Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). En verder snap ik die reactie ook niet in een clickertopic als alles goed gaat en je toch niet wil clickeren of op die manier iets bijleren ...
Morgen maar weer kijken en eventueel even de DA contacteren als het nog zo is.
Hij vond het niet leuk, daarna moest ik er nog maar naar kijken en hij tilde z'n been al op om te waarschuwen
Echt geen idee wat het is, vandaag was het er nog maar moet eerlijk bekennen dat ik er niet verder in detail naar gekeken heb
.
. Ben ook heeel druk met werk. Wel tijd voor Myrtle natuurlijk. Ze legt best wel snel associaties die ik niet wil. Ik had een paar keer carpet of motivation gedaan met wandelen en dat ging best goed. Toen ging ik een keer buiten rijden, hetzelfde rondje, ik bridge en.... jullie raden het al. Ze begon meteen te grazen. Dat was eigenlijk niet de bedoeling maar ja, wel slim van haar. Ze houdt me scherp! 
)
?
.
Ik dacht: zolang hij nog eet zat het nog wel niet zo erg zijn
Vandaag maar eens goed alles nakijken
Als het vanmiddag nog zo is zoals gisteren (ookal was het al minder dan ervoor) ga ik toch naar de DA bellen hoor, al is het maar om zijn mening te horen ... En [***], tja .. heb eergisteren wel foto's gemaakt (met inzoomen
), anders die even uploaden, ik vind het namelijk nogal moeilijk beschrijven 
Ik vind het in ieder geval maar raar 

crosmuller schreef:1) ik heb het niet goed uitgelegd, ze wil de handtarget aanraken en haalt mij daarbij in. Ze heeft dus heel goed door dat het om de target gaat! Alleen ze snapt niet dat het om volgen gaat ipv aanraken. Ik laat de rug van mijn hand zien voor volgen en voor targeten andersom maar dat is misschien niet duidelijk genoeg. Pasje achteruit heb ik gedaan en dat lost het probleem tijdelijk op, maar ik zie dan frustratie bij haar. Nu ik het zo opschrijf denk ik dat ik zelf een stapje terug moet doen en kortere stukjes moet oefenen waar het nog goed ging. Of bedoelde jij dat ook?
2)Toch ben ik er wel blij mee hoor, 2 weken geleden vroeg ik me nog af hoe ik haar actief kon krijgen en nu haalt ze me in. Vooruitgang dus.
3)Grappig van dat happen naar je voet, ben blij dat andere mensen ook kleine foutjes maken. Ik ben steeds enthousiaster over het clickeren, maar het is niet perse de makkelijkste manier van trainen.
.
Ben ik blij dat die niet is gaan galopperen, dan had ik het helemaal niet overleefd denk ik 

