Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:21

Klopt. Deels. :) Het verschil tussen negatief reinforcement (parelli) en positief reinforcement (clickertraining) is het feit dat je bij R- iets wegneemt om te belonen (druk weg laten vallen) en bij R+ iets toevoegt om te belonen (snoepje bv)

Dat is misschien een betere omschrijving.

Overigens is parelli niet slecht (schrijf ik volgens mij ook niet. ik noem het alleen als mogelijke trainingswijze) maar is gewoon een andere methode van trainen dan bv clickertraining. Derhalve vergt het ook een andere denkwijze en benadering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:34

Bij clickertraining heb je dubbel effect :j (EN wegvallen van druk EN de click/beloning) Maar het maakt het ook wel moeilijker, want je mag toch niet de druk verhogen om je paard extra te stimuleren om te reageren, want als je dat doet en je clickt dan dan is het hele effect van de clickertraining weg (poisoned cue).

Maar stellen dat clickertraining zonder druk werkt klopt gewoon niet, heb je zelf in het verleden ook aangegeven dat je in de training niet zonder druk kan, en nu stond het er alsof dat wel zo was, vandaar even mijn reactie ;) Weet dat je het zo niet bedoelde, maar voor de duidelijkheid naar anderen toe :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:34

liljebo schreef:
Klopt. Deels. :) Het verschil tussen negatief reinforcement (parelli) en positief reinforcement (clickertraining) is het feit dat je bij R- iets wegneemt om te belonen (druk weg laten vallen) en bij R+ iets toevoegt om te belonen (snoepje bv)

Dat is misschien een betere omschrijving.

Overigens is parelli niet slecht (schrijf ik volgens mij ook niet. ik noem het alleen als mogelijke trainingswijze) maar is gewoon een andere methode van trainen dan bv clickertraining. Derhalve vergt het ook een andere denkwijze en benadering.

Sabine heeft wel een punt LJ, bij clickertrainen KAN je soms ook een beetje druk gebruiken die je weg laat vallen en dat is R-. AK gebruikt dat best vaak in haar methode, ze noemt het zelf ook R-. Calling a spade a spade zegt ze dan :). Maar dat is vooral bij het rijden en dressuur aan de hand, daar ontkom je soms niet aan een beetje R-.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:07

Ja oke, klopt ook wel, maar het fijne verschil lijkt mij dan toch de intentie en de denkwijze/handelswijze.

Let wel... ik heb het hier dus niet over goed of slecht, maar over een andere denkwijze. En ik denk zeker dat je bij clickertraining toch een andere manier van denken ontwikkelt. Niet omdat je totaal niet met R- zou werken, maar omdat je er op andere wijze mee omgaat en omdat je gedrag ontwikkeld middels beloning (paard doet iets omdat het dat wil doen) ipv middels het ontwijken van (oplopende ) druk
(paard doet iets omdat het dat moet doen)
Als u begrijpt wat ik bedoel... :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:27

liljebo schreef:
Ja oke, klopt ook wel, maar het fijne verschil lijkt mij dan toch de intentie en de denkwijze/handelswijze.

Let wel... ik heb het hier dus niet over goed of slecht, maar over een andere denkwijze. En ik denk zeker dat je bij clickertraining toch een andere manier van denken ontwikkelt. Niet omdat je totaal niet met R- zou werken, maar omdat je er op andere wijze mee omgaat en omdat je gedrag ontwikkeld middels beloning (paard doet iets omdat het dat wil doen) ipv middels het ontwijken van (oplopende ) druk
(paard doet iets omdat het dat moet doen)
Als u begrijpt wat ik bedoel... :)

sluit ik mij 100% bij aan, maar wellicht gaat deze discussie even wat ver voor iemand die net begint met clickeren..

@Liiszle hier staat duidelijk omschreven hoe je kan beginnen: http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:31

Ja klopt.... we dreven af. Maar een antwoord op haar vraag heb ik wel al gegeven in mijn post meteen na haar vraag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:37

Maar voor degene die al iets verder zitten wel interessant vind ik :Y)

Nog een vraagje van mijn kant uit .. Zou het kunnen dat het ene beter werkt voor het ene paard dan het andere? Ik heb namelijk het idee (en daar heb ik gisteren de bevestiging van gekregen) dat [***] het veel makkelijker vindt (en uiteindelijk beter reageert) als ik door middel van de games van Parelli werk (inclusief opbouwende druk maar ook met op z'n tijd een snoepje, dat mag tegenwoordig van Parelli ;) ) terwijl ik dat bij [***] allemaal niet zou kunnen, die zou ik eerder met de clicker vanalles kunnen aanleren ...

