Hoe steigeren onder de man aanleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:17

Ik weet dat het fout kan gaan, en daarom heb ik er ook mee gewacht. Nu heb ik genoeg vertrouwen in mijn paard (en zij in mij) dat ik het aandurfde.

En ja, ik weet dat het fout kan gaan, en hoe erg het fout kan gaan. Daar ben ik me van bewust hoor. Maar ik ben me ook bewust van het vertrouwen in elkaar, en dat het ook goed kan gaan! :) Je zult hier op de voorpagina alleen maar zien staan dat er iemand is overleden doordat zijn/haar paard is gaan steigeren op commando en achterover geklapt is. Maar je zult er nooit zien staan dat het wel goed gaat en dat de paarden netjes op commando staan. (Ja, het zijn en blijven dieren, maar dan kun je maar beter er helemaal niet mee omgaan :) )

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:18

xDonja, ik heb je een site ge-pb'd zostraks? Kun je wel even op kijken! :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:19

Ja! Die had ik gezien. Had ik twee dagen ervoor al opgekeken :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:20

Oh! := Nou, bij deze dan: succes met het leren, je kunt beginnen met een zadel opdoen en dat jijzelf van voor het commando geeft.
Zo leert hij het gevoel op zijn rug met het steigeren. Denk meteen aan een duidelijk commando en bouw het zo uit.
Dan een keer een vriendin ofzo erop, en dan kan die vriendin er een keer voor staan en jij de hulpen geeft... komt goed, enneh, houd je ons op de
hoogte? :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:32

NHevaVD schreef:
Ik wel hoor, ik heb het van jullie filmpjes gezien, in het écht en weet dat aan het steigeren risico's zitten. Maar voor mijn geen reden om af te haken.

Niemand verwacht van je dat je af gaat haken. Jij weet ook wat je doet, en ik denk niet dat het jouw overkomt dat jij het steigeren aan een paard gaat aanleren waar jij ook maar de twijfels van hebt dat hij het niet tegen je gaat gebruiken.

Maar alle alleen-maar-positieve berichten laten een niet zo ervaren aspirant VD-er wel in de waan dat het ALTIJD goed gaat. Ze zien niet dat het serieus fout kan gaan. Ze zien niet dat er een heel traject aan training aan vooraf gaat. Ze weten niet dat ook iemand die heel ver is in de VD weleens een dier het steigeren NIET aanleert omdat hij niet zeker weet wat het dier ermee gaat doen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:34

Dat ben ik met je eens :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:44

Dus, zet die ego-pet eens af, en ga op meta-niveau kijken. Zweef met een helicopterblik even boven dit topic en kijk waar jij het zelf over hebt, en waar wij het over hebben. De specifieke gevallen die jij opnoemt, tegen ons - misschien foute - gegeneraliseer. Zowel jij, als ook wij, zijn het er met elkaar eens dat je het bij paarden over individuen hebt. Je kunt en mag in een dergelijk topic gewoon niet te specifiek op ieder individu ingaan.

Dat het per individu bekeken kan en moet worden (zowel vier als tweebenig) ben ik het helemaal mee eens.
Maar om even een algemeen antwoord op een algemene stelling te geven: steigeren onder het zadel aanleren? Niet doen (uitzonderingen daargelaten).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:11

Uiteraard, steigeren is iets wat je beter niet dan wel kan aanleren, ben ik het zeker mee eens. Maar voor mensen die serieus met VD bezig zijn is het steigeren een volgende stap in het aanleren van oefeningen, dan hoort steigeren er gewoon bij. En dan nog moet eenieder uiteraard voor zichzelf afwegen of het in zijn/haar situatie verstandig is om het aan te leren, maar ik kan me voorstellen dat de TS naar een volgende stap wil. Overigens vind ook ik dat je je paard eerst makkelijk naar de grond moet kunnen dirrigeren voor je hem omhoog vraagt. En met makkelijk bedoel ik eigenlijk op een aanraking met commando en geen voetjes vast houden en snoepjes lokken e.d.

