Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke_H

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:27

Ik ga hierin compleet met Sandra mee. Van clickeren wordt een paard niet happerig dat komt door eigen fout. Sterker nog het is mogelijk met clicker training extreme happerige paarden het af te leren. Eerder heb ik hiervan een praktijk verhaal getypt. Als je wilt kan ik het op zoeken en hier nogmaals plaatsen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:57

sistar schreef:
Nou zonder de clickertraining gaat het goed zat hoor.

Prima. Maar dan ontgaat mij een beetje de reden van je inbreng in dit topic, eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:15

Hier ook de mening dat happerige paarden ontstaan door de manier van trainen en de manier van belonen & beloning geven. Net zoals ik van mening ben dat zowat alles wat een paard stout of moeilijk maakt aan de trainer (ruiter, grondmens, ...) ligt. Daarom niet altijd aan de trainer die er op dat moment mee bezig is, kan best in het verleden gebeurt zijn, maar er heeft altijd ergens een mens mee te maken op de 1 of andere manier (tenzij bij paarden die bv. een tumor in het hoofd hebben maar die zijn echt niet in de meerderheid hoor := ). En verder snap ik die reactie ook niet in een clickertopic als alles goed gaat en je toch niet wil clickeren of op die manier iets bijleren ...

Met [***] gaat het beter, denk ik ... Onder de deken voelde ik niks, toen de deken af en ik zag/voelde eigenlijk ook niet meteen wat. [***] uit de weide gehaald (we zouden gaan rijden) maar op de poetsplaats was duidelijk dat hij toch nog wat dikke klieren had en niet zo happy was. Dus maar gewoon even gepoetst en terug op de weide gezet. Wel was vandaag bijna al het stro uit het net (was de voorbije dagen niet), maar probleem is dat ik dus niet weet of [***] dat nu gewoon opgegeten heeft, of dat [***] de moed gevonden heeft om in [***]'s stal te gaan eten :+ Morgen maar weer kijken en eventueel even de DA contacteren als het nog zo is.

[***] heeft trouwens ook wat raars, op z'n achterbenen helemaal bovenaan (lies?) heeft hij iets van precies korstjes ofzo zitten. Sinds gisteren, ik voelde erover omdat het zo raar uitzag en ik kreeg bijna een hoef rond mijn oren :+ Hij vond het niet leuk, daarna moest ik er nog maar naar kijken en hij tilde z'n been al op om te waarschuwen := :') Echt geen idee wat het is, vandaag was het er nog maar moet eerlijk bekennen dat ik er niet verder in detail naar gekeken heb :o

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 06:23

Dank jullie, en wat een heerlijk actief topic! Fijn! Nu ik hier de enige clickeraar (/grondwerker) ben op stal, mis ik het overleg, en 'afkijken' een beetje. Eerder stond ik samen met Hippologic op stal, en heb daar erg veel van geleerd.

Ik werk hier, dus doe het gewoon tijdens werktijd, tijd is dus niet zo'n punt, met inclickeren heb ik gemiddeld 20 minuten per paard gehad, en dat was inclusief het in en uit de box halen.

Vanochtend heb ik 4 paarden gereden, en alle 4 na het rijden nog even snel op de target geclickerd, erg leuk om die twinkel in hun ogen te zien wanneer de target tevoorschijn komt :).

Veel energie kost het wel, ik rijd liever 6 paarden op een rij (en dan wil ik ze ook nog wel springen) in 30 graden, dan dat ik nog eens zoveel moet clickeren... :+

Er is niet iets specifieks wat ik ze allemaal wil leren, maar omdat ik de meeste 'stoute' paarden krijg toegeschoven om ze weer braaf te maken voor de lessen, doe ik het liever met een clicker, op die manier vind ik het makkelijker om problemen op de grond en onder het zadel op te lossen.
Daarnaast vind ik het voor de paarden ook gewoon erg leuk om ze wat afwisseling te geven.
De paarden staan hier op stal (te warm om hele dagen buiten te staan), en komen er zo'n 2 á 3 keer per dag uit (uurtje paddock, uitgebreidde borstelbeurt, en rijden), maar altijd in dezelfde routine. Om dan eens wat anders te doen is erg leuk, en ik zag ze er erg van opleven.

Ik vond het erg leuk om te zien hoe alle trekjes die je tijdens het rijden tegenkomt, tijdens het clickeren ook zo duidelijk weer terug ziet. Ik heb een paar paarden geclickerd die ik niet of nauwelijks rijd, en heb na afloop voor elk paard een mini-rapportje geschreven, en hun ruiters herkenden het gedrag precies terug.

Hier geen happerige paarden, maar moet er wel om denken dat ik voorlopig de enige ben die clickert, ik zie het al helemaal fout gaan met bepaalde mensen waarvan ik wéét dat ze niet consequent kunnen zijn...

@lijebo; hoe gaat het met je paarden nu?

Wat is er met Cobe aan de hand? Of weet je dat nog niet?

