Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:40

Hier ook een fanatiekeling wbt aan de hand werken! Volg het topic ook al even, interessant en ook erg leuk dat mensen met elkaar meedenken!

Zelf train ik met mijn 16-jarige NRPS merrie aan de hand sinds een jaar of twee. Ik krijg hier ook met enige regelmaat les in van Monique de Rijk. Eerder trainde ik alleen bitloos, maar nu ik het weer eens met bit heb geprobeerd ohz bevalt me dat voor af en toe ook erg goed.

Onze verbeterpunten: meer impuls houden, ik ook ;) Mijn pony komt gelijk terug zodra ik zelf niet doorloop en dan is het toch lastiger om nog impuls te houden merk ik. Daarnaast het uitschuiven en op lengte houden van de hals, dat gaat al honderd keer beter dan eerst. Ze is nu ook veel losser in haar lijf. De draagkracht van de achterbenen komt met de tijd ook wel.

Naast het werken aan de hand doen we 'los' grondwerk en zijgangen, dressuurmatig ohz, veel naar buiten, spring- en eventingtraining en clickertraining.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:29

Welkom!
Waar ben je nu zoal mee bezig aan de hand?

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:41

Tnx :D. Uitgangspunt is in eerst instantie ontspanning opzoeken en die behouden. We werken veel op voltes aan de juiste lengtebuiging en bouwen dan door naar schouderbinnenwaarts, renvers, wijken en appuyementen. Ze heeft Z-dressuur gelopen bij de vorige eigenaresse dus de 'knopjes' zitten er op. Alleen was de ontspanning, rechtgerichtheid en verbinding nog ver te zoeken.

We zijn vorig jaar qua training weer bij nul begonnen en heb alles vanaf daar weer vanaf de grond (letterlijk) opgebouwd. Pas in augustus dit jaar heb ik het rijden weer fanatiek erbij gepakt na een opbouwfase.

Aan de hand training we ook wel helemaal los, in principe de zelfde oefeningen als met hoofdstel. Hierbij is het natuurlijk wat lastiger om de hoofd-halshouding te beïnvloeden maar hoe sterker ze achter wordt, hoe meer dit vanzelf komt eigenlijk! Ze is enorm werkwillig en leergierig en dat maakt het echt leuk om op deze manier met haar te werken.

AlexVB

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:52

Hier ook een fanatiekeling die verslaafd geworden is aan WADH. Wij hebben 2 paarden. 1 is een (r)arabier van 3,5 waar ik het meest me doe en een Engels Volbloed die een renachtergrond heeft waar we ook veel mee doen.

Ik krijg les van een vriendin van ons die lekker past bij mij qua lesgeven. Ik vind jullie verhalen leuk om te lezen en hoop zo nog wat ideeën op te doen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:18

Welkom karazilver en AlexVB :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:32

cyclo86 schreef:
https://www.facebook.com/pages/Liberty- ... 5587577647
mijn lesgeefster in belgie, vriendelijk duidelijk en niet te duur ;)

Wie is dit aub? Als ik op link klik kom ik gewoon op FB pagina open.
Ik ben ook begonnen en het interesseert me meer dan bereden dressuur, zou dit heel graag onder de knie krijgen. Volg les bij iemand die bitloos Academische dressuur geeft en dit is een wereld van verschil met hoe ik vroeger paarden moest leren op school (klassiek) en de natural horsemanship (waar er niets van rechtrichten aan bod komt en sommige oefeningen zelfs nadelig zijn voor het latere rechtrichten). Het is de meest volledige africhting die er echt is voor het paard.
Jammer genoeg woont m'n trainer heel ver.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:02

is de fb pagina va mijn lesgeefster? kan je het niet zien o wacht ze heeft recent een van haar pagina s verwijderd het zal die zijn ik zal eens nieuwe link geven dit isvan haar website:

http://www.libertyhorses.be/?wysija-pag ... scriptions

zelf hier helaas tijdje op stop ivm aan de hand werken gezien nog niet te verklaren blessure, al 3 maal iemand geweest maar elke keer is ze dan goed... misschien interosseus dus voor dinsdag staat echo gepland maar voorlopig doe ik enkel rechtuit stappen voor de zekerheid

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:12

Cambiar schreef:
cyclo86 schreef:
https://www.facebook.com/pages/Liberty- ... 5587577647
mijn lesgeefster in belgie, vriendelijk duidelijk en niet te duur ;)

Wie is dit aub? Als ik op link klik kom ik gewoon op FB pagina open.
Ik ben ook begonnen en het interesseert me meer dan bereden dressuur, zou dit heel graag onder de knie krijgen. Volg les bij iemand die bitloos Academische dressuur geeft en dit is een wereld van verschil met hoe ik vroeger paarden moest leren op school (klassiek) en de natural horsemanship (waar er niets van rechtrichten aan bod komt en sommige oefeningen zelfs nadelig zijn voor het latere rechtrichten). Het is de meest volledige africhting die er echt is voor het paard.
Jammer genoeg woont m'n trainer heel ver.

We hebben hier in het topic ergens een lijstje staan met verschillende instructeurs+regio. Wellicht zit daar iets tussen?

Ik ben ook nog steeds zoekende naar instructie hier op Schier, maar das nog steeds knap lastig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:50

karazilver en AlexVB, welkom!

Mijn kaptoom is inmiddels binnen gekomen, ga zo even kijken of hij past (zal wel even een foto'tje schieten :D ). Heb me al her en der wat zitten inlezen maar het leek me wel interessant om, mocht hij het wadh nou leuk vinden een keertje bij iemand langs te gaan die er al wat langer mee bezig is zodat ik eens kan zien hoe het nou echt moet. Is er toevallig iemand hier die in de buurt van Amsterdam woont en bij wie ik eens zou mogen kijken?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:14

Hier de beloofde foto's :P Kaptoom is gemaakt door http://www.hnhorsewear.eu/ aangezien hij natuurlijk nogal afwijkende maten heeft zijn er geen standaard modellen die hij past. :+

Was bijna voertijd dus hij had geen zin in poseren :')

Afbeelding

Afbeelding

Hier staat hij wat charmanter op :Y) was nog wat passen, heb hem uiteindelijk een gaatje lager gedaan zoals hierboven.

Afbeelding

En dan binnenkort maar echt aan de slag :)

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:19

Wow wat een knap dier! Ik was vroeger helemaal weg van ezels, maar die hadden ze bij de manege dan weer niet :D. Ik woon bepaald niet in de buurt helaas. Ben heel benieuwd hoe ie het gaat doen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:34

Thanks! Ja, ben ook erg benieuwd. :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:10

cyclo86 schreef:
is de fb pagina va mijn lesgeefster? kan je het niet zien o wacht ze heeft recent een van haar pagina s verwijderd het zal die zijn ik zal eens nieuwe link geven dit isvan haar website:

zelf hier helaas tijdje op stop ivm aan de hand werken gezien nog niet te verklaren blessure, al 3 maal iemand geweest maar elke keer is ze dan goed... misschien interosseus dus voor dinsdag staat echo gepland maar voorlopig doe ik enkel rechtuit stappen voor de zekerheid

Bedankt voor de site ;-)! Typisch, ken het fenomeen...frustrerend. Is ze soms niet gevoelig aan hoefbevangenheid? Ik heb het voorgehad met een tamelijk tenger paardje ooit, kon nooit geloven dat ze HB was, nochtans was dat de diagnose. Geen gras meer een eind en mager hooi in hooinet met equilife. Nu terug helemaal in orde.
Prachtig ezeltje!!!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:16

Mooi Fiffill, staat super!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:58

Cambiar schreef:
cyclo86 schreef:

Bedankt voor de site ;-)! Typisch, ken het fenomeen...frustrerend. Is ze soms niet gevoelig aan hoefbevangenheid? Ik heb het voorgehad met een tamelijk tenger paardje ooit, kon nooit geloven dat ze HB was, nochtans was dat de diagnose. Geen gras meer een eind en mager hooi in hooinet met equilife. Nu terug helemaal in orde.
Prachtig ezeltje!!!

zo dun is de mijne niet dus is het wel onze hoofden gekruist maar nooit pulsatie en nooit gevoelig op de zool met de hoeftang :p en geloof mij een echt hoefbevangen paard stuitert wel als je met 2 handen de hoeftang dicht doet,mijn ervaren dierenarts die ook op de universiteit werkt had zoiets nog nooit voorgehad :Y) typisch iets voor mij :')

super mooie ezel ben benieuwd hoe hij het doet, mooie kaptoom ook

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:24

Bedankt allemaal, afgelopen tijd weer veel geoefend met de basisknopjes stap, draf, etc. achterwaarts/opzij en naast de schouder lopen gaat ook al goed (er is jaren terug ooit een poging gedaan hem te beleren voor de wagen dus dat er iemand meer achter loopt zou niet helemaal nieuw moeten zijn) nu maar eens kijken hoe het gaat als we echt actiever ermee bezig gaan!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:36

