Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tineke90

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:25

Hallo mensen,
Sorry dat ik zo kom binnen vallen. Maar mijn pony is stijf en onder het zadel ging het niet meer goed nu word die behandeld door de osteo maar dan mag ik tussendoor wel wat longeren enzo. En toen dacht ik ik ga grondwerk doen hij is 4 en eigenlijk best druk in zijn hoofd. Stilstaan lukt niet goed. Hij kan zo over je heen lopen als het ware. Hoe kan ik het beste beginnen? Ik was al eens een keer begonnen met dat de clicker leert kennen met voer uit me hand dat die dat moet laten liggen tot dat ik click maar dat geduld heeft die niet hahahaha.
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen en dat ik veel van jullie kan leren.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:36

Welkom tineke, door de voerbeloning met gestrekte arm aan te bieden kun je ervoor zorgen dat je paard een pasje naar achteren doet. Op een gegeven moment wordt dit een (veilig) automatisme. Het is dan niet nodig om meteen te beginnen met voedsel weigeren als oefening. Ik heb dit uit het grondwerk boek van Inge Teblick, als je die nog niet hebt is het wel een aanrader! Targeten van je hand of een voorwerp zoals een pion is altijd een leuke en makkelijke oefening om mee te beginnen.

edit: en kijk ook even hier: http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:29

bedankt daar kan ik al mooi even mee aan de gang :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:09

[***] schreef:
Klopt natuurlijk :j Maar ben wel altijd nieuwsgierig waarom anderen op een bepaald moment clicken enzo, vandaar :Y) Hier springt hij (= Cobe) op zich wel graag, maar durft wel eens de achterbeentjes te laten hangen :+ Dus bij hem zou het dan echt wachten zijn totdat hij er over is :)

Het is zeker interessant om te kijken wanneer een trainer clickt en waarom. Ik ben niet begonnen met boven de sprong te clicken. Het is een dynamisch proces. Ik ben begonnen met één balk en clicken als ze er naar toe liep. Dat was het allereerste begin (jaren geleden).

Naar mate de oefening vordert, click ik voor andere momenten. Dat geldt voor alle oefeningen in het clickeren. Je begint klein en begint met het einddoel in stappen te verdelen. Dus inderdaad als je direct zou beginnen met clicken boven een sprong is de kans groot dat een paard denkt: einde oefening, benen naar beneden en snoep halen.

Clickte ik een paar dagen geleden nog boven de sprong, gister had ik een dubbelsprongetje neergezet en clickte ik na de dubbelsprong pas. Het duurde ook even voor ze het door had want ze piepte na de eerste sprong de eerste twee keer er tussenuit. Maar toen ging ze experimenteren en ik ondersteunde met mijn stem dat ze de tweede hindernis ook over moest. Dus toen ik clickte voor de dubbel snapte ze het direct.

Aan het eind van de sessie clickte ik alleen nog na de dubbelsprong als ze beide sprongen in draf had genomen als ik draf vroeg en als ze in galop bleef als ik dat vroeg.

liljebo schreef:
HL, klinkt als een leuke dvd. Maar ik mag van mijzelf voorlopig niets kopen. :) . Maar jullie zijn al ver, zo te horen. Leuk dat het zo goed gaat,. Filmpje?????

Ik zal even kijken of ik dit weekend nog een filmpje kan maken. Ik ga vaak 's avonds en het wordt hier om 20.00 u al donker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:59

Thanks HL! Fijn om de uitleg zo te lezen :)

Dank je wel ook liljebo voor de uitleg. Ik denk dat ik het snap :j Volgende keer eens proberen :)

Welkom Tineke90!
Weet je al waar je naartoe wil? Want dat is ook handig om je weg uit te stippelen. Wat wil je zeker aanleren of waar wil je mee aan de gang? Verder werk ik momenteel volgens de methode van Alexandra Kurland en die begint met 3 basisoefeningen: target, achterwaarts & hoofd laag. Heb toevallig een topic erover waar ik die basisoefeningen doe met een pony waar ik pas op die manier mee bezig ben .. Staat ook meer uitleg erover. Topic staat in mijn onderschrift ;)