Wat veel lome ziekige paarden ineens? heeft het weer een grote overslag gemaakt ofzo?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 06:33

Sorry AK verslagje is nog niet af :). Ben ook heeel druk met werk. Wel tijd voor Myrtle natuurlijk. Ze legt best wel snel associaties die ik niet wil. Ik had een paar keer carpet of motivation gedaan met wandelen en dat ging best goed. Toen ging ik een keer buiten rijden, hetzelfde rondje, ik bridge en.... jullie raden het al. Ze begon meteen te grazen. Dat was eigenlijk niet de bedoeling maar ja, wel slim van haar. Ze houdt me scherp!

Volgen van de handtarget kan ze nu ook heel goed, alleen haalt ze hem nu soms in. In dat geval even de target weghalen denk ik? Of even terug naar kortere stukjes dat het nog goed gaat? Andere ideeen?

Beterschap met alle zieke paarden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:48

CM Het verslag loopt niet weg. Doe lekker rustig aan. Werk en paard gaan voor. (en wellicht nog wat andere dingen)
En ja... ik herken wel dat paarden je scherp houden.
Zo had ik met silja het stretchen geleerd naar een target aan de zijkant (in de buurt van haar bibs, zeg maar), maar ze hapte altijd een beetje naar het target. Nooit een probleem van gemaakt.
Reactie ook aangeleerd op teugelhulp... geen probleem.
En toen wilde ik het meegeven op 1 teugel oefenen als ik erop zat (one-rein-stop). Ze reageerde keurig, maar beet wel in mijn voet, die ze als target zag. (had ik niet meteen door... *waarom bijt ze nu, potverdorie* ) Tja... je krijgt wat je beloont, zegt inge altijd. :)
Maar ach... je moet er de humor van inzien, denk ik, en gewoon ervan leren. Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb.
Mbt handtarget... ik zou stapje terugzetten. Lijkt me dat ze niet meer op het target focust, maar maar 'maar wat doet' en dat is niet de bedoeling.

Sabine, vervelend dat Cobe nog niet ok is. Je zou eens naar zijn hartslag en ademhaling kunnen kijken. Ik heb inmiddels geleerd dat dat veel belangrijkere punten zijn bij de controle van de gezondheid dan bv temperatuur meten. Slijmvliezen controleren kan ook geen kwaad.
Mijn paarden hebben geen koorts, ook niet gehad, en eten en drinken en mesten normaal. Toch was Silja met die ontstoken uier doodziek en is Billy nu doodziek. Het fijne verschil zit in pols en ademhaling. Zeker bij billy zie je daar dat het heel erg mis is met hem.
Dus controleer pols en ademhaling maar een keer. Info vindt je op google.
Handig trouwens om die in gezonde toestand te controleren, zodat je de verschillen meteen opmerkt. Bij pijn gaat de hartslag ook omhoog.
Korstjes bij Boke kan een reactie op insecten zijn of wellicht ergens geschaafd of zo? Als je er verder niets aan merkt, zou ik mij er niet druk om maken. Wel een beetje in de gaten houden, natuurlijk
(voor zover mogelijk... *verrekijker gebruiken?* :+ )

Kehdrah, top van je, dat je clickert met de paarden in het bedrijf. Vinden ze vast leuk,. Maar idd... je herkent individuele verschillen ook met clickeren al heel snel in paarden. Leuk is dat.
Kan mij wel ook voorstellen dat het heel vermoeiend is, met zoveel paarden.

Hier is alles nog hetzelfde. Helaas. Het blijft een kwestie van afwachten.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:43

@liljebo ik heb het niet goed uitgelegd, ze wil de handtarget aanraken en haalt mij daarbij in. Ze heeft dus heel goed door dat het om de target gaat! Alleen ze snapt niet dat het om volgen gaat ipv aanraken. Ik laat de rug van mijn hand zien voor volgen en voor targeten andersom maar dat is misschien niet duidelijk genoeg. Pasje achteruit heb ik gedaan en dat lost het probleem tijdelijk op, maar ik zie dan frustratie bij haar. Nu ik het zo opschrijf denk ik dat ik zelf een stapje terug moet doen en kortere stukjes moet oefenen waar het nog goed ging. Of bedoelde jij dat ook :) ?

Toch ben ik er wel blij mee hoor, 2 weken geleden vroeg ik me nog af hoe ik haar actief kon krijgen en nu haalt ze me in. Vooruitgang dus :).

Grappig van dat happen naar je voet, ben blij dat andere mensen ook kleine foutjes maken. Ik ben steeds enthousiaster over het clickeren, maar het is niet perse de makkelijkste manier van trainen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:22

Ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook. Ik dacht overigens dat het om een voorwerp-target ging en dat ze die voorbij liep. Maar het antwoord blijft hetzelfde. Blijkbaar is er nog onduidelijkheid, dus ik zou ook teruggaan waar het nog goed ging en vandaar uit werken. Wellicht is het ook best lastig te begrijpen voor haar. Hand is target. Het verschil handpalm/handrug heeft ze wellicht niet door (lijkt me ook lastig) Misschien kiezen voor iets meer duidelijkheid in het begin?