Zo, even weer het topic omhoog halen :D

Bij ons gaat het echt een stuk beter sinds de tip over het 'neerwaartse' van saskiakefie. Dus dank! :D Wat ik nu doe is het hoofd laag vragen en daarna in stap vertrekken. Veel belonen tussendoor en tot mijn verbazing neemt hij nu zelf al het initiatief om zijn hoofd omlaag te doen als ik het hoofdstel vastpak.

Zo kunnen we dan ook ineens voltes (jawel!) lopen met buiging. De schouderbuitenwaarts gaat ook elke keer beter, poownie snapt echt de bedoeling, voert die uit en gaat daarna klaarstaan voor een brokje :P Prima, hij doet het in ieder geval goed! Ik wissel wel af met vrij longeren vanwege het kleine concentratievermogen.

Eigenlijk had ik allang een filmpje willen hebben, maar daar heb ik hulp bij nodig... Dus die houden jullie nog tegoed :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:39

Ik zet de camera in een hoek, starten maar :P

Hier gaat het ook fijn, al heb ik afgelopen keren meer gemend en gewerkt aan de lange teugel. Maar het gaat nog steeds goed. Fijn dat het kwartje is gevallen Sonja!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:46

Oeh, mennen!

Camera in de hoek zetten is een idee, dat moet ik maar doen inderdaad!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:49

Ik wil dolgraag mennen met mijn shet mannetje maar moet eerst nog een longeersingel vinden plus een hoofdstelletje voor zijn kleine koppie. Mijn KWPN merrie moet eerst weer naar de osteopaat voor ikw eer het werken ana de hand oppak

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:49

Mennen is inderdaad te leuk! En met het heerlijke weer van afgelopen weken kon ik het niet laten.. Als de winter echt op komst is ga ik wel afbouwen met mennen en meer het werken aan de hand opbouwen, kun je toch minder vaak de weg op. Helemaal nu het minder lang licht is.

Net lekker gewerkt, pony's zijn geschoren vanochtend en dus veel meer energie. Zo'n dikke vacht houdt ze echt tegen, en dan moet ik zoveel energie van mij erin stoppen dat ik harder werk dan hun. Nu waren ze heerlijk voorwaarts en veel pittiger om mee te werken.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:05

Ik wil mijn shet in de winter aan tuig en alles laten wennen en dan in de zomer lekker aan het werk gaan met verder beleren of weg brengen. Heb hier de luxe van een binnenbak gelukkig. Die shet van mij zit ook dik in de vacht maar scheer hem niet hij staat in de winter 24/7 buiten. Energie nivo is ook wat laag hier. Voer hem stiekem sportmeusli bij :P

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:22

Zijn er hier mensen uit overijssel en zoja, van wie krijgen jullie les hierin? Wil eigenlijk wel wat verder dan alleen voltes aan de hand, en heb zo niet het gevoel dat ik nu verder kom...
Alvast bedankt :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:05

Sonja89 schreef:
, hij doet het in ieder geval goed! Ik wissel wel af met vrij longeren vanwege het kleine concentratievermogen.

:D
Mag ik je vragen waaraan je merkt dat je pony zijn concentratie verliest ?, wat voor signalen geeft ie aan je ?
Ik mis zelf n.l. wel es de eerste signalen die paard laat zien als het saai wordt.

En wat versta je onder het vrij longeren ter ontspanning ?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:42

xFioon schreef:
Zijn er hier mensen uit overijssel en zoja, van wie krijgen jullie les hierin? Wil eigenlijk wel wat verder dan alleen voltes aan de hand, en heb zo niet het gevoel dat ik nu verder kom...
Alvast bedankt :)

Waar in Overijssel?. Ik woon in Goor/Markelo en heb les van Marlous Eertink en eerder van Karin Wittebrood. In Rijssen zit ook nog iemand. Zelf volg ik de opleiding NOKR en help nog wel eens wat mensen op weg. Van wie heb je nu les?