Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:29

Ja, het is een beetje moeilijk om uit te leggen .. maar het is naar aanleiding van de filmpjes die ik in het topic heb gezet. Kreeg ik de vraag of ik niet te verwarrend bezig was omdat ik regelmatig voor verschillende dingen click. Ik denk dat je het ziet in het filmpje met de mat (weet niet in welke), daar click ik voor z'n voet op de mat (uiteraard), voor achterwaarts te gaan (op commando) maar ook op een moment dat hij heel mooi naar me toekomt zonder dat ik ook maar iets van druk op de lijn heb. En dan zou hij dus niet meer weten waarom ik click omdat ik niet met maar 1 ding bezig ben .. En ik twijfel daar dus over :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:05

Je merkt toch aan je paard of hij het wel of niet snapt: als hij het niet snapt gaat hij dingen door elkaar halen of andere dingen doen. Ik zou zelf alleen niet met meer dan 1 nieuwe oefening tegelijk aan de slag.

edit: en ook hierbij wil ik benadrukken dat het per paard, per trainer en per situatie kan verschillen. :+

Als dit voor jullie goed werkt dan is het toch goed? Ongeacht wat Bokt er van vindt... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:08

Ik vind het moeilijk :+
Ik click bv. ook als ik merk dat hij op mij let .. Als ik bv. een bocht neem en hij loopt fijn mee, of hij is weggedraaid van mij en hij draait zich om naar mij toe (ipv naar het gras te lopen dat recht voor hem is). Op zo'n momenten click ik .. dat is dan niet specifiek een oefening maar ik wil hem daar wel voor belonen, omdat ik het super vind dat hij op dat moment naar mij toe komt/voor mij kiest ... En dit lijkt me geen kwaad te kunnen? Paard zal wel door hebben dat als hij bij mij blijft dat hij meer kans heeft op een beloning? Is niet echt een nieuwe oefening vind ik, meer een gewoon algemeen iets .. Misschien dat het dat is wat zo raar gevonden wordt, die clicks "uit het niets" ... Maar op zich kan het wel geen kwaad denk ik om op die manier te werken?

Edit; Maakt verder op zich ook niet uit neen, maar die persoon had daar een opmerking over en had het gevoel dat het niet goed was op die manier (maar kon dit niet onderbouwen en was dus wel benieuwd naar de toekomst) en ik wilde uitleggen waarom ik dat wel zo deed, maar ik kon het eigenlijk niet goed uitleggen :') Daarom dat ik eens andere meningen wilde horen :Y)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:13

Voor het paard is het niet snel "uit het niets" als hij geclickertraind is. Hij associeert simpelweg wat hij aan het doen is met de click.
Op jou letten is ook gedrag. En ik denk dat het goed is dat ook te belonen. Dat je clickt "uit het niets" omdat je simpelweg ineens gewenst gedrag ziet ipv dat je wacht op het gedrag maakt voor het paard niet uit.

Dat omstanders het niet snappen, maakt het paard ook niets uit. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:16

Haha neen, maar als je clickertraining wat meer bekender wil maken is het toch wel handig als je zo'n dingen beetje kan uitleggen zodat ze het hopelijk toch een beetje gaan snappen :P :))

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:19

Dat natuurlijk sowieso, kijk naar je paard. Maar ik kan soms best ineens voor iets clicken waar ik niet op aan het trainen was. Bijvoorbeeld, ik vraag Vado naar mij toe te komen terwijl ik opzij van hem sta. Niet heel bewust ofzo, gewoon komen op commando. Het eerste pasje zet hij zijwaarts in mijn richting, vervolgens draait hij naar me toe en komt. Dat eerste zijwaartse pasje heb ik met de clicker gevangen, tegenwoordig kent hij de oefening zijwaarts naar me toe komen, vanuit dat eerste, spontaan aangeboden stapje in eigenlijk een andere oefening.

