Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:29

Leuk topic!
Ik heb het boek van inge een keer gekregen (en helaas uitgeleend dus nu kwijt) en vond het erg leuk. Ik heb met mijn vorige tinker wat basis gedaan; dus alleen inclickeren, targetten (hij liep 10 meter achter een balletje aan) en halthouden en natuurlijk niet bedelen.
Verder deden er niet zoveel mee maar toen hij wat bang was voor de spuitbus heb ik hem met de clicker weten te overreden zich toch onder te laten spuiten.
En inderdaad een paard met 'afstandsbediening' dat ook blijft staan als je 3 m wegloopt is Reuze handig!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:32

Fransje: Ja. Ben ook niet vanplan om veel verder te gaan, of te snel te gaan. Maar meer een beetje contact krijgen. Omdat er geen mogelijkheid is tot vrij in een grotere ruimte. En ze lijkt het leuk tevinden. Vandaar mijn vraag:D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:48

LeonieL schreef:
Wat een heerlijk leerzaam topic is dit om door te lezen.
Ik ben een stille meelezer, omdat ik er weinig verstand van heb. Dus reageren heeft dan weinig nut. Maar nu toch maar een vraag.

Ik heb sinds de vakantie 2 verzorgpony's.
bij de 9jarige heb ik een probleem. Hij laat niemand echt binnen in z'n stal. Maar ook in het weiland niet. (Hij valt je niet aan ofzo, en komt ook wel wat lekkers halen. Maar daar houd het ook mee op)
Nu heb ik al een paar keerb ij haar in de stal gezeten. Dat was ik gister weer vanplan. Maar toen kwam de eigenaar met een bakje worteltjes.

Ik heb die kans aangegrepen om de handtarget aan te leren. dit deed ze super goed! Ze snapte het na 3 keer, Zij stond in de stal, met de deur dicht. Zodat ze zowiezo niet te opdringerig kon worden.
Ik ben vanplan nu eerst beleefdheid aan te leren, omdat ik nu zeker niet in een afgezet stuk land kan.

Is dit slim? En hoe dit het beste uittewerken, dat ik haar gewoon uit stal kan halen?
Xx Leonie.
Ps. Ze is heel bang. Niet gemeen ofzo.

Wat doet de pony precies , dat je niet zijn stal in kan?
Ik ben het niet eens met Fransje dat je vertrouwen nodig hebt om te kunnen clickeren. Het is handig ze uit de hand te kunnen voeren maar zelfs dat is niet nodig. Mijn veulen was ook erg bang en ik begon wel met clickeren. Ik ben begonnen met een blog (zie link onderaan in mijn profiel), daar kun je lezen hoe ik met Kyra begonnen ben: click als ze aan het halster rook, neus er tegen aan deed en wat later (ze was toen nog erg bang) met een poetshandschoen aan een stok haar 'aaien' en clicken als ze mijn kant op keek. Zo heeft ze haar vertrouwen in mij verkregen.

Een halster aan doen met een kort touwtje helpt ook om ze mak te krijgen. Ze worden ten eerste wat minder schrikkerig aan het hoofd en je kunt ze gemakkelijk pakken.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:57

HippoLogic schreef:
LeonieL schreef:
Ik ben een stille meelezer, omdat ik er weinig verstand van heb. Dus reageren heeft dan weinig nut. Maar nu toch maar een vraag.

bij de 9jarige heb ik een probleem. Hij laat niemand echt binnen in z'n stal. Maar ook in het weiland niet. (Hij valt je niet aan ofzo, en komt ook wel wat lekkers halen. Maar daar houd het ook mee op)
Nu heb ik al een paar keerb ij haar in de stal gezeten. Dat was ik gister weer vanplan. Maar toen kwam de eigenaar met een bakje worteltjes.

Ik heb die kans aangegrepen om de handtarget aan te leren. dit deed ze super goed! Ze snapte het na 3 keer, Zij stond in de stal, met de deur dicht. Zodat ze zowiezo niet te opdringerig kon worden.
Ik ben vanplan nu eerst beleefdheid aan te leren, omdat ik nu zeker niet in een afgezet stuk land kan.

