Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:14

Leuk kijk uit naar de filmpjes!

Zal mijn man eens lief aankijken of hij van het weekend wat foto's wil maken, maar dat zijn wel beginnerfoto's :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:52

Nou hier dan een paar foto's van Hummer en mij aan het oefenen :o . We zijn echt beginnend, in januari de eerste les gehad en tussendoor nog 2 maandjes vakantie. Maar nu zijn we echt lekker op dreef :D .

Inzetten van volte op andere hand, zijn we net mee begonnen.
Afbeelding

Afbeelding

Begin van de travers, moet nog veel meer verfijnen maar de basis begint te komen.
Afbeelding

Hij vind het nog moeilijk...
Afbeelding

Schouderbinnenwaarts
Afbeelding

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:33

Wat een prachtpaard paperboy ziet er al goed uit hoor vind ik! Sta zelf nu op op een laag pitje met Rox, op vakantie geweest en ze had haar hoofd geblesseerd waardoor er 2 hechtingen in moesten en ze geen kantoor of hoofdstel in kon! Nu ga ik het weer oppakken volgende week woensdag weer les, zin in.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:56

Dankjewel RenateKo!

Beterschap voor je paard, ik begrijp dat ze al weer aardig opgeknapt is en je weer lekker kunt gaan lessen.
Kan me voorstellen dat je er weer zin in hebt, lessen is altijd zo leuk en motiverend!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:59

Ik wil me hier ook even melden :D

Ik werk met mn verzorgpony aan de hand, maandag waarschijnlijk foto's maken, dus dan plaats ik hier ook wat! :)

Nog even een toevoeging: Ik heb momenteel geen les, maar ik heb wel 10 weken stage gelopen bij Marlous Eertink en 10 weken stage bij Marion Alblas.
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 31-08-13 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:59

Ziet er goed uit paperboy! En wat ook een prachtige verschijning jou paard. :j

RenateKo: Wat akelig beterschap met je paard.

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:00

Wat een gaaf paard!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:36

Bedankt Nelleke en TCFotografie :D .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:17

ziet er goed uit paperboy en wat een prachtig paard!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:58

Welkom Saskiakefie!

Mooi paard Paperboy!

Wie kan mij helpen. Kom dit probleem ook onder het zadel tegen. Rechtsom wil wijken voor geen meter dan drijf ik tegen een bult spieren aan. Hoe kan ik dit aan de hand oplossen?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:49

Bedankt!

Welkom Saskiakefie!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:56

Gister echt super fijn met Calypso gewerkt.
Afgelopen weekend (woensdag t'm maandag) heeft ze stil gestaan omdat ik weg was voor mijn opleiding. Ze staat dan 24/7 buiten, paar uur op 't gras en verder op het zand.
Maar ze kan zo slecht tegen niet bewegen en liep eigenlijk bijna kreupel dinsdag, ze is fysiek niet helemaal in orde(oa KS) en merk dat ze de training echt heel erg nodig heeft.
Dinsdag heel rustig de training opgepakt en dan merk ik dat ze in de training al enorm verbeterd, maar nog lang niet goed. Zo lekker doorgewerkt afgelopen week en afgewisseld met een aantal buitenritjes(dat vind ze extreem leuk en gaat dan vanzelf al iets makkelijker lopen).

En gister weer aan de hand gewerkt en met de hoof/halshouding iets lager als normaal(niet dieper, maar lager) en merkte dat ze daar weer echt de ontspanning en haar bewegelijkheid in terugvond. Dus heel mooi af kunnen sluiten met een aantal stukken op de volte en in het schouderbuitenwaarts! Even een opening gevonden om vandaaruit weer door te werken op het punt waar we waren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:28

Ik blijf me maar verassen hoe slim mijn pony's toch zijn, heerlijk! Bij een is het kwartje gevallen van travers aan de longe (echt geweldig gevoel, ik vroeg het, hij dacht best joh! ik lachen.. Dacht nog, nouuuu dat moet toeval zijn! Ik natuurlijk nog een keertje vragen, jahoor.. Wil je een travers dan krijg je hem! Echt heel cool :)

Andere pony heeft zo ontzettend veel tegenslagen, hij is echt zo'n watje, snel ziek/hoefbevangen, slechte achterbenen e.d. Maar man als hij loopt.. Vandaag eindelijk echt vooruitgang gezien na weer een terugval van hoefbevangenheid, heerlijk zacht met zijn lichaam, kon hem erg gemakkelijk veranderen in zijn lichaam zoals ik het wilde, netjes voorwaarts neerwaarts (hij vind het verzamelen echt toptop, maar het VN vind hij dan weer lastiger. Nu echt eerst goed voorwaarts neerwaarts, verzamelen en weer voorwaarts neerwaarts en wauw echt leuk! Schoolhalt gaat ook steeds leuker, hij doet het nu aan de longe vanuit galop, stilstand, schoolhalt. Echt geniaal ponietje!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:43

Hoe heb je de schoolhalt aangeleerd? :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:46

saskiakefie schreef:

Gewicht terugplaatsten op de achterhand in stilstand. Dus achteruit vragen, maar dan zo weinig en klein dat ze niet achteruitgaan, maar alleen het gewicht verplaatsen en dat uitbouwen.
Althans zo ben ik het aan het oppakken.

Ik weet niet of ZJ daar nog een speciale hulp/commando aan vast heeft gemaakt?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:04

Ja zo doe ik het ook alleen geloof dat er nog steeds niet echt een kwartje is gevallen, ja het lukt wel minimaal maar zodra ze wat meer gewicht moet dragen stapt ze meteen achteruit, maargoed het is natuurlijk ook wel zwaar dus maar gewoon geduldig blijven herhalen zodat dr spieren wat sterker worden. :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:08

Ja inderdaad en misschien de stapjes nog wel kleiner maken?
Voor mij is de visualisatie vaak voldoende. Mijn eigen zwaartepunt/balletje(balletje vanuit het Centred Riding ;) ) terugrollen en daarin gaat het gewicht van de paard altijd een beetje mee. En visualiseren wat ik wil. Dat is voor mijn paard in het begin echt voldoende. Als ze goede dagen heeft kan ze meer en anders minder.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:25

Ja klopt dat helpt zeer zeker. Ik wil soms ook ook gewoon wat te snel. :)

Even een paar foto's van vandaag nog zoals beloofd haha :P

LVO
Afbeelding

en in draf;
Afbeelding

Schouderbinnenwaarts, misschien nog iets teveel met het hoofd naar binnen maar wel mooie buiging in het lichaam. :)

Afbeelding

Naar de kant wijken.
Afbeelding

Travers. :) Mag nog wat meer voorwaarts maar ik vind het eerst belangrijk dat ze hem goed uitvoert. Alhoewel ze soms nu haar achterhand al wat teveel naar binnen zet en da's ook weer niet de bedoeling :P

Afbeelding

Afbeelding

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:54

Ik lees hier af en toe mee maar houd het niet altijd bij.
Leuke foto's hierboven allebei en ziet er zeker goed uit!
Zo ver ben ik nog lang niet...

Ik ben nu zelf weer aan het opbouwen met mijn pony na de hoefbevangenheid en cushing, toch wel een aanslag op het lichaam dus rustig aan beginnen met alles weer los en soepel te maken. We werken nu aan de hand aan de volte, de buiging en ontspanning in het lichaam, en dat is al moeilijk genoeg.
Hebben jullie hier nog boeken of dvd's die jullie me kunnen aanraden over het werken aan de hand? :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:08

saskiakefie schreef:

Om jouw vraag te beantwoorden, wat ik heb geleerd is inderdaad het gewicht naar achter verplaatsen en dat uitbreiden. Maarrrr, wat je dan krijgt is een paard wat niet buigt in de achterbenen maar gewoon gestrekt (dus zonder buiging) naar achter leunt (zoals een hoefbevangen paard). Waar ik veel meer mee werk is voorwaarts gaan, ik heb het idee dat mensen veel te veel terug denken maar juist het voorwaarts denken is belangrijk. Deze pony is dan ook wel bijzonder slim, welk kwartje er precies gevallen is weet ik ook niet haha..

Ik ben nu met de andere pony's bezig vanuit stap/draf/galop terug naar halt, vanuit halt achteruit (op een correcte manier, dus niet kop in de lucht e.d.) en vanuit daar (waarbij je duidelijk veel meer buiging in de achterbenen ziet) overgang naar galop of draf. Daar moeten ze natuurlijk wel sterk genoeg voor zijn. Op dit moment is dit voor mij toch wel de leukste oefening (en voor de paarden ook), het vergt namelijk ontzettend veel aandacht. Alle overgangen, toch het voorwaartse erin houden, lichaamshouding, e.d. Als mijn ouders terug zijn van vakantie, en ik dus de camera weer kan gebruiken zal ik toch wat meer moeten gaan filmen :)

SE, ik heb het idee dat je teveel buiging wilt, meer dan jouw pony aankan. Dat zie je op de eerste foto heel duidelijk, binnenachterbeen maar meer onderstappen inplaats van onderdoor + het hoofd is teveel uit de lijn van de schouders. Leuk trucje wat mijn lesgeefster mij ooit heeft doorgegeven, doe alsof de schouders twee koplampen zijn en laat het hoofd daartussen kijken. Dat zie je dus ook mooi bij de SB en travers foto, wat Ijssnuiver zegt, nog kleiner denken!

Als ze naar achter stapt met het gewicht verplaatsen betekent het dat jij te laat bent, en dus te snel gaat voor haar. Meer kan ze niet hebben, en jij moet dan zeggen dat ze weer naar voren mag. Grens opzoeken maar niet overschrijden.

Die longe foto is wel netjes (leuke pony btw :) ), al zou ik net wat meer horizontaal werken. Maar kan een momentopname zijn, ik wissel ook veel af maar probeer die stukjes halsstrekken wel te verkorten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:32

@Zusjacobs Ik zat even te kijken wie je bedoeld met SE maar ik geloof mij? :P Bedankt voor je reactie! Ik moet zeggen dat ze inderdaad al best veel buigt als ik het op de foto's terug zie terwijl ik het idee had dat ze haar lichaam best wel recht hield, dus dat is wel een positief punt :D
Maar het achterbeentje komt er inderdaad niet voldoende onder-naar voren dus je hebt wel gelijk wat betreft teveel. Haar hoofd komt meestal ook wat teveel naar binnen en dan loopt ze met dr lichaam teveel naar buiten toe. Dat vind ik ook wat moeilijk te begrenzen, misschien nog wat meer steun aan de wand zoeken? Of ik moet gewoon wat minder vragen om te buigen haha.

Verder een ander puntje is dat ze moeite heeft met stelling, dus puur haar hoofd inbuigen en buiging van de hals doet ze dus teveel. Ik weet niet zo goed hoe ik wel die stelling beter kan krijgen en de buiging minder? Ze buigt ook vooral veel vanuit dr schoft in, dus eigenlijk gewoon dr hele hals opzij, maar dat zie je wel op de foto's terug.

Ik moet zeggen dat foto's toch best wel verhelderend kunnen zijn, zeker omdat ik verder ook geen les krijg! :) Zie je het toch even vanuit een ander punt.

En tips blijven welkom hoor, alleen maar fijn. :) M'n moeder heeft ze gemaakt en ik vroeg of ze nog een filmpje wilde maken maar die staat er helaas niet op.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:53

Nog een leuk trucje, doe alsof er door het lichaam een touwtje loop, bij de neus trek je het touwtje naar voren (niet teveel over nadenken dat krijg ik er in ieder geval een vies beeld bij haha). Dus ook met dit niet teveel willen, meer naar voren denken. Daarbij kun je ook heel simpel met je hand of zweep de kaak verplaatsten. Natuurlijk genoeg buitenteugel/zweep gebruiken. Dus of met je buitenteugel de hals/schouder/achterhand begrenzen. Ik ben de laatste tijd veel bezig geweest heel duidelijk aan te geven wat nou wat betekent, dus wat betekent het als ik de zweep optil naar de schouders (dan heb ik het over longeren op korte afstand), of naar de achterhand e.d. Zo kun je ze dus steeds beter/sneller verplaatsen en echt op elk deel afhankelijk vragen wat je wilt, dus ook op afstand/vanaf elke plek waar je staat. Dus dat ze echt begrijpen wat je wilt en niet als je bijv. omdraait de travers geven of wanneer je de zweep omhoog teelt maar gewoon travers lopen (of simpeler, gewoon hun kont naar binnen gooien).

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:16

Saskiakefie; leuke foto's, ziet er mooi uit!
Dat soms teveel naar binnenkomen van de achterhand in de travers is hier ook af en toe. Mijn paard wil soms zo zijn best doen voor de beloning die hij krijgt na de travers, dat hij het een beetje overdrijft :D . Maar ben al zo blij dat hij het idee snapt en dat hij het nu 2 kanten op kan, dat vind ik al zulke stappen vooruit!

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:32

Hallo allemaal, vandaag weer les gehad na een aantal weken en ben blij dat Rox het super oppakte weer een stukje verder vanuit de renvers een pirouette meenemen ze snapte het idee al aardig, maar moet nog wel verfijnd worden, helaas gaat mijn instructrice voor 4 maanden naar Afrika maar gelukkig heeft ze wel een trainingsschema voor ons opgesteld zodat we lekker door kunnen oefenen!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:52

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt