Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:46

jep idd...gewoon om haar te leren kennen.
Ben benieuwd. Wel spannend.:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:50

Ik ben ook wel benieuwd :j Het is in ieder geval een uitdaging :)
Ben op zich daar nog niet geschikt voor, maar ik had gisteren iets van "als die persoon dit zo bij mensen kan komen doen en daar geld mee kan verdienen dan kan ik ook wel wat :Y) " . Maar heb op voorhand dus al aangeven dat ik niet weet of het gaat lukken, maar dat ik het wel wil proberen. Dus ik zie vandaag wel wat ze zeggen :)

Zit te denken wat ik als vaste target kan gebruiken voor in de trailer .. Ik heb wel mijn eigen target voor onderweg, maar die vaste is ook wel interessant, al zal ik die in eerste instantie niet nodig hebben natuurlijk dus ik heb nog tijd ...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:42

Ik hoop dat je gaat bereiken wat je voor ogen hebt. Veel succes. Wanneer ga je met dit paard aan het werk?
[***] schreef:
Maar de bedoeling nu is, indien mogelijk, haar op de trailer krijgen, gewoon dat ze leert dat ze niet altijd haar hoofd stoot en dat het wel veilig is. Misschien als ze er 1 keer weer op geweest is dat ze iets heef van "ey, dit is niet meer eng, ik kan dit best" en dan zijn we vertrokken natuurlijk. Of misschien ook niet, en dan hebben we onze bezigheid :+

Houd er rekening mee dat 1x een goede ervaring is niet genoeg om alle slechte ervaringen uit te wissen. Jammer, maar helaas werkt het niet op die manier. En daarbij leert een paard ook bij associatie (en je weet nooit precies welke koppeling hij maakt). Dus wanneer jij dit paard zonder angst goed en wel in een trailer kan laden, wil nog niet zeggen dat het probleem is opgelost. Dat is dan maar een heel klein stukje van het probleem wat je oplost. Dus als die andere mensen er weer mee aan het werk gaan en het "is niet opgelost" zit de kans er in dat ze de conclusie trekken dat jouw bijdrage niet(s) geholpen heeft. Als het paard nog heftiger reageert, kun je ook raden wiens schuld dat is...

Leg de eigenaar/eigenaresse daarom uit wat ze wel/niet kan verwachten. Nouja wat ze vooral niet kan verwachten, want dan leg je jezelf geen druk op met wat ze wel kan verwachten. Het paard is waarschijnlijk niet geclickertraind (mijn aanname) en dat kost ook tijd. Het paard moet het wel kunnen verwerken, wil het paard er zelf ook wat aan hebben. Leg de eigenaar uit hoe het werkt met clickeren en dat de beslissing dus bij het paard ligt, om mee te werken.

Ik heb wel eens iemand gezien die dacht dat ik een soort magic wand(clicker en voer) had ) en zij had er ook een dacht ze (voer), en ging aan de slag met trailerladen. Helaas was het beste resultaat een voet op de klep en dan ging ze weer een rondje lopen en hem er opnieuw voorzetten. En belonen met aaitjes en voer. Zij wilde laten weten dat het paard het goed deed omdat hij naar de trailer liep. Dat was haar antwoord, want ik heb er naar gevraagd.

Wat ze niet in de gaten had, was dat ze telkens het paard beloonde voor het weglopen van de trailer omdat haar timing slecht was. Ik heb het met met gekromde tenen aan staan kijken en heb hulp aangeboden, maar dat wilde ze alleen aan nemen als ik hem 'even' op de trailer zou zetten. Ze moesten immers weg? Dus ging ik uitleggen dat ik dat niet kon beloven, en intussen kwam de boer eraan. Tikte de pony niet al te hard, maar wel onverwacht met de bolle kant van de hooivork op de billen en PLOEP stond ie er toch in. -O- Je kan dus wel raden wat ze de volgende keer deden? Deze pony wist gewoon niet wat er verwacht werd. Hij had niet eens een trailerprobleem. Maar volgens mij is dat de dag waarop er een gecreëerd is.

--------

Jammer dat er bij de AK clinic niet gefilmd mag worden, maar heel begrijpelijk. Mensen zijn daar in een leeromgeving en dat moet veilig en vertrouwd zijn. Camera's dragen meestal niet bij aan het gevoel van een veilige leeromgeving.

-------

Liljebo: begrijpelijk dat je ophoudt met die pony als er ineens een ander mee aan de slag gaat. Dat werkt niet, nee. Ik vond het wel een interessante casus. Ik snap ook dat het toch heel lastig is nu al je paarden ziek zijn en de kans er in zit dat er iets besmettelijk aan de hand is. Ik duim nog steeds.

