Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:35

Anoniem

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:13

het filmpje is van Sonja Braafhart, dat vergemakkelijkt het zoeken op You Tube vast.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:07

:( Ja daar vond ik hem ook, maar was hij geblokkeerd

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:00

Hoi! Ik kom me ook weer eens melden :)
Begin februari het WADH weer opgepakt! Nu mis ik alleen wel een stukje begeleiding, dus ben op zoek naar goede instructie! Had vorig jaar les van Monique de Rijk, maar die vind ik wel heel prijzig worden. Nu contact opgenomen met Ijssnuiver hier op bokt, maar ik ben weinig flexibel in wanneer ik kan lessen, dus dat is nog even afwachten of dat structureel mogelijk is.

Weten ie verder nog iemand die in Friesland/Groningen les geeft? Mijn paard staat in Burum

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:30

Wat leuk dat iedereen toch langzaam aan weer een beetje begint of verder gaat met aan de hand werken.
Hier ook nog met enige regelmaat aan de hand aan het werk. Jonas maakt het me momenteel behoorlijk moeilijk. Hij had altijd erg moeite met de rechter stelling. Langzaam is hij hierin beter geworden en heeft hij de laatste tijd zelfs iets meer moeite met de linker stelling. Opzich natuurlijk positief maar wel even wennen.

Superliesje: Hier in Friesland is instructie in deze richting moeilijk te vinden maar mocht je intresse hebben geeft ik tegenwoordig ook les.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:41

Zit ook met hetzelfde probleem zit nu in Drenthe met het hele spul. Dus als iemand een goede instructrice weet? Die niet raar op kijkt dat ik met een mini shet aan kom zetten :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 21:51

Friesland is moeilijk les te vinden. Ik heb nu heel fijn les van iemand uit Noord-Holland, voor haar een beste reis en voor ons redelijk hoge reiskosten, maar wel precies zoals ik graag les krijg ;)
Op de site van Marijke de Jong staan wel wat instructeurs, misschien staat daar in elk geval in Drenthe of in Groningen al wat bij?

Voor de achtergrond informatie die ik er graag bij lees, kunnen jullie nog goede boeken aanbevelen. Liever geen websites of e-boeken, want ik blader graag irl :) Horse-training in Hand heb ik al in de kast staan.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:53

Ik woon ook in Friesland en heb les van Sophie der Vegt. Vind haar persoonlijk erg prettig les geven. :)

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:43

Ik geef ook les en zit in Friesland, maar kom ook wel in Groningen, Drenthe, Overijssel en richting Emmeloord.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:31

Tinepine, bedankt nog voor je waardevolle post! Dat van die beugels zag ik zelf ook, normaal werk ik nooit adh met een zadel op -laat staan beugels- maar wel iets om in de gaten te houden! Les heb ik niet, vorig jaar een proefles gehad en dat is mij én mijn pony echt vies tegengevallen, dus daarna besloten om lekker zelf door te modderen in ons eigen tempo. Ik realiseer me dat het dan langer duurt om bepaalde dingen te bereiken, áls je ze al kunt bereiken, maar in dit stadium vind ik andere dingen belangrijker. Het gaat me er voornamelijk om dat we samen plezier hebben, dat hij lol houdt in het 'werken' en dat is ook een reden dat we werken aan de hand, voor de afwisseling :) De komende maanden wordt hij voor de sulky gezet dus zal er van les in werken aan de hand helemaal niets terechtkomen, maar wie weet in de toekomst!

Ik ga de komende weken weer lekker verder oefenen en zal t.z.t. weer een filmpje laten maken om te laten zien waar we dan staan!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:37

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:34

stil hier!
Hoe gaat het met jullie paarden in het werken aan de hand?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 15:50

Ik moest toevallig aan het topic denken :) Hier een korte terugslag ivm koliek dus eventjes rust, maar daarvoor waren we lekker bezig. Lessen probeer ik regelmatig te doen en zie de oefeningen mijn paard sterker maken. Kost haar wel een hoop energie en ook mentaal hard aan het werk, maar voor een 19 jarige met een niet gemakkelijk lichaam doet ze het super. Onze jonge man pakt het duidelijk makkelijker op als vind ie het wacht lastig :p

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:17

Hier liggen we ook al 3 weken stil. Paard had een trap gehad en daarbij een snee opgelopen onder zijn kin. Net voor de plek waar de neusriem loopt. Dus al een tijdje niks om zijn kunnen hebben. We hebben zo nu en dan even wat aan de hand werk in vrijheid gedaan. Is erg leuk om dan te zien wat er lukt en waar je dan toch echt nog begeleiding van teugels of iets bij nodig hebt.

