Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:36

Dat had ik ook gelezen :Y) Maar misschien is een apart topic daarover interessanter, het is toch een beetje 'vervuiling' van een clickertopic natuurlijk ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:42

[***] schreef:
Dat had ik ook gelezen :Y) Maar misschien is een apart topic daarover interessanter, het is toch een beetje 'vervuiling' van een clickertopic natuurlijk ;)

Dat zal wel meevallen, het was toch een discussie over clickeren dus moet kunnen lijkt me :).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:07

Hallo!! :o

Ik ben sinds een klein tijdje een stille meelezer van dit topic. Ik vind clickeren superinteressant en heb dit met mn verzorgpony ook gedaan, evenals het grondwerk van level 1 van parelli. Ik vond de combinatie van de twee methodes juist heel waardevol, ik herken mezelf heel erg in je, [***] :)

Vandaar dat ik eventjes uit mijn stille meeleeshoekje kruip en wil laten weten hoe ik het zie... Ik vind de horsenality chart van Parelli in principe een goede uitgangsbasis om het karakter van je paard te bekijken. Ik denk dat over het algemeen de left-braintypes meer gemotiveerd zullen zijn door voedsel en de right-braintypes meer door negatieve bekrachtiging als het laten wegvallen van druk. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat right-braintypes niet trainbaar zijn met voedsel (integendeel zelfs) maar het kan toch perfect kloppen dat jij merkt dat jouw paard nu sneller reageert op de negatieve bekrachtiging/de seven games/whatever? En dat is toch prima? Het is geen kwestie van goed of fout of beter of best, ik denk dat de kracht van het trainen juist is dat jij je methodes kunt aanpassen op wat werkt voor je paard. Ook geloof ik zeker wel een een hiërarchietheorie: je moet ten allen tijden de baas zijn over je paard. Als jij merkt dat je paard dominant is en grenzen nodig heeft en jij die beter kunt bieden met de seven games, dan is dat toch prima? Je kunt de methodes toch combineren?

Ik heb nu trouwens mn eigen beestje, een shire, hij is nu 16 maanden en nog hengst. Hij heeft totaal niet door dat hij er iets onder heeft hangen, maar hij heeft af en toe wel wat dominante trekjes. Ook is hij een echte koudbloed, wat wil zeggen NIET snel onder de indruk van welke vorm van druk dan ook :+ Hij is wel zeer gericht op voedsel, vandaar dat ik denk dat clickeren ook echt iets voor hem gaat zijn. Verder is het een supermeewerkend beestje en als hij eenmaal iets doorheeft, doet hij het goed. Hij heeft tot nu toe alles geleerd met negatieve bekrachtiging.

Ik zit er nu aan te denken om zijn basisopvoeding (achteruit lopen, alle kanten op wijken voor druk, 'kalmeer nu' en targetten) te doen met clickeren. Maar ik vind het ook spannend om voedselbeloningen te gebruiken, vanwege zijn leeftijd en hengstzijn. Wat denken jullie..?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:30

crosmuller schreef:
@HL leuk, wat doe ze het goed!

Dank je. Ik ben ook heel tevreden. In het begin liep ze letterlijk balkjes. In Parelli level 1 moeten ze over een hindernisje/balkje met de circling game. Hoe vaak ze daar niet over gestruikelt is... :')

crosmuller schreef:
Ik ben gisteren ook weer aan het werk gegaan met Myrtle. O.a. Met de schouder binnenwaarts, met het stalhalster en de leadrope. ik had al eerder wat geexperimenteerd met longeren ( zie eerdere posts ), maar vond het lastig om duidelijk te maken dat ik buiging wilde. Ernaast lopen in het begin keek me nu misschien toch makkelijker dus na het kijken van AK lesson 2 ging ik aan de slag. Ik vroeg eerst alleen nageven met het touw, links, rechts en naar beneden. Dat deed ze geweldig. Misschien ook omdat ze het al kent van academische rijkunst. Toen ging ik ernaast lopen en wat buiging vragen. Ook dat begreep ze meteen dus ... Klik :). Het buigen ging wel ten koste van de activiteit en ik wist niet zo goed hoe dat op te lossen dus ben er vrij snel weer mee gestopt om erover na te denken. Maar wel blij met de eerste resultaten! Tips zijn welkom.

