Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:36

Saskia:
ZOals beloofd, maar wel wat later. Ik heb je filmpje even bekeken. Omdat de laptop wat aan het spoken was, heb ik gekeken tot iets meer als 3 minuten, laatste stukje dus niet kunnen zien.

Wat mij opvalt in het begin, met vwnw en stelling vragen in stilstand is dat hij met 1 been op rust staat. Waarom verdeel je het gewicht niet wat meer over de benen? Desnoods met stapje achterwaarts of zijwaarts.

Wat je zelf ook al aangaf is je buitenteugel. Hij mag wat meer bij de schoft liggen(ligt nu vrij ver op de hals) en dan op contact, hij hangt nu merendeel in een grote boog. En wellicht dat een maatje korter voor de veiligheid wel goed is? De teugel hangt nu aan de binnenkant heel laag, als je pony schrikt en een keer opzij springt zit hij er zo in vast. Of wellicht even een knoop erin leggen?

Ik vind je positie op de volte vrij ver naar voren, je mag meer naast de schouder blijven lopen. Daar ben je de pilaar waar het gehele paard omheen kan buigen. Nu sta je bij de hals en dan krijg je vaak dat ze daar wat gaan verbuigen.

Bij het wegstappen lijkt het alsof hij erg op de voorhand valt. Probeer het wegstappen te vragen vanuit het achterbeen en niet aan de kaptoom.

Bij de travers heb je af en toe vrij veel buiging in de hals, hou he hoofd iets meer voor de boeg. Op die manier blijft de buiging in het lichaam gelijk. Wel tof dat je die op de volte/los van de wand doet!

Ook vind ik je wat onrustig in je teugelhulpen. Je doet vrij veel aan de voorkant, dat oogt voor mij wat onrustig. Dan weer hoofd naar binnen, dan weer duw om het hoofd naar buiten te doen, dan weer schouder naar buiten.
Het lijkt alsof het zich allemaal te snel opvolgt.

Vind dat je heel leuk bezig bent! Je weet wat je aan het doen bent en ik denk dat het tijd is om je hulpen wat kleiner te maken en te gaan verfijnen!

saskiakefie

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:38

Bedankt voor je uitgebreide reactie! :D Kan ik zeker wat mee. Wat stom van die ruststand bij het buigen in stilstand.. Is me niet eens opgevallen terwijl ik toch altijd let op dat de heupen naar voren komen, maar ook niet bij het filmpje kijken := Vind sowieso dat ze vrij snel op ruststand gaat staan. Ze heeft wel artrose wellicht dat dat ermee te maken heeft, als ik heb gereden gaat ze ook altijd bijna meteen in ruststand staan. Het gewicht naar de achterhand brengen doet ze ook liever niet.. Nouja zolang ze gewoon wil lopen en het allemaal soepel/regelmatig gaat is het OK denk ik.

Mijn positie is idd nog vrij veel naar voren, maar ik merk wel hoe verder weg hoe minder die controle is en hoe sneller ze de neiging heeft om snel zich zelf recht te trekken en haar kaak eruit te drukken. Maar misschien toch vooral als ik geen oefeningen vraag dat gaan oefenen :j

Over het weg stappen ben ik het helemaal eens en moet ik beter op letten.

Ja teugelhulpen.. Ze is soms wat stug of dat nou met bit is of met kaptoom dat maakt niet zoveel uit. Misschien komt de fjord dan weer een beetje boven :P Vooral de buitenteugel krijg ik met de kaptoom nog veels te weinig respons op. In het begin was ze sowieso nog een stuk lomper was echt weleens mn gewicht in de strijd aan het zetten omdat ze naar binnen hing bijv, dus die verfijning is gelukkig al veel meer alleen nog niet aan de voorkant. Ze geeft ook nog niet echt na zoals je ziet, tijdens het rijden doet ze dat wel alleen pas na 20 minuten en als ik heel veel overgangen etc heb gemaakt.
Om haar iig beter te laten reageren op de teugelhulpen vind ik nog weleens lastiger ik moet soms wel wat (te) hard inkomen om vervolgens pas zachter te kunnen zijn. En dat is bijna iedere keer zo in het begin. Net als met stelling vragen, dat geeft ze nog niet zelf weg. Wisselt ook wel per dag. Met het bit is ze met handwerken aan de buitenteugel wel makkelijker, alleen vind ik die niet erg handig om stelling te vragen en travers enzo.

Travers ben ik met je eens is nog teveel stelling, af en toe doe ik mn zweepje dan even via de borst naar de andere kant daar reageert ze wel goed.