Rianne: Wat vervelend hoop dat ze snel weer de oude is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 20:20

Ai, dat is ook rottig zeg Nelleke. Van het hele paardenoppervlak waar ze een snee kunnen oplopen..

Ze is gelukkig heel snel opgeknapt, maar mocht 24u niet eten, dus dat hakt er altijd even in. Wanneer ze weer in het normale regime zit kwa voer pak ik het werken weer rustig op. Was van plan binnenkort weer te lessen, maar toch maar iets langer wachten (en kan mn geld maar 1x uitgeven dus eerst de rekening maar). We waren begonnen met de travers aan de hand en onder het zadel, maar dat is zonder begeleiding toch altijd lastiger dan met. Ook al weet je precies hoe het zou moeten, paardlief beweegt (en dramt) niet altijd volgens het boekje :P

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:43

Ja idd Rianne de plek is erg onhandig. Hij heeft er ook erg last van gehad. Ach voordeel is nu dat we lekker met alleen neckrope rond rijden.

En groot gelijk heb je Rianne even wat rust en herstellen voor je weer aan het werk gaat. En les is erg fijn dat begin ik toch echt wel te missen ondertussen.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:36

Ik heb de afgelopen week gespeeld met leiden uit een andere positie: naast het achterbeen! Met lange teugels dus. Echt een leuke nieuwe uitdaging, en het valt me alles mee hoe snel mijn paardje het oppakt. We hebben nog maar 3 keer geoefend, en ik kan al redelijk goed sturen... Ook schouderbinnenwaarts lukt best ok in stap en draf. Travers is nog wel een probleempje, zodra ik dit vraag wil hij gelijk helemaal van buiging wisselen en ben ik niet snel genoeg met dit opvangen. Gevolg: een lichtelijk gestrest paardenhoofd recht tegenover mij, hij vind het allemaal maar gek als ik niet bij zijn schouder loop dus als hij het niet meer snapt draait hij naar me toe en kijkt me echt aan van: help ik snap er niks van! :') Maar goed, vandaag deed hij al af en toe een pasje dus op zich moet dat ook wel goed gaan komen. Zal eens kijken of ik een keer iemand kan laten filmen, dat is natuurlijk wel het leukst. Iemand nog tips om het omdraaien te corrigeren, behalve dan het gewoon te voorkomen :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:33

Bah wat vervelend al die blessures ed!
DGl: Leuk is dat ook hé! Ik doe dat ook regelmatig.

Ik heb afgelopen winter mijn kleine pony verkocht en sinds jan. ongeveer staat mijn andere paard volledig met pensioen en zal binnenkort ingeslapen worden(Voor degende die het hele verhaal willen horen, mag via pb. Ze is fysiek echt op).
Sinds kort ben ik in het bezit van een kruising draver van 9 jaar. Echt een fantastisch dier wat ik al van veulen af ken. Met hem nu ook gestart met wadh en nog heel basis bezig, hij is altijd extreem verkeerd gereden(letterlijk kin op de borst en daarmee volledig op de voorhand) en vind het heel lastig om zijn balans te gaan verdelen. Je hoort hem soms echt denken "waar moet dit been heen".

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:41

Sterkte met de blessures, vervelende dingen... :(:)

Ik probeer 1x in de week eventjes met mijn jonge paard wat basisdingetjes aan de hand en 1x in de week aan de lange teugel te doen.
Sommige dingen zijn nog lastig, maar veel dingen pakt hij ook heel fijn op en kun je onder het zadel weer goed terug vinden, dat is ideaal!

Ik ben pas ook begonnen met ipv longeren voor het rijden even aan de hand te werken voor ik er op stap en tot nu toe gaat dat eigenlijk ook heel goed.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 09:45

Ah, dravers zijn leuk! Ookal is het een halve :P

Ik doe dat ook wel af en toe, eerst loswerken aan de hand en dan er nog even op. Vooral als paardlief nogal afgeleid is door de dingen die buiten gebeuren, dan is de focus altijd veel sneller terug. En je voelt en ziet toch weer andere dingen dan als je erop zit :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:11

Dravers zijn inderdaad erg leuk :D .
Dit is ook een paard waarvan ik altijd gezegd heb "als het te koop komt, koop ik hem" en nu was de situatie zo, echt super leuk :D .