Les van Inge gaat een moeilijke worden .. Vervoerskosten komen op een dikke € 40 dus dan wordt het toch weer een dure bedoening :+ Ze is nu wel aan het kijken of ze een soort van les-op-afstand-project kan opzetten, met het insturen van filmpjes, maar dat is niet zo meteen wat voor mij .. dat is zo achteraf zeg maar .. ik heb echt iemand nodig die naast me staat en op het moment dat er iets gebeurd zegt van wat of hoe .. Beoordelen op filmpjes heb ik jullie voor :Y) :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-12 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:00

HippoLogic schreef:
Clickte ik een paar dagen geleden nog boven de sprong, gister had ik een dubbelsprongetje neergezet en clickte ik na de dubbelsprong pas. Het duurde ook even voor ze het door had want ze piepte na de eerste sprong de eerste twee keer er tussenuit. Maar toen ging ze experimenteren en ik ondersteunde met mijn stem dat ze de tweede hindernis ook over moest. Dus toen ik clickte voor de dubbel snapte ze het direct.

Gebruikte je daar een intermediate bridge? Ik gebruik bij Myrtle altijd "jajaja" en ik vermoedde altijd dat ze het begreep maar laatst wist ik het zeker. Ik was bezig met hoofd naar beneden. dat kent ze goed en ze kan het ook lang volhouden. Ik was het op stem commando aan het zetten, zodat ik het onder het zadel kan gaan vragen. Dat lukte ook heel goed. Toen wilde ik de duur weer uitbreiden en toen ging het even mis. Ze deed haar hoofd steeds heel even naar beneden en dan weer omhoog alsof ze twijfelde of dit het goede was, omdat ik niet meteen klikte. Toen ik de intermediate bridge gebruikte bleef ze wel beneden :).

HippoLogic schreef:
Ik zal even kijken of ik dit weekend nog een filmpje kan maken. Ik ga vaak 's avonds en het wordt hier om 20.00 u al donker.

Hier ook :(. Maar eh.......... ja filmpje! :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:59

Inderdaad een intermediate bridge (= keep on going signal).

Het weer is hier nog echt zomers (22º C en droog en zonnig) maar sommige bomen beginnen al mooi rood en geel te worden en blaadjes te verliezen. Het schijnt hier echt heel nat te zijn in de winter, dus we zullen zien. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:17

HippoLogic schreef:
Inderdaad een intermediate bridge (= keep on going signal).

Het weer is hier nog echt zomers (22º C en droog en zonnig) maar sommige bomen beginnen al mooi rood en geel te worden en blaadjes te verliezen. Het schijnt hier echt heel nat te zijn in de winter, dus we zullen zien. :)

Wel mooi dus al die herfstkleuren, film meteen een paar bomen als je toch bezig bent ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:40

In het woud staan voornamelijk naaldbomen... Maar we zijn net terug van onze 2e trailride! Het was geweldig. Kyra is niet heel voorwaarts, maar dat was ze in de bak ook helemaal niet in het begin. Ze reageerde al beter op mijn hulpen. Heuvels op en af gaat erg goed: dan gebruikt ze wel haar hele lichaam.

Onderweg eens niet geclickerd. Wel met het stilstaan (tijdens een gesprek met de buurvrouw) even wat voer er in gedaan. Stilstaan is nog een van die wat moeilijkere oefeningen. Bij stalhoudster vertelde dat zij eens een pensiongast had die haar paard had geleerd het hek open en dicht te duwen met de neus. Nou dat lijkt me weer een leuke uitdaging. :)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:03

Hoihoi!

Blij dat ik dit topic gevonden heb, ik heb veel aan de informatie, tips en ervaringen.
Mijn naam is Deborah. Sinds heb ik een nieuw verzorgpaad, waarmee ik met de clicker wil gaan werken. Hij kent het begin al. Hij heeft weinig angsten, dus daar heb ik de clicker niet voor nodig. Meer voor het grondwerk, vrijheidsdressuur en daarna het uitbouwen naar het rijden, maar dat heeft allemaal geen haast.
Eerst gaan we lekker aan elkaar wennen en lees ik mij goed in, voordat ik de clicker ga oppakken. Maar het is van hem afhankelijk of dit volgende week al is of pas over een aantal maanden. We zullen zien hoe het loopt.
Ik ben met clickertraining een beginner, heb dus nog veel te leren. Heb hier een vrijheidsdressuur boek liggen (met witte steigerende PRE/paard en amazone in witte jurk, achtergrond zwart) waar het gebruik en een aantal principes van de clicker in staan. En dit topic natuurlijk, waar een hoop tis and trics in staan. :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:07

