De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:18

Als het goed is hebben jullie allemaal een reactie gekregen!

LadyAngel

Berichten: 723
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Aalsmeer

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:25

Yes, alles nu goed ontvangen! :)

Ben heel erg benieuwd hoe mijn pony's alles op gaan pakken, vooral mijn 'alles is eng en eet je op' jonge merrie. En ben ook heel erg benieuwd naar iedereen hun ervaringen.

SparklingApp

Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:10

Ja het is gelukt! *\o/*
Ik heb het eerste filmpje gezien en ga eerst met een "makkelijk" paard oefenen denk ik. :)

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:27

biscaya schreef:
misz_blont schreef:
@biscaya mag ik vragen waarom je baalt van deze methode?

@ Eline91
Dat heb ik ook, maar hoe breng je dat over op een heel gevoelig paard wat alles overneemt enz. Tenzij van andere mening is. Deze spiegelt zo erg dat het soms ... is.

Is er geen voorbeeld filmpje (in nl of ondertiteld) waar je kunt zien of het geschikt is?


Omdat het teveel lijkt op de methode van Parelli en die had ik nou net al doorlopen en pas ik nog steeds toe..Ik baal dus niet van de methode maar baal ervan dat ik centjes heb betaald voor iets wat ik al gedaan heb..daarom wacht ik maar op mudule 3 in de hoop dat dat iets nieuws is voor mij..


Maar ga je dit niet krijgen bij alle methoden in deze lijn? Al met al is er gewoon een enorme overlap in methoden, logisch, want paarden werken nu eenmaal om en nabij zo, binnen de kaders van paard zijn.

Wil je een paard leren dapperder te zijn, beter om te kunnen gaan met "enge" dingen dan zal de methode daarvoor om en nabij gelijk zijn. De uitleg verschilt, paar kleine handelingen verschillen, maar de basis blijft hetzelfde. Het paard blijft nodig hebben wat het paard nodig heeft om dapperder te worden. Dus bv approach and retreat, hoe je dat ook noemt, hoe je het ook doet, het zal altijd terugkomen in een goed werkende methode.
Nu is dit maar een enkel vb, maar het gaat me om die overlap die je overal tegen zal komen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:35

Bowen schreef:
@ Eline91
Dat heb ik ook, maar hoe breng je dat over op een heel gevoelig paard wat alles overneemt enz. Tenzij van andere mening is. Deze spiegelt zo erg dat het soms ... is.



Omdat het teveel lijkt op de methode van Parelli en die had ik nou net al doorlopen en pas ik nog steeds toe..Ik baal dus niet van de methode maar baal ervan dat ik centjes heb betaald voor iets wat ik al gedaan heb..daarom wacht ik maar op mudule 3 in de hoop dat dat iets nieuws is voor mij..


Maar ga je dit niet krijgen bij alle methoden in deze lijn? Al met al is er gewoon een enorme overlap in methoden, logisch, want paarden werken nu eenmaal om en nabij zo, binnen de kaders van paard zijn.

Wil je een paard leren dapperder te zijn, beter om te kunnen gaan met "enge" dingen dan zal de methode daarvoor om en nabij gelijk zijn. De uitleg verschilt, paar kleine handelingen verschillen, maar de basis blijft hetzelfde. Het paard blijft nodig hebben wat het paard nodig heeft om dapperder te worden. Dus bv approach and retreat, hoe je dat ook noemt, hoe je het ook doet, het zal altijd terugkomen in een goed werkende methode.
Nu is dit maar een enkel vb, maar het gaat me om die overlap die je overal tegen zal komen.[/quote]

Met je eens.. alleen is t zo dat je dat bij deze curcus niet had kunnen weten..Er is niks bekend over de TRT methode op t Internet..parelli geeft toch aardig wat bloot zo op t Internet zodat je dus van te voren beetje inschatting kan maken of dit iets nieuws voor je is en of je ermee aan de slag wil.
Ook module 3 is voor mij niet iets heel vernieuwend..
Wederom is de video opgenomen met een zeer ervaren paard.. had graag een paard gezien die het allemaal nog niet zo klakkeloos doet..Want ga er toch vanuit dat er meerdere mensen zijn die net als ik een hyper sensibel dier hebben waarbij je dit toch allemaal niet zo 123 doet..Natuurlijk ook leuk om te zien wat t einddoel is maar had toch graag gezien hoe dingen op te lossen als t echt moeilijk wordt..