Je werkt aan 1 criterium dus om en om trainen. Werkt hier goed hoor. Ik ben ook met AR bezig en Kyra is van zichzelf niet heel erg voorwaarts (of ze zit in haar vluchtmodus) en het is logisch dat eerst het voorwaartse er af gaat als er meer buiging wordt gevraagd. Maar worden ze sterker dan kunnen ze ook het arbeidstempo daarna wel weer aan. Kost wel tijd om dit op te bouwen (bij Kyra in elk geval) maar het komt echt wel.

crosmuller schreef:
Daarna nog getraind om naar een target op afstand te gaan. Ze Begreep het eerst niet en leek ook wat moeite te hebben met het weggaan bij de bron (heuptasje met brokjes) dus ik heb de pion eerst vlakbij gezet en toen steeds verder van mij vandaan. Dat hielp, alleen toen hij op een meter of 5 stond leek de motivatie bij haar wat af te nemen. Ze staat me dan echt zo aan te kijken van "moet ik helemaal daarheen en dan ook nog terug!". Ze doet de oefening ook vrij traag. Ik denk dat ik volgende keer weer hetzelfde doe, het criterium afstand vergroten, maar dan een jackpot voor een snelle reactie. En als de afstand er dan goed inzit alleen nog klikken voor een vlotte reactie... of zouden jullie het andersom doen? Pion dichtbij en dan eerst het criterium snelheid trainen?

edit: als ik eerst afstand als criterium gebruik wordt het misschien lastig om dat trage later eruit te krijgen, maar als ik begin met snelheid als criterium haakt ze misschien af. Omdat de oefening nieuw is voor haar en ze gaat traag naar de pion en krijgt geen klik, denkt ze misschien dat ze het blijkbaar helemaal niet de bedoeling was om de pion aan te tikken...

Al met al vind ik het nog lastig om haar te activeren, maar er is wel vooruitgang. De handtarget volgen doet ze bv wel heel vlot. Met buitenrijden is ze juist wel heel voorwaarts, het is een echt dieselpaard die even op moet warmen. Ik ga nu vaak ook een stukje wandelen voor een grondwerksessie.

Je paard geeft aan bij 5 meter dat het moeilijk wordt. Gebruik je een commando of een bepaald signaal? Je zou daar nog wat aandacht aan kunnen besteden zodat het voor Myrtle duidelijk blijft wat de opdracht is. Apporteren is een heel moeilijk begrip voor paarden, gezien dit niet echt in hun natuurlijke repertoire zit. Als ze aangeeft dat de grens 'twijfelachtig' bij 5 meter ligt, zou ik eerst tot 4,5 meter trainen en dan positief afsluiten. Pas een of 2 trainingen verder de afstand vergroten. Desnoods een meetlint er naast leggen. Ook hier komt de snelheid er wel in. Als ze eerst goed weet wat er verwacht wordt kun je deze oefening later doen nadat je bv een galopje hebt gevraagd waardoor de adrenaline wat is gaan stromen. Zelf enthousiast worden/ je energie omhoog kan ook erg helpen.
liljebo schreef:
Ziet er goed uit HL. je hebt mij ook op een idee gebracht. Ik wil graag met trulsa agility gaan doen, maar dat is echt zo'n tankje en tilt haar benen niet op. De meeste oefeningen gaan wel goed, maar als ze haar benen moet optillen... nou nee. Hindernisje is geen optie. Loopt ze doorheen, Maar ik kan haar wel gaan trainen om zelf naar een balkje te willen en vandaaruit opbouwen. Zal niet zo elegant gaan als jouw paard (en niet zo snel) maar dat maakt niet uit. Ze heeft natuurlijk ook een erg onhandig lijf om mee te springen, maar een huppeltje zou eigenlijk moeten kunnen.

Dank je.

Zie hierboven: Balkjes lopen nam Kyra 3 jaar geleden ook letterlijk. Dus ik heb het lang niet gedaan. Als ze niet achter wilde blijven in het weiland als haar beste vriendjes werden opgehaald (en de rest van de kudde wel in het weiland bleef) sprong ze over de sloot. Maar ze is ook een paar keer in de sloot blijven steken hoor....

Ik ga binnenkort eens 3 of 4 balkjes proberen met haar. Maar ik begin met 2 achter elkaar. Ze snapt het nu (dat ze er over moet en ook hoe ze dat moet doen). Ik doe ook veel aan herhaling met springen en maak het niet te snel te moeilijk zodat ze veel vertrouwen krijgt.

Hier moet ze buiten ook heuvel op en af en het wordt nu gewoon erg belangrijk dat ze goed met haar benen overweg kan en op allerlei ondergronden kan lopen. En met Horse Agility straks moet ze ook springen.

[***] schreef:
Maar voor degene die al iets verder zitten wel interessant vind ik :Y)

Nog een vraagje van mijn kant uit .. Zou het kunnen dat het ene beter werkt voor het ene paard dan het andere? Ik heb namelijk het idee (en daar heb ik gisteren de bevestiging van gekregen) dat Cobe het veel makkelijker vindt (en uiteindelijk beter reageert) als ik door middel van de games van Parelli werk (inclusief opbouwende druk maar ook met op z'n tijd een snoepje, dat mag tegenwoordig van Parelli ;) ) terwijl ik dat bij Boke allemaal niet zou kunnen, die zou ik eerder met de clicker vanalles kunnen aanleren ...