Waar zou dat aan liggen? Zijn er daar meningen over?
Omdat [***] van zichzelf een meer relaxt paard is en zelf dominant en dat die dus best wel tegen wat druk kan en het ook nodig heeft om af en toe eens op eigen wijze 'gecorrigeerd' te worden?

Ik vraag het mij echt af .. Ik ben eergisteren met [***] gaan rijden (ging geweldig zoals in het topic te zien is :+ :)) ) en gisteren wilde ik iets met hem doen maar omdat ik moest werken en best moe was heb ik hem meegenomen in de roundpen met 2 pionnen en heb ik de games van Parelli eens herhaald en die pionnen erin gebruikt. En hij ging goed! Hij had wel even opstartproblemen, niet dat ik hogere fases heb moeten gebruiken maar hij moest even zoeken wat nu ook alweer de bedoeling was (lag ook aan mij, moest zelf ook nog zoeken, was iets te lang geleden :P ). En toen hij het spelletje éénmaal door had ging hij ook echt super, en dat zonder snoepjes. In het begin stond hij na elke poging te wachten op een (click en) snoepje, toen dat uitbleef werd hij even een soort van boos (niet echt naar mij toe, maar hij had even geen zin meer) maar toen we daar éénmaal doorheen waren deed hij weer super z'n best. En wat mij achteraf nog meer opviel, toen ik de weide ging mesten hing hij de héle tijd rond mij, gewoon hangen en bij mij komen staan om geaaid te worden enzo. Dit heeft hij al lang niet meer gedaan, meestal kwam hij eens kijken en dan ging hij weer weg, alsof hij iets had van "oh, er zit niks voor mij in? Dan ben ik weer weg".

Dus ja, misschien is het toevallig gewoon bij [***] hoor, maar ik heb echt het idee dat hij het doet voor de snoepjes, en niet omdat hij het wil .. Bij [***] heb ik dat gevoel zo niet, weet niet waar het aan ligt. En verder vind ik het gewoon belangrijk dat de grenzen er zijn, dat er bepaalde dingen zijn waar hij gewoon moet op reageren en dat hij dit altijd doet .. en ik heb het gevoel dat als we veel clickeren dat die grenzen snel vervagen en dat hij sneller eens probeert of hij ook niet meer kan reageren op bv. "ho" of een ander noodzakelijk iets .... Ik ga nu eens tijdje eens weer volgens Parelli werken en ben dan eens benieuwd hoe de volgende buitenrit gaat gaan .. heb het gevoel dat daar wel eens een stuk verschil in kan zitten ...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:04

[***] schreef:
Ik ga nu eens tijdje eens weer volgens Parelli werken

Oh, Sabine, you crack me up :D Heb zelf even niets te melden maar lees nog trouw mee en vind het altijd zo mooi jouw vertwijfeling te lezen. Je wil je volledig op het clickeren storten, maar ook Parelli, soms het een, soms het ander en soms alles tegelijk. En ook nog lange teugelen/lijnen, buitenritten en weet ik het wat... Heb ik zelf ook last van hoor, de vertwijfeling en het veel willen, heel herkenbaar :j, dus vat dit niet verkeerd op. Maar moest even gniffelen toen ik dit stukje weer las. Was een mooie rit trouwens zo te zien, leuk dat dat zo goed ging!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:04

@[***] interessante vraag, ik heb zelf een Cobe-achtig paard dus ik twijfel er ook wel eens over. Maar wat ik merk is dat ze nu soms wat "stout" wordt omdat ik minder geneigd ben om te corrigeren. Maar als ik het daarna "repareer" met de clicker gaat het wel heel goed. Ehm .. voorbeeldje. Ze wil nog wel eens in je ruimte gaan staan en je moet dan soms best veel druk gebruiken om haar eruit te krijgen. Ik werd er een beetje moe van, omdat ik keer op keer die confrontatie aan moest gaan. Nu heb ik haar met de clicker geleerd om op lichte druk van mijn vingers naar achter te gaan of schouder of achterhand opzij te zetten. En dat werkt perfect en (tot nu toe) altijd. Maar met andere dingen moet ik nog even nadenken hoe ik het op moet lossen. Ik denk dat het hem toch zit in consequent zijn. Maar goed, vraag het me over een half jaartje nog eens ;).