Welkom Naborah!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:31

Welkom tinneke en naborah

HL hier is het om acht uur ook donker. En niet zo warm als nu in canada. Canada staat trouwens op mijn lijstje van landen die ik graag nog eens zou willen bezoeken. Eigenlijk zelfs wonen, maar het is te ver van mijn mams, die toch al op leeftijd is, en mijn kinderen af. (hoewel eentje ook graag in canada wil gaan wonen) Goed dat Kyra het zo knap doet. Poort open en dicht is leuk om te leren. Moet een makkie voor je zijn

CM, top dat de IB zo goed werkt

Sabine, nee, dat wordt dan wat duur. Er zijn trouwens meer mensen die op afstand les geven, maar ik vind het ook wat lastig. Het filmen lukt mij meestal al niet zo goed en iemand ernaast is wel fijner. Hoewel ik het wel heb overwogen bij bepaalde trainers. maar het filmen is hier altijd een ramp

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:10

@[***] ik ga wel bij Inge lessen met filmpjes, ik had het haar zelf voorgesteld :). Ik heb een clickermaatje die voor me kan filmen en ik voor haar want ze volgt ook een online les programma bij een andere trainer. Alleen het daglicht .......... dat wordt een organisatorisch probleem.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:00

[***]: Ik ga je topic eens even bekijken. Ik wil eerst leren dat die respect heeft en dus de basis oefeningen aan de hand daarvan als ik vind dat dat goed gaat wil ik hem ook wel kunstjes gaan leren zoals zitten en liggen. Steigeren wil ik eigenlijk niet gaan doen aangezien die pas 4 is. Maar eerst de basis goed onder de knie. En hem ook dingen leren zoals over een zeil lopen enzo.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:13

respect komt vanzelf als je correct traint. Zelf zie ik geen meerwaarde in oefeningen zoals bv voedselweigering. Als je de training goed uitvoert, krijg je vanzelf een heel beleefd paard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:37

liljebo schreef:
respect komt vanzelf als je correct traint. Zelf zie ik geen meerwaarde in oefeningen zoals bv voedselweigering. Als je de training goed uitvoert, krijg je vanzelf een heel beleefd paard.

Ik vind voedselweigering wel handig (in mijn geval) in een bepaalde situatie: als we vrijheidsdressuur oefenen, wordt mijn paard snel hevig en overenthousiast. Tussen de oefeningen door vraag ik dan wel eens voedselweigeren, ik merk aan hem dat hij dan terug rustiger wordt omdat het een oefening is waarbij hij zichzelf moet kalmeren. Je kan in die situatie waarschijnlijk ook 'hoofd laag' gebruiken of een andere oefening die er even rust inbrengt, voor mij werkt deze oefening echt als "even kalm aan jongen, weet je nog wel, we doen rustig met onze oefeningen en de beloninge".

Ik las iets over springen en de clicker, bij horse agility (nog maar net mee bezig) clicker ik voor het netjes springen van de tonnetjes, het levert wel grappige situaties op want zodra Noah de click hoort slaat hij alles dicht (na de sprong :) ) en draait meteen naar mij toe.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:12

ook ik kom me melden.

Riny is een oudere haflinger die niet meer intensief aan het werk kan, maar wel erg graag wil werken. nu dacht ik dat het leuk voor haar was om te grondwerken. lekker onbelast bezig zijn.
Achter waards kent ze al. maar wat is nou handig om mee te beginnen qua oefening?

Romy is Rien haar dochter en een echte hete dame :') zij mag vooral wat meer respect krijgen en wat 'rustiger' in haar gedrag worden. Hebben jullie hier tips voor?

zeker met het oog op de koude maanden wil ik lekker aan de slag gaan nu zodat ze de winter niet stil hoeven te staan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:27

SN dat zou ik niet weten. Ik heb weleens een beetje gespeeld met VD, maar doe er niet echt aan. Voor hier heeft het iig geen meerwaarde, omdat beleefdheid bij clickeren toch al een voorwaarde is die je traint door zelf de goede techniek te gebruiken bij click en voeren.
Maar als het bij vd voor rust in het koppie zorgt, is er zeker niets mis mee.'
Ik merk alleen dat veel beginners dat meteen in het begin doen, omdat ze daarmee happerigheid die in de training ontstaat willen voorkomen en ik denk dat je dat beter tegen kunt gaan door meer bewust te zijn van je eigen handelen, goede techniek en consequent zijn.