Waar zou dat aan liggen? Zijn er daar meningen over?
Omdat Cobe van zichzelf een meer relaxt paard is en zelf dominant en dat die dus best wel tegen wat druk kan en het ook nodig heeft om af en toe eens op eigen wijze 'gecorrigeerd' te worden?

Ik vraag het mij echt af .. Ik ben eergisteren met Cobe gaan rijden (ging geweldig zoals in het topic te zien is :+ :)) ) en gisteren wilde ik iets met hem doen maar omdat ik moest werken en best moe was heb ik hem meegenomen in de roundpen met 2 pionnen en heb ik de games van Parelli eens herhaald en die pionnen erin gebruikt. En hij ging goed! Hij had wel even opstartproblemen, niet dat ik hogere fases heb moeten gebruiken maar hij moest even zoeken wat nu ook alweer de bedoeling was (lag ook aan mij, moest zelf ook nog zoeken, was iets te lang geleden :P ). En toen hij het spelletje éénmaal door had ging hij ook echt super, en dat zonder snoepjes. In het begin stond hij na elke poging te wachten op een (click en) snoepje, toen dat uitbleef werd hij even een soort van boos (niet echt naar mij toe, maar hij had even geen zin meer) maar toen we daar éénmaal doorheen waren deed hij weer super z'n best. En wat mij achteraf nog meer opviel, toen ik de weide ging mesten hing hij de héle tijd rond mij, gewoon hangen en bij mij komen staan om geaaid te worden enzo. Dit heeft hij al lang niet meer gedaan, meestal kwam hij eens kijken en dan ging hij weer weg, alsof hij iets had van "oh, er zit niks voor mij in? Dan ben ik weer weg".

Het kan ook liggen dat je zelf vertrouwder bent met Parelli en dat Cobe dit ook op het moment is.
Kan ook zijn dat hij dacht dat je aan het interval belonen was en hij zat te wachten op een beloning :Y)
Er kunnen nog 10 redenen of een mix van redenen zijn.

Ik wil nog wel even wat toevoegen over druk en clickeren: je kunt ook zonder druk werken met clickeren om iets aan te leren. Dat heet free shaping. Mensen denken altijd bij 'druk' aan veel druk. En dat is niet de bedoeling bij clicker training. Bij clicker training gebruik je zo weinig mogelijk druk want het is de bedoeling dat je paard zelf gaat nadenken/meedenken. Paard wordt ook gemotiveerd om mee te denken want het is in zijn eigen belang, namelijk VOER.

Ik ga even Leon uit bed halen en post straks weer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:14

Sabine, ik denk dat HL een belangrijk punt heeft genoemd. Namelijk dat je je meer thuis voelt bij parelli dan met het clickeren. De meeste hier hebben trouwens volgens mij parelli gedaan (ik iig wel) dus je stuit hier niet op een boel weerstand.
Als ik verschillen noem tussen parelli en clickeren, zijn dat gewone objectieve gegevens,
Ik heb niets tegen parelli. Ik heb er enorm veel van geleerd. Ik zou alleen zelf niet meer via die methode willen werken, zelfs niet als ik zeker bepaalde aspecten nog gebruik. (maar dus niet het opvoeren van de druk)

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat je met ieder paard kunt clickeren, mits je zelf een goede clickertrainer ben. Ik zeg dus niet dat ik het kan, maar er zijn zeker een aantal clickertrainers die zelfs de meest heftige probleempaarden weer op de rails krijgen.
Maar je wordt nu eenmaal niet zomaar een goede trainer en ik merk wel dat met clickertraining alles wat je doet een rol speelt; minimale signalen, volgorde, manier van voer geven, een helder besef van de cue en bijvoorbeeld dat gedrag voor een cue ook een cue kan zijn(bv, paard staat te schrapen, jij vraagt achterwaarts, paard gaat achterwaarts, je beloont. Je hebt op dat moment niet alleen het achterwaarts beloond, maar ook het schrapen wat eraan vooraf ging, want in de ogen van het paard kan hij met schrapen ervoor zorgen dat je de cue voor achterwaarts geeft en daar kan hij iets mee verdienen... een klein voorbeeld van de complexiteit waarmee je te maken heeft)

Clickertraining is eenvoudig, maar niet gemakkelijk, zegt Bailey en zo is het maar net. Dat het werkt, voor ieder diersoort en voor de mens, is zeer veelvuldig wetenschappelijk bewezen en er wordt ook veel dankbaar gebruik van gemaakt door goede trainers. Maar zelfs goede trainers komen weer regelmatig voor raadsels te staan, die dan weer opgelost moeten worden (in het boek Animal Training van Ken Ramirez staan tal van voorbeelden) en niet voor niets moet iemand vaak al een jaar of zes met een trainer meelopen, voordat hij zelf mag trainen in dierentuin en dolfinarium. Iig bij de gevaarlijkere dieren.

