Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:16

Ik ben ook benieuwd naar de filmpjes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:24

Hier ook nieuwsgierig naar de filmpjes!

Zit verder in een soort van dipje ... alhoewel ... ik wil ZOveel doen met beide pony's en ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen := :') Misschien straks maar even 5 minuten in de weide clickeren, [***] kan nog wel wat basislesjes gebruiken, vooral in het rustig zijn .. Als je denkt dat [***] hard gaat achterwaarts in het vierkant dan heb je [***] nog niet zien gaan :') _O-

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:10

ben benieuwd HL. Heb je ook meegedaan aan de clickerwedstrijd?
Sabine, ik ken het wel... het teveel willen. Nu kijk ik waar ik per paard heen wil en dun het uit. Nou ja, nu doe ik eigenlijk bar weinig, gezien het getrubbel, maar goed...

Achterwaarts vinden ze dus leuk. Grappig.. achterwaartsrace in het vierkant.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:02

Ik heb net de dvd ground manners van AK gekeken omdat ik met Myrtle buigen op de volte en schouder binnenwaarts wil gaan doen met de clicker. De dvd was nuttig alleen... de ijslander waar ze mee aan de hand traint valt over zijn buitenschouder weg. Nu zit ik me af te vragen of je de SB wel voor elkaar krijgt met een halster en een leadrope. Als je teugels gebruikt (zoals bij academische rijkunst) kun je de buitenschouder begrenzen maar hoe doe je dat met de AK methode? Kan iemand die hier verder mee is ( of in elk geval meer dvds van AK heeft gezien) hier iets over zeggen?

Edit: [***] ik maak soms een lijstje met oefeningen die ik wil gaan doen dat geeft wat houvast

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:30

Op zich werkt ak vanaf een bepaald punt ook met teugels en bij de latere dvd's wordt ook veel aandacht besteed aan balans en het niet 'wegdrijven' van de buitenschouder. Ze doet dat niet meteen, maar 'slijpt bij' in een later stadium. (overigens geen makkie om het goed te doen)
Ik ben ook nog niet zo ver. Silja is nu op het punt dat ze 3flip3 kan doen, waarbij de basis wordt gelegd voor lateraal werk. Maar ik vind het erg moeilijk om te zien, ook al legt ze het op een bepaalde dvd uitgebreid uit.
De rest is hier nog niet zo ver.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:34

Meld me ook even! Lees al een tijdje jullie topic mee... :-)
Nadat ik afgelopen voorjaar een pup kreeg, ben ik ook met mijn paarden weer aan het clickeren geslagen. (Heb een tiental jaren geleden, niet gehinderd door enige kennis, een halfslachtige poging gedaan en zat toen met een paard dat elke stoelzitting aan wilde raken die ze tegen kwam :-)) Heb me nu beter ingelezen - er is ook veel meer te vinden, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van hoe snel het kan gaan. Mijn tweejarige stond in 2 dagen op de trailer!!! Echt fantastisch! Ben nu van plan met mijn 5-jarige het gymnastiseren te gaan uitbouwen, dus ik hou me aanbevolen voor de tips waar crossmuller hierboven om vraagt!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:42

liljebo schreef:
Op zich werkt ak vanaf een bepaald punt ook met teugels en bij de latere dvd's wordt ook veel aandacht besteed aan balans en het niet 'wegdrijven' van de buitenschouder. Ze doet dat niet meteen, maar 'slijpt bij' in een later stadium. (overigens geen makkie om het goed te doen)
Ik ben ook nog niet zo ver. Silja is nu op het punt dat ze 3flip3 kan doen, waarbij de basis wordt gelegd voor lateraal werk. Maar ik vind het erg moeilijk om te zien, ook al legt ze het op een bepaalde dvd uitgebreid uit.
De rest is hier nog niet zo ver.

Bedankt, dat het later bijgeslepen wordt is wel een antwoord op mijn vraag :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:20

liljebo schreef:
ben benieuwd HL. Heb je ook meegedaan aan de clickerwedstrijd?

