Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xFioon

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:59

Ik heb nu les van Monique de Rijk, Atletische Rijkunst.
Mijn pony staat in Wierden...
Krijg jij les op locatie of moet je daar elke keer heen? Heb net even op haar website gekeken, maar kom er niet helemaal uit.
Rijssen zou anders het beste zijn, weet je wie daar precies zit?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:03

Peetstap schreef:
Mag ik je vragen waaraan je merkt dat je pony zijn concentratie verliest ?, wat voor signalen geeft ie aan je ?
Ik mis zelf n.l. wel es de eerste signalen die paard laat zien als het saai wordt.

En wat versta je onder het vrij longeren ter ontspanning ?

Dat mag :D Mijn pony is nogal duidelijk in zijn signalen: hij wordt 'vervelend': begint te happen, weg te kijken en te struikelen bij de oefening, terwijl hij die daarvoor wel goed kon uitvoeren. Ik denk ook zeker dat dit tekenen zijn dat hij het moeilijk vindt. Met vrij longeren bedoel ik longeren zonder longeerlijn, dus op lichaamstaal en stem. Even een paar rondjes lekker doordraven, tempo maken, keertje aangalopperen en dan is hij 'uitgekuurd', heeft hij zijn eigen lichaamshouding aan mogen nemen en kunnen we weer verder met gymmen :D

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:39

xFioon schreef:
Ik heb nu les van Monique de Rijk, Atletische Rijkunst.
Mijn pony staat in Wierden...
Krijg jij les op locatie of moet je daar elke keer heen? Heb net even op haar website gekeken, maar kom er niet helemaal uit.
Rijssen zou anders het beste zijn, weet je wie daar precies zit?

Ze komt bij ons op stal. Een stalgenoot van mij heeft ook les van haar en dan gaan we achter elkaar. (reiskosten delen). Morgen heb ik weer les.
Die dame in Rijssen weet ik niet hoe ze heet.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 02:04

Welkom nieuwkomers! Leuk dat jullie ook de verslavende weg zijn in gegaan van het werken adh.

Oeh die kaptoom op die ezel, superleuk! Wil dat een beetje? trainen met een ezel? Ben daar wel benieuwd naar.
Verder is het even teveel informatie voor mijn brein om iedereen bij te lezen en daarop te reageren! excuses hiervoor.

Ik heb vanavond mijn tweede les gehad, en die was gaaaaaaaaaaaaf! Ik heb "het" gevoel te pakken gekregen van de basis. Rosita vond de oefeningen erg moeilijk en ze gaf duidelijk aan als ik aan haar spieren zat door te stampen. Dat vond ik wel een mooi gebaar en ik kreeg de tip dan direct met de oefening te stoppen en te stretchen, dan even stil zetten en na laten denken wat ik met haar deed. Dit pakte goed uit. Ben 5 weken erg ziek geweest en er heeft tussen les 1 en les 2 6 weken ingezeten maar toch leek het zo alsof ik best wel wat geoefend had. Enkel wat stretchen in de wei of stal maar echt met kaptoom in de bak ben ik niet geweest, was te ziek.
Mijn debiele loopje en het in de knoop raken met je handen en benen zal iedereen wel herkennen, dat hoort erbij is mij verteld maar ook dit gaat beter. Het is zo'n omschakeling voor jezelf ook. Aan het eind vroeg mijn docent voorzichtig een schouderbinnenwaarts en waarempel Rosita knalde hem er zo uit! Knappe pony!
Hoop informatie en tips rijker om de aankomende week mee bezig te gaan, mijn 17 jarige ex manege pony
kan ons nog gaan verbazen zei mijn docent.
Ik hoop binnenkort een slachtoffer te vinden die mijn kunsten wil vastleggen voor mijn dagboek.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:50

welkom Mieke_Cunna, wat leuk dat je ook zo enthousiast bent. Geweldig he als ze ineens begrijpen wat je bedoelt en om te zien hoe ze hun lijf moeten gebruiken! Ik ben nu 9 maanden bezig maar mijn paard is zo veel veranderd, beste stap ooit om dit te gaan doen! Veel plezier!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:40