Ik vermoed dus dat je een beetje een traininsnerd moet zijn (zoals ik) wil je daar echt de lol van inzien om er helemaal in te duiken. Ik vind het zelf belonend en ruimschoots de moeite waard en ik ken meer trainers die er zo over denken.

Maar hoe je het ook went of keert... ook bij clickertraining is het (misschien nog meer dan bij een andere vorm van training) belangrijk dat je walgelijk consequent bent, een dier niet de gelegenheid geeft ongewenst gedrag te oefenen, exact weet wat je wil en waarom je dat wil en ook gewoon zorgt dat je het gewenste gedrag krijgt.
En dat consequent en helder zijn is ook bij parelli van belang.
Het is gewoon essentieel voor een goede training.

Mbt de bosrit... ik zie daar geen verband met al dan niet clickertraining. Ik heb voorzichtig genoemd dat ik het niet zou willen. Reden is dat ik het erg ongecontroleerd vind en dat heeft alles te maken met de hele opzet; het toch wel achter de koets aan raggen waarbij alles een chaos wordt.
Dat is eigenlijk vragen om problemen (en als je pech hebt, ongelukken)
Ik denk eigenlijk dat dat bar weinig te maken heeft met je manier van trainen, maar alles met de opzet van zo'n tocht en de manier waarop er met zijn allen mee om wordt gegaan.

Vogeltje, je kunt met een jonge hengst prima clickeren, mits je zelf de kennis, kunde en ervaring hebt, die daarvoor nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:48

Dank jullie wel voor de reacties nog.
Misschien voel ik me wel vertrouwder met Parelli, wie weet .. Is ergens best wel raar omdat ik altijd te horen kreeg dat ik mij daar nu eens eindelijk in moest gaan verdiepen, en ik nog steeds geen pakketten of dergelijke heb :+ Maar wie weet zit het stiekem toch in mij :Y) Ik heb in ieder geval vandaag nog wat gedaan met [***] en hij deed echt super mee, hij begint zelfs te murmelen als ik hem met mijn stem beloon en hem een aai geef :+: Dat murmelen doet hij ook bij snoepjes, dus is voor mij toch een teken dat hij dat ook als beloning ervaart en zich er beter door voelt, dat er daarom niet persé een snoepje moet bijkomen ... Denk ik dan :+

@ VogeltjeM : bedankt voor je uitleg! En welkom in het topic ;)
Je uitleg klinkt op zich logisch, behalve dan als je bekijkt dat [***] een rasechte LBI is, een schoolvoorbeeld zeg maar :+

Maar het zou best wel kunnen dat ik me via de games zekerder voel en dat het daarom beter werkt :j
En verder heb ik toch problemen met het zelf zoeken van de paarden (naja, van [***] :P). Het is heel fijn als je paard zelf dingen gaat proberen, maar bij [***] komt daar heel vaak voetenwerk bij kijken want het moest maar eens werken .. Ook wil hij om de 1 of andere reden op de poetsplaats altijd gaan buigen als ik z'n hoef wil optillen om uit te krabben (en neen, dat heb ik daar echt niet geoefend, ben er maar 1x mee bezig geweest in de roundpen) .. Dus ja, kan wel allemaal fijn zijn dat eigen initiatief, maar bij 400 kg paard is het ergens toch wel leuk als die braaf wacht op een teken ... Vandaag ook veel gewerkt met gewoon rustig bij mij staan, elke keer als ik (afwachtend) ga stilstaan gaat hij 10 meter achteruit, dus hem vandaag elke keer teruggevraagd. Hij mag best wel beetje in de buurt blijven hoor :')

Ik had het verder ook niet over de bosrit op zich hoor, natuurlijk is dat niet door clickeren ontstaan, wel zijn de grenzen vervaagt, dat merkte ik gisteren heel erg toen ik nog eens gewoon de games ging doen. En dan dat achteruitlopen is ook iets wat daardoor ontstaan is. Omdat ik het niet kan, wil ik best toegeven, maar dan doe ik het liever op een andere manier ;)

Maar ander onderwerp ... ezels kan je dus ook clickeren ... zou je die dezelfde dingen kunnen aanleren als paarden? In hoeverre is een ezel vergelijkbaar met een paard? Iemand daar ervaring mee? :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:30

@VogeltjeM: welkom. Ik had nog geen tijd om dat te zeggen. Paarden die gericht zijn op voer zijn goed te motiveren met de clicker. Maar dat geldt ook voor ander paarden.

Valkuilen bij een op-voer-gericht paard wat niet wijkt voor druk zijn uiteraard: over je heen denderen om voer te krijgen, in je cirkel stappen, zelfbediening, enthousiasme en daardoor vergeten dat het voer eerst verdiend moet worden en dat soort gedrag. Meestal is dit goed te voorkomen door eerst vanachter een omheining te werken waar hij niet aan zelfbediening kan doen.