Is dit slim? En hoe dit het beste uittewerken, dat ik haar gewoon uit stal kan halen?
Xx Leonie.

Wat doet de pony precies , dat je niet zijn stal in kan?
Ik ben het niet eens met Fransje dat je vertrouwen nodig hebt om te kunnen clickeren. Het is handig ze uit de hand te kunnen voeren maar zelfs dat is niet nodig. Mijn veulen was ook erg bang en ik begon wel met clickeren. Ik ben begonnen met een blog (zie link onderaan in mijn profiel), daar kun je lezen hoe ik met Kyra begonnen ben: click als ze aan het halster rook, neus er tegen aan deed en wat later (ze was toen nog erg bang) met een poetshandschoen aan een stok haar 'aaien' en clicken als ze mijn kant op keek. Zo heeft ze haar vertrouwen in mij verkregen.

Een halster aan doen met een kort touwtje helpt ook om ze mak te krijgen. Ze worden ten eerste wat minder schrikkerig aan het hoofd en je kunt ze gemakkelijk pakken.

Elke keer anders. Als ze in een goede bui is, kan je de stal in, en daar gewoon gaan zitten. Dan kijkt ze af en toe naar je (ze eet over het algemeen door, maar ziet mij dan natuurlijk wel zitten ;) )
Andere keren is ze wat chagerijniger (Ik kwam er laatst, en toen stond ze al even binnen. Toen ging het heel lang goed. Tot dat ik m'n hand even op de deur legte. Toen begon ze te happen, Uiteraard wel bestraft).
En soms draait ze gewoon de kont naar de deur.
Maar de eigenaar zei ook al dat je haar niet in de stal kon borstelen enzo. Dat ze dan gaat draaien.

Ik ga je blog zeker doorlezen!
Ik dacht ook dat dingen als handtarget weinig kwaad konden.
Lijkt me iig. veel veiliger als mee naar de wei nemen, en daar de kans lopen dat ze wel flipt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:51

HippoLogic schreef:
[Wat doet de pony precies , dat je niet zijn stal in kan?

Ok, ik kan me best voorstellen dat je door clickeren vertrouwen kan opbouwen, maar eerlijk gezegd, en das mijn mening, zou ik dan toch ook met het paard aan de basics werken aan vertrouwen vanuit lichaamstaal en leiderschap. Dat kan je óók doen met clickeren, maar dan moet je wel precies weten wat je doet. (Ik bedoel te zeggen dat als je niet bewust bent van communicatie met lichaamstaal en leiderschap, de clicker ook niet echt werkt, het één beinvloedt het andere). Een veulen is toch wel iets anders dan een pony met een geschiedenis?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 07:41

LeonieL schreef:

Xx Leonie.

Ik denk ook dat je best met clickeren kan beginnen, mits je voldoende op de hoogte bent van de psyche van het paard en zijn natuurlijke gedrag en natuurlijk de invloed van je eigen lichaamshouding.
Dat zijn altijd voorwaarden om echt aan het werk te gaan, naar mijn mening.
Weet dus niet in hoeverre dat je daarin thuis bent.
Als je een paard goed kunt 'lezen', je goed bewust bent van je eigen lichaamstaal en de invloed daarvan op je paard, gedrag kunt begrijpen, inschatten en daarop in kunt spelen, is er geen reden (mijn inziens na) om met een paard wat vanuit angst reageert niet te gaan clickeren

Ik heb zelf een getraumatiseerde merrie die zich volledig voor de buitenwereld had afgesloten. Clickeren bleek de enige manier om haar beetje voor beetje weer een beetje vertrouwen te laten hebben in de mens. Ze is nog steeds een beetje Jekyll en Hide, maar al een heel erg ander paard dan toen ik haar kreeg

[ITP] Amber en de rest :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:11

Fransje_70 schreef:
Ok, ik kan me best voorstellen dat je door clickeren vertrouwen kan opbouwen, maar eerlijk gezegd, en das mijn mening, zou ik dan toch ook met het paard aan de basics werken aan vertrouwen vanuit lichaamstaal en leiderschap. Dat kan je óók doen met clickeren, maar dan moet je wel precies weten wat je doet. (Ik bedoel te zeggen dat als je niet bewust bent van communicatie met lichaamstaal en leiderschap, de clicker ook niet echt werkt, het één beinvloedt het andere). Een veulen is toch wel iets anders dan een pony met een geschiedenis?