Dankjewel Paperboy, Rosita heeft het sneller te pakken als ik. Zei doet dat zo goed! En ik, ik ga ook steeds beter. :D
Heb je ook les?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:47

Ja een vrouw bij op stal volgt de opleing van Marijke de Jong, dus daar kan ik voorlopig nog heel veel van leren. Probeer 1 x per 2 weken les te nemen. Het is in het begin best even wennen het werken aan de hand, je moet op zoveel dingen letten. En nu begin ik langzaam onder het zadel in stap en dat vind ik nog moeilijker want nu moet ik alles voelen :o . Maar het is zoooo leuk :D

borrelnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:20

Ik wil graag beginnen met grondwerk om de band te verbeteren tussen mij en mijn paard. Ik heb al een documentje, maar ik wil me er graag wat meer in verdiepen. Mijn paard heeft heel lang stil gestaan (2 jaar). Op dit moment is ze kreupel en ik weet nog niet wat er speelt. Gelukkig lijkt ze er niet heel veel last van te hebben, maar de dierenarts komt volgende week. Ik hoop dat er wat goeds uit komt. Ik ben nu heel rustig bezig met onze band op te bouwen, maar omdat ze kreupel is wil ik er nu nog niet meer mee doen dan poetsen en een beetje knuffelen. Het is een nogal onrustig paard. Ze is erg gespannen en ik weet eigenlijk niet hoe dat komt. Ik vind het onderscheid lastig te maken wanneer ze echt onrustig is en wanneer ze me uitprobeert, want ze kan zich ook echt enorm aanstellen. Schrikken voor dingen waar ze al honderden keren langs is gelopen enzo. Daarom lijkt me dit wel een goede optie, zodat ze ook leert dat ik de leider ben.

Dus, wie heeft tips? :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:26

@Borrelnoot:
Wat mij betreft is het grondwerken nog een grote stap voor het werken aan de hand. Zonder een goede verstandhouding, kun je paard ook niet trainen aan de hand.
Voordat je iets gaat ondernemen zou ik persoonlijk even het oordeel van je DA hebben, een paard dat kreupel loopt heeft imo pijn. Ook als ze er geen last van lijkt te hebben.

Maar desalniettemin wil ik je best tips en adviezen geven over de verstandhouding/band waar je naar op zoek bent, maar wellicht dat een pb dan handiger is?
Ik weet niet waar je woont? Ik geef ook les in grondwerk :) .

borrelnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:36

Dat begrijp ik, en ik was ook zeker niet van plan om er al mee te beginnen terwijl mijn paard nog kreupel is. Ik probeer alleen wel optimistisch te blijven en er van uit te gaan dat het goed komt met haar been. Anders word ik er namelijk alleen maar verdrietig van.

Ik woon in de buurt van Tiel. Ik weet niet of je dat kent.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:47

@ijssnuiver jij geeft ook grondwerk les? Laat ik naar zon iemand opzoek zijn... Shetje aan de bak gehad beetje aN de hand werken en vd tussendoor. Hij word zo enthousiast als ie weer een kunstje tussendoor mag doen haha

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:44

Begrijp ik heel goed hoor Borrelnoot! Positief zijn is ook goed.
TIel is voor mij uit de richting, wellicht als je omschrijft waar je tegenaan loopt dat ik je wel via internet kan helpen.

@Mira: loswerken, grondwerken, dubbele lange lijnen, werken aan de hand, enkele lijn, lange teugel en rijden. U roept maar ;) , haha.
Maar inderdaad ik geef ook grondwerkles, bijna volledig afgestudeerd juf, volgende week examen doen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:08

Ik heb een mega onrespectvolle merrie. Probeerde gister letterlijk over me heen te lopen. Helaas voor haar ik ga niet aan de kant plus had een zweep bij de hand. Dit gebeurd wel vaker als madam haar zin niet krijgt. Dus zoek ik een grondwerk instructrice die mij met deze problemen wil helpen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:20

Stuur maar een pb Mira :) . Dan kunnen we eens overleggen en een afspraak maken.