Ik was me er niet van bewust dat er bij de AR druk op de teugels gehouden werd. :o Dat is niet hoe ik werk. Piet Bakker, waar ik het lange teugelen van geleerd heb is ook een enorme voorstander van het paard op eigen benen laten lopen en druk eraf als het paard het gevraagde doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:51

Hmmja, daar heb ik inderdaad ook wel "schrik" voor, dat het mij misschien uiteindelijk wel gaat lukken en zodra iemand anders probeert .... Maarja, ik kan dan wel laten zien dat ze erop staat/dat ik ze erop krijg, dus dan is het succes er wel natuurlijk, nu gaat ze helemaal niet ;)

Weet nog niet goed wat of hoe, ik hoop er vandaag eens over te kunnen praten. Normaal zou ik gisteren proberen maar toen ik aankwam was er niemand en ik heb de eigenaresse maar heel even gesproken en die zei dat er die dag al een paar mannen hadden geprobeerd (inclusief blinddoek en andere "traditionele" methodes) dus ik heb het gisteren maar laten rusten. Maar aangezien zij geen succes hadden ben ik er nog meer van overtuigd dat ik het wel kan proberen, als alle 'gewone' manieren niet werken zullen ze mij misschien wel de tijd geven om het op een andere manier te doen :) Maar ik ga het vandaag nog eens overleggen, ligt er ook allemaal aan hoelang die hoge trailer kan blijven enzo, want dat lijkt me toch wel een vereiste om mee te beginnen ...

Gistseren wel nog met Bo geclickerd, hij deed zo z'n best <3
Eerst terug in de stal, target, achterwaarts en hoofd laag. Ging prima. Door toeval zat ik in de andere schuilstal, dus niet zijn stal zeg maar, dus in het begin was hij beetje 'bangig' maar dat was heel snel over :D Ook hoofd laag aangeleerd met het halstertouw (ipv hand op de nek) en dat had hij meteen door. Daarna buiten de stal, wel nog in de weide maar dus niet meer in de stal. Target geen probleem, achterwaarts ook niet, achterwaarts draaien in eerste instantie ook niet, totdat hij naar een punt moest wat hij duidelijk niet leuk vond, toen was er veel aarzeling en proberen naar voor te gaan, maar ik heb hem daar geblockt (zo goed als dat ging, mijn tai chi wall is toch nog niet goed genoeg blijkbaar :+ ) en verder heb ik gewoon gewacht en bij de minste poging uitgebreid beloond. Ik vind dat dan zo straf hé, dan aarzelt hij (merk je in alles), dan denkt hij toch achteruit, krijgt hij al een beloning en dan voordat ik het snoepje eruit heb staat hij ineens zo een pas achterwaarts, na de click dus :+ Maar uiteindelijk wel iets of wat een vierkant kunnen doen op dat stukje en dat vind ik al heel mooi gezien de aarzeling in het begin. Ook het hoofd laag gedaan en dat ging echt super, moest maar mijn linkerhand richting clip laten glijden en hij stond al met z'n hoofdje bijna op de grond <3 Volgende keer proberen om wat 'duration' in te bouwen, nu ook wel gedaan maar dan ging hij met z'n hoofd naar beneden aan mijn schoenen snuffelen en kijken of dat eetbaar was enzo, hij stond niet echt braaf stil, maar heb wel geclickerd als hij even beneden bleef en niet aan mijn schoenen zat :P Volgende keer uitbreiden :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:28

Super dat het zo goed ging... maar sjee... je snap niet dat mensen een probleem zo proberen op te lossen zoals je noemt... ze maken het alleen maar veel erger zo... dat ze dat niet inzien. Zucht.
Ik ben benieuwd of jij ermee aan de slag gaat

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:41

Ik denk dat die link van HL van de Carpet of Motivation heel interessant is, maar het is in het Engels -O- Volgens mij zou ik dat heel goed kunnen gebruiken bij Patron, zou iemand het kort kunnen uitleggen wat het inhoudt? *D

[***], veel succes met dat paard! Heb je er al iets mee gedaan vandaag? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:37

