Horse Agility

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zietje

Re: Horse Agility

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 16:12

Misschien dat deelname aan een trainingsdag wat voor je is Iejor?

Iejor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:25

Ik zou niet liever willen, maar ik geraak daar niet doordat ik nog geen rijbewijs heb voor een trailer of dergelijke. Ikzelf ben namelijk van België & ik zou het het liefst met eigen paard doen dan.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 16:28

Misschien dat een van de Belgische tainers eens langs kunnen komen bij je om te helpen? Je kan hun altijd benaderen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:29

Ik ben het ook zelf aan het uitpuzzelen hoor ;)
Wil proberen of ik morgen iemand foto's kan laten maken.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 16:32

Niet zo creatief maar wel leuk: morgen komen er een aantal opblaasbare hindernissen bij :-) zondag ga ik met twee lessers die wekelijks Ha les hebben (een soort clubles) het hele parcours opbouwen voor de OHLA en filmen. Omdat mijn eigen ster is uitgevallen moet ik nu weer opnieuw beginnen met trainen. Gelukkig heb ik een aantal trainingspaarden die het vast ook leuk vinden!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:39

Heb nog wel een leuke zwarte voor je staan :D
Leuk, opblaasbare onderdelen :D Keet kent wel een 10 meter hoge kerstman. Die is niet eng :n
Het witte hekje verder op in de berm wel :j

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 16:54

Haha gekke Keetje! Blossom kan inderdaad ook nog als "slachtoffer" dienen ;) alleen dan moet ik wel al mijn materiaal steeds mee slepen :p maar in ieder geval lief aangeboden! Eerst eens kijken of ik iets met een van de vijf trainingspaarden kan :)

Het Groninger stamboek doet ook aan Horse Agility, maar dan onder de naam "zeskamp". Wij gaan ook met twee bulldosers mee doen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:57

Blos kan ook gesleept worden hoor :D moet alleen een hoop training in :+

Ja, denk dat wel meer stamboeken het "agility" kennen :) Groningers zijn gaaf :j Lekker stevig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:12

Ok, ik was dus creatief geweest vandaag ... Enorm veel moeite gedaan om er daarna achter te komen dat ik eigenlijk veel simpeler een veel betere constructie in elkaar kon zetten :') Maar nu weten we dat voor in de toekomst. Moet nog even wat lint scoren (heb nu mijn vlagjes gebruikt) maar dan hebben we zo'n vliegengordijn-ding waar ze onderdoor moeten *\o/*

Heb er ook wat mee geoefend vandaag, met beide pony's (tegelijk in de piste), zaten wel leuke momentjes bij maar eigenlijk was het vooral een baaldag, mijn pony's doen echt niet fijn mee met (harde) regen }:0 :7 Ach, volgende keer beter :Y)

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:10

[***] schreef:
Verder heb ik nog heel veel prikpaaltjes op overschot dus daar ga ik binnenkort ook eens creatief mee zijn :Y)

Wat ga je er mee doen dan? Heb er namelijk ook nog liggen, maar ik weet niet echt wat ik er mee kan doen (behalve slalommen dan :D).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:18

ik heb nog een hoepel gescoort

verder komt er deze week een enorme pallet deze kant op, kijken of ik daar een verhoging van kan maken

dan heb ik ook nog een kapotte trampoline, daar van wil ik de ring rechtop zetten en dat ze er dan door heen moeten lopen of misschien kan ik er een tunnel van maken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:39

PatronTilly schreef:
[***] schreef:
Verder heb ik nog heel veel prikpaaltjes op overschot dus daar ga ik binnenkort ook eens creatief mee zijn :Y)

Wat ga je er mee doen dan? Heb er namelijk ook nog liggen, maar ik weet niet echt wat ik er mee kan doen (behalve slalommen dan :D).

Verder dan dat ben ik ook nog niet :')
Naja, ik gebruik ze ook om een enge hoek mee te maken, je kan vlaggetjes ophangen waar ze dan tussendoor moeten lopen enzo ;)

Ik wilde ze gebruiken om een doorgang van te maken, dus waar je linten aan hangt en waar de paarden onderdoor moeten. Maar dat was iets minder stevig dan ik in gedachte had, dus geen succes :+

Dus moest iemand nog een doel hebben voor prikpaaltjes ... :Y) :))

Vandaag nog een beetje HA gedaan, niks echt serieus, maar gewoon tijdens de clickertraining wat dingetjes meegenomen .. Het volgen bv. en daar ook even mee tussen pionnen door gegaan en over de wip (zowel gewoon als dwars) en tussen [***]'s slagveld (hij had in een doolhof gevoetbald maar hij zag een kortere weg naar de goal dus hij brak het doolhof gewoon af en ging rechtdoor :') ) door enzo, ging heel leuk :) Ook nog beetje geprobeerd om het achteruit over een balkje te oefenen (half er overheen en dan achteruit terug) maar dan eens zonder het aantikken van de balk, maar meneer had geen zin om z'n voeten op te heffen, dus dat was geen succes :+ Maar we hebben toch erg leuk gespeeld vandaag :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:04

Ok, brug en wip zijn dus eerder voor in de toekomst :+ Het lijkt me gewoon zo iets typisch wat mijn paard even snel doet, zonder hulp van mijn kant :P

Ik heb al prikpaaltjes voor slalom, zo'n tractorband lijkt me echt tof, die ga ik ergens zoeken. En dan gewoon vullen met zand? Ik heb nu wel een blok waar hij met twee benen opgaat, en pallets met vier benen, maar die zijn niet zo hoog als een tractorband natuurlijk :)

Even een lekenvraag, gebruiken jullie tijdens het parcours snoep/voedsel als aanmoediging? Een beetje het hondenschool-idee, je puppy leren volgen aan de leiband door af en toe een voertje voor z'n neus te bengelen zodat hij even terug alert op jou is. Of is dit volledig not-done en zou voedsel er niks mee te maken mogen hebben?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:08

ik gebruik geen voer(hooguit om een foto te maken als ik alleen bezig ben :P ), doe ik eigenlijk nooit, ook niet als ik honden train

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:29

Ok :) Dus het mag wel gebruikt worden in principe? Ik kan het niet zo goed verwoorden, maar: het is niet zo dat het paard mee 'moet' doen omdat hij plezier heeft in de activiteit opzich, er mag ook een beloning aan gekoppeld worden? Of doen jullie paarden het eerder voor de activiteit opzich, dat dat dus beloning genoeg is om enthousiast mee te doen?

Mijn honden doen alles zowel met als zonder voer, maar toch net dat tikkeltje enthousiaster mét voer :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:32

als jij daar graag mee werkt zou ik niet weten waarom niet

ik heb gewoon nooit wat op zak en zou daar dus aan moeten denken
hier doen ze gewoon gezellig mee
ik vind het ook een uitbreiding van de gewone omgang en dan heb ik ook nooit wat bij

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:36

Ok :D Ik zou het een beetje combineren met de vrijheidsdressuur en daar werk ik met clicker en voertjes, vandaar! Denk dat ik morgen eens ga beginnen met de slalom :)

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:30

Afbeelding

Mijn geknustel van vandaag voor de lessen :-)

Ik had ook opblaasbeesten:
Afbeelding

Afbeelding

Een "vliegengordijn":
Afbeelding

Was heerlijk werken met dit weer!

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:33

Voeren of niet, het kan allebei. Net wat jou en je paard ligt! Heb je een paard wat zich makkelijk laat motiveren door voer dan is het een goede manier om je paard te sturen in zijn gedrag. Ook paarden met angst voor het aanraken van dingen kan je goed met voer helpen. Ikzelf gebruik geen clicker, maar wel af en toe wat brokjes als ik merk dat het paard zich daar goed mee laat sturen. Mijn oude pony had geen brokjes nodig, die vond het zelf maar al te prachtig :-) Veel paarden zijn ook "intrinsiek" gemotiveerd en vinden het gewoon leuk om mee te doen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:54

Leuk zo dat gordijn, jullie hadden ook heerlijk weer zo te zien :)

Ik heb het idee dat mijn paard in se wel intrinsiek gemotiveerd is, want hij is erg nieuwsgierig en onderzoekend van zichzelf. Maar om echt compleet los alle toestellen ed mee te doen, denk ik dat voer wel motiverend kan werken :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:55

leuke foto's!
opblaasdingen hebben wij ook nog niet gebruikt, eens zoeken of we die nog hebben

gisteravond nog agility gedaan
gordijn was nu zelfs voor nina niet meer eng
hoepel met knikkertjes er in vonden ze allemaal doodeng
zogauw ze er op gingen staan maakte dat een zacht rattelent geluid
spatter was de enige snuggere die dus bedacht dat je dan gewoon niet op die rand moet gaan staan -:)
de hindernis werd door blue met veel passie gesprongen(of het 1 m hoog was terwijl het 30 cm is :)) )

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:12

Leuk om te lezen dit topic! :)

Ben alleen eigenlijk wel benieuwd wat jullie nou doen in een les?
Ik krijg soms het idee dat het meer schriktraining is? Logisch natuurlijk een klein deel om aan een nieuw obstakel etc. te wennen, maar leer je in zo'n les bijvoorbeeld ook hoe je je paard kan laten slalommen terwijl je zelf er naast loopt, je paard over de hindernis laat springen terwijl je zelf er niet over heen gaat? Dus meer het grondwerk gedeelte? :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:27

ik doe dat zelf wel
ik probeer mijn paarden los mee te nemen, alleen bij de hindernis hou ik een touw vast omdat ze anders door denderen

slalom stond gisteren wat krapper, voor spatter geen probleem maar blue miste steeds de laatste pion
het gordijn nemen ze ook los

spatter is wel een varken
hij loopt alles zo los mee, zonder problemen maar er moet wel een halster om zitten
zonder halster loopt hij weg
ga dus nu het halster weg laten en alleen een touw om de hals en dat dan steeds dunner maken tot ik hem gewoon met een rukje aan de manen kan corrigeren

gisteren kreeg blue die al klaar was in zijn voerbak wat brokjes en spatter wilde ook maar hij moest nog
hadden we één rondje gelopen, komen weer langs stal en hij draait zo af naar blue :')
moest ik hem ophalen en toen moest hij nog een rondje

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:29

Zeker! De meeste mensen die ik lesgeef zijn vooral nog bezig met het overwinnen van de obstakels die standaard in een parcours kunnen zitten. Op het moment dat het paard zich netjes door alle obstakels heen laat leiden kunnen we verder gaan en de manier van leiden (bijvoorbeeld dat je zelf buiten de hindernis staat) gaan veranderen. Daar zit volgens mij ook de grootste uitdaging in! Het laten wennen aan de obstakels vind ik echter heel belangrijk en daar neem ik veel tijd voor. In het begin lijkt het dus wat op schriktraining als je paard nog niet zoveel gewend is. In een parcours zit ook vaak een "enge hoek" (scary corner) dus schriktraining is behalve nuttig ook een onderdeel van het parcours!

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:36

Dat klinkt wel logisch dan inderdaad! :)