Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:37

Hier gaat het prima, ik ben langzaam aan mijn lessen aan het opbouwen en ik vind het geweldig om mensen te helpen, het voelt echt niet als werken. Zelf ben ik bezig met de appuyementen met Rohan

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:54

Oke, ik zeker even kijken op die site :)
Wij hebben helaas geen balken / spring materiaal op stal, anders had ik daar inderdaad al mee geoefend.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:09

Kennen jullie iemand in de buurt van Deventer / Goor die lessen geeft op locatie? Ik zou graag hier iets mee willen doen met mijn bijrijdpaard, maar ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen. Dus les is dan wel handig :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:33

Hoi Rena, klassiekpaardrijden geeft les op locatie. Een paar keer per maand komt ze bij mij op stal. Ik heb les van haar. Mijn stal is in Goor/ Markelo.
Zelf geef ik ook les. Ik ben student aan het NOKR (instructeurs en trainersopleiding van Marlous Eertink en Sonja Braafhart.)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:49

Mag ik me ook melden? :)
Ik ben sinds kort, onder begeleiding, ook begonnen met werken aan de hand! We werken nu veel op de volte, en rechtuit met buiging nog erg in de begin fase dus.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:47

Wat leuk dat er meer mensen enthousiast worden!

Ik ben op dit moment in een behoorlijk lastige fase.. Vind ik zelf :D de technische kneepjes zitten er ondertussen wel in, en nu is het zaak om die hulpen te verminderen en meer te gaan doen op lichaamshouding en energie. Maar verdorie dat is moeilijk haha :P

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:30

Alweer een tijdje stil van mijn kant maar ik kan zeggen wij zijn de laatste tijd weer aardig fanatiek.

We zijn bezig met de schoolhalt, verplaatsen van gewicht gaat goed maar het daadwerkelijk zakken is moeilijk. Daarbij wordt Jonas erg enthousiast en natuurlijk nog wat een gebrek aan krijgt zorg voor 'steigerhupjes' We oefenen nu echt op rust rust en rust toch lastig als je beide enthousiast word. Maar tussen door laat hij al echt mooie stukje richting schoolhalt zien. :j

Even een overzichtje van gisteren.
Afbeelding

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:41

Ik werk "nog" niet aan de hand, maar heb wel zeer veel interesse om dit te gaan doen.
Helaas niemand hier in de buurt die er les in kan geven.
Waarmee kan ik dan het beste beginnen, ben al veel informatie aan het opzoeken.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:53

In welke omgeving zit jij dan wijkhuijs?

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:59

Meer, België (Bij hoogstraten)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:32

Oh ja daar kan ik je ook niet helpen geen idee wie daar zitten.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:46

Zo, ik kom hier ook maar even buurten. Ik werk nu sinds twee jaar aan de hand, en ik vind het super leuk! In het begin wel erg lastig, ik zat er liever op want dan zat mijn lijf niet zo in de weg ;) Niet zo lang geleden een paar lessen gehad van Bent, echt helemaal te gek!

wijkhuis: Om te beginnen kun je alvast wat simpele dingen oefenen in stilstand. Zoals het volgen van de hand, omlaag/omhoog/links/rechts, zonder duw en trek werk, dat je paard leert om ontspannen je hand te volgen. Bij links rechts ook wat lengtebuiging erin proberen te krijgen, dus niet alleen stelling.
Daarna kun je ook kijken naar het verplaatsen van gewicht, van links naar rechts tussen de schouders, gewoon met je hand op haar schouder en als dit lukt ook met het zweepje.
Het is natuurlijk wel fijn om iemand erbij te hebben die op de juiste momenten: JA GOED ZO! kan roepen, dus ik zou ook zeker iemand zoeken die je af en toe les kan geven. ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:30

Oef, het is zéér lang geleden dat ik in dit topic heb gekeken :D

Ik probeer ongeveer 1x per week aan de hand te werken, maar had het al even verwaarloosd... :o Gisteren na een ruim een week stilstaan paardje uit de wei geplukt en naar een veldje gereden om te oefenen met de hond van mijn vriend (die moet binnenkort mee kunnen als we met de sulky weggaan) en toen heb ik een paar minuutjes aan de hand gewerkt. Hier het resultaat:

