Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:54

Ik kan toch ook met mijn boomzadel exact voelen welk been zich waar bevind en wat er opgespannen is in haar rug. Kwestie van leren voelen hoor, ik heb ook jaren lang boomloos gereden, maar op den duur gingen mijn heupen dat niet meer trekken. Ik heb HD in mijn heupen en een boomloos zadel is dan toch iets breder als een boomzadel(of althans de barefoot die ik had) en dat trok ik fysiek niet. Wel heeel jammer, ik heb altijd met veel plezier boomloos gereden. Ik ben nu wel weer op zoek naar semi-boomloos, want boomzadel vind ik ook niet alles.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:51

RianneH schreef:
Fijn te horen dat het weer lekker 'loopt' :)

Het voordeel van zonder zadel (en ik rijd dat meestal ook niet met onderlegger) is dat je een hele directe verbinding hebt met de paardenrug. Ik kan precies voelen wat de spieren in haar rug doen, maar ook mijn benen liggen mooi om haar lijf heen, dus er is heel weinig ruis.
Nu rij ik met een barefoot en dat is ook weer anders dan met een boomzadel, maar er zit toch meer tussen. Ik voel nog steeds wel iets van die rugspieren, maar lang niet zo veel. We moeten nog heel erg wennen aan de communicatie van de zithulpen met zoveel ertussen. Hoewel dat wel erg goed ging vandaag :) Groot voordeel is dat als ze aan draaft met zadel en die kop omhoog gaat ik er wel aan kan blijven rijden, in plaats van hobbelen waardoor ze vaart maakt en weer in galop schiet.

Ijssnuiver, jouw merrie klinkt precies zoals de mijne, grappig :)

Ik heb een tijd met Barefoot gereden om mijn paard mee in te rijden. Was fijn dat ik niks op maat hoefde te laten maken en paard mee kon groeien, maar verder vond ik het echt waardeloos. Die Barefoots zijn té dik naar mijn idee. Ik voelde wel wat spieren, maar het contact met de achterhand was grotendeels gewoon weg. Ik rij nu alweer een jaar of wat met een Spaans zadel. Ideaal. Ik wil echt niks anders meer.
Heb goed contact over de gehele rug en m'n zit is er ook een stuk door verbeterd. In die Barefoots zit je vanwege de breedte toch in een soort van spreidzit.

TinePine

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:52

Wat leuk allemaal Barefootjes :) Hier ook. Ik vind het geweldig. En ik gebruik de pad ook vaak onder mijn bbp voor meer demping en ruggegraadvrijheid....

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:00

Hoop dat ik volgende week weer wat aan de hand kan gaan doen. Tis steeds zo heet %)
Vandaag weer kunnen rijden sinds paar weken. Dier pakt alle oefeningen met gemak op. Bijzonder na zoveel maanden niet echt bijzonder veel getraind te hebben. Ben benieuwd hoe ze het aan de hand weer gaat doen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:03

Ja ik merk vaak dat als ze even rust hebben gehad, ze vaak ineens alles een plaatsje hebben gegeven, geweldig is dat!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:04

Het is gewoon helemaal rond!!
Piet Bakker zal 22 september een lesdag op Schiermonnikoog komen geven. Ik heb inmiddels al een locatie, nu alleen nog deelnemers ;) .
Ben echt super blij dat dit gewoon al gelukt is, dat is voor Schierse begrippen al heel wat...

Nu weer on topic ;) .
Gister echt super fijn met Calypso aan de hand gewerkt. Heeel klein blijven in je hulpen en dan het grootste resultaat bereiken, echt heel gaaf!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:05

Wat super ijssnuiver, wat een leuk vooruitzicht!!