Grr, ik heb op het allerlaatste moment een filmpje gemaakt, maar dat moet natuurlijk nog een beetje worden bewerkt en ondertitels enzo dus.... dat is blijven liggen.

Ik dacht ik ga vragen: Weet je ook van de clickerwedstrijd?
Kyra: Ja (knikken) of Nee schudden
Ik: Wil je ook meedoen:
Kyra: Ja (knikken) of Nee schudden
Weet je iets leuks?
Kyra: lachen (flehmen of gapen)
Kun je dan al iets specials?
Kyra: buiging
En waarom wil je meedoen?
(Kyra loopt naar het opstapje wat lijkt op een podium voor 1e, 2e, 3e plaats) en wijst nummer 1 aan.
Wil je ook genoegen nemen met 2e plaats?
Kyra: nee schudden
Of derde?
Nee schudden en weer 1 aanwijzen.
Dus je wilt winnen?
Ja knikken en lachen (gapen)

Maargoed. Niet ingestuurd dus. :o

@Sabine: Ik werk met een trainingsdagboek en ook een planning. Zo kan ik een opbouwend programma samenstellen waarbij de ene oefening op de andere volgt (en ik bv niet met het moeilijkste begin). Door vorderingen bij te houden, kan ik ook duidelijk progressie zien en daarom kan ik ook heel tevreden zijn over wat ik doe en wat ik bereik.

@nimue2010: welkom. Wat hilarisch dat van die stoelzitting. Zo heb ik les gehad op een paard dat geleerd had op een pedestal te staan. Maar toen er een vaste opstap (voor paarden) in de hoek van de bak stond, was dat toch wel erg lastig in het begin. Dat beest rende van hoek naar hoek op erop te springen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:55

@HL gewoon afmaken dat filmpje en volgend jaar insturen :)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:55

Zo ik kom ook weer even onder mijn steen vandaan. :P Ik heb het een beetje druk gehad... Gelukkig wel met leuke dingen!

crosmuller schreef:
Ik heb net de dvd ground manners van AK gekeken omdat ik met Myrtle buigen op de volte en schouder binnenwaarts wil gaan doen met de clicker. De dvd was nuttig alleen... de ijslander waar ze mee aan de hand traint valt over zijn buitenschouder weg. Nu zit ik me af te vragen of je de SB wel voor elkaar krijgt met een halster en een leadrope. Als je teugels gebruikt (zoals bij academische rijkunst) kun je de buitenschouder begrenzen maar hoe doe je dat met de AK methode? Kan iemand die hier verder mee is ( of in elk geval meer dvds van AK heeft gezien) hier iets over zeggen?

Ik heb dan wel geen ervaring met de methode van AK maar wel met schouderbinnenwaarts in vrijheid. Jonas heeft dit ook geleerd ook met behulp van de clicker. Jonas loopt in principe niet weg over het buitenschouder maar ik moet wel zeggen dat ik een neckrope gebruik als begrenzing. Echter gaat het tegenwoordig ook steeds beter met helemaal niks. (natuurlijk gaat het niet altijd vlekkeloos als die enthousiast is heeft die nog wel eens de neiging gewoon zijwaarts te gaan). Ik dit filmpje was ik ongeveer een maand bezig met het schouderbinnenwaarts.
http://www.youtube.com/watch?v=fIBm6axN ... ture=g-upl

Tegenwoordig gaat het zo. Voor zover het te zien is.
Afbeelding

Sandra: Hoe gaat het bij jou in de ziekeboeg? Al meer duidelijkheid over hoe en wat?

Hippologic: Wat jammer dat je het filmpje niet ingestuurd hebt. Klinkt me erg leuk. Ga je hem nog afmaken zodat wij hem kunnen zien? En wat gaaf dat het trail rijden zo goed gaat!

