Paard los in het bos, nieuwe rage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:35

De opmerking dat je bij paniek ook niks hebt aan optoming vind ik zo zinloos ....
Want dus kun je net zo goed zonder optoming met je paard naar buiten?! Ja duh .....

Mensen die hun paard zonder optoming kunnen rijden, maar dat ook op de openbare weg doen, vind ik echt heel naief. En het getuigt van weinig verantwoordelijkheidsgevoel, zowel tegenover het paard als de omgeving (mensen er om heen)!

Met een 'los' paard lopen of rijden is niet zomaar een kunstje. Dat doe je als je je paard vertrouwt en precies weet hoe ie reageert. Dan heb je je verdiept in het wezen paard. Maar dan zou je je ook moeten realiseren dat een paard altijd een vluchtdier blijft en altijd kan schrikken.
Je kunt je paard wel door en door kennen en voorspellen, maar je omgeving niet! Dus altijd kans dat er iets gebeurt dat je niet eerder bij de hand hebt gehad en je paard daarvan schrikt.

Ik kan mijn paard ook prima zonder optoming rijden, maar echt niet dat ik het risico ga nemen om zo naar buiten te gaan. Ik ga mijn paard en mezelf daar niet aan wagen, ondanks dat ik haar 98% vertrouw (die 2% is het stukje instinct en natuur dat ze van mij mag behouden). ;)

onpaard

Re: Paard los in het bos, nieuwe rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:38

Ik denk dat de omgevng ook een rol speelt. Hier zou het niet veel kwaad kunnen, als ze schrikt dan rent ze naar huis. Geen weg die ze over hoeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:52

En wat met de wandelaars?
Die moeten dan maar ogen in hun achterhoofd hebben zodat ze snel opzij kunnen springen voor geval dat een paard recht op hun af rent?

Miepie77 schreef:
Als een paard buiten echt schrikt, heb je met bit ook weinig te vertellen, dan gaat 700 kg lopen en t is lekker makkelijk om deze mensen dan asociaal te noemen, mensen die op deze manier rijden hebben hun paard vaak meer onder controle dan ienand die ingsnoerd op pad gaat, leven en laten leven.

Punt is niet of ze vandoor gaan maar eerder dat je paard met een bit of bitloos hoofstel nog wel kunt sturen en ook weer zo terug hebt terwijl je bij en los lopende paard helemaal niks hebt om in te grijpen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 01:01

haha ik denk dat mijn verzorgpaard met haar 26 jaar oud al moe is na 100 meter....... _O-
En echt niet over een wandelaar heen rent

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 01:07

Wat ik dan denk is, tuurlijk, een paard in blinde paniek is in paniek en rent door wat voor optoming dan ook heen. Maar als je paard los loopt kun je er niks aan doen. Als je paard iets om heeft (al is het maar een halstertje) dan kun je minstens PROBEREN er iets aan te doen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:27

Maar er zijn een heleboel paarden die niet zo snel in blinde paniek raken. Hier loopt bij de intocht van de sint al jaren hetzelfde paard mee. En elk jaar ben ik weer onder de indruk hoe braaf dat beestje is. Ik juich het loslopen niet toe maar denk wel dat het bij sommige paarden kan (bv mijn verzorgpaard, maar toch doe ik het niet).

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:37

Een paard kan doodbraaf lijken bij een intocht en alles gewend zijn maar de volgende dag in het bos schrikken van een blaadje die verkeerd om ligt.

Hoe goed je je beestje ook kent, er blijft altijd een stukje onvoorspelbaarheid, wat het een gevaarlijke bezigheid maakt om je paard los te laten buiten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:46

@Simodi euh, dat bedoelde ik ook en mijn laatste zin was sarcastisch.

