Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:15

Inderdaad, het is echt niet alleen het gewenste gedrag belonen.
Je moet weten hoe je bepaald gedrag uitlokt, welke handige trucs er zijn om je paard iets aan te leren, hoe je de achterhand er onder houdt bij het steigeren voor optimaal ruggebruik, hoe je... Etc.

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:19

@ Stef , ik val dan denkik ook onder die jongere meiden, maar ik zelf vindt dat ik er goed mee om kan, en ik ben ookal ver :j, en ja er zijn héél wat meiden die zomaar wat kunstjes aanleren,maar dan denk ik bij mezelf,is dat dan wel zo erg? Ja aan de ene kant wel want het ligt eraan wátvoor kunstjes die meiden leren,maar aan de andere kant denkik, het is toch ook voor de fun een paar kleine trucjes?Kijk hun verdiepen zich er dan niet echt in..
Ik verdiep me er dus wel echt in, ik heb een doel om echt verder te komen in de VD , en niet alleen met mijn eigen pony .. ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:27

xhenkexspons schreef:
maar dan denk ik bij mezelf,is dat dan wel zo erg?

Ja, want 9 v/d 10 keer leren ze het steigeren aan.
En die meiden kijken niet verder dan nu en morgen. Ze denken niet aan wat er gebeurt als hun pony verkocht wordt en het dier steigerd te pas en te onpas. Of dat zo'n dier een kunstje kan gaan misbruiken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:29

@haf sjakie:

Ah, oke. Het gaat er idd helemaal niet om wat moeilijker of makkelijker is, want paarden trainen, welke discipline je ook beoefent, komt toch altijd neer op dezelfde mogelijkheden en onmogelijkheden. Wij kunnen er wel allemaal verschillende dingen mee doen, maar een paard is een paard.

Overigens is in alle disciplines respect en vertrouwen de basis.

En wat betreft die praktijk: als je actief met VD bezig zou zijn, zou je weten dat je er wel degelijk een groot inzicht in paarden voor nodig hebt om er ook vér mee te komen. Zelfs bij clickertraining kan je een paard doodvervelen en dan haakt ie af. En zoals hierboven al vermeldt, de trainer zal toch echt moeten weten hoe ver hij kan gaan, zowel geestelijk als lichamelijk.
En NH is aan de andere kant niets anders dan het dresseren van paarden, hoe hard sommigen dat ook willen ontkennen.

Maar dat is hier allemaal al uitgelegd: paarden slingeren elkaar niet rond aan touwhalstertjes, ze vragen zelfs helemaal niets van elkaar. Ze hebben wel een rangordesysteem en ze blijven instinctief bij elkaar.

Alles wat wíj van het paard vragen is berust op een vorm van dresseren. VD is dus niet beter of minder dan andere africhtingssystemen, het is gewoon een manier om met paarden bezig te zijn.

Ik heb in mijn leven al heel wat uitgeprobeerd en VD is gewoon leuk om naast andere dingen met een paard te doen. En ik denk dat ik inmiddels toch wel een redelijk inzicht in natuurlijk paardengedrag heb, zit er de hele dag op te kijken terwijl ik werk. :D :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:01

[quote="xTammyy"]Wat hier al vaker is gezegd, het VD'n is een hype geworden. Wie leert zijn of haar paard het snelste iets nieuws en dan het liefst zo spectaculair mogelijk. Natuurlijk heel gaaf om te zien, maar of het fijn is voor het paard? :n Veel mensen beginnen ook liever met het steigeren en liggen dan met kusje en flemen, terwijl het juist belangrijk is dat je pas verder gaat als de basis er in zit en dan begint met kleine dingetjes! quote]

Ik heb ook het idee dat sommige mensen geen enkel idee hebben, wat het inhoudt, maar het wel als advies geven.
Bijvoorbeeld, iemand opent een topic over omgangsproblemen met zijn paard.
Vaak zie je antwoorden als: ga grondwerken of vd doen.
Alsof dat een ultiem iets is, waarmee je alles kan oplossen.

Wat zou dat voor zin hebben, als de basis niet goed is. Als het paard niet goed opgevoed is en de eigenaar niet consequent is.