Je hebt gelijk dat je ook aan de basics moet werken, maar ik begreep dat in het geval van LeonieL het paard zich niet laat benaderen in stal/weiland. In zo'n geval wordt het lastig om aan leiderschap te werken (ik denk dan aan het werken aan het halster in de bak en oefeningen als halthouden, voorwaarts en opzij gaan). Ik weet niet aan welke oefeningen jij denkt? Met de clicker en een handschoen aan een stok kun je een heel eind komen om contact te maken met een paard dat zich niet laat benaderen. Zo bedoelde ik dat.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:52

Hallootjes! Nou eindelijk sneeuw weg, zijn de drains nog verstopt met ijs... kunnen we zwemmen ipv schaatsen in de rijbak en paddocks :( Tsja en zoon beetje ziek (mag woensdag afzwemmen en vind dat erg spannend) en druk druk met BTW aangiftes doen voor me klanten. Dus vandaag alleen even gemest. MAAR! ik heb wel gehobby-ed van het weekend en een mooie target gemaakt :D Dat wilde ik even delen:

Manlief had nog een flink stuk buis, ik denk bijna een meter, in de garage liggen wat ik mocht gebruiken. En ik had van mijn neef die een dierenzaak heeft enkele grote tennisballen gekregen die gedeukt waren en niet meer verkocht konden worden. Maatje groter dan tennisbal en kleiner dan een voetbal. Kortom, Jippe kan het onmogelijk in zijn mond nemen :+ Daar heb ik dus een gat ingemaakt ter grootte van de buisdoorsnede en die buis erin gestopt. Secondelijm erop en een nacht laten drogen. Zit muurvast!! Ik heb nu dus een target voor hoog, laag, opzij en ik kan hem in de grond steken voor oefening van veraf. Ik hoop morgenmiddag de tijd te hebben ermee te gaan werken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:48

Dat is leuk, Zilfstar!
Ik heb ook een hondenspeeltje op een stokkie! :D Ik moet altijd al lachen als ik dat vrolijke ding zie.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:54

Crea bezig geweest dus :D
Leuk! +:)+

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:16

Voor mij even geen clickertraining, heb een bom op 4 benen, die nu de vorst uit de grond is rond bokt en steigert aan de longe... even wat beweging geven eerst....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:41

Oei Fransje! Dat klinkt heftig.
Gelukkig die van mij niet. Was totaal nieuwsgierig naar dat nieuw ding vandaag. Eerst de makkelijke oefening achetruit gedaan. Toen halt en erom heen, beide kanten om en iets langzamer. Bleef keurig staan (en is ook minder opdringerig, totdat ie de klik heeft gehoord, dan is het meteen: jajajajajajaaaa snoeppie!!!) En ik hield dat dong voor zijn neus, zei target en hoppa neus tegen de bal! Nog een keer iets verder weg en hoppa weer raak!!! Ook even hoog geprobeerd en ja hoor: Hup neus ertegen aan! Moest echt bedenken: Stoppen bij succes!!! Want hij deed het super.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:44

Ik werk ook met een clicker.
En hij kan al een aantal dingetjes : Jambette, lachen, achteruit gaan, ..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:44

@Zilfstar,
Lekker bezig geweest dus! Klinkt goed :)

Hier ook nog steeds af en toe aan het trainen, voornamelijk oefeningen verfijnen en zijn bezig met wat nieuwe dingen.
O.a. targetten met de kont omhoog naar de stick wat hilarische taferelen op levert :)
Verder voornamelijk aan het verfijnen van bestaande oefeningen, o.a. verschil spagaat/buigen/compliment/berggeit/knielen/liggen om daar goed verschil in aan te brengen :)
Verder aankomend weekend weer een demo wat altijd erg leuk is!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:52

Fransje... heeft hij veel op stal gestaan? Je hoort het veel momenteel. Onze paarden staan altijd buiten, maar toen we ze zondag even in de tuin lieten, met veel losse sneeuw, zag je dat ze ook aardig wat energie over hadden. Ze hebben even flink uitgeraasd.

