wiljemijn schreef:Ik meld me ook. Fijn dat er nu ook een topic is!!
Ik heb een bijna 4 jarige merrie die bij het beleren nogal veel spanning gaf. Onder begeleiding van mijn instructrice zijn we nu al een aantal maanden bezig met het werken aan de hand. (Marius Schneider style geloof ik).
We zijn begonnen met de basis van het freestylen en een stap naar de dubbele lange lijnen, maar zijn nu voornamelijk bezig met het werk aan de kaptoom.
Rechtrichten, ondertreden, tempo wisselingen en ontspanning en op goede dagen een pasje richting sbw. Ze is er veel makkelijker door geworden en we pakken de oefeningen nu ook op als ik er op zit. Instructrice aan de kaptoom, ik er op. Op dit moment werk ik naast wat longeren alleen aan de hand met haar, wat we op de duur iets zullen afbouwen als ze vaker onder de man gereden gaat worden, maar het blijft zeker iets waar we actief mee zullen blijven werken.
Dat zou veel vaker gedaan moeten worden, ruiter voelen en laat iemand anders maar bezig met het paard goed te laten lopen. Ik heb een meisje van 10 die rijdt op mijn shetlander, ze is nog te jong om er zelf iets uit te rijden (pony kan namelijk wel erg veel dressuurmatig). Nu heb ik haar, alweer een poos terug, een keertje op mijn grotere pony gezet, singeltje er om met een leertje als houdvast en verder zonder teugeltje e.d. Ik aan de kaptoom en oefeningen doen, onder de oefeningen leg ik uit wat de pony doet, vraag ik haar wat ze voelt en laat ik het haar uitleggen. Erg leerzaam en onwijs leuk vond ze (die is 10 he..) en ze kwam er heel enthousiast vanaf! Ook een paar pasjes met de ogen dicht laten voelen, dat was spannend maar eigenlijk wel heel fijn want ze voelde nog 10x meer
Echt heel tof!