) en toen weer het achterwaarts, en ineens ging hij als een trein!
Deed het echt super, voor het eerst ook het achterwaarts (vierkant) gedaan als ik aan de andere kant (z'n blinde oog) stond, zelfs dat ging goed! Is wel een raar vierkant geworden
maar het ging wel
Daarna nog beetje met 'hoofd laag' aan de slag geweest en toen was het tijd voor de nieuwe oefening "stand on your mat" .. Bleek alleen mijn mat best wel klein voor zijn olifantenpoten
Maar het was leuk zo te spelen!
Heb van mezelf al geleerd dat ik zelf niet teveel moet willen, pony reageert super op elke stap die ik maak maar dan maak ik het hem onnodig moeilijk, als ik gewoon blijf staan en hem laat denken gaat het beter dan dat ik elke mini-pas wil controleren 
Toen ik aan de auto was gooide ik de mat op de grond om de koffer open te doen (mat moest daarin) en hij ging er spontaan op staan!
Dus daar nog even mee gespeeld en geklooid, gewoon midden op straat (het was héél rustig op stal, ik was alleen) oefenen met op de mat staan, terwijl er vlakbij gras was en dergelijke. Hoezo uitdaging? 
Nu heb ik veel moeite gehad om hem naar buiten te krijgen en net toen ik besloten had "dan rijden we maar in de piste" ging hij spontaan (met veel gesnuif) naar buiten
Dus toch maar naar buiten, waarbij het in eerste instantie eigenlijk prima ging. Ik dacht "ok, we zijn vertrokken", maar dat was even misgedacht
Op een bepaald moment wil ik naar links, hij niet en hij vlamt me toch niet naar rechts en schiet er gewoon in draf vandoor. Op de weg, als er op dat moment een auto was aangekomen ... Ik had dus niks, maar dan ook niks op hem te zeggen ... Kon hem niet omdraaien, alles wat ik ervoor gebruikte en wat ik ook op de grond gebruikte werkte niet ... Hoe het gelukt is weet ik niet, maar uiteindelijk hem toch naar stap kunnen zetten en omdraaien. Ik dacht "ok, niet opgeven, ik ga gewoon dezelfde weg terug in stap en dan kijken we wel verder". Hij vertrok goed, ik blij, tot hij door kreeg dat als hij op een bepaald punt naar links ging dat we dan weer terug thuis waren .. en daar ging hij weer
Bijna aan de weide hem toch stilgekregen (weet je dat je een paard op zo'n moment zelfs niet tegen een boom gestuurd krijgt?
) en ik wist niet hoe snel ik eraf moest zijn. Heb dan te voet de weg terug gedaan (waar we vandaan kwamen dus) en ik heb echt héél lang geoefend op het stuk waar hij moeilijk deed, aan de hand vindt hij dat namelijk ook geen fijn stuk dus daar zijn we nu echt mee aan de slag geweest.
), terug pony op en nog wat stap/halt/stuuroefeningen gedaan. Hij deed meteen super mee! Daarom hebben we maar 5 minuten ofzo gereden, het was echt een plaatselijk probleem en geen pony die ineens besloot dat luisteren niet meer fijn was ofzo ... Dus afgestapt, hem uitgebreid beloond en toen deed hij iets waardoor ik toch met een super gevoel afgesloten heb: hij liep helemaal los met mij mee, zo de piste uit, naar de poetsplaats. Waar ik hem al rijdend amper de piste uit kreeg deed hij dat nu alsof het niks was ... Ook na het afzadelen gewoon van de poetsplaats naar de weide en hij heeft maar 1x onderweg het gras in gedoken (we moeten dan over gras dus maar 1x is al héél super
). Clickertraining is leuk!
En het is wel duidelijk, beestje heeft mij nodig als steun en als ik in het zadel zit kan ik die hem niet genoeg geven
Dus voorlopig geen bosritjes voor ons ... maar des te meer grondwerk & clickertraining en als ik wil rijden dan klooien we gewoon een beetje in de piste 

Nog steeds geen idee wat het is, het lijkt iets van korstjes met haartjes op en die haartjes kan je er allemaal afkrabben .. Vallen dan echt kleine plukjes uit .. Maar zegt me verder niks wat het zou kunnen zijn 
), de huidplooi was goed (dus niet uitgedroogd) en ook de slijmvliezen waren ok en de capillaire vulling goed (dus dat je op het tandvlees drukt en dat wordt dan wit en moet meteen weer roze worden als er een goede doorbloeding is
). En verder was hij ook weer z'n opdringerige zelf dus hij voelt zich wel weer goed
Ook met hem even geclickerd in de weide, gewoon de basisdingen, achterwaarts in vierkant ging nu ook ineens heel goed, een hele verbetering tov vorige keer, en ook het hoofd laag kende hij nog. Hij was happy dat hij ook nog eens mocht denk ik

