paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 19:54

en aangezien jullie toch stom doen tegen mij en totaal niet helpen eigg.
Verlaat ik dit deel van het forum en zal ik enkel nog te zien zijn in het deel "Uit de kunst"

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 19:57

Kijk hé,
ik heb NOOIT de kans gehad om met mijn leven te doen wat ik echt graag heb willen doen.
Ik heb altijd voor een leven met paarden willen kiezen, maar mijn ouders hebben dat nooit toegestaan.
En terwijl mijn moeder in haar jeugd wel aan paardrijden deed en dus zou moeten begrijpen Wat ik ervoor voelde.

Dan nog het feit dat mijn zusje haar vrienden rijlessen voor haar betaalden, mijn oudste zus vrienden had met paarden waardoor zij ook les kreeg. En wie bleef er achter? Ja idd ik.

Ik heb zoveel mislukkingen gehad in het leven, zoveel gemist omdat niemand het mij toeliet.
Laat me dan nu AUB gelukkig worden en mijn zin doordrijven.

moyra

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:00

En maakt het ook nog uit wat voor tol je er voor moet betalen ?
Ik kan me zo voorstellen dat wanneer je alleen maar jou zin door drijft je vriend er gauw klaar mee is.
Even er vanuit gaande dat je bedoelt de aanschaf van een paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 20:03

Als mijn vriend niet akkoord gaat, nou dan het zij zo, maar ik wil mijn droom neit opgeven voor geen geld in de wereld.
Hij heeft zijn droom wel waargemaakt en dan zou ik dat niet mogen? Geld is anders neit het probleem hoor, maar wel de angst dat hij geen aandacht meer zal krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:09

TS: Ik snap dat je graag de liefde van een paard - je eigen paard - wilt. Maar een paard hebben en houden is erg lastig. Ik dacht er ook erg makkelijk over, maar nu ik zelf een paard heb die nu wat kwakkelt vreet dat energie, geld en tijd. Ik denk dat je zelf nog even lekker moet gaan genieten van je verzorgpaarden. Grondwerken is met een 2-jarige ook niet goed. Erg belastend voor de gewrichten, vergeet dat niet.

Mocht je echt-echt-echt een eigen paard willen adviseer ik je ook een leuke 10-jarige bijvoorbeeld. Dan een grote pony/paard ivm je lengte. :-) Je kunt gewoon rustig 3-4 keer gaan kijken en/of rijden en je kunt je instructie ook meenemen om eens te 'voelen' hoe dit paard is bereden en of het wat voor je is. Geen haast, gewoon eens lekker rondsnuffelen en zien wat er op je pad komt. Een 2-, 3-, 4-, of 5-jarig paard zou ik je sterk afraden. Ik zou het zelf ook niet snel een tweede keer doen, heb onwijs geluk gehad met mijn brave, rustige pony maar dat zal niet gauw nog eens gebeuren. Ik hoop echt dat je iets met het advies wilt doen, en je mag altijd een pb-tje doen als je ergens niet uit komt of een vraag over hebt.

De bokkers boven mij hebben ook het beste met jou en je paarden voor, helaas gaat alles via de computer dus wellicht wordt alles iets anders begrepen. Misschien kun je de adviezen nog eens doorlezen met je instructie? Als je er heel open en vrij in staat en het leest zie je dat er echt goede adviezen tussen staan :-)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:15

MaricoGraphy schreef:
en aangezien jullie toch stom doen tegen mij en totaal niet helpen eigg.
Verlaat ik dit deel van het forum en zal ik enkel nog te zien zijn in het deel "Uit de kunst"

Totaal niet helpen? Maak je een grapje? >;)
Er zijn hier nu al talloze tips gegeven, maar omdat dat nu net niet hetgeen is wat JIJ wilt horen 'helpen wij jou niet'. Lees het topic nog een paar keer opnieuw, misschien dringt het dan wel door waarom iedereen hier hetzelfde herhaalt.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:16

Is dit een grap ofzo?? Wat een onwetendheid weer!
Ik zie hier weer een toekomstige verziekte ( sorry dat ik het zo cru zeg) pony! Triest :(
Ts denk alsjeblieft nog eens heel goed na over je beslissing, neem de adviezen hier ter harte!! Jij hebt duidelijk geen idee wat het inhoudt om een eigen pony te hebben, wees eerlijk, naar jezelf en naar een dier!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:21

kleiduiker schreef:
Ik houd mijn hart vast voor dit paardje. Zag in haar profiel dat deze ook al 20 is. Hopelijk hoeft die niet ook 2 uur te lopen.

Waarom niet? Die van mij (24/25) liep in de zomer een 40 km in 4 uurtjes op een redelijke training, soms 20 km in een 1,5 uur training of 15 in 1 uur. Arme, arme, arme beestje. >;)

Paard dat ik sinds december rijd na 1,5 jaar stil laten staan (nu 4/5 keer per maand) ging ook vorige maand mee voor een rit van 3 uur, balen, gaat die niet dood van. :=

Edit: Hebben overigens ook nog nooit spierpijn gehad in de tijd dat ik ze rijd, beide niet. En dan galoppeer en spring ik nog in die lange ritten, já, ook met het paard dat ik pas heb op gepakt. 2 uur is niks.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 14-03-14 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:23

xSlvna schreef:
kleiduiker schreef:
Ik houd mijn hart vast voor dit paardje. Zag in haar profiel dat deze ook al 20 is. Hopelijk hoeft die niet ook 2 uur te lopen.