Iris82

Re: Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:04

Grondwerken is dan juist om het paard op te voeden. Grondwerken is in mijn ogen vooral het opvoeden van het paard. VD is meer een leuk extraatje. Een leuke manier om naast de training met je paard bezig te zijn. VD lost niets op qua relationele problemen die je eventueel met je paard hebt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:09

VD lost inderdaad niets op met dominantie problemen.
Mijn verzorgpony is een dominant kreng, ik ben eerst flink gaan grondwerken voor ik aan VD begon. Ik ben inderdaad jong, maar ik ben niet zo iemand die leert steigeren enz. Ik hou het bij de kleine kunstjes als nee schudden en kusjes geven.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:32

Bij omgangproblemen zou ik aanraden om te beginnen met grondwerken, maar dat hangt ook van het probleem af natuurlijk. Beste is altijd om er gewoon een professioneel iemand naar te laten kijken en niet zelf te gaan sleutelen om het zo maar even te zeggen.

Daarbij wat er hier gezegd wordt over dat je je paard vol stopt met troep vind ik een beetje onzin. Je beloont met maar een paar biks korrels en net wat meer als ie het echt heel goed doet of als ie iets nieuws leert (zo werkt het bij mij dan). Daarbij krijgt mijn paard verder helemaal geen biks dus dat ene handje per dag is lijkt mij geen overdreven hoeveelheid, aangezien er paarden zijn die 2 - 3 kilo per dag krijgen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:38

Wat is dan precies het verschil tussen grondwerken en vd?
Is grondwerken meer opvoeden op de grond?
Zoals stilstaan, voetje geven, braaf meelopen, vast kunnen staan aan touw etc?

En vd 'trucjes' aanleren zoals buigen, flemen etc?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:41

mika11 schreef:
Wat is dan precies het verschil tussen grondwerken en vd?
Is grondwerken meer opvoeden op de grond?
Zoals stilstaan, voetje geven, braaf meelopen, vast kunnen staan aan touw etc?

En vd 'trucjes' aanleren zoals buigen, flemen etc?

Vd is een onderdeel van grondwerk.
Longeren is een onderdeel van grondwerk.

Wat ik bedoel zijn oefeningen als wijken voor druk, netjes meelopen, meedraven, stoppen als jij stopt ect.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:45

EskeGirl schreef:
Wat ik bedoel zijn oefeningen als wijken voor druk, netjes meelopen, meedraven, stoppen als jij stopt ect.

Dat bedoel ik inderdaad ook. :)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:47

VD vind ik ook eigenlijk beetje circusgedoe. Kunstje > snoepje.
Vooral gebrek aan originaliteit en vernieuwing stoort me, allemaal hetzelfde (uit hetzelfde boekje waarschijnlijk)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:05

Ik denk dat vders maar eens moeten beginnen met het lezen van een boek als gedrag van het paard of een dergelijk boek. Het zal mij benieuwen hoeveel ze weten van het natuurlijke gedrag van paarden, en over bekrachtigingen en dergelijke.

Randalinpony. Een uitgebreide reactie hou je tegoed. Maar misschien moet je mijn posts nog eens lezen. Je interpeteerd het helemaal verkeerd. Maar quoten werkt niet op mijn tel.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:09

ik weet meer dan voldoende over het gedrag van paarden hoor :=

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:26

mltex schreef:
Vooral gebrek aan originaliteit en vernieuwing stoort me, allemaal hetzelfde (uit hetzelfde boekje waarschijnlijk)

Dat heb ik nou met dressuur: altijd maar weer die voltes en gebroken lijnen. Of dat draven: altijd maar weer in rondjes op die baan. En dat eeuwige springen, daar verzinnen ze ook nóóit iets nieuws. En ook allemaal gebaseerd op dat eeuwige Skala-boekje.... :')

@ Chaos, dat men wel eens een goed boek over leertheoie zou mogen lezen, geldt volgens mij ongeveer voor de héle ruiterij maar is niet iets wat specifiek op VD slaat. Die werken inderdaad vele met positief bekrachtigen. Maar elke gemiddelde ruiter staat volgens mij met zijn (haar) oren te klapperen als je het motivators / operant conditioneren hebt. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 16-08-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:28

mltex schreef:

Lijkt me logisch, een paard heeft maar een beperkt aantal natuurlijke bewegingen.
Ik zie in de hogere dressuur ook alleen maar piaffe, passage en pirouettes. :)*

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:31

H_Nalanta schreef:
mltex schreef:

Lijkt me logisch, een paard heeft maar een beperkt aantal natuurlijke bewegingen.
Ik zie in de hogere dressuur ook alleen maar piaffe, passage en pirouettes. :)*

Ik zag een tijdje terug wel een hele mooie sprong in een GP dressuur maar daar kreeg die ruiter nog punten aftrek voor ook. Probeert er eens iemand iets nieuws, iets orgineel nee hoor ....:+ . Ik vind het ook belachelijk dat er geen races zijn waarbij de langzaamste wint, altijd maar weer de snelste :n .

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:35

De langzaamste haha! Zou nog een hele kunst zijn je paard zo langzaam mogelijk te laten stappen :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:36

Chaos schreef:
Ik denk dat vders maar eens moeten beginnen met het lezen van een boek als gedrag van het paard of een dergelijk boek. Het zal mij benieuwen hoeveel ze weten van het natuurlijke gedrag van paarden, en over bekrachtigingen en dergelijke.

:') Dat zal vast zo zijn bij het gros van de penny-meiden maar je kunt mij niet vertellen dat dit geld voor ervaren VD-ers.
Die weten meer van paardengedrag dan menig dressuurruiter, daar durf ik om te wedden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:37

Chaos schreef:

Waarom generaliseer je zo?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:39

Chaos, jammer van zo'n uitspraak in een discussie die verder respectvol verloopt. Overigens gebruikte ik altijd een duidelijke basis voor ik aan trucjes begon. Tegenwoordig heet die basis grondwerk, toen nog niet en hoorde het gewoon bij vd

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:12

Paddenpad schreef:
H_Nalanta:
En teveel biksjes is troep,hier krijgen ze gewoon de hoeveelheid biksjes die ze nodig hebben in hun voerbak 2xper dag,2x per dag hooi en van 10-17 weidegang als beloning krijg ze na het rijden een halve schep muesli en als ik weg ga een appel,that's it verder geen poespas tussendoor en zeker niet uit mijn broek of jaszak,worden ze alleen maar vervelend van!

Je hoeft toch helemaal niet meer te voeren. Het is veel beter voor je paard om de krachtvoer gift zoveel mogelijk over de dag te verdelen. En vaste voedertijden met de gehele stal werken stereotyp gedrag ook in de hand. Dus ik zou zeggen juist gebruik je voer om verdeeld over de dag te oefenen, haal wat voer uit je vaste voertijden en stop het in de "snoeppot".

Als jou paard vervelend word als jij uit de hand voert zegt dat alleen wat over jullie combinatie als individuen niet dat voor iedere combinatie en ieder induvidueel paard tot vervelend gedrag zou leiden. Dat is een groot probleem met training dmv voedselbeloningen omdat veel mensen het wel proberen maar het niet gestructureerd doen krijg je dit soort vooroordelen. Terwijl het echt een bewezen effectieve manier van trainen is. Alleen denken de meeste mensen dat het heel simpel is om je beest om te kopen met een voertje dus verdiepen ze zich er niet in.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:19

Chaos schreef:

Randalinpony. Een uitgebreide reactie hou je tegoed. Maar misschien moet je mijn posts nog eens lezen. Je interpeteerd het helemaal verkeerd. Maar quoten werkt niet op mijn tel.

Dat geld wel voor wel meer groepen. Als ik dan lees dat mensen die zich in NH verdiept hebben en dus in paarden gedrag zeggen dat ze willen dat het paard het trucje voor hen doet niet voor een beloning vraag ik me toch af wie er dan beter snapt wat ie aan het doen is :Y) .

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:21

liedje89 schreef:
Chaos schreef:

Dat geld wel voor wel meer groepen. Als ik dan lees dat mensen die zich in NH verdiept hebben en dus in paarden gedrag zeggen dat ze willen dat het paard het trucje voor hen doet niet voor een beloning vraag ik me toch af wie er dan beter snapt wat ie aan het doen is :Y) .

Amen _/-\o_

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:33

@Liedje: _O- Whahaha. :') En dan te bedenken dat scholen boven de aarde ooit gewoon bij de dressuur hoorden. Tis ook maar wat je gewend bent. Of onder nuttig verstaat. :+

Wat betreft je laatste posts: _/-\o_

@Chaos: ik ben erg benieuwd wat ik verkeerd interpreteer.

@Stef: een beleefd paard dat in de normale dagelijkse omgang fijn hanteerbaar is en zich ook op zijn gemak bij ons voelt, dat is de basis van alles dus ja,ook van VD. :j
Hoe je het ook noemt, basis, beleren, grondwerk, het komt toch op hetzelfde neer.

Doe jij met Abbey ook VD eigenlijk?

H-Alanta schreef:
Citaat:
Ik zie in de hogere dressuur ook alleen maar piaffe, passage en pirouettes.

@H-Alanta: helemaal mee eens. Een koprol zou best aardig zijn voor de afwisseling maar helaas is dat alleen weggelegd voor HEEEEEEEELE dikke kleine shetlandertjes van het soort dat zo rondgevreten is dat het al uit zichzelf rolt. :+