Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:46

Ok, fijn, bedankt alvast :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:47

Oh ja, stilstaan is wel handig onder omstandigheden. Voorbijkomend verkeer targetten bv is best lastig midden op de autoweg. Hihi. Ik zal eens kijken of ik kan filmen op een winderige dag met sil, zodat je weet wat ik bedoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:50

Daarom :j Ik begrijp wel als hij bang heeft en dat hij alles wil gezien hebben enzo, en ik begrijp ook dat het voor hem nog moeilijker is omdat hij maar langs 1 kant ziet (dan gaan ze al sneller draaien om alles te kunne bekijken), maar het is toch ook handig als ik hem op een bepaald moment gewoon op commando kan laten stilstaan. Dat hij weet dat dat goed is en dat er niks gaat gebeuren (en dat hij wel beloond wordt) ;) Dat is toch wel een langetermijndoel zeg maar :)

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:52

Ben nu ook wel benieuwd wat het is dat point of contact :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:27

Ik zou met een paard dat bij spanning wil bewegen, juist laten bewegen, maar dan op commando, achterwaarts is daar een goede voor.
Hoofd laag werkt soms heel goed, soms minder. Sommige paarden willen heel graag in hun schulpje kruipen en die help je daar alleen maar mee met hoofd laag. Daarbij krijg je op een gegeven moment dat ze ook moeten kunnen dealen met spanning met hoofd op normale hoogte, anders krijg je zo'n paard die bij elke beetje spanning gelijk z'n hoofd verstopt. Dat rijd nogal oncomfortabel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:32

True, maar toch is het handig als ze, ook bij spanning, toch kunnen stilstaan. Je hebt namelijk niet altijd de ruimte of de kans om je paard maar te laten bewegen. Nu, misschien ben ik ook te voorbarig hoor, misschien valt het al bij al nog wel mee .. Ik heb hem nu die dag in handen gehad en daar borduur ik nog altijd op voort, maar ik zou eigenlijk eens moeten bekijken of dit nu standaardgedrag geworden is of dat het gewoon een momentopname was zeg maar (wel lang moment, maar toch :+ ). Anders zit ik allerlei tactieken te verzinnen die misschien niet eens (zo hard) nodig zijn ...

Het is trouwens niet de bedoeling dat een paard zelf kiest om z'n hoofd laag te doen, daar hangt altijd een commando aan vast. Dus paarden die tijdens het rijden spanning opbouwen en daarbij meteen hun hoofd verstoppen, daar is ergens iets verkeerd gegaan qua aanleren & gebruik van het hoofd laag in mijn ogen ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:51

Dan ga je er vanuit dan een paard nooit iets doet wat niet op cue staat.
Als een paard zelf heel erg de neiging heeft tot opkrullen en opkroppen, dan versterk je dat gedrag heel erg met hoofd laag vragen. Dan zou ik zelf liever voor een ander strategie kiezen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:28

sanne83 schreef:
Hoe passen jullie clickeren trouwens tijdens het rijden toe?
Bij het grondwerk heb ik het niet, maar tijdens het rijden heb ik het idee dat ik de "flow" steeds heel erg onderbreek. Terwijl juist die flow zo lekker is en, ik denk, ook belonend voor het paard. Ik click tijdens het rijden bij het aanleren of verbeteren van bepaalde oefeningen (travers was echt zo'n moeilijk punt waar de click heel erg bij geholpen om het te leren begrijpen) of bij echte kodakmomenten *-:)
Het eerste doe ik vooral in stap en dan heb je niet zo'n verstoring en bij een kodakmoment gooi ik alles los :D Bij freestyle is het ook niet zo'n probleem, maar met rijden met contact vind ik het moeilijk toe te passen.

Deze vraag was aan Amable maar ik clicker ook tijdens het rijden.