Hier gaat het ook erg goed. Jonas en ik zijn weer helemaal lekker op de goede weg met VD en werken in vrijheid. Na onze zomer dip gaan we weer lekker verder en komen er vast weer een hoop oefeningen bij. Jonas heeft het liggen nu echt goed door! hij wilde van de week zelf tijdens een korte training in het land gaan liggen! Ver bied die zelf het zitten aan dus daar ook maar een commando aan hangen als zal ik dit niet vaak van hem vragen vraag me toch altijd af om het wel goed is voor ze.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:39

Bedankt voor het filmpje nelleke, ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:59

Leuke reacties hier weer! Heb momenteel even niet zoveel toe te voegen, maar ik lees wel alles ;)
Zag ook weer een nieuw persoon hier, heel fijn! :D En dat filmpje voor die clickerwedstrijd klinkt wel heel leuk HL!

Planningen & lijstjes zal waarschijnlijk de oplossing zijn, maar ik kan niet zo met planningen & lijstjes werken :+ Vooral niet omdat als ik iets in mijn hoofd heb mijn pony's vaak die dag datgene écht niet willen, en dan komen we uiteindelijk toch bij andere dingen uit .. Het is ook niet zozeer dat ik niet weet waar ik met clickeren aan wil werken, maar ik wil en clickeren, en loswerken, en wandelen in het bos, en lange lijnen, en rijden, en (vrij)springen, en horse agility en dressuurmatig trainen vanaf de grond en ... En dat is beetje moeilijk combineren allemaal :+

Vandaag trouwens nog eens ouderwets gereden, [***] was ook weer helemaal de oude :')
[RIJ-ITP] 5 keer gestorven ...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:32

Nelleke, leuk, die beginfase op de film. Ik vind het wel altijd lastig om die schoudercontrole goed te hebben. Ik moet ook echt meer gaan filmen, want dan zie je dat stukken beter. Fijn dat jullie weer zo goed aan de slag zijn

Hier gaat alles nog beetje op en af. Deze week komt de d.a. weer en dan hoop ik meer te horen. Hoewel silja op zich wel weer de oude lijkt. Maar ik vind haar erg zwak in de achterhand (vind ik al langer) Beetje ataxie -achtig. Ben dus begonnen met daar de focus op te leggen, als ik met haar werk.

Sabine, heb je filmpjes bekeken. Wilde rit. Niets voor mij, maar jullie hebben iig lol (en ik ben ook een oude doos :) ) Ik heb dat ook een tijd gehad, dat ik veel te veel tegelijk wilde. Heb later een duidelijke afweging met keuzes gemaakt, anders wordt het allemaal te chaotisch. Vond ik niet fijn voor de paarden.

Ik werk ook weer met een schriftje. Lang niet gedaan omdat ik dat lastig vond met 4 paarden, maar ik mist handvatten, aandachtspunten e.d. om meer op te focussen. Ik had alleen nog geen makkelijke manier gevonden om dat te doen zonder dat het een dagtaak werd.

Ik heb nu de doelen voor de paarden opgeschreven (nou ja, bij billy ligt die dus slechts op beter worden en medische handelingen toestaan) en maak nu iedere keer een schema voor 6 dagen met oefeningen. Als ik dan 1 dagprogr. heb afgewerkt, schrijf ik daarachter de aandachtpunten en kijk ik bij het volgende schema hoe ik dat kan aanpassen (met doelstelling in gedachten) Ben er nog maar net mee bezig (1 week pas) maar ik merk wel dat het heel handig en helder werkt.

Ik had ook een filmpje willen opsturen met medische handelingen die ik helaas veelvuldig heb moeten trainen. Ik had al een filmpje van het injecteren en uierbehandeling(waarop mijn broek verschrikkelijk zit), had er nog eentje gemaakt van paarden insprayen terwijl ze los in de stal staan en billy wassen en op beiden zit mijn broek oncharmant laag, wat ik in mijn ijver niet doorhad en wat ze ongeschikt maakt en ik had nog iets willen maken met de inhalator, maar daar is niets meer van gekomen. Gewoon ook te druk gehad met de zieke paarden en alle behandelingen etc.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:49