Ik heb op Horse Event idd samen met Inge clinic gegeven. Ik wilde beide paarden in de clinic hebben en zelf met Vado werken. Om te voorkomen dat ik vooral de eerste demo, maar sowieso alle demo's mijn handen wellicht zo vol met Vado zou hebben dat ik zou vergeten te praten had ik Inge gevraagd of zij mee wilde om te helpen kletsen. Het is ook fijn om iemand te hebben die makkelijk vragen uit het publiek kan horen enzo. Mijn oude bijrijdster was ook mee, die heeft Jauke enkele maanden gereden en heeft veel paardengevoel, tevens vindt ze optreden leuk.
Naam van de clinic was "clickertraining; fabels & feiten" Idee was vooral laten zien en vertellen hoe clickertraining werkt en vooral ook alle fabels ontkrachten. Veel nadruk op het beleefde paard. Geweldig, want Vado hinnikt bij alles, dus ook bij het wachten met eten. Toen ik hem een wortel voor hield stak hij zijn neus helemaal naar voren, richting mijn gezicht zodat zijn mond ter hoogte van de mijne was, en vervolgens kwamen er dus allemaal hinnik en murmelgeluidjes die het publiek luid en duidelijk horen kon :))
Het was vooral erg leuk om het verschil te laten zien tussen het volledig doorgetrainde, brave en rustige paard en het nog in training staande, jonge, drukke puberventje. Vado heeft het publiek wel bekoord, hij is zo'n clown! Inge vertelde vooral theorie, gaf mij dan het woord en ik liet zien hoe dat er in de praktijk dan uitzag en vertelde daar wat leuke anekdotes enzo bij. Een fijne, interessante en prettige combi voor het publiek, het verhaal wordt daardoor niet al te droog en wel heel informatief. Ik had ook het idee dat door de afwisseling van stemmen mensen het ook beter konden volgen.
Ik hoop iig dat we weer een boel mensen geinteresseerd voor clickertraining hebben gekregen :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:20

Het is juist heel erg goed als je clickt voor letten op jou, dat is het allerbelangrijkste gedrag! En tuurlijk ga je dat tzt steeds minder clicken, maar ook ik click daar soms nog wel eens voor :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:24

Klinkt leuk, Amable. Ik denk dat clicker training het best bekend raakt door te laten zien wat je er zelf mee doet. Ik heb hier nu ook geïnteresseerden gevonden die meer willen weten. Ik nodig ze uit om mijn training te komen bijwonen en leg uit wat ik doe, waar ik voor click enzo en laat wat dingen zien.

Maar het meest zijn mensen toch onder de indruk van het feit dat mijn paard naar mij toe komt als ze mij (en het halster) ziet! Kom ik aan met mijn leuke kunsten... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:26

Ok, dan ben ik toch nog niet zo gek bezig :Y) :))

Leuk verslagje! Spijtig dat ik het gemist heb (al is HE gewoon onbereikbaar voor mij, maar er komen altijd zo'n leuke dingen :+ ). Hebben jullie verder ook leuke reacties gekregen? Kon je merken dat mensen meer interesse hadden in clickertraining bv.?

Ik ben nu de site van Inge eens goed aan het doornemen, had wel al stukjes gelezen maar nu ben ik echt alles aan het doorlezen, staan zo'n leuke dingen tussen! :D En er wordt zelfs een topic vermeld wat ik hier op bokt gestart heb, 3 jaar geleden al.. en nog steeds zit ik te klooien :') _O- Maarja, dan denk ik maar aan het eerdere Citaat " The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. - Bertrand Russell, 1872-1970" ... :Y) :))

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:41

@Sabine, ik denk dat het allerbelangrijkste nog is dat de TRAINER weet waarvoor hij klikt. Die moet zich vooral bewust worden van het gedrag van het dier.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:59

Daarom was deze demo ook zo leuk, de combi van de theorie en meteen erachteraan de praktijk, erg leuk :) We hadden de tribunes best lekker vol zitten, dus zeker dik tevreden met de aandacht. Ik had wel het idee dat veel mensen die er zaten er toch al in geinteresseerd waren, maar dat hou je toch. Toch kwamen er ook zeker kritische vragen langs :)

Ik merk idd dat mensen bij mij op stal het meest onder de indruk zijn van het feit dat ik Jauke constant los laat lopen en hij niet eens weg loopt, sterker nog, als hij ergens staat te eten en ik roep hem komt 'ie gewoon aangeslenterd. Dat vinden mensen echt onvoorstelbaar, haha. En het wachten met eten, dat is zeker op show altijd iets wat mensen bijzonder vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:04

Maar het is ook zo leuk als je paard gewoon los met je meeloopt en al het gras laat staan om toch maar met jou te kunnen meelopen <3 Ik werd er zelf helemaal blij van gisteren, had het echt (nog) niet verwacht :') Alleen het komen als hij toch een pluk gras te pakken heeft moet nog even aan gewerkt worden :Y) (maar ik moet dan maar gewoon even met mijn hand naar het halster gaan en hij tilt z'n hoofd alweer op, dus helemaal geen getrek en gesjor nodig enzo, dat is toch ook al iets :D ).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:12

Tja, dat is het gekke natuurlijk, maar het is voor mij ondertussen de normaalste zaak van de wereld. Als ik overigens geen aandacht vraag mag hij ook gewoon ergens gaan staan eten. Er staan bijv ook wortels in een emmer water, hij gaat dus ook vaak wortel happen :)) Als ik hem dan roep probeert hij wel eerst nog zoveel mogelijkwortels in z'n mond te proppen hoor :)) Maar goed, dat zou ik ook doen als ik hem was :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:15

Haha ja, inderdaad, geef 'm eens ongelijk :Y)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:16

