[ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 17:18

Bedankt voor de leuke en positieve reacties iedereen! Ik heb nog een paard dus dat ik geen geduld zou hebben zou een beetje raar zijn. Met veel moeite en tijd komen ze beide aan bod! En op het moment zelfs aan het rijden in het bos met mijn andere schimmeltje :))

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:30

Op de eerste pagina's las ik een hoop gezanik over dat je nu al dingen met 'm doet etc en te jong en blabla. Die van mij is anderhalf jaar. En met haar ben ik ook al dingen aan het doen. Zo af en toe eens poetsen, hoefjes krabben, leren hoeven in de hoefsteun (voor het bekappen) te leggen en ook bekapt natuurlijk, maar zo is ze braver bij de hoefsmid :j Mee lopen door de wei, alle kanten op ook achteruit en om etc. Zo eens een wandelingetje buiten maken, door waterplassen heen. Onder het mom, jong geleerd is oud gedaan. Wat was het fijn geweest als ik er op jongere leeftijd al mee had kunnen beginnen. Lekker verkeersmak maken en alles al aan de hand leren. Niet vaak en niet lang, de rest van de tijd lekker op de wei.

Er daadwerkelijk beleren voor ohz of voor de wagen ga ik pas vanaf 4 jarige leeftijd mee beginnen en er echt opstappen een jaar of 6 denk ik.

Maar TS ik vind er dus niks mis mee dat je nu al begint.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 20:50

Ja het is eigenlijk wel een aandachtsg**le pony := Ik hoef maar de wei in te komen en hij komt van achteren naar voren lopen. Of als hij wat vooraan in de wei loopt en ik loop er langs komt hij naar de wei. Zo'n schatje <3 Ben er echt verliefd op!

Waterplassen is een goed idee, heb ik nog niet aan gedacht. Is rond deze tijd een goeie om te doen :j

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:14

Net als bij voetbal, de beste bondscoaches zitten thuis..... Iedereen weet het beter..... De een zegt dit, de ander zegt dat.... Ik vind dat je een leuk paard hebt, ga lekker zo door en let er gewoon goed op wat je paard aangeeft!! Gaathet te snel, wees dan niet bang om een stapje terug te nemen! Keep up the good and slow work!!

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:21

ohjee gaan we weer.. Nouja, mijn mening:
Ik vind het hartstikke leuk dat je paardje het zo goed oppakt en dat je hem lekker de tijd geeft om aan dingen te wennen. Kan in de toekomst ook alleen maar ongelukken voorkomen. + dat hij jou dan super goed vertrouwt en je hem door en door kent. Ik zie hier dus niks negatiefs in. Paardje kan toch gewoon lekker paard zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:29

Bokt zal bokt weer es niet zijn he -.-

Ik vind het een super leuk paardje, je doet het allemaal volgens mij lekker speels. En je merkt zelf snel genoeg als het voor het paardje te snel gaat.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 22:59

Laatste tijd wat rustig vanwege het weer. Zat al leuk rond te kijken naar zadels..... Merkte paar dagen geleden dat hij op zijn rug een wat uitstekende wervel heeft, die wat hoger zit dan de rest en niet op gelijke lijn. Hij heeft er geen last van maar hoop dat een zadel geen probleem wordt! Ik ga even een osteo mailen of die wat meer kan vertellen daarover.....

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:06

Misschien een lichte karperrug? Een shire bij mij op stal heeft dit vrij extreem maar ondervindt hier geen problemen mee.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:14

Haha och och, het gaat niet via Bokt stramien :P
Het er op dat je hem alleen maar laat wennen aan dingen en hem niet echt aan het werk zet verder dus ik zie het probleem ook niet. Al moet ik zeggen dat ik er ook niet héél veel verstand van heb trouwens...

Leuk dier in ieder geval, ben benieuwd hoe hard dat schimmelen gaat! Hij heeft wel erg mooi kleurtje nu <3

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 23:16

Liamssfork schreef:
Misschien een lichte karperrug? Een shire bij mij op stal heeft dit vrij extreem maar ondervindt hier geen problemen mee.

Geloof niet dat dit het is, is gewoon 1 wervel die schijnbaar weer anders wilde zijn dan de rest....