Hippologic: 't script is klaar - ik wil dat filmpje ook wel eens zien! En inderdaad, heel dom, ook in de binnenbak waar wij reden, stonden stoelen :-)
Liljebo: ik werk ook met een schriftje - tot nu toe schrijf ik alleen op wat ik heb gedaan en hoe het ging. Maar je krijgt natuurlijk veel meer structuur als je er ook doelen aan koppelt! Daar ga ik vandaag eens over nadenken... groeten uit ook Zweden :-)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:07

Ik heb het wat simpeler gehouden voor mezelf. Ik heb een lijst met oefeningen gemaakt in google docs. Dan kan ik ze op mijn telefoon zien op stal. De oefeningen die Myrtle kan zijn groen en de work in progress oefeningen zijn lichtgroen. Zo voorkom ik in elk geval dat iets waar ik mee bezig was in de vergetelheid raakt. Maar ik ga nu ook les krijgen van Inge dus misschien ga ik het in de toekomst gestructureerder aanpakken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:11

ah nimue... had je helemaal vergeten. Welkom natuurlijk. En ik ken dat principe wel, wat je met de stoelen noemt. Billy gaat overal opstaan, sinds hij dat heeft geleerd. Niets is veilig. (nou ja , was veilig dus, gezien hij ziek is)
Ik schreef eerst ook alles op wat ik had gedaan, maar merk dat ik met doelen gestructureerder werk (ben er nog maar net mee bezig, maar merk dat ik veel beter zie waar de focus moet komen en het is erg flexibel omdat ik slechts een paar trainingen vooruit plan-

CM gaat vast goed bevallen met inge.Ben erg benieuwd.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:48

Dankje Sandra. Het is zowiezo erg leuk mijn filmpje terug te zien zijn vanaf het begin dat ik Jonas had tot nu en kan heel goed te verschillen zien. En schouder begrenzen is inderdaad ook altijd lastig vaak ook omdat je ernaast staat en soms ander ziet dan dat het is.

Ik zal voor je duimen dat je meer te weten komt als de DA langs komt.

Verder werk ik totaal niet met boekjes of schema's. Ik doe waar ik ok die dag het meest zin in hem dit kan ik dan ook overbrengen aan Jonas. Hoofd doel is altijd plezier, en verbetering kracht, soepelheid en houding van Jonas. In alle vormen van werken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:52

Nou, pffff ik heb het filmpje van het springen half af. Mijn moviemaker crasht telkens wanneer ik videovergangen en subtitles wil maken. Dat is wel jammer want daarmee wordt het veel interessanter. Nu heb ik een globale uitleg erbij gezet. Ik heb hem toch maar geüpload, terwijl ik liever wat meer uitleg erbij had gegeven. En hij is nog steeds lang met 3:16 minuten...

Het is dus work in progress. Ik begon met een balkje op de grond en de eerste sessie clickte ik voor het 'er naar toe gaan' omdat ze er liever omheen liep. Daarna voor het er overheen stappen. In de sessie daarna had ik een laag sprongetje en clickte ik voor het er overheen springen, dus in de lucht. Volgende stap was actief blijven na de sprong en in sessie 4 click ik voor het actief blijven na de dubbel. Mooiste is natuurlijk als ze dezelfde gang blijft houden.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:05

@HL leuk, wat doe ze het goed!

Ik ben gisteren ook weer aan het werk gegaan met Myrtle. O.a. Met de schouder binnenwaarts, met het stalhalster en de leadrope. ik had al eerder wat geexperimenteerd met longeren ( zie eerdere posts ), maar vond het lastig om duidelijk te maken dat ik buiging wilde. Ernaast lopen in het begin keek me nu misschien toch makkelijker dus na het kijken van AK lesson 2 ging ik aan de slag. Ik vroeg eerst alleen nageven met het touw, links, rechts en naar beneden. Dat deed ze geweldig. Misschien ook omdat ze het al kent van academische rijkunst. Toen ging ik ernaast lopen en wat buiging vragen. Ook dat begreep ze meteen dus ... Klik :). Het buigen ging wel ten koste van de activiteit en ik wist niet zo goed hoe dat op te lossen dus ben er vrij snel weer mee gestopt om erover na te denken. Maar wel blij met de eerste resultaten! Tips zijn welkom.

Daarna nog getraind om naar een target op afstand te gaan. Ze Begreep het eerst niet en leek ook wat moeite te hebben met het weggaan bij de bron (heuptasje met brokjes) dus ik heb de pion eerst vlakbij gezet en toen steeds verder van mij vandaan. Dat hielp, alleen toen hij op een meter of 5 stond leek de motivatie bij haar wat af te nemen. Ze staat me dan echt zo aan te kijken van "moet ik helemaal daarheen en dan ook nog terug!". Ze doet de oefening ook vrij traag. Ik denk dat ik volgende keer weer hetzelfde doe, het criterium afstand vergroten, maar dan een jackpot voor een snelle reactie. En als de afstand er dan goed inzit alleen nog klikken voor een vlotte reactie... of zouden jullie het andersom doen? Pion dichtbij en dan eerst het criterium snelheid trainen?

edit: als ik eerst afstand als criterium gebruik wordt het misschien lastig om dat trage later eruit te krijgen, maar als ik begin met snelheid als criterium haakt ze misschien af. Omdat de oefening nieuw is voor haar en ze gaat traag naar de pion en krijgt geen klik, denkt ze misschien dat ze het blijkbaar helemaal niet de bedoeling was om de pion aan te tikken...

Al met al vind ik het nog lastig om haar te activeren, maar er is wel vooruitgang. De handtarget volgen doet ze bv wel heel vlot. Met buitenrijden is ze juist wel heel voorwaarts, het is een echt dieselpaard die even op moet warmen. Ik ga nu vaak ook een stukje wandelen voor een grondwerksessie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:49

Ziet er goed uit HL. je hebt mij ook op een idee gebracht. Ik wil graag met trulsa agility gaan doen, maar dat is echt zo'n tankje en tilt haar benen niet op. De meeste oefeningen gaan wel goed, maar als ze haar benen moet optillen... nou nee. Hindernisje is geen optie. Loopt ze doorheen, Maar ik kan haar wel gaan trainen om zelf naar een balkje te willen en vandaaruit opbouwen. Zal niet zo elegant gaan als jouw paard (en niet zo snel) maar dat maakt niet uit. Ze heeft natuurlijk ook een erg onhandig lijf om mee te springen, maar een huppeltje zou eigenlijk moeten kunnen.

Cm misschien kun je afwisselend buiging en tact trainen en het later combineren (als beiden dus goed gaan) Vaak zal dat dan vanzelf gebeuren. Mbt de pion oefening.. misschien wat kleinere stappen maken en de oefening kort houden om de motivatie te vergroten?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:30

liljebo schreef:
Cm misschien kun je afwisselend buiging en tact trainen en het later combineren (als beiden dus goed gaan) Vaak zal dat dan vanzelf gebeuren. Mbt de pion oefening.. misschien wat kleinere stappen maken en de oefening kort houden om de motivatie te vergroten?

goed advies! Ja misschien ben ik te lang doorgegaan dat zou maar zo kunnen.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:52

Ha meiden,
ik als echte beginner heb nog een paar vraagjes.

De pony waar ik nu echt mee begonnen ben loopt geregeld kreupel of stijf, écht werk (onder het zadel) in de bak is dan ook uitgesloten, het zelfde als longeren dit is allemaal te zwaar.
maar nu kreeg ik dus wat vragen over de clicker training, of dit dan niet te zwaar is.
Ik persoonlijk denk van niet, omdat het meer geestelijk aan het werk is dan lichamelijk aan het werk.
maar toch zou ik graag jullie mening horen over deze training in combi met een oud en/of krakkemikkig ( O:) ) paard.

Daarbij zou ik graag willen weten wat voorn commando's jullie geven bij de 'basis' oefeningen. ik raak een beetje in de war door alles wat ik gelezen heb en merk dat paardje daar ook verward door raakt.

