Zelf train ik met mijn 16-jarige NRPS merrie aan de hand sinds een jaar of twee. Ik krijg hier ook met enige regelmaat les in van Monique de Rijk. Eerder trainde ik alleen bitloos, maar nu ik het weer eens met bit heb geprobeerd ohz bevalt me dat voor af en toe ook erg goed.
Onze verbeterpunten: meer impuls houden, ik ook
Mijn pony komt gelijk terug zodra ik zelf niet doorloop en dan is het toch lastiger om nog impuls te houden merk ik. Daarnaast het uitschuiven en op lengte houden van de hals, dat gaat al honderd keer beter dan eerst. Ze is nu ook veel losser in haar lijf. De draagkracht van de achterbenen komt met de tijd ook wel.Naast het werken aan de hand doen we 'los' grondwerk en zijgangen, dressuurmatig ohz, veel naar buiten, spring- en eventingtraining en clickertraining.

. Uitgangspunt is in eerst instantie ontspanning opzoeken en die behouden. We werken veel op voltes aan de juiste lengtebuiging en bouwen dan door naar schouderbinnenwaarts, renvers, wijken en appuyementen. Ze heeft Z-dressuur gelopen bij de vorige eigenaresse dus de 'knopjes' zitten er op. Alleen was de ontspanning, rechtgerichtheid en verbinding nog ver te zoeken.
Kaptoom is gemaakt door 

was nog wat passen, heb hem uiteindelijk een gaatje lager gedaan zoals hierboven.