Zilfstar... leuk. Mijn Amber heeft erg moeite met oefeningen, maar targetten vindt ze leuk sinds ze het snapt (heeft ff geduurd bij haar?

Olivia... gebruik je het alleen met VD?

Bojangles... demo, gaaf..En targetten met de kont... hihi.

Iemand leuke ideeen voor simpele oefeningen voor mijn amber, waarbij geen lichamelijke inspanning nodig is, gezien ze aardig wat lichamelijke problemen heeft?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:05

-Iets oppakken en dan aangeven
-Toeteren
-Kleedje uitrollen

Zoiets? :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:12

@Liljebo, nee ze komt iedere dag buiten, maar de 'wei' (lees: stoppelveld) was natuurlijk keihard bevroren met ijsplassen, ze hebben 4 weken staan schuifelen over brokken bevroren aarde. Gisteren voelde ze voor het eerst weer eens 'vaste grond' onder de hoeven, dusssss: Joepie! Maar eens kijken hoe ze vandaag is. Ik ga vandaag haar inclickeren met de clicker, kijken hoe fris ze daarop reageert ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:45

Bojangles schreef:
-Iets oppakken en dan aangeven
-Toeteren
-Kleedje uitrollen

Zoiets? :)

Toeteren???? :o Wat moet ik mij daarbij voorstellen?

De andere twee ideeen zijn al erg leuk.
Ze heeft heel veel moeite met dingen leren omdat ze niet gemakkelijk initiatief neemt. Ze heeft een ellendig verleden en dat speelt daar erg in mee. Dus het duurde lang voordat ze durfde te targetten (ze vond het eng om iets aan te raken met de neus :+ )
Maar nu ze het begrijpt vindt ze het heel leuk en wil het steeds weer doen.
Ik doe ook wel andere dingen met haar, maar ze heeft waarschijnlijk bij veel dingen pijn, waardoor je enorm weerstand krijgt
(was moeilijk uit te zoeken omdat ze eerst erg afgesloten en wantrouwend was en dan zie je niet of weerstand uit angst, wantrouwen, frustratie of pijn komt. Nu ga ik binnenkort weer een weekje met pijnstillers beginnen om te kijken hoe ze dan reageert en duidelijkheid te krijgen over de reden van haar verzet)
Totdat ik meer duidelijkheid heb over de reden van haar verzet, wil ik het bij simpele spelletjes houden. Vandaar.
Punt is namelijk dat ze persé iets wil doen met mij. Ze hobbelt als eerste de oefenring in als ze ziet dat ik met de paarden ga werken en wordt echt boos als ik eerst een ander paard pakt. (dan probeert ze mij met een boos gezicht de weg te versperren :+ )
Uiteraard bepaal ik dat natuurlijk zelf, maar het geeft wel aan dat ze echt dingen wil doen. Anders zou ik haar gewoon met rust laten in de wei en van pensioen laten genieten.
Maar matje en iets aangeven zijn hele leuke ideeen. Daar ga ik vast mee aan de slag.
Als je het toeteren nog een keer wilt uitleggen....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:46

Fransje_70 schreef:
@Liljebo, nee ze komt iedere dag buiten, maar de 'wei' (lees: stoppelveld) was natuurlijk keihard bevroren met ijsplassen, ze hebben 4 weken staan schuifelen over brokken bevroren aarde. Gisteren voelde ze voor het eerst weer eens 'vaste grond' onder de hoeven, dusssss: Joepie! Maar eens kijken hoe ze vandaag is. Ik ga vandaag haar inclickeren met de clicker, kijken hoe fris ze daarop reageert ;)