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:18

vandaag voor het eerst in de grote buitenbak bezig geweest met rechtrichten op de nieuwe stal, ondanks dat Rox het nog wel spannend vond deed ze het super, zelf een hele nette renvers laten zien, binnenkort ook weer beginnen met longeren dubbele lijnen (les) op de e.o.a manier vind ik dat lastig om alleen te doen en doe ik het dan ook niet terwijl het juist zo goed voor ze is.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:31

iemand uit Gelderland?? Omgeving Duiven/westervoort enz.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:06

irischcob schreef:
iemand uit Gelderland?? Omgeving Duiven/westervoort enz.

wat bedoel je? een bokker of instructie?

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:43

instructie sorry. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:13

Dat is voor mij erg ver. Tenzij je een groepje bij elkaar kunt vinden.

Hier lekker bezig, erg druk met de laatste loodjes van de opleiding, dus wat minder tijd voor Bokt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:20

Ook weer kleine update van mij en mijn paardje. Gisteren weer les gehad en druk bezig met trainen met BBP. Paard in laten buigen op lange lijn (beginnetje naar SB) op zit, halthouden op zit. Superleuk maar ook heel moeilijk om benen en handen niet te gebruiken! Verder lekker aan de hand bezig met steeds meer verfijnen van SB en travers, veel van hand veranderen etc. Zelf af en toe drafje gedaan en dat snapt hij al heel aardig mooi krachtig drafje en voor mij goed bij te houden. Superleuk!!!

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:45

Hallo allemaal fijn om te lezen dat iedereen lekker bezig is afgelopen Zaterdag weer les gehad in longeren dubbele lijnen, ging boven verwachting goed na lange tijd, kom zelf goed positie houden en kon de lijnen goed op lengte houden, Rox deed het ook heel braaf vond de lijnen achter haar benen geen probleem gaf 1x een bok maar dat was het! Geoefend op het ondertreden van de achterbenen voornamelijk rechterbeen dat vind ze nog moeilijk! Eind van de maand weer les!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:02

Zo, hehe. Na veel drukte ook weer even tijd om hier te reageren! Na veel drukte de afgelopen weken ben ik afgelopen weekend geslaagd voor mijn opleiding school voor mens en paard bij Dressuur Natuurlijk! Echt super gaaf!
Zelf nu ook een website: www.holistischtrainer.nl . Hij is nog niet helemaal af, ben nog niet tevreden over het stuk op de voorpagina en op moment zijn we bezig om kwalitatief goede foto's te maken voor in de website, zodat het wat meer gaat leven. Het is allemaal nog een beetje saai zo ;) .

Ontopic:
Met de paarden heerlijk gewerkt de afgelopen weken! Samen met Calypso het examen gedaan en omdat ik het haar fysiek niet te lastig wilde maken, hebben we examen gedaan op niveau 1. We trainen nu rustig door en in mei zullen we het niveau upgraden naar 2 en wellicht 3.
Whisper is behandeld door praktijk Den Hoek en bleek een ontsteking in de darmen te hebben en de eerste halswervel muurvast te hebben(al heeeel oude blessure) en die loopt nu nog veeel makkelijker als hij al deed, echt super gaaf! :D

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:42

Gefeliciteerd ijsssnuiver, ga straks je website even bewonderen! Verder lekker bezig probeer lekker divers bezig te zijn met werk aan de hand, longeren dubbele lijnen en rijden.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:47

"Spiekt om hoekje"

Om me alvast in te lezen en even om 'hoi' te zeggen een klein berichtje hier :)
Mijn dame Linde is nu 2,5 jaren jong en ik zou volgend jaar graag langzaamaan beginnen met het werken vanaf de grond met haar. Dus ik kom hier meelezen en ook vast wel vragen stellen :)
Vooralsnog valt er een hoop te lezen en te leren, dus ik ben nog wel eventjes bezig...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:49

Leuk Fnanne welkom!

Hier gaat het prima met handwerken, ik merk dat het zoveel zin heeft om het regelmatig te doen ipv af en toe. Al is het maar even. Ik zal binnenkort eens een filmpje maken. :)