Natural Dressage, nieuwe hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:17

ZusJacobs schreef:
Lange lijnen is zeker veel lastiger, maar zeker wel mogelijk. Volgens mij ging het vroeger altijd eerst aan de hand, dan longeren (of eerst lange lijnen?), dan lange lijnen (of lange teugel, what ever) en daarna rijden?

Een paard wordt eerst opgeleid via de enkele longe, dan dubbele longe, dan dubbele longe in combinatie met lange lijnen en dan er pas op. Aan de lange teugel is eigenlijk Hoge School nivo.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:21

xmarliez schreef:
ZusJacobs schreef:

Oké, dus jij zegt SV moet je wel mee pakken en SB niet toch?
Ik vat hem wel, SV is makkelijker omdat het paard inprincipe recht gaat, (wijkt) en niet hoeft onder te treden maar schaart (achterbeen grijpt niet naar middelpunt maar ernaast) en SB wel (met dus de lengtebuiging). Grappig dat SB en SV toch echt verschillend opgevat worden.

Een paard wijkt niet in de Schouderbinnenwaarts en in de Schoudervoor. Wijken is iets heel anders.
En de Schouderbinnenwaarts is een verzamelde oefening die alleen maar nut heeft in de draf of galop, die kun je dus niet vanaf dat 1 meenemen in de training. In stap heeft hij alleen een aanleerfunctie.

In de schoudervoor gaan de benen rechtuit net zoals bij de schouderbinnenwaarts (waar alleen de voorbenen overstappen, de achterbenen gaan namelijk rechtuit). In de schoudervoor is het paard gewoon rechtgesteld en wordt er, zoals tegenwoordig een hippe term is, naar het zwaartepunt toe gestapt. Deze oefening is eigenlijk gewoon het paard rechtstellen, dit doe je dus altijd.

Zegt voor mij genoeg, je praat erg leuk Marlies. Maar als ik jou was zou ik af en toe op je toon letten, klinkt behoorlijk betweterig.
That's all. En nu ga ik echt :D
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 06-10-12 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

ZusJacobs

Re: Natural Dressage, nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:22

Crap waarom hebben ze die qoutes zo dikgedrukt gedaan.. Nja

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:23

ZusJacobs schreef:
xmarliez schreef:
Een paard wijkt niet in de Schouderbinnenwaarts en in de Schoudervoor. Wijken is iets heel anders.
En de Schouderbinnenwaarts is een verzamelde oefening die alleen maar nut heeft in de draf of galop, die kun je dus niet vanaf dat 1 meenemen in de training. In stap heeft hij alleen een aanleerfunctie.

In de schoudervoor gaan de benen rechtuit net zoals bij de schouderbinnenwaarts (waar alleen de voorbenen overstappen, de achterbenen gaan namelijk rechtuit). In de schoudervoor is het paard gewoon rechtgesteld en wordt er, zoals tegenwoordig een hippe term is, naar het zwaartepunt toe gestapt. Deze oefening is eigenlijk gewoon het paard rechtstellen, dit doe je dus altijd.

Zegt voor mij genoeg, je praat erg leuk Marlies. Maar als ik jou was zou ik af en toe op je toon letten, klinkt behoorlijk betweterig.
That's all. En nu ga ik echt :D

En dat is nou altijd zo jammer, wat ik al zei. Waarom geen uitleg?

Ik geef overal uitleg op maar dat klinkt betweterig, corrigeer me als ik het niet goed heb, leg het uit. Dan komen we nog ergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:13

Hoe zouden SB en SV er volgens jou dan uit moeten zien, ZusJacobs?

Wat betreft de lange lijnen: ik werk met een jong paard in het begin graag met de pessoa, later met lange lijnen, waarbij de buitenste lijn achter de achterhand loopt. Ik vind het een fijn middel, omdat ik op die manier buiging kan vragen, ik kan buitenschouder en achterhand begrenzen, ik kan nageeflijkheid vragen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:15

Nageeflijkheid vragen? Hoe doe je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:07

Aan de lange lijnen? redelijk simpel: een constant contact houden, paard voldoende actief houden, en paar geeft vanzelf na.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:24

Nageven is wat anders dan nageeflijkheid daarom dat ik het vroeg.
Nageeflijkheid is hetzelfde als durchlassigkeit, de lichtheid in de spieren en gewrichten, het door laten komen van de hulpen.