Ik ben het niet met je eens dat jouw paard het OF doet voor een snoepje OF omdat hij het wil. Paarden doen iets omdat ze er voordeel bij hebben dus volgens mij zou je dan moeten zeggen dat hij iets OF doet voor een snoepje OF omdat hij niet wil dat de druk verhoogd wordt. Tenzij je iets vraagt wat zelfbelonend is, bv lekker galopperen of iets dergelijks, maar dat staat los van de methode die je gebruikt.

Als ik jou was zou ik trouwens wel proberen duidelijker te zijn voor je paard, want het klinkt alsof je wat frustratie creëert door de methodes af te wisselen. Misschien clickeren en parelli op een andere plek, andere paddock ofzo? Om het verschil duidelijker te maken?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:07

Visitor schreef:
[***] schreef:
Ik ga nu eens tijdje eens weer volgens Parelli werken

Oh, Sabine, you crack me up :D Heb zelf even niets te melden maar lees nog trouw mee en vind het altijd zo mooi jouw vertwijfeling te lezen. Je wil je volledig op het clickeren storten, maar ook Parelli, soms het een, soms het ander en soms alles tegelijk. En ook nog lange teugelen/lijnen, buitenritten en weet ik het wat... Heb ik zelf ook last van hoor, de vertwijfeling en het veel willen, heel herkenbaar :j, dus vat dit niet verkeerd op. Maar moest even gniffelen toen ik dit stukje weer las. Was een mooie rit trouwens zo te zien, leuk dat dat zo goed ging!

:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:19

Ik ga eigenlijk helemaal met cm mee en moet ook eerlijk zeggen dat mij niets zo frustrerend voor een paard lijkt, dan dat het de ene keer dit is en de andere keer dat.
Eerlijk gezegd besluipt mij wel eens het gevoel dat je toch wat snel resultaat wilt zien, zonder echt voor iets te gaan....iig in geval van clickeren?
Er komt nl heel wat bij kijken. Ik ben zelf al lang ermee bezig en maak nog steeds fouten, juist omdat het een compleet andere denkwijze vraagt/een behoorlijke omslag vanuit de situatie waarin je comfortabel was, maar ik merk wel dat het in feite voor ieder paard werkt en dat ieder stukje frustratie, onduidelijkheid, gebrek aan motivatie per definitie te wijten is aan de trainer.
Clickertraining is gewoon een wetenschappelijk bewezen trainingswijze die per definitie werkt, maar die moeilijk is voor de trainer omdat ieder detail ertoe doet. En dat is gewoon lastig en confronterend.
Zelf zou ik nooit meer terug kunnen naar een andere manier van werken omdat ik vind dat je op deze wijze zeer betrouwbare paarden krijgt, die graag iets voor je willen doen en omdat ik vindt dat je er zelf enorm veel van leert. Maar het gaat niet vanzelf. Het gaat met vallen en opstaan.
Ik ben nu de dvd loopytraining aan het bekijken en ik vind het ergens jammer dat een aantal aspecten niet al eerder in de serie worden bekeken. Aan de andere kant past er natuurlijk maar beperkt info op een dvd en moeten keuzes worden gemaakt. Maar naarmate is vorder worden dingen steeds meer duidelijk en begrijp ik steeds beter het hoe en waarom van gedrag. En zie ik steeds meer waar ik zelf (maar ook anderen) de fout in ga, begrijp ik beter waarom het paard doet wat het doet etc.
Ik vind het geweldig. Ik heb het gevoel dat ik eindelijk ietsje begin te begrijpen

Het verhaal dat het paard het voor een snoepje doet en niet voor jou, ... daar heb ik niet zoveel mee. Jij werkt ook voor een salaris. Ik kan mij voorstellen dat je klusjes uitvoert voor iemand die je mag, maar ik denk dat je met meer animo de klusjes uitvoert als de aanvrager daarvan je precies kan uitleggen hoe je het het makkelijkste kunt doen, je iedere stap enthousiast ondersteund en je uiteindelijk ook nog een keer dik beloont. Denk dat je daarna best genegen bent om meer voor die persoon te doen. Niet eens zozeer voor die beloning, maar vanwege het feit dat die beloning staat voor waardering.

