Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:52

Lukt het wel in de stilstand? Krijg je dan wel de juiste stelling en buiging? En wachten sowieso niet :P Wat lukt er precies niet aan? Vragen totdat je een reactie krijgt als deze goed kun je ook stoppen en belonen, en daarna nog een keer proberen, paard moet ook weten wát wel goed is. Heb je geen filmpje?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:53

Sonja89 schreef:
Maar Saskia, dan kan ik eindeloos door de bak blijven lopen en wachten op lengtebuiging?

ijssnuiver, ik realiseer me nu dat we eigenlijk inderdaad de schouderBUITENwaarts doen, wist niet dat het zo heette als je de sb op de 'verkeerde kant' doet haha.

Hihi, verkeerde schouderbinnen komt op hetzelfde neer natuurlijk ;) . Ik denk dat die een mooie tussenoplossing is en dat als je paard wat sterker is op de voltes en de rechte lijnen en in schouderbuiten, dat je daarna de stap kunt maken naar de schouderbinnenwaarts.

Ik denk dat het interessant is om je af te vragen waarom de lengtebuiging nog zo vaak mist. Want met doelloos rondjes lopen, zul je die niet gaan verkrijgen :) .
Is je paard nog niet sterk genoeg? Mist het te vaak zijn binnenachterbeen? of weer iets anders?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:57

Top dat jullie zo meedenken!

Paard heeft meerdere nadelen: relatief korte en zware hals, jong en nog weinig bespiering, binnenachterbeen nog niet krachtig genoeg en mist van zichzelf souplesse, misschien gedeeltelijk rasgebonden (IJslander).

Vanuit stilstand vindt hij het ook niet eenvoudig om te buigen, met naar links en naar rechts kijken is hij vaak al 'stug'. Met naar beneden vragen moet ik echt flink druk zetten voor een reactie. Zodra ik hem dan beloon, schiet hij ook weer omhoog. Met schouderbuiten doet hij erg zijn best, ik focus dan op de benen en niet op de hoofd/halshouding...

Geen filmpje helaas, zal ik binnenkort eens laten maken!

Overigens had ik een tijdje geleden een les gehad, maar die is me niet goed bevallen. Nu dus weer instructieloos, maar wellicht dat ik iemand anders gevonden heb nu, moet de proefles nog afwachten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:03

schouderbuitenwaarts is een stuk makkelijker en duidelijker voor het paard om mee te starten dan schouderbinnenwaarts, omdat ze dan begrensd worden door de omheining.

starten met een paar passen opzij, achterhand naar binnen en dan weer rechtuit...

als ze dat goed snappen wordt schouderbinnenwaarts ook makkelijker aan te leren...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:04

Het is allemaal ook niet makkelijk, was dat het maar.. :D Als hij zn hoofd omhoog doet als je beloond is opzich niet gek dan ziet hij het als einde oefening? En probeer echt af te wisselen dan let je weer op zn benen, dan weer op zn hals/hoofd dan weer het totale pakketje, blijf continue bezig met voelen en kijken. Dat het binnenachterbeen nog niet voldoende ondertreed zou ik me nog niet zoveel zorgen over maken dat kan alleen maar beter worden als je oefeningen gaat doen als SB/Travers etc.

En ik zou die oefening in het halthouden ook vaak herhalen, niet te lang, maar wel vaak. Naar links en rechts kijken hoeft maar minimaal, eerst naar beneden vragen, dan stelling vragen en kijken of hij niet alleen de hals naar binnen doet en stiekem de kaak eruit drukt aan de binnenkant, en of de heup naar voren komt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:08

Oké, dank jullie!! Ik kan weer vooruit :D Zal binnenkort eens voor een filmpje zorgen, maar met deze tips kan ik zeker al wel wat.

Nog even grappig om te vertellen: nu hij aan de hand de schouderBUITENwaarts door begint te krijgen, laat hij onder het zadel ook al zien dat hij het principe snapt. Erg leuk! :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:12

ja dat is leuk he, wat ze aan de hand of aan de lange teugel leren kunnen ze ineens ook makkelijker onder het zadel! :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:47

Ik zou inderdaad ook niet teveel focus leggen op het hoofd. Helemaal nu nog niet, zorg ervoor dat het hoofd voor de boeg blijft en stelling naar gelang de buiging van de rest van het lijf. Maar dan het hoofd niet voorbij de schouders(zodat het niet verbuigt in de hals).
Je pony zal het achter moeten gaan doen, dus het wadh zal hem zeker helpen!

Wel jammer dat je wat uit de richting woont. Had het wel leuk gevonden om eens mee te kijken met een training en eventueel te kunnen helpen!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:03

Wat is et toch leuk om hier te lezen hoe iedereen probeert te helpen. Is ook erg leerzaam om te lezen.