En ja, het is best pittig om goed te trainen, juist omdat je ieder minimaal foutje krijgt aangerekend en daar niet het paard voor op de donder kunt geven. We weten tenslotte net iets te goed waar de fout altijd ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:43

Thanks liljebo, heb ik eigenlijk helemaal nog niet aan gedacht om dat te controleren :o Ik dacht: zolang hij nog eet zat het nog wel niet zo erg zijn :+ Vandaag maar eens goed alles nakijken :j Als het vanmiddag nog zo is zoals gisteren (ookal was het al minder dan ervoor) ga ik toch naar de DA bellen hoor, al is het maar om zijn mening te horen ... En [***], tja .. heb eergisteren wel foto's gemaakt (met inzoomen :Y) ), anders die even uploaden, ik vind het namelijk nogal moeilijk beschrijven :+

Edit; hier nog even de foto's, moest iemand er misschien wat van kunnen maken :+ Ik vind het in ieder geval maar raar :=

Afbeelding

Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:52

crosmuller schreef:
1) ik heb het niet goed uitgelegd, ze wil de handtarget aanraken en haalt mij daarbij in. Ze heeft dus heel goed door dat het om de target gaat! Alleen ze snapt niet dat het om volgen gaat ipv aanraken. Ik laat de rug van mijn hand zien voor volgen en voor targeten andersom maar dat is misschien niet duidelijk genoeg. Pasje achteruit heb ik gedaan en dat lost het probleem tijdelijk op, maar ik zie dan frustratie bij haar. Nu ik het zo opschrijf denk ik dat ik zelf een stapje terug moet doen en kortere stukjes moet oefenen waar het nog goed ging. Of bedoelde jij dat ook :) ?

2)Toch ben ik er wel blij mee hoor, 2 weken geleden vroeg ik me nog af hoe ik haar actief kon krijgen en nu haalt ze me in. Vooruitgang dus :).

3)Grappig van dat happen naar je voet, ben blij dat andere mensen ook kleine foutjes maken. Ik ben steeds enthousiaster over het clickeren, maar het is niet perse de makkelijkste manier van trainen.

1)Blokkeert ze de beweging van je hand? Omdat je schrijft dat ze je inhaalt... Dan heeft ze het misschien juist goed door?

Als je het volgen van de target gebruikt om haar actiever te maken, is het dan niet handiger om een volgtarget aan een stok te maken? Dan kun je heel gemakkelijk het paard in een cirkel om je heen laten lopen, terwijl jij de binnenbocht pakt en daardoor minder hard hoeft te lopen.

Wat is het moment van clicken bij het volgen van je hand?

2) Heerlijk he, dat als je eens terugkijkt dat je toch grote sprongen vooruit in de training hebt.

3) Enerzijds vind ik het een van de gemakkelijkste manieren: tenminste het aanleren van nieuwe oefeningen. DAn is het kader van wat nog goed is vrij breed. Het perfectioneren van een oefening vind ik een van de moeilijkste dingen. Dat komt omdat het paard zo duidelijk spiegelt wat ik (wel of niet) heb getraint. En ik heb de lat altijd behoorlijk hoog liggen voor ik helemaal tevreden ben.

Daarom is een trainingsmaatje zo handig. Die ik hier ontzettend mis, en daarom ben ik ook erg blij dat dit topic weer zo actief is! Ik haal er ontzettend veel uit. Gewoon omdat je meedenkt met anderen en je gedachten dan goed moet formuleren. En ook om te beseffen dat je paard het eigenlijk al heel goed doet.

@Kehdra: :wave:
Ik heb ook veel van jou geleerd. En wat was het altijd gezellig he:samen dingen doen en tegelijkertijd in de bak staan om onze pony's clickeren, te laten rennen en gewoon met ze te spelen. *droomt weg*

Ik kan me voorstellen dat clickeren heel intensief is. Het is een andere vorm van concentreren dan rijden. Als je clicker te veel herrie maakt kun je een stukje kneedgum of zo'n stoelpoot-viltje er tussen doen. Dat heb ik nu voor mijn kattenclicker gedaan. Want een van de dingen die het vermoeiend kunnen maken is de hoeveelheid geluid.

@Sabine: misschien even een topic maken over die korstjes? Kan van alles zijn, zelfs een bijtwond naar aanleiding van een insectenbeet. Ziet er op de foto een beetje uit als wratjes, maar die zijn meestal niet pijnlijk en zitten meestal elders.

----
Ik zit nu wat dvd's te kijken van Jutta Wiemers. Erg leuk. Een heet Playing with horses. Ze noemt oa het boek van AK over het clickeren. De andere dvd's die hier liggen gaan over Equine Circus Schooling. Ik ben heel benieuwd. Hier kan ik weer leuke nieuwe inspiratie uit halen!