Ik vind dit sowieso wel een heel goede manier om te beginnen. Maak het jezelf gemakkelijk, want het is al moeilijk genoeg je paard vast te houden/uit je cirkel te houden EN een cue/commando te geven al dan niet met een zweep/stick EN de clicker te bedienen (timing!) EN zo snel mogelijk voer aan te bieden.

In het begin is het vaak al moeilijk om razendsnel te beslissen of het wel of geen click waard was, weet ik nog.

Als een paard achter een omheining staat kun je het voer ook in een steelpannetje doen of op een bord op een krukje leggen (scheelt bukken) zodat je er snel over kunt beschikken. Uit een tasje of jaszak is het soms echt frummelen als je ook nog een clicker en evt een zweep/targetstick in je hand hebt.

Je kunt vanachter een omheining free shapen, dat wil zeggen: wachten tot het paard zelf het gewenste gedrag vertoont of een aanzet geeft voor gewenst gedrag zoals gewichtsverplaatsing van een been omdat je bv achterwaarts wil leren, maar je kunt ook met een stick werken om bv een target aan te doen of met een stick aanwijzingen geven zoals toucheren van een been om op te tillen. Er zijn legio mogelijkheden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:01

HL Dat is een goed en zeer correct antwoord. Het is zelfs zo dat je het beste achter de omheining kunt werken, totdat je je honderd procent vertrouwt voelt. Dus dat je niet eerder de wei/stal in gaat dan wanneer je gewoon zeker weet dat het zonder risico kan.

Als extra toevoeging zou ik nog willen zeggen dat het erg handig kan zijn om het voer geven met een mens te oefenen, voordat je met een paard gaat werken. Zoals HL al zegt moet het heel glad verlopen. Die handigheid aanleren kost even wat tijd en dat doe je beter met een mens dan met een paard. Ieder gedrag wat ontstaat tussen click en het leveren van het voertje is nl ook gedrag wat je traint.

Sabine, natuurlijk kun je een ezel trainen. Je kunt ieder dier trainen middels clicker (of andere marker) Het is alleen van belang dat je rekening houdt met de aanleg van dat dier en het natuurlijke gedrag.
Ezels zijn superleuk om mee te clickeren. Ik heb er zelf geen, maar ken mensen die dat doen. Echt gaaf.

Mbt met de benen werken en buigen e.d.... zou dat niet ook kunnen komen door de VD? Ik hoor dat meer en dan veel bij mensen die vd doen. Mensen als Nelleke en en amable hebben dat dan weer niet, maar daar zal een stuk ervaring bij zitten, denk ik zo.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:07

Ezels zijn echt anders dan paarden. Ezels hebben weinig vluchtgedrag en gaan eerder staken dan rennen. Dat vraagt wel een heel specifieke aanpak. Ze uiten zich ook anders dan een paard. Maar als je met het soortspecifieke gedrag rekening houdt kun je er net zo veel leuke oefeningen mee doen als elk ander dier.

@ liljebo: met een mens oefenen! Wat een goed idee. Maar je hebt gelijk: oefenen is wel handig.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:11

Zo wat een tempo weer hier gisteren erg leuk.

Ik moet zo eerst naar de tandarts :( zal daarna even uitgebreid reageren.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:12

Bedankt voor de tips HL en LJ ik zal het meenemen in de volgende sessies. Een galopje vragen zit er niet in, ik heb wel eens geprobeerd los te werken met de clicker en vond het ook daar lastig om haar te activeren. Het lukte wel een beetje om stukjes actieve draf te krijgen. Ze heeft ook spat dus galop in de bak wil ik niet meer van haar vragen. Maar wat minder lang doorgaan en afstand even niet verder vergroten is een goede tip.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:24

@Nelleke, ja het gaat hier soms echt snel. Vind ik wel heel leuk! Soms wat lastig om op alle posts te reageren waarop ik wil reageren.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:24

Idd Hippologic. dat vind ik dan ook wel jammer maar ik denk dat iedereen zijn bijdrage wel doet!

Maar ik zou nog even uitgebreid reageren. Ik doe dit even in het algemeen niet op specifieke posts.

Allereerst ben ik van mening zoals hier eerder ook al is genoeg dat je met ieder paard clickertraining kan doen en ook in de mate waarin je dat zelf doet. Ik werk met twee verschillende paarden Jonas mijn eigen die het allemaal wat we ook doen met of zonder clicker gewoon heel leuk vind. Ik gebruik bij hem de clicker voornamelijk bij vrijheidsdressuur gewoon omdat je dan heel makkelijk de kleinste poging kan belonen en zo heel motiverend kan werken. Het Gaat Jonas hierbij echt niet op het voedsel. Sterker nog het komt voor dat ik click ik beloon dan met stam en een kriebel klopje op de hals dat hij alweer verder gaat met een oefening (puur uit enthousiasme) en dat hij de voedsel beloning niet eens meer wil. De andere pony is heel erg op eten heb ik ook wel verteld hoe wij hiermee met de clicker gewerkt hebben en juist de ergste voernijd want zo kan je het eigenlijk wel noemen weg kan clickeren. Toen was de clicker er altijd in combinatie met eten nu niet meer maar wordt er wel weer bij gepakt in periodes dat hij terug valt in oud gedrag door al dan niet minder of meer aandacht, een verandering of wat dan ook. Verder wordt ook deze pony met de clicker getraind tijdens vrijheidsdressuur. En nee een clicker gebruik je dus niet alleen voor het aanleren van "kunstjes"

Twee totaal verschillende pony waarbij de clicker allebei erg goed werkt.

