Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:56

Dank je Saskiakefie :)
Ik ben benieuwd naar een filmpje :) merk dat ik zin krijg om straks ook aan de slag te gaan.
Maar ook eerst maar eens snuffelen naar een plekje om zelf les te gaan krijgen :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:18

Korte update, wel wat offtopic want paardje loopt meestal los bij me momenteel.
Gister uit "weet het effe niet meer" combinatie gedaan van follow the rail & the tiger, paardje ging ervoor en volgde me nieuwsgierig.
De tussenstations waren de pionnen in de bak "touch & beloon"
Paard blij & ik blij, want ontdekte zomaar spontaan iets wat ie leuk vindt om met me te doen.

Opzet in het uurtje was eigenlijk om em beter aan te voelen in het nageven en rust op bit en ik ernaast, maar sleutel zadelkamer was foetsie.....
Moest met touwhalster en longeerlijn improviseren en dan komen er leuke dingen uit.

Dit stukje spel gaan we regelmatig terug laten komen.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:39

Hallo,

Ik ben ook al even aan het meelezen, want ik vind dit een interessant onderwerp.
Sinds een week of 6 heb ik een 4,5 jarige arabier. Hij is zadelmak, maar ik ga deze winter nog niet met hem rijden. Voornamelijk om praktische redenen ('s avonds vroeg donker, kleine buitenbak, etc.).
Maar ik wil toch al wat met hem gaan doen. We wandelen veel en ik ben met wat grondwerk bezig. Nu lijkt werken aan de hand me ook een hele mooie methode om met hem aan de slag te gaan. Alleen heb ik hier totaal geen ervaring mee.
Weten jullie misschien iemand in de regio Salland, Twente, Achterhoek die hier les in geeft?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:14

Allereerst welkom Branki!
Goed dat je het WADH als basis wil gaan gebruiken bij en tijdens het beleren. Zul je veel baat bij hebben!

Ik zou zo 123 niemand weten in die regio, als je wat meerdere mensen bij elkaar hebt wil ik wel een dag(of dagdeel) jou kant op komen. Voor 1 persoon is het veel te ver weg..
www.holistischtrainer.nl

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:33

Welkom branki :)

Vandaag weer aan de hand gewerkt en ik betrap mijzelf erop dat ik het aan de hand werken nog leuker vind het rijden..... Al 3 weken niet op mijn paard gezeten, terwijl ik net een prachtig mooi nieuw zadel heb. Het werken aan de hand vind ik zo gaaf dat ik er helemaal in op ga en paardlief is net zo enthousiast :D .

Ben benieuwd of meer mensen hier het WADH net zo leuk of leuker vinden dan het rijden zelf?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:36

Net zo leuk :P Het wisselt een beetje bij mij als het rijden heel goed gaat vind ik het rijden leuker, als het werken aan de hand beter gaat vind ik dat leuker haha :P Beetje met periodes wisselt het.

Verow19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:21

Ik wil me ook even melden!! Ik heb een Andalusiër ruin van 16 jaar. Ik heb hem augustus 2012 gekocht, en toen zijn we rustig aan begonnen met rijden etc (hij had bij zijn vorige eigenaresse de laatste tijd niet veel gedaan, vooral lekker naar buiten geweest). Dus dat ben ik lekker op gaan bouwen, dressuurmatig, en ook lekker veel naar buiten geweest! Helaas kreeg hij rond feb/maart een peesblessure.. Het was toen dus stappen, stappen, stappen! Hij is inmiddels een paar keer op de echo geweest en steeds zit er meer verbetering in gelukkig. We mochten rond juni er weer op, om stapritjes te maken. Dit heb ik zelf helaas maar 1 keer gedaan, gezien ik inmiddels zwanger was en het risico niet wilde nemen eraf te kletteren. Hij is onwijs lief, maar na zo lang niet veel gedaan te hebben, kan hij lekker temperamentvol zijn :P En vooral met naar buiten gaan, hij wil gewoon heel graag. Mijn bijrijdster is wel een paar keer wat stapritjes nog wezen maken. Nu mag hij sinds een klein poosje weer langzaam aan opgebouwd worden (draven), maar zelf hou ik dit al echt even niet meer vol aan de hand :D
We staan sinds kort op een nieuwe stal (waar alles wordt gedaan, wat even makkelijker is nu gezien de zwangerschap en straks als de baby er net is!). Meneer heeft het ook super naar zijn zin, en hebben nu ook een heerlijke binnenbak. Ik wil dus heel graag meer met hem gaan doen, maar dan aan de lange lijnen. Gezien ik er zelf nog even niet op zit (aankomende maandag ben ik alweer 38 weken).

