Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:40

Hoe pak je het nu aan Tanja?

Fransje@ mijn pony gaat als ze het lastig is en ze een beetje gefrustreerd raakt geluidjes maken met haar lippen,
klinkt heel lief en weet ik gelijk dat we even wat anders moeten doen. Ze is misschien een echte merrie/boerin maar deep down is ze wel een gevoelig meisje :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:43

Hallo, ik kom ook even binnen vallen!

Ik ben erg blij met dit topic, ik heb veel gezocht maar kon niets vinden.

Met mijn 4 jarige fjord wil ik actief aan de hand gaan werken. Helaas zijn de lessen veel te duur voor mij.. Ik mis echt de begeleiding.. Ik hoop hier wat tips te vinden (misschien iemand die mij eens wil helpen :o )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:41

No_No schreef:
Hallo, ik kom ook even binnen vallen!

Ik ben erg blij met dit topic, ik heb veel gezocht maar kon niets vinden.

Met mijn 4 jarige fjord wil ik actief aan de hand gaan werken. Helaas zijn de lessen veel te duur voor mij.. Ik mis echt de begeleiding.. Ik hoop hier wat tips te vinden (misschien iemand die mij eens wil helpen :o )

Ik heb het zonder les geprobeerd, maar dan loop je op een gegeven moment tegen dingen aan die je niet op kunt lossen. dus mij is het zonder les niet gelukt.
Kan je niet iemand vinden die je op weg kan helpen ? Of een paar lessen in ieder geval ?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:17

Ik heb wel een paar lessen gehad :D ik betrap mezelf er op dat ik snel de buitenteugel los laat om hem een hulp achter het voor been te geven :o
Mijn paardje doet wel zijn best. Soms vind hij het moeilijk, dan loopt hij de Spaanse pas of gaat hij veel te diep lopen.
Laatst bijgewerkt door No_No op 05-12-12 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

TinePine

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:20

Waar in Overijssel woon je nono. Misschien kan ik je een keer helpen?

En ik vermoed dat je autocorrectie aan hebt staan. Je laatste post is heel raar geformuleerd....

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:24

Ja, idd! Telefoon.. Ik zie het nu ook.

Ik woon in Deventer.
Les kost hier 50 euro ex reiskosten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:50

Tanja_dB schreef:
Even een vraagje. Ik ben al een tijdje aan het oefenen met de travers aan de hand, maar dat wil niet echt vlotten. Ik doe dus iets fout, maar kan er de vinger niet op leggen. Onder het zadel vindt ze travers niet eens zo moeilijk en pakt ze het eigenlijk goed op. Volgens mij begrijpt ze gewoon niet goed dat ze met haar achterhand naar me toe mag komen, ipv van me af. Hebben jullie de gouden tip?

Wat is je houding als je travers vraagt? Geef je haar wel de ruimte, qua lichaamstaal, om die achterhand naar binnen te brengen? Je hebt ook de zgn. travers-knop net voor de halsaanzet. Als je daar wat drukt is het een reflex om de achterhand naar binnen te brengen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:13

Tanja:
Inderdaad, wat zijn nu de hulpen die je geeft voor de Travers? Heb je de mogelijkheid om jezelf eventueel te laten filmen?

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:12

Ik meld me ook. Fijn dat er nu ook een topic is!!

Ik heb een bijna 4 jarige merrie die bij het beleren nogal veel spanning gaf. Onder begeleiding van mijn instructrice zijn we nu al een aantal maanden bezig met het werken aan de hand. (Marius Schneider style geloof ik).
We zijn begonnen met de basis van het freestylen en een stap naar de dubbele lange lijnen, maar zijn nu voornamelijk bezig met het werk aan de kaptoom.
Rechtrichten, ondertreden, tempo wisselingen en ontspanning en op goede dagen een pasje richting sbw. Ze is er veel makkelijker door geworden en we pakken de oefeningen nu ook op als ik er op zit. Instructrice aan de kaptoom, ik er op. Op dit moment werk ik naast wat longeren alleen aan de hand met haar, wat we op de duur iets zullen afbouwen als ze vaker onder de man gereden gaat worden, maar het blijft zeker iets waar we actief mee zullen blijven werken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 01:31

wiljemijn schreef:
Ik meld me ook. Fijn dat er nu ook een topic is!!

