De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:33

ik ga trouwens zo de deur uit (verlaat verjaardagsetentje) dus vragen e.d. kan ik even niet beantwoorden. Ik zit nu achter de pc mijn haar te föhnen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:47

biscaya schreef:
Tot nu toe voor mij geen openbaring deze curcus..idd zeer veel overeenkomsten in de oefeningen met Parelli. .Die heb ik al doorlopen jaren geleden en pas ik nog steeds toe..
Ik hoop dat de laatste module iets nieuws gaat geven anders wat mij betreft 200 euries zo de kliko in..balen!!

Dan ben ik erg benieuwd naar wat je van het laatste deel vindt. :j
Bij Parelli is de basis voor schriktraining het 'I can move your feet' in elke situatie, dus je paard leert dat hij op jouw hulp achteruit, met de voorbenen opzij, achterbenen opzij, voorwaarts en helemaal sideways - en dat hij anders een steeds hardere tik/por/snok met het touw of de stick kan verwachten. Als hij dat snapt en de correcties gaat vermijden door alert je hulpen op te volgen, dan pas ga je volgens mij echt bezig met 'enge dingen'.

Dus dan ga je enge situaties creeeren, waarbij je het vertrouwen opbouwt via de Friendly Game (stilstaan, uitrusten, aaien (eventueel ook met enge dingen) en approach & retreat met vooral de Squeeze Game (je laat je paard steeds dichter langs een eng voorwerp lopen in een cirkel (Circle game/longeren) of heen en weer (als hij voorbij het voorwerp is vragen om om te draaien en er weer langs te lopen) waarbij je doorgaat als het paard gestresst blijft en stopt als hij ontspant. Waarbij het doel dan niet is om een nergens meer van opkijkende robot-zombie van je paard te maken, 8-) maar om hem te leren in elke situatie alert op jouw hulpen te zijn. Dus de desensitisatie ('ongevoelig maken') is puur ten opzichte van de enge dingen, want tegelijkertijd gaat de training juist om sensitisatie ('gevoeliger maken') ten opzichte van de hulpen van de trainer.

Dit even uit mijn hoofd van Parelli level 1, is dat dan ook wat je bij Tristan Tucker (ongeveer) doet? En wat zijn de verschillen? Dat vind ik wel interessant. :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:23

@xyzutu2: ik vind dat er niet zo heel gek veel verschil inzit.. Wat me wel echt opvalt is het verschil in stappen, waar tucker best wel hele grote stappen neemt vind ik dat parelli het Veel meer in hele kleine stapjes verwerkt( voor iedereen te volgen) ik vind de uitleg van Parelli ook vele malen beter een heel compleet verhaal waarom je bepaalde stappen neemt ( deze uitleg mis ik 100% bij tucker) als ik niet eerst parelli had gedaan met mijn paard zou de trt methode veel te heftig zijn geweest met mijn paard.
Parelli is in mijn ogen enorm gericht op de Friendly Game, en op wederzijds respect..Iets wat mij erg aanspreekt..Ik had gehoopt dat de trt een hele mooie aanvulling was geweest..Maar tot nu toe helaas teleurstellend voor mij..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:28

Jammer dat je het zo ervaart biscaya :o Ik was sterk aan het overwegen om de Tristan Tucker methode eens te proberen met mijn ontzettend hete en sensibele menpony, maar voor die belachelijk hoge prijs wil je dan natuurlijk wel echt iets wat beter werkt dan andere methodes...

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:10

Ik twijfel nu ook heel erg. Was eerst vrij overtuigd om dit te gaan doen met mijn onwijs stress volle paard. Maar zij heeft echt herhaling herhaling en kleine stappen nodig. Daarnaast is zij onwijs sensibele dat een concours niet te doen is. Trailer laden meer dan een uur duurt enz. Ook al heb je haar t trailer geleerd en stapt ze er thuis zo op, wanneer je op vreemd terrein bent is t pats boem NEE ik doe het niet meer..

Is deze training dan wel geschikt voor mijn paard.
Ze ontsnapt nu totaal niet als er iemand in de bak staat en anders vrij langzaam.

Jmmr dat dit anders de laatste cursus van dit jaar is voor deze prijs. En dat het volgend jaar extreem duurder wordt.
Had graag een proef filmpje ofzo gezien waar je een klein stukje kon zien wat je kunt verwachten en dat je kon kijken of het bij jou en je paard pastte..