Vroeger, ver voordat ik hem had dus, is er met hem gedaan. Ervaring met grondwerk heeft hij dus wel.
Ik doe regelmatig wat basisdingen met hem oefenen, los in de paddock of buitenbak, zoals volgen, stilstaan etc. Dit gaat op zich hardstikke goed, maar ik zit er over na te denken om met een clicker te gaan werken. Hij is namelijk nogal snel geobsedeerd door voedsel :P Hij had bij de vorige eigenaresse dus geleerd om 'pas' te doen (jambette?). Hij luistert goed naar het commando, maar zodra ik hem hem beloond met voedsel, wil meneer dus meer. En doet het dan ook wanneer het niet gevraagd wordt.. (Niet heel fijn als je er net te dicht voor staat). Hoe kan ik dat het best afleren? Dat hij het ongevraagd doet? Negeren helpt niet echt...

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:50

Ben stiekem met mijn shet aan de lange teugel bezig. Maar wil het toch goed doen dus zoek een instructrice die hier ervaring in heeft.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:33

Verow19 schreef:
Dit gaat op zich hardstikke goed, maar ik zit er over na te denken om met een clicker te gaan werken. Hij is namelijk nogal snel geobsedeerd door voedsel :P Hij had bij de vorige eigenaresse dus geleerd om 'pas' te doen (jambette?). Hij luistert goed naar het commando, maar zodra ik hem hem beloond met voedsel, wil meneer dus meer. En doet het dan ook wanneer het niet gevraagd wordt.. (Niet heel fijn als je er net te dicht voor staat). Hoe kan ik dat het best afleren? Dat hij het ongevraagd doet? Negeren helpt niet echt...

Leesvoer: http://www.ingeteblick.be/leesvoer/clic ... -met-voer/
de Clicker is niet perse noodzakelijk, ik heb zelf ook liever m'n handen vrij voor andere zaken, maar een bridge voordat je de voedselbeloning aanbied is wel noodzakelijk bij het trainen.
Bridge aanbieden kan ook met je stem of speciefiek tongklak geluid b.v.
En niet elke gedane goede actie hoef je te belonen met voedsel.
Met een bridge kun je paard zelfs leren om netjes te wachten tot ie voedselbeloning krijgt.

Komt paard je te dicht bij je en ervaar je dat als "even teveel paard" bij me, is de oefening jou plaats is mijn plaats te doen om ruimte te maken om je heen.
Hierin moet je duidelijk en consiquent zijn, een paard wat zelf in je zakken of handen gaat zoeken gaat steeds verder en bijt je op een gegeven moment.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 02:37

Ben ik de enige die het idee heeft dat de helft van de mensen die zich aanmelden in dit topic niet weten waar het precies voor is, en denken dat het grondwerk/freestyle is..?
Ook een prima manier om met je paard te werken natuurlijk, maar volgens mij niet hier de bedoeling :D

Ik heb al heel lang niks van me laten horen!
Het gaat super, eigenlijk. Zal binnenkort misschien wel wat beeldmateriaal plaatsen. Ruw zit bijna alles erin en we zijn bezig met het finetunen. Achterhand naar buiten ipv voorhand naar binnen, te veel buiging in de hals en te weinig in het lichaam, niet genoeg activiteit, een hoek niet mooi doorgelopen, een slordige inzet of afwerking... Het wordt niet meer geaccepteerd. Daarnaast vooral bezig met het schakelen in draf en overgangen stil-draf of achterwaarts-draf. Ook een paar passen galop gedaan, maar daar moet ze nog meer balans in krijgen voor we dat doorpakken. :)

Waar ik wel tegen aan loop, is om de energie erin te houden. Hoe zorgen jullie dat jullie paarden actief blijven zonder te hard voorwaarts te gaan? Het lukt wel maar een aantal passen, en dan zakt het weer terug en moet ik er zelf zo veel energie in steken om het weer een beetje recht te trekken :+
En dan werk ik al met een volbloed! Haha