Sorry voor het lange verhaal, moest het ergens kwijt

Maarja, omdat hij op dat moment spontaan ging dacht ik: ok, hij wil toch wel naar buiten ... En dus deden we dat maar. Het eerste stuk was ook echt heel ontspannen enzo, dacht echt dat het wel goed ging gaan. Verkeerd gedacht dus 
(eraf geraken op een moment dat ze gaan is dan weer een andere zaak
) Moet er niet aan denken dat je eraf springt en dat je paard dan alsnog er vandoor gaat of over je heen loopt of weet ik het
Geef mij maar de grond hoor, echt waar
(al ken ik het gevoel wel van eraf springen en nog omver gelopen worden
).
Ik zat te denken om dit vooral vanuit de 3e, 4e, 5e leidpositie te doen.. Zodat hij leert dat hij zelf alles aan kan, ookal ben ik er niet zeg maar. Maar omdat dit vrijdag eigenlijk heel goed ging dacht ik dat hetzelfde rondje onder het zadel wel moest lukken .. maar ik was mis
Of zou ik dat juist niet doen? Zou ik het gewoon leuk en ontspannen voor hem houden en gewoon voor hem lopen zodat hij op mij kan steunen? Moet ik hem dat soort dingen (alleen lopen) eigenlijk nog wel leren? Daar zit ik ook een beetje mee .. het is geen jong paard meer wat vanalles moet .. ik wil hem gewoon nog een paar fijne jaren geven ... en als hij het dan niet leuk vindt om zelf te moeten lopen, moet ik dat dan wel van hem verwachten? Het zal hem wel dapperder maken, maar is dat allemaal wel nodig? Al spelend tussendoor eens een stukje meenemen kan altijd, maar zou ik daar echt op moeten gaan trainen? Ik neig er nu naartoe om het gewoon fijn bij het clickeren te houden en daar dingen mee te proberen en te ontdekken .. Hem wel aan de gang houden want dat is goed voor z'n pootjes maar niet met de standaard-dingen zeg maar .. misschien vindt hij dat toch helemaal niet leuk meer en deed hij dat in het begin wel omdat ???? Misschien komt nu z'n ware aard boven en vindt hij dat hij wel z'n mening mag geven over alles wat we doen

.... leeftijd speelt eigenlijk geen grote rol. Hoofdzaak is dat jullie er allebei plezier in hebben. Je kunt buiten zijn lef opbouwen door eerst gewoon te wandelen en dan beetje voor beetje meer naar achteren te gaan lopen (andere zone dus) met hulp van de clicker (kan wel helpen om dat in de piste te oefenen). Je merkt vanzelf hoe boke het vindt want idd... ze gaan echt wel hun mening geven. Best kans dat hij het prachtig vindt, als hij maar de tijd krijgt. (clickertraining is toch al anders dan wat ie is gewend)
Naast het gewone spelen ook werken aan de commando's, dat die er echt super inzitten (nu kent hij ze op zich wel, maar hij reageert er niet elke keer 100% op dus dat kan beter
) en dan zo uitbreiden en we zien wel waar we geraken ... Ik vind het alleen zo gek, omdat het eigenlijk allemaal wel gaat, ik kan met hem aan de lange lijnen werken enzo, ook buiten .. Maarja, er zijn altijd twijfelmomenten, misschien er maar naar streven dat die volledig verdwijnen en daarvoor eerst in de piste aan de slag met alles ... Ik heb nog wel mijn bezigheid in de piste ... attributen genoeg om hem langs, onder, over, doorheen te sturen

[***] schreef:Kunnen jullie een iets of wat theoretische onderbouwing geven waarom het werkt om voor dingen die goed gaan te clickeren? Dus dat je bv. met 1 oefening bezig bent, maar toch ook voor wat anders clickt (het fijn achterwaarts gaan, of naar je toe komen, of ... )? Ik dacht namelijk dat dit ok was om te doen, maar ik vraag me nu af of dit niet heel verwarrend is voor een paard? Mijn gevoel zegt dat het ok is, Boke doet prima mee, ook als ik 'random' click .. maar toch ... is het niet verwarrend? Ik kan er eigenlijk geen uitleg aan geven
.
Ik wacht ook nog even andere dingen af voordat ik mijn mening geef

Citaat:Citaat
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.
Bertrand Russell, 1872-1970

) maar wist niet wat of hoe .. Is daar ergens een verslag van ofzo? Of wil je dat even maken voor mij (ons)?
[***] schreef:Kunnen jullie een iets of wat theoretische onderbouwing geven waarom het werkt om voor dingen die goed gaan te clickeren? Dus dat je bv. met 1 oefening bezig bent, maar toch ook voor wat anders clickt (het fijn achterwaarts gaan, of naar je toe komen, of ... )? Ik dacht namelijk dat dit ok was om te doen, maar ik vraag me nu af of dit niet heel verwarrend is voor een paard? Mijn gevoel zegt dat het ok is, Boke doet prima mee, ook als ik 'random' click .. maar toch ... is het niet verwarrend? Ik kan er eigenlijk geen uitleg aan geven