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:16

Oh wat gek, idd maar even de ostheopaat erbij halen dan. Hoop dat het niks ernstigs is. Is in ieder geval echt een leuk beestje :)

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:22

Ik vind je paardje echt lief :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:45

ik vind dat je het leuk doet lekker zo door gaan. Mijn 2,5 jarige mag binnenkort ook kennis gaan maken met alle daagelijkse dingetjes. ik doe dit ook juist bewust om vetrouwen op te bouwen.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:03

ik vind ook dat je het goed doet zo. Iedereen doet het op zijn eigen manier en hier is helemaal niks verkeerd aan. Goed bezig, en ga vooral zo door dan komen jij en je paardje er wel

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:55

VD-ITP >> TVG

Eilatan

Re: [ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:14

Hahaha wat een gezeur op die eerste pagina's.

Vindt het juist goed dat je er nu alvast mee bezig bent. Veel beter dan die mensen die 3/4 jaar lang niet naar zo'n dier omkijken en dan moet ie ineens van alles kennen en krijgt amper tijd aan dingen te wennen.

Lekker van jongsafaan afentoe meenemen naar van alles, hebben ze de wereld al 3x gezien als ze 3 zijn, is het hele beleren geen schok meer en krijg je een leuker paard voor terug.
Als je ze maar niet belast (laat trekken/laat dragen/in houding dwingt etc) worden ze er alleen maar beter van.

Leuk paard is het, ben benieuwd hoe die opdroogd. Hij lijkt wel een laatbloeier inderdaad.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 17:59

Laatbloeier? In welk aspect? Qua schimmel? :D

Demitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:50

Wat een leuk paardje!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 01:21

Dankje!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:26

Een paar foto's doen het niet.
Ik denk dat dit geen kwaad kan hoor. Het gaat om kleine momenten en spelenderwijs.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:08

Juist goed dat je je paard overal aan went. Dat kun je beter alvast doen. Een paard dat al wat gewend is, is vaak prettiger zadel- en ruitermak te maken als hij zover is. En in handen zijn is ook erg prettig voor het wennen aan aanraking. Toch mooi meegenomen als je bv de DA eens nodig hebt. Ook wennen aan verkeer : jong geleerd is oud gedaan. Als jij lekker je paard onbelast en ontspannen aan wat dingen laat wennen, is daar niets mis mee.
In de natuur lopen jonge paarden mee in de kudde, spelenderwijs leren ze dan kuddegedrag. Maar ze moeten ook voor hun leven rennen en aan voedsel zien te komen. Dat gaat ook niet allemaal zo zachtjes. Een jong paard kan echt wel wat hebben. Succes met je leuke paard!

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:11

Ik vindt het ook vrij jong, maar als je niet te vaak doet kan het wel..
Verder heel mooi paardje!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:22

Tja wat is jong? Kindjes moeten op zeer jonge leeftijd ook al een CITO toets maken, niet dat het echt meetelt maar puur om te kijken naar ontwikkeling en voor de gewenning.
In mijn ogen doet de TS niet meer dan haar paard laten wennen aan de dingen die hij straks als hij groot is dagelijks gaat tegenkomen.
Zie niet echt wat hier nu fout aan is? Er word totaal geen druk op het paard uitgeoefend, denk eerder dat de TS hier straks profijt uithaalt omdat haar paard niet in zeer korte tijd word geconfronteerd.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:25

Batlow schreef:
Laatste tijd wat rustig vanwege het weer. Zat al leuk rond te kijken naar zadels..... Merkte paar dagen geleden dat hij op zijn rug een wat uitstekende wervel heeft, die wat hoger zit dan de rest en niet op gelijke lijn. Hij heeft er geen last van maar hoop dat een zadel geen probleem wordt! Ik ga even een osteo mailen of die wat meer kan vertellen daarover.....

Als dat aan de achterkant van zn rug is voorbij het midden is het niet iets wat raar is je ziet het heel vaak, heb je geen foto?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 00:30

Nee dit is meer richting voren... Zal morgen proberen een foto te maken. Hij zit wel erg dik in zijn vacht dus misschien is het niet te zien.

Bedankt nog voor de reacties! Komende tijd (winter) ga ik.niks meer doen vanwege het weer, alleen poetsen. Zodra het weer warmer wordt mag hij weer wat doen. Juni en juli zit ik in het buitenland, daarna is het tijd om hem zadelmak te maken, heb er al zin in!