Ik realiseer me dat het absoluut geen ideaal beeld is, maar ben benieuwd wat jullie opvalt. Mijn eigen commentaar houd ik nog maar even voor me :D Ik heb trouwens geen les en ben (voorlopig) ook niet van plan om te gaan lessen (andere prioriteiten), maar ervaringen delen in een topic is altijd leuk :)

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:18

Nu ik toch ziek in bed lig zal ik hier gelijk eens op duiken :P
Leuke Ijslander heb je! Lekker eigenwijs koppie. Als ik het filmpje zie denk ik dat het belangrijkste punt voor verbetering het controleren van de buitenschouder gaat zijn. Daar valt hij over naar buiten en daardoor krijg je ook te veel halsbuiging als je probeert hem bij je te houden. Daar raakt hij ook een beetje geïrriteerd van lijkt wel, zo van: baas dit is raar en ik snap het niet helemaal.
Je kunt in stilstand ff checken of hij snapt dat jij zijn schouders kunt bewegen met het zweepje. Op de volte zou ik ter hoogte van de singel gaan lopen en dan je zweepje gebruiken om de buitenschouder te begrenzen. Als hij dan naar binnen valt kun je hem 'bumpen' met je heup, net alsof je binnenbeen geeft.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:24

Hoi Sonja. Leuk dat je een filmpje hebt geplaatst. Wat me opvalt is dat ze schaart ze valt dus op de buitenschouder. De voorbenen moeten recht vooruit blijven stappen ook als het achterbeen ondertreedt. Niet haar hoofd naar binnentrekken (dan valt ze nog meer op de buitenschouder) alleen ophoudingen omhoog maken. Als ze naar buiten blijft vallen kun je dit ook oplossen door meer naar voren et werken. Wat er naar voren uitgaat kan niet meer opzij gaan :) waarschijnlijk valt ze de andere kant op naar binnen. Klopt dat?

Begrenzen van de buitenschouder kun je ook met de indirecte buitenteugel doen. Steeds even naar je toe halen

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:46

Wauw wat een nuttige en fijne reacties! Ik denk dat jullie ons grootste punt meteen te pakken hebben! Eigenlijk vraag ik het hoofd niet eens echt naar binnen, hij neemt vanzelf die houding aan en valt dus weg over de schouder inderdaad. Morgen neem ik jullie tips eens ter harte en laat ons meteen nog een keer filmen, ook op de andere hand!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:23

Wat een leukerd Sonja89 :D . Ik had in het begin hetzelfde met mijn paard, door inderdaad wat verder naar achter bij de singel te lopen helpt. Mij helpt het ook als ik op mijn eigen houding let dus dat ik met mijn schouders de volte volg dus de richting die op je gaat. En hem wat rechter maken met behulp van de buitenteugel, binnenteugel ontspannen (ik heb zelf altijd de neiging om die ook wat strakker te houden voor controle maar werkt eigenlijk altijd averrechts).

Morgen ga ik met mijn instructrice naar Greetje Hakvoort voor een lesdag, super veel zin in! Ben erg benieuwd wat ik allemaal ga horen en zien. En benieuwd wat mijn paardje van een binnenbak vind, want dat kent hij amper :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:28

druk druk druk, we zijn met een team bezig om een holistische website op te zetten. Maar nu heb ik een vraag aan jullie. We willen ook een vraag en antwoord gedeelte. Hebben jullie nog leuke vragen om te stellen? De vraag zal door en team van instructeurs en andere profs beantwoord worden.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 02:01

Caira schreef:
druk druk druk, we zijn met een team bezig om een holistische website op te zetten. Maar nu heb ik een vraag aan jullie. We willen ook een vraag en antwoord gedeelte. Hebben jullie nog leuke vragen om te stellen? De vraag zal door en team van instructeurs en andere profs beantwoord worden.