Hier afgelopen weekend een zeer leerzaam momentje gehad. Judith (cearuleus) kwam langs om even met Jonas aan de hand te werken en dan is het grappig te zien wat voor verschil het ook maakt wie de hulpen geeft. Ik heb Jonas veelal hulpen geleerd zonder zweep omdat hij hier eerst erg bang voor was en nu nog spanning van opbouwt en erg heftig op kan worden. Judith gebruikt deze meer als aanwijzing. Erg leerzaam om dat te zien en het erover te hebben. zeker ook het verschil tussen wel les gehad hebben en niet. Ik doe alles met wat ik lees zie en hoor maar nog nooit les in gehad. zeker weer genoeg dingen om mee aan te werken.

Hier nog het beloofde filmpje. Dit is alleen van het loswerken. Van het echte werk later moet ik nog een filmpje maken maar de tijd is schaars.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:47

hallo allemaal,

Ik kom ook weer even uit de meeleeshoek gekropen....

De afgelopen twee weken heb ik eigenlijk weinig aan dressuur gedaan met snow... hij heeft veel buiten gereden en ook iets meer stil gestaan dan normaal ivm het weer en mijn drukke start week op het werk (tja onderwijs)... vandaag wilde ik weer even grondwerken. Dus eerst wat gespeeld met een balkje. Toen ik hem op de cirkel vroeg in draf liep hij LA kort... niet echt kreupel maar wel heel kort.

In stap liep hij wel heel ruim dus even met het touwhalster LVO op de volte gedaan, toen dat soepel ging een paar stapjes SBW en travers. Toen ik hem daarna weer in draf vroeg op de cirkel liep hij al een stuk minder kort! nog wel kort maar hij kon zijn achterbeen zeker 5 cm verder onder brengen dan eerst op de cirkel... toeval?? Maandag komt mijn juf weer, dus kan zij ook even meekijken of het echt een (rij) technisch probleem is voor ik de VA er bij haal. (die is al zo vaak voor het LA been gekomen, maar nooit kwam er wat uit :\ )

Ik vind het trouwens super leuk dat er steeds weer meer mensen bij komen die werken aan de hand *\o/*
Ook gaaf dat iedereen zoveel foto's en filmpjes plaatst en zo open staat voor feedback... en natuurlijk ook gaaf dat de mensen die al wat verder zijn feedback willen geven :j Tof topic mensen!

Oja ik ga zo op mijn gemak even Nelleke haar filmpje bekijken... ;)

Oja 2: hoe houden jullie het werken aan de hand leuk voor jullie paarden? Snow vindt het moeilijk en ook saai.. hij houdt eigenlijk alleen van buitenrijden... Ik doe steeds al korte stukjes met veel rust tussendoor....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:48

ijssnuiver, je was ook zeker welkom geweest hier! Dus als je eens in de buurt komt... Ben zelf wel benieuwd of ik een 'lastig geval' heb, of dat het gewoon een kwestie van oefenen is. De tijd zal het leren!

Nelleke, mooi filmpje hoor. Van zulk materiaal kan ik alleen maar dromen. Ben jij dit op het filmpje, ja toch? En dat alles bereikt zonder les... Knap!

dekoezegtboe, hier hetzelfde probleem. Voedselbeloning werkt bij ons érg motiverend, misschien is dat een idee? En misschien kort werken aan de hand en daarna gaan rijden? Ik blijf het ook lastig vinden met mijn nukkige pony...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:46

Wat lekker veel te lezen weer hier, en weer heel leerzaam! Ik gebruik sinds een maand of 2 brokjes als beloning. Als iets heel goed gaat al is het maar een paar passen komt er een biksje uit mijn zak, nu met de beloning heb ik een heel oplettend en voorwaarts paard wat enorm zijn best doet. Het maakt bij mijn paard een enorm verschil sinds ik met een voerbeloning werk. Mijn paard is van zichzelf enorm cool en relax en maakt zich niet snel druk. Nu pompt hij zich echt een beetje op, zo van als ik een beetje meer mijn best doe dan krijg ik iets lekkers. Als je nu de travers ziet met losse teugel loopt hij in een prachtige houding en heel aktief zonder sneller te worden...zo gaaf om te zien, alleen voor zo'n klein rotbrokje :D

Vandaag even met de BBP, de SB onder het zadel begint vorm te krijgen, geweldig hoe snel soms die kwartjes vallen!

Leuk filmpje Nelleke!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:55

Dekoezegtboe: Het leuk houden voor Jonas doe ik vooral met afwisseling aan de hand werken is bij mij iedere keer anders. Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat Jonas een paard is wat altijd wil werken en zich en meer dan nodig voor inzet. ( Dit resulteert ook wel eens in een over fanatiek buffer paard haha) Vaak is het zelfs zo hoe moeilijker de oefening hoe leuker die het vind. Als Jonas niet wil en niet lekker mee werkt kan ik hem beter aan de kant zetten heeft die gewoon zijn dag niet of is er iets aan de hand.