Zij heeft zelf 3 paarden waar ze mee rijdt en mee in de bak traint. En het is erg gaaf om te zien dat zij alle paarden tegelijk in haar training betrekt.

Ik ga weer even dvd kijken (ze zijn nl er lang: Playing with horses is een dubbel dvd van 70 en 80 minuten) en dan heb ik die anderen hier nog liggen (ook 4 stuks)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:20

@HL ja ik deed deze oefening tijdens het wandelen toen het niet lukte, maar een Target aan een stok is wel een idee voor in de bak. In de bak kan ze het volgen al heel goed, ik click tijdens het volgen. Ik heb daarna in de bak de duur uitgebreid tot een lange zijde of 2 kleine voltes. Dus daar gaat het goed. Misschien tijdens het wandelen even een stapje terug tot ze het daar ook snapt. Misschien zat het gedrag er nog niet zo goed in dat ze het op een andere lokatie ook snapte.

Wat ook nog kan is dat ze wat overenthousiast raakt tijdens het wandelen omdat ze gras krijgt als beloning. Op zich wel leuk want dat actieve enthousiaste zat er eerst nog niet zo in, ik zie het nu steeds vaker :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:23

Je werkt dus aan de context shift (zelfde oefening op een andere plaats/in andere context). Dat is altijd even lastig voor een paard omdat ze dus in een context leren, in dit geval dus in de bak. Het wil niet zeggen dat de oefening er niet goed in zit, het is de plek die anders is. Dus als je op de nieuwe plek, tijdens het wandelen buiten de bak, aan de oefening werkt ga je daar even een stap terug tot ze het weer snapt.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:12

Ga ik doen! Wordt vervolgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:55

Poeh, even mijn verhaal doen hier hoor, als ik mag :Y)
[***] ... man, man, man, wat een pony .. De eerste pony die ik ken die op hol kan slaan in draf 8-) Ben ik blij dat die niet is gaan galopperen, dan had ik het helemaal niet overleefd denk ik :=

Maar zal bij het begin beginnen :+
Eerst uit de weide gehaald en naar de roundpen, daar hebben we geclickerd, de basis herhaald en met een nieuwe oefening begonnen. Toen ik bij het achterwaarts bezig was (het vierkant, voor het eerst in de roundpen) en dit niet zo heel goed ging (hij probeerde wel maar was onzeker) dacht ik: waarom film ik dit niet, altijd leerzaam! Dus camera gehaald, even het targetten opnieuw gedaan (wil een topic maken met alle basisoefeningen in beeld, triggert misschien andere mensen ;) ) en toen weer het achterwaarts, en ineens ging hij als een trein! :') Deed het echt super, voor het eerst ook het achterwaarts (vierkant) gedaan als ik aan de andere kant (z'n blinde oog) stond, zelfs dat ging goed! Is wel een raar vierkant geworden :P maar het ging wel :D Daarna nog beetje met 'hoofd laag' aan de slag geweest en toen was het tijd voor de nieuwe oefening "stand on your mat" .. Bleek alleen mijn mat best wel klein voor zijn olifantenpoten :') Maar het was leuk zo te spelen! :D Heb van mezelf al geleerd dat ik zelf niet teveel moet willen, pony reageert super op elke stap die ik maak maar dan maak ik het hem onnodig moeilijk, als ik gewoon blijf staan en hem laat denken gaat het beter dan dat ik elke mini-pas wil controleren :Y)

Op een bepaald moment de oefening afgesloten en wilde ik hem meenemen naar de poetsplaats. Maar ik wilde ook tegelijk die mat meenemen en de target en tja .. toen was er een nieuwe oefening geboren, het los meelopen! Heb ik onderweg zelfs nog gefilmd, maar geen idee of er iets van in beeld staat :') _O- Toen ik aan de auto was gooide ik de mat op de grond om de koffer open te doen (mat moest daarin) en hij ging er spontaan op staan! _/-\o_ Dus daar nog even mee gespeeld en geklooid, gewoon midden op straat (het was héél rustig op stal, ik was alleen) oefenen met op de mat staan, terwijl er vlakbij gras was en dergelijke. Hoezo uitdaging? :Y)
Daarna op de poetsplaats even gepoetst en zadel er nog eens opgelegd, wilde nog eens kijken wat hij zou doen en moest toch nog testen of het zadel & de pad nog pasten (lang verhaal). Dus pony gezadeld, naar de piste, erop, beetje rondsturen (met de clicker) en toen wilde ik naar buiten. Hij wilde niet .. had nog nooit gedaan .. normaal staat hij eerder buiten dan dat ik kan zeggen dat hij mag gaan :+ Nu heb ik veel moeite gehad om hem naar buiten te krijgen en net toen ik besloten had "dan rijden we maar in de piste" ging hij spontaan (met veel gesnuif) naar buiten :') Dus toch maar naar buiten, waarbij het in eerste instantie eigenlijk prima ging. Ik dacht "ok, we zijn vertrokken", maar dat was even misgedacht := Op een bepaald moment wil ik naar links, hij niet en hij vlamt me toch niet naar rechts en schiet er gewoon in draf vandoor. Op de weg, als er op dat moment een auto was aangekomen ... Ik had dus niks, maar dan ook niks op hem te zeggen ... Kon hem niet omdraaien, alles wat ik ervoor gebruikte en wat ik ook op de grond gebruikte werkte niet ... Hoe het gelukt is weet ik niet, maar uiteindelijk hem toch naar stap kunnen zetten en omdraaien. Ik dacht "ok, niet opgeven, ik ga gewoon dezelfde weg terug in stap en dan kijken we wel verder". Hij vertrok goed, ik blij, tot hij door kreeg dat als hij op een bepaald punt naar links ging dat we dan weer terug thuis waren .. en daar ging hij weer %) Bijna aan de weide hem toch stilgekregen (weet je dat je een paard op zo'n moment zelfs niet tegen een boom gestuurd krijgt? := ) en ik wist niet hoe snel ik eraf moest zijn. Heb dan te voet de weg terug gedaan (waar we vandaan kwamen dus) en ik heb echt héél lang geoefend op het stuk waar hij moeilijk deed, aan de hand vindt hij dat namelijk ook geen fijn stuk dus daar zijn we nu echt mee aan de slag geweest.