Gisteren heb ik haar een stukje laten draven en dat ging echt wel heel goed :) Dus dat is wel leuk om af en toe bij te pakken. Ze liet mooi los en bleef open voor mijn hulpen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:43

Fijn dat je er iets mee kunt!
Wat mij betreft is stug aan de voorkant, ook een beetje gebrek aan het achterbeen. Ze stuwen dan nog teveel en dat voel jij terug in je hand. Los het dus op door de achterbenen meer onder de massa te vragen.
En ik denk dat je beter 100x wat zachter in kunt werken aan de voorkant, dan een paar keer heel hard. Je wil gevoeligheid, zeker aan de voorkant en dat creëer je alleen maar door zelf ook gevoelig te blijven. En stelling niet willen geven, valt ze dan niet op de binnenschouder waardoor het hoofd naar buiten gaat? In dat geval zit de oplossing in het vrij maken van de binnenschouder. Dan kan ze ook weer de stelling geven zonder dat er nog meer gewicht op die binnenschouder valt en ze dus gaat vallen.

Heb je ook les met haar?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:19

Ik ben nieuw met het fenomeen 'aan de hand werken', 40 jaar paarden en nooit gedaan. Leek me echt niet leuk.
Maar nu ik een zeer sensitieve PRE heb merk ik dat het veel makkelijker is om hem iets van de grond te leren.
Om het wel goed aan te pakken heb ik nu les van Monya Spijkhoven en ik vind het leuk!!
Echt nooit gedacht :)

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:25

Rustig hier! Ben zelf nu sinds november weer net het werken aan de hand aan het oppakken. Heb nu een neusriem met ringen aan de zijkant door de zadelmaker laten maken. die wilde ik al heel lang graag ipv mn kingekruiste bitloze en mn bithoofdstel.

We beginnen weer lekker bij nul. Eerst weer balans vinden, beide! Ontspanning opzoeken en haar lijf verkennen om te kijken hoe ze alles oppakt.

Daarnaast vul ik aan met de ConCord leader, grondwerk, stretchen en lekker het bos in.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:35

Vera schreef:
Ik ben nieuw met het fenomeen 'aan de hand werken', 40 jaar paarden en nooit gedaan. Leek me echt niet leuk.
Maar nu ik een zeer sensitieve PRE heb merk ik dat het veel makkelijker is om hem iets van de grond te leren.
Om het wel goed aan te pakken heb ik nu les van Monya Spijkhoven en ik vind het leuk!!
Echt nooit gedacht :)

leuk!
ik ben vorig jaar zomer om dezelfde reden begonnen, moeilijk maar uitdagend en het werkt verschrikkelijk goed voor de sensibele iberïers...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 06:24

Hier zijn we nog steeds lekker bezig met het WADH, en het gaat heel fijn. Inmiddels een nieuw zadel dus pak nu 2 x in de week het werken onder het zadel erbij, dat is nog best moeilijk. Eind februari ga ik samen met mijn paardje en instructrice naar een lesdag AR van Greetje Hakvoort, heb er ongelooflijk veel zin in!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:58

hoi allemaal wil me even voorstellen.

Mijn sweet sox is nog maar 9 maanden maar ben haar wel dingen aan het leren. wat konden jullie veulens al op die leeftijd.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:12

Ik zou zeggen, gooi die lekker nog even het land op :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:14

ik ben ook een beginner met dit, ik heb een 9 maand oud veulen. met wie ik dingen al weer leren als de basis.

mijn probleem is dat ze tijdens het wandelen steeds nieuwe variatie's bedenk om haar zin te krijgen om gras te kunnen eten. dit krijg ze niet. maar ze begin dan raar te doen rennen, huppelen bokken en steigeren. je zou denken dat het een volbloed arabier is nee het is een tinker met een dikke huid. die eigenzinnig is maar ontzettend aanhankelijk is.

jullie tips voor mij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:16

Ik zou persoonlijk met zo'n jong dier nog niet te veel wandelen en dingen aan de hand willen, maar het lekker vrij laten lopen met leeftijdsgenootjes, dan kunnen ze spelen en elkaar opvoeden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:22

Ik sluit me aan bij Nouvel.
Vergeet niet dat dit dier een concentratieboog van 0 heeft, dus dat het dan logisch is dat hij heel snel andere dingen gaat zoeken om te doen.
Lekker met leeftijdsgenootjes op het land, die kunnen elkaar opvoeden en daar zul jij profijt van hebben!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:05

geloof daar niet in... mijn veulen sta in een kudde. Dus dat moet ze dan wel leren maar kan niet zeggen dat ze respect heeft voor alle paarden in de kudde. Daar gaat ze ook te ver.
Dingen die ik aan de hand doe is wandelen 2 per week als ik dat al red. ik laat haar lekker rennen met mijn andere paard doe schriktraining niet echt intensief maar soms leg ik een zeiltje neer en een hindernisje. dat doet ze ook en springen in ren galop is een hobby van haar. ze kan het om gaan voorhand en achterhand. achteruit lopen kan ze al. poetsen doet ze alles al. niet de stal uitgaan voor ik toestemming geef doet ze al. ik leer haar nu niet naar je eten rennen terwijl je stal sávond in kom maar wachten tot halster af is. en ben nu bezig met stil staan.
ze moet alleen nog meer mij als leider zien vind ik. en dus met wandelen niet dreinen tot dat ze lekker mag grazen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:12

Waar geloof je dan precies niet in?