Ik click voor 1 criterium per keer. De ene keer dat ik aan het rijden ben, click ik voor bv reageren op stem+ruiterhulp voor voorwaarts, de andere keer voor bv hoofd laag houden. Dat de click halthouden is en een onderbreking dat klopt en daar moest ik zelf erg aan wennen. In het begin stond ze direct in de ankers en remde ze echt acuut. Maar dat deed ze sowieso als ik bewoog. ;) Dus even aan je oor krabben of opzij kijken was al een reden om te stoppen.

Ik probeer het clicken echt te beperken tot een minimum terwijl ik op de grond veel scheutiger ben met clicken voor nieuw gedrag. Maar juist die pauzes maken dat Kyra beter haar best doet, dus dat pakt juist goed uit. Het is een omslag in je (mijn) denken, maar het resultaat is zo goed dat ik de onderbreking van stilstaan en voer geven niet meer als onderbreking zie, maar als deel van de training. Lekker vaag volgens mij...

crosmuller schreef:
Gisteren met Myrtle nog even carpet of motivation gedaan tijdens het wandelen, eigenlijk berm of motivation dus :D. Het werkt echt! Ik moet alleen oppassen dat ik niet te vaak op dezelfde plek laat grazen. Er is een plek waar de berm wat breder is dus als ik daar langsloop vraag ik een oefening waarvan ik weet dat ze dat goed doet en dan mag ze daarna daar grazen. Nou dat had ik dus 2 keer daar gedaan tijdens verschillende wandelingen en nu liep ze daar wel al een beetje naar het gras te gluren. Dus de associatie locatie -> grazen is ook vrij snel gelegd.

Zo en nu verder spullen inpakken voor de clinic van AK :).

Ik heb een commando voor grazen en hoewel Kyra me wel vraagt om te grazen, als ik nee zeg, houdt ze op met 'bedelen'/vragen. Dus geen commando is niet grazen. Misschien een idee? Paarden leren in contexten, dus je kan ook de context veranderen, dat hoeft niet de plek te zijn, maar kan ook het tijdstip (in je training) zijn.

Veel plezier en vergeet je camera/batterijen en geheugenkaart niet.

eline10 schreef:
Hoi!
Ik zoek al heel lang iets leuks om te doen met m'n shet.
Kunnen jullie mij uitleggen wat clickertraining precies is?

Welkom Eline10.
Als je dit topic doorleest krijg je al een goed idee wat je met clicker training kunt bereiken. Clicker training/ clickeren is een manier van trainen, dus geen doel op zich. Je kunt er alles mee trainen.

[***] schreef:
Ik doe wel vaker rare dingen, dus dat kan ook nog wel :+ :))

Target is inderdaad iets wat je altijd bij hebt, maar probleem daarmee is (op dit moment toch, misschien betert dat zelf wel) dat hij buiten dan eventueel wel de target raakt, maar ondertussen nog steeds staat rond te draaien .. En dat is ook niet de bedoeling natuurlijk ... Dus daarmee dacht ik aan die mat :+

Hoofd laag is natuurlijk ook altijd een goede optie, maar om het eventueel in het begin wat makkelijker te maken voor hem .. Want ik kan me voorstellen dat hij meer moeite heef met z'n hoofd laag als er wat is, dan om z'n voeten ergens op te zetten ... En dat hoofd laag zal ook allemaal wel lukken (en misschien lukt het ook wel gewoon, maar ik probeer al verder te denken voor het geval het niet lukt ;) ) maar voor het gewoon ergens stilstaan lijkt die matoefening mij ook wel wat..

Waardoor wordt die spanning veroorzaakt? Kun je daar niet beter mee aan de slag gaan?

Is het neerzetten op een mat niet gewoon symptoombestrijding? En is het daarom niet 'gedoemd om te mislukken'? Dat vraag ik me af. De meeste paarden laten spanning afvloeien door bewegen (lees: vluchten) daarom schat ik in dat op een mat zetten een heel moeilijke oefening is. Je wilt (lees: de trainer/'men', dit niet persoonlijk bedoeld) het resultaat (bewegen) voorkomen en niet de reden 'van het willen bewegen' aanpakken (bv angst, overmaat aan energie, herdbound gedrag enz).