Daarnaast, steigeren op commando kan natuurlijk gevaarlijk zijn, maar het kan juist ook veiliger zijn. Een paard wat te pas en te onpas steigert kan het afleren door het juist op een commando te zetten. Zodra het gedrag van jou is dmv een commando kan je vervolgens het commando nooit meer geven.
Ook zijn de meeste steigeraars die zich om laten vallen paarden die steigeren uit verzet. Daar zit voor het paard dus een boel emotie bij en hij komt ongecontroleerd omhoog. Aangezien hij nooit geleerd heeft gecontroleerd omhoog te komen valt 'ie gewoon om. Juist door je paard op commando te leren steigeren leert 'ie zijn evenwicht op zijn achterbenen bewaren en kent zijn lichaam weer een beetje beter. Mocht je in een ongecontroleerde steigersituatie komen dan zal een paard wat het steigeren op commando kent met meer balans op zijn achterbenen staan als een paard welke het niet kent.

Daarbij, als je je paard eerlijk en oprecht behandeld onder zadel zijn er maar weinig die zo'n hekel aan rijden hebben dat ze zich zoveel moeite getroosten om de mens van hun rug te krijgen. Dan is er echt al heel veel meer gebeurd. Een andere mogelijkheid waarin het mis kan gaan is als je als trainer op enig moment een spoortje angst laat blijken. Iedere nieuwe oefening wordt minstens 1 keer getoont zonder dat je het vraagt, deins je op dat moment terug, ja, dan heeft je paard iets geleerd en dan nog ligt het aan je paard wat 'ie er mee doet. Maar dat is dan ook het eerste wat ik mensen in de lessen als eerste leer, deins nooit terug voor je paard, laat hem nooit ruimte van je afnemen. Maar dat begint al bij het uit de wei halen en iets lekkers geven, niet bij het steigeren...
Laatst bijgewerkt door Amable op 30-12-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:16

Ik vind het heel mooi dat je aangeeft dat iedere nieuw aangeleerde oefening ongevraagd getoond wordt, want dat is ook mijn ervaring. Nu is dat bij een galopchangement minder erg dan bij het steigeren. Het feit dat je dit opnoemt staat haaks op alle beweringen in dit topic, dat een dier een steiger nooit ongevraagd zal tonen, en dat steigers altijd veilig zijn.

Natuurlijk is het aanleren van steigeren de kroon op je werk, maar er zijn er zoveel die denken een shortcut te kunnen nemen, alle voorgaande stadia denken te kunnen overslaan, en alleen maar dat steigeren zien. En daar gaat het in mijn ogen mis. Er zijn teveel posters en bokkers op VD die deze shortcut voor ogen hebben, en niet weten waar ze mee bezig zijn.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:22

Dat ben ik zeker met je eens, maar ik vind het persoonlijk ook jammer dat ieder steiger topic op bokt zo'n lang topic wordt met zoveel tegenstanders. Ik denk dat het volstaat met een keer aangeven wat de risico's zijn en afhankelijk van de startpost, tips met wat wel mogelijk is. Ik hou van clickeren, positief belonen. Dus ik zeg niet "niet doen!" Maar ik zeg "je kan wel dit, dit of dit doen :)"

Overigens denk ik dat de TS in dit specifieke topic al wat verder is dan de gemiddelde bokker die een steiger vraag stelt. Haar paard steigert al en ze weet al hoe hij reageert. M.i. is het verschil tussen onder zadel en vanaf de grond zo groot niet, dus ik zie er niets slechts in om deze TS verder te helpen. Zo iemand als de Laura die ook in het topic post, tja, da's duidelijk he ;) Die kan beter terug naar de basis, beleefdheid en respect en zou idd nog niet aan steigeren moeten denken.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:33

Citaat:
Dus, zet die ego-pet eens af, en ga op meta-niveau kijken. Zweef met een helicopterblik even boven dit topic en kijk waar jij het zelf over hebt, en waar wij het over hebben. De specifieke gevallen die jij opnoemt, tegen ons - misschien foute - gegeneraliseer. Zowel jij, als ook wij, zijn het er met elkaar eens dat je het bij paarden over individuen hebt. Je kunt en mag in een dergelijk topic gewoon niet te specifiek op ieder individu ingaan.