Waarom niet? Die van mij (24/25) liep in de zomer een 40 km in 4 uurtjes op een redelijke training, soms 20 km in een 1,5 uur training of 15 in 1 uur. Arme, arme, arme beestje. >;)

Paard dat ik sinds december rijd na 1,5 jaar stil laten staan (nu 4/5 keer per maand) ging ook vorige maand mee voor een rit van 3 uur, balen, gaat die niet dood van. :=

Ik heb echt moeite met dit te geloven, dan moet jouw paard al in een constant tempo van 10km/u gaan. Mijn paarden doen over 20km 3 uur, met veel draven en galop.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:25

Dan heb je trage beestjes, paard galoppeerd een 40 à 45 km/h (soms pieken van 50 km/h zodra ze weer goed in training staat, já, die heeft ze afgelopen zomer nog gelopen).

Paard, paard... Pony van 1,49 m hoogte.

2 uur hoort voor ieder paard een peulenschil te zijn, dat hoort ieder gezond paard met 5 vingers in de neus te kunnen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:26

En omdat je nooit een eigen paard hebt gehad is het.compleet een mislukking? Meid je bent niet de enige die in haar jeugd geen paard heeft gehad, niet eens jeugd, voor een hele lange tijd. Je kan niet alles hebben. Alsof je leven zo mislukt is als je geen eigen paard hebt. Bah maar sorry hoor dit vind ik echt een erge eigenschap.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:28

xSlvna schreef:
Dan heb je trage beestjes, paard galoppeerd een 40 à 45 km/h (soms pieken van 50 km/h zodra ze weer goed in training staat, já, die heeft ze afgelopen zomer nog gelopen).

2 uur hoort voor ieder paard een peulenschil te zijn, dat hoort ieder gezond paard met 5 vingers in de neus te kunnen.

Dan moet je eerst nog de plaats en goede ondergrond hebben om je paard aan die snelheid door te laten galopperen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:33

Een paard zonder conditie (lees: in training) kan geen 2 uur lopen aan. :-) mijn bijrijdpony is na een uurtje buitenrit met af en toe een stukje draf of galop al helemaal buiten adem en op terwijl dat geen zwak beestje is en netjes 5/6 manegelessen heeft gelopen tot 2 jaar terug. :) Dus nee, geen peulenschil.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:11

Dan zijn het toevallig die van mij die ik kan oppakken wanneer ik wil. :Y) misschien heeft ts net zo een pony, niks mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:14

Ik geloof er niet zo in, =p maar goed voor hetzelfde geld heb ik het fout.iets met luisteren naar de lichaamstaal van een paard

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:24

MaricoGraphy schreef:
En dan nog iedereen die met een bit en hoefijzers (tenzij op aanraden van DA) rijdt is eigenlijk een paardenbeul.
ALs ik het 2-jarig paard koop, zal ik hem bitloos rijden.
De eigenaar van dat veulen rijdt al haar paarden bitloos.

>;)
Als je dat al denkt, weet je echt niet veel van paarden.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:36

Ts,

Ik raad je aan om zeker geen jong paard te kopen, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn en zeker met jou instelling is het niet verstandig. Op de meeste maneges leer je niet paardrijden, maar paardhobbelen. Als je een eigen paard krijgt zal je er achter komen dat je eigenlijk nog helemaal niet kan rijden, daarbij heb je de basiskennis ook niet. Ik raad je aan een ander verzorgpaard te zoeken, een jonger dier waar je lekker mee kan rijden en neem daar les mee. Leer daar op rijden en mocht je er eindelijk achter komen dat 9 vd 10 mensen gelijk hebben in dit topic en je er wat mee gaat doen kan je overwegen om een paard te kopen. Dit bedoel ik zeker niet onaardig maar je hebt zoals vaker gezegd veel te weinig ervaring en kan niet eens bedenken dat bijvoorbeeld 2 uur rijden belachelijk is. Zeker met een paard die nog vrijwel geen conditie heeft. Je moet eerst zelf veel meer CORRECTE ervaringen opdoen en lekker doorleren en dan kan je altijd nog aan een paard beginnen, neem geen overhaaste beslissingen en denk er goed over na. ;)

En bovendien is je mening over een bit en ijzers echt belachelijk, heel veel (penny) meisjes hebben dit beeld hiervan maar dit is gewoon niet waar. Een bitloze optoming kan net zo pijnlijk zijn als een bit, het ligt er aan hoe je ermee omgaat. En over ijzers, heb je liever dat een paard kreupel raakt omdat hij zijn hoeven te kort afslijt?!