Je schrijft dat alleen de voorbenen op de mat passen, dus de kans is groot dat zelfs als hij de oefening correct uitvoert ("met voorbenen op mat blijven") dat hij toch uitvogelt dat hij nog met de achterbenen alle kanten op kan. Ik zie dan al van die pirouettes voor me, waarbij het lijf draait en de voorbenen blijven staan (oei!). Hoe schat jij dat zelf in?

Het op één plek blijven lijkt me een erg moeilijke oefening, omdat dit zo onnatuurlijk is voor een prooidier/vluchtdier om op een plek te blijven bij angst. Tenzij ze flauwvallen van angst... Daarom heb ik persoonlijk gekozen voor hoofd laag, omdat dit mentaal en fysiek elkaar versterkt om rustig te blijven. Ik heb gelukkig wél goede ervaringen met hoofd laag. Kyra gaat niet in spannende situaties haar hoofd laag doen als reactie op spanning of haar hoofd verstoppen. :+ Dat lijkt me pas irritant als dat gebeurd, heb je ineens een struisvogel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:37

Heel even inhaken op het stoppen met rijden.Zowel Inge als Alexandra (en nog wat andere trainers,) zeggen dat je een goede training hebt gehad, als je vaak hebt stilgestaan (dan was er dus veel reden tot clicken) Dat is inderdaad een omslag in het denken. Uiteindelijk maak je trainingsloopt, maar zeker in het begin en met iets nieuws sta je heel veel stil
Maar goed... in principe is de hele clickertraining toch al een andere manier van denken, denk ik zo...

Ik ben het in de praktijk ook nog maar net aan het toepassen hoor. Hälga is ontzettend slecht gereden met een puinzadel, scheef als een banaan en was net een tank (gaat al beter) en silja kent helemaal niets.
Nu wil ik eerst veel op de grond opbouwen, maar stond ook weer op het punt op te clickerrijden. Had daar al mee geklooid, maar niet correct, begrijp ik nu.
Maar ja... nu zitten ze weer in de lappenmand.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:57

Ik ken het... -O- Ik doe alleen maar hele simpele dingetjes nu, peerd heeft een lap vlees van 10x10 eraf, dus ik ben al een maand aan het tutten <3

Ik vind stilstaan geen probleem hoor, ik gebruik stilstaan an sich al jaren gewoon als rustbeloning.
Op een bepaald moment alleen in de training (als je echt fysiek wilt trainen), dan ben je constant je ritme kwijt, dus dan sta ik veel minder stil.
Maar ik begrijp dus dat jullie over het algemeen in het zadel ook minder clicks geven dan op de grond?

@hippologic
Ik heb zelf een hoofd hoog, rb-ex typje, daarvoor werkt hoofd laag idd super. Ik rijd soms een paardje die echt een struisvogel is, het kost enorm veel moeite om die met z'n neus eruit & voorwaarts te krijgen, dus bij hem gebruik ik vooral target-spelletjes.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:15

Zo heeft natuurlijk elk paard zijn eigen "gebruiksaanwijzing" omdat ze toch allemaal een ander karakter+ervaring+lichamelijke mogelijkheden (enz) hebben.

Oja ik wil nog even als toevoeging geven op het rijden met de clicker: ik schrijf wel dat ik minder click onder het zadel, maar je moet dat wel in de context plaatsen. Mijn context in deze is: ik leer ALLES vanaf de grond aan: hoofd laag in alle gangen, stelling, overgangen, wijken, alles. Dus de overgang naar "ik op de grond + oefening X" en "ik op Kyra's rug + oefening X" is een soort contextshift voor het paard maar de zelfde oefening, maar het is niet helemaal nieuw. En daarom hoef ik ook minder te clicken. Maar ik click wel zodat ze goed bevestigd wordt in wat ik wil en wat gewenst is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:22

HL zo doe ik het ook. Ik wil hälga hertrainen en werk nu ook vanaf de grond (ja nu even niet dus) en vertaal dat straks ohz. Maar ik denk wel dat ik in het begin vrij veel click want ze heeft in de loop van haar leven aangeleerd om haar lijf zo slecht te gebruiken, dat het heel moeilijk voor haar is nu.