En zijn dat je de stappen die voor het nageven 'doorlopen' worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:38

Ik kan geen lichtheid voelen als ik ernaast sta, ik kan wel zien of het paard zijn lijf actief gebruikt, of er voldoende activiteit is.

Imo is nageeflijkheid niet het zelfde als durchlassigkeit, nageeflijkheid is simpelweg het ontspannen van het kaakgewicht, waardoor het paard de onderkaak tegen het bit legt. Durchlassigkeit is imo een gevolg daarvan, maar niet hetzelfde.

Overigens werk ik met ieder paard vanaf het begin onder het zadel, ik wil ze eerst aan het been hebben, ik plaats de voorhand voor de achterhand, met buitenteugel en buitenbeen, begrens de buitenschouder, en de achterhand. Vanuit de activiteit die ik dan van achter heb, gaat het paard zelf de hand opzoeken, de kaak loslaten, en dus de hele bovenlijn, en vandaaruit verkrijg ik nageeflijkheid.

Aan de lange lijnen of de dubbellonge wil ik ook dat paard de bovenlijn loslaat, actief ondertreedt en het bit opzoekt. Dus basically hetzelfde, maar daar gebruik ik dus wel de begrenzing van de lijnen voor, ik geloof dat het juist ook de begrenzing is, die paard correct in een frame laat lopen. Mijn doel met het werken met de lange lijnen is voornamelijk het aanspannen van de buikspieren, loslaten van de bovenlijn, en links en rechts buiging vragen. Stelling vind ik ernaast erg lastig. Overigens, omdat ik een en ander goed wilde leren, heb ik ook daarbij mijn instructrice om hulp gevraagd, omdat ik goed longeren een kunst apart vind, en ik de techniek goed onder de knie wil krijgen.

Hoe is jouw visie daarop dan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:28

Geryon schreef:
xmarliez, hoe denk jij over de lange lijnen dan?

rider, is het niet ongelooflijk moeilijk om je paard goed te begrenzen aan de lange lijnen? Dat is toch iets waar ik over val. Je kan wel aanleuning hebben. Maar kan je er ook een correcte buiging mee bereiken?

Dat doe je voor de koets ook. Prima aanleuning, buiging en stelling mee te krijgen. Daar hoef je echt niet voor op een paard te zitten.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:33

xmarliez, mieren***** over woorden kan iedereen wel. Maar maak daar een ander topic dan voor aan, want nu gaat het niet meer over ND en dwaal je toch iets teveel af.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:45

En de lichtheid in de spieren en gewrichten kun je zien en voelen aan de schwung, de constante aanleuning, de reactie op de hulpen etc.

Wat jij beschrijft is nageven, de reactie van het paard op de hand van de ruiter. Het openen van de mond en het daardoor nageven in het nek en kaakgewricht. Dat is nageven en niet nageeflijkheid, deze twee termen zijn verschillend.

Werk je niet met je binnenhand en been? Je binnenbeen geeft stelling en je binnenteugel onderhoud deze, stelling heb je altijd aan de kant waar je gewicht is.

Door met een paard op de grond te beginnen leer je het paard eigenlijk alles, wat in de hand stellen is, wat nageven is, wat de halve en hele ophouding is en je leert al de beginselen van het loswerken.
Kortom, als je er dan op gaat zitten kent je paard vrijwel alles al waardoor je geen problemen meer hebt onder het zadel. En een paard kan vanaf de grond net zo goed aan het been zijn, je moet alleen goed weten hoe je met de zweep werken moet.

