Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:16

Ok, dank jullie wel.
Wat is dan wel realistisch om vandaag te doen? Amable heeft het over 2 à 3 sessies, maar kan dat ook op dezelfde dag dan? Dat ik gewoon in de weide begin met de target en dan verspreid over een paar sessies kijk waar ik geraak met hoofd laag en wijken voor druk?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:20

Je kan kijken hoe snel het paard het oppakt en dan bv in de voormiddag clickergewenning en evt target, en in de namiddag verder met target/hoofd laag en evt al targetten in de buurt van de trailer, aandacht bij training ipv trailer houden.

Ik weet verder niet hoe het weer bij jullie is maar hier giet het al heel de dag :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:23

Ik denk dat je niet naar een bepaald tijdschema moet streven. Dan ga je jezelf onder druk zetten en is de kans groot dat het ontaard in toch druk zetten bij het paard.
Bovendien kan het enorm helpen als je het paard wat meer vrije tijd geeft tussendoor en het niet op een dag probeert te doen.

Hoe lang je werkelijk nodig hebt is helemaal afhankelijk van het paard en van jouw eigen kunde. Ik denk niet dat een ander die inschatting kan maken zonder het paard te kennen en zonder te weten hoe jij werkt. En zelfs met die wetenschap is dat moeilijk....

Waak ervoor dat je het niet te snel wilt doen. Zeg gewoon van te voren tegen de mensen dat je niet weet hoeveel tijd je nodig hebt en begin gewoon met bekend maken met de clicker en basistraining. Target aanraken, target volgen, hoofd laag, en een onmiddellijke reactie op lichte aanwijzingen middels halster moeten erin zitten voordat je in de buurt van de trailer komt. Zeker bij een paard wat steigers en zich laat vallen

Je wilt niet dat uitgerekend bij jou, door te snel willen gaan of een miscalculatie, het paard achterover klapt en zich verwond.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:24

Solleke_Noah schreef:
Je kan kijken hoe snel het paard het oppakt en dan bv in de voormiddag clickergewenning en evt target, en in de namiddag verder met target/hoofd laag en evt al targetten in de buurt van de trailer, aandacht bij training ipv trailer houden.

P

Persoonlijk zou ik met een paard wat gewend is tegen de druk in te gaan, nog niet in de buurt van een trailer komen, met die historie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:27

Neen, inderdaad. Vorige keer is ze al 3x gaan liggen dus dat willen we nu liever niet meer :+

Ik vind het alleen zo moeilijk omdat ze geen schrik heeft van de trailer op zich, maar puur het er echt instappen, dus dat ze onder het dak door moet zeg maar, daar zit het probleem. De laadklep gaat ze gewoon op, 100 keer als het moet, en dan stopt het. Dus het is geen echte trailerangst, maar angst om zich te stoten.

Maar ik ga zeggen dat ik het wel wil proberen volgens mijn manier, maar dat dit waarschijnlijk niet voor vandaag zal zijn. En als er anderen zijn die het beter kunnen (er zijn er nogal met een grote mond zeg maar) dat zij het dan maar moeten doen en dan hou ik mij wel bezig met mijn eigen pony's :+ En dan is het aan de eigenaresse de keuze wat ze ermee wilt ... Nu moet ik wel even vragen, want die trailer die ze nu hebben om te oefenen is niet van hun (is een extra hoge trailer) dus ik weet wel niet hoelang die daar gaat blijven. Misschien dat ze het toch allemaal zo snel mogelijk willen om die reden, maar dan moeten ze maar iemand anders zoeken om het te doen..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:28