Dan Het punt wat ik vaak naar voren zie komen is dat vrijheidsdressuur om zo maar even te zeggen de schuld krijgt van ongewenst gedrag. Ik ben het hier totaal niet mee eens en velen met mij zullen het vast met mij eens zijn dat dit toch altijd aan de trainer ligt. Het is hier gisteren ook al genoemt namelijk consequent zijn. Als je begint met vrijheidsdressuur is het voor de pony en vaak voor de trainer erg leuk je hebt al snel enkele oefeningen onder knie en het is voor de pony een relatief makkelijke manier om zijn beloning in dit geval dus voedsel te krijgen. Logischer wijs gaat een pony proberen of dit in een situatie zoals Sabine beschrijft als het achteruit lopen en buigen op de poetsplaats kijken of hem dit ook wat op kan leveren. De pony heeft dit geleerd vind het leuk en het levert ook nog wat op logisch toch dat het het proberen waard is.

De oplossing Totaal negeren!! Ja ook Jonas heeft het geprobeerd in het begin wel geteld een dag. Hij was toen nog hengst tijden het poetst ging die de jambette doen. Echt gewoon door gaan met waar je mee bezig bent. Een Nee of een correctie, een lach een blik in die richting is aandacht voor het gedrag. En ook boos worden is aandacht! en daar gaat het om aandacht. En hoe klein het ook is het zal het ongewenste gedrag in stand houden. Bij Jonas was het in een dag over bij andere paarden is het soms twee of drie dagen maar echt waar ze houden ermee op als je ze totaal negeert dan levert het niks op. Consequent zijn is met paarden maar ook met andere dieren gewoon het sleutelwoord. Wat vandaag niet mag mag morgen, overmorgen, volgende en de week daarop ook niet. Vraag dus ook nooit voor de grap een oefening zonder clicker als je dit normaal met doet. Dan krijg je dus ongewenst gedrag. Wanneer ik geen klikker heb zeg ik 'X' als vervanging van de clicker.

En toen was er naar aanleiding van het verhaal van Sabine nog een stuk over verschillende trainings methoden. Ik heb zelf nooit met Parelli gewerkt. ( ben er niet tegen zitten zeker goede punten in!) Ik werk met Jonas maar ook met andere paarden vanuit mijn enthousiasme. Ik wil niet dat ik heel stil kan staan en Jonas om me heen kan laten galloperen. We doen het samen en ik doe dus ook mee. Nee dat betekend niet dat ik als een gek met hem mee ren maar ik lat met mijn eigen energie wel merken dat we samen bezig zijn. Vanuit deze basis doe ik zoals een aantal al weten heel veel verschillende dingen met Jonas. Voor mij heeft een heel groot voordeel op deze manier te werken het levert namelijk een geweldige band op tussen je paard ik heb nooit het gevoel dat ik hem aan het werk zet om het mezelf makkelijk te maken. Ja ik doe ook aan traditioneel Longeren maar ook dan ben ik zelf actief en sta nooit stil. Op deze manier communiceren/werken met je paard heeft ook een groot nadeel. We zijn in het werk gelijk aan elkaar en wachten dus ook het zelfde verschil daarbij is wel dat ik de leidende persoon ben. Het nadeel is dus als ik me niet goed voel of moe ben. Kan ik deze rol niet goed op me nemen en krijg je dus mis communicatie. Simpel weg omdat ik dingen van hem vraag die ik op dat moment in mijn rol niet waar maak. Door de tijd heen met Jonas heb ik iets heel simpels geleerd.

Ik ga aan het werk met hem als ik me goed voel en me volledig tot training kan zetten als ik moe ben of niet op mijn gemak gaan we niet aan het werk. Simpel weg omdat ik het niet eerlijk vind. Harde les voor jezelf maar met groot resultaat. En leren gaat met vallen en opstaan! Fouten maak ik nog iedere dag en leer ook iedere dag weer nieuwe dingen.

Verder lees ik hier ook echt veel over doelen en schriftjes. Echt super dat het voor jullie werkt maar voor mij echt niet. Wanneer ik een doel stel lig ik mij hier veel te veel op vast wat ik weer op Jonas af vuur die dat op dat moment helemaal niet kan waarmaken.

Zo mijn verhaal tot hier. Ik hoop dat het voor iedereen een beetje duidelijk is. Als ik hierover begin te typen heb ik altijd zoveel informatie in mijn hoofd dat het nog wel eens verwarrend over kan komen. Vraag dan gerust!!