Of ik sil echt in de wei ga rijden, weet ik niet. Voorlopig meer lange teugelwerk in de toekomst, denk ik. Ze kan met momenten erg spanning opbouwen in de wei, zeker ohz en ik weet niet precies waar dat vandaan komt (de doet het ook als ze gewoon in de wei staat) Ik heb het idee dat haar ogen minder zijn, maar ik weet het niet.
In ieder geval rijd ik niet, tenzij het gewoon veilig voelt. Voelt het per definitie nooit veilig, dan maar niet. :)

Ik had gefilmd vandaag vanwege PoC maar de wind ging liggen en ik had het fototoestel verkeerd neergezet zodat ik steeds buiten beeld was. (Was de eerste keer dat ik zelf deed filmen... ff mee leren omgaan) Sil was bovendien wat mat en bij het bijsnijden van de film, heb ik de verkeerde dingen bijgesneden... Blond.

Maar goed PoC betekent eigenlijk niets anders dat contact maken; het punt waarom je contact maakt met het paard en je paard loslaat, opdat je met een heel licht signaal een reactie krijgt.
Je werkt daarmee op de cirkel bij why would you leave me, als je vraagt de kaak te ontspannen/stelling te nemen en met de mattraining in een later stadium, een soort van pilatus, waarbij je met hele lichte aanwijzing je paard per voet leert besturen om bv vierkant te staan (goede balansoefening voor het paard... voor sil belangrijk want ze heeft een zwabberachterlijf)
Het PoC wat ik in verband met wegrennend paard bedoelde, is het vragen om los te laten in de kaak (en dus reactie op teugel) en de controle over de heup te geven ('disengage' van de achterhand) Je oefent het eerst rustig van pion naar pion (laat draaien bij pion) en je gebruikt het later bij het leren naast de opstapblok te staan en je test het onder het zadel als een soort van pre-flight-cheque. AK legt daar veel nadruk op, omdat ze het onverstandig vindt om op een paard te kruipen, wat niet meteen reageert op nageven op de teugeldruk en omzetten van de heup.
Maar ook als een paard wil wegspringen, is het heel bruikbaar. Je glijdt over de teugel, maakt 'contact' roteert pols en arm beetje opdat je de 'heup krijgt' Je eigen houding moet stabiel zijn (als een muur) Ik doe het in het filmpje 1 keer omdat ik de rest per ongeluk heb gewist toen ik het wilde inkorten omdat het merendeel van de tijd alleen gras in beeld was. Het is een wat knullig voorbeeld, maar wellicht geeft het een idee. Ik zal het later nog een keer proberen te filmen. Misschien als ze wat meer hyper is. Je ziet ook een klein stukje matoefening en op het laatst, buiten beeld, boodt ze stapje wijken aan, dus dat heb ik eventjes later -nadat ze iets spannends zag en even moest blijven staan- nog een stapje gevraagd.
http://www.youtube.com/watch?v=GXnDLcXUnEM

Ook een klein stukje microshaping met billy. Het is de bedoeling dat hij het gewicht naar achteren zet; niet echt dat hij naar achteren loopt. Ook een soort van pilates-gym :)

http://www.youtube.com/watch?v=qgvqJICPnTs

Sanne, wat heeft je paard gedaan dan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:32

Leuk om die microshaping van gewicht op de achterhand brengen eens op film te zien :j Je andere paard staat er ondertussen zo droog bij, haha. Is het de bedoeling dit nog verder uit te breiden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:32

Ik reageer straks of morgen nog op de reacties, ik doe even een hulpoproep ... Ik met mijn grote mond ook :+ Ik ga morgen werken met een paard dat angst heeft voor trailers. Een paardje van 1.85 meter dat omhoog gaat en zich laat vallen als er teveel druk op komt. Doel is dat paardje op de trailer gaat (maar heb op voorhand al aangegeven dat ik dat niet kan beloven).