Ja, dat ken ik wel. Daarom gingen ze hier in de tuin ook uit hun dak, denk ik. Daar lag ook sneeuw, maar dat was losse sneeuw, niet van die aangetrapte.
Veel plezier vandaag.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:53

Hoi, het clickeren ging ok, ze vond het wel leuk, maar ze kende het geloof ik nu wel, ze moet meer gemotiveerd worden voor nieuwe dingen. Daarbij is ze nog steeds in een bijzonder wakkere bui, hele tijd met andere paarden en alles om haar heen bezig. Ik eindigde een beetje dom, wilde haar naar achteren zetten, maar ging teveel door mijn knieen, waardoor Noa netjes op haar achterbenen ging staan. Dat, gecombineerd met dat ze er even niet zoveel aan meer vond, maakte dat ik mijn traininkje niet zo lekker afsloot. Heb haar daarna aan het leidtouw nog wel even naar achteren gezet, dat was geen enkel probleem, het was dus duidelijk mijn verkeerde lichaamstaal. Jahaa, het pad gaat niet alleen over rozen! Heb wel eventjes een dipje, gisteren de rodeo, vandaag een fout gemaakt, ja, zo leer je wel, maar voel me effe niet zo happy. Enfin, morgen weer een dag!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:04

Fransje_70 schreef:
Hoi, het clickeren ging ok, ze vond het wel leuk, maar ze kende het geloof ik nu wel, ze moet meer gemotiveerd worden voor nieuwe dingen. Daarbij is ze nog steeds in een bijzonder wakkere bui, hele tijd met andere paarden en alles om haar heen bezig. Ik eindigde een beetje dom, wilde haar naar achteren zetten, maar ging teveel door mijn knieen, waardoor Noa netjes op haar achterbenen ging staan. Dat, gecombineerd met dat ze er even niet zoveel aan meer vond, maakte dat ik mijn traininkje niet zo lekker afsloot. Heb haar daarna aan het leidtouw nog wel even naar achteren gezet, dat was geen enkel probleem, het was dus duidelijk mijn verkeerde lichaamstaal. Jahaa, het pad gaat niet alleen over rozen! Heb wel eventjes een dipje, gisteren de rodeo, vandaag een fout gemaakt, ja, zo leer je wel, maar voel me effe niet zo happy. Enfin, morgen weer een dag!

Ik weet niet meer wie het was, maar een goed paardeman zei een keer:
Ik ben blij dat ik veel fouten heb gemaakt. Anders had ik niet de kansen gekregen die ik nu heb gehad om zo veel te leren.

Iets om in je achterhoofd te houden....

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:40

Ha allemaal, even een vraag voor de gevorderde clickeraars onder jullie: Zoals ik al schreef, ging Noa gisteren steigeren, zover als ik kan nagaan was dat omdat ik verkeerde lichaamstaal gebruikte, voor haar teveel door mijn knieen waardoor ze op haar achterbenen ging staan. Ik was even in verwarring omdat ik op dat moment nog niet in de gaten had waardoor het kwam, ik heb haar daardoor niet gecorrigeerd op het steigeren maar heb het genegeerd. Voor mijn eigen gevoel heb ik haar daarna toch even aan het leidtouw genomen en haar met mij laten stoppen en mee laten lopen en achteruit laten lopen, dat ging allemaal zonder enig probleem (toen heb ik ook geconcludeerd dat het steigeren kwam doordat ik dat per ongeluk aangaf).
Nu lees ik in het boek van Ben Hart dat er paarden zijn die zoveel zelfvertrouwen krijgen door de positieve beloning dat ze een soort van overmoedig worden, en van allerlei ongevraagd gedrag gaan laten zien. Op een of andere manier heb ik het gevoel dat Noa dat ook kan gaan doen. Ik kan het niet duidelijk maken het is meer een gevoel. Dat steigeren deed ze nl niet 1 keer maar wel 3 keer, heel rustig verder, en toen kwam ze weer bij me staan (het leek mij om haar klik + beloning te halen). Ze lijkt me wat overmoedig te worden soms.
Is er iemand van jullie die daar ervaring mee heeft met dergelijk gedrag en hoe reageer je daar op? Negeren of corrigeren? Ik wil het hier neerleggen voor het geval dat. Het kan ook zijn dat ze niets meer hiervan laat zien en dat het alleen kwam door mijn foute aangeven. Ze is nl ook wat opdringerig met voer, erger dan voorheen, terwijl ik haar op dezelfde manier beloon, met stapjes naar achteren en met verschillende tijd ertussen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:05