Tips zijn welkom :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:28

Nirvana_ Ik heb een koudbloed die behoorlijk flegmatiek was. Sinds ik als beloning een voertje gebruik (interval beloning) bijv. na de travers die hij moeilijk vond, doet hij enorm zijn best. Van flegmatiek is hij inmiddels heel erg vlot en moet ik hem soms zelfs afremmen. Het voertje is bij hem een enorme stimulans.
Wat ook goed werkt is dat ik er nu wat draf aan de hand bij neem als afwisseling daar wordt hij ook wat vlotter van.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:25

@Nirvana: Vind ik wel meevallen toevallig net 2 nieuwe die het over grondwerk/lange teugel hebben :P Maar verder de meeste hebben het meestal wel over WADH.

Wat fijn dat het goed gaat bij jou! Galop al, daar ben ik nog lang niet hihi :P Ik ga binnenkort met de draf beginnen en inderdaad lijkt me ook nog wel een uitdaging om haar dan meer verzameld te laten lopen, omdat te hard kan niet en langzaam is niet de bedoeling natuurlijk. Lijkt me nog best lastig!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:16

Paperboy: Voedselbeloning... Ik denk niet dat ik eraan ga beginnen. Paard heeft al voernijd en ik ben bang dat ze dan tijdens het werk zelf vindt dat ze een beloning heeft verdiend en in mn zak gaat graaien. Zo van 'jij bent te traag, dan pak ik 'm zelf wel' :D
Het gaat juist vooral om de energie erin te houden in draf :)

saskiakefie: oh, dan kom ik gewoon op de verkeerde momenten binnenvallen :D
Galop 1 keer gedaan hoor, laten we nu rusten. Wel lekker in draf bezig :) Ik vind het bij deze paarden meevallen om ze op jouw tempo te laten draven, maar de merrie is liever lui dan moe, dus wordt het snel sloffen haha :P Krijg wel elke training begeleiding/les, dus echt sloffen krijgt ze de kans niet voor, maar moet het wel zelf gaan kunnen.
Ik zie trouwens dat je in de buurt woont! Ik woon in Dieren, paarden staan in Loenen (niet mijn eigen). Wellicht heb je een keer zin om mee te gaan, of om het eens op de foto te zetten? Ik mis nog steeds goede foto's :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:23

@Nirvana: als je de draf nou in korte stukjes doet? Dus echt actief(maar beheerst) wegdraven en voordat er balans verlies optreed, weer terug naar de stap.
Ik pak de draf ook regelmatig vanuit het achterwaarts en dan speel ik er wat mee, achterwaarts-aandraven-snel weer terug naar stap- achterwaarts-weer wegdraven.
Ik "vergeet" dan even het in balans draven, maar maak er een spelletje van. Die energie die ik er dan in krijg, gebruik ik weer om in de draf "netjes" te gaan werken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:42

ijssnuiver schreef:
@Nirvana: als je de draf nou in korte stukjes doet? Dus echt actief(maar beheerst) wegdraven en voordat er balans verlies optreed, weer terug naar de stap.
Ik pak de draf ook regelmatig vanuit het achterwaarts en dan speel ik er wat mee, achterwaarts-aandraven-snel weer terug naar stap- achterwaarts-weer wegdraven.
Ik "vergeet" dan even het in balans draven, maar maak er een spelletje van. Die energie die ik er dan in krijg, gebruik ik weer om in de draf "netjes" te gaan werken.

Stilstand-draf of achterwaarts-draf werkt inderdaad goed en nemen we ook vaak mee. Maar zeker bij dit paard vind ik dat ook zonder dat het mogelijk moet zijn er meer energie in te krijgen :) Wijken en schouderbinnen zijn ook goede om haar actiever te laten worden. Maar ik wil eigenlijk voorkomen dat die energie er in eerste instantie uit gaat :+ Het is mogelijk, eigenaresse lukt het ook en instructrice ook, maar wat doen zij dan anders ... :D

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:10

Hallo Allemaal,

Ook van mijn kant een lange stilte. Helaas al een lange poos niet echt aan de hand gewerkt door drukte op het werk en mijn eigen knie blessure kwam het er even niet van. Nu is Jonas afgelopen week naar de fysiotherapeut geweest en dat heeft veel goeds opgeleverd. Jonas heeft nogal wat meegemaakt en had waarschijnlijk hier door wat scheefstand in zijn bekken. Dus ik ga weer lekker met hem aan de slag en hoop dat we weer een stuk verder komen. :D Ik hou jullie op de hoogte.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:21