Longeren met dubbele longe is eigenlijk hetzelfde als rijden alleen dan zonder de zit hulp en een vervangende beenhulp (zweep). Ik werk sowieso niet met 'rug loslaten' want ik heb nog nooit een paard de rug los zien laten.
Er moet altijd stelling aanwezig zijn en aangezien je op de volte werkt ook buiging. Hierdoor train je eigenlijk het hele lijf al, daarnaast kun je nog wijkoefeningen doen waardoor je aan de lange lijnen aan het werken bent. Kortom, hetzelfde als rijden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:54

Amaranth7 schreef:
xmarliez, mieren***** over woorden kan iedereen wel. Maar maak daar een ander topic dan voor aan, want nu gaat het niet meer over ND en dwaal je toch iets teveel af.

Krijg ik de schuld terwijl er iemand naar mijn mening vraagt...... als je er problemen mee hebt, mail een mod en sla dit topic verder over....

En kritisch moet je nu eenmaal zijn als het om paardrijden gaat om zo dus geen misverstanden te krijgen. Als jij het over nageven hebt en dat beschrijf je maar je noemt het nageeflijkheid ben ik door de war. Ik kan ook wel een autoband vervangen en dan aan mijn helpende hand vragen of hij mij de kruissleutel wil aangeven en dat hij vervolgens met een ringsleutel aan komt zetten... is wel leuk maar kan er zo weinig mee....

Termen zijn zo belangrijk...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:25

xmarliez schreef:
Nageeflijkheid is hetzelfde als durchlassigkeit, de lichtheid in de spieren en gewrichten, het door laten komen van de hulpen.

Om even je droom te doorprikken; nageven en nageeflijkheid stammen van exact hetzelfde werkwoord en zijn twee verschillende woorden die één en dezelfde gebeurtenis omschrijven.

Aangezien termen voor jou zo belangrijk zijn, plak dan wel de juiste term op de gebeurtenis die erbij hoort, en niet op twee verschillende gebeurtenissen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:31

Lara_Silver schreef:
xmarliez schreef:

Om even je droom te doorprikken; nageven en nageeflijkheid stammen van exact hetzelfde werkwoord en zijn twee verschillende woorden die één en dezelfde gebeurtenis omschrijven.

Aangezien termen voor jou zo belangrijk zijn, plak dan wel de juiste term op de gebeurtenis die erbij hoort, en niet op twee verschillende gebeurtenissen.

In het woordenboek misschien :') maar niet wat betreft de termen in de paardenwereld :D ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:37

xmarliez schreef:
In het woordenboek misschien :') maar niet wat betreft de termen in de paardenwereld :D ;)

:') Dus een paard dat nageeft (nageven) is niet nageeflijk? Leg mij dan eens uit, ik ook graag deze kennis bezitten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:39

Lara_Silver schreef:
xmarliez schreef:

:') Dus een paard dat nageeft (nageven) is niet nageeflijk? Leg mij dan eens uit, ik ook graag deze kennis bezitten.

Ik heb het hierboven al uitgelegd, maargoed je kunt ook iets niet willen snappen en dát is niet mijn probleem :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:46

xmarliez schreef:
Ik heb het hierboven al uitgelegd, maargoed je kunt ook iets niet willen snappen en dát is niet mijn probleem :D

Wow, wat een geweldig onderbouwde en interessante post. :j Nageven wil zeggen wijken op druk, welke druk dan ook, dus nageven op de hulpen. Jou beroemde durchlässigkeit is de capaciteit van het paard de hulpen te laten doordringen. Laten doordringen wil niets anders zeggen dan het nageven op de hulpen van de ruiter. Hij kan nageven, dus de hulpen opvolgen en bv. nageven in mond en kaakgewricht; of zich ertegen verzetten. Is geen geval van het niet snappen van de zaak in het geheel, alleen het niet snappen van jou onlogische redeneringen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:56

Lara_Silver schreef:
xmarliez schreef:

Wow, wat een geweldig onderbouwde en interessante post. :j Nageven wil zeggen wijken op druk, welke druk dan ook, dus nageven op de hulpen. Jou beroemde durchlässigkeit is de capaciteit van het paard de hulpen te laten doordringen. Laten doordringen wil niets anders zeggen dan het nageven op de hulpen van de ruiter. Hij kan nageven, dus de hulpen opvolgen en bv. nageven in mond en kaakgewricht; of zich ertegen verzetten. Is geen geval van het niet snappen van de zaak in het geheel, alleen het niet snappen van jou onlogische redeneringen.

Wij hebben het dit geval gehad over nageven op de hand van de ruiter. Dat is ook het geen wat we onder 'nageven' verstaan. Durchlassigkeit is niet alleen het laten doorkomen van de hulpen maar ook het aantoonen van de lichtheid in de spieren en gewrichten, anders kunnen hulpen (been en zit) namelijk niet eens doorkomen.
En nageven is een klein onderdeel van de totale nageeflijkheid. Bij nageeflijkheid komt namelijk meer kijken dan alleen nageven op de hand van de ruiter.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:01

xmarliez schreef:
Wij hebben het dit geval gehad over nageven op de hand van de ruiter. Dat is ook het geen wat we onder 'nageven' verstaan. Durchlassigkeit is niet alleen het laten doorkomen van de hulpen maar ook het aantoonen van de lichtheid in de spieren en gewrichten, anders kunnen hulpen (been en zit) namelijk niet eens doorkomen.
En nageven is een klein onderdeel van de totale nageeflijkheid. Bij nageeflijkheid komt namelijk meer kijken dan alleen nageven op de hand van de ruiter.

Ik denk dat jij het verschil tussen Durchlässigkeit en Losgelassenheit (ook een onderdeel van het Ausbildungskala, maar niet hetzelfde) niet begrepen hebt. ;) Het laten doordringen van de hulpen (=Durchlässigkeit) en het lossig, makkelijk en taktmatische bewegen. (=Losgelassenheit)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:08

Lara_Silver schreef:
xmarliez schreef:

Ik denk dat jij het verschil tussen Durchlässigkeit en Losgelassenheit (ook een onderdeel van het Ausbildungskala, maar niet hetzelfde) niet begrepen hebt. ;) Het doorlaten van de hulpen (=Durchlässigkeit) en het lossig, makkelijk en taktmatische bewegen. (=Losgelassenheit)

Ik heb deze twee niet in een zin gezet hoor. Dus ik weet niet waar dat ineens vandaan komt. Want losgelassenheit is niet hetzelfde als nageven waar we het net over hadden?
Losgelassenheit, taktmatig, met een ruime beweging zonder deze te versnellen, rustig voorbewegen. Lossing ken ik niet.

En het doorlaten van hulpen is nog steeds niet hetzelfde als nageven op de hand van de ruiter, dat is namelijk slechts 1 hulp (hand).
Je bent denk ik zelf meer door de war aan het schoppen door gewoon hetzelfde te zeggen dan dat ik doe, alleen wil je mij op fouten betrappen. Prima, ik ben ook maar een mens en heb zeker de wijsheid niet in pacht maar heb toevallig (vind ik) wel het zeldzame geluk te mogen leren van zeer goed onderlegde mensen :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:15

xmarliez schreef:
Ik heb deze twee niet in een zin gezet hoor. Dus ik weet niet waar dat ineens vandaan komt. Want losgelassenheit is niet hetzelfde als nageven waar we het net over hadden?
Losgelassenheit, taktmatig, met een ruime beweging zonder deze te versnellen, rustig voorbewegen. Lossing ken ik niet.

En het doorlaten van hulpen is nog steeds niet hetzelfde als nageven op de hand van de ruiter, dat is namelijk slechts 1 hulp (hand).
Je bent denk ik zelf meer door de war aan het schoppen door gewoon hetzelfde te zeggen dan dat ik doe, alleen wil je mij op fouten betrappen. Prima, ik ben ook maar een mens en heb zeker de wijsheid niet in pacht maar heb toevallig (vind ik) wel het zeldzame geluk te mogen leren van zeer goed onderlegde mensen :D