Hoho, afhankelijk van he. Ik heb bijv een paard laatst op de trailer gezet, die deed dat altijd prima maar had ineens besloten dat 'ie natuurlijk ook nee kon zeggen. Die heb ik niet aangeclickerd, had 1 keer eerder wat gewoon grondwerk met hem gedaan (mee lopen, halthouden, achterwaarts enz) en die had ik binnen een uur op de trailer. Was ook wel binnen 10 minuten gelukt, maar een les duurt toch ongeveer een uur he :P Buiten dat, op deze manier kon ik het veel mooier bevestigen, veel meer belonen en duidelijker aan de eigenaresse laten zien wat ik deed waardoor het nu wel lukte. Maar dat paard was niet bang. Daarbij, het hangt natuurlijk ook van je eigen vaardigheden af, hoeveel paarden heb je zelf al leren trailer laden? Dus hoe je niet vast aan de sessies die ik noem.
Op 1 dag zou ik overigens ook niet vanuit gaan, ik merk in de praktijk dat een oefening een tijdje laten rusten vaak juist meer goed dan kwaad doet.
Ik kwam toevallig dit artikel tegen, is ook leuk om te lezen en m.i. ook van toepassing op dieren. Ik neem aan dat hersenen daarin toch redelijk gelijk werken. http://www.nu.nl/gezondheid/2896688/sla ... ctief.html

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:35

Misschien is het handig om alvast te werken met ergens onderdoor lopen? (als je tenminste geschikt materiaal hebt)

Ik denk dat je stelling verstandig is. Jij doet het zonder tijdsdruk en zonder bemoeienissen van anderen of je doet het niet. Het is zeker een poging waard, maar alleen als de eigenaars je de kans geven. Sommige eigenaars hebben geen geduld. Die willen een probleem, wat al een eeuwigheid speelt, zomaar opeens opgelost zien. Dat is niet reeel. Zo'n probleem is meestal gekoppeld aan issues die al lang spelen, maar waar nooit iets mee is gedaan.

Ik ben hier tijdelijk gestopt met de pony, omdat we niet zeker zijn of hier al dan niet een droesbacterie heerst en om geen risico te nemen, ligt het nu in overleg stil
Ik had het er wel met de eigenaar over en die weet niet goed wat hij met de pony zal doen; uitlenen, voor laag bedrag verkopen, zelf houden.
Hij had het er ook over om er eventueel nog iemand anders mee te laten werken etc.
Ik ben daar heel helder in.
Als ik met die pony aan het probleem moet werken, doe ik dat alleen, zonder dat andere mensen van alles met dat paard gaat doen. Er wordt al jaren niets meer mee gedaan, dus zie ik het probleem niet.
Maar ik zeg dat dus ook.
Als hij anderen met die pony wil laten werken... prima... maar dan trek ik er de handen vanaf. Daar ben ik erg gemakkelijk in.
De kans is nl groot dat je tegengestelde dingen gaat doen en dat is nooit in het belang van het paard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:37

liljebo schreef:
Solleke_Noah schreef:

P

Persoonlijk zou ik met een paard wat gewend is tegen de druk in te gaan, nog niet in de buurt van een trailer komen, met die historie

Ik zou het eerder doen om de druk wat van de trailer af te halen, dat paard leert dat je best in de omgeving van een trailer kan zijn zonder dat je er meteen op moet, en dat dus het zicht van een trailer geen reden is om te beginnen panieken. De focus dus net niet op de trailer leggen, de hele trailer negeren, ook als paard dat niet doet. Een beetje het principe dat als een hondje iets eng vindt, je dat best negeert zodat hondje gaat denken "ok, baasje vindt het niet eng, dan zal het wel ok zijn" ipv hondje toe te spreken of te troosten waardoor hij echt denkt dat er iets mis is.

Nu geef ik eerlijk toe dat dit is wat ik spontaan zou doen, ik weet niet of een paard wel op diezelfde manier linken legt als een hond. De beste resultaten worden hier meestal toch bereikt met rustig blijven en geen drama maken, en sowieso geen druk zetten en elke stap voorwaarts van paard belonen, ook al sta je dan uren te koekeloeren voor de trailer.

Heeft iemand een paard ooit al eens mbv de target volgen de trailer ingeleid? Zoja, bleef het paard dan zo gefocust op de target dat hij de trailer gewoon rustig opging?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:39

Amable schreef:
Ik kwam toevallig dit artikel tegen, is ook leuk om te lezen en m.i. ook van toepassing op dieren. Ik neem aan dat hersenen daarin toch redelijk gelijk werken. http://www.nu.nl/gezondheid/2896688/sla ... ctief.html

Grappig. Kurland noemt dat ook... het schijnt enorm te helpen, als paarden er 'een nacht -of meerdere nachten-over kunnen slapen'
Ik denk dat het met het verwerken van indrukken te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:40

Inderdaad liljebo :j Heb gisteren al laten weten dat ik het best wil proberen, maar dan zonder de hele stal erbij als toeschouwer (mensen gaan altijd graag kijken bij zo'n dingen natuurlijk :+ ), maar ik ga het er vandaag nog eens verder over hebben en dan zie ik wel wat ze zeggen. Kan ik nog beslissen of ik er al dan niet aan begin.

Ergens onderdoor lopen zou een mooie zijn, maar dat materiaal hé ... Ik heb dat wel voor mijn pony's, maar dat is makkelijk, gewoon 2 staanders met de lepel op 1.60m, balkje erop en ga maar ... Maar voor een paard van 1.85m is dat wel een beetje héél erg bukken :Y) :)) Zou ook niet zo meteen weten hoe ik het zou kunnen maken ...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:43

Solleke_Noah schreef:
[
P

Ik zou het eerder doen om de druk wat van de trailer af te halen, dat paard leert dat je best in de omgeving van een trailer kan zijn zonder dat je er meteen op moet, en dat dus het zicht van een trailer geen reden is om te beginnen panieken. De focus dus net niet op de trailer leggen, de hele trailer negeren, ook als paard dat niet doet. Een beetje het principe dat als een hondje iets eng vindt, je dat best negeert zodat hondje gaat denken "ok, baasje vindt het niet eng, dan zal het wel ok zijn" ipv hondje toe te spreken of te troosten waardoor hij echt denkt dat er iets mis is.

Nu geef ik eerlijk toe dat dit is wat ik spontaan zou doen, ik weet niet of een paard wel op diezelfde manier linken legt als een hond. De beste resultaten worden hier meestal toch bereikt met rustig blijven en geen drama maken, en sowieso geen druk zetten en elke stap voorwaarts van paard belonen, ook al sta je dan uren te koekeloeren voor de trailer.

Heeft iemand een paard ooit al eens mbv de target volgen de trailer ingeleid? Zoja, bleef het paard dan zo gefocust op de target dat hij de trailer gewoon rustig opging?

Maar dit gaat om een paard wat geleerd heeft tegen druk in te gaan, gewoon steigert en zich achterover lat vallen.

Het gaat mij dan niet om de trailer, maar om het feit dat het paard een verkeerde reactie geeft op een vraag via halster en dat vind ik altijd link. Voor mijn gevoel is het paard niet klaar voor trailerladen als het niet gewoon meteen correct reageert op druk (wijken dus). Een basisvaardigheid die m.i. erin moet zitten voordat je aan de trailer toekomt.

Heeft niets te maken met al of niet bang zijn voor de trailer, maar wel met het leggen van een goede basis om ongelukken te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:46

Maar het paard doet dit alleen in combinatie met de trailer, en ik denk ook niet dat die standaard achterover gaat als je aan het touw trekt zeg maar. Ik heb het dus niet gezien, maar zover ik begrepen hebt gaat het paard panikeren als er van alle kanten druk komt (dus iemand in de trailer aan het touw, mensen opzij/achter met een longe, dat soort dingen) maar die loopt verder ook gewoon netjes mee aan een touw en wordt gelongeerd en dergelijke. Dus die gaat niet standaard tegen druk in, alleen met momenten dus in combinatie met de trailer, maar wat daar precies de oorzaak van is heb ik zelf nog niet gezien..

Weet niet of het verder uitmaakt hoor, maar wilde het nog even laten weten :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:47

nja, is wel lastig bij zo'n staak ja.
En laat idd de stalgenoten maar uit de buurt. Zeer irritant als een boel mensen staan te kijken en een deel wrs ook nog beter weet hoe het moet en dat duidelijk laat merken.

heb ik ook wel eens. Wilde laatst elders op Hälga stappen via een opstap, maar het was een spannende situatie en een eng voorwerp dus ze ging er niet meteen naast staan. Prima, denk ik dan. Mooie trainingsgelegenheid. Dus ik begin daar een beetje mee te werken, krijg ik meteen 'hulp' van mensen die het paard wel eventjes naast die opstap zullen zetten (lees: duwen, stevig vasthouden etc) Goed bedoeld, maar ik schiet er niets mee op.
Op zo'n moment stop ik dan ook en probeer uit te leggen dat het mij er niet om gaat om zo snel mogelijk erop te zitten,. maar om mijn paard te leren overal en altijd naast een opstap te parkeren. Maar mensen vinden dat toch vaak raar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:51

[***] schreef:
Maar het paard doet dit alleen in combinatie met de trailer, en ik denk ook niet dat die standaard achterover gaat als je aan het touw trekt zeg maar. Ik heb het dus niet gezien, maar zover ik begrepen hebt gaat het paard panikeren als er van alle kanten druk komt (dus iemand in de trailer aan het touw, mensen opzij/achter met een longe, dat soort dingen) maar die loopt verder ook gewoon netjes mee aan een touw en wordt gelongeerd en dergelijke. Dus die gaat niet standaard tegen druk in, alleen met momenten dus in combinatie met de trailer, maar wat daar precies de oorzaak van is heb ik zelf nog niet gezien..

Weet niet of het verder uitmaakt hoor, maar wilde het nog even laten weten :Y)

Maakt wel uit, maar het is zaak om hier van te voren, bv in wei of paddock, even mee te spelen. Hoe licht is hij bv? Is hij werkelijk licht (je wil niet weten hoeveel mensen toch best veel druk op halster zetten bij eenvoudige dingen zonder dat ze het in de gaten hebben)
Je wil dus checken hoe licht hij voorwaarts, achterwaarts gaat, hoe hij inbuigt met hoofd (flexen) nav lichte vraag via halster en of je zijn hoofd omlaag kan vragen, via lichte vraag op het halster.
Als dit goed gaat, zou ik het op verschillende plaatsen proberen (paddock, wei, gang, stal, parkeerplaats waar de trailer staat)
Misschien gaat het meteen perfect en dat is prima. Maar voor hetzelfde geld kom je hier al issues tegen en dat wil je dan weten voordat je met de trailer gaat werken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:54

@liljebo: ik ging er idd vanuit dat het paard normaal reageerde op halsterdruk, alhoewel de meeste paarden (die ik al gezien heb), die in principe netjes reageren op halsterdruk, best tegendruk durven geven als ze iets oprecht eng vinden.

Los daarvan zou ik dus niet werken met halsterdruk, of minimaal. Als het paard probleemloos op de klep gaat staan, zou ik met paard op de klep gaan staan, en elke minimale poging tot voorwaarts belonen. Komt er geen voorwaarts is dat ook prima, dan blijven we stilstaan, achterwaarts, opzij etc dat 'mag' niet, het is stilstaan (mag uren duren) of voorwaarts en dat wordt beloond. Vaak is het toch zo, zoals Sabine ook al zei, dat paarden juist nog tegendraadser worden omdat er van alle kanten druk komt en ze dat gewoon niet meer kunnen verwerken...

Paard waarmee we de weide deelden werd hier opgehaald voor de winter, hij zou naar een pensionstal gaan. Wat een drama was dat! Er werd letterlijk enkele minuten geprobeerd het paard er op de normale manier in te krijgen, toen dat niet werkte werd er meteen gegrepen naar blinddoek, bezemsteel, longelijn achter de poep van het paard, en met vijf man het paard, geblinddoekt en inmiddels met hoofdstel aan, de trailer in de stampen/heffen... Paard flipte natuurlijk door met al die druk van alle kanten en heeft zich al steigerend losgerukt en is terug naar onze paarden in de wei gespurt. Uiteindelijk heb ik mijn paard even op de trailer gezet (was een tweepaards) in de hoop dat het andere paard zou volgen. Mijn paard was natuurlijk al wat nerveus door het drukke spektakel dat ze vanuit de weide hadden gezien, dus hij aarzelde even voor de klep. Eén van de 'ophalers' wilde hem al een tik op zijn poep verkopen, die heb ik even heel boos gezegd dat hij dat moest laten. Ik bedoel, je moet een paard ook even de tijd geven na te denken en te zien dat het heus allemaal niet eng is. Uiteindelijk is het andere paard er met heel veel pijn en moeite opgesleurd, ik vond het echt een akelige ervaring -O-

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:59

Zo gebeurt het helaas nogal eens vaak. Triest ja.
Overigens heb je gelijk als je zo weinig mogelijk met druk wilt werken. Ben ik helemaal mee eens. Maar ik wel zelf toch van te voren even checken hoe de basis erin zit. Hoewel veel paarden goed lijken te reageren op het halster, valt het vaak toch tegen als je echt de lichtheid gaat testen onder verschillende omstandigheden. En ik wil zelf gewoon dat het paard vertrouwd is met halster en mij aan de andere kant van het touw, voordat ik een probleem aanpak

Maar goed... ik heb paarden trainen niet als beroep en dat is gewoon vanuit mijn perspectief. Amable heeft natuurlijk veel meer ervaring hierin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:00

@ liljebo : Ok, ik begrijp :j Wilde sowieso eerst polsen hoe haar reacties waren op verschillende dingen en in verschillende situaties enzo.

@ Sol : ik begrijp jouw reactie op zich ook, maar dat is dus wat die NH-persoon (naja, "" ) ook gedaan heeft, gewoon paard half op de laadklep en wachten, wachten, wachten ... Na 3u zat ze daar nog te wachten (ze had ondertussen wel een emmer voer erbij gehaald maar dat was het dan ook). Ik begrijp wel dat een paard tijd nodig heeft, maar er mogen toch ook wel dingen gebeuren. Ik kan mij daar ook in die trailer zetten, paard half op de laadklep, touwtje los en wachten ... En daar dan ook nog per uur geld voor krijgen :+

Pas op, ik wil hiermee niet zeggen dat je een paard compleet over de zeik moet helpen omdat er wat moet gebeuren, maar dit was toch echt wel een kwestie van makkelijk geld verdienen hoor .. En ze had al 2x daarvoor met het paard gewerkt en was ervan overtuigd dat die gisteren zeker de trailer in zou lopen .. Naja, niet op die manier dus :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:07

Ik vond het vooral schokkend om te zien dat het paard echt maar enkele minuten kreeg (als het dat al was...) en dat er dan meteen naar alle hulpmiddelen tegelijk werd gegrepen. Ik bedoel, én een blinddoek, én een longe, én een por met een bezemsteel, én vijf man waarvan één aan het hoofdstel trok en de rest (echt waar!) zijn vier benen probeerden te verplaatsen. Zoiets had ik echt nog nooit gezien en ook niet toegelaten als ik de eigenaresse was...

Ik ken ook de manier van constante druk houden op het halster en deze lossen als er één pas naar voor gezet is (kan dit de parelli manier zijn? het leek erop) en dit leek ook wel te werken, maar voor mijn paard sowieso niet. Ik ben ook wel verwend met twee paarden die heel gemakkelijk de trailer opgaan :)

edit: Sabine, ik denk dat bij die methode de clicker heel nuttig is, dus dat je zeg maar ook gewichtsverplaatsingen naar voren kan belonen, vooropgesteld dat het paard tegen dan de clicker kent en dus dingen zal uitproberen voor de click te horen, zoals bv eens een voetje naar voor zetten. Valt dan het kwartje kan het zijn dat paard nog meer gaat proberen, dan is het niet gewoon stompzinnig wachten op paard dat de trailer inloopt, maar op paard dat een poging doet uit te vissen wat je wilt en al is het maar één stapje zet.

Zoals gezegd, dit is allemaal theorie in mijn hoofd, want mijn paarden hebben geen problemen met de trailer. Onze stichting (vzw) paarden zijn heel uiteenlopend, maar uiteindelijk krijgen we die er ook wel altijd op, niet steeds zoals ik het zou willen helaas... bij Boke bv ging het niet helemaal zoals ik zou willen :D maar dat was omdat die ene man zich eventjes kwam bemoeien (zal je nog wel weten denk ik).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:11

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:13

SN ik heb dat vaker gezien. Erg triest ja, en vaak met verstrekkende gevolgen. Mensen hebben gewoon vaak geen geduld en geen begrip voor het paard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:21

Het zou me verbazen als dat paard nu ineens wel vlot de trailer opgaat, volgens mij moet hij er nu helemaal niets meer van hebben...

Met mijn jonge paard (heb ik vanaf 4 jaar, nu 10 jaar oud) heb ik nooit bewust getraind op de trailer. Ik vroeg hem wel vaker gekke dingen, ergens ingaan of over gaan of op gaan, die dan altijd lukten en waar hij geen slechte ervaring mee kreeg. De trailer was gewoon het zoveelste ding in de rij gekke dingen en hij heeft nooit geaarzeld om erop te gaan. Ik denk dan (of maak mezelf dat wijs, haha) dat dat komt omdat hij alle vorige keren dat ik moeilijke dingen vroeg, altijd een positieve ervaring had, en hij dus geen reden had om de trailer te wantrouwen.

Dat voordeel ben je natuurlijk wel kwijt met een paard met al een geschiedenis met de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:28

Thanks liljebo! Zeker een interessante video.
Dat is dus echt puur met de target, verder geen druk & geen niks ....
Misschien kan ik vragen of ze de trailer in de weide kunnen zetten, is wel weer de weide natuurlijk, maar daar voelt ze zich ook wel veilig ... En dan gewoon los met haar werken zoals in de video gezegd wordt ... Trailer kan dan daar ook blijven staan, kan ik makkelijk onderbreken en met pauzes steeds een paar minuutjes trainen enzo ... (en de weide ligt om de hoek dus niet waar de rest van de weides liggen, dus dat is ook weer in mijn voordeel want daar komen niet zoveel toeschouwers :Y) ).

[***] ging inderdaad ook niet zoals ik in de planning had ... Als mensen zich komen moeien word ik altijd beetje boos, heb me toen maar ingehouden want het was al stressvol genoeg :P

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:35

Mijn ervaring is dat je een paard vooral in beweging moet houden en niet moet laten bevriezen. Ik heb als doel ook nooit de trailer, maar daar staan waar ik hem hebben wil. Dus ik ga helemaal niet de trailer in in het begin, maar pasje naar achteren, pasje naar voren, 2 pasjes naar achteren, pasje opzij, stil staan, 3 pasjes naar voren enz. Op die manier staan we vaak ineens toch in de trailer. En ik click dan (of beloon met rust/iets lekkers zonder clicker bij een niet geclickerd paard) op het moment dat 'ie een stap naar voren komt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:37

SN ik denk dat dat wel dergelijk helpt. Mijn paarden kijken ook nergens meer van op. Wel handig, moet ik zeggen. Maar idd een slechte ervaring is in no-time erin gebrand.

Sabina jep. Lijkt mij eigenlijk wel geschikt voor zo'n paard. Je ontneemt dan iedere reden tot steigeren.
(al zou ik de hantering die ik voorheen noemde evengoed testen, alleen al om het paard te leren kennen en evt issues te zien. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:41

Het wijken voor druk gedeelte aan het halster bedoel je dan? Ga ik sowieso ook testen :j Even weten wat voor vlees ik in de kuip heb :+ Moest het lukken om haar in de trailer te krijgen is het sowieso ook de bedoeling dat dit gewoon aan het halster kan, dus daar moeten we dan toch verder aan werken (ik zeg niet nu meteen, maar naar de toekomst toe ;) ).

Maar de bedoeling nu is, indien mogelijk, haar op de trailer krijgen, gewoon dat ze leert dat ze niet altijd haar hoofd stoot en dat het wel veilig is. Misschien als ze er 1 keer weer op geweest is dat ze iets heef van "ey, dit is niet meer eng, ik kan dit best" en dan zijn we vertrokken natuurlijk. Of misschien ook niet, en dan hebben we onze bezigheid :+