Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:38

Leuk galaxyfizzy, ben benieuwd hoe je eerste les bevalt :D

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:54

Ikke ikke :D Afgelopen dinsdag mijn eerste recht richt les gehad en ik ben erg blij met deze weg! Aangezien ik niet handig ben in het zadel maar mijn pony toch lenig en sterk wil maken en natuurlijk plezier met haar wil hebben gekozen voor deze tak. En waauw wat is dit gaaf! Zelf ook spierpijn dus ponylief zou ook wel spierpijn hebben. :D

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:56

Welkom galaxyfizzy en Mieke-Cunna leuk weer nieuwe enthousiaste mensen erbij, veel succes met de lessen!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:53

Bedankt Renateko, straks weer lekker met Rosita aan de slag :D zin in!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:14

Welkom Mieke_Cunna :D

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:27

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:47

Wat leuk galaxyfizzy! Ik heb gisteren in stap op de BBP geoefend, een begin met de SB en wat oefenen met stelling en buiging. Vandaag was het voor ons te warm, dus dagje rust :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:10

Leuk dat er nog steeds nieuwe mensen bijkomen!! Welkom :D !

Ik heb vanochtend vrij vroeg met Whisper aan de lange teugel gewerkt, ook een soort van werken aan de hand en echt super fijn kunnen werken. Veel met de draf bezig geweest, dat vind hij lastig. Dus klein denken, ritmeverandering ipv draf en kleine stukjes en veeeeel belonen, daar groeit hij van :D . Hele mooie stukjes kunnen draven en in stap fijn aan de zijgangen(schouderbuiten, schouderbinnen en appuyement).
Het was wel al snel vrij warm, dus we waren beide kapot na die tijd, hahaha. Ik had ik niet in de gaten gehad dat het tijdens de training zoveel warmer was geworden.

Met Calypso lekker naar strand geweest, was te warm om serieus aan de gang te gaan. Gister met haar wel heel fijn aan de hand kunnen werken, even kort omdat ik merkte dat, dat was wat ze nodig had. Hele mooie stukjes op de volte en in schouderbinnenwaarts :D . Heeeel blij met dat soort inieminie stukjes bij een fysiek heel lastig paard.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:58

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:21

Het zijn ook juist de eerste stappen die echt goed moeten zijn. Liever een paar heeeel goede inieminie stukjes, dan een lange zijde net niet(om maar voorbeeld van een schouderbinnenwaarts te nemen). Als die eerste stukjes goed bevestigd zijn, kun je vanzelf uit gaan bouwen zodra ze sterker worden.

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:03

Mee eens ijssnuiver en soms doe ik ook weer een stapje terug als ik merk dat het niet echt lekker loopt!

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 00:15

Hoi!

Hier nog iemand die WadH doet!

Ben er al wat langer mee bezig. Op t moment zijn we bezig met de travers van de wand af, sb in draf, en begin gemaakt van de Renvers.
Onder het zadel hebben we de eerste passen sb op de volte gemaakt!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:29

Melanthe0396 schreef:
Hoi!

Ben er al wat langer mee bezig. Op t moment zijn we bezig met de travers van de wand af, sb in draf, en begin gemaakt van de Renvers.

Ik heb even in je profiel gespiekt, maar doe jij niet ook de opleiding bij Astrid?

Welkom iniedergeval!

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:56

ijssnuiver schreef:
Melanthe0396 schreef:
Hoi!

Ik heb even in je profiel gespiekt, maar doe jij niet ook de opleiding bij Astrid?

Welkom iniedergeval!

Hoi!

Nee, ik heb daar stage gelopen ;)
En heb nog steeds contact met Astrid.

Hoe gaat t met jullie?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:03

Aah vandaar!
Jullie kwamen me zo bekend voor, hihi! Leuk om je hier zo ook weer tegen te komen dan :) .

Hier gaat alles lekker zijn gangetje, bezig met de laatste loodjes aan de opleiding en dan ik oktober examen doen. Spannend, maar wel erg leuk!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:26

Vraagje: beginnen jullie met sb op de lange zijde, of op de volte met een jong (onopgeleid) paard?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:09

Ik op de lange zijde.
Starten met een volte in de hoek, dan stil zitten op de hoefslag met de voorhand een stukje ervanaf(net alsof je de volte weer op wil stappen en dan stil zetten). Voor sommige paarden is dat al heel lastig en dan herhaal ik dat een aantal keer.
Daarna vandaaruit 1 stap opzij vragen en uitgebreid belonen. Op die manier herhalen en uitbouwen.
Je merkt vanzelf wanneer het niet meer nodig is om ze eerst stil te zetten en wanneer je de stukken langer kunt maken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:16

Hier ook langs de wand dan heeft het paard nog net wat meer steun.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:35

Bedankt, dan kan het dus kloppen dat mijn jonkie het op de lange zijde veel beter oppakt dan op de volte... En dan klopt mijn vermoeden dus ook dat instructie het beter op die manier kan aanbieden!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:39

Het voordeel van op de volte is, is dat je de lengtebuiging vaak al beter hebt alvorens je de SB gaat inzetten. Je moet goed opletten dat ze zich niet recht trekken als je de SB vraagt.

Edit: Wat je ook kan doen is eerst op de volte lengtebuiging vragen en vervolgens de volte naar de wand toe en dan SB vragen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:42

Ik weet dat er een aantal instructeurs zijn die starten op de volte. Daar zullen ze ongetwijfeld een goede reden voor hebben hoor..
Maar het zou mijn voorkeur niet hebben.
Mijn jonge pony gaat op de lange zijde steeds een stukje beter in sb en travers, hij vind het echt retemoeilijk. En ben nu op de volte wat aan het spelen met verplaatsen voorhand/achterhand. De naam SB/travers mag het nog niet hebben, gaat mij nu nog om de intentie en reactie op de hulpen. Maar daarmee wel aan het werken naar de zijgangen op de volte.

@Saska: op die manier doe ik ook de SB, volte starten in de hoek en die lengtebuiging meenemen. In het begin zet ik ze dan stil en vraag 1 pas en dan vind ik de reactie belangrijker als de lengtebuiging. Maar die komt er al vrij snel bij en dan is het gewoon een kwestie van uitbouwen, desnoods met in het begin een paar extra voltes tussendoor. Net zolang tot ze sterk genoeg zijn om de lange zijde vol te houden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:43

Een volte an sich is al een zware uitdaging op dit moment, dus voltes en sb moeten we voorlopig nog even apart oefenen denk ik. Lengtebuiging is nog niet echt aanwezig, dat zijn momenten...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:44

Heb je al is over de schouderbuitenwaarts nagedacht? Die is net wat makkelijker als schouderbinnen en wellicht in een mooie tussenstap?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:45

Dan zou ik überhaupt nog niet beginnen met schouderbinnenwaarts, want zonder correcte lengtebuiging heb je niks aan de schouderbinnenwaarts en juist dan wordt het later moeilijk om het nog te corrigeren.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:49

Maar Saskia, dan kan ik eindeloos door de bak blijven lopen en wachten op lengtebuiging?

ijssnuiver, ik realiseer me nu dat we eigenlijk inderdaad de schouderBUITENwaarts doen, wist niet dat het zo heette als je de sb op de 'verkeerde kant' doet haha.