 sessies met haar gedaan en ze heeft daarin ook al op de mat gestaan en achterwaarts gegaan in een, zo goed als, vierkant. Ook heb ik wat gewerkt aan het volgen & leiden en vooral aan het wijken van de achterhand. Ze heeft namelijk nogal eens de neiging om gewoon voor je uit te gaan lopen en dan alles in de strijd te gooien, dus ik dacht: als ik nu het wijken van de achterhand oefen wanneer ik mijn hand tegen haar billen leg, en ze gaat mij voorbij dan kan ik haar op die manier terug omdraaien ... Naja, werkt dus niet :+ Werkt super hoor, zolang ze haar zinnen niet ergens op heeft gezet, maar anders ... En dat kan gerust 1 grassprietje zijn, en dan heb je niks meer te zeggen ... En verder vond ze het op een bepaald moment niet meer leuk, denk dat ze naar haar zin teveel moeite moest doen voor een snoepje (al vroeg ik niks spectaculairs hoor, echt niet) en toen steigerde ze ... Dus ja, als ze het gehad heeft heb je wel gewoon pech, maar anders doet ze erg leuk mee :Y) Tussendoor bij wijze van pauze haar geborsteld, ging ook even hoefjes optillen om te kijken wat ze daarmee deed. Nou, dat heb ik ook geweten .. 1 achterhoef is tegen mijn kaak belandt ... Niet heel erg maar ik voel het nu toch wel hoor .. ezel :+ Kortom: genoeg te trainen dus .... Wel is ze alweer verhuist, ze vond het niet leuk bij mijn pony's en brak vandaag weer uit om naar 1 bepaalde weide te gaan .. Dus ja, daar staat ze nu en toen was ze happy :)

Met [***] heb ik ook geclickerd vandaag, niet veel speciaals, gewoon de dingen die we kenden nog herhaald, inclusief mat waar hij nu meteen op stond, dus hij snapt het wel :D Beetje proberen uitbreiden dat hij op de mat moest blijven staan maar hij vindt het toch moeilijk om "alleen" iets te doen. Werken we dus rustig aan verder :) Hij deed het heel fijn vond ik :)

(Met [***] heb ik ook wat gedaan vandaag, maar dan volgens een andere manier :P Die deed ook heel fijn mee, gewoon heel rustig en kort mee gewerkt, de basis zit er wel grotendeels in, nu eens kijken om dingen wat interessanter te maken/uit te breiden).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:35

Ik heb vandaag de clicker gebruikt om 100% mentale aandacht te krijgen bij het buiten wandelen/rijden.
Mijn paard kan echt perfect luisteren zonder mentaal bij mij te zijn :\
Was echt super *\o/* Nog maar een klein stukje gedaan, maar ze was er super goed bij (en niet bij alle ritselende struiken/honden/wandelaars :D ).
Op de terugweg stilstaan met een los teugeltje, zonder corrigeren of echt in de starthouding blijven staan :D +:)+