Dat je op een paard wat blind op hol is niets te zeggen hebt op wat voor manier dan ook is niet zinloos omdat het een feit is. En er staat ook geen mening aan gekoppeld wat jij er wel gelijk van maakt. Mensen zonder enige optoming in het openbaar vind ik gewoon idioten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:48

Ik vraag me ook echt af (aan mensen die hun paard wel los laten lopen): waarom doe je het eigenlijk?
Voor de kick, stoerheid, laten zien 'wat je kunt', ....
Want voor je paard maakt het geen verschil als je lekker buiten met hem wandelt in het bos aan een lange lijn! Dan geniet hij echt wel!
Laatst bijgewerkt door simodi op 19-11-14 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:50

Poiuytrewq schreef:
@Simodi euh, dat bedoelde ik ook en mijn laatste zin was sarcastisch.

Dat je op een paard wat blind op hol is niets te zeggen hebt op wat voor manier dan ook is niet zinloos omdat het een feit is. En er staat ook geen mening aan gekoppeld wat jij er wel gelijk van maakt. Mensen zonder enige optoming in het openbaar vind ik gewoon idioten.

Ik reageerde niet speciaal op jou maar in het algemeen op mensen die roepen dat je je paard ook niet tegenhoudt met een bit als ie op hol slaat. ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:14

PowerReiner schreef:
Een paard kan doodbraaf lijken bij een intocht en alles gewend zijn maar de volgende dag in het bos schrikken van een blaadje die verkeerd om ligt.

Hoe goed je je beestje ook kent, er blijft altijd een stukje onvoorspelbaarheid, wat het een gevaarlijke bezigheid maakt om je paard los te laten buiten.

Nee, sorry maar dat is regelrechte onzin. Een paard dat echt bomproof is, gaat niet zomaar op de loop.

Maar iets ander: wat zouden al die moraalridders doen met een paard dat niet vast te zetten is maar dat los gewoon bij je blijft als je ergens pauze houdt?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:46

ikke schreef:
PowerReiner schreef:

Nee, sorry maar dat is regelrechte onzin. Een paard dat echt bomproof is, gaat niet zomaar op de loop.

helemaal mee eens

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:36

ikke schreef:
PowerReiner schreef:

Maar iets ander: wat zouden al die moraalridders doen met een paard dat niet vast te zetten is maar dat los gewoon bij je blijft als je ergens pauze houdt?

Geen enkel paard is 100% bomproof.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:48

PowerReiner schreef:
ikke schreef:

Niet 100% bomproof en niet op de loop gaan zijn niet dezelfde dingen. Ik schijf ook "NIET ZOMAAR"
Mijn paard schrikt ook wel eens, maar op de loop gaan is niet zijn oplossing.
Wanneer is een paard 100% bomproof? Als ie een schrikparkoersje kan lopen? Als ie niet op de loop gaat voor vallende blaadjes of als je 'm in kunt pakken in oranje plastic, er een rood strikje omheen doen en opsturen per pakketpost?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:00

ikke schreef:

Opvoeden :D

Wbt loslopen Paardlief kan dan wel voor 99% bomproof en betrouwbaar zijn, maar voor die ene procent zou ik het niet doen. Op eigen terrein is leuk maar in het openbaar moet je gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Andere mensen kunnen je verloren paard ook moeilijker vangen.
Wel 'grappig' dat mensen die begaan zijn met de veiligheid van een ieder meteen als moraalridder wordt bestempeld :D

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:25

PowerReiner schreef:

Klopt, geen enkel paard is 100% NERGENS van onder de indruk. Maar een paard dat veel (zelf)vertrouwen heeft gaat bij een onverwachte gebeurtenis niet in een halve seconde van 'heel erg relaxt' naar 'compleet in paniek'. Nee, die gaat (ook bij een heftig moment) wellicht naar 'zeer alert'.
En een paard dat geleerd heeft om zekerheid uit zijn begeleider te halen, is in zo'n situatie juist méér op jou gericht. Als hij ergens van schrikt, moet je uiteraard wel weten wat te doen, om hem bij je te halen/houden.

Toevallig zondag nog meegemaakt met mijn paardje: Ik reed op een smal paadje door een koolzaadveld, 'met zonder niks' (dus met een bloot paard). Er vloog een fazant op, vlak naast ons. Paardlief schrikt, stopt en gooit zijn hoofd omhoog, dus ik spring eraf en kalmeer hem (ja, dat is voor mij, ook met een los paard, vanaf de grond makkelijker dan erop). In zo'n situatie is hij nóg meer alert op mij. En als ik zeg dat het OK is, gelooft hij me. HIJ wel. Met mijn andere paard voel ik me rijdend mét zadel en teugels nog niet zo veilig als zonder alles op mijn arabje.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:38

Grappig :+ , ik had zondag ook een fazant die voor mijn paard langs schoot. Ik schrok me een rotje maar paard voelde ik een seconde spannen en toen was het ok. Gelukkig dat er van die brave paarden zijn.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:47

Mijn paard schrikt ook wel eens, door de opvoeding die zij gehad heeft gaat zij ook niet op de loop. Ze gaat eerder aan mij plakken dan dat ze weg rent, maar dat betekent nog steeds niet dat het verstandig is je paard buiten los te laten lopen.
Zoals eerder gezegd, hoe goed je je paard ook kent, er is altijd een stukje onvoorspelbaarheid, en dus zeer onverstandig een paard los te laten in het bos. Ik zou persoonlijk er niet verantwoordlijk voor willen zijn dat mijn paard een verkeersongeluk veroorzaakt doordat ik zo stom ben geweest hem los te laten. En dat risico loop je immers wel ongeacht opvoeding, kennis etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:58

PowerReiner schreef:
Mijn paard schrikt ook wel eens, door de opvoeding die zij gehad heeft gaat zij ook niet op de loop. Ze gaat eerder aan mij plakken dan dat ze weg rent, maar dat betekent nog steeds niet dat het verstandig is je paard buiten los te laten lopen.
Zoals eerder gezegd, hoe goed je je paard ook kent, er is altijd een stukje onvoorspelbaarheid, en dus zeer onverstandig een paard los te laten in het bos. Ik zou persoonlijk er niet verantwoordlijk voor willen zijn dat mijn paard een verkeersongeluk veroorzaakt doordat ik zo stom ben geweest hem los te laten. En dat risico loop je immers wel ongeacht opvoeding, kennis etc.

En nu ophouden met als een kat om de hete brij te draaien: WAAR LIGT DE GRENS???
Wanneer is die onvoorspelbaarheid acceptabel?!?

Poiuytrewq schreef:
Wel 'grappig' dat mensen die begaan zijn met de veiligheid van een ieder meteen als moraalridder wordt bestempeld :D

Omdat die mensen die zogenaamd begaan zijn, vervolgens geen antwoord durven geven op bovenstaande vraag. Daarom........

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:05

Wie zegt dat ik om de hete brij heen draai! Zo aanvallend doen is niet nodig.

imo hoor je je paard ten allen tijden vast te hebben buiten, of dat aan een halster is, aan teugels of whatever boeit dan niet zo. Als er dan een ongeluk gebeurd is dat imo te bestempelen als een ongeluk. Bij een loslopend paard is het imo onverantwoordelijkheid.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:11

PowerReiner schreef:

imo hoor je je paard ten allen tijden vast te hebben buiten, of dat aan een halster is, aan teugels of whatever boeit dan niet zo. Als er dan een ongeluk gebeurd is dat imo te bestempelen als een ongeluk. Bij een loslopend paard is het imo onverantwoordelijkheid.

Amen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:55

^ dit

Ikke ik loop nog steeds met de vraag welk beroep je uitvoerd, gewoon uit interesse hoor :D

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:08

Ik denk dat het in sommige gevallen wel kan maar zie het nut er niet van in.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:24

PowerReiner schreef:

Dit dus.

Hete brij :').

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:43

cp112 schreef:
PowerReiner schreef:

Amen

plus 2 .... hier heb ik sparky alleen een keer los laten staan bij een fotoshoot, maar wel gewoon met hoofdstel om en ik stond er vlakbij achter een boom haha, de keren dat die wou gaan lopen was ik er zo bij heb wel een grappige voorbeeld foto van hoe ik stond en hij
Afbeelding :+
maar meestal bleef die netjes op de plek
Afbeelding