Toen we uiteindelijk terug bij de stal waren besloten om er toch nog op te kruipen in de piste, ik moet niet persé op hem rijden maar ik wilde toch al rijdend afsluiten, gewoon voor het gevoel. Dus piste dicht (je weet maar nooit :+ ), terug pony op en nog wat stap/halt/stuuroefeningen gedaan. Hij deed meteen super mee! Daarom hebben we maar 5 minuten ofzo gereden, het was echt een plaatselijk probleem en geen pony die ineens besloot dat luisteren niet meer fijn was ofzo ... Dus afgestapt, hem uitgebreid beloond en toen deed hij iets waardoor ik toch met een super gevoel afgesloten heb: hij liep helemaal los met mij mee, zo de piste uit, naar de poetsplaats. Waar ik hem al rijdend amper de piste uit kreeg deed hij dat nu alsof het niks was ... Ook na het afzadelen gewoon van de poetsplaats naar de weide en hij heeft maar 1x onderweg het gras in gedoken (we moeten dan over gras dus maar 1x is al héél super ;) ). Clickertraining is leuk! :D En het is wel duidelijk, beestje heeft mij nodig als steun en als ik in het zadel zit kan ik die hem niet genoeg geven :(:) Dus voorlopig geen bosritjes voor ons ... maar des te meer grondwerk & clickertraining en als ik wil rijden dan klooien we gewoon een beetje in de piste :)

Het blijft toch geen simpele pony :P
En dat op z'n been was vandaag totaal niet gevoelig, volgens mij wordt hij gewoon niet graag gestoord tijdens het eten ofzo O:) Nog steeds geen idee wat het is, het lijkt iets van korstjes met haartjes op en die haartjes kan je er allemaal afkrabben .. Vallen dan echt kleine plukjes uit .. Maar zegt me verder niks wat het zou kunnen zijn :=

[***] is trouwens weer ok, daarstraks even dingen gecontroleerd. Ademhaling was ok, hartslag vond ik niet (maar dat had ik ook niet verwacht, op wedstrijden met hartslagmeter vonden ze die ook altijd pas na 5 minuten :+ ), de huidplooi was goed (dus niet uitgedroogd) en ook de slijmvliezen waren ok en de capillaire vulling goed (dus dat je op het tandvlees drukt en dat wordt dan wit en moet meteen weer roze worden als er een goede doorbloeding is ;) ). En verder was hij ook weer z'n opdringerige zelf dus hij voelt zich wel weer goed :+ Ook met hem even geclickerd in de weide, gewoon de basisdingen, achterwaarts in vierkant ging nu ook ineens heel goed, een hele verbetering tov vorige keer, en ook het hoofd laag kende hij nog. Hij was happy dat hij ook nog eens mocht denk ik :D :))

Zo, nu zijn jullie weer op de hoogte 8-) Sorry voor het lange verhaal, moest het ergens kwijt :')
En ik ga nog kijken voor dat topic, heb pas eentje gemaakt op GVL dus moet even zien hoe ik het ga doen :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:26

HL noemde inderdaad een heel sterk punt, CM. Paard leert context gebonden. Nieuw context betekent in het begin vaak 'nieuwe oefening' zelfs als dat voor ons niet zo is

