Het verschil tussen negatief reinforcement (parelli) en positief reinforcement (clickertraining) is het feit dat je bij R- iets wegneemt om te belonen (druk weg laten vallen) en bij R+ iets toevoegt om te belonen (snoepje bv)Dat is misschien een betere omschrijving.
Overigens is parelli niet slecht (schrijf ik volgens mij ook niet. ik noem het alleen als mogelijke trainingswijze) maar is gewoon een andere methode van trainen dan bv clickertraining. Derhalve vergt het ook een andere denkwijze en benadering.
(EN wegvallen van druk EN de click/beloning) Maar het maakt het ook wel moeilijker, want je mag toch niet de druk verhogen om je paard extra te stimuleren om te reageren, want als je dat doet en je clickt dan dan is het hele effect van de clickertraining weg (poisoned cue).
Weet dat je het zo niet bedoelde, maar voor de duidelijkheid naar anderen toe
) en gisteren wilde ik iets met hem doen maar omdat ik moest werken en best moe was heb ik hem meegenomen in de roundpen met 2 pionnen en heb ik de games van Parelli eens herhaald en die pionnen erin gebruikt. En hij ging goed! Hij had wel even opstartproblemen, niet dat ik hogere fases heb moeten gebruiken maar hij moest even zoeken wat nu ook alweer de bedoeling was (lag ook aan mij, moest zelf ook nog zoeken, was iets te lang geleden
). En toen hij het spelletje éénmaal door had ging hij ook echt super, en dat zonder snoepjes. In het begin stond hij na elke poging te wachten op een (click en) snoepje, toen dat uitbleef werd hij even een soort van boos (niet echt naar mij toe, maar hij had even geen zin meer) maar toen we daar éénmaal doorheen waren deed hij weer super z'n best. En wat mij achteraf nog meer opviel, toen ik de weide ging mesten hing hij de héle tijd rond mij, gewoon hangen en bij mij komen staan om geaaid te worden enzo. Dit heeft hij al lang niet meer gedaan, meestal kwam hij eens kijken en dan ging hij weer weg, alsof hij iets had van "oh, er zit niks voor mij in? Dan ben ik weer weg".
Heb zelf even niets te melden maar lees nog trouw mee en vind het altijd zo mooi jouw vertwijfeling te lezen. Je wil je volledig op het clickeren storten, maar ook Parelli, soms het een, soms het ander en soms alles tegelijk. En ook nog lange teugelen/lijnen, buitenritten en weet ik het wat... Heb ik zelf ook last van hoor, de vertwijfeling en het veel willen, heel herkenbaar