Liiszle, er zijn een aantal goede sites waar je eerst wat basis kennis kunt opdoen. Dat is wel zo handig.
http://www.ingeteblick.be/
http://www.equineclickertraining.com/default.html
(kijk vooral op recourses en artikels en click daarop door... een zee van info)
http://www.theclickercenter.com/
http://www.hannahdawsonequine.co.uk/
en er zijn leuke filmpjes met oa shawna (ze heeft een boel boeiende filmpjes)

http://www.youtube.com/watch?v=IZsbYLL5 ... ure=relmfu

Mbt basis zijn dingen als targetting, hoofdlaag en achterwaarts goede dingen.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:37

Top! naar zulke sites was ik opzoek.. dankjewel!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:53

Welkom Tineke90

Tineke90 schreef:
Hallo mensen,
Sorry dat ik zo kom binnen vallen. Maar mijn pony is stijf en onder het zadel ging het niet meer goed nu word die behandeld door de osteo maar dan mag ik tussendoor wel wat longeren enzo. En toen dacht ik ik ga grondwerk doen hij is 4 en eigenlijk best druk in zijn hoofd. Stilstaan lukt niet goed. Hij kan zo over je heen lopen als het ware. Hoe kan ik het beste beginnen? Ik was al eens een keer begonnen met dat de clicker leert kennen met voer uit me hand dat die dat moet laten liggen tot dat ik click maar dat geduld heeft die niet hahahaha.
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen en dat ik veel van jullie kan leren.

Voor het stilstaan heeft Shawna Karrash ook een filmpje. Ik heb hem even opgezocht. http://www.youtube.com/watch?v=rEaOGAmZ ... el&list=UL
Als je zoekt op youtube op "ground tying", al dan niet in combinatie met "clicker" vind je al een aantal manieren.

Je kunt je paard ook met een (of 2) voeten op een mat parkeren. Dat is meestal voor de trainer ook handig in het begin zodat je duidelijkheid creëert (voor jezelf en daarmee ook voor het paard). Je kunt ook simpel weg een vierkant in het zand tekenen, of een lijn waar hij achter moet blijven. Zelf heb ik met een placemat gewerkt van IKEA en ook wel met een hoepel.

Ook voor voer weigeren of beleefd aannemen kun je allerlei manieren vinden. Het enige "voer weigeren" v=wat ik doe is al ik met een bakje voer aan kom zetten, dat ze er niet in mag duiken en wacht tot ik een teken geef.

In de dvd's van Jutta Wiemers laat zij ook haar manier zien. Een paard mag niet zijn tanden gebruiken en knabbelen, maar moet bij haar likken aan haar vuist voor hij de hand 'kan openen' waar het voer in zit. Haar redenatie is dat een merrie het ook niet toelaat als een veulen aan de uier knaagt, maar het likken aan de uier bevordert het toeschieten van de melk en is een natuurlijke reactie.

Zelf heb ik weer niets met die manier, maar ik zie in haar video's dat het bij haar goed werkt. Ik heb liever dat ze gewoon voorzichtig met de lippen het voer aanpakken.

liljebo schreef:
HL hier is het om acht uur ook donker. En niet zo warm als nu in canada. Canada staat trouwens op mijn lijstje van landen die ik graag nog eens zou willen bezoeken. Eigenlijk zelfs wonen, maar het is te ver van mijn mams, die toch al op leeftijd is, en mijn kinderen af. (hoewel eentje ook graag in canada wil gaan wonen) Goed dat Kyra het zo knap doet. Poort open en dicht is leuk om te leren. Moet een makkie voor je zijn

Je bent in welkom hier. :j Canadezen zijn ook altijd erg blij om nieuwkomers in hun land te verwelkomen. Heel erg fijn.

