Dressuur in vrijheid, nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:11

ZusJacobs

Re: Dressuur in vrijheid, nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:13

Haha paard wel, nu jij nog :D

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:17

Haha :P tja dat blijft een moeilijk punt :+

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:34

Hier een stille meelezer, heb vanaf de eerste pagina een stipje maar wil nu toch even iets posten.

Werken jullie allemaal in een bak/paddock (zonder gras) of krijgen jullie je paard ook gemotiveerd om mee te doen als er gras aanwezig is?
Ik had vandaag wilde plannen om met de neckrope een beetje te gaan grondwerken en toen pony niet zo enthousiast bleek als ik, heb ik mijn Tiger tevoorschijn gehaald aangezien pony dat vroegah wel altijd leuk vond. Ik kon het zelfs mét leuk zakje aan zweep niet winnen van de grasjes.

De buren hebben wel een bak waar ik gebruik van mag maken tegen (veel) betaling, maar het is ten eerste te duur om daar een paar keer per week heen te gaan en ook te ver lopen.

Is het hopeloos om in vrijheid met je pony te willen werken in een omgeving vol gras?

(p.s: pony is rb extrovert volgens Parelli personality profile)

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:48

Het hangt bij mij maar net van mn pony af of hij het gras boven mij verkiest of niet :P
Wanneer ze druk bezig zijn met eten loop ik er altijd rustig naartoe en zodra ze mij ook maar een klein beetje aandacht geven beloon ik ze daarvoor. Dan loop ik weer een eindje weg en als ze weer interesse tonen beloon ik ze weer. Dit werkt bij die van mij heel goed. Ze hebben nu wel door dat ik ze maar eventjes van hun grasjes weghaal en dat ze daar brokjes voor in de plaats krijgen :+

Verder werk ik ook in een afgezet stukje wei waar geen gras meer groeit eigenlijk, maar dat is niet zozeer om ze van het gras weg te houden maar om mn shetje uit de buurt te houden, die is namelijk zo enthousiast over de brokjes dat hij maar al te graag in de weg loopt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:13

Leuk dat het topic hier mag blijven! :)

Over het negeren/corrigeren/belonen van ongevraagd gedrag: dat ligt er maar net aan wat je op dat moment wilt trainen. Als je bij de jambette de hoogste beweging van het voorbeen wilt trainen, dan moet je daarvoor belonen en de rest negeren. Als je je paard wilt leren dat hij enthousiast kan/mag zijn, dan beloon je voor alles wat er voorbij komt, hou je de dingen kort, vraag je niet om dat been tot het hoogste punt te brengen maar beloon je bijvoorbeeld al als de hoef nog maar net van de grond is enz.

Het probleem is dat wij mensen vaak alles tegelijk willen, dus en enthousiasme stimuleren en tegelijkertijd ons paard helemaal micromanagen op de kleinste bewegingsverbeterinkjes - en die twee gaan niet altijd samen. 8-)

Maar enthousiasme is de sleutel tot alles als het om paarden in vrijheid trainen gaat. Als enthousiasme ontbreekt kun je of stoppen met trainen en gewoon gaan poetsen/grazen/gezellig rondhangen, of alles belonen wat ook maar een beetje op enthousiasme lijkt. Je beloont dan dus niet voor specifiek gedrag, maar voor een specifieke psychologische staat. Ik beloon in praktijk eigenlijk nog veel meer voor psychologische veranderingen dan voor gedrag/beweging. Dat is namelijk slechts een gevolg van wat er in die hersens omgaat en als het met die hersens goed zit, dan komt de rest vanzelf!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:54

Leuk!! :) Ik krijg af en toe les in dressuur in vrijheid, we hebben het zelf "natural dressage" genoemd :) Het is ook érg gezond voor Sita, er zijn een hoop spieren die nog getraind moeten worden! Ik volg dit topic even.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:56

Ik heb gister bijv. getraind op een volle weide (echt lekker vers gras, en ze staat normaliteit maar 2 tot 3 uurtjes per dag op de weide) en ze heeft 1 keer een hapje genomen toen mijn aandacht weg was, maar dat was heel rustig, zo van ooh jij doet even iets anders, ga ik eventjes eten haha.. Ze was er ook zo weer bij!

Gister trouwens een super leuk kunstje nieuw geleerd hihi, ze ging met haar achterbeen krabben aan haar hoofd, dus zo lekker buigend. Ik klik en belonen (snoepje en aai op de hals, betreft korte belonen reageerde ze hier veel beter op dan een knuffel veel aaien etc haha), ik dacht niet dat ze het zou begrijpen dus ga verder waar ik mee bezig was. Toen kreeg ze weer jeuk en begon ze weer zo te krabben, ik weer klik + beloning en aaitje. En toen haha :D Ik stapte naar achter, en ze keek echt heul snoezig, ondertussen dat ze naar mij kijkt buigt ze haar hoofd/hals naar haar achterbeen, heel licht tilt ze haar achterbeen op, mij nog steeds aankijkende van: Zo goed? Dus ik gelijk Jaaaaaaaaaaaaaaa klik beloning + een staart kriebel (Dat vindt ze heerlijk!) *\o/* Dus ik weer een stapje naar achter, deed ze het weer zo leuk <3 Toen nog 1 keer geoefend en toen deed ze het weer, alleen ik heb dus geen commando haha _O- Ga het vandaag weer proberen, zal het dan ook filmen :D