Sabine, wat een avontuur. Hij gaf het natuurlijk in het begin al een beetje aan (zijn onzekerheid) door de paddock niet uit te willen. Blijkbaar voelt hij zich echt niet veilig buiten.
Maar je bent er wel heel goed mee omgegaan en hebt een aantal fouten vermeden die veel worden gemaakt in zo'n situatie en een paard creeeren dat een gewoonte maakt van 'op de loop gaan' Je bent afgestapt (zeer verstandig), je hebt met de moeilijke plek getraind (top) en je bent in de piste nog een keer erop gaan zitten (ook erg belangrijk, opdat geen verband 'erop zitten/eng' wordt gelegd)
Lijkt mij inderdaad verstandig om nu even niet buiten te rijden, maar wellicht leuk om al wandelend aan de slag te gaan met de grote gevaarlijke buitenwereld.
Ik merk overigens ook dat de paarden in spannende situaties het meest vertrouwen in mij hebben als ik ernaast loop. Ik maak daar ook geen punt van. Toen hälga een tijd geleden in het bos een eland in de bosjes ontwaarde en erg bang werd (paarden zijn meestal erg bang voor elanden) stapte ik ook af en ben gewoon een stuk naast haar blijven lopen. Ze kalmeerde meteen en daarna kon ik zonder enig probleem weer opstappen en doorrijden.
De veel geroepen stelling dat je nooit mag afstappen omdat het paard dan wint, slaat nergens op. Je helpt je paard door een moeilijke situatie, waardoor het vertrouwen alleen groeit.
Begrijp ook nooit dat mensen zeggen dat ze liever erop blijven zitten omdat ze ernaast niets te zeggen hebben. Dan krab ik toch eens op mijn hoofd.

Overigens... ik heb zelfs al eens van een paard gehoord wat in stap ervan door ging.

Zelf heb ik het alleen in galop meegemaakt, maar gewoon op het land en in een rustige galop zonder rare dingen. Dat paard was ook helemaal niet bang op dat moment, maar besloot dat het tijd werd om naar huis te gaan.
Dat is inmiddels alweer zo'n 36/37 jaar geleden. Reed bij een vaste stal waar ik ook meehielp, toen ik besloot op een 33 jarige paard een rondje door het veld te stappen.
De eigenaar van de stal en instrukteur vond het prima. Wat denk je? met zo'n oudje kan dat best?.
Tuurlijk. Maar ik had de pretlichtjes in zijn ogen gemist.
Halverwege ging het paard in galop en er was geen sturen meer aan. Geen moment bracht het dier mij in gevaar, maar het deed wel precies wat het wilde. Eerlijk gezegd schoot ik op bepaald moment in de lag. Het was hierbij niet eng, omdat het dier gewoon niet bang was, noch wild, gek of ongecontroleerd deed. Het galoppeerde gewoon naar huis in een beheerst tempo, zonder zich verder aan mij als ruiter te storen.
De eigenaar had volop lol toen ik terugkwam. Hij wist dat het paard dat zou doen. Het was zijn eigen oude wedstrijdpaard wat hij al vanaf de veulentijd had en kende het dier door en door. Maar hij wist ook dat het paard nooit mij in gevaar zou brengen en dat ik prima een galopje kon uitzitten.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:48

Grappige is dat ik met Jauke ervaren heb dat hij juist liever niet heeft dat ik af stap, maar juist dat ik op stap. Vorig jaar tijdens de premiere van penny's shadow was de showruimte een vreselijk donkere, kleine bak, die vond hij stiekem heel erg eng. We begonnen aan de hand, tijdens de show stapte ik op met enkel een touwtje. Maar hij durfde veel meer toen ik op zijn rug zat dan in het begin toen ik er nog naast stond. Later heb ik het vaker ervaren dat hij iets spannends beter durft te trotseren als ik er op zit. Ik heb het idee dat het lichamelijk contact hem dan steunt.

Effe tussendoor btw, dit weekend was Horse Event, mooi kunnen laten zien hoe leuk en fijn clickertraining is en hoe super goed het werkt. 1ste applaus ronde rende Vado nog heel hard weg, de 4de stond hij al ontspannen stil, Publiek vond dat overduidelijk machtig om te zien! Altijd jammer dat je dat maar 1 demo kan laten zien, daarna blijft hij alle applaus ontspannen staan :+
Maar ben sowieso super, super, super trots op die kleine aap van me!
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:01

Aah, Vado op HE! Wat leuk <3
En inderdaad .. nadeel is dat je wel dingen kan laten zien of zeggen "oh, nu kan ik aan iets werken" maar vaak is dat zo snel ook aangeleerd dat je daar ook weer staat .. :')

Achteraf gezien was ik beter in de piste gebleven :j Maarja, omdat hij op dat moment spontaan ging dacht ik: ok, hij wil toch wel naar buiten ... En dus deden we dat maar. Het eerste stuk was ook echt heel ontspannen enzo, dacht echt dat het wel goed ging gaan. Verkeerd gedacht dus :+

De enige reden waarom ik vol vertrouwen op mijn pony's stap is omdat ik weet als ik eraf spring dat ik dan volledige controle heb, anders zou ik er niet opstappen :+ (eraf geraken op een moment dat ze gaan is dan weer een andere zaak := }:0 ) Moet er niet aan denken dat je eraf springt en dat je paard dan alsnog er vandoor gaat of over je heen loopt of weet ik het := Geef mij maar de grond hoor, echt waar :Y) (al ken ik het gevoel wel van eraf springen en nog omver gelopen worden :+ ).