Geen zorgen, dat laatste privilege heb ik ook. ;) (anders zou ik ook niet gereageerd hebben) En deze mensen weten ook nog eens de exacte betekenis achter de termen die ze gebruiken. Ik schreef duidelijk bijvoorbeeld nageven in mond en kaakgewricht; mede om aan te geven dat het slechts één van de vele hulpen is. Uiteraard gebeurd nageven niet alleen in de mond, maar in het hele lichaam. Het is niet zozeer het geval dat ik je op fouten wil betrappen, maar zoals je eerder al zei kritisch blijven, en ik vind dat je soms net even te enthousiast met termen gooit, die uiteindelijk niet datgene betekenen waar je ze voor gebruikt. Oa Durchlässigkeit en lichtheid in spieren en gewrichten, geen idee waar je het vandaan hebt maar deze twee staan zeker niet gelijk aan elkaar.

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 06-10-12 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:17

Lara_Silver schreef:
xmarliez schreef:

Geen zorgen, dat laatste privilege heb ik ook. ;) (anders zou ik ook niet gereageerd hebben) En deze mensen weten ook nog eens de exacte betekenis achter de termen die ze gebruiken. Ik schreef duidelijk bijvoorbeeld nageven in mond en kaakgewricht; mede om aan te geven dat het slechts één van de vele hulpen is. Uiteraard gebeurd nageven niet alleen in de mond, maar in het hele lichaam. Het is niet zozeer het geval dat ik je op fouten wil betrappen, maar zoals je eerder al zei kritisch blijven, en ik vind dat je soms net even te enthousiast met termen gooit, die uiteindelijk niet voor datgene betekenen waar je ze voor gebruikt. Oa Durchlässigkeit en lichtheid in spieren en gewrichten, geen idee waar je het vandaan hebt maar deze twee staan zeker niet gelijk aan elkaar.

Daar denken we dan verschillend over, niemand heeft de wijsheid in pacht laten we zo maar zeggen :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:19

xmarliez schreef:
Daar denken we dan verschillend over, niemand heeft de wijsheid in pacht laten we zo maar zeggen :D

Dan zijn we het tenminste over één ding eens. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:09

Het heeft bijna iets religieus dat men echt denkt dat je een paard alleen maar op een bepaalde manier kunt trainen, want anders....
doe je je paard iets afschuwelijks aan, krijgt ie allemaal blessures en is het allemaal je eigen schuld :roll: :+
Als je niet alle piepkleine lettertjes leest uit de grote dressuurbijbel, dan is je paard gedoemd ~~}>
Ik kan echt met moeite reageren op zoveel tunnelvisie.

Het is eigenlijk heel simpel: meer belasting zorgt voor meer kans op blessures. Een rustig buitenritje zal altijd minder belasting zijn dan dressuren, dus voor de blessures hoef je het niet te doen. Iedereen hier gebruikt een paard voor z'n eigen plezier en het paard zal er altijd wel wat van slijten. De grootste problemen komen door het hebben van negatieve spanning, verkrampen, vastzetten van spieren, dus een ontspannen paard lijkt mij in ieder geval een super begin.

Er zijn bepaalde basisprincipes over biomechanisch gezond bewegen, zowel voor mensen als voor dieren.
Hoe kan je denken dat een paard zelf (als in: zonder aanleuning) niet z'n bewegingspatroon kan aanpassen of kan aanleren om anders te bewegen? Misschien niet precies, exact zoals het gaat met aanleuning, maar dat zegt verder niets over het nut ervan.

Dressuur is ontzettend leuk om te doen, het is als ballroomdansen met je paard :D . Het is ook ontzettend goed voor je houding, core-strength etc etc.
Ballroomdansen is alleen niet de enige sport die goed is voor je paard, net zo min als voor mensen.

Nog even over het filmpje van over de rug gaan: het is prima en correct wat deze man wil bereiken. Je kan er allerlei termen aan plakken die je wilt, maar het nuttige hieraan is dat het paard leert niet z'n bekken de verkeerde kant op te flexen en de rug hol te trekken (dit doen heel veel paarden!). Bewegen met een holle rug is niet gezond, voor een mens niet en voor een paard niet.