Neen, weet ook niet of er iets van gaat komen .. Die mensen willen hun trailer maandag of dinsdag terug mee, misschien dat ze hem daarna dan nog eens komen terugbrengen maar dat moet nog besproken worden. En verder zijn er vandaag weer mensen mee aan de slag gegaan (zonder succes) en dan heb ik zoiets van: ok, dan doe ik mijn eigen paarden wel ... Dus ik zie wel, moest ik morgen nog de kans hebben dan hebben we het er nog wel eens over, en dan zien we wel. Ik had wel al gevraagd als ik ermee moest aan de slag gaan of de trailer dan in hun weide kon staan, en dat was geen probleem, dus dat is al iets. Nu alleen nog kijken dat die trailer terugkomt en dat niet ondertussen elke dag iemand gaat proberen, want dan schiet het ook niet op :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 07:34

PT heb nu even geen tijd... op een later tijdstip?
Sabine, iedere keer dat ze zo gaan stunten met dat paard, wordt het slechter. Onvoorstelbaar dat ze dat niet in zien. Ze zoeken een quickfix,maar de realiteit daarin is dat het allemaal veel en veel langer duurt, zoniet een waar trauma wordt.

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:42

Liljebo, ok, het is niet dringend hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:15

Nu, gisteren was het wel geen stunten hoor, was gewoon 1 persoon en met een emmer voer en ik heb geen rare toestanden gezien (al heb ik er wel niet op staan kijken de hele tijd). Maar het geeft geen resultaat in ieder geval, dat kon ik wel zeggen ... Dus ze moeten toch ook zo stilaan doorkrijgen dat het misschien tijd is om een hele andere richting in te slaan ... Maarja, ik ga er ook niet achter zagen, ik wil best wel proberen en tijd steken in het paard en kijken hoe & wat, maar als zij het niet willen of het maar niks vinden moeten zij het weten natuurlijk ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:00

De AK clinic was supergaaf maar heb nu even geen tijd voor een verslagje.

@sabine er was daar iemand die jouw idee om de mat te gebruiken op een enge plek gebruikt had en het werkte :). Maar je moet het wel eerst heel goed trainen op de plek waar het wel goed gaat dus dat kost wel even tijd. Er was ook een paard met laadproblemen daar vertel ik later over.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:14

Oh, ik ben heel benieuw naar je verslag. Ik kan me voorstellen dat je zoveel nieuwe dingen hebt geleerd. Het zijn juist altijd die 'kleine' dingen die je weer 'groots' op weg helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:18

Ben ook benieuwd naar je verslag! :)

Ik heb gisteren nog wat met [***] gedaan .. (met [***] ook, daar ben ik 2u mee gaan rijden samen met een ander paard en dat ging zo moeilijk en hard want die persoon had haar paard niet echt onder controle en [***] bleef zo braaf luisteren :D Had voor het eerst geen schrik op hem in zo'n situaties, heerlijk :D ).

Maar dus [***] ..
Buiten de weide gewerkt, op het erfje met target, achterwaarts (vierkant) en hoofd laag. Target & hoofd laag ging prima. Achterwaarts ging met momenten aarzelend. Eén keer dook hij ineens naar het gras ipv achterwaarts te gaan, kreeg hem niet meer weg (wel met stem). Daarna nog even verder geclickerd en naar de plaats waar de hoefstal heeft gestaan. Daar nog even met de target gespeeld en toen door naar de poetsplaats. Daar wat met de target, snel gepoetst en voor het vertrekken nog even hoofd laag gevraagd in een open box. Vond hij moeilijk, maar toen hij een stukje probeerde en daarvoor uitgebreid beloond werd ging het de keer daarna véél beter. Daarna terug naar de weide, aan een los touwtje, over het gras, een hele oplettende pony. Nog even geclickd voor het halthouden voor de weide, vond hij wel leuk.

Wat mij ineens opviel met clickeren is dat je eigenlijk kan clicken voor wat je wil ... en dat je daar een héél erg oplettend paard van krijgt ... Zo kan je bv. ook clicken als je vindt dat hij braaf halthoud, ookal ben je niet specifiek op het halthouden aan het trainen ... Toch? Of ligt dat nu aan mij? :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:52

Heel ff kort (weinig tijd en puf) CM, leuk dat het zo goed beviel. Ik ben erg benieuwd wat jullie hebben gedaan.

Sabine, klinkt heel goed. En ja, m.i. kun je gewoon clickeren voor gedrag wat je graag vaker ziet Het betekent immers; goed zo, dat bedoelde ik.

Hier veel getrubbel. DA hier geweest, 3 van de 4 paarden geirriteerde luchtwegen. Mogelijk is de zand in de schuilstal de oorzaak. Billy blijkt doodziek met zeer hoge hartslag/ademhalingfrequentie. Manneke trekt het bijna niet meer. Bloed is onderzocht en leverwaarden waren wat verhoogd. Bloed is nu naar lab gestuurd voor verder onderzoek en ze krijgen alle 3 behandeling met inhaleringsmiddel (vergelijkbaar met dat wat mensen gebruiken bij astma)
Duim maar voor mijn kleine manneke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:54

Aah, helemaal geen leuk nieuws... Succes ermee :(:)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:54

Zo, ik ben net terug van mijn aller eerste trailride met Kyra. In een echt woest woud (subtropisch regenwoud) met bomen van honderden jaren oud. Geweldig! IK heb enkele keren geclickt maar ze hoorde het niet en stond ook niet stil voor haar beloning. Pas aan het einde van de rit lette ze daar wat meer op. Kyra's beste maatje Nicolina was mee en dat was natuurlijk een groot voordeel. Ook omdat dit paard op een fijne manier is afgericht.

Kyra was niet bang voor het viaduct of de matrassen die langs de weg lagen (welke Nicolina wel eng vond). De drie racefietsers die van achter kwamen en nauwelijks hoorbaar waren gaven ook geen problemen. Een plasje water in het bos was wel spannend, maar nadat ze gekeken had was het geen probleem meer.

Op de terugweg, bijna bij huis schoot er een konijn uit de bosjes waar Nicolina van schrok en ik schrok daar weer van... En daarna kwam de hond van de buren naar het hek gestormd al blaffend en grommen en dat was wél spannend. De one-rein-stop werkte en toen ze de hond zag en stond te kijken, clickte ik en dat hoorde ze goed.

@Liljebo: ik duim heel hard. Zand? Dat verwacht je niet.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:56

Sterkte Liljebo, ook hier draaien de duimen voor je!

Super dat het zo goed ging met Kyra, heerlijk is dat he, dat eerste ritje?!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:01

Jaaaaaa. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:07

Klinkt goed HippoLogic! :D

[***] heeft het vandaag ook goed gedaan, heb niet met hem geclickerd maar wilde hem even naar de poetsplaats om horzeleitjes van z'n benen af te doen. En hij liep braaf mee, 1x even een aarzeling maar met gewoon vragen kwam hij weer mee. Poetsplaats op, ketting ervoor, pony los en eitjes afkrabben. Ging echt goed! Eénmaal zag hij mijn arm aan voor een snoepje ofzo denk ik, weet niet hoe het kwam maar hij was op mijn arm aan het snuffelen (ik zat op mijn hurken bij z'n voorbenen) en toen ineens *hap* .. Auw :+ Ik heb gewoon in diezelfde tijd mijn hand laten uitschieten (hij beet aan mijn elleboog) en die raakte hem onderlangs *pok* Verder was ik totaal niet boos of dergelijke en [***] had ook iets van "ok, dat was dus geen goed idee" en ik heb gewoon verder gedaan en geen problemen meer gehad :) Geeft wel aan dat hij terug z'n oorspronkelijke, echte zelf is aan het worden .. het rotzakje :P

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:20

Zo wat is het hier even still. ( doe er zelf ook aan mee :=)

Allereerst Sandra wat vervelend dat het slechter gaat en dat het waarschijnlijk van het zand komt daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Ik Duim hier heel hard en wens je heel veel sterkte en beterschap voor je Kudde.

CM ik ben ook heel benieuwd!

Sabine is ook lekker aan het oefenen geweest. Je kan idd voor al het gewenste gedrag klikken. :j

HP wat goed dat je eerst rit zo goed ging! Op naar de volgende.

Hier zijn we even een weekje op rust geweest alleen even een keertje vd enz gedaan [GVL-ITP] Na lange tijd Jonas weer eens op GVL-ITP. Nu weer lekker bezig gisteren even gereden maar merkte al heel gauw dat zijn zadel hem niet lekker lag. Meneer is voor de tweede keer deze zomer uit zijn zadel gegroeid dus ik ben weer heel blij met mijn Wintec zadel. Andere boom erin en het probleem is verholpen. Vandaag lekker in het grote weiland even gelongeerd heerlijk gewoon even meters maken soms vind Jonas dat zo fijn!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:58

Leuk topic, Nelleke. De buiging en jambette vind ik erg mooie foto's.

Sabine: fijn dat ie over zijn poetsplaatsangst heen komt.

Liljebo: Hoe is het met Billy? Kun je dat zand weghalen/schoonspoelen of de paarden elders onder brengen? Ik kan me voorstellen dat je nu wat beters te doen hebt, dan bokken. Maar je zal dit bericht ongetwijfeld eens lezen.

In mijn topic [VVDD] 7700 km en 42 dagen later zag ik mijn paard weer in Canada staat een korte impressie van het bosritje (12 sec := )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:01

Sabine, fijn geclickerd en Boke weer de oude aan het worden,. Soms ben je gewoon blij als ze weer gewoon een beetje stout zijn, hè.

Nelleke, mooi topic. Handig dat je je zadel kunt aanpassen. Anders kost het handenvol werk.

HL ook leuk topic. Heb het niet helemaal gelezen, maar wel je eerste verslag en natuurlijk het filmpje. leuk.

Hier weinig training, veel clicker gezien de berg medische handelingen die ik moet verrichten. Niet het leukste dus.
Billy reageert goed op de inhalator, vlgs mij. Vanmorgen was ie weer een beetje stout (dingen uit mijn zak pikken), maar ik maak mij geen illusie... hij is verre van goed. Zijn vacht is ook rampzalig en hij heeft wondjes voor het eerst van de eczeem. Ik denk dat zijn weerstand flink gekelderd is en dat doet geen goed aan de ze.
Gisteren keek ik in de stal en kwamen de paarden net aanlopen. Billy was achtergebleven en maakte een paniekspurtje. Maar hij had daarna enorm veel tijd nodig om weer op adem te komen. Het breekt echt je hart als je ukkie ziet snakken naar adem, halsje getrekt, stressgebaren met de mond etc.
Dan zie je dus dat hij er echt nog niet goed aan toe is. Maar na zijn pufjes gaat het dan even beter
Hälga reageerde vandaag opeens wat paniekerig op de pufjes, dus maar weer even mee geoefend. Trulsa boeit het allemaal niet. Die eet medicatie alsof het snoepjes zijn, blijft als een schaap staan met het inhaleringsmasker op en gaat zelfs niet aan de kant als ik de stal sproei (tegen stof)
Silja heeft weer haar oog ontstoken. Zelfde oog als dat wat vaak traant en vaker ontstoken was, wat mij idee versterkt dat ze gewoon niet goed ziet. (zeker niet met dat oog) Dat was ik nu uit met kamille. Wil niet meteen weer met antibiotica en spoelingen aan de slag. Ze heeft al zoveel doorstaan. Eerst maar eens kijken of dit werkt.
Paarden elders onderbrengen is geen optie (zou niet weten waar en er is nog steeds geen100% duidelijkheid over de oorzaken), maar we overwegen turfgrond of boomschors in de stal. We bekijken even alle (betaalbare) mogelijkheden.Helaas zijn de laatste twee maanden een financiele aderlating voor ons en dat maakt het ook niet makkelijker.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:23

Wat een ellende liljebo!

Ik ga van het weekend een clinic verslagje schrijven, er moet nu (helaas) ook gewerkt worden :).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:25

Sterkte met je ziekelingen liljebo :(:)

Ik heb ook een paard met ademhalingsproblemen en heb gewoon tegels in de schuilstal zonder zand oid erop. In de lente, zomer, herfst staan ze vaak in de schuilstal, maar liggen doen ze altijd buiten. In de winter leg ik rubber tegels op de harde tegels (matten kan ook), dit was éénmaal een dure aankoop, maar daarop kunnen ze zachter liggen als het buiten vriest of sneeuwt. Ik wil geen stalbedekking verder om de longproblemen niet nog erger te maken. Is zoiets bij jou een optie? Vaak kan je (harde) tegels wel voor een goedkoop prijsje tweedehands krijgen.

edit: hippologic: ik volg je topic van Kyra en Canada stilletjes, prachtige omgeving daar zeg! Op naar nog meer trailritten :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:46

cm, leuk

SN, tegels in de stal is geen optie. Comfi ligplaats in de schuilstal is hier verplicht, als ze 24/7 buiten staan. Vind ik zelf trouwens ook een voorwaarde met het klimaat hier. Rubberen tegels zijn fijn, maar stervensduur en ik zit al ver onder de streep door de dokterskosten van de laatste twee maanden.
Vlas zou een optie kunnen zijn, maar ik heb dat hier tot nu toe niet gezien.

Heb trouwens net d.a. aan tel gehad. Leverwaarden van billy waren dus niet goed, maar hij is te zwak voor nader onderzoek. Momenteel is het voeren van bietenpulp, vit b1, k1 en folyzuur aanbevolen. Over 10 dg wordt een nieuwe bloedproef genomen.