Citaat:
dat er paarden zijn die zoveel zelfvertrouwen krijgen door de positieve beloning dat ze een soort van overmoedig worden, en van allerlei ongevraagd gedrag gaan laten zien.

Ben wel geen gevorderd clickeraar, maar toch...

Bedoeld hij dan ongevraagd ANDER gedrag of ongevraagd GELEERD gedrag?

Voorbeeld van ongevraagd ANDER gedrag is bijv als je dus idd nooit steigeren hebt aangeleerd of schrapen over de grond en dat ze dat gaan doen om een beloning te krijgen (Vind je dit misschien ook leuk??) Als Jippe zoiets doet (wat hij nog neit gedaan heeft btw, hij is nog erg nieuwsgierig naar wat ik hem ga vertellen) ben ik van plan het te negeren.

Voorbeeld van ongevraagd GELEERD gedrag had ik vandaag met Jippe. Het targetten ging errug goed :D Moest echt stoppen toen het super ging, dus legde ik de target weg op de grond en gaf het KLAAR commando (kruislings met armen en een stap achteruit en KLAAR zeggen) Tot nu toe stopte hij dan en ging op de volte lopen. Vandaag keek hij mij een beetje sip aan, draaide zich om, gad een duw met zijn neus tegen de target en kwam hoopvol bij mij staan (met van die superlieve Puss-with-Boots oogjes van Shrek) Kijk ik deed het helemaal uit mezelf. Krijg ik nu ook iets????? Ahhhhh Tooeeeeee????? Moest er wel om lachen btw maar heb het genegeerd. Waarop hij dit nog 3 keer herhaalde (je weet maar nooit) en ik dus nogmaals heb gezegd dat we echt klaar waren en ben gaan opruimen.

Verslagje van hier:
Vandaag de target ging echt super. Eerst even achteruit gezet, omdraaien gedaan en halt met ik om hem heen. Toen even de kruk geoefend (dat is stil staan terwijl ik ga opstijgen mbv kruk) en toen de target. Hij raakt hem keurig aan. Ook boven zich (al moet ie soms even wennen dat niet de buis maar de bal de target is) en heb vervolgens het ding een eindje voor hem gehouden. Uhm,.... ja maar baasje. Ik stond toch steeds stil bij deze oefening??? Dus target vlak voor zijn neus gehouden en toen hijw idle duwen de target van hem af bewogen waardoor hij wel moest lopen. Joepie hij snapte het! Kon daarna het ding in de grond zetten en hem een eindje ervan af. Moet nog wel vlakbij de target gaan staan (hij loopt nog neti van me weg) maar ik sta toch zo'n 2 meter ervandaan. En eerst snuffelt ie nog aan mij, moet ik een beetje sturend zeggen van: toe maar: target. EN dan loopt ie erheen, neus ertegen en zodra ik klik keek ie om en kwam zijn beloning halen (en niet eens erg opdringering!) Ben erg trots op mijn paardje! En zoals je hierboven kunt lezen is stoppen erg moeilijk voor hem hahahaaaa

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:26

Fransje... Heb je haar het steigeren zelf geleerd?
Steigeren (en eerlijk gezegd ook spaanse pas, achter uitslaan en dat soort dingen) vind ik eigenlijk iets wat je pas moet doen als er sprake is van een hele goede samenwerking en je in staat bent het paard goed weg te sturen, want er gebeuren heel erg veel ongelukken mee. Want ja..... een paard kan zeker in een beginperiode veel gaan aanbieden, hopend op een beloning.
Daarom ben ik ook geen voorstander van het belonen van iets waar je niet om vraagt.
Maar goed, dat is een ander verhaal.