Overigens kun je ook een goudvis trainen en zijn met agressieve olifanten verbluffende resultaten bereikt, om maar eens een stom voorbeeld te noemen. Dat zegt vrij veel over de methode.

Dat wil niet zeggen dat jij het moet doen. Als je liever parelli doet, moet je dat zeker doen. Niets mis mee. Maar ik denk wel dat je een keuze moet maken en je daar eens langer aan vast moet houden ipv het te gooien op het feit dat een bepaalde methode misschien minder werkt voor je paard. Iedere methode werkt, mits correct uitgevoerd. En dat vergt nu eenmaal vooral veel training van vooral jou als eigenaar. En dat gaat nooit zonder fouten en blunders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:45

Had de reacties wel verwacht hoor, heb ook zitten twijfelen of ik het zou melden of niet ...
Misschien wil ik te snel resultaat, kan best zijn, misschien kan ik ook hetzelfde bereiken op een andere manier (de clickermanier) maar ik heb echt geen zin om te zeggen "ik ga nu clickeren en ik kijk wel over 5 jaar of we er tegen die tijd in staat voor zijn om samen het bos in te gaan". Ik wil nu graag het bos in, vindt [***] ook leuk, alleen vindt hij het soms ook leuk om mij te negeren en dat vind ik dan weer niet zo leuk. Dus op zo'n momenten wil ik het gewoon voor het zeggen hebben, en dat begint al vanaf de grond. Wil daarom niet zeggen dat ik het niet leuk voor hem kan maken, maar er zullen wel bepaalde duidelijke grenzen zijn en als ik iets wil dan zal het ook gebeuren. Die laatste rit heeft mijn ogen geopend .. Ik kan zeggen dat ik ga clickeren en alles vanaf 0 ga opbouwen, maar dan zit ik de eerste jaren niet meer in het zadel .. en sorry, maar dat zie ik niet zitten ... Met [***] vind ik dat overigens wel prima, daar hoef ik niet persé op te rijden, bij hem vind ik het geweldig om te kijken hoeveel ik nog uit hem kan krijgen door hem zelf dingen te laten aanbieden, hem zelfzekerder te maken etc. etc. Dus daar clicker ik wel gewoon mee. Maar [***] heeft op dat gebied gewoon veel meer duidelijkheid nodig, misschien door z'n verleden, misschien door z'n karakter, misschien door zijn eigen dominantie, ik weet het niet ... maar ik wil graag veilig met hem de bossen in kunnen (en liefst zonder bitten en slofteugel en dergelijke :P :)) ).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:50

mwaaahhh... ik ben er nog lang niet, maar rijd evengoed wel het bos in hoor. Zonder bit, slof of wat dan ook. Lijkt mij ook dat je dat helemaal niet hoeft uit te sluiten.
Maar goed... doet er verder niet toe. Je moet gewoon zelf weten dat je doet en waar je je het prettigst bij voelt. Maar ik denk wel dat je duidelijke keuzes moet maken, ook voor jezelf.
Dan vind je ook rust in je eigen koppie. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:58

Ach, die rust zal ik wel nooit vinden, er zullen altijd wel mensen zijn met meningen waar ik mij ook wel in kan vinden, en die dan haaks staan op wat ik op dat moment doe :+ Maar verder zijn er ook Parelli-instructeurs die met clickertraining werken, dus het één sluit het andere niet noodzakelijk uit, alleen als je begint zal je duidelijk voor de ene of de andere weg moeten kiezen lijkt mij .. en dan zorg ik er nu liever voor dat mijn pony weet dat ik het meen als ik wat vraag (al klinkt dat gemener dan dat het in werkelijkheid is :P ) en dat we later alles kunnen combineren dan dat ik hem nu vanalles laat proberen en doen en uiteindelijk een gefrustreerde pony heb omdat die het niet goed genoeg doet voor een beloning ... Want dat probleem heb ik altijd al gehad met hem, clickeren of niet clickeren maar vooral bij clickeren .. zolang alles maar 1 stapje moet of 1 seconde is het prima, gaat het 100 keer, maar o wee als die click/beloning eens uitblijft en je 2 stapjes vraagt .. dan is het meteen een probleem voor hem :+ En dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, dat heeft hij gisteren ook ontdekt en toen voelde hij zich ook geweldig.