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:10

Kun je morgen ook nog aanmelden of is vandaag de laatste dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:16

Ik vind het ook wel jammer dat je hier verschillende keren hoort dat de stappen wel erg groot zijn/niet geschikt voor mensen met erg gevoelige paarden. Tijdens zijn demo's komt Tucker juist best subtiel over, maar misschien heeft hij gewoon meer fingerspitzengefuhl als hij met een paard bezig is, dan wanneer hij van zijn eigen ervaringen breed toegankelijke methode moet maken. Daar hebben wel meer trainers last van (Hempfling als berucht voorbeeld 8-) ). Parelli is voor mij zelfs juist bijna andersom: de dingen die je hem/zijn team ziet doet vind ik vaak absoluut geen voorbeeld, maar de methode is wel voorbeeldig opgebouwd. Dat is volgens mij ook de belangrijkste reden van zijn succes geweest; niet wat hij doet, maar dat hij het in alle finesses over kan brengen aan iemand die 200 kilometer verderop een dvd kijkt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 07:07

misz_blont schreef:
Had graag een proef filmpje ofzo gezien waar je een klein stukje kon zien wat je kunt verwachten en dat je kon kijken of het bij jou en je paard pastte..

Inderdaad, dat mis ik ook! :o Nu vind ik het heel moeilijk beoordelen of het de moeite waard zal zijn...

Als ik de filmpjes van de Tristan Tucker dagen kijk zou de pony zeker baat hebben bij iets gelijkaardig, maar dan moet het wel een beetje fijn overgebracht worden natuurlijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 07:58

Ik wacht maar op de laatste module in de hoop dat die het verschil gaat maken.. ik baal tot nu toe als een stekker.. 200 euro foetsie..

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:31

@biscaya mag ik vragen waarom je baalt van deze methode?

@ Eline91
Dat heb ik ook, maar hoe breng je dat over op een heel gevoelig paard wat alles overneemt enz. Tenzij van andere mening is. Deze spiegelt zo erg dat het soms ... is.

Is er geen voorbeeld filmpje (in nl of ondertiteld) waar je kunt zien of het geschikt is?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:44

misz_blont schreef:

@ Eline91
Dat heb ik ook, maar hoe breng je dat over op een heel gevoelig paard wat alles overneemt enz. Tenzij van andere mening is. Deze spiegelt zo erg dat het soms ... is.

Is er geen voorbeeld filmpje (in nl of ondertiteld) waar je kunt zien of het geschikt is?

Mijn paard is ook zo'n spiegel en spons voor de omgeving, hij pakt alles op, dat stukje is echt lastig voor mij omdat ik dus ook alles van de omgeving oppak en we elkaar hierin versterken.

Ik heb me wel ingeschreven, soms moet je iets uitproberen :D
(maar niet alleen vanwege het spiegelen, er spelen ook andere dingen waardoor ik er mee aan de gang wil)

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:26

@ingvdh
Heb al zoveel uitgeprobeerd en mensen erbij gehad maar niets helpt, athans werkt voor even en daarna niet meer.
Mag ik vragen wat de reden nog keer zijn? (mag ook via PB) als je niet is het niet erg

maar doordat ik al vel geprobeerd heb, wou ik graag wat meer weten.. Die geldboom is helaas hier niet gaan groeien.. Vandaar en heb zelf al onwijs veel met haar bereikt als je bekijkt waar ze vandaan komt! Maar sommige dingen blijven gewoon lastig.

Annuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:04

Ook ik heb de 'negatieve' reacties gelezen, maar de methode van Tristan spreekt me toch erg aan.
Ik heb me net aangemeld :D, ben heel benieuwd of het gaat werken voor mij en me paardje! Ik hou jullie op de hoogte.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:14

misz_blont schreef:

@ Eline91

Omdat het teveel lijkt op de methode van Parelli en die had ik nou net al doorlopen en pas ik nog steeds toe..Ik baal dus niet van de methode maar baal ervan dat ik centjes heb betaald voor iets wat ik al gedaan heb..daarom wacht ik maar op mudule 3 in de hoop dat dat iets nieuws is voor mij..

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:33

@ Biscaya, Nu snap ik het. Het is voor jou dus dubbel op.
Hoe loopt parelli qua oefeningen en stappen?

zsaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:22

Ik heb me ook ingeschreven voor de cursus van tristan. Ben zeer benieuwd en het lijkt me leuk om hier straks ervaringen uit te wisselen met medecursisten!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:52

Ik doe ook mee, ben heel benieuwd. Parelli ken ik niet dus dat scheelt. Ik heb het al enigzins toegepast op een Lusitano merrie met wat probleempjes, daar werkte het heel goed bij.

Nu heb ik een jonge lusitano merrie onder mijn hoede die ontzettend vluchtgedrag vertoont bij alles wat ze niet kent en als je aan haar lijf zit. Ik hoop dat ik het gedrag kan omzetten naar ontspanning. Ze is ontzettend vlug >;)

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:59

Het is volgens mij altijd lastig om van tevoren in te kunnen schatten of een cursus, methode of les echt iets voor je gaat zijn. Als je dan al veel kennis en ervaring hebt opgedaan met andere methoden dan is het inderdaad wel vervelend als er veel overlap is. Dat is ook een beetje het risico van een 'nieuwe' methode, omdat alles in de kinderschoenen staat qua online info en het minder bekend is bij het het grote publiek.