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:18

Hier een stille meelezer.
Lijkt me wel leuk om een HK-topic te openen in GVL.
Ik doe momenteel nog niks van DIV maar wel andere grondwerk-dingen, met soms wel verhalen die ik wil delen:-)
Dus ik ben voor!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:24

Laten we het dan gewoon proberen! Sabine, neem jij het voortouw?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:42

Als er een HK komt ben ik zéker van de partij *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:25

Bliksem, wat leuk dat je er bent! :D
Ook de andere natuurlijk, maar Bliksem 'kende' ik al :Y)

Ik ga nog heel even een reactie van een mod afwachten, maar dan wil ik het best op mij nemen om een HK te openen (en dit topic te 'onderhouden') :j Geen probleem :)

Gras/Geen gras ... Ik werk meestal zonder gras, maar dat wil niet zeggen dat er geen afleiding kan zijn :+ Op 1 gedeelte staat momenteel best veel onkruid (naja, hopelijk binnenkort niet meer, het is niet voor niks bespoten :P ) maar dat is toch altijd de moeite om te zoeken of daar niks eetbaars tussen zit :+ En op het gedeelte waar helemaal niks staat daar liggen altijd wel blaadjes van de bomen enzo en die zijn ook eetbaar :Y)
Ik heb wel een hele tijd terug eens op de grote weide met hem gewerkt, daar staat gewoon gras .. Ik had niks afgezet dus ik had echt een mega-ruimte .. en hij deed gewoon mee! Springen en al, terwijl je mijn hindernis bijna niet zag staan in die grote ruimte :')
Dus ik probeer het doorgaans niet, maar ik heb wel het idee als ik me interessant genoeg kan maken, dat het best wel moet lukken :j Zelf enthousiast & interessant zijn, vooral dat laatste, dat is de sleutel tot alles denk ik :Y)

Miriam ... goh ... ik blijf het moeilijk vinden :+ Ik blijf schrik hebben voor verwarring zeg maar, maar ergens kan ik je ook wel volgen :j Eén van de problemen is ook dat ik hem niet gemotiveerd kan houden .. Hij begint bv. wel ergens aan, maar ik kan het nooit afwerken omdat ik niet kan blijven oefenen omdat hij dan z'n interesse verliest :+ Dus bv. als ik de jambette wil uitbreiden ga ik niet meer belonen voor het gewone optillen, maar krijgt hij enkel maar een beloning als hij hoger tilt of been even stilhoudt of iets (weet nog niet goed wat, ben nog in theorie aan het werken :P ), maar als hij een paar keer niks heeft gehad (naja, niks .. ik moedig 'm wel aan met mijn stem), dan is het precies of hij iets heeft van "ja ok, dit doen we dan niet meer" .. En weg enthousiasme :+ Vind ik een heel moeilijke .. maar ik heb het idee dat het wel stilaan beter gaat, nu we met DIV bezig zijn lijkt hij liever mee te werken .. Dus misschien komen we nog wel ergens :Y) :))

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:38

Mijn pony is nogal een aparte wat werken op gras betreft. Hij vind het werken voor wat lekkers geweldig en doet eigenlijk altijd enthousiast mee. Alleen op de vorige locatie waar hij stond, kon ik haast geen vrijheidsdressuur/dressuur in vrijheid met hem in de bak doen. In de wei wel, maar in de bak ging hij meteen eten en op z'n best had hij na 5 minuten zijn aandacht erbij en konden we wat doen, op z'n slechts probeerde ik een half uur interessant te zijn en tilde hij twee keer z'n hoofd op. Apart, want in de wei is veel meer gras te vinden. Ik denk dat het komt doordat we in de wei alleen in vrijheid werken en hij vrijwillig meedoet en we in de bak ook allerlei andere dingen doen.
Vandaag heb ik met hem gewerkt op een zandgedeelte, maar zelf liep na een tijdje naar de wei toe, dus hebben we daar ook wat gedaan. Maar hij denkt er dan niet aan om te gaan eten, alleen als ik niets meer doe. Zoals een tijdje geleden toen ik gebeld werd tijdens onze training, hij snapte er niks van en hij probeerde nog een tijdje mijn aandacht te trekken. Arme pony. :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:51

Haha Swaan, grappig hè! Mijn pony kijkt me dan ook zo aan van? Nee? Hm oké, nou dan eventjes grasjes pakken! In de bak doet ze hier ook altijd alsof ze uitgehongerd is, zal idd komen doordat we vaak in de bak wat meer werken werken (Gras vind ik te glad voor veel/hard galop, en omdat ze toch af en toe die benen wilt strekken :D )