Als het idd het aanbieden van een oefening is, lijkt negeren mij de beste optie. Wat je ook kan doen (zeker als het niet gaat om iets wat je haar hebt geleerd) is een oefening vragen die het steigeren onmogelijk maakt. Niet te moeilijk, maar zoiets als bv neus naar de grond. Dan bied je haar wel de kans om iets te verdienen, maar niet met hetgeen waar zij mee komt (en wat gevaarlijk kan zijn als het ongevraagd wordt gedaan)
Dus bv eerst zorgen dat ze de oefening hoofd laag goed kan en op het moment dat ze een aanzet wilt maken tot steigeren, meteen hoofd laag vragen

Voor het overige even een vraag. Ben je onder andere omstandigheden; zoals in de wei ed goed in staat je paard weg te sturen en de leiding op je te nemen indien nodig?
Ik denk dat dat wel een voorwaarde is. Het paard van mijn man, waar ik sinds een paar weken mee werk, kon ook redelijk heftig en eisend zijn. Bij haar is absolute duidelijkheid, ook over de verhoudingen, heel erg belangrijk. Zolang er geen enkele twijfel bestaat over wie de lakens uitdeelt (en daar is geen straf of correctie voor nodig, maar simpelweg zeeeeeer consequent en duidelijk zijn) gaat het prima. Bij de minste twijfel van haar heb je 600 kilo in je nek.

Zilfstar... leuk he, als ze het zo graag doen.
Ik heb hier ook ijverige paarden. En ja... vooral billy wil nog wel allerlei kunsten uithalen en kijken of ie daar niet voor kan vangen. Zo klimt hij graag overal op, gevraagd en ongevraagd, en kijkt me dan vol spanning aan; knap he? Krijg ik nu iets? :+
Ik ben echter flauw en beloon ook alleen als iets in opdracht gebeurd. *D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:38

@liljebo, nee ik heb haar niet leren steigeren en eerlijk gezegd denk ik ook niemand voor mij. Het gebeurde doordat ik te dicht op haar stond en teveel door mijn knieen ging om haar naar achteren te laten lopen. Heel logische reactie van haar.
Ik ben ook niet van plan haar steigeren of Spaanse pas te leren. Ik ben met de basis bezig, vooral om haar te gaan trailerladen. Heb even gemaild met Monya van t Balingehof en zij heeft ook het idee dat het trailertrauma van Noa is te verhelpen mede dmv clickertraining. Vandaar.
Ik ga haar leren door smalle doorgangen te laten lopen en onder dingen door en dan stil blijven staan etc. Ook haar leren dat er deuren achter haar worden gesloten.

Ik ben wel haar leider, (kan natuurlijk altijd beter ;) ) maar ze volgt me braaf en ik kan haar goed wegsturen. Laatst wilde ze een pak me dan spelletje doen in de bak toen ik haar halster wilde verwisselen, maar toen hoefde ik haar maar 1 keer te drijven, ze rende even een rondje en stond na 2 sec. achter me. Dus het is niet zozeer dat ik geen leiderpositie heb, maar wat wel kan is dat ze me nu aan het uitproberen gaat.
Het voelt meer dat ik een 'nieuw' paard heb na de vorstperiode, ze is superdruk, wil rennen en gek doen, incl. dus bokken en steigeren. Vandaag ga ik haar weer longeren, kijken hoe de vlag erbij staat. (Waar ik alleen last van heb is dat ik nogal sta te kijken als Noa zo druk en wild doet, dan heb ik last van mijn weinige ervaring met paarden, moet er nog aan wennen aan dit paardengedrag en daarbij moet ik adequaat en direct erop reageren, wat in mijn geval niet altijd meevalt).