Dus uh .. tips? :+ Dingen die ik kan doen, waar ik op moet letten?
Ik was zelf aan het denken om met de target te werken, dus eerst het targetten aanleren en zo ook het clickeren en dan met de target verder werken naar de trailer toe. De target omdat het paard dan gericht is op het aanraken van de target, maar ook omdat het hoofd dan doorgaans wat naar beneden is, probleem met paard is namelijk de grootte. Nu is er wel een extra hoge trailer maar vorige keer was die er niet en toen heeft ze haar hoofd gestoten dus ja ... was niet zo'n succes :+

Kan ik op die manier aan de slag? Of vergeet ik belangrijke dingen?
Wilde ook kijken of het lukte om met hoofd laag te werken, en dan vragen via het halstertouw. Zodat ze, moest er toch een moment van druk komen, zich niet achterover wil gooien maar het hoofd laag brengt (in theorie dan, theorie is altijd leuk :Y) ). Eventueel ook de manier van hand op de hals maar ik weet niet meteen hoe ik dat zou moeten, ze hoeft haar hoofd nog niet omhoog te gooien of ik kom er al niet aan := :') Dus dat moet ik even bekijken hoe ze reageert.

Hoe zouden jullie beginnen? In de weide laten kennis maken met de target en dan daarna pas naar de trailer? Of in de buurt van de trailer meteen beginnen met de target leren kennen enzo? (zodat ze de trailer al ziet maar er niks mee moet doen).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:34

Ik zou, als je met de target wil werken, proberen ook de trailer te targetten.

Zelf zou ik evt clickeren (met of zonder target, maakt niet veel uit) voor het naar de trailer toe bewegen. Dus zeg maar elk stapje richting trailer positief belonen. Maar of je dat in 1 dag gefixt krijgt?

Succes alleszins!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:41

Zit inderdaad nog te twijfelen of ik het met de target ga doen (dus target steeds verplaatsen, eventueel laten volgen, dat ze zo bezig is met die target dat ze die trailer bijna vergeet) of dat ik inderdaad het haar zelf ga laten uitzoeken en belonen elke keer ze (letterlijk) een stapje in de goede richting doet (en dan uitbreiden natuurlijk).

Zal vast niet in 1 dag lukken hoor, zou geweldig zijn moest het wel lukken maar daar hoop ik niet op. Als er maar iets vooruitgang in lijkt te zitten zou het al super zijn. Vandaag is er een persoon mee bezig geweest volgens de "natural horsmanship"-manier .. die had na 3u nog steeds hetzelfde resultaat als na de eerste 5 minuten ... Naja, lang verhaal maar toen dacht ik echt: dat ik kan ik beter .. En tja, nu zit ik hier :')

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:47

Ik zou de eerste dag in principe nog niet eens bij de trailer in de buurt komen. Eerst leren kennen en aan clickeren. Mocht dat heel rap gaan kan je altijd nog kijken, maar bij een paard dat zo heftig reageert eerst een basis leggen samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:50

Hmmja, daar was ik al bang voor ... Nuja, ben zelf niet zo voor de quick-fix-dingen hoor, maar ik had eigenlijk ook niet de intentie om dagen, weken, maanden met haar te trainen, ik heb er ook 2 staan die de nodige training willen (nodig hebben :+ ) dus ik vind dat altijd moeilijk ... Heb tijdje terug eens geprobeerd om er een 3e paard bij te nemen, maar dan schieten ze er helemaal bij in omdat ik mij dan volop op dat paard concentreer, en daar was [***] echt niet blij mee :=

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:00

@Sabine, ik zou eerst kijken wat het probleem nu is voor het paard en vanuit daar verder werken. Zoveel paarden, zoveel manieren.