splenius

Berichten: 1115
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:17

Ik ben 19 okt begonnen met de cursus
maar mijn merrie is nog steeds hetzelfde er zit geen verandering in haar gedrag naar enge dingen of geluid.
Ze is nu zelf nog meer in paniek voor geluiden die ze hoort naast de binnenbak.
Ik doe het ook nog met een ander paard en die pikt het wel goed op niet veel verschil maar deze is ook niet zo gevoelig dan mijn eigen merrie.
Mijn paard is ook introvert en dan is het ook moeilijker om tot haar door te dringen.
Ze doet de oefeningen prima van module 1. en module 2 blijft ze stokstijf staan van spanning. En ze gaat gewoon niet ontspannen.
Dus hoop dat ze nog gaat leren om te gaan ontspannen want hoe het nu gaat is niet wat ik had verwacht.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:58

splenius schreef:
Ik ben 19 okt begonnen met de cursus
maar mijn merrie is nog steeds hetzelfde er zit geen verandering in haar gedrag naar enge dingen of geluid.
Ze is nu zelf nog meer in paniek voor geluiden die ze hoort naast de binnenbak.
Ik doe het ook nog met een ander paard en die pikt het wel goed op niet veel verschil maar deze is ook niet zo gevoelig dan mijn eigen merrie.
Mijn paard is ook introvert en dan is het ook moeilijker om tot haar door te dringen.
Ze doet de oefeningen prima van module 1. en module 2 blijft ze stokstijf staan van spanning. En ze gaat gewoon niet ontspannen.
Dus hoop dat ze nog gaat leren om te gaan ontspannen want hoe het nu gaat is niet wat ik had verwacht.


Hey splenius, zou je misschien een filmpje willen maken zodat tristan die tijdens de Q&A kan behandelen? Dan kan hij specifieke tips geven. Misschien moet je iets veranderen. :)

splenius

Berichten: 1115
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:38

connepon85 schreef:
splenius schreef:
Ik ben 19 okt begonnen met de cursus
maar mijn merrie is nog steeds hetzelfde er zit geen verandering in haar gedrag naar enge dingen of geluid.
Ze is nu zelf nog meer in paniek voor geluiden die ze hoort naast de binnenbak.
Ik doe het ook nog met een ander paard en die pikt het wel goed op niet veel verschil maar deze is ook niet zo gevoelig dan mijn eigen merrie.
Mijn paard is ook introvert en dan is het ook moeilijker om tot haar door te dringen.
Ze doet de oefeningen prima van module 1. en module 2 blijft ze stokstijf staan van spanning. En ze gaat gewoon niet ontspannen.
Dus hoop dat ze nog gaat leren om te gaan ontspannen want hoe het nu gaat is niet wat ik had verwacht.


Hey splenius, zou je misschien een filmpje willen maken zodat tristan die tijdens de Q&A kan behandelen? Dan kan hij specifieke tips geven. Misschien moet je iets veranderen. :)



ik zal vrijdag een filmpje maken en doorsturen

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:37

Oh super! Dank je wel; ik ben heel benieuwd :)

Mireille91
Berichten: 59
Geregistreerd: 21-01-14
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 01:01

Ben maandag meteen begonnen met m'n paardje met module 1.1. Het pikte het vrij goed op. Vandaag vanaf begin begreep hij meteen wat de bedoeling was. Voor en achterbeen gebruik het wisselen erin doet hij toppie. En onder het zadel daarna gingen de zijwaartse gangen ook spontaan een heel stuk beter. Happy!

Mireille91
Berichten: 59
Geregistreerd: 21-01-14
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 01:02

Met de juiste energie natuurlijk

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:22

Ik heb vandaag voor het eerst met mijn guppie geoefend. Achterbenen ging goed, voor is nog wel moeilijk. Dit weekend gaan we voor de herhaling :D

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:51

Ook vandaag geoefend, mijn paard vind de achterbenen lastig, hij staat met gebogen hals me aan te kijken met vragende puppy ogen wat nou de bedoeling is.
Maar onder het zadel buigt hij ook bij voorkeur in de hals en niet zijn lichaam, dus dat komt me wel bekend voor :o Uiteindelijk wel gelukt.

