Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Visitor schreef:Bij het beginLeuk zeg! Waarmee zijn jullie begonnen?

.
. Ik vind het altijd erg interessant je verhalen te lezen. Nog steeds bezig met het engels-talige forum of een van hun cursussen?
Het wordt een soort manier van leven op een bepaald moment, ik ben niet altijd actief bezig met de cursussen als in "hier gaan we vandaag aan werken, of ik ga dit of dat proberen" maar ben wel constant bezig met het kijken naar mijn pony, het zoeken van de juiste momenten, de ontspannenheid, en dat belonen ... Daarom niet altijd met snoep want dat heb ik echt niet altijd bij de hand, maar even goed met stem of een aai/kriebel, of gewoon door het feit dat ik er blij mee ben en dit dan afstraal naar hem toe. Voelt hij heel goed aan ....

) maar dat hij alleen in een bepaalde positie kans maakt op beloningen. Hij is namelijk best slim en had heel snel door dat als hij achter mij ging lopen en ik vroeg hem dan terug naast mij dat hij dan een beloning kreeg, dus ging hij op een bepaald moment steeds maar achter mij hangen .... Dus nu is de "naast mij" positie de enige die beloningen oplevert, en enkel als hij daar uit zichzelf een tijdje blijft lopen (en hoelang dat is varieert dan weer). Loopt hij intussen voor mij of achter mij maak dat niet uit, maar gaat hij dan naast mij lopen wacht ik nog een tijdje voor ik beloon (met snoep dan, ik zeg wel tegen hem hoe geweldig hij is
). Links of rechts van mij lopen maakt voor mij trouwens niet uit ...
. Dex heeft de voorkeur om vaak voorop te lopen, en dat vind ik prima. Het is alleen dan ook zijn ding om mij af en toe af te snijden naar gras - dus voor mij langs - dat is wat minder handig haha. Voor nu zou het dus fijn zijn als we relaxed kunnen wandelen als hij naast me loopt
Het was inderdaad niet echt een hulpvraag, meer een intresse hoe andere mensen wandelen of de positie trainen. Voor nu twijfel ik dus of ik meer ga shapen op het netjes meelopen of met de target duidelijkheid geef. Voor nu blijft het even bij shapen, want er zitten genoeg mooie momentjes bij
Ik zal de volgende keer kijken of ik een filmpje kan maken. Swa kent het voetjes geven op commando heel goed en hij kende ook al zijn been naar voren uitslaan en op iets neerzetten. Dus nu vertalen naar neerzetten op de hoefstandaard (die kon ik de vorige keer niet vinden dus toen heb ik hem zijn voet in mijn hand laten plaatsen). Vervolgens wil ik klikken en belonen voor 1-3 seconden zijn voet erop laten staan en dan belonen voor het vijlen en daarvan de duur opbouwen.
Laatst zelfs onder het zadel en het ging haast vanzelf, terwijl ik me nog heel wat andere toestanden bij dat rooster kan herinneren ...
) en ontdekt dat als hij afleiding heeft (lees: wat hooibrokken in zijn voerbak) hij compleet geen problemen heeft met borstelen en helemaal niet boos doet op borstels of aanrakingen. Dus het is volgens mij eerder een mentaal iets dan lichamelijk.
Maar wil nog niet zo lukken. Denk dat de mat net iets te klein is dus wil binnenkort eens met een zeil aan de slag en dit steeds kleiner maken. Wat hij nu vooral doet met de mat is toevallig er eens 1 voet op zetten en dan totaal die link niet maken, en daarna gefrustreerd en boos op dat ding worden ... 
Zeg niet dat het alles oplost, maar volgens mij helpt het wel om zijn systeem wat meer in balans te houden waardoor hij zich niet zo vervelend voelt en dus niet zo introvert wordt waardoor het schrikken ook niet meer zo voor komt. Als hij zich niet ok voelt kruipt hij echt in zijn eigen wereldje, en daar ontstaan veel problemen door ... dat is nu minder. Nu was het ook wel mooi weer de afgelopen tijd, dus ben benieuwd als het weer eens koud is & regent (de laatste keren was hij op die dagen totaal niet te genieten, maar wel nog steeds aanwezig ipv in zichzelf gekeerd).
. Maar merk nu de laatste tijd dat de routine nog hetzelfde is, maar dat hij dan vraagt om aangeraakt te worden (hij "duwt" een soort van, en ik ben van het principe als hij mij mag aanraken mag ik dat ook bij hem) en dan gaat hij er ook echt voor staan en moet ik de juiste plekjes uitzoeken ... Dat is nieuw, dat gebeurd normaal totaal niet in de herfst/winter ..
Laura_Zodine schreef:Hoi, ik heb een vraagje ivm kercadeaus
Wat vinden jullie het beste boek over clickertraining met paarden? Met zowel de theorie als praktische oefeningen ed.
Ik kan mijn eBook aanraden:

Olikea schreef:Hey clickeraars.. Ik zit met een vraagje.
Ik gebruik een hand clicker, net als de meeste denk ik. Maar ik wil omschakelen naar een woord ( yes of x), zodat ik het clickeren ook onder het zadel kan gebruiken.
Hoe schakel je om/voeg je dit toe.
Door compleet om te schakelen in 1 x, of eerst te combineren?
En wat zijn jullie ervaringen met clickeren inzetten onder het zadel?
Alvast bedankt