Ego-pet? Pfoeee.. _O- Specifieke gevallen? Ehm, ik verdedigde alleen maar het feit dat het ook goed kan gaan. Jullie komen met gaan liggen tijdens galop, bijten met kusjes en tegen de wand aan klemmen! := Dat vond ik gewoon écht absurd! _O-

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:39

*zet negeermodus aan*

Amable...wat mooie en indrukwekkende foto's heb jij in je profiel staan.
En wat een prettig en zeer goed onderbouwde post v.w.b. het onderwerp steigeren.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:45

Dank je wel :) Ik ben zelf ook nog wel eens onder de indruk hoor, als ik mijn paard zomaar alles voor me zie doen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:10

Even een ideetje: Amable, zou jij geen topic willen schrijven over het steigeren dat als sticky in het VD topic geplaatst zou kunnen worden? Of als stukje in de Bokt Wiki? Dit om te voorkomen dat er iedere keer dezelfde topics worden gestart, want het is voor zowel de voor- als de tegenstanders heel vervelende om iedere keer met hetzelfde geconfronteerd te worden.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:18

ik ben al rustig aan bezig de wiki te vullen, maar dat doe ik altijd als ik op mijn favo werkplek zit, die ene receptie waar echt nooit iets gebeurd ;) volgende week zit ik er de hele week, kan dan idd wel even aan de gang gaan met een wiki artikel over steigeren :j

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:20

Cassidy, da's toch wel een goed idee. Met dit gekibbel tussen voor/en tegenstanders schiet het niet op :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:23

Het is dat ik zelf absoluut geen ervaring heb met VD, anders had ik het zelf gedaan.

Amable, ik kijk uit naar je Wiki artikel over steigeren....

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:52

Dit schiet idd niet op. Alle goedbedoelde adviezen om het niet te leren worden compleet belachelijk gemaakt, of genegeerd.

En ken je paard: ja klopt, ik weet dat ik het mijn paard NIET moet leren!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:57

Nouja, ik maak hier helemaal geen advies compleet belachelijk! Ik heb het topic ook niet geopend om van jullie te horen of ik het wel of niet moet aanleren, maar hoe ik het aan moet leren :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:57

Ik had het ook helemaal niet op jou bedoeld hoor Donja! Maar sommigen hier gedragen zich erg kinderachtig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:15

@ Donja, ik hoop dat je inmiddels, via de link naar de site met meer informatie, voldoende handvaten hebt gekregen hoe je het aan kunt pakken, en als niet, waar je heen kunt met je vragen om meer informatie.
Ergens is het jammer dat deze link naar de website per PB is gegaan en niet voor iedereen toegankelijk is. Aan de andere kant ook begrijpelijk. Je moet iemand geen informatie geven die hij/zij niet aankan. En er zijn de nodige meelezers die niet posten.

Haai allemaal :wave:

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 10:14

De site staat gewoon in haar profiel, misschien als je het vraagt kan ze het ook in het topic zetten? :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:48

Oakland1990 schreef:
Ik had het ook helemaal niet op jou bedoeld hoor Donja! Maar sommigen hier gedragen zich erg kinderachtig...

Neem aan dat je mij hiermee bedoelt. Ik wil hier niet nog een keer een halve rel maken, dus zal ik het even volwassen houden :)
De waarschuwingen werden niet ge-negeerd hoor, maar sommigen zoals 'gaan liggen in galop' vond ik toch wel wat ver boven de realiteit gaan!
Daarnaast kreeg ik nou ook niet echt de indruk dat je openstond voor het feit dat het ook wél gewoon prima kan verlopen en beide er plezier aan
kan beleven! :) Voordat je met steigeren begint is het inderdaad goed om de door jullie gestuurde filmpjes even ingelicht te worden er er genoeg
over te weten, absoluut. Het is geen risicovrij kunstje en daarom snap ik jullie waarschuwingen :j

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:51

Ik heb nooit wat geroepen over liggen in galop hoor. En ik mag toch waarschuwen, ieder persoon die ik het uit zijn of haar hoofd krijg gepraat, vind ik een goeie zaak.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:02

Ik zeg ook niet dat jij het zei, het werd gezegd :) Natuurlijk, het is absoluut niet verkeerd om iemand te vertellen dat hij het beter niet kan doen,
maar ik begreep uit vrijwel alle posts dat het ook niet kon worden gezien als iets dat wél goed zou uitpakken :)