Dat doe ik inderdaad ook wel, eerst even aan de hand werken(of aan de enkele lijn oid) en daarna nog even rijden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:10

Ik haak hier even in, wij hebben pas een braaf paardje gekocht die scheef is en daar wil ik ook graag mee aan de hand gaan werken. Heb via dit topic Marlous Eertink gevonden bij mij in de buurt, ik hoop dat ik bij haar terecht kan, anders heb ik nog een mogelijkheid om bij Carola Beekman of Harma Stuut te lessen, die zitten allemaal redelijk in de buurt bij mij :)

Wat is jullie ervaring met het oplossen van scheefheden bij je paard?

Ik heb hem nu een paar keer gelongeerd, maar dat zal niet voldoende zijn om het probleem op te lossen (springt moeilijk rechts aan, drukt rug weg) want hij is echt wel scheef, in beweging zakt zijn rechterheup lager dan links. Is rechtuit stappen goed voor zulke paarden? Ik had zelf geconcludeerd dat ie linksgebogen was trouwens, klopt dat?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:38

Mijn ervaring is dat je zeer snel resultaten gaat zien. Het heeft natuurlijk tijd nodig voordat spieren zich gaan ontwikkelen/veranderen. Maar zodra ze begrijpen wat je van ze vraagt en je regelmatig even het wadh meeneemt, ga je ook al snel veranderingen waarnemen.

De draver waar ik nu pas mee gestart ben, weet volgens mij niet eens dat hij 4 benen heeft. Hij vind het zooo moeilijk om zijn balans te vinden en de goede buiging een te nemen. Je hoort hem soms denken waar zijn been heen moet en soms loopt hij als een dronkenman naast je omdat hij het even niet meer snapte.
Nu een paar weken verder, word dat "dronken zijn" al heeeel veel minder en vandaag kreeg ik zomaar een super nette uitgebalanceerde travers in stap.

Nou doe ik dit wel in al mijn werk hoor, ik werk met hem aan de lange enkele lijn en aan de dubbele lange lijnen ook om hem te ondersteunen in zijn bizarre scheefheid. En daarnaast rijden we natuurlijk ook gewoon. Rijden doe ik met hem nog veel op buitenrit omdat ik ook wil dat hij conditie gaat opbouwen en kilometers maken.
En in de bak train je spiertechnisch en conditie opbouwen op buitenrit. Of althans, dat is dan mijn mening :) .

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:43

Ok thanks, ik heb ook het idee dat het helemaal goed moet kunnen komen en ik hoop ook dat het zo is , het is zo'n lieverd en wil echt zijn best doen. Maar ik dacht met longeren het wel op te kunnen lossen maar het gaat een stapje verder dan zijn rug wegdrukken dus nu ben ik me aan het verdiepen in het wadh. Als dat werkt hebben we echt een superbeest

Weet iemand trouwens waar ik mee zou kunnen beginnen? Hij zakt dus meer in de rechterheup, galoppeert moeilijk rechts, drukt de rug weg: juist rechtsachter onder laten treden of niet? Rechtuit stappen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:53

Beide achterbenen gelijkmatig trainen. Dus niet het ene been meer als het andere. Uiteindelijk wil je dat ze aan beide kanten even sterk en buigzaam worden.
En ik zou zeker beginnen met een aantal lessen!

Even spammen hoor:
Gister echt super gaaf met de draver gewerkt. We waren al een aan paar keer eerder bezig geweest met de travers, maar dan liep hij bijna letterlijk over je heen. Combinatie gebrek aan respect voor mijn persoonlijke ruimte en onbalans en dus gewoon over de voorhand vallen.
Gister was het een kwestie van, neusje in de looprichting(iets stelling), binnenschouder vrij maken en buitenachter aanwijzen en daarna mijn ruimte bewaken en hij liep zo in een super goede travers echt!! Echt heeel gaaf :D . Ik kon hem aan de voorkant praktisch loslaten, hij hield een mooie zelfhouding.