Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
crosmuller schreef:@HL leuk, wat doe ze het goed!
crosmuller schreef:Ik ben gisteren ook weer aan het werk gegaan met Myrtle. O.a. Met de schouder binnenwaarts, met het stalhalster en de leadrope. ik had al eerder wat geexperimenteerd met longeren ( zie eerdere posts ), maar vond het lastig om duidelijk te maken dat ik buiging wilde. Ernaast lopen in het begin keek me nu misschien toch makkelijker dus na het kijken van AK lesson 2 ging ik aan de slag. Ik vroeg eerst alleen nageven met het touw, links, rechts en naar beneden. Dat deed ze geweldig. Misschien ook omdat ze het al kent van academische rijkunst. Toen ging ik ernaast lopen en wat buiging vragen. Ook dat begreep ze meteen dus ... Klik. Het buigen ging wel ten koste van de activiteit en ik wist niet zo goed hoe dat op te lossen dus ben er vrij snel weer mee gestopt om erover na te denken. Maar wel blij met de eerste resultaten! Tips zijn welkom.
crosmuller schreef:Daarna nog getraind om naar een target op afstand te gaan. Ze Begreep het eerst niet en leek ook wat moeite te hebben met het weggaan bij de bron (heuptasje met brokjes) dus ik heb de pion eerst vlakbij gezet en toen steeds verder van mij vandaan. Dat hielp, alleen toen hij op een meter of 5 stond leek de motivatie bij haar wat af te nemen. Ze staat me dan echt zo aan te kijken van "moet ik helemaal daarheen en dan ook nog terug!". Ze doet de oefening ook vrij traag. Ik denk dat ik volgende keer weer hetzelfde doe, het criterium afstand vergroten, maar dan een jackpot voor een snelle reactie. En als de afstand er dan goed inzit alleen nog klikken voor een vlotte reactie... of zouden jullie het andersom doen? Pion dichtbij en dan eerst het criterium snelheid trainen?
edit: als ik eerst afstand als criterium gebruik wordt het misschien lastig om dat trage later eruit te krijgen, maar als ik begin met snelheid als criterium haakt ze misschien af. Omdat de oefening nieuw is voor haar en ze gaat traag naar de pion en krijgt geen klik, denkt ze misschien dat ze het blijkbaar helemaal niet de bedoeling was om de pion aan te tikken...
Al met al vind ik het nog lastig om haar te activeren, maar er is wel vooruitgang. De handtarget volgen doet ze bv wel heel vlot. Met buitenrijden is ze juist wel heel voorwaarts, het is een echt dieselpaard die even op moet warmen. Ik ga nu vaak ook een stukje wandelen voor een grondwerksessie.
liljebo schreef:Ziet er goed uit HL. je hebt mij ook op een idee gebracht. Ik wil graag met trulsa agility gaan doen, maar dat is echt zo'n tankje en tilt haar benen niet op. De meeste oefeningen gaan wel goed, maar als ze haar benen moet optillen... nou nee. Hindernisje is geen optie. Loopt ze doorheen, Maar ik kan haar wel gaan trainen om zelf naar een balkje te willen en vandaaruit opbouwen. Zal niet zo elegant gaan als jouw paard (en niet zo snel) maar dat maakt niet uit. Ze heeft natuurlijk ook een erg onhandig lijf om mee te springen, maar een huppeltje zou eigenlijk moeten kunnen.
[***] schreef:Maar voor degene die al iets verder zitten wel interessant vind ik
Nog een vraagje van mijn kant uit .. Zou het kunnen dat het ene beter werkt voor het ene paard dan het andere? Ik heb namelijk het idee (en daar heb ik gisteren de bevestiging van gekregen) dat Cobe het veel makkelijker vindt (en uiteindelijk beter reageert) als ik door middel van de games van Parelli werk (inclusief opbouwende druk maar ook met op z'n tijd een snoepje, dat mag tegenwoordig van Parelli) terwijl ik dat bij Boke allemaal niet zou kunnen, die zou ik eerder met de clicker vanalles kunnen aanleren ...
Waar zou dat aan liggen? Zijn er daar meningen over?
Omdat Cobe van zichzelf een meer relaxt paard is en zelf dominant en dat die dus best wel tegen wat druk kan en het ook nodig heeft om af en toe eens op eigen wijze 'gecorrigeerd' te worden?
Ik vraag het mij echt af .. Ik ben eergisteren met Cobe gaan rijden (ging geweldig zoals in het topic te zien is![]()
) en gisteren wilde ik iets met hem doen maar omdat ik moest werken en best moe was heb ik hem meegenomen in de roundpen met 2 pionnen en heb ik de games van Parelli eens herhaald en die pionnen erin gebruikt. En hij ging goed! Hij had wel even opstartproblemen, niet dat ik hogere fases heb moeten gebruiken maar hij moest even zoeken wat nu ook alweer de bedoeling was (lag ook aan mij, moest zelf ook nog zoeken, was iets te lang geleden
). En toen hij het spelletje éénmaal door had ging hij ook echt super, en dat zonder snoepjes. In het begin stond hij na elke poging te wachten op een (click en) snoepje, toen dat uitbleef werd hij even een soort van boos (niet echt naar mij toe, maar hij had even geen zin meer) maar toen we daar éénmaal doorheen waren deed hij weer super z'n best. En wat mij achteraf nog meer opviel, toen ik de weide ging mesten hing hij de héle tijd rond mij, gewoon hangen en bij mij komen staan om geaaid te worden enzo. Dit heeft hij al lang niet meer gedaan, meestal kwam hij eens kijken en dan ging hij weer weg, alsof hij iets had van "oh, er zit niks voor mij in? Dan ben ik weer weg".