Ik blijf verder bij mijn mening, gooi 'm lekker op het land en hou het bij poetsen en heen en weer naar het weiland brengen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:29

ik geloof er niet in dat als je met een veulen niks doet dat het wel goed komt. heb gezien met mijn andere paardje kon niks met 3 jaar en heb daar echt last van gehad.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:01

En heeft dat paard in kwestie dan 3 jaar alleen gelopen?
Wij zeggen ook niet dat je ze tot 3 jaar helemaal met rust moet laten he. Maar ik vind dit echt veel te vroeg om al zoveel van dit dier te vragen.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:10

Er zit een heel groot verschil tussen niets doen en werken aan de hand.

In mijn ogen is er niets mis met een veulen een goede basis meegeven. Netjes meelopen van en naar de wei, vast staan, voetjes geven, die basis. Meer dan dat is echt niet nodig, dit vergeten ze ook echt niet na een paar jaar opfok. Heeft hooguit wat herhaling nodig.

Werken aan de hand is echter een dressuurtraining, daar is hij echt veel te jong voor. Ik denk echter dat je niet helemaal hebt gezien dat dit een topic is voor het klassieke of academische aan de hand werken?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:13

aaaah daar zit dus het probleem. ik heb het alleen over de basis te leren niet over dressuur vaardigheden of longeren of zo.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:21

sweetsox schreef:
ik geloof er niet in dat als je met een veulen niks doet dat het wel goed komt. heb gezien met mijn andere paardje kon niks met 3 jaar en heb daar echt last van gehad.

Mijn Noord Zweeds trekpaardje heeft de eerste 3 jaar alleen maar lekker lopen niksen in een kudde.
En geen enkel probleem gehad, is keurig opgevoed.

Ik zeg ook lekker paard laten zijn :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:14

Dit topic is voor werk aan de hand, dat is fysiek en mentaal echt werk, dit topic gaat niet over basis dingen aanleren zoals je bij veulens doet.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:17

heb het helaas anders mee gemaakt. bang van mensen bang van vreemde ruimtes. en niet handelbaar. was erg gevaarlijk vond ik. Met twee meegemaakt een kwam uit england andere in nederland geboren.
dit keer ga ik voor wat anders. ook interactie met mensen. En ja ze ziet me elke dag elke dag lekker in de kudde. het enigste is dat ik haar nu al wat dingen leer. En ze doet het prima. Maar kan me voorstellen als jullie deze ervaringen niet hebben gehad dat je dan zo denk.

heb het dus niet over longeren en zo. Dat werken niet. heb het alleen in mensen handen komen en leren dat mensen niet eng zijn. dat er bepaalde regels zijn net als in de kudde. En aangezien ze het erg leuk vind ga ik er mee door.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:05

sweetsox schreef:
En aangezien ze het erg leuk vind ga ik er mee door.

Offtopic: Maar hoezo vind ze het leuk? Je zegt net zelf dat ze liever gras eet dan dat ze op wandeling gaat. Groot gelijk heeft ze op die leeftijd.

Ontopic:

Hallo allemaal,

Ik heb sinds eind Oktober een Ijslander merrie uit Polen. Ze word dit jaar 9, heeft 3 veulens gehad en verder alleen buitenritten gemaakt.
Onder het zadel in de bak heeft ze totaal geen balans net alsof ze net onder het zadel is. Zo zwabberig.

Zou ik behalve lessen onder het zadel wat ik al doe ook met grondwerk haar kunnen helpen meer balans te krijgen voor onder het zadel?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:21

tuurlijk zou je haar daar meer kunnen helpen ineke. Balkjes lopen, tussen balken door laten lopen. longeren met dubbele longerlijnen.

en ineke bedoel de aandacht vind ze erg leuk en het wandelen ook want daar is het gras. ze staan nu op de paddock met hooi. Vandaar dat ik lekker wandel met haar zodat ze ook lekker gras kan eten.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:54

Hoi Ineke, met het rechtrichten aan de hand ga je zeker werken aan de balans van je paard.
Het werken aan de hand is een geweldige manier om je paard te gymnastiseren en recht te richten. Ik zou wel les nemen, kijk maar eens op de site van Marijke de Jong daar vind je alle informatie en filmpjes over rechtrichten aan de hand (en onder het zadel). Mijn paard is er enorm van verbeterd, maar wees gewaarschuwd het is enorm verslavend als je ermee begint ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 16:32

Wow, ik ben hier al een hele tijd niet meer geweest :) Hoe gaat het met iedereen?

Ben inmiddels weer aan het lessen en vroeg me af of er hier in de omgeving (Leeuwarden/Dokkum/Friesland) mensen zijn die een lesgroepje willen vormen? Graag pbtje als je interesse hebt en/of meer wil weten :)