De voorbenen daarintegen zijn geen probleem. Dat snapte hij meteen.

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:44

Bij mij zat de mail met het wachtwoord ook in de spambox. Kan het wachtwoord ergens veranderd worden naar iets wat ik kan onthouden? :o Ik dacht die optie gezien te hebben voor ik inschreef - en daarna was ze plots zoek...

Ik vind het verwonderlijk dat sommige mensen verrast / teleurgesteld lijken over de overeenkomsten met sommige andere methodes - dat verbaast me nu net niet. Paarden zijn paarden, maakt niet uit welke discipline of ras. Ze leren allemaal op dezelfde manier. De ene is misschien wat meer aan de slome kant, de andere wat meer reactief, maar om ze uit te balanceren tot de juiste dosis vertrouwen en respect gebruik je telkens dezelfde principes. Elke methode die volgens dat principe werkt, is efficiënt: "paarden leren niet van druk, ze leren van het moment waarop je de druk lost." Hier en daar zullen details en oefeningen wel verschillen - wat jou persoonlijk makkelijker haalbaar is - en voor welk type probleem of paard - is open voor constante evaluatie.

Op dat vlak wil ik even toevoegen dat ik het fantastisch vind dat deze principes nu ook uitgebreider toegang kunnen vinden tot de dressuurwereld via Tristan. Zelf ben ik er mee in contact gekomen via Warwick Schiller, WEG reining ruiter, maar vaak krijg je dan de reactie 'oh, maar ik heb een dressuur- (of spring-) paard - die western dingen werken daar niet voor'. Laat ik nu ook geen westernruiter zijn. :D Disciplines zijn details - de basis is altijd dezelfde... En dan maakt het echt niet uit van wie je 'volger' bent: uiteindelijk moet je het toch allemaal zelf doen en er je eigen draai in vinden. Het paard weet al hoe hij paard moet zijn - wij zijn het die moeten leren met hem te communiceren en dan de dialoog aan te gaan. Eigenlijk zit ik geheel op de lijn van wat biscaya eerder al schreef. Niemand vindt hier het warme water opnieuw uit - dat bestond al lang, maar hoe meer mensen de principes uitleggen, hoe beter. Er zijn nog voldoende 'oogkleppen' in gebruik in de paardenwereld - laat ons er dan niet binnen correcte horsemanship stromingen nog toevoegen, maar elkaar met een open blik bekijken zonder iets meteen af te knallen of te veroordelen. We kunnen beter samen aan één kar trekken zodat het besef van de principes bij meer mensen kan doordringen: daar hebben dan zoveel meer paarden en ruiters baat bij.

Denk wel dat ik minder moeite heb met de filmpjes omdat we vooraf al een achtergrond opgebouwd hadden. Kan me voorstellen dat sommige onderwerpen wat uitgebreider aan bod mogen komen voor mensen die voor het eerst met horsemanship in aanraking komen via Tristan en idd, er mag wat meer 'troubleshooting' (wat te doen als je paard zus of zo reageert) getoond worden, al besef ik hoe moeilijk dit is omdat je deze scenario's nu éénmaal niet in scène kan zetten: een paard geeft een bepaalde reactie wel of niet en zelfs als zich aandient wat je wil tonen, moet de opname nog van de eerste keer ok zijn, want het moment recreëren, gaat niet. Ik veronderstel dat dit op termijn wel zal groeien in jullie methode.