Wat ik gisteren ook heb gemerkt, als ik niks vraag, dus gewoon sta te staan (als pauzemoment) gaat hij standaard 10 stappen achteruit, ipv gewoon ook de rust te vinden ... En dat is een gevolg van de clickertraining. Zal vast mijn schuld zijn maar toch is het door het clickeren ontstaan. Ik heb namelijk heel veel met hem aan het achterwaarts gewerkt en dat verbeterde enorm met de clickertraining, eerst moest ik altijd met hem meestappen, nu kon hij zelf 4-5-6 (zelfs meer) passen achterwaarts gaan terwijl ik bleef staan. Super dus, maarja, met nu als gevolg dat als ik niks vraag hij dat ook doet, omdat hij denkt dat hij dan wel weer een beloning zal krijgen. Geen probleem op zich, wel vervelend dat hij daarna "boos" wordt omdat er niks komt :+ Dat soort dingetjes zit ik mee, en dan kan ik hem wel weer gaan aanleren met clickeren dat als ik niks vraag dat hij gewoon moest stilstaan, maar dan ben je weer x aantal tijd verder en dan heeft ondertussen zich wel weer ergens een ander probleem voorgedaan en ik vraag me af of dat allemaal wel nodig is ... Want op die manier zit ik er dus echt na 5 jaar misschien nog niet op, als ik elke beweging van z'n neusharen tot z'n staart op de clicker ga moeten zetten .. :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:56

@[***] als ik het zo lees heb ik wel hetzelfde type paard als jij ja, Myrtle heeft er geen problemen mee om het tempo over te nemen of opeens een ander paadje in te gaan dan wat ik wou :). Ik los het op het moment zo op: grondwerk en dressuur 100% met de clicker. Buiten klik ik voor goede momenten maar als ze niet luistert corrigeer ik. Om praktische en veiligheidsredenen. 5 jaar niet kunnen rijden lijkt me een beetje overdreven maar ik snap dat je het figuurlijk bedoelt ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:01

Maar komt die correctie dan bij jouw echt wel door? [***] heeft op dat moment iets van "ja hoor, zal wel" en doet de helft van de tijd toch nog verder :+ En dat is voor mij een probleem, de grenzen zijn een stuk vager dan voorheen, "ho" is niet meer altijd "ho" en dat wil ik wel weer terug ... Om maar een voorbeeld te noemen. Zal vast mijn gebrek aan kennis zijn waardoor ik het zelf veroorzaakt heb, ik beweer ook niet dat het aan de methode ligt of dergelijke, maar ik moet er wel mee verder en dan liever op een manier waardoor ik het idee heb dat ik iets over hem te vertellen heb :Y) Die 5 jaar is verder ook inderdaad figuurlijk ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:05

[***] schreef:
Maar komt die correctie dan bij jouw echt wel door?

niet altijd maar dat was voor het clickeren ook al zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:07

Hmm, ok :+ Naja, ik had tijdje geleden die van mij zover dat die op "ho" stilstond, zelfs vanuit draf & galop .. Wel als we alleen waren, maar nu kwam de "ho" op zich zelfs al niet meer door, hij heeft zich serieus laten gaan tijdens de rit :')

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:09

[***] schreef:
Hmm, ok :+ Naja, ik had tijdje geleden die van mij zover dat die op "ho" stilstond, zelfs vanuit draf & galop .. Wel als we alleen waren, maar nu kwam de "ho" op zich zelfs al niet meer door, hij heeft zich serieus laten gaan tijdens de rit :')

Kwam dat niet vooral door de combinatie van paarden, karren en de plek waar je reed? Ja ik heb je topic gelezen :). Voor Myrtle maakt het erg veel uit welke paarden er mee gaan en of ze voor of achteren moet. Bij sommige paarden moet ze perse voorop lopen. Lijkt wel een beetje een rangorde ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:13

