Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
littlesannie schreef:@Alexandra_ mijn hafje heeft rug problemen gehad en moet leren dat haar rug geen pijn meer doet maar wil niet laag lopen/ontspannen, bang voor de pijn. Longeren met elastieken is een goeie manier om haar te leren laag en ontspannen te lopen het werkt heel goed dus elastiek is wel degelijk een goede uitkomst in mijn geval. niet iedereen heeft een paardje die makkelijk ontspant. dus onzin vindt ik het ZEKER niet zolang je het maar goed gebruikt.
Alexandra_ schreef:littlesannie schreef:@Alexandra_ mijn hafje heeft rug problemen gehad en moet leren dat haar rug geen pijn meer doet maar wil niet laag lopen/ontspannen, bang voor de pijn. Longeren met elastieken is een goeie manier om haar te leren laag en ontspannen te lopen het werkt heel goed dus elastiek is wel degelijk een goede uitkomst in mijn geval. niet iedereen heeft een paardje die makkelijk ontspant. dus onzin vindt ik het ZEKER niet zolang je het maar goed gebruikt.
Elastiek is een paard eigen dwingen. No go.
Alexandra_ schreef:Geduld is een schone zaak littlesannie.
Elastiek maakt je paard heel erg sterk, zeker een haflinger.. rijd je er al op?
littlesannie schreef:Alexandra_ schreef:Geduld is een schone zaak littlesannie.
Elastiek maakt je paard heel erg sterk, zeker een haflinger.. rijd je er al op?
sinds ik met elastiek longeer is ze ook in de hand veel fijner en losser geworden. Ja ik rijd haar. Ze heeft alleen nog in haar koppie zitten dat ze pijn heeft als ze laag loopt en krijg dit op het haar niet voor elkaar. Haar rug zat namelijk helemaal vast kwamen we dit najaar achter en het zat vast geroest in haar koppie dat ze pijn had als ze gereden werd. Ze liet zich een tijd niet rijden en stel dat ze zich liet rijden heeeeeel gespannen je zag de rugspieren er ver boven uit komen. Ze moet leren dat ze geen pijn meer heeft als ze laag loopt als ze met elastiek wordt gelongeerd verzet ze zich niet en loopt met haar neus zowat over de grond het elastiek zit overigens niet heel strak.
Alexandra_ schreef:Dat snap ik niet. Zit ie niet heel strak of los? Dwing je haar of is het elastiek zodanig los dat ze zelf beslist of ze laag loopt?
littlesannie schreef:Alexandra_ schreef:Dat snap ik niet. Zit ie niet heel strak of los? Dwing je haar of is het elastiek zodanig los dat ze zelf beslist of ze laag loopt?
ik doe het zo dat er een beetje spanning op staat (de spanning die je zo ongeveer met rijden ook op de teugel hebt) doe het elastiek over der hoofd door het bit en dan onder de buik vast. Dit is voor haar al genoeg. ik dwing haar niet ze beslist het dan zelf ze kan namelijk ook beslissen om zich er tegen te verzetten dit doet ze totaal niet.
Arcodavella schreef:Maar blijkbaar doe je dus wel iets anders dan als je er op zit. Want dan krijg je haar niet naar beneden.
IvankBacardi schreef:ja dat lijkt me nogal logisch dat er met rijden iets anders gebeurd dan dat je er een elastiek om doet
littlesannie schreef:Arcodavella schreef:Maar blijkbaar doe je dus wel iets anders dan als je er op zit. Want dan krijg je haar niet naar beneden.
sorry maar ik ga hier verder niet op in jullie hoeven niet met ze allen mij aan te vallen omdat in jullie ogen jullie manier beter is. ze heeft net een maand bij een zadelmakmaker gestaan en daar heb ik veel geleerd onder andere deze manier van longeren dus ga me nu maar niet vertellen dat ik niet weet hoe ik met mijn pony om moet gaan. Jullie kennen haar en mij niet en weten niet hoe moeilijk ze is. Daarnaast geloof ik de zadelmakmaker eerder dan mensen op bokt die doen alsof ze ozo veel verstand hebben maar het de helft van de tijd niet zo is. Jullie hoeven me echt niet zo aan te vallen, longeren met elastiek is in mijn ogen en die van vele andere een prima manier voor het trainen van je paard. hiermee zeg ik niet dat ik er ok mee ben hoe de mensen in de OP met hun paarden omgaan dat is weer een heel ander verhaal en nu graag weer On-topic
littlesannie schreef:IvankBacardi schreef:ja dat lijkt me nogal logisch dat er met rijden iets anders gebeurd dan dat je er een elastiek om doet
+1 zou een beetje raar zijn als ik mijn teugels tussen de bene van mijn pony door moet doen en dan met mijn handen om de buik en dan op die manier rijden (elastiek zit onder haar buik)
IvankBacardi schreef:die mensen weten echt wel goed waar ze meebezig zijn, als je internationaal rijd. ze hebben ook geen waarschuwing nodig vind ik
Arcodavella schreef:Ik vraag me puur af hoe het komt dat ze blijkbaar niet ontspannen kan lopen onder het zadel, maar wel aan de longe. Is het dan jou zit die het spannender maakt of zo?
Ik heb namelijk niks gezegt over dat ik longeren met bijzet niet goed vind. Nu ik mijn reactie terug lees kan ik me voorstellen dat dat wel zo over kwam, mijn excuses daarvoor. Ik longeer mijn pony ook wel eens met bijzet, omdat zij ook meer spanning opbouwt tijdens het rijden dan tijdens het longeren. Maar heb jij jezelf dat wel eens afgevraagd? Wat dan de reden zou kunnen zijn dat je paardje meer spanning opbouwt tijdens het rijden, dan tijdens het longeren? Ik denk dat de meeste paarden wel meer spanning hebben onder het zadel, maar je hebt ook overdrijvers.
Ik heb even in je profiel gespiekt en je paardje loopt inderdaad er met de ondernek er op, niet over de rug en dus het verre van ontspannen, dus wat dat betreft vind ik het al prima dat je serieus naar de oorzaak kijkt en hebt gekeken.
Mijn vraag dus aan jou: Weet jij de reden dat je paardje onder het zadel zo veel spanning opbouwt? Als je dit weet, kan je dus ook onder het zadel aan de slag gaan met de ontspanning.
We gaan inderdaad een beetje off-topic.
littlesannie schreef:Alexandra_ schreef:Dat snap ik niet. Zit ie niet heel strak of los? Dwing je haar of is het elastiek zodanig los dat ze zelf beslist of ze laag loopt?
ik doe het zo dat er een beetje spanning op staat (de spanning die je zo ongeveer met rijden ook op de teugel hebt) doe het elastiek over der hoofd door het bit en dan onder de buik vast. Dit is voor haar al genoeg. ik dwing haar niet ze beslist het dan zelf ze kan namelijk ook beslissen om zich er tegen te verzetten dit doet ze totaal niet.
littlesannie schreef:Alexandra_ schreef:Snap dus inderdaad niet wat je dan met rijden 'anders' doet.
Heb ook haar 'levensverhaal' gelezen..
naja dan niet heb mijn best gedaanik luister liever naar de naaste mensen naast mij dan mensen op bokt vooral met zulke discussie's
Alexandra_ schreef:Niemand valt je hier aan overigens, al schiet je zelf wel erg fel in de verdediging..