De meeste mensen in dit topic willen je gewoon tips geven en je dingen leren, door de manier waarop jij ermee omgaat worden ze vanzelf onaardig. Je moet er ook wat mee doen, het word je niet voor niets gezegd. Laat jezelf helpen en doe er wat mee, dan kan je verder en heb je weer wat geleerd. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:43

Snollygoster schreef:
xSlvna schreef:

Dan moet je eerst nog de plaats en goede ondergrond hebben om je paard aan die snelheid door te laten galopperen :')

Geloof het of niet :+ Is dan wel een draver (bekend om snelheid en uithoudingsvermogen dus dat scheelt al een hoop) maar 'mijn' jongere paard kan een rit met véél draf en een aantal sprongen wel aan, ook met een barslechte conditie.

Lees je paard, het lijkt me sterk dat ts op een paard zit wat zo half van zijn stokje gaat op uitrit.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:09

maar......
als je maar 1 dag in de week tijd heb voor de andere 2 paarden......

hoe ga je dan zoveel tijd vrij maken voor een eigen paard?
wat als het dier ziek is..3x per dag zorg nodig heeft? naar een kliniek moet?

en wat doe je met de andere 2 paarden? die zet je maar aan de kant?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:13

Hap hap hap, ik geloof echt helemaal niks van dit topic. Volgens mij zit er iemand te stikken van het lachen achter de computer, dit kan gewoon niet waar zijn :')

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:22

woooooww,, ik heb dit topic even gelezen maar wat zielig voor je paarden!!
Wat een spierpijn zou je haf hebben gehad na 2 uur rijden...
Ik weet zeker dat je weinig ervaring hebt want zo rij je een paard niet in. Het zadel past niet en gaat zeker problemen geven op zijn broze rug... Het is idd leuk om te rijden maar zo'n ouwe pony moet je lekker grasmaaier laten zijn en niet aan het werk zetten.

dit is max 2 a 3 maand dan zijn ze kreupel, de eigenaren kunnen het misschien wel willen maar jij bent de gene die er aan mee werkt en het paard pijn geeft.

ik snap niet dat je zo'n plaat voor je hoofd hebt en niet begrijpt dat je moet stoppen.

en dan heb ik het nog niet eens over je eigen veiligheid gehad.
je maakt meer kapot aan je pony dan dat je er goed aan rijd... erg zielig voor de pony's...

p.s. en ja ik heb al je reacties gelezen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 00:40

Oml ts mocht dit een serieus topic zijn. Ga als je perse een eigen paard wil kijken naar een paardje van rond de 8. Daar kan je ook eerst grondwerk mee doen. Daar hoef je geen 2 jarige voor te kopen.
ik.krijg de indruk dat je alles baseerd op wat je gelezen en gehoord hebt en niet op eigen ervaring.
ik rij met bit ik heb mijn paard als veulen gekocht en zelf beleerd. Ik kan dus uit ervaring zeggeb hoe moeilijk dit is en wat een verantwoording.
ik heb inmiddels 28 jaar ervaring en weet nog lang niet alles.
Neem eerst een jaar een leasepony om te wennen aan het idee eigen paard. Dan kan je meer ervaring opdoen.
goed dat je lessen wil nemen.
Realiseer je dat een eigen paard enorme verantwoording is en echt heel veel tijd en geld kost ook zonder stalkosten.
ik snap je droom echt. Maar als je achteraf je paardje weer moet verkopen vanwege financien of vanwege ongelukken die gebeuren is dat heel erg hard

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 01:16

MaricoGraphy schreef:
En dan nog iedereen die met een bit en hoefijzers (tenzij op aanraden van DA) rijdt is eigenlijk een paardenbeul.
ALs ik het 2-jarig paard koop, zal ik hem bitloos rijden.
De eigenaar van dat veulen rijdt al haar paarden bitloos.

Maar je zou die haflinger zelf ook met bit gaan rijden?! ~~}>

Leest rustig bij op pagina 8 nu. _/-\o_

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:11

MaricoGraphy schreef:
(lezen jullie dan echt niets?)

Lees jij wel wat?

Mensen kunnen er weinig positiefs van maken omdat het werkelijk te ... sneu voor woorden is.

Dat jij een pittig leven achter de rug hebt, hoef je het leven van een (jong) paard toch niet zuur te maken door je onwetendheid? 2 Lesjes op een manege gaan dit niet opheffen...

Krijg eerst eens wat hulp voor je eigen knopen, hobbels en pijnlijkheden. DAN, alleen pas DAN, kun je jezelf in de ogen aankijken, reflecteren en leren.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:33

ts. je hebt echt niet genoeg kennis (en logisch nadenken over dit soort dingen zit er ook niet zo in).

prima als je een topic aanmaakt, maar uiteindelijk wuif je de tips maar weg, en doe je alsof je het allemaal erg goed weet.

superleuk dat je eindelijk lekker bezig kan zijn met paarden, en ik had op mijn 11e al een eigen paard, en toen wist ik niet eens hoe een deken fatsoenlijk opmoest! maar ik heb wel altijd geluisterd naar tips, en mensen die me dingen wilde leren. Lees: 2 x per week les, inrijden met begeleiding. etc etc...

wees realistisch.