Ik ga inderdaad veel buiten wandelen :j Ik zat te denken om dit vooral vanuit de 3e, 4e, 5e leidpositie te doen.. Zodat hij leert dat hij zelf alles aan kan, ookal ben ik er niet zeg maar. Maar omdat dit vrijdag eigenlijk heel goed ging dacht ik dat hetzelfde rondje onder het zadel wel moest lukken .. maar ik was mis :Y) Of zou ik dat juist niet doen? Zou ik het gewoon leuk en ontspannen voor hem houden en gewoon voor hem lopen zodat hij op mij kan steunen? Moet ik hem dat soort dingen (alleen lopen) eigenlijk nog wel leren? Daar zit ik ook een beetje mee .. het is geen jong paard meer wat vanalles moet .. ik wil hem gewoon nog een paar fijne jaren geven ... en als hij het dan niet leuk vindt om zelf te moeten lopen, moet ik dat dan wel van hem verwachten? Het zal hem wel dapperder maken, maar is dat allemaal wel nodig? Al spelend tussendoor eens een stukje meenemen kan altijd, maar zou ik daar echt op moeten gaan trainen? Ik neig er nu naartoe om het gewoon fijn bij het clickeren te houden en daar dingen mee te proberen en te ontdekken .. Hem wel aan de gang houden want dat is goed voor z'n pootjes maar niet met de standaard-dingen zeg maar .. misschien vindt hij dat toch helemaal niet leuk meer en deed hij dat in het begin wel omdat ???? Misschien komt nu z'n ware aard boven en vindt hij dat hij wel z'n mening mag geven over alles wat we doen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:18

Even wat anders .. ik probeer te ontdekken waarom dit komt .. en ik vraag me af of paarden zo denken zoals ik het idee heb dat het is ..
Loop ik voor hem is er geen probleem, loop ik naast/achter hem komt er regelmatig een moment twijfel (lijkt me normaal). Rij ik met [***] voor hem en zit er een andere ruiter op dan is er geen probleem, neem ik hem als handpaard mee ook niet (wel nog maar 1x gedaan maar toch). Rijdt iemand anders met [***] voorop en zit ik op [***] dan heb ik een probleem .. het is namelijk niet de eerste keer dat hij dit doet .. maar ik dacht dat het toevallig een slechte dag was ofzo en wilde dus eens testen hoe het nu ging, maar dus niet beter :+

Dus .. zou hij het wel prima vinden als ik in het zicht ben?
Ik dacht dat hij juist op [***] steunde, maar misschien steunt hij meer op mij dan op [***]?
Kan dit? Dat paarden meer op een mens steunen dan op hun weidemaatje? Lijkt me zo raar ...

Wil het eigenlijk nog eens testen door met [***] te gaan en iemand anders met [***] te laten meegaan, maarja, is wel een risico natuurlijk .. Als mijn idee niet juist is en hij gaat er vandoor :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:18

Amable apart, dat Jauke zich veiliger voelt als je op zijn rug zit. Zo zie je maar weer... het zijn allemaal individuen met eigen voorkeur. Prachtige foto's trouwens.Fijn dat Vado het zo goed deed. Ik vind het toch allemaal erg knap voor zo'n jonkie (en van jou, natuurlijk)

Sabine... wat je hem wilt leren,ligt aan jezelf. Als je hem dapper wilt maken, zou ik eerst met gewoon wandelen beginnen en de volgende stappen zetten als hij ontspannen is met jou als slachtvlees voorop :+ .... leeftijd speelt eigenlijk geen grote rol. Hoofdzaak is dat jullie er allebei plezier in hebben. Je kunt buiten zijn lef opbouwen door eerst gewoon te wandelen en dan beetje voor beetje meer naar achteren te gaan lopen (andere zone dus) met hulp van de clicker (kan wel helpen om dat in de piste te oefenen). Je merkt vanzelf hoe boke het vindt want idd... ze gaan echt wel hun mening geven. Best kans dat hij het prachtig vindt, als hij maar de tijd krijgt. (clickertraining is toch al anders dan wat ie is gewend)
Maar het speelt ook een rol wat je zelf wilt. Als je er geen zin in hebt en gewoon lekker in de paddock wilt spelen, is dat net zo goed. Niets moet. Alles mag.
Plezier hebben is het belangrijkste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:22

(had nog een reactie gezet, weet niet of je die gezien heb)