Waarschijnlijk :j Maar ook onder die omstandigheden heb ik graag dat "ho" toch "ho" is, het is juist dan dat ik het nodig heb ;) En hij heeft de laatste tijd beetje lak aan dat soort dingen en ik denk dat dit is omdat ik zelf niet duidelijk genoeg ben geweest. Had gisteren ook weer "problemen" met de games (problemen is relatief) terwijl het daarvoor allemaal heel snel & soepel ging. Had niet veel tijd nodig om het op te lossen hoor, daar niet van, maar het geeft toch wel aan dat er wat dingen anders waren, en dat komt dan in het rijden natuurlijk ook terug ... Het zal niet alleen daaraan liggen, maar naar mijn gevoel toch voor een stuk. Ben nogal achter de koets aan geweest, wel met een ander paard erbij, maar toen had ik totaal geen problemen, behalve dan op dat ene galopstuk, maar dat was omdat ik voor de bocht al moest vertrekken en toen kwam hij om die bocht en zag hij al die ruimte .... Werkt ook niet zo in mijn voordeel :+ :')

Het ging wel beter toen ik hem later achteraan heb gezet :j Maar nog steeds niet zoals het zou moeten, dat was echt pas op het einde, in de laatste galop had ik hem weer heel fijn in de hand, maar ondertussen waren we wel al zo'n 2.5u verder en mijn spieren kunnen het vandaag nog vertellen :+ Niet dat ik zo heb liggen sleuren aan hem hoor, maar mijn spieren hebben niet veel nodig op dat gebied. En ik heb wel voor het eerst een blaar opgelopen door de teugels, dus iets ging er toch niet volledig goed :P En dat is in mijn ogen allemaal niet nodig ... en duidelijkheid helpt ons hierin .. en ik ben qua clickertraining nog niet zover dat ik hem op die manier duidelijkheid kan geven blijkbaar ...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:20

Tja ik ben er niet zo van overtuigd dat het aan het clickeren ligt maar wie ben ik, jij kent je paard het beste. Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen of het straks beter gaat als je parelli gedaan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:21

Ach, ik zit hier ook niet om mensen te overtuigen natuurlijk :+ (al krijg ik soms wel het gevoel dat ik zowat alles wat ik denk of wil doen moet verdedigen, maar dat zal aan mij liggen ;) ).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:29

[***] schreef:
Ach, ik zit hier ook niet om mensen te overtuigen natuurlijk :+ (al krijg ik soms wel het gevoel dat ik zowat alles wat ik denk of wil doen moet verdedigen, maar dat zal aan mij liggen ;) ).

Tja als je in een clicker topic over parelli begint krijg je dat, ik weet niet wat er gebeurt als je in een parelli topic over de clickeren begint :). Zoals ik al zei ik begrijp je twijfels wel want die heb ik ook, alleen ben ik wat meer overtuigd van de clicker methode dan jij denk ik. Ik vind je posts juist leuk en interessant het voegt wel iets toe aan de discussie. Vooral omdat je wel kennis hebt van beide methodes en dan niet zo binnen komt vallen van "eh ja mijn paard werd happerig dus clickeren is stom". Met niet overtuigd bedoel ik dus dat bij dat wilde buitenritje van jou wel meerdere factoren een rol speelden. Maar misschien heb je helemaal gelijk en komt het door het clickeren, dat kan ik niet beoordelen. En ja, bij mij gaat er ook wel eens wat mis daarom zei ik al, vraag het me over een half jaartje nog eens wat ik er dan van vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:31

Hmmja, ik begrijp het ook wel hoor .. Heb ook zitten denken om er niks over te zeggen en me stilletjes terug te trekken hier aangezien ik toch niks meer te melden heb wat iets toevoegt aan het topic ... Eventueel als ik nog wat met [***] doe, maar volop met 2 paarden bezig zijn heb ik momenteel de tijd niet voor en [***] is dan de eerste die blijft staan natuurlijk .. Dus of ik hier dan nog vaak zit betwijfel ik .. Maarja, misschien is dat wel beter voor het topic natuurlijk, dan kan dat weer volledig over clickeren gaan ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:34

[***] schreef:
Hmmja, ik begrijp het ook wel hoor .. Heb ook zitten denken om er niks over te zeggen en me stilletjes terug te trekken hier aangezien ik toch niks meer te melden heb wat iets toevoegt aan het topic ... Eventueel als ik nog wat met Boke doe, maar volop met 2 paarden bezig zijn heb ik momenteel de tijd niet voor en Boke is dan de eerste die blijft staan natuurlijk .. Dus of ik hier dan nog vaak zit betwijfel ik .. Maarja, misschien is dat wel beter voor het topic natuurlijk, dan kan dat weer volledig over clickeren gaan ;)

Had je ook gelezen dat ik de discussie juist wel interessant vond door jouw posts? :)