Bij een "probleempaard" wil ik als tips meegeven: extra goed op de randvoorwaarden te letten: set up for succes, niet te veel willen, VEILIGHEID (!) voor jou, het paard en evt omstanders, babysteps en vertrouwen & duidelijkheid kweken. Succes!

Microshaping met Billy vind ik heel erg leuk: wat goed dat hij zijn achterbenen laat staan! PoC werk ik ook mee, maar dan vanuit academische rijkunst. Volgens mij precies hetzelfde maar dan heet het anders:stelling buiging, binnenachterbeen onderzetten en vooral met zo min mogelijk druk werken zodat het paard op lichte hulpen komt te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:04

Jij zou dan meteen naar de trailer gaan en kijken wat er gebeurd en dan van daaruit werken? Of hoe moet ik dat opvatten? Ik heb haar nog nooit bezig gezien, alleen gehoord wat ze doet (en vandaag bezig gezien ja, maar daar gebeurde niet veel, ze gaat met haar voorvoeten op de laadklep en dan staat ze daar ... Maar verder weet ik dus niet wat of hoe, ik denk niet dat ze echt schrik heeft van de trailer op zich, maar van het echt erop gaan omdat ze zich daar dan gestoten heeft ...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:07

[***] schreef:
Hmmja, daar was ik al bang voor ... Nuja, ben zelf niet zo voor de quick-fix-dingen hoor, maar ik had eigenlijk ook niet de intentie om dagen, weken, maanden met haar te trainen, <knip>

Eerder schrijf je:
Citaat:
Zal vast niet in 1 dag lukken hoor, zou geweldig zijn moest het wel lukken maar daar hoop ik niet op.

Maar wat wil je dan met dit paard? Wat is je doel? En hoeveel tijd heb je/wil je er in steken? Gewoon een uurtje trainen en bereik je niets dan niet? Als je geen quick fix wil, maar ook geen intentie hebt om er tijd in te stoppen waarom bied je dan hulp aan? Misschien dat ik in je posts iets mis of verkeerd interpreteer, maar dit is wat mij eerder ook al een beetje opviel. :o Misschien wil je het toelichten? Of was het een spontane actie waarvan je een beetje spijt hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:13

Ja, ik weet eigenlijk niet hoe het gekomen is :+ We waren het succes (naja) van de andere persoon aan het bespreken en ik was beetje bezig met NH te verdedigen (want het was weer een goed voorbeeld van hoe het niet moet := ) en ik zei dat moest ik zo'n paard hebben dat ik het zo & zo zou proberen en tja, van het één komt het ander zeg maar :+

Het is ook vooral gekomen omdat die persoon blijkbaar met targetten werkt, maar dan niet targetten als in een balletje ofzo aanraken, maar target met de voeten .. ze heeft dat geleerd door het paard te leren balken aan te tikken met de voet (zeer handig voor een springpaard) en werkte daar dan mee verder op de trailer. Maar er werd geen beloning gegeven (ja, een aai op het hoofd) en tja, targetten met de voeten of het been .. ik vind het maar link .. Dus had ik uitleg hoe ik het zag, dat werken met een target best kon maar dan zoals ik dat bij mijn paarden doe, met dat balletje op dat stokje en dan met de neus aanraken en toen kreeg ik de vraag of ik geen tijd en zin had om eens te proberen en toen heb ik gezegd dat ik best wel wilde kijken of ik wat kon doen ...

Maar ik weet dus zelf ook niet goed wat de bedoeling is, alleen is het volgens mij wel de bedoeling dat ik actief iets met die trailer ga doen zeg maar, niet dat ik eerst weken in de weide werk bv. Dus ja, ik zou het super vinden moest ik haar morgen in de trailer krijgen (gewoon, om de methode te promoten zeg maar, zien ze dat het misschien toch allemaal niet zo raar & gek is wat ik doe :+ ) maar ik heb echt geen idee of dat realistisch is om dat te hopen, ik weet niet of het echt zo werkt dat je een paard wat schrik heeft van de trailer er op een dag ( in een paar sessies) erop kan krijgen ...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:01

Sorry topicgenoten, er mag tijdens de AK clinic niet gefilmd worden.