Ik heb een bijna 4 jarige merrie die bij het beleren nogal veel spanning gaf. Onder begeleiding van mijn instructrice zijn we nu al een aantal maanden bezig met het werken aan de hand. (Marius Schneider style geloof ik).
We zijn begonnen met de basis van het freestylen en een stap naar de dubbele lange lijnen, maar zijn nu voornamelijk bezig met het werk aan de kaptoom.
Rechtrichten, ondertreden, tempo wisselingen en ontspanning en op goede dagen een pasje richting sbw. Ze is er veel makkelijker door geworden en we pakken de oefeningen nu ook op als ik er op zit. Instructrice aan de kaptoom, ik er op. Op dit moment werk ik naast wat longeren alleen aan de hand met haar, wat we op de duur iets zullen afbouwen als ze vaker onder de man gereden gaat worden, maar het blijft zeker iets waar we actief mee zullen blijven werken.

Dat zou veel vaker gedaan moeten worden, ruiter voelen en laat iemand anders maar bezig met het paard goed te laten lopen. Ik heb een meisje van 10 die rijdt op mijn shetlander, ze is nog te jong om er zelf iets uit te rijden (pony kan namelijk wel erg veel dressuurmatig). Nu heb ik haar, alweer een poos terug, een keertje op mijn grotere pony gezet, singeltje er om met een leertje als houdvast en verder zonder teugeltje e.d. Ik aan de kaptoom en oefeningen doen, onder de oefeningen leg ik uit wat de pony doet, vraag ik haar wat ze voelt en laat ik het haar uitleggen. Erg leerzaam en onwijs leuk vond ze (die is 10 he..) en ze kwam er heel enthousiast vanaf! Ook een paar pasjes met de ogen dicht laten voelen, dat was spannend maar eigenlijk wel heel fijn want ze voelde nog 10x meer :D Echt heel tof!

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:25

Hoi!! Ik meld me hier ook! Ik heb een heerlijke IJslandse ruin van 3,5, bijna 4. We hebben een voest-instructeur (pas twee lessen gehad) en het gaat al zo goed! Loswerken vinden we allebei hardstikke leuk! Stoppen zijn we hard mee bezig, de drijvende kant zit er al goed in. Grondwerk gaat ook zo goed, achter blijven, op mij letten, achterwaarts. Ik vind het zo leuk om op deze manier met een groen paard aan de slag te gaan! Ik vind de lijn bij Voest ook heel fijn, alles eerst op de grond, we werken nu aan de basis, straks naar de lange lijnen en daarna pas er op omdat hij dan alles al kent en dan is het enige verschil dat er iemand op zit. We nemen alle tijd en ik verwacht niet voor de zomer van 2013 er op te zitten, misschien later, ik wil het echt van hem af laten hangen en hoe snel hij alles op pakt en ook zo lang hij er plezier in blijft houden!

Dressuurmatige dingen zijn we nog niet echt aan toe, we hebben zondag tijdens de les het aller eerste begin van lange lijnen gedaan (stukje rechtdoor ipv op de volte om mij heen).

Hij komt van de begrazing en dit merk ik ook echt in zijn gedrag, hij kan zich niet gedragen bij andere paarden en om ongelukken te voorkomen staat hij nu apart. In de zomer staan ze weer op het land en dan is er meer ruimte en hopelijk heeft hij met behulp van mij sneller door wanneer hij moet stoppen en dat hij de ander kan respecteren. :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:34

Ik ga met mijn 3 jarige merrie beginnen/ben net begonnen met wat werken aan de hand ter voorbeiding op het inrijden. Even een stipje om het topic niet kwijt te raken :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:20

Wat onwijs leuk dat er nog steeds meer mensen bijkomen!

Zusjacobs: Inderdaad, je leert zoveel meer door alleen te voelen en even niet bezig te hoeven zijn met het modelleren!

Glitfaxi: Op die manier ga je wel een onwijs goede basis leggen bij je ijslander! Top. Ben je ook van plan om straks dressuurmatig met het werken aan de hand bezig te gaan? Ter voorbereiding van het rijden zeg maar?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:10

Wanneer ik een keertje op mijn pony rijdt (1x in de twee maanden max) en ik ga dan in de bak oefenen maak ik gewoon heel veel voltes, ogen dicht en voelen. Ik heb genoeg vertrouwen in haar dat ze niet zomaar tegen de rand aan zal lopen en eigenlijk kunnen we prima 10 minuten rond rijden zonder dat ik kijk, heel raar maar de eerste 30 sec is het altijd heel erg wiebelen.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:21

ijssnuiver schreef:
Glitfaxi: Op die manier ga je wel een onwijs goede basis leggen bij je ijslander! Top. Ben je ook van plan om straks dressuurmatig met het werken aan de hand bezig te gaan? Ter voorbereiding van het rijden zeg maar?

