Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Solleke_Noah schreef:Je kan kijken hoe snel het paard het oppakt en dan bv in de voormiddag clickergewenning en evt target, en in de namiddag verder met target/hoofd laag en evt al targetten in de buurt van de trailer, aandacht bij training ipv trailer houden.
P
liljebo schreef:Solleke_Noah schreef:Je kan kijken hoe snel het paard het oppakt en dan bv in de voormiddag clickergewenning en evt target, en in de namiddag verder met target/hoofd laag en evt al targetten in de buurt van de trailer, aandacht bij training ipv trailer houden.
P
Persoonlijk zou ik met een paard wat gewend is tegen de druk in te gaan, nog niet in de buurt van een trailer komen, met die historie
Amable schreef:Ik kwam toevallig dit artikel tegen, is ook leuk om te lezen en m.i. ook van toepassing op dieren. Ik neem aan dat hersenen daarin toch redelijk gelijk werken. http://www.nu.nl/gezondheid/2896688/sla ... ctief.html
Solleke_Noah schreef:[
P
Ik zou het eerder doen om de druk wat van de trailer af te halen, dat paard leert dat je best in de omgeving van een trailer kan zijn zonder dat je er meteen op moet, en dat dus het zicht van een trailer geen reden is om te beginnen panieken. De focus dus net niet op de trailer leggen, de hele trailer negeren, ook als paard dat niet doet. Een beetje het principe dat als een hondje iets eng vindt, je dat best negeert zodat hondje gaat denken "ok, baasje vindt het niet eng, dan zal het wel ok zijn" ipv hondje toe te spreken of te troosten waardoor hij echt denkt dat er iets mis is.
Nu geef ik eerlijk toe dat dit is wat ik spontaan zou doen, ik weet niet of een paard wel op diezelfde manier linken legt als een hond. De beste resultaten worden hier meestal toch bereikt met rustig blijven en geen drama maken, en sowieso geen druk zetten en elke stap voorwaarts van paard belonen, ook al sta je dan uren te koekeloeren voor de trailer.
Heeft iemand een paard ooit al eens mbv de target volgen de trailer ingeleid? Zoja, bleef het paard dan zo gefocust op de target dat hij de trailer gewoon rustig opging?
[***] schreef:Maar het paard doet dit alleen in combinatie met de trailer, en ik denk ook niet dat die standaard achterover gaat als je aan het touw trekt zeg maar. Ik heb het dus niet gezien, maar zover ik begrepen hebt gaat het paard panikeren als er van alle kanten druk komt (dus iemand in de trailer aan het touw, mensen opzij/achter met een longe, dat soort dingen) maar die loopt verder ook gewoon netjes mee aan een touw en wordt gelongeerd en dergelijke. Dus die gaat niet standaard tegen druk in, alleen met momenten dus in combinatie met de trailer, maar wat daar precies de oorzaak van is heb ik zelf nog niet gezien..
Weet niet of het verder uitmaakt hoor, maar wilde het nog even laten weten