Ik ga sowieso de eerste tijd veel in de piste met hem spelen :j Naast het gewone spelen ook werken aan de commando's, dat die er echt super inzitten (nu kent hij ze op zich wel, maar hij reageert er niet elke keer 100% op dus dat kan beter ;) ) en dan zo uitbreiden en we zien wel waar we geraken ... Ik vind het alleen zo gek, omdat het eigenlijk allemaal wel gaat, ik kan met hem aan de lange lijnen werken enzo, ook buiten .. Maarja, er zijn altijd twijfelmomenten, misschien er maar naar streven dat die volledig verdwijnen en daarvoor eerst in de piste aan de slag met alles ... Ik heb nog wel mijn bezigheid in de piste ... attributen genoeg om hem langs, onder, over, doorheen te sturen :Y) :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:39

Kunnen jullie een iets of wat theoretische onderbouwing geven waarom het werkt om voor dingen die goed gaan te clickeren? Dus dat je bv. met 1 oefening bezig bent, maar toch ook voor wat anders clickt (het fijn achterwaarts gaan, of naar je toe komen, of ... )? Ik dacht namelijk dat dit ok was om te doen, maar ik vraag me nu af of dit niet heel verwarrend is voor een paard? Mijn gevoel zegt dat het ok is, [***] doet prima mee, ook als ik 'random' click .. maar toch ... is het niet verwarrend? Ik kan er eigenlijk geen uitleg aan geven :=

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:59

[***] schreef:
Kunnen jullie een iets of wat theoretische onderbouwing geven waarom het werkt om voor dingen die goed gaan te clickeren? Dus dat je bv. met 1 oefening bezig bent, maar toch ook voor wat anders clickt (het fijn achterwaarts gaan, of naar je toe komen, of ... )? Ik dacht namelijk dat dit ok was om te doen, maar ik vraag me nu af of dit niet heel verwarrend is voor een paard? Mijn gevoel zegt dat het ok is, Boke doet prima mee, ook als ik 'random' click .. maar toch ... is het niet verwarrend? Ik kan er eigenlijk geen uitleg aan geven :=

Ik weet het ook niet precies hoor maar ik zou zeggen... als je een cue geeft voor een bepaalde oefening en je paard doet iets anders heel goed, dan klik je niet. Edit: de klik betekent tenslotte ook dat de oefening klaar is. Maar als je zomaar aan het wandelen bent of aan het poetsen of wat dan ook, en hij doet dan iets wat je graag ziet dan klik je wel. En dan hopen dat hij het onthoudt, zo niet ook niet erg. Ben benieuwd wat andere mensen vinden :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:33

Thanks :) Ik wacht ook nog even andere dingen af voordat ik mijn mening geef :P :Y) :))

Ik vond trouwens deze op de site van Inge ... Heel mooi:
Citaat:
Citaat
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.

Bertrand Russell, 1872-1970

Heb trouwens Inge gemaild voor de eventuele mogelijkheid tot lessen ... Misschien, eventueel, als ik een oplossing vind voor de reiskosten :+

Amable, jij hebt met Inge samengewerkt op HE? Wist ik helemaal niet! Wist wel dat jij ging (zoals gewoonlijk :P ) maar wist niet wat of hoe .. Is daar ergens een verslag van ofzo? Of wil je dat even maken voor mij (ons)? :Y)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:50

[***] schreef:
Kunnen jullie een iets of wat theoretische onderbouwing geven waarom het werkt om voor dingen die goed gaan te clickeren? Dus dat je bv. met 1 oefening bezig bent, maar toch ook voor wat anders clickt (het fijn achterwaarts gaan, of naar je toe komen, of ... )? Ik dacht namelijk dat dit ok was om te doen, maar ik vraag me nu af of dit niet heel verwarrend is voor een paard? Mijn gevoel zegt dat het ok is, Boke doet prima mee, ook als ik 'random' click .. maar toch ... is het niet verwarrend? Ik kan er eigenlijk geen uitleg aan geven :=

IK weet niet of ik je vraag goed snap, hoor. Voor oefeningen die al goed gaan hoef je natuurlijk niet meer te clicken. Als je dat sporadisch wel een keer doet en andere keren op een andere manier beloont, ben je aan het interval belonen, waardoor het paard meestal alleen beter zijn best gaat doen voor die oefening. Hij kent de oefening immers al maar wordt dan soms wel en soms niet beloond.

Als je in dezelfde training ook voor iets anders clickt lijkt me dat niet zo'n probleem. Maar het ligt denk ik ook erg aan het paard: kent hij het clicker principe al goed, is de trainer duidelijk, is het gevraagde gedrag al op cue enz.

Ik kan me voorstellen dat het wel verwarrend is voor het paard als je twee nieuwe oefeningen tegelijk oefent. En dat het paard nog bezig is het een te begrijpen en dan ook voor iets totaal anders geclickt wordt.

Of bedoel je dat het paard de oefening (bv achterwaarts) al goed doet en dat je dan clickt als hij ook nageeft in het achterwaarts gaan? Dan ben je de oefening aan het verfijnen. Ook dat snapt een paard. Paard snapt immers goed dat de click het gewenste gedrag markeert.