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:48

Wat een leuke verhalen! Leuk om te horen hoe iedereen te werk gaat zeg! :)

Vriendin van mij heeft vandaag enorm gave foto's gemaakt van Shilas en het rijden met/zonder neckrope... Ik zal straks wat foto's in link zetten! :)

Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:16

Wat is het toch een gaaf beest (net zoals Flip), hoe doe je dat met travers/Renvers etc.? Of oefen je zulke dingen niet?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:17

Ik pak het allemaal spelenderwijs mee, ik doe niet zozeer werk aan de lange teugel/hand maar via vrijheidsdressuur zegmaar :) Dankjewel!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:19

Maar doe je dan ook oefeningen zoals Travers en Renvers? Lijkt me toch lastiger (En dan bedoel ik onder het de man en los zonder hoofdstellen/kaptomen etc.) sinds je moeilijk stelling van het hoofd kunt bepalen, buiging is makkelijker en halshouding (voorwaarts/opwaarts etc.) is ook makkelijker lijkt mij.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:19

@E_Nalanta; ik vind jou en je pony's zo gaaf bezig! :D Hoe leer je alles onder de man aan? Eerst op de grond en dan hetzelfde commando geven en kijken of het aanslaat?
Want de commando's die ik nu vanaf de grond geef zijn niet echt mogelijk om vanaf de rug te geven :+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:22

ZusJacobs schreef:
Maar doe je dan ook oefeningen zoals Travers en Renvers? Lijkt me toch lastiger (En dan bedoel ik onder het de man en los zonder hoofdstellen/kaptomen etc.) sinds je moeilijk stelling van het hoofd kunt bepalen, buiging is makkelijker en halshouding (voorwaarts/opwaarts etc.) is ook makkelijker lijkt mij.

Makkelijk.. Makkelijk.. het ligt imo echt aan de connectie die je met je paard hebt :) Als ik mijn zit verander buigt hij en soms gaat hij al met wat
stelling in alledrie de gangen, maar dat is echt oefenen hoor... Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo met de neckrope/natuurlijk dressuren nog niet
met veel oefeningen bezigben hoor, momenteel echt puur het sturen en wat andere kleine dingen :) Oefeningen wil ik wel aan de hand gaan
doen op de huidige paar na, verders doe ik ze wel met tuigage! :)

Dankjewel SanneK! Ik geef vanavond meer uitleg, nu zijn er mensen hier en kan ik moeilijk een boekdeel typen! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:23

Prachtig wat jij doet! En erg leuke dieren ook :j ;)
Wat is eigenlijk dat lichtblauw op de foto? Boven z'n manen zeg maar? Zit er de hele tijd op te kijken maar kan het er niet uithalen :')

Mbt de 'echte dressuuroefeningen' .. ikzelf ga proberen (maar of het gaat lukken is weer een ander verhaal :P ) om tijdens het werk een commando te hebben om z'n hoofd naar binnen te vragen, maar dat hij toch rechtuit blijft lopen. Als ik dan ongeveer ter hoogte van z'n schouder (denk iets meer naar achter) loop en ik vraag z'n hoofd naar binnen komt hopelijk z'n hals & schouder ook mee = schouderbinnenwaarts.

Zoiets wil ik proberen, maar zover zijn we nog niet dus heb nog geen specifieke plannen ;)

Ik wacht met spanning op je boek E_Nalanta :Y) :))

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:26

Ik denk dat je die stok bedoeld? Da's een paal! :+ En dat andere is van de neckrope, meer lichtblauw op de lucht na kan ik er niet
uithalen... Ik wil vanavond wel even uitleggen hier in het topic hoe ik te werk ga met Shilas onder het zadel en vanaf de grond, wie weet hebben jullie er wat aan. Zal het uitgebreid doen, kort verslag gaat niet haha...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:28

Denk dat ik die paal bedoel :j Zie er alleen geen paal in :')
Kan het dat die langs zijn rechterbeen ook lichtjes te zien is? Die komt toch tot op de grond hé? Of staat die op je hek ofzo?
(niet dat het belangrijk is, maar nu wil ik het wel weten :P :)) )

En maak het maar zolang als je wil hoor, kunnen we alleen maar plezier mee hebben ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:30

Whaha, da's inderdaad een scheef-staande paal! :D
Is goed, dan zal ik het vanavond even typen. Heb nog meer fotomateriaal en filmmateriaal, kan ik eventueel ook posten... Zal even kijken! :)

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:30

@E_Nalanta; Nou ik wacht af :D Ben heel benieuwd!

@[***]; Zo heb ik die van mij ook een soort van schouderbinnenwaarts aangeleerd! Inderdaad door ernaast te lopen en doormiddel van voer in mijn hand 'lok' ik hem naar binnen maar blijf wel recht uit lopen. Nu hoef ik mn hand maar naar binnen te buigen en hij buigt ook in :) Maar ik moet er nog wel dicht naast blijven lopen anders loopt hij gewoon naar binnen :+ Dus ik ben er nog niet klaar mee :P