Sonja89: Ja klopt hoor dat ben ik met mijn tinker Jonas. Op het filmpje.

Iedereen bedankt voor de mooie complimenten :o

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:19

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:20

Paperboy schreef:
Ha Fiffill, het is inderdaad rustig hier! Ik hoop binnenkort een filmpje te maken (tenminste mijn man), als het dan een beetje toonbaar is zet ik het hier neer :D .

Ik vind de webseminars van Marijke wel interessant, zijn volgens mij 5 delen op het internet te vinden als je googled...

Thanks, ik ga even op zoek :)

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:30

Ha paperboy bij mij werkt het juist averechts ik heb ook geprobeerd met voer te belonen, maar mevrouw ging dan naar een paar mooie passen SBW bv. al stil staan en onderhand met d'r neus in mijn zak van ik deed t toch goed??? Du's was haar aandacht op het laatst meer bij het voer dan bij het werk! Ik beloon nu meer met mijn stem en geef een aai over d'r hals en pas als we helemaal klaar zijn krijgt ze iets lekkers! Ben overigens net van stal verhuisd en heb afgelopen vrijdag voor het eerst weer getraind op de nieuwe stal maar ze pakte het gelijk goed op gelukkig moet nu alle oefeningen in vloeiende beweging achter elkaar gaan doen beginnen met stelling en buiging daarna links en rechtsom op de volte daarna rechtuit met buiging, SBW, travers en renvers en haar in de oefening goed voorwaarts houden! Zal binnenkort ook weer eens een filmpje plaatsen (als ik mijn dochter zover krijg om te filmen)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:05

Het is stil hier! Iedereen lekker bezig met de paardjes??

Mijn lesjuf is maandag geweest en vond snow ook behoorlijk stijf en onregelmatig. We hebben hem even gemasseerd en toen lekker aan de slag gegaan met werken aan de hand. Mijn juf dacht dat het combinatie was weinig serieus trainen en de omslag van het weer. Hij staat 24 uur buiten, wel met schuilstal maar het is in 2 weken toch 10 graden gezakt in temperatuur.

Snow deed echt zijn best. Hij was daarna wel soepeler! We hebben gewerkt aan De buiging op de volte. Hij buigt nog niet genoeg en kan daarom zijn binnen achterbeen niet goed onderzetten. Nu hij wel goed op eigen benen op de cirkel blijft moet ik met mijn zweepje zijn buik aanraken zodat hij zijn ribben buigt en er ook echt ruimte is om onder te treden. Ik heb wel het idee dat dit nog een ontbrekend stukje is voor onze cirkel. Hij maakte echt mooie cirkels daarna, toen de stap goed ging ook in draf gewerkt met buiging. Dat vond snow in het begin maar raar, maar later krijg ik ook in draf mooie cirkels.

Toen nog even de SBW gedaan, snow deed het erg knap. Hij bleef keurig op zijn eigen benen lopen en werd niet zwaar in de hand. Ook de travers ging goed. Ik merkte wel dat hij LA niet helemaal soepel is want als ik hem op de linker hand travers vroeg probeerde hij er "onderuit" te komen door ook net zijn voorbrengen van de hoefslag af te komen.

Al met al een nuttige les. Keer op keer verbaas ik mij over de kracht en het nut van het werken aan de hand!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:49

Klinkt goed!
Lekker dat je zo bezig bent en je lessen zo goed gaan.

Hier gaat ook alles zijn gangetje, lekker bezig. Maar wel erg druk met werk en de laatste loodjes voor de opleiding(laatste verslagen afmaken ed). Dus wat minder tijd om hier te reageren.

Wel stiekem Whisper even spammen hier: [ITP] Whisper. Een grote mond met een klein hartje

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:35

Leuk topic ijssnuiver!!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:41

Ijssnuiver, wat een mooi overzicht heb je gemaakt zeg! gaaf!

Ik heb nog een vraagje en misschien weten jullie het antwoord.

Het is me opgevallen dat snow tijdens het WadH zijn staart omhoog gaat houden. Voornamelijk na de draf.
Het ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Herkennen jullie dit? moet ik dit zien als teken van ontspanning/los laten omdat hij zijn staart niet tussen zijn billen klemt? of juist van spanning?
Verder stond hij niet op de foto, maar hij stond bijna te slapen op het moment dat ik de foto nam.

Ik ben benieuwd wat jullie er in zin.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:21

Ja dit is juist een goede staarthouding! :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:39

Ja ik zou zeggen ontspanning, een lekker los gedragen staart!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:27

oke bedankt! dat is positief dus!
het is mij opgevallen sinds ik snow meer laat buigen tijdens het WadH :) goed bezig dus!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:15

Nu nog de staart buigen naar de kant waar het paard buigt :P Haha dat doet mijn vz paardje ook nog steeds niet hoor.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:48

Daar ga ik nu eens op letten. :p