Ook ben ik benieuwd wanneer bij jullie de training begint en eindigt, en hoe weet het paard dat? is dat als het halster om gaat of bij de 1e click? wanneer weet het paard dat het een training is in plaats van 'gewoon' uit het land halen?

ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:56

Liiszle schreef:
Ha meiden,
ik als echte beginner heb nog een paar vraagjes.

De pony waar ik nu echt mee begonnen ben loopt geregeld kreupel of stijf, écht werk (onder het zadel) in de bak is dan ook uitgesloten, het zelfde als longeren dit is allemaal te zwaar.
maar nu kreeg ik dus wat vragen over de clicker training, of dit dan niet te zwaar is.
Ik persoonlijk denk van niet, omdat het meer geestelijk aan het werk is dan lichamelijk aan het werk.
maar toch zou ik graag jullie mening horen over deze training in combi met een oud en/of krakkemikkig ( O:) ) paard.

Hallo Liiszle, in principe kun je alles aanleren met de clicker, grondwerk, rijden, medische handelingen ondergaan etc etc. Je kunt dus prima met de clicker trainen het gaat er vooral om wat je ermee gaat trainen. Clickertrainen betekent niet alleen vrijheidsdresssuur. Het is een manier om je paard iets aan te leren en wat je daarmee doet mag je helemaal zelf bepalen :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:49

Ik ga met cm mee. Nog veel te vaak wordt clickertraining als vd'training gezien, terwijl het er eigenlijk niets mee te maken heeft. Goed...VD wordt vaak met de clicker aangeleerd, maar clickertraining is zeker niet per definitie VD. Ik doe zelf bv helemaal geen VD (heb er hooguit eens mee gespeeld om te kijken hoe het werkte).
Clickertraining is gewoon een manier van trainen. Veel mensen (bv parelli) werkt met negatief reinforcement (gebruik van druk/neg. prikkel en bij reactie los laten), andere (zoals clickertrainers) werken met positief reinforcement (toevoeging van iets wat voor het paard belonend is, bv click en snoepje)

Het is simpelweg een andere manier van denken, die je jezelf eigen maakt. En daarmee kom je dan ook in de training. Je begint zoals je iedere training begint, maar gezien veel paarden clickertraining erg leuk vinden, kan een helder 'eind' signaal handig zijn.

Het belangrijkste is echter dat je je eerst goed verdiept in de sites die eerder zijn genoemd. Op die manier krijg je inzicht in deze manier van trainen en kun je voor jezelf bepalen wat en hoe je wilt trainen.

Doelstelling bepaal je zelf. Ik heb zelf ook krakkemikkige paarden en mijn doelstelling is bv soepel maken, in beweging houden e.d. Kortom... zorgen dat hun lijf hen zo weinig mogelijk ongemak bezorgt
(en bij silja een stukje emotionele controle, omdat het een paniekerd is)
Vanuit die doelstelling kijk je hoe je gaat werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:58

Mag ik je even "corrigeren"? :Y)
Je zegt nu (weer) dat Parelli neg. reinf. is en clickertraining pos. reinf. Dat Parelli werkt met druk en het loslaten, en clickertraining enkel met iets positiefs toevoegen. Maar er wordt ook gewoon druk gebruikt in clickertraining hoor, en dat is toch ook wel een belangrijk puntje om te melden, omdat zoals het er nu staat lijkt alsof druk slecht is en dat is helemaal niet zo ;) Wat wel een verschil is tussen Parelli & clickertraining is dat je bij Parelli werkt met het opbouwen van druk indien je geen reactie van je paard krijgt (dus ik zeg geen reactie, niet een verkeerde reactie) zodat je paard uiteindelijk toch iets moet gaan doen. Bij clickertraining blijf je wachten en blijf je dezelfde druk aanhouden, je verhoogt je druk niet. Dat is het verschil, maar het verschil is niet dat de ene wel met druk werkt en de andere niet, vind ik toch belangrijk om duidelijk te hebben ;)