Ik ga eens nadenken over poort open, dicht. De uitdaging is ten eerste al parallel aan een hek parkeren/precies te parkeren zodat ik bij het hek kan, vanaf haar rug. Dat vindt ze echt niet leuk. Ze draait altijd weg bij een hek, ook als ik er naast sta. Nu ben ik daar al op meerdere plekken mee aan het oefenen (parallel parkeren). Het openen van het hek (niet de sluiting) zal wel gaan. :)

Is er al een sticky met nuttige clicker sites? Ik denk dat het wel tijd wordt. Alhoewel die stickies niet zo goed worden gelezen, meestal.

Lizzle: Welkom.
Wat zijn handige oefeningen? Targetten is handig en vooral je eigen timing trainen is erg handig, én de target weg stoppen én voer pakken. Dat zijn dingen waar een trainer handig in moet worden. In het begin heb je letterlijk je handen vol.

Maar: het went.

Verder kun je met Riny ook de "normale" training doortrainen met de clicker. De clicker is een manier van trainen en niet specifiek voor kunstjes of "speciale oefeningen". Parkeren is altijd handig, hoof laag, hoofd in halster stoppen, komen als je roept.

Voor een actief paard is hoofd laag en parkeren ook handig. Begin makkelijk (eerst belonen voor 1 seconde en dat per seconde uitbreiden. Tellen helpt daarbij. Ook hardop.

Edit: op bovenstaande post heb ik getemd. Wegens spam. :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:16

Ik denk dat het altijd zo is als je dvd's bekijkt van trainers. Het is echt een inspiratiebron, maar er zijn altijd dingetjes die je liever zelf anders doet. Maakt ook helemaal niet uit. Qua inspiratie boet het daarop echt niet in.

En ja, goed gedaan, het temmen... ik had ook al zoiets van 'huh?'- Voegt niets aan de discussie toe en is gewoon een advertentie.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:37

Het leuke van andere trainers bekijken is inderdaad dat je ook andere standpunten/visies ziet. Zoals dat likken aan de vuist om het voer te krijgen (wat gerelateerd is aan veulen/zooggedrag). Ik zou zelf een beetje bang zijn dat bijten gestimuleerd wordt, maar kennelijk is dat niet het geval.

Soms denk ik ook: wow, wat slim!

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:33

liljebo schreef:
.

Lizzle: Welkom.
Wat zijn handige oefeningen? Targetten is handig en vooral je eigen timing trainen is erg handig, én de target weg stoppen én voer pakken. Dat zijn dingen waar een trainer handig in moet worden. In het begin heb je letterlijk je handen vol.

Maar: het went.

Verder kun je met Riny ook de "normale" training doortrainen met de clicker. De clicker is een manier van trainen en niet specifiek voor kunstjes of "speciale oefeningen". Parkeren is altijd handig, hoof laag, hoofd in halster stoppen, komen als je roept.

Voor een actief paard is hoofd laag en parkeren ook handig. Begin makkelijk (eerst belonen voor 1 seconde en dat per seconde uitbreiden. Tellen helpt daarbij. Ook hardop.

Edit: op bovenstaande post heb ik getemd. Wegens spam. :o
hier heb ik wat aan, bedankt.
vandaag kort aan de slag geweest. vooral laten wennen aan de clicker en de bedoeling er van en een beginnetje gemaakt met het targetten. Rien pakt het goed op!

Romy begin ik mee als het wat 'rustiger' weer is. mevrouw is nog al snel afgeleid...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 05:14

Mijn spring filmpje is 9 minuten geworden. Dus die ga ik eerst inkorten. Het is wel leuk geworden, van ongeïnteresseerd naar actief 'springpaard'.

Het hek is te zwaar om met de neus open te duwen, maar met de clicker ben ik erg ver gekomen. Ik kan nu vanaf haar rug het hek openen én sluiten. Ik wist niet dat dit ging lukken zo in 1 x. Dat filmpje is 16 minuten geworden, dus die ga ik ook eerst inkorten.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 07:27

HippoLogic schreef:
Mijn spring filmpje is 9 minuten geworden. Dus die ga ik eerst inkorten. Het is wel leuk geworden, van ongeïnteresseerd naar actief 'springpaard'.

Ik ben heel benieuwd! Ik heb nog wel eens problemen om myrtle te activeren, hoewel dat steeds beter gaat.