paard "in de krul" in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: paard "in de krul" in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:33

Zo blijkt maar weer hoeveel verstand (van paarden) mensen hebben..
De meeste mensen wéten niet eens dat je je paard zelfs zónder teugels nageeflijk en in balans kan laten lopen....
Dressuur is geen kwestie van afdwingen maar verstand hebben van zaken zodat je weet dat je paard niet gegymnastiseerd wordt door hem alleen met zijn kop naar beneden te laten lopen, dan mis je de ware bedoeling.
Met longeren ben je (als het goed is) met meer bezig dus dat is idd niet te vergelijken met losgooien.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 16:39

Mindim schreef:
Maar mensen, dit gaat niet over bijzetten tijdens het longeren, maar paarden gewoon met strakke bijzet in de bak gooien een paar uur.

we gaan inderdaad een beetje te veel off topic.. (ikzelf ook :o )

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:31

littlesannie schreef:
@Alexandra_ mijn hafje heeft rug problemen gehad en moet leren dat haar rug geen pijn meer doet maar wil niet laag lopen/ontspannen, bang voor de pijn. Longeren met elastieken is een goeie manier om haar te leren laag en ontspannen te lopen het werkt heel goed dus elastiek is wel degelijk een goede uitkomst in mijn geval. niet iedereen heeft een paardje die makkelijk ontspant. dus onzin vindt ik het ZEKER niet zolang je het maar goed gebruikt.

Elastiek is een paard eigen dwingen. No go.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:38

Alexandra_ schreef:
littlesannie schreef:
@Alexandra_ mijn hafje heeft rug problemen gehad en moet leren dat haar rug geen pijn meer doet maar wil niet laag lopen/ontspannen, bang voor de pijn. Longeren met elastieken is een goeie manier om haar te leren laag en ontspannen te lopen het werkt heel goed dus elastiek is wel degelijk een goede uitkomst in mijn geval. niet iedereen heeft een paardje die makkelijk ontspant. dus onzin vindt ik het ZEKER niet zolang je het maar goed gebruikt.

Elastiek is een paard eigen dwingen. No go.

tja ieder zijn eigen mening. dit werkt voor ons en anders zou ze altijd met haar kop hoog lopen met als gevolg speknek + racen + geen rem

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:40

Geduld is een schone zaak littlesannie.
Elastiek maakt je paard heel erg sterk, zeker een haflinger.. rijd je er al op?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:46

Alexandra_ schreef:

sinds ik met elastiek longeer is ze ook in de hand veel fijner en losser geworden. Ja ik rijd haar. Ze heeft alleen nog in haar koppie zitten dat ze pijn heeft als ze laag loopt en krijg dit op het haar niet voor elkaar. Haar rug zat namelijk helemaal vast kwamen we dit najaar achter en het zat vast geroest in haar koppie dat ze pijn had als ze gereden werd. Ze liet zich een tijd niet rijden en stel dat ze zich liet rijden heeeeeel gespannen je zag de rugspieren er ver boven uit komen. Ze moet leren dat ze geen pijn meer heeft als ze laag loopt als ze met elastiek wordt gelongeerd verzet ze zich niet en loopt met haar neus zowat over de grond het elastiek zit overigens niet heel strak.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:50

littlesannie schreef:
Alexandra_ schreef:

sinds ik met elastiek longeer is ze ook in de hand veel fijner en losser geworden. Ja ik rijd haar. Ze heeft alleen nog in haar koppie zitten dat ze pijn heeft als ze laag loopt en krijg dit op het haar niet voor elkaar. Haar rug zat namelijk helemaal vast kwamen we dit najaar achter en het zat vast geroest in haar koppie dat ze pijn had als ze gereden werd. Ze liet zich een tijd niet rijden en stel dat ze zich liet rijden heeeeeel gespannen je zag de rugspieren er ver boven uit komen. Ze moet leren dat ze geen pijn meer heeft als ze laag loopt als ze met elastiek wordt gelongeerd verzet ze zich niet en loopt met haar neus zowat over de grond het elastiek zit overigens niet heel strak.