Dan nog even gericht aan Sabine.
Ik waardeer het echt enorm wat voor verhalen je altijd typt over de belevenissen met je pony's en vind het ook heel leerzaam voor mezelf en zet me ook aan het denken (ook van anderen natuurlijk).
Ik vind het alleen erg spijtig te lezen dat je het zo moeilijk vind om verder te komen en dingen vast te houden met je pony's. Je hebt zo veel kennis is huis en weet eigenlijk zoveel en toch blijf je twijfelen en wisselen van tactiek.
Ik lees altijd alles en merk dat jij per week door een kleine gebeurtenis weer overstapt naar een ander plan. Om na weer een kleine gebeurtenis weer over te stappen. Ik denk dat dit jou maar ook je pony's in de war brengt en dat maakt het vervagen van je grenzen.
Week 1 zeg jij A, week 2 zeg jij C. Dit licht niet aan een bepaalde trainingmethode maar wel aan de manier van basis omgang.
Ik werk op heeel veel verschillende manieren met Jonas maar heb een duidelijke basis en houd die in welke methode dan ook gelijk.
Die basis hoeft niet de basis van één methode te zijn maar gewoon je eigen basis waar jij je goed bij voelt. En wat voor jou werkt.
Van daaruit kan je ieder gewenste methode wel toe passen. Mits je heel goed weet waarom je voor het een die gebruikt en door de ander de ander.

Zie het niet als een aanval maar blijf bij jezelf en verander niet om de week. En je hoeft niet jaren hetzelfde te doen om resultaat te krijgen!
Jonas heb ik nog maar 2 jaar en is nog maar 1.5 jaar echt in training. Met rust en een goed basis kom je heel snel heel ver.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:36

Nelleke, mooie post. Ben het volkomen met je eens dat de basis gewoon iets moet zijn waar het dier van op aan komt. Dat consequent zijn... daar draait alles om. Niet zozeer om de methode, maar op je eigen insteek; ben je helder? betekent een signaal altijd hetzelfde? veroorzaak je geen ruis middels bewegingen/woordjes/etc? Vraag je altijd hetzelfde antwoord of dezelfde vraag? is de timing correct etc...
Vervagen van grenzen heeft m.i. dan ook meer daarmee te maken, dan met de methode die je kiest.
Ik ben dan overtuigd clickeraar, maar ben nog nooit zo pietleuterig met grenzen geweest als nu. Ik wil nl niet dat ze ongewenst gedrag trainen.

je stuk over stilstaan terwijl het paard om je heen loopt, heb ik ook nooit zien zitten. Heb ik ook nooit gedaan. Ik heb wel de pakketten van parelli gehad en ben ook lid geweest van die club. Veel van opgestoken, maar wel altijd mijn eigen principes aangehouden. Training doe je samen en er moet sprake zijn van communicatie. Wat longeren betreft vindt ik dat Phillip Karl en Nathali Pellet goede technieken hebben.
Ik weet dat ik na de eerste keer het longeren van PK gezien te hebben, dat ook met silja wilde doen. Het zag er zo simpel uit. Méééén...kwam ik even op de koffie. Silja wees nog net niet met haar hoef naar haar voorhoofd. Soms lijken dingen zo simpel, totdat je het zelf probeert. Later lukte het trouwens met billy wel heel aardig. En dan is het een prachtige manier van werken. Maar je moet het wel zelf leren... maar dat is toch eigenlijk met alles zo, nietwaar. Ik denk dat we allemaal regelmatig fiks op de snuffert vallen. Ik iig zeker wel

En even voor de duidelijkheid... ik geef niet vd de schuld van problemen, maar een gebrek aan ervaring in de vd :) dat is een verschil Jij en Ameble bv kunnen het prima combineren. Ik heb ook wel eens gespeeld met VD en merkte in het begin ook even dat vnl Billy te pas en te onpas die oefeningen ging doen, maar dat ging er weer heel snel uit. Ik gebruik ze nu nog wel eens tussendoor om mijzelf te testen. Blijf je scherp van. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:45

Ik moet nu eigenlijk gaan slapen, het is al laat... Maar ik ben blij dat ik deze posts nog even kon lezen diep in de nacht.

Vandaag heb ik met Kyra cavaletti gelopen. Drie stuks om mee te beginnen. Was even puzzelen om ze op de juiste afstand te leggen zodat ze met haar kleine pasjes er heelhuids overheen kon. Zowel in stap als in draf ging dat heel erg goed. Het is echt zo'n verschil met een paar jaar terug (in de tussenliggende tijd heb ik hier helemaal niet mee geoefend).

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:17

Dankje wel Sandra, vind het altijd leuk dit soort dingen op te schrijven.
En ik denk dat dat heel belangrijk is om bij jezelf te blijven en te kijken wat bij jou past. En welke methode dan ook.

