Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xyzutu2 schreef:@Raamzicht: als echte clickeraar vond ik het altijd vreselijk moeilijk om 'te stoppen met clicken en belonen' als het gedrag er eenmaal inzat. Want juist het belonen vond ik zo leuk en als je eenmaal stopt dan voelt het zo leeg.
Wat mij toen heel erg geholpen heeft is het chainen; verschillende oefeningen aan elkaar koppelen voor je beloont, waarbij het door mogen naar de volgende oefening zelf ook al een beloning kan worden omdat je paard weet dat hij steeds dichterbij de click+beloning komt.
HippoLogic schreef:@Kaat: Introducing and using cues
Targetten is een van de meest veelzijdige oefeningen die je een paard kunt leren. Het is niet voor niets dat Shawna Karrasch haar methode 'on target training' noemt. Als je paard een target kan aanraken kun je naar het volgende level in target training.
Gister had ik ook een leuke ervaring in de bak. Ik was aan het rijden en iemand had een hoepel laten liggen. Kyra ging gelijk aan mij vragen of ze 'er wat mee moest' en ik dacht:"Ik kijk gewoon wat ze wil doen."
Ze raapte hem meteen op en ik dacht:"Hé, handig dan kan ik hem aan de kant leggen." Dus Kyra gevraagd 'geef aan' en dat deed ze. Dat heb ik al geoefend met haar flos die ik voor apporteren gebruik. Daar kreeg ze natuurlijk een click voor en ik hoefde niet af te stappen. Elders in de bak lag een halve nep bloem met ijzerdraad op de hoefslag. Ik wilde dat ook even opruimen en vroeg Kyra Pak op en geef aan' en ja hoor: in 1 x goed. Wat handig dat ze dingen kan oppakken en aangeven.Ik heb wel ergens een filmpje op bokt gezet dat Kyra iets oppakt en aangeeft als ik op haar rug zit. Je moet tcoh wat als je met een boomloos zadel rijdt (en daarom eigenlijk niet zonder opstap elegant op je paard kan komen). Altijd leuk als je paard kan generaliseren.
VogeltjeM schreef:Ook denk ik dat het een oefening is om niet te lang in te blijven hangenIk weet niet of je bedoelt dat je 15 min lang target? Maar zeker als ze het kennen zou ik het eigk maximaal 3x doen ofzo en dan steeds uitdagender/moeilijker maken. Mijn ene paard vindt het bijv geweldig om van een meter of 50 aan te komen draven en dan te targetten
echt grappig hij is dan een heel klein paardje aan de horizon die snel dichterbij komt
![]()
Amable schreef:Mijn ervaring met de target is dat mensen het vaak te traag doen. Je houdt je paard dan niet geïnteresseerd. Zorg dat je de target tussendoor ook telkens even weg houdt, bijvoorbeeld achter je rug. En dan dus niet wachten tot de beloning doorgeslikt is, maar target aanraken, target naar achter hand met beloning naar voren, hand met beloning naar achter en direct weer target aanbieden. Als je te lang wacht met opnieuw aanbieden is de aandacht weg.