Dat snap ik niet. Zit ie niet heel strak of los? Dwing je haar of is het elastiek zodanig los dat ze zelf beslist of ze laag loopt?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:53

Alexandra_ schreef:
Dat snap ik niet. Zit ie niet heel strak of los? Dwing je haar of is het elastiek zodanig los dat ze zelf beslist of ze laag loopt?

ik doe het zo dat er een beetje spanning op staat (de spanning die je zo ongeveer met rijden ook op de teugel hebt) doe het elastiek over der hoofd door het bit en dan onder de buik vast. Dit is voor haar al genoeg. ik dwing haar niet ze beslist het dan zelf ze kan namelijk ook beslissen om zich er tegen te verzetten dit doet ze totaal niet.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:03

littlesannie schreef:
Alexandra_ schreef:

ik doe het zo dat er een beetje spanning op staat (de spanning die je zo ongeveer met rijden ook op de teugel hebt) doe het elastiek over der hoofd door het bit en dan onder de buik vast. Dit is voor haar al genoeg. ik dwing haar niet ze beslist het dan zelf ze kan namelijk ook beslissen om zich er tegen te verzetten dit doet ze totaal niet.

Maar blijkbaar doe je dus wel iets anders dan als je er op zit. Want dan krijg je haar niet naar beneden.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:07

ja dat lijkt me nogal logisch dat er met rijden iets anders gebeurd dan dat je er een elastiek om doet :+

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:08

Arcodavella schreef:
Maar blijkbaar doe je dus wel iets anders dan als je er op zit. Want dan krijg je haar niet naar beneden.

sorry maar ik ga hier verder niet op in jullie hoeven niet met ze allen mij aan te vallen omdat in jullie ogen jullie manier beter is. ze heeft net een maand bij een zadelmakmaker gestaan en daar heb ik veel geleerd onder andere deze manier van longeren dus ga me nu maar niet vertellen dat ik niet weet hoe ik met mijn pony om moet gaan. Jullie kennen haar en mij niet en weten niet hoe moeilijk ze is. Daarnaast geloof ik de zadelmakmaker eerder dan mensen op bokt die doen alsof ze ozo veel verstand hebben maar het de helft van de tijd niet zo is. Jullie hoeven me echt niet zo aan te vallen, longeren met elastiek is in mijn ogen en die van vele andere een prima manier voor het trainen van je paard. hiermee zeg ik niet dat ik er ok mee ben hoe de mensen in de OP met hun paarden omgaan dat is weer een heel ander verhaal en nu graag weer On-topic

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:09

IvankBacardi schreef:
ja dat lijkt me nogal logisch dat er met rijden iets anders gebeurd dan dat je er een elastiek om doet :+

+1 zou een beetje raar zijn als ik mijn teugels tussen de bene van mijn pony door moet doen en dan met mijn handen om de buik en dan op die manier rijden (elastiek zit onder haar buik :+ )

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:11

jaa echt maar daar gaat het topic niet over dus al die posts die tege jou gericht zijn slaan echt nergis op

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:16

littlesannie schreef:
Arcodavella schreef:

sorry maar ik ga hier verder niet op in jullie hoeven niet met ze allen mij aan te vallen omdat in jullie ogen jullie manier beter is. ze heeft net een maand bij een zadelmakmaker gestaan en daar heb ik veel geleerd onder andere deze manier van longeren dus ga me nu maar niet vertellen dat ik niet weet hoe ik met mijn pony om moet gaan. Jullie kennen haar en mij niet en weten niet hoe moeilijk ze is. Daarnaast geloof ik de zadelmakmaker eerder dan mensen op bokt die doen alsof ze ozo veel verstand hebben maar het de helft van de tijd niet zo is. Jullie hoeven me echt niet zo aan te vallen, longeren met elastiek is in mijn ogen en die van vele andere een prima manier voor het trainen van je paard. hiermee zeg ik niet dat ik er ok mee ben hoe de mensen in de OP met hun paarden omgaan dat is weer een heel ander verhaal en nu graag weer On-topic

Ik vraag me puur af hoe het komt dat ze blijkbaar niet ontspannen kan lopen onder het zadel, maar wel aan de longe. Is het dan jou zit die het spannender maakt of zo?

Ik heb namelijk niks gezegt over dat ik longeren met bijzet niet goed vind. Nu ik mijn reactie terug lees kan ik me voorstellen dat dat wel zo over kwam, mijn excuses daarvoor. Ik longeer mijn pony ook wel eens met bijzet, omdat zij ook meer spanning opbouwt tijdens het rijden dan tijdens het longeren. Maar heb jij jezelf dat wel eens afgevraagd? Wat dan de reden zou kunnen zijn dat je paardje meer spanning opbouwt tijdens het rijden, dan tijdens het longeren? Ik denk dat de meeste paarden wel meer spanning hebben onder het zadel, maar je hebt ook overdrijvers ;) .

Ik heb even in je profiel gespiekt en je paardje loopt inderdaad er met de ondernek er op, niet over de rug en dus het verre van ontspannen, dus wat dat betreft vind ik het al prima dat je serieus naar de oorzaak kijkt en hebt gekeken.

Mijn vraag dus aan jou: Weet jij de reden dat je paardje onder het zadel zo veel spanning opbouwt? Als je dit weet, kan je dus ook onder het zadel aan de slag gaan met de ontspanning.

We gaan inderdaad een beetje off-topic ;) .

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:17

ik vind dit eigenlijk wel een heel makkelijke manier om te laten zien dat iemand iets dus niet rijtechnisch kan oplossen! dus...mss een les nemen ipv de paarden zo te laten creperen?

( dit is een reactie op de OP )

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:17

IvankBacardi schreef:
jaa echt maar daar gaat het topic niet over dus al die posts die tege jou gericht zijn slaan echt nergis op

:n laatmaar gebeurd vaak genoeg op bokt (mensen die met rontgenogen door je scherm heen kunne zien hoe jij met je paard/pony omgaat) trek me er maar niet teveel van aan.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:18

littlesannie schreef:
IvankBacardi schreef:

+1 zou een beetje raar zijn als ik mijn teugels tussen de bene van mijn pony door moet doen en dan met mijn handen om de buik en dan op die manier rijden (elastiek zit onder haar buik :+ )

Zie mijn vorige post, wat ik bedoelde met de ontspanning onder het zadel en aan de longe.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:28

IvankBacardi schreef:
die mensen weten echt wel goed waar ze meebezig zijn, als je internationaal rijd. ze hebben ook geen waarschuwing nodig vind ik

mensen op internationaal niveau zijn meestal de mensen die een tik op de vingers nodig hebben. ik ken iemand, zal geen namen noemen, die rijdt internationaal. maar die kreeg een paard niet over de sprong. heeft ze dat paard aan de slof gebonden en heel wat klappen uitgedeeld tot bloedens toe.. die zullen het idd wel weten hoor... :o

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:36

ziek :n
volgens mij zijn het vaak mensen die voor het geld paardrijden..
ik verdien er niks aan, verlies er meer mee :+ maar ik hou wel van m'n paardjes :)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:39

Arcodavella schreef:
Ik vraag me puur af hoe het komt dat ze blijkbaar niet ontspannen kan lopen onder het zadel, maar wel aan de longe. Is het dan jou zit die het spannender maakt of zo?

Ik heb namelijk niks gezegt over dat ik longeren met bijzet niet goed vind. Nu ik mijn reactie terug lees kan ik me voorstellen dat dat wel zo over kwam, mijn excuses daarvoor. Ik longeer mijn pony ook wel eens met bijzet, omdat zij ook meer spanning opbouwt tijdens het rijden dan tijdens het longeren. Maar heb jij jezelf dat wel eens afgevraagd? Wat dan de reden zou kunnen zijn dat je paardje meer spanning opbouwt tijdens het rijden, dan tijdens het longeren? Ik denk dat de meeste paarden wel meer spanning hebben onder het zadel, maar je hebt ook overdrijvers ;) .

Ik heb even in je profiel gespiekt en je paardje loopt inderdaad er met de ondernek er op, niet over de rug en dus het verre van ontspannen, dus wat dat betreft vind ik het al prima dat je serieus naar de oorzaak kijkt en hebt gekeken.

Mijn vraag dus aan jou: Weet jij de reden dat je paardje onder het zadel zo veel spanning opbouwt? Als je dit weet, kan je dus ook onder het zadel aan de slag gaan met de ontspanning.

We gaan inderdaad een beetje off-topic ;) .

ik zou haar levensverhaal dan maar even vertellen misschien valt het dan te begrijpen: toen we haar kochten was ze net zadelmak en 12 keer gereden. Ze hadden haar zadelmak gemaakt met een zadel dat niet lekker lag op haar rug en we kregen een zadel mee wat al helemaal niet goed lag. Ik had zo'n klik met haar en die zelfde dag nog stond ze nog bij ons op stal. alles ging prima maar na een tijdje begon ze te rennen net zolang tot ik ernaast lag. Nouja zou wel uit proberen zijn (bleek achteraf dus anders te zijn) tijdje later was dit probleem opgelost. het zadel hebben we zo snel mogelijk vervangen. Hele zomer heb ik SUPER lekker met haar kunnen rijden maar het lukte me nooit om de ontspanning er in te krijgen. We gingen naar een andere stal en deden voor het eerst mee aan een evenement, ook dit ging super. We waren geswitcht naar een andere instructrice (andere had gezegd dat ze vals was en beter terug kon naar de oude eigenaren) In het najaar sloeg ze om ze begon steeds meer te bokken en op een gegeven moment sprong ze met 4 benen in de lucht, met mij erop. Het leek wel zwart voor haar ogen te zijn geworden. heb haar aan de longe gedaan ook toen wilde ze niet kalmeren, ze was helemaal van de kaart. Vervolgens osteo erbij, Haar hele achterrug zat knetter vast, waarschijnlijk als veulen een koprol in de weide gemaakt, alle stukjes vielen op zijn plaats. Zadel bleek ook totaal niet goed te liggen. nog een keer osteo gehad, ze werd alleen maar onhandelbaarder. Ze viel me overal bij aan (longeren aan de hand lopen rijden grondwerk) zadelmaker ook erbij gehad zij kon helaas niks doen want ze liet zich niet rijden. Ten einde raad paardentolk erbij gehaald, haar rugspieren bleken nog in de knup te zitten met rijden was ook die pijn ondragelijk voor haar. Dry Needling gehad, haar gedrag veranderde wel maar ze liet zich nog steeds niet longeren of rijden. Ook viel ze iedereen aan die haar probeerde te helpen trappen en bijten naar zowel osteo als dry needling. Pijn zat vast geroest in haar hoofd. Maand bij zadelmakmaker geweest (hij had een zadel die wel goed lag op haar) daar veel gereden met begeleiding van hem en een nieuw zadel laten aanpassen. Sindsdien gaat het veel beter maar onder het zadel kan ze nog steeds heel moeilijk ontspannen door deze hele gebeurtenis.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:52

littlesannie schreef:
Alexandra_ schreef:

Snap dus inderdaad niet wat je dan met rijden 'anders' doet.
Heb ook haar 'levensverhaal' gelezen..

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:54

Alexandra_ schreef:

naja dan niet heb mijn best gedaan :) ik luister liever naar de naaste mensen naast mij dan mensen op bokt vooral met zulke discussie's

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:03

littlesannie schreef:
Alexandra_ schreef:

naja dan niet heb mijn best gedaan :) ik luister liever naar de naaste mensen naast mij dan mensen op bokt vooral met zulke discussie's

Niemand valt je hier aan overigens, al schiet je zelf wel erg fel in de verdediging..

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:12

Alexandra_ schreef:
Niemand valt je hier aan overigens, al schiet je zelf wel erg fel in de verdediging..

in mijn ogen komt het aardig aanvallend over. sorry dan. Ik heb mijn best gedaan om het je uit te leggen. hier mijn allerlaatste poging dan maar: door dat ze zoveel pijn heeft meegemaakt onder het zadel vindt ze het op dit moment gewoon nog heel lastig om te ontspannen onder het zadel en met longeren had ze stukken minder pijn dus dat gaat makkelijker.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:14

Tja... Ik heb al mensen gezien die met stang en trens rijden en door de bitringen van hun trensje enkel een slof hebben en geen teugel... Wat doe je er aan?