@sabine Als het paard de clicker niet kent is het niet realistisch om te denken dat je hem in een dag op de trailer krijgt. Als je vandaag nou eens begint met targetten en daarna een trainingsplan maakt voor dit paard dan heb je een hele productieve dag lijkt mij.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:19

Afhankelijk van hoe het paard is is het wellicht best mogelijk om hem binnen 1 sessie op de trailer te zetten, maar dan niet met de clicker. Want als je met de clicker gaat werken zal je hem eerst aan moeten clickeren, daar ben je al effe mee bezig en voor je dan een moeilijke oefening als dit gaat doen moet je dat dus eerst even laten bezinken. Wellicht dat je hem er in 2 of 3 sessies wel op hebt staan, afhankelijk van hoe bang hij voor de trailer is. Veel mensen leggen hun paard namelijk niet rustig uit wat ze willen maar gaan direct aan alle kanten de druk verhogen om hem er op te duwen. Dan vind ik het nooit gek dat een paard zegt "ehm, nee!"

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:53

Sabine, ik ga met de rest mee. Het is duidelijk dat dit paard heeft geleerd om tegen druk in te gaan, en dat is een beroerd uitgangspunt (en vragen om ongelukken) Je zou dit paard eerst bekend moeten maken met de basis en clickertraining op zich, middels targetten, hoofd laag, maar bovenal wijken voor druk (en dan dus niet middels opvoeren van druk) Dat laatste zie ik als een voorwaarde om het te laten slagen. Ik begrijp best dat je de methode wilt promoten door het in een keer goed te doen, maar dan stap je in hetzelfde bootje als de NHgoeroes die 'eventjes' iets oplossen voor het publiek om zichzelf te bewijzen en ik denk dat je je moet afvragen waar het hier om gaat. Zoiets is nl nooit in het belang van het paard.
Op zich is targetten prima om hem op de trailer te zetten. Maar niet als hij nog niet bekend is met clickertraining en vooral reageren om lichte druk van het halster.

HL, het stelling vragen lijkt idd op AR, maar het verschil is het loslaten tussendoor. Je houdt nl geen druk op de teugel, wat je met AR wel doet. Je vraagt en laat los, je vraagt en laat los, totdat het paard zelf de stelling aanneemt en die click je. Point of contact is dan de vraag. Bij mattraining is het meer een beetje specifiek vragen aan 1 been en op de manier waarop je PoC gebruikt als oefening voor het ontkrachten van de achterhand in noodsituaties is het contact maken(kaak los laten,inbuigen hoofd) en in een beweging achterhand verplaatsen incl stapje achteruit. Het verplaatsen van de achterhand is in feite de rem en het achterwaarts erachteraan/gewicht naar achteren zetten, moet een reflex worden, zodat het paard niet meteen na het omzetten van de achterhand de sloffen er weer in zet, maar eerder naar achterwaarts neigt. Een veiligheidsmaatregel, ook als je ernaast staat. Voorbeeld in filmpje is helaas niet zo best (wilde alleen het idee uitleggen), dus ik zal proberen om op een later tijdstip het
eens beter te doen.

SN het is een gymoefening/pilates/joga... zoiets. Je kunt vandaaruit bv speciaal spannen buikspieren of kantelen heup gaan trainen (beetje lastig met Billy vanwege zijn rommelige z.e. vacht). Het is goed voor de spieren en het verbetert de balans en bewustwording van het lijf, net als bij de mens.
Billy had het al eens eerder gedaan, maar had het erg snel door. Hälga is bv moeilijker. Als je dat met haar doet, is het alsof je verf droog staat te kijken. :) Je moet dan echt superallert zijn op de minste spierbeweging en afwisselen met een secundaire reinforcer, als je frustratie wil voorkomen. Maar dat is typisch Hälga... zeer afwachtend en snel gefrustreerd.

CM Jammer, maar begrijpelijk