Wat betreft longeren ga ik die namen eens even opzoeken. Je had er ook al eens filmpjes van geplaatst toch?

En wat betreft VD was niet op jou gericht maar ik lees het veel hier op bokt maar ook in de praktijk heb ik het vaak gezien.

Hippologic: Wat leuk dat ze het zo goed begint te doen met de balkjes. Het springen zag er ook echt al goed uit. :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:28

nelleke niet echt van PK. die heb ik op dvd.Wel van een parelli-leerling bij PK, wat aardig in de richting komt. het is niet hetzelfde en er zitten wat extra elementen in, maar het geeft wel aan wat PK van belang vindt bij longering.
http://www.youtube.com/watch?v=sA8bmMeUyZ0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:29

Interessante teksten gelezen, bedankt daarvoor :)
Misschien heb ik wel teveel 'kennis' in huis en is dat het probleem .. Heb al vaker geroepen dat het vroeger allemaal veel simpeler was, toen was het gewoon paard poetsen, zadel erop en gaan met die banaan, toen had ik die problemen allemaal niet :+ Zou ook niet meer terug willen naar die tijd hoor, maar toch, momenteel is het gewoon ingewikkeld door alle kennis die beschikbaar is en iedereen heeft z'n eigen dingen. Ach, ik vind mijn weg wel, ik denk dat ik gewoon niet met beide pony's hetzelfde pad moet willen bewandelen maar bij de ene wat meer Parelli-gericht moet werken en de andere kan ik meer met de clicker-manier aanleren heb ik het idee .. Dus ik ga dat een tijd proberen en dan zien we wel waar we uitkomen, [***] reageert de laatste dagen in ieder geval prima dus momenteel heb ik niks meer te klagen. Hij lijkt ook veel vrolijker in de weide en hij doet niet meer zo asociaal tegen [***], misschien omdat ikzelf met een andere houding in de weide loop, wie weet .. (al doe ik dat dan wel onbewust maar er zal misschien toch verschil in zitten). Heb ze sinds gisteren zelfs al een paar keer samen in de stal aan hetzelfde hooinet zien eten <3

Laatste filmpje van longeren vind ik erg mooi trouwens, kende ik al maar blijf het erg leuk vinden om naar te kijken.
Je ziet duidelijk de Parelli-invloeden, wie weet over een tijdje ook zo'n [***]-filmpje .. Zo'n dingen zijn wel mijn doel, gewoon al spelend beweging geven en trainen, niet het nodeloos rondjes lopen. Zo'n filmpjes als dit vind ik leuk :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:25

Heb hier al lang niet gereageerd, leuke discussie :)
Ben net bij Karen Rolf cursus geweest en dus weer helemaal met haar oefeningen bezig :') Zijn er hier nog meer mensen die haar kennen en dit gebruiken (al dan niet met de clicker)? Ik zag dat Philippe Karl filmpje langskomen en dat heeft weer enorm veel raakvlakken met Karen :j

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:30

Ik had even een filmpje van Karen Rolf gezocht op youtube want ik ken haar niet. Mooi hoor!

Nou ik heb jullie tips gebruikt voor de pion op afstand oefening. Iets minder ver gezet en minder lang doorgeoefend. Ging al beter! Ze stond in elk geval niet meer vertwijfeld te zuchten :D . Ik heb ook mijn eigen idee gebruikt om voor een snellere reactie een jackpot te geven. Ik zag daar niet meteen effect van maar ik kan me voorstellen dat dat even duurt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:42

Karen Rolf, is zij ook clickeraar? Ik associeer haar altijd met Parelli?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 07:15

Karin rolf is wel parelli, maar ze doet mooie dingen. Denk dat je haar ideeen ook kunt omzetten naar clickertraining, maar ik ben er zelf niet in thuis.

Cm fijn dat het nu wat beter ging

Ben zelf de dvds over loopytraining aan het bekijken en die zijn werkelijk enorm verhelderend. Maar erg veel ben ik er verder niet mee bezig. Billy is erg ziek en moet dinsdag naar de kliniek. Erg moeilijk allemaal

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 07:19

Agossie, arme Billy. Is droes uitgesloten of gaat hij daar in quarantaine?

Wat is loopytraining? :o?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 07:33

Sterkte LJ :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:15

Droes is uitgesloten ja. Maar zijn hartje klopt twee keer sneller dan normaal, hij heeft moeite met aan zijn ademhaling te komen (ook twee keer zo snel als normaal), zijn leverwaarden zijn niet goed en hij is nu, door de medicatie, ook nog wrs bevangen geraakt- De da heeft hem al weken in behandeling, maar weet het ook niet meer. Het is gewoon niet duidelijk waar het vandaan komt. Vandaar dat hij naar de kliniek moet.

Loopytraining (maak het mijzelf even gemakkelijk)
http://stalecheerios.com/blog/orca/alex ... -training/