Ja! Als hij wat sterker is en als we eerst de basis er in hebben gelegd. Ik heb nu zoiets van: wat niet lukt aan de hand lukt ook niet ohz in stap, wat niet lukt in stap ohz lukt niet in draf, wat niet lukt in draf ohz lukt ook niet in galop. En als ik straks eerst hem een duidelijke uitleg kan geven aan de hand, dan snapt hij het al sneller ohz! :)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:31

Wou zich ook even melden.
Heb ook ijslanders, net als Glitfaxa. (haai Priss)
Nu een jaar bezig met rechtrichten/werken aan de hand.
Het heeft zoveel geholpen om mijn puppy paard van 7 eindelijk eens meer op mij te laten richten.
Opletten en erbij blijven zijn ineens "normaal"geworden.
Ook met mijn nieuwe paard ben ik begonnen.
Hierbij merkte ik dat een paard van 11 helemaal niet veel meer balans heeft als eentje van 4

Ik werk ze vaak los aan de hand, of gewoon ivp rijden.
Hoe doen jullie dat? alleen puur aan de hand, of ook als basis begin van het loswerken voor het onder de man?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:03

kvika schreef:
Ik werk ze vaak los aan de hand, of gewoon ivp rijden.
Hoe doen jullie dat? alleen puur aan de hand, of ook als basis begin van het loswerken voor het onder de man?

Hoi :wave:

Ik doe beiden soms gebruik ik het om haar los te werken voor ik haar verder dressuurmatig ga rijden in de bak. Ik doe ook weleens alleen werk aan de hand en stap dan nog even langs de weg uit of longeer haar daarna.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:51

Haai, Franka! leuk jouw hier te treffen. ( ik had het topic niet door gelezen... )
@ topic, ik merk wel dat ik soms een schopje onder mijn kont nodig heb, dan vindt ik opstappen en wegrijden net zo makkelijk. en dan gaat het langzaam al meer worden.
(gelukkig heb ik 1 keer in de maand les. ( van Annemarie Berkhuizen)
en die geeft me dat schopje dan wel. :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:15

Bij mij is dat heel wisselend. Ik combineer het rijden in de bak altijd met iets anders, of longeren of werken aan de hand. Simpelweg omdat ik dan merk dat mijn paard een stuk makkelijker kan bewegen.
Maar soms doe ik ook eerst werken aan de hand en dan niets of eerst werken aan de hand en dan longeren of eerst longeren en dan werken aan de hand of het werken aan de lange teugel combineren met 1 van voorgaande dingen.
Echt kijken per keer wat nodig is. Als ik merk dat ze eerst echt behoefte heeft aan voorwaarts, dan pak ik het longeren omdat je dan net even wat meer kunt schakelen en tempo maken indien nodig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:24

Als ik rijd dan loop ik warm aan de hand en stap ik aan de hand uit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:26

Ik denk dat ik van de winter wel meer aan de hand ga doen. Idd, opstappen en rijden is veel makkelijker! Maar het is zoooooo goed voor het paard om recht te zijn.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:17

Vandaag eindelijk weer tijd voor snow, ligt er snow! Hopen dat ik nog wat kan werken aan de hand van het weekend. Ik merk wel dat snow stijver wordt als ik een week niet werk aan de hand.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:43

No_No schreef:
Ik denk dat ik van de winter wel meer aan de hand ga doen. Idd, opstappen en rijden is veel makkelijker! Maar het is zoooooo goed voor het paard om recht te zijn.

Ja, maar het rechtrichten gaat onder het zadel natuurlijk gewoon door.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:58

Ik deed ook wel vaak afwisselen, stukje aan de hand, stuk rijden, en als dat dan niet goed wilde ook weer verder aan de hand. Vaak kon ik dan wel zien wat er fout ging, en dat dan onder het zadel weer meenemen. Heel erg nuttig!

Best veel mensen die ook willen beginnen hartstikke leuk! Mocht iemand in omgeving Leeuwarden wonen ben je altijd welkom voor een introductie, en ik wil ook wel eens komen helpen. Ik ben natuurlijk geen Marijke de Jong, maar zeker de basis kan ik je wel uitleggen :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:28

Dat heb ik ook vaak inderdaad Caeruleus, daarnaast kan ik dan aan de hand vaak net even beter de fout oplossen. Voelen hoe het wel moet en dat gevoel dan weer meenemen naar het rijden.