Qua kosten van de TRT cursus is het inderdaad een hoop geld, maar het valt me in verhouding nog best mee. Aangezien de methode van Parelli wereldwijd bekend is zijn daar ook veel meer filmpjes over te vinden, maar wil je er daadwerkelijk echt mee aan de slag, dan zul je ook wat geld moeten neerleggen voor de dvd's en/of het lidmaatschap van de Savvy club. Daarom de investering van €200,- wel meevallen als je het vergelijkt met een NH-les (ong. €40,- per les en dan heb ik geen naslagwerk op mijn computer staan) of 1 van de 4 onderdelen van Parelli op dvd (€175,- per box of €700,- alles bij elkaar als je geen lid bent van de Savvy club).

Ik ga zelf vandaag ook starten met de cursus en ik ben erg benieuwd!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:21

Succes iedereen die gestart is! :D

Kosha06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:04

Ik kan niet bij een ander in de knip kijken en bepalen voor wie het een aanrader is of niet. Ik heb me aangemeld voor de eerste ronde en ben nu een paar weken bezig. Tot nu toe vind ik het heel erg leuk om te doen, en mijn paard vindt alle attributen ook erg interessant, probeert ze voornamelijk op te eten. :+

Tristan sprak mij erg aan, in het introductiefilmpje benoemd Tristan een aantal dingen die voor mij heel herkenbaar zijn.
Af en toe krijg ik ook de bevestiging dat de training zijn vruchten afwerpt. Van de week was ik in de binnenbak grondwerk aan het doen en kwam iemand met een terrasreiniger de wanden schrobben, echt een paasei herrie wat daar vanaf komt en ook heel raar als iemand dat doet! De eerste reactie van mijn paard was in de stress houding schieten, maar na een paar seconde liet ze haar hals zakken en ging in de relax modus. Dat was voor mij de bevestiging dat ze erover na ging denken welke reactie beter voor haar voelde.
De week voordat ik mij heb aangemeld, hadden we een flinke terugval met trailerladen. Ik kon d'r wel laden, maar er mocht niemand achter d'r gaan staan, laat staan dat je de stang erachter kreeg. Vorige week is de trailerlaad trainster terug gekomen omdat ik zelf niet wilde aanmodderen, en eigenlijk vrijwel meteen kon er gewoon iemand achter d'r aanlopen en was ze veel minder gestressed dan voorheen.

De allermooiste opmerking kreeg ik van mijn zadelmaker die helemaal niet weet dat ik met deze training bezig ben, die zei over mijn paard; goh, ze is helemaal 'Zen'. :o

Het zijn misschien allemaal kleine bevestigingen, maar ik heb vanaf het begin dan ook niet de verwachting gehad dat het patroon dat mijn paard al jaren kent, ineens omslaat.

Ik ben zelf inhoudelijk niet bekend met Parelli, dus ik kan niet beoordelen of het daar op lijkt. Misschien is de TRT cursus inderdaad voor degene die al veel met Parelli hebben gedaan, bekend terrein en een teleurstelling.
Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik leer er veel van, niet alleen over m'n paard maar ook over mezelf en welke invloed mijn lichaamshouding en energie heeft op mijn paard. De voornaamste reden dat ik met deze training ben begonnen heeft te maken met haar gedrag op vreemd terrein, hoe dat gaat uitpakken is nog een verassing maar daar heb ik op dit moment alle vertrouwen in.

Voor iedereen die vandaag van start gaat, veel plezier en success! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:59

Ik heb vandaag de eerste module bekeken en ga woensdag aan de slag. Zowel met mijn Z paard als met mijn guppekop van 3.5 jaar die nog niets kent. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:43

Wow Kosha, wat een mooie resultaten boek je! Dat betekent dat je het dus zelf ook goed toepast! Super!

Ik heb net alles omgezet naar het nieuwe systeem. Ik moet nog een paar dingetjes doen, maar ga er morgen mee verder. Vandaag was een hele hectische dag. Ik was al om 5.15 uur begonnen en dat merk ik nu wel. :+

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:42

Ik heb gister wel een welkoms mail gekregen, maar geen mail met inlog gegevens..kan ik nog niet beginnen. -O-
Verder heeft wel iedereen die 2e mail gekregen?

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:03

Heb je al bij je ongewenste mail gekeken? Het schijnt dat veel mensen hem daar ontvangen hebben stond op Facebook.

Ik heb helemaal geen mails ontvangen dus heb ze maar even een mail gestuurd.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:52

Ja, daar had ik idd ook al bij gekeken.. ik heb er ook maar even een mailtje over gestuurd.
Oh en jij hebt helemaal niks gekregen, nou ja, hopen dat we snel mee kunnen doen!