Want dus kun je net zo goed zonder optoming met je paard naar buiten?! Ja duh .....
Mensen die hun paard zonder optoming kunnen rijden, maar dat ook op de openbare weg doen, vind ik echt heel naief. En het getuigt van weinig verantwoordelijkheidsgevoel, zowel tegenover het paard als de omgeving (mensen er om heen)!
Met een 'los' paard lopen of rijden is niet zomaar een kunstje. Dat doe je als je je paard vertrouwt en precies weet hoe ie reageert. Dan heb je je verdiept in het wezen paard. Maar dan zou je je ook moeten realiseren dat een paard altijd een vluchtdier blijft en altijd kan schrikken.
Je kunt je paard wel door en door kennen en voorspellen, maar je omgeving niet! Dus altijd kans dat er iets gebeurt dat je niet eerder bij de hand hebt gehad en je paard daarvan schrikt.
Ik kan mijn paard ook prima zonder optoming rijden, maar echt niet dat ik het risico ga nemen om zo naar buiten te gaan. Ik ga mijn paard en mezelf daar niet aan wagen, ondanks dat ik haar 98% vertrouw (die 2% is het stukje instinct en natuur dat ze van mij mag behouden).