Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
  maar ik dacht als ik het nou vanaf de grond aanpak dus hoe kan ik het paard loswerken vanaf de grond en dan bedoel ik echt oefeningen hij leer heel snel. Ohja maybe handig om te weten hij is een 15 jarige ruin van 1.83 met schoft en ik ben 1.70 dus 
 Toevoeging: na een poosje kan je alle vragen gaan combineren waardoor je paard gaat wijken, travers of appyeren. Je kan je paard ook aan de voorkant blokkeren in eerste instantie. Dit kan je simpelweg doen door je paard te parkeren met zijn borst tegen een hek. Maar je kan het paard ook leren te stoppen door een zweepje/stick voor zijn borst te houden. Dan kan je later heel subtiel de stop erop zetten als je al lopend wijken voor druk doet. 

met longeren gaan we in ieder geval wel vooruit:
  maar inmiddels is ze heel geconcentreerd op mij en ook heel erg ontspannen. Je ziet gelijk een knopje bij haar omgaan als we aan het werk gaan. Ze pakt het heel goed op  
 Ze vindt het wel lastig als ze op afstand moet blijven stil staan, ze wil gewoon heel graag bij me zijn en plakken haha. 

ook een leuk project! 
 Weet altijd wel iets te noemen wat moet gebeuren aan mijn paard haha                                                         
 Met twee is al helemaal erg... 

Maar haar hebben we al ruim 6 jaar. Daarom kwam Joep op mijn pad. Rimska is al wat te oud voor die opleiding.                                                         Isabel_k schreef:Ik zie ook je tweede vraag. Mijn tip: nu niet doen. Als ze een dik been heeft rij je niet om het paard te ontlasten. Als je een oefening gaat vragen die je normaal ook onder het zadel vraagt, ontlast je je paard niet. Je spreekt immers dezelfde spieren aan.
Ik schrijf morgen op mijn laptop wel even op hoe ik mijn fjord wijken voor druk heb geleerd.

Ik bedoel trouwens om hem los te maken in zn spieren 

Dan mis je echt wel een arm...                                                         
 dus was van korte duur. 
  Ze vindt de omgeving misschien nog spannend, al heb ik meer het idee dat ze het allemaal reuze interessant vindt en wilt kijken. De stal zit aan een drukke dijk dus dat is verre van handig. Ben wel benieuwd naar ideeën hoe ik dit handig op kan lossen.                                                         

pas ging ze echt middenop staan en auto's rijden daar zo belachelijk hard.                                                         

helpt haar denk ik net even wat zelfverzekerder te zijn