Hier gaat het ook super, de travers en binnenschouderwaarts gaan inmiddels links en rechts even goed en zijn we steeds meer aan het verfijnen. Nu ook begonnen met hem van hand veranderen maar zelf aan de dezelfde kant blijven lopen en dan inbuigen aan de andere kant (hmmm beetje onduidelijk verhaal haha). Zeg maar een achtje en zelf niet van positie veranderen, hij pakt het super op! Inmiddels met BBP bezig met sturen met alleen zit, volte vergroten en verkleinen. Inmiddels werk ik aan de hand nu ook met kaptoom en kandare dus met twee teugels en hij doet alles net even fijner nu! Natuurlijk allemaal mee gestart met behulp van mijn instructrice!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:43

Gaaf zeg! Zal vast erg leerzaam worden!
Ik heb trouwens dvd's met aanleren van oefeningen van hem. Zo ben ik destijds met mijn guppie begonnen te wennen aan rondsturen door de bak.

Mijn paard kan inmiddels opgericht draven en een prachtige SB en travers met voorhand zelfdragend. Het is werkelijk om te smullen :wow:
Een lesklant die bij ons op stal paar dagen te gast was was stikjaloers om het gemak waarmee m'n paard alles oppakt. Ik heb d'r maar even uitgelegd dat ik inmiddels dik 2 jaar zo'n beetje iedere vrije minuut besteed aan deze wijze van trainen. En ook ik heb in de beginfase stikjaloers naar m'n instructrice gekeken die met het grootste gemak haar paard de bak doorstuurde.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst weer aan de hand gewerkt. Dat gaat nog vrij slecht met mijn onlangs geopereerde arm, maar ik mag niet klagen.. De oefeningen zelf gingen boven verwachting goed, maar m'n arm raakt te snel overbelast.

Kelly_Viona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:50

Ik meld me ook in dit topic. Ik werk veel aan de hand met mijn paard met een kaptoom. Ik volg al een hele tijd les en thuis train ik hier verder op. In stap lukt alles vrij goed: lvo op de cirkel, aan de wand, schouderbinnen, travers, renvers, appuyer, pirouette. Aan beide kanten gaat dit. In draf vlotten de zijgangen ook wel en begint ze haar balans te vinden.
Rijden doe ik op het moment niet zo vaak, maar als ik het doe is het zonder zadel of met BBP. Meestal blijven we op de cirkel en proberen dat paard mooi haar balans vindt en vw-nw loopt. Af en toe gaan we verder en probeer ik de zijgangen te rijden. Dankzij de hulpen uit het handwerk, gaat dit redelijk, maar ik voel zelf niet altijd of het juist zit. Daarvoor heb ik nog meer begeleiding nodig ( en daarvoor dienen de lessen dus ook).
Ik hoop hier nog tips te kunnen lezen en verhalen hoe het bij anderen gaat. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:22

Zo, het is hier een beetje stil hè? Iedereen nog lekker bezig?

ijssnuiver wat leuk van de les!
Rest gaat ook goed zo te lezen :) ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's/filmpjes van jullie aan het werk (als die er zijn) altijd leuk om te zien.

Hopelijk krijg ik binnenkort mijn (op maat gemaakte) kaptoom binnen, dan kan ik echt aan de slag. Oefenen aan het halster werkt toch niet echt fijn, dat schuift zo maar na de 2e keer oefenen zat het simpele stuurwerk er wel in dus dat is mooi. Hij vindt het nog steeds een beetje vreemd dat ik er ineens zo schuin naast loop ivp ervoor maar het gaat steeds beter.

Ben ook bezig met dit topic te lezen (zijn aardig wat pagina's maar wel informatief), vroeg me af of iemand misschien wat leesvoer heeft in de vorm van artikelen/websites of boeken oid? Wil me graag wat meer verdiepen voor we echt aan de slag gaan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:18

Ha Fiffill, het is inderdaad rustig hier! Ik hoop binnenkort een filmpje te maken (tenminste mijn man), als het dan een beetje toonbaar is zet ik het hier neer :D .

Ik vind de webseminars van Marijke wel interessant, zijn volgens mij 5 delen op het internet te vinden als je googled...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:41

Woeii net echt heerlijk getraind met pony, ik wissel regelmatig af, afgelopen weken veel meer gelongeerd. Nu aan de hand met kaptoom en trens, wauwie ze was echt aan het sjouwen ondanks de irritante vliegjes die haar overduidelijk aan het treiteren waren.. Schouderbinnen ging lekker en de overgang naar travers gaat ook steeds makkelijker met minder corrigeren.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:35

Hier de stille meelezer weer. Helaas momenteel te druk met werk om actief mee te posten maar lees alles.

Ook het aan de handwerken heeft even op een lager pitje gestaan inverband met mijn eigen blessure aan mijn knie. Maar het twee weken terug weer wat opgepakt.

Hier wat stills uit de gemaakte film die zal ik nog omvormen tot een kleiner filmpje maar dat zal ook even duren.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Zoals op de foto's te zien nemen we tegenwoordig heel af en toe het aanspringen in galop mee. Jonas vind het in iedergeval helemaal geweldig. Maar zit nog meer dan genoeg werk.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:56

Leuke foto's Nelleke!!

Ik ben met Whisper sinds kort overgestapt naar het werken aan de hand op een teugeltje. Hiervoor eerst gewerkt met een lijntje op de middelste ring van de kaptoom, om nog even duidelijke inwerking vanaf de bovenkant van de neus te werken. Voor hem is de basis nu voldoende aanwezig om vanaf een teugeltje te gaan werken.
Hij heeft nu een volledige rust en ontspanning in de stap op de voltes en rechte lijnen, het schouderbuitenwaarts en we zijn lekker aan het spelen met de schouderbinnenwaarts en de travers.
Waarbij we wel groot verschil merken tussen linksom en rechtsom. Hij valt altijd op zijn rechterschouder en ik vind dat linksom(waarbij hij dus naar buiten valt), veel makkelijker op te lossen dan rechtsom(waarbij hij dus nar binnen valt). Op de voltes gaat dit oplossen nu heel goed en kunnen we het goed voor zijn. Maar bijvoorbeeld in het schouderbinnenwaarts komt dat weer wat extremer naar boven. Waar hij linksom een fantastische schouderbinnenwaarts laat zien, is rechtsom heel moeilijk en levert het hem ook veel stress op! Dus kleine stukjes aanbieden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:09

wow dat ziet er goed uit nelleke, wat knap!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:23

Dank Jullie wel. Ben echt wel trots op Jonas.

Ijssnuiver wat goed dat de basis zo goed is nu. En wat betreft die twee kanten om dat herken ik wel. Jonas heeft heel lang heel veel moeite gehad met de rechter buiging en stelling. Dit zal altijd een punt blijven omdat door ziekte een litteken bult net acht zijn kaak zit en zomers er veel vocht blijft zitten achter de kaak. Als ik Jonas stelling vroeg wordt die altijd heel sterk en zette de buffel modus aan gewoon heel hard gaan lopen. Dan is het toch echt een Tanker.. En idd dus maar in hele kleine stapjes.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:37

Inderdaad kleine stapjes!
Ik merk met Whisper nu dat op de volte dat het steeds een stukje beter gaat en in het schouderbuiten merk ik heel weinig verschil. maar met alle nieuwe oefeningen/zijgangen, zal het weer terug komen. Misschien niet in dezelfde mate, maar in het begin zal dat verschil toch weer merkbaar zijn!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:14

Net weer een top weekend achter de rug bij de Bent clinic, echt veeeel gezien en geleerd. Wil heul heul graag zelf weer aan de slag, ''helaas'' eerst drie dagen Scheveningen..

Erg interessant!

Foto's zien er echt top uit Nelleke, ik kan me nog wel herinneren van je eerste stapjes (toen had je ook foto's geplaatst toch? Dat is helemaal niet lang geleden?