In de kantlijn: ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar zag wel ergens staan dat mensen 'allergisch' zijn aan desensitizing. Tristan doet net als Warwick en zovele anderen aan desensitizing (edit: blijkbaar wil Tristan het zo niet noemen, maar de methodiek is wel hetzelfde...): verwar aub dat begrip niet met 'flooding'. Desensitizing is het blootstellen aan een stimulans, op een dusdanige manier, dat het paard de kans krijgt hierop te reageren en na zijn initiële schrikreactie ontspanning leert te vinden. Zodra dat eerste teken van ontspanning er is, neem je de stimulans weg. Op die manier leert een paard dat ontspanning de oplossing was en dat hij zelf invloed kan uitoefenen op dat 'enge ding' door zich te ontspannen. Gaandeweg leert hij daardoor ook dat veel dingen eigenlijk helemaal niet eng zijn en dan kom je uit bij een paard dat zich ook in 'nieuwe situaties' niet meer druk maakt - je hoeft met andere woorden niet aan elk ding apart opnieuw te desensitizen. Hij leert wat iets hoort te betekenen (jouw hulpen en cues - is gelijk aan sensitizing) en wat niet persé iets hoeft te betekenen (geluiden, bewegingen en voorwerpen van buitenaf - is gelijk aan desensitizing). Dit alles gaat uiteraard niet over één nacht ijs en vraagt behoorlijk wat herhaling tot de ontspanning de nieuwe 'reflex' wordt van het paard.
Flooding is het paard blootstellen aan een stimulans, maar hem ongeacht zijn reactie hieraan blijven blootstellen. Met andere woorden: wat het paard ook probeert, de stimulans wordt niet weggenomen. Dit resulteert op termijn in aangeleerde hulpeloosheid of wat men in het Engels 'shut down' noemt. Dat willen we nu net niet uiteraard... Misschien heeft Tristan vaak iets gezien wat desensitizing genoemd werd, maar in de praktijk flooding was? Kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt en ver van wil wegblijven...

De eerste module was wat mij betreft al een aangename kennismaking. Kijk uit naar de volgende. :)
Laatst bijgewerkt door LeenC op 27-11-15 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:58

connepon85 schreef:
darkadia schreef:
Mja ws kun je zoets zien aan ip adres, maar als je het echt zou willen, zou het kunnen.

Maar ik vind dat je dat niet moet willen. Die mensen hebben er ook hoop tijd en energie in gestoken en is voor hun hun werk en dus bron van inkomsten. Zou dus niet netjes zijn. Overigens zijn de online programma's bij diverse trainers rond dezelfde bedragen, dus vind het absoluut geen te hoog bedrag, alleen voor mij op dit moment nog even wel te hoog haha. Toch aan t kijken of ik t rond krijg, want wel interessant.


klopt inderdaad; het heeft met ip adres te maken. Maandag gaan we over naar een nieuw systeem waarbij er automatisch een blokkering optreedt als je met meerdere ip adressen toegang tot de training probeert te krijgen


Begrijp ik perfect, maar wel zonde voor mensen die geregeld vanop verschillende plaatsen online zijn... Wil dus zeggen dat thuis én mobiel of op verplaatsing kijken niet kan?
Ik zou dit bij aanmelding daarom zeker ook vermelden, zodat mensen zorgvuldig kunnen kiezen op welk IP-adres ze het vaakst vertoeven...

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:07

Mireille91 schreef:
Ben maandag meteen begonnen met m'n paardje met module 1.1. Het pikte het vrij goed op. Vandaag vanaf begin begreep hij meteen wat de bedoeling was. Voor en achterbeen gebruik het wisselen erin doet hij toppie. En onder het zadel daarna gingen de zijwaartse gangen ook spontaan een heel stuk beter. Happy!


Dit vind ik dus zo mooi, hoe het ene het andere complimenteert! <3

Ben zelf een grondwerk mens, heb dus andersom "gewerkt". Had een aversie gekregen tegen het meer serieus werken onder het zadel.
Maar merk nu dat het serieus werken onder het zadel mijn grondwerk verbeterd. En anderen zie ik dan weer grondwerk erbij pakken wat het rijden verbeterd. Dat is echt een openbaring geweest voor me en maakt mijn totaal beter op alle punten.
Dat maakt dat ik verliefd ben geworden op dat waarvoor ik eerder een aversie had <3 <3 <3 <3 <3

Dat maakt dat ik mensen zoals Tristan zo waardeer, ze kijken naar dat totaalplaatje, ze leren mensen zoals ik dat het een totaalplaatje is, dat het ene het andere complimenteert, overloopt in elkaar en een compleet beeld levert dat oh zo fijn voelt.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 27-11-15 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:11

Bowen schreef:
Mireille91 schreef:
Ben maandag meteen begonnen met m'n paardje met module 1.1. Het pikte het vrij goed op. Vandaag vanaf begin begreep hij meteen wat de bedoeling was. Voor en achterbeen gebruik het wisselen erin doet hij toppie. En onder het zadel daarna gingen de zijwaartse gangen ook spontaan een heel stuk beter. Happy!


Dit vind ik dus zo mooi, hoe het ene het andere complimenteert! <3

Ben zelf een grondwerk mens, heb dus andersom "gewerkt". Had een aversie gekregen tegen het meer serieus werken onder het zadel.
Maar merk nu dat het serieus werken onder het zadel mijn grondwerk verbeterd. En anderen zie ik dan weer grondwerk erbij pakken wat het rijden verbeterd. Dat is echt een openbaring geweest voor me en maakt mijn totaal beter op alle punten.
Dat maakt dat ik verliefd ben geworden op dat waarvoor ik eerder een aversie had <3 <3 <3 <3 <3

Dat maak dat ik mensen zoals Tristan zo waardeer, ze kijken naar dat totaalplaatje, ze leren mensen zoals ik dat het een totaalplaatje is, dat het ene het andere complimenteert, overloopt in elkaar en een compleet beeld levert dat oh zo fijn voelt.


Bokt heeft een 'like' knopje nodig. :j

darkadia

Berichten: 5266
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:52

@LeenC Hee wat leuk, nog iemand die geen western ruiter is maar wel Warwick Schiller technieken gebruikt ;) Jij bent dus wel enthousiast over de TRT... Ik ga toch maar sparen geloof ik...

Wranglerbutt

Berichten: 10396
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:02

LeenC schreef:
Bokt heeft een 'like' knopje nodig. :j

Inderdaad! Ik wilde jouw bericht al 'liken' Leen :D Dan maar zo: +:)+

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:29

darkadia schreef:
@LeenC Hee wat leuk, nog iemand die geen western ruiter is maar wel Warwick Schiller technieken gebruikt ;) Jij bent dus wel enthousiast over de TRT... Ik ga toch maar sparen geloof ik...


Ik ken er nog, darkadia. :) Zoals ik zei: goed horsemanship is universeel en de resultaten spreken voor zich. Ik heb alleen nog maar module 1 gezien van Tristan en uiteraard al jaren terug Youtube filmpjes. Nu ga ik uiteraard niemand zeggen dat ze iets moeten aankopen, van eender welke trainer, voor je straks teleurgesteld bent als je spaarcenten de deur uitgaan ;) , maar persoonlijk vind ik dit relatief kleine bedrag (toch voor een programma met onbeperkte toegang en onbeperkt in tijd ook) goed besteed - of moet ik zeggen geïnvesteerd, want bij goede training heb je je leven lang baat. Heb deze week voor online training al andere bedragen zien passeren - waarvan ik bijna achterwaarts m'n paard aftuimelde! %) Ik hoop bij TRT vooral ideetjes op te doen voor relaxatie-oefeningen en hoop ook qua gereden werk één en ander aan bod te zien komen. Verder vind ik het voor mezelf een goede denkoefening om, nu ik vertrouwd ben geraakt met de principes, op zoek te gaan naar overeenkomsten en verschillen tussen methodes en het waarom hiervoor. Laat het ons 'verrijking' noemen.

Wranglerbutt: Doet altijd zo'n deugd gelijkgestemden tegen te komen! +:)+

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:48

Vanochtend voor het eerst met ponylief kunnen oefenen. We hebben best wat grondwerklessen gehad en ik verwachtte dat de eerste oefening appeltje eitje zou zijn, maar dit is allemaal net weer een beetje anders en vergt weer wat extra concentratie. Letten op de volgorde waarop je iets vraagt, de juiste energie & lichaamstaal gebruiken, stapt pony goed over met de achterbenen, buigt ze in haar lijf, enz. enz. Weer genoeg stof tot nadenken en te oefenen!

De oefening met de achterbenen ging best aardig, maar de oefening met de voorbenen vergt nog wat meer oefening. Met andere grondwerklessen heeft ze altijd geleerd dat ze voorlangs moest zetten, maar bij de oefening van Tristan moet ze juist achterlangs stappen. Gelukkig wel goed kunnen afsluiten met wat goede pasjes.

Al met al ben ik erg enthousiast! Helemaal omdat ik begon met een drammerige pony die liever de wei in wilde en uiteindelijke afsloot met een veel relaxtere versie die netjes uit mijn ruimte bleef. Komende week weer verder oefenen!

SparklingApp

Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 01:13

Ik heb in mijn hele leven geloof ik één grondwerk les gehad :') , dus voor mij is het helemaal nieuw.
Tot nu toe vind ik het allemaal heel duidelijk en lijkt het me ook nuttig.
In mijn omgeving heb ik verschillende personen gezien die zich bezig hielden met grondwerken en dat resultaat heeft me nooit zo aangetrokken, dus ik ben benieuwd wat dit op gaat leveren.

Van de week was ik al begonnen met oefenen en ben eerst met mijn "makkelijkste" paarden begonnen, dat ging best heel goed, één begon er wel met bijten, maar toen ik hem duidelijke opdrachten gaf en de druk er ook meteen weer afhaalde bij reactie probeerde hij niet meer te bijten en leek hij het ook leuk te vinden. (volgens mij was ik eerst gewoon te traag omdat ik zo na liep te denken hoe het moest :P )

Maar vandaag was wel een pittig dagje!
Eén merrie springt altijd naar me toe als ze stress heeft (en het waaide.. :roll: ) en sprong dus al een keer tegen mijn been en later kreeg ik een kopstoot, ik vind het moeilijk hoe ik dan moet reageren, heb haar maar terug gezet, maar dat gaat op zo'n moment bijna niet, heel haar lijf is strak en dan moet ik aardig dichtbij haar staan om druk op het touw uit te kunnen oefenen.. iemand tips?
En mijn hengst begreep niet waar ik na 16 jaar ineens mee wilde beginnen, hij is altijd heel lief, maar nu stond hij bijna alleen maar op zijn achterbenen en vlogen die benen alle kanten op als ik alleen maar in de buurt kwam!
Het koste wat moeite, maar na een tijd ging het best goed, hij is dan alleen zo snel dat als ik er alleen maar aan denk, hij al gaat, op zich niet zo'n probleem, maar hij lijkt daar enige druk wel mee te willen ontwijken.
Nog maar een paar keer doen en kijken of het dan bij hem ook verbeterd.

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:55

SparklingApp,

Het beste advies krijg je wellicht van connepon85,

maar persoonlijk zou ik even checken of je bij het allerbegin geen verbetering meer kan bekomen voor je verdergaat met de rest van de oefeningen en idd eentje 'op schoot' krijgt... M.a.w. hoe gaat het leiden (cfr. starting point filmpje)? Loopt je paard netjes achter je, heeft ze aandacht voor jou, gaat ze wanneer jij gaat, stopt ze wanneer jij stopt, op een respectvolle afstand? Je bent op zoek naar een afstand waarop je je nog comfortabel zou voelen moest een vreemde je in de supermarkt aanspreken. Als zij ongevraagd dichterbij komt, heb je nog werk aan het correct leiden, denk ik. Bij eentje die graag 'omhoog' denkt als je hem achteruit zet, kan je ook gewoon plots van richting veranderen zodra hij te dicht komt of aandacht verliest.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:22

Ik zou inderdaad ook even bij starting point kijken, want vaak helpt het als je ze duidelijker maakt wat jouw ruimte is en dat ze goed achterwaarts moeten gaan. Zelf had mijn paard zijn kompas behoorlijk duidelijk op het noorden staan :+ en toen hielp een zweepje wel bij het achterwaarts gaan. Dat doet Tristan soms ook in de filmpjes. Hij tikt dan even tegen de voorhand aan.

Mijn paard ging wel eens met een sprong naar achteren als hij te veel energie had en kwam wat omhoog, maar dat negeerde ik eigenlijk gewoon. Hij ging in feite naar achteren.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:48