Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LeonieL schreef:Wat een heerlijk leerzaam topic is dit om door te lezen.
Ik ben een stille meelezer, omdat ik er weinig verstand van heb. Dus reageren heeft dan weinig nut. Maar nu toch maar een vraag.
Ik heb sinds de vakantie 2 verzorgpony's.
bij de 9jarige heb ik een probleem. Hij laat niemand echt binnen in z'n stal. Maar ook in het weiland niet. (Hij valt je niet aan ofzo, en komt ook wel wat lekkers halen. Maar daar houd het ook mee op)
Nu heb ik al een paar keerb ij haar in de stal gezeten. Dat was ik gister weer vanplan. Maar toen kwam de eigenaar met een bakje worteltjes.
Ik heb die kans aangegrepen om de handtarget aan te leren. dit deed ze super goed! Ze snapte het na 3 keer, Zij stond in de stal, met de deur dicht. Zodat ze zowiezo niet te opdringerig kon worden.
Ik ben vanplan nu eerst beleefdheid aan te leren, omdat ik nu zeker niet in een afgezet stuk land kan.
Is dit slim? En hoe dit het beste uittewerken, dat ik haar gewoon uit stal kan halen?
Xx Leonie.
Ps. Ze is heel bang. Niet gemeen ofzo.
HippoLogic schreef:LeonieL schreef:Wat een heerlijk leerzaam topic is dit om door te lezen.
Ik ben een stille meelezer, omdat ik er weinig verstand van heb. Dus reageren heeft dan weinig nut. Maar nu toch maar een vraag.
bij de 9jarige heb ik een probleem. Hij laat niemand echt binnen in z'n stal. Maar ook in het weiland niet. (Hij valt je niet aan ofzo, en komt ook wel wat lekkers halen. Maar daar houd het ook mee op)
Nu heb ik al een paar keerb ij haar in de stal gezeten. Dat was ik gister weer vanplan. Maar toen kwam de eigenaar met een bakje worteltjes.
Ik heb die kans aangegrepen om de handtarget aan te leren. dit deed ze super goed! Ze snapte het na 3 keer, Zij stond in de stal, met de deur dicht. Zodat ze zowiezo niet te opdringerig kon worden.
Ik ben vanplan nu eerst beleefdheid aan te leren, omdat ik nu zeker niet in een afgezet stuk land kan.
Is dit slim? En hoe dit het beste uittewerken, dat ik haar gewoon uit stal kan halen?
Xx Leonie.
Wat doet de pony precies , dat je niet zijn stal in kan?
Ik ben het niet eens met Fransje dat je vertrouwen nodig hebt om te kunnen clickeren. Het is handig ze uit de hand te kunnen voeren maar zelfs dat is niet nodig. Mijn veulen was ook erg bang en ik begon wel met clickeren. Ik ben begonnen met een blog (zie link onderaan in mijn profiel), daar kun je lezen hoe ik met Kyra begonnen ben: click als ze aan het halster rook, neus er tegen aan deed en wat later (ze was toen nog erg bang) met een poetshandschoen aan een stok haar 'aaien' en clicken als ze mijn kant op keek. Zo heeft ze haar vertrouwen in mij verkregen.
Een halster aan doen met een kort touwtje helpt ook om ze mak te krijgen. Ze worden ten eerste wat minder schrikkerig aan het hoofd en je kunt ze gemakkelijk pakken.
HippoLogic schreef:[Wat doet de pony precies , dat je niet zijn stal in kan?
Ik ben het niet eens met Fransje dat je vertrouwen nodig hebt om te kunnen clickeren. Het is handig ze uit de hand te kunnen voeren maar zelfs dat is niet nodig. Mijn veulen was ook erg bang en ik begon wel met clickeren. Ik ben begonnen met een blog (zie link onderaan in mijn profiel), daar kun je lezen hoe ik met Kyra begonnen ben: click als ze aan het halster rook, neus er tegen aan deed en wat later (ze was toen nog erg bang) met een poetshandschoen aan een stok haar 'aaien' en clicken als ze mijn kant op keek. Zo heeft ze haar vertrouwen in mij verkregen.
Een halster aan doen met een kort touwtje helpt ook om ze mak te krijgen. Ze worden ten eerste wat minder schrikkerig aan het hoofd en je kunt ze gemakkelijk pakken.
LeonieL schreef:Wat een heerlijk leerzaam topic is dit om door te lezen.
Xx Leonie.
Fransje_70 schreef:Ok, ik kan me best voorstellen dat je door clickeren vertrouwen kan opbouwen, maar eerlijk gezegd, en das mijn mening, zou ik dan toch ook met het paard aan de basics werken aan vertrouwen vanuit lichaamstaal en leiderschap. Dat kan je óók doen met clickeren, maar dan moet je wel precies weten wat je doet. (Ik bedoel te zeggen dat als je niet bewust bent van communicatie met lichaamstaal en leiderschap, de clicker ook niet echt werkt, het één beinvloedt het andere). Een veulen is toch wel iets anders dan een pony met een geschiedenis?
Bojangles schreef:-Iets oppakken en dan aangeven
-Toeteren
-Kleedje uitrollen
Zoiets?
Fransje_70 schreef:@Liljebo, nee ze komt iedere dag buiten, maar de 'wei' (lees: stoppelveld) was natuurlijk keihard bevroren met ijsplassen, ze hebben 4 weken staan schuifelen over brokken bevroren aarde. Gisteren voelde ze voor het eerst weer eens 'vaste grond' onder de hoeven, dusssss: Joepie! Maar eens kijken hoe ze vandaag is. Ik ga vandaag haar inclickeren met de clicker, kijken hoe fris ze daarop reageert
Fransje_70 schreef:Hoi, het clickeren ging ok, ze vond het wel leuk, maar ze kende het geloof ik nu wel, ze moet meer gemotiveerd worden voor nieuwe dingen. Daarbij is ze nog steeds in een bijzonder wakkere bui, hele tijd met andere paarden en alles om haar heen bezig. Ik eindigde een beetje dom, wilde haar naar achteren zetten, maar ging teveel door mijn knieen, waardoor Noa netjes op haar achterbenen ging staan. Dat, gecombineerd met dat ze er even niet zoveel aan meer vond, maakte dat ik mijn traininkje niet zo lekker afsloot. Heb haar daarna aan het leidtouw nog wel even naar achteren gezet, dat was geen enkel probleem, het was dus duidelijk mijn verkeerde lichaamstaal. Jahaa, het pad gaat niet alleen over rozen! Heb wel eventjes een dipje, gisteren de rodeo, vandaag een fout gemaakt, ja, zo leer je wel, maar voel me effe niet zo happy. Enfin, morgen weer een dag!
Citaat:dat er paarden zijn die zoveel zelfvertrouwen krijgen door de positieve beloning dat ze een soort van overmoedig worden, en van allerlei ongevraagd gedrag gaan laten zien.