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:17

Interessant Zusjacobs om een clinic van Bent bij te wonen!

En dankje wel :D Jonas gaat de laatste tijd erg hard vooruit en dan ook in alle verschillende disciplines die we doen. Erg leuk is dat. Opzich doe ik al wel 2.5 jaar werk aan de hand met hem maar ik heb ook altijd hele grote tussen poses(maanden) gehad omdat het dan niet lekker liep. Dan ging het werken aan de lange lijn beter. Maar zins een aantal maanden gaat het werk aan de hand zo lekker. :D Alleen jammer dat ik zelf niet altijd kan maar dus zelfs met maar af en toe gaat die zo snel vooruit.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:16

Fijn, dat hier een topic over is!
Ik ben begonnen met wat grondwerken omdat ik toen niet kon rijden ( nu rij ik nog steeds niet veel), en ben het eigenlijk blijven doen. En dat simpele grondwerk wordt steeds meer een combi van werken aan de hand en vrijheidsdressuur. Ik merk echt dat ze er sterker van word, ze word "getraind" zonder dat ik erop zit, minder scheef, en ook blijer. Onder het rijden spant ze meteen helemaal op bij nieuwe en moeilijke dingen, echt blokkeren. Door het eerst op de grond aan te leren en dan de link naar rijden te leggen begrijpt ze sneller en is alles een soort van "uitdaging" van uitzoeken wat baas nu wil, ipv zich afsluiten.

Ik vind sommige vrijheidsdressuur-oefeningen ook heel bruikbaar om je paard te "trainen", zowel fysiek als mentaal. Je kan e echt nuttige dingen uithalen. Ook de clicker vind ik heel fijn om te gebruiken bij werken ad hand, om ieder klein ged pasje heel gericht te kunnen belonen.

Ik heb wel soms dingen waar ik vastloop. Ik lees veel op internet en vind het fijn om filmpjes te kijken, wat doet mens, en wat doet paard dan? Echt naar de kleine dingen proberen te kijken. Heb nu ook het boek "werk aan de hand" van Richard Hinrichs en "longeren met Lammert Haanstra" uit de bib. Ik hoop er dingen uit te kunnen halen :p. Wil eigenlijk een goede mesgever gewoon, maar heb nog geen gevonden die voor 1 persoon hier op locatie kan komen voor een aantal keer.

Ik werk trouwens met bitloos hoofdstel (bloem hack op sidepulstand) , ben daar heel blij mee, zit stabiel, is duidelijk en ze kent het ook van rijden. Als het later wat scherper/duidelijker/ fijner moet kan ik teugels nog in de extra ring hangen, heb je hefboom en soort van kandare :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:53

Beetje late reactie maar wat een supergave foto's Nelleke, wat ben jij al ver in het WADH. Superleuk om te zien en wat een heerlijk paard.

Ik heb gisteren weer les gehad, (half uur WADH en half uur onder de BBP) en moet meer loslaten aan de hand. Ik gebruik nog teveel zijwieltjes zoals mijn instructrice het zo mooi zegt. Dus komende 2 weken trainen op meer loslaten en werken met halve ophoudingen. Hij moet gaan leren zichzelf meer te gaan dragen. En voor met de BBP oefenen aan het sturen met mijn lichaam en ook daar loslaten :o .
Genoeg te doen weer hier.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:54

Van wie heb jij les Paperboy?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:59

Van een vrouw bij mij op stal, zij volgt de instructeursopleiding bij Marijke de Jong en lest zelf mij Claudia Wolters. Ze geeft heel fijn les en is heel erg gemotiveerd en gedreven, en ontzettend handig dat ze bij mij (of ik bij haar op stal :D ) sta.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:10

Dat is prettig! Zeker handig zo dichtbij :)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:52

Dankje wel Paperboy :D Wat een compliment. :o

Ik ben nog bezig met de filmpjes van een training van Jonas maar worden meerdere dus nog even geduld.