Ik kruip onder mijn meeleessteen mijn paardje is helaas kreupel...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:28

Mira283 Wat vervelend, beterschap voor je paardje!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:06

Nirvana_ schreef:
ijssnuiver schreef:

Stilstand-draf of achterwaarts-draf werkt inderdaad goed en nemen we ook vaak mee. Maar zeker bij dit paard vind ik dat ook zonder dat het mogelijk moet zijn er meer energie in te krijgen :) Wijken en schouderbinnen zijn ook goede om haar actiever te laten worden. Maar ik wil eigenlijk voorkomen dat die energie er in eerste instantie uit gaat :+ Het is mogelijk, eigenaresse lukt het ook en instructrice ook, maar wat doen zij dan anders ... :D

Dat is wel interessant!
Hoe is jou eigen energie tijdens het werken? Kan het zijn dat instructeur en eigenaresse met iets meer eigen energie aan het werk zijn?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:46

ijssnuiver schreef:
Dat is wel interessant!
Hoe is jou eigen energie tijdens het werken? Kan het zijn dat instructeur en eigenaresse met iets meer eigen energie aan het werk zijn?

Ik zie het niet, maar wie ben ik :+
Ik ben ervan overtuigd dat zij meer voorwaarts denken, veel minder accepteren en sneller en effectiever reageren. Ah, en ze zijn een heel stuk verder met het visualiseren en aanverwanten, wat ook zeker meespeelt om de achterbeentjes op te laten tillen.
Als ik het door heb zit er nog een aantal passen tussen voor ik het ook echt weer recht weet te trekken. En dan heb ik ook nog de zeeeer irritante gewoonte om langzamer te gaan lopen zodra ik een 'moeilijke' oefening in moet zetten.. Moeilijk tussen haakjes, want bij de volte heb ik het heel sterk en bij schouderbinnen en wijken veel minder.

Maar ja. Makkelijk te zeggen wat er anders moet, maar hoe train je zoiets...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:12

Hierbij een filmpje. :)

Ik zal eerst even schrijven wat ik er zelf van vindt. Leerpunt is dat er nou wat meer activiteit in mag. Ik ben al blij met waar we nu zijn, omdat in het begin als ze iets moeilijk vond ging ze harder lopen en de hulpen negeren en werd ze wat drammerig. Ze is nu al veel meer geconcentreerd. Verder heeft ze de neiging om teveel gewicht op haar linkervoorbeen te brengen waardoor ze rechtsom ook de neiging heeft haar hoofd naar binnen te doen en over haar schouder naar buiten weg te lopen. In het filmpje ziet ik ook regelmatig terug dat ik haar nog wat meer moet begrenzen. Verder bij het compliment heb ik m'n teugel heel gevaarlijk liggen.. := normaal heb ik ze gewoon vast ik weet niet waarom nu niet...
Buiging naar de andere kant toe dan in loop vind ze erg moeilijk. Volgens mij snapt ze nog niet zo goed dat dat kan. Daardoor als ik dat vraag kantelt ze haar hoofd gauw en laat ze niet echt los en buigt in haar lichaam dus niet. Bij 3.40-3.50 als ik haar wijken vraag heeft ze geen stelling, daar had ik haar moeten corrigeren, eerst weer stelling vragen en dan pas wijken. Haar hals is wel naar binnen maar haar hoofd niet.. Linksom heeft ze hier altijd al moeite mee gehad om goed los te laten bij haar kaak, maar inmiddels kan ze het wel dus moet ik het ook niet meer goedkeuren als ze stiekem smokkelt :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:17

Geen tips ofzo? :Y)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:35

Ik ga 'm morgen even rustig bekijken Saskiafie!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:36

Is goed, leuk!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:43

Wat wordt er precies verstaan onder werken aan de hand?

Mijn pony (Atje) ben ik veelste groot voor, maar om toch aan stelling etc te werken (hij is nog jong) en hem niet meteen te belasten voor de wagen, doe ik wel eens er naast lopen en dan wel dus met hoofdstel 'rijden' zonder het rijden.
Vindt het zelf er handig, ik zie veel beter hoe hij beweegt dan dat ik op een paard zit of erachter hang en voor deze pony is het een goede oefening zonder dat ik hem voor de wagen moet zetten.