Zo'n clinic geven lijkt me helemaal geweldig. Gewoon die combi van theorie en praktijk en dan ook nog eens met een gevarieerd paardenpubliek. En ik zag dat het fantastisch weer was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:23

Geven? Nah, er naar kijken is meer mijn ding :Y) :))

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:38

Leuke filmpjes Sabine! Vooral ook die laatste, jij was klaar met oefenen maar Boke nog niet :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:49

Thanks :D Die laatste vind ik zelf ook de leukste :j Heel spontaan ontstaan, prachtig :D

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 07:53

Leuk amable dat het zo goed ging! Jammer dat ik niet op HE was. Inge komt ook op de equiday in oktober. Daar ga ik wel heen.

@[***] wat een leuke reacties in je topic.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:22

Sabine, ik vind, net als de rest, dat het prima is om gedrag wat je graag ziet te clicken. HL zegt het goed... het gaat erom dat je als trainer weet wat je clickt en waarom.
Kijk... als ik een paard voorwaarts vraagt en hij gaat prachtig achterwaarts, click ik niet. Maar wandel ik of zo en krijg ik volle aandacht of gaat hij keurig lopen of biedt iets heel leuks aan, dan probeer ik dat gedrag wel te vangen met een click. Dat is gewoon een cadeautje. Je krijgt wat je beloont toch?
Leuk trouwens, dat je misschien bij inge gaat lessen. Ik vind haar erg goed.

Amable, klinkt als een erg leuke en boeiende demo. Rekent wellicht ook af met een aantal misverstanden rondom clicker. Het wordt nog steeds gezien als een soort speelgoed voor pennys die hun pony kunstjes willen leren terwijl het zoveel meer is.
Ik voor mij vind dat er geen veiligere paarden zijn dan echte clickerpaarden. Die doen dingen omdat ze het willen doen, niet omdat ze moeten.

*edit* Sabine, je doet het hartstikke netjes in de filmpjes. Een kleine opmerking. Bij hoofd laag is het slim om meteen bij de click ook je hand te laten zakken. (de hoogste hand, dus. Hetzelfde principe als bij het wegdoen van het target) Je krijgt dan straks dat je hand omhoog de cue is voor hoofd laag en hand laag als teken dat hij het goede antwoord gaf (ook handig als je minder gaat clicken voor die oefening.)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:17

Ik ben momenteel de dvd's van Jutta Wiemer aan het kijken, een Duitse Canadees. Zo inspirerend: zij heeft drie paarden en traint veel met alle drie. Ze gaat met alle drie buitenrijden of zit op een en "longeert" de andere 2 tegelijk, ze werkt off line zoals in het circus en laat er bv twee linksom lopen naast elkaar en nummer drie loopt in tegengestelde richting en passeert de anderen door er tussendoor te lopen. Dit is enorm moeilijk gezien dit echt tegen de natuur van het paard in gaat.

Het leuke is dat heel veel spelletjes die zij laat zien, ik al doe. Het is dus een prima aanvulling op mijn training. Klavertje 4 laten draven (los), achterwaarts tussen twee balken, over 1 of 2 balken laten lopen en op elk moment stoppen en achterwaarts gaan zodat ze zich bewust worden van hun voeten. Echt een inspiratiebron.

Met Kyra ben ik bezig haar over hindernisjes te laten gaan. Dat vond ze in het begin maar niets en nu na 2 dagen snapt ze heel erg goed dat ze geclickt wordt boven de hindernis en trekt ze naar de hindernis toe in plaats van proberen er langs te lopen of te stoppen. Echt zo leuk!

Ik heb een pedestal gemaakt van een autoband die ik heb opgevuld met zand en dat vindt ze ook erg leuk. Gister was er gezelschap mee naar Kyra en ik vroeg, terwijl ze op de band stond nog even een voorbeentje omhoog en dat deed ze echt heel erg mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:34

@ crosmuller : :j Beetje weinig, maar wel leuke reacties :Y) :))

Thanks liljebo!
Ivm de tip, bedoel je dan bij de methode van het touw of wanneer je je hand op z'n hals legt? (of allebei misschien?). Bij dat laatste is dat een puntje om aan te denken :j Bij de eerste hou ik mijn hand express daar omdat de cue eigenlijk de verschuiving van de andere hand is (dus naar het halster toe) en die hand meer het vasthebben van de teugels nabootst. Of dat denk ik toch .. of is mijn theorie toch .. Het idee van als ik dan uiteindelijk teugels vast heb dat hij ook fijn met het hoofd naar beneden gaat (waarschijnlijk in het begin ondersteunt met het naar voren glijden van mijn andere hand op die teugel). Maar misschien is dat wel een rare denkwijze, kan ook :+ :))

@ HL: klinkt leuk allemaal! Zitten hier ook bekende dingetjes tussen :j Of ja, dat over balken lopen en laten stappen en achterwaarts terug dan toch :+ Ik kijk uit naar de dag dat [***] zo clickerminded is dat hij daarvoor moeite gaat doen om die click te horen :Y) :') (en achterwaarts tussen balken is hier ook een bekende :) ). Leuk ook dat springen! Jij clickt dus echt boven de sprong? Is puur om de sprong aantrekkelijk te maken dan? Want ik denk dan "als ik boven de sprong click en hij laat een achterbeentje hangen ligt mijn sprong op de grond" .. en dat is ook niet de bedoeling :+ Leuk ook dat Kyra het zo goed doet met gezelschap erbij!

[***] was trouwens vandaag zoooo lief <3 Heb niks speciaals gedaan, moest werken en ik mest de weide weer terug zelf dus daar ben ik dan daarna mee bezig, maar dat is ook leuk, gewoon tijd spenderen zonder vanalles aan je paarden te vragen, ze komen ook altijd gezellig buurten :) Had ze in hun stal eten gegeven (het "krachtvoer") en ik heb dan 2 speciekuipen voor het hooi staan (en dan krijgen ze nog stro in de netten in de stal) maar die had ik nu helemaal achteraan in de weide gezet (dan moeten ze daar alvast een stuk voor lopen en als ze tussendoor willen drinken moeten ze weer terug enzo ;) ). Nu had ik het idee dat [***] dit gisteren niet door had, volgens mij heeft die op stro geleefd :+ Geen probleem, maar toch niet handig als [***] steeds al het hooi opvreet :P Dus vandaag was [***] al klaar met eten en toen ging ik hem de weg wijzen .. Hij liep zo fijn mee, moest even stoppen om te kijken naar wat voor monster er aan de ingang stond (mijn kruiwagen met een berg stro :') ) maar na veel getwijfel en gesnuif toch maar besloten met mij mee te komen .. Dus ik met hem de weide in en ik dacht "wat zou die nu doen als ik nu ga lopen?". Ik geprobeerd .. En hij loopt mee <3 :D Gewoon heel stoer in een vlotte draf, maar toch afstand houdend, heel de weide door (toch een dikke 100m) om dan vanachter de beloning te vinden. Wat was hij happy! En ik ook :D Zo'n lief beest <3 (en hij liep goed joh, niks kreupel, gewoon een fijne vlotte draf. Dat beloofd!)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:04

[***] schreef:
Jij clickt dus echt boven de sprong? Is puur om de sprong aantrekkelijk te maken dan? Want ik denk dan "als ik boven de sprong click en hij laat een achterbeentje hangen ligt mijn sprong op de grond" .. en dat is ook niet de bedoeling :+ Leuk ook dat Kyra het zo goed doet met gezelschap erbij!

:j In dit stadium wel.
Weet je, er is niet 1 correcte manier die op alle paarden van toepassing is. Het hangt gewoon af van je paard, je eigen afspraken met je paard, hoe jij en je paard alles oppakken enz.

Ik ben niet begonnen met boven de sprong te belonen. En ik ben ook niet met een hindernis begonnen. Ik ben begonnen met een balk op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:09

Klopt natuurlijk :j Maar ben wel altijd nieuwsgierig waarom anderen op een bepaald moment clicken enzo, vandaar :Y) Hier springt hij (= [***]) op zich wel graag, maar durft wel eens de achterbeentjes te laten hangen :+ Dus bij hem zou het dan echt wachten zijn totdat hij er over is :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:29

HL, klinkt als een leuke dvd. Maar ik mag van mijzelf voorlopig niets kopen. :) . Maar jullie zijn al ver, zo te horen. Leuk dat het zo goed gaat,. Filmpje?????

Sabine mbt hoofd laag.Het viel mij vooral op bij de hand boven de nek, zeg maar. Maar loslaten is in beiden gevallen aan te raden. Je stelt een vraag(slide naar het halster, andere hand omhoog om de zg taichi muur te vormen) , paard geeft antwoord en je laat los en clickt. In die volgorde, omdat je anders een probleem krijgt met duur inbouwen.(click iets uitstellen)
Je wil nl niet blijven vragen. Je wilt dat je paard antwoord geeft op een vraag en het gevraagde gedrag uit zichzelf blijft doen, totdat je iets anders vraagt.
Stel bv als je gaat rijden... je drukt je been aan en verwacht dat het paard voorwaarts gaat. Dan laat je ook los. Je wil niet continue met je been tegen het paard blijven drukken.
Dat ontkracht niet alleen de cue, maar kan ook behoorlijk irritant zijn.
Hetzelfde als ik jou vraag om te gaan zitten en je doorlopend aan je kop blijf zagen dat je moet blijven zitten terwijl je al gaat zitten.