Waar ik zelf op dit moment tegen aan loop is een stukje onzekerheid van mezelf. Ik durf niet te vertrouwen op wat ik voel en ik ben altijd net te laat met reageren, omdat ik bang ben fout te reageren. Maar ik neem aan dat dat iets te ver gaat voor een website v/a :D

Misschien iets over je eigen lichaamshouding?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 08:19

als ik holistisch zeg, bedoel ik ook holistisch. Dus nee, die vraag gaat zeker niet TE ver, het is nml een vraag waar heel veel mensen mee stoeien. Zou je er een verhaaltje van willen maken? Wanneer kom je het tegen, wat doe je met je paard? etc.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:07

Paperboy, bedankt! En Tinepine en DGL natuurlijk, ook voor het compliment :D Het is zeker een leuke IJslander, hij pakt alles leuk op maar is inderdaad ook heel ondeugend, die kop spreekt boekdelen!

Ik heb vandaag jullie tips in de praktijk gebracht. Ben verder naar achteren gaan lopen, bij de singel. Daardoor was hij minder onrustig (happerig) met zijn hoofd, dus dat was prettiger voor ons allebei. Ook geprobeerd op mijn eigen houding te letten én de buitenteugel er beter bij gehouden. Ik begreep ook meteen wat jullie bedoelden: dat scharen van voor is niet de bedoeling en maakt het onnodig lastig voor hem. Vandaag dus de oefening opnieuw gevraagd met buitenteugel erbij en toen kreeg ik iets véél beters. De voorbenen bleven ieder meer op hun eigen 'plek', maar het achterbeen kwam wel naar binnen. Ziet er minder 'spectaculair' uit, maar dit is wel een correctere uitvoering van de schouderbinnenwaarts.

Jammer genoeg had ik geen filmer bij me vandaag :n maar ik ga er nog even een paar keer mee oefenen en laat het dan opnieuw vastleggen. Kijken of ik straks vooruitgang kan laten zien :D

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:28

Wat leuk Sonja! De essentie van de oefening is het belangrijkste! Scharen heet niets met SBW te maken zoals je zelf gelukkig aangeeft. Een paard dat schaart heeft geen lengtebuiging en stapt achter voorbij het zwaartepunt. Essentie van de oefeningen staan goed uitgelegd op de site van paardenbegrijpen, Marijke de Jong. Heb je ook les? Dat is bij het leggen van de basis heel belangrijk. Je kunt ook voor je paard gaan lopen en dan zelf achterwaarts gaan. Dan kun je het hoofd als het ware naar je navel vragen, waardoor uitzwaaien minder snel gebeurd. Ook omdat je vanuit die positie goed zelf kunt zien waar de voorbenen naartoe gaan. En naar binnen of buitenvallen kun je dan zelf sneller/ eerder corrigeren. Naar buiten vallen kun je oplossen door meer voorwaarts. Naar binnenvallen kun je dan corrigeren door aan de binnenzijde buiging te vragen met je zweepje op de singelplek. Wijzen/aaien/tikken. Dan komt de binnenheup naar voren en het binnenbeen onder de massa. Bij het rijden wordt dit de beenhulp voor ondertreden. Succes! Benieuwd naar volgende filmpjes :)

Heb je filmpjes nog een bekeken. Misschien je beugels even opsteken of over je zadel leggen. Waar je beugels tegenaan bungelen wil je dat hij gevoelig blijft voor been en/ of zweephulp :o

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:53

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:51

Het is al even stil hier... maar ik ben zo blij! Vandaag een begin gemaakt met de travers samen met mijn instructrice en mijn paardje pakte het super op! De eerste passen zijn een feit! Komende week weer lekker verder prutsen en hopen dat ze het wat meer onder de knie krijgt. :)

Wat is eigenlijk het volgende onderdeel na de travers?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:22

Ik mis de vind ik leuk knop!
Leuk Cher! Na de travers ga je meestal met de renvers aan de slag en de 6 variaties op travers :